Bevételnövelés Konverzióoptimalizálás Webshop üzemeltetés

Így vidd sikerre a webáruházad (az Év Webshopja versenyen is)

10 perc olvasási idő

Idén hetedik alkalommal rendezik meg az Év Webshopja versenyt, a hazai webáruházak szakmai versenyét, ahol a “kicsi” és az “óriás” webáruházak, az újak és a régi motorosok egyenlő esélyekkel indulnak, hiszen kizárólag a szakmai szempontok döntenek. A nevezési időszak már elindult és szeptember 10-ig van lehetőség jelentkezni.

Tudjuk hogy minden évben sok Shoprenteres webáruház indul a versenyen, sőt többetek egészen a döntőig jut, így ezzel a cikkel szeretnénk egy útmutatást nyújtani abban, hogy mire érdemes figyelnetek, annak érdekében, hogy olyan kimagasló sikereket érjetek ezen a szakmai megmérettetésen, mint a Bubbaland.hu, Etaska.hu, iDrinks.hu, IDdesign.hu, Mralkohol.hu, Naturanyu.hu, Nutrivesum.com, Okosjatek.hu, Paroskarkoto.hu, Szerszámkell.hu, Vágyaim.hu, Videosbolt.hu Shoprenteres webáruházak, akik bezsebeltek már egy vagy több díjat is az elmúlt években.

Díjátadó 2022: a Shoprenter csapata és az I. helyezést elért Bubbaland.hu webáruház

Miért éri meg indulni az Év webshopja versenyen?

A verseny egyik nagy előnye, hogy a webáruházak egy független, szakértőkből álló zsűritől kaphatnak visszajelzést az online üzletük fejlettségéről és piaci helyzetéről, ami remek iránymutatás a fejlődésben. 

Mivel a nevezés nem jár költséggel, sem kötelezettséggel, így kvázi teljesen díjmentesen juthatnak hozzá a webáruház tulajdonosok olyan támogatásokhoz, amelyekért ellenkező esetben több százezer forintot fizetnének, mint például: 

  • Promóciós megjelenésekben lehet része, amelyek hozzájárulnak webáruház hírnevéhez, a márka erősítéséhez.
  • A dobogós helyezést elérő kereskedők büszkén kitehetik a webshopjukba az Év Webshopja emblémát, amely egy plusz bizalomnövelő elemként is szolgál majd a jövőben a vásárlók számára.
  • Azok a webáruházak, akiknek sikerül helyezést is elérni, értékes, akár milliós nagyságrendű nyereményekre tehetnek szert.

Mi kell ahhoz, hogy elnyerd ezt a díjat, szakmai elismerést?

A versenyben (és az e-kereskedelemben) a siker alappillére az ügyfélközpontúság. Ha kiemelt figyelmet fordítasz a látogatóid és a vásárlóid igényeire, azokat mindig szem előtt tartva alakítod a webáruházad, keresel új megoldásokat, építesz be új dolgokat, hozol meg üzleti döntéseket, a jó hír az, hogy nagyon erős alapokkal indulsz és már félúton vagy a sikerhez vezető úton. 

Miből áll az út második fele? A szakmai zsűri 7 szempont szerint fogja elemezni és pontozni a benevezett webáruházakat:

  1. SEO
  2. Értékesítési folyamatok
  3. Logisztika
  4. UX
  5. UI
  6. Struktúra
  7. Design

Kereskedőként biztosan tudod, hogy a fenti szempontok folyamatos javítása elengedhetetlen a sikerhez, hiszen a felhasználói / vásárlói igényeket a szolgáltatók igyekeznek minél magasabb szinten kielégíteni és új megoldásokat hozni a kereskedőknek. 

Ezeknek az innovációknak a bevezetésével évről évre sikeresebb és eredményesebb webáruházat üzemeltethetsz, hiszen ezek által Te is a felhasználói és vásárlói igényekre alapozva alakítod és fejleszted a webáruházad folyamatait.

A cikk további részében megnézzük ezt a 7 szempontot részletesebben és megadjuk a választ az alábbi kérdésekre:

  • Mire érdemes figyelned az egyes pontoknál?
  • Melyek lehetnek azok a területek melyeken javítanod kell, ha sikereket akarsz elérni az Év webshopja versenyen, de ami még fontosabb, az e-kereskedelemben, vállalkozóként?
  • Hogyan tudunk mi ezekben segíteni Neked?

Azt nem állítjuk, hogy ez a siker receptje a verseny megnyeréséhez, de abban biztosak vagyunk, hogy az a webáruház tulajdonos, aki folyamatosan figyelmet szentel minden pontnak, már az elhatározás pillanatától sikeresebb kereskedő lesz, mint az, aki nem javít rajtuk.

1.SEO – keresőoptimalizálás

A versenyen a zsűri webáruházat elsők között értékeli SEO szempontból. Az alapvető SEO beállítások egy webáruházban olyan tényezők, melyekre ha egy kereskedő nem fordít figyelmet, hatalmas hibát követ el (nem csak a verseny szempontjából).

Miért olyan fontos a SEO?

A vásárlások jelentős része egy problémára keresett megoldás, melynek első lépése az információgyűjtés. Te mit teszel, ha megoldást keresel egy problémádra? Beírod a Google keresőjébe és elkezdesz információ gyűjteni olyan termékekről / szolgáltatásokról melyek nagy eséllyel megoldják azt. Ezt követően az egyes lehetőségeket összehasonlítod, hogy meg tudd hozni a vásárlási döntést. 

Gondolj csak bele: Ha a Te webáruházad termékei / szolgáltatásai még csak meg sem jelennek a Google találati listájában (vagy csak egy sokadik oldalon, ahová a felhasználók minimális százaléka jut el), hogy találnak majd rád a felhasználók, potenciális vásárlók? Ezt segít elkerülni a keresőoptimalizálás, ugyanis itt azért dolgozunk, hogy megjelenj a találati listák élén.

Egy kis érdekesség:

A SEO a legtöbb bevételt hozó marketing eszköz a webáruház tulajdonosok szerint.

(forrás: Nagy Webáruház Felmérés, 2022)

Így, ha eddig még nem foglalkoztál vele, lehet nem tudod azt, amit ezek a webáruházak (lehet a verenytársaid is) már gőzerővel alkalmaznak.

Megkérdeztük a verseny egyik korábbi zsűritagját, Király Krisztiánt, hogy mi a tapasztalata SEO téren, milyen hibákat követnek el az induló webáruházak? Krisztián gyakran találkozik azzal a problémával, hogy a webáruházaknál nincsenek beállítva még az alapvető SEO adatok sem, ami gyakori kizáró ok lehet a döntőbe kerüléshez. (Kíváncsi vagy milyen kulisszatitkokat osztott még meg velünk Krisztián? Olvasd el a vele készült interjút ITT.)

Mi az amire mindenképp figyelj webáruházad SEO beállításainál?

  • Globális meta tag-ek és kép Alt legyenek beállítva
  • Főoldali és kategória oldali H1 heading tag legyen megadva
  • Használj belső linkeket
  • Gondoskodj a hibás linkekről, átirányításokról
  • A számodra legfontosabb kulcszavakra optimalizálj
  • Index/noindex, follow/nofollow beállításokat mindig ellenőrizd ha szeretnéd, hogy a Google lássa (vagy éppenséggel ne lássa) az adott oldalakat 
  • Figyelj rá, hogy ne legyen túl bonyolult a kategória struktúrád
  • Ne adj meg túl hosszú a termékneveket és az URL-eket

Alapvetően a Shoprenter webáruház motor magas szintű keresőoptimalizálási beállításokkal rendelkezik. Ha ezeket a beállításokat Te már megadtad és biztosan jól beállítottál mindent SEO szempontból, akkor az Év Webshopja versenyen biztosan nem kerülsz hátrányba már az első vizsgált szempontnál, azonban ezek csak az alapok.

Ha nem vagy SEO szakértő és bizonytalan vagy abban, hogy a webáruházad SEO beállításai megfelelőek, csapatunk segíteni tud Neked ennek feltárásában és az észlelt hibák javításában is. Élj a SEO elemzés lehetőségével, hogy a zsűrizésig együtt javíthassunk webáruházad SEO hibáin!

Egyre többször halljuk vállalkozóktól, hogy a SEO részükről abszolút megoldott, nem is értik, mi mit tudnánk még nekik segíteni, hiszen “ők szoktak blogokat írni sok kulcsszóval”. Tényleg csak a szövegeken múlik a keresőoptimalizálás? A válasz röviden: NEM, dehogyis! Hosszabban pedig ebben a cikkben megtudhatod az igazságot.

2.Értékesítési folyamatok

Az értékesítési folyamatba nagyon sok minden beletartozik, ugyanakkor egy webshop szempontjából mi itt a checkouthoz tartozó elemeket tartjuk a legfontosabbnak, tehát mindazt, ami a megrendelési folyamattal kapcsolatos.

Egy Shoprenteres webáruházban a checkout folyamat részei a felhasználói élmény szempontjából jól strukturált lépésekből állnak, így a vásárlók számára nem megterhelő és könnyen áttekinthetők a lépések. Így, ha a Shoprenter rendszerét használod, ebből a szempontból máris egy nagy előnnyel rendelkezel, hiszen nem kell azzal foglalkoznod, hogy hogyan bontsd apróbb lépésekre a megrendelési folyamatot. 

Azonban nem csak a folyamat a fontos, hanem annak alkotóelemei is, mint pl. a kínált fizetési és szállítási módok valamint a vásárlást követő folyamatok.

A “Hogyan veszíts vásárlókat a weben” című cikkünkben több tippet is adtunk arra vonatkozóan, hogy hogyan javíts az értékesítési folyamatodon, ha szeretnéd csökkenteni a kosárelhagyásokat. Érdemes ezt a cikket is elolvasnod és a benne adott tippeket megfogadnod, kipróbálnod. 

3.Logisztika

A logisztika a webáruházak többségénél ki van szervezve vagy szerződött partneren keresztül valósul meg. Sajnos csak nagyon kevés webáruház tud saját futár szolgáltatást üzemeltetni, ugyanakkor sokszor ez sem elegendő! 

A házhozszállítás nem mindenkinek jó opció. A szállítási módok kialakításánál elsősorban a cél az, hogy a vevő találjon olyan szállítási lehetőséget a webáruházban, amely számára megfelelő. Hogyan mehetsz biztosra? Mi azt javasoljuk, hogy kereskedőként igyekezz minden vásárlói igényt kielégíteni és kínálj fel több lehetőséget, mint pl. a csomagautomaták, csomagpontok, helyszíni átvétel, házhozszállítás.

Hogy milyen partner mellett érdemes letenni a voksodat és milyen további trükköket vezethetsz még be a logisztika területén, ebben a korábbi cikkünkben kiderítheted.

Ingyenes tanácsadás

Szeretnéd a saját webáruházadra szabottan feltérképezni az értékesítési folyamat és a logisztika területén lévő lehetőségeket? Szakértőink külön konzultációs időpontokat különített el az Év Webshopja versenyre való felkészülés időszakára, hogy ebben is tudjunk támogatni Téged! Ezeken az ingyenes konzultációkon szeretnénk segíteni a vásárlási folyamatod javításában. 

Ha szeretnél élni az ingyenes tanácsadás* lehetőségével, jelezd felénk az alábbi linken:

Jelentkezés tanácsadásra

*Az ingyenes tanácsadás csak Shoprenteres webáruházaknak elérhető! 

A design szerepe a sikerben

A design ma már nem csak egy szép megjelenést takar, hanem sokkal összetettebb folyamatok előzik meg egy webáruház kinézetének kialakítását. Ezek pedig nem mások, mint az a 4 szempont (igazából csak 3), amit a zsűri is árgus szemekkel figyel: a UX, a struktúra és a UI, amit legtöbben csak designnak hívunk, azonban sokkal több ennél.

Elsőre talán nem is gondolnád, de ez a 4 szempont szorosan összefüggnek és erősen hatnak a látogatóban kialakuló első benyomásra, ami döntő szerepet játszik abban, hogy az oldalon tartsd és vásárlóvá konvertáld őket. 

Egy design projekt folyamata általában a UX-al (User Experience) kezdődik, melynek része a struktúra kialakítása, a UI-al (User Interface) folytatódik és a megvalósítással, azaz a UI tervek kódolásával, majd az új megjelenés tesztelésével és véget. Később természetesen még lesznek optimalizálási pontok is, hiszen ez egy véget nem érő folyamat, szükséges időközönként javítani, tesztelni.

4.UX (User Experience) – Felhasználó élmény

Mit is értünk pontosan felhasználói élmény alatt a webáruház szempontjából?

A felhasználói élmény azon hatások összessége, amelyek a felhasználó által alkotott képet befolyásolják, mikor ellátogat egy webáruházra. Ide tartozik a weboldal betöltődési sebessége, szövegezése, navigációja, struktúrája, képi anyagai, nyomógombjai, űrlapjai, hibaüzenetei, melyek hatással vannak arra, hogy a látogatóban milyen benyomás alakul ki a webáruházadról és a cégedről.

A UX szerepe a design tervezésnél erőteljesen megjelenik, hiszen ha nem csak szép, hanem használható webáruházat szeretnénk, akkor a UX alapú tervezés lesz az alapja mindennek.

Mit jelent a kutatásalapú design?

A kutatásalapú desing esetén megnézzük a webáruház analitikáit, elemezzük a hőtérképeit, videókat készítünk a látogatók viselkedéséről a weboldalon és elemezzük azokat. Ezekből az elemzésekből olyan következtetéseket és megállapításokat vonunk le, amelyeket figyelembe veszünk a webáruház struktúrájának kialakításában és az egyes elemek működésének meghatározásában.

Ha kíváncsi vagy hogyan növelhető egy webáruház konverziója egy UX kutatásra alapuló designnal, olvasd el a Levendula gyerekcipő webáruházzal készített esettanulmányunkat, ahol az új design átlagosan 18%-al jobb konverziót eredményezett.

A UX során kell tehát azon elgondolkodni, hogy egy webáruházban a vízszintes vagy a függőleges menü választás lesz-e felhasználói szempontból megfelelő vagy, hogy hány oszlopos terméklista nézet optimális a webáruházunkban, milyen méretű és alakú gombokat használjunk, azokat hogyan animáljuk, stb.

5.Struktúra

A struktúra UX design része, hiszen itt történik a webáruház drótvázának vagy más néven szerkezeti elemeinek megtervezése. A zsűri a versenyen kiemelt figyelmet fordít az főoldal, a termék- és kategória oldalak, a checkout és a szöveges tartalmak kialakítására, szerkezetére.

A termékoldalak kialakításáról érdemes külön is szót ejteni, hiszen egy webáruház esetében a termékoldalak azok ahol megszületik a vásárlási döntés a vásárlóban, itt kell meggyőzni a látogatót és vásárlóvá konvertálni. Hogy hogyan érdemes ezt kialakítani és milyen aranyszabályok vannak, ebben a cikkben találsz további segítséget.

A Shoprenterben legtöbb esetben modulos megoldásokban gondolkodhatsz, hiszen egy bérelhető webáruház rendszernek az egyik legfontosabb értékajánlata az, hogy egy olyan kereskedő is el tudja készíteni vele a webáruházát, aki nem rendelkezik fejlesztői ismeretekkel és nem is szeretne HTML, CSS és JavaScript tudást elsajátítani, mert sokkal értékesebb dolgokkal kell foglalkoznia, mégpedig a vállalkozása irányításával és fejlesztésével. 

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a Shoprenterben nem lehet egyedi megoldásokat megvalósítani, sőt! Számos webáruházat fel tudunk sorakoztatni, akik egyedi kinézettel rendelkeznek és Shoprenter alapokon működnek, ráadásul több Év webshopja díjat is bezsebeltek már. 

6.UI (User Interface) – Felhasználói felület

A felhasználó felület (UI) és a felhasználói élmény (UX) szorosan összekapcsolódik. Ahhoz, hogy a webáruházunk sikeres legyen, mind a UX designnak, mind a UI designnak rendben kell lennie. 

Ha a weboldal könnyen használható és logikusan felépített, de a látogatót a gyenge grafika miatt bezárják az oldalt, akkor az azt jelenti, hogy nem foglalkoztunk eleget az UI designnal. Ha viszont szép, de használhatatlan, akkor az UX design nem megfelelő.

Definíció szerint a UI az az a felület, ahol a felhasználó és a szoftver kapcsolatba lép egymással egy meghatározott feladat, cél eléréséhez. A UI design feladata tehát az, hogy a tartalmat és a már meglévő szerkezetet (amit a UX design alatt kialakítottunk drótváz szinten) a látogatók számára a lehető legvonzóbb módon tálalja.

A UI tervezés során az aktuális webdesign trendeket követve kerül megtervezésre a felhasználó felület, amely reszponzív és tartalmazza az animációkat is (pl. menü lenyílása, egyes elemek animációja), melyeket a weboldal alkalmaz majd. Az ügyfelek ezt hívják webdesignnak, ami tulajdonképpen már a színes, arculati elemekkel felruházott designterv.

7.Design megoldások Shoprenterben

Amint fentebb említettük több olyan Shoprenteres webáruház is állt már az Év webshopja verseny dobogóján, akik egyedi designt valósítottak meg a webáruházukban.

A Bubbaland.hu webáruházról már biztos hallottál, ha ezen a versenyen indulsz, hiszen tavaly és 2021-ben is ők állhattak fel a dobogó legfelső fokára. Őket nyugodt szívvel ajánljuk, mint követendő példa.

Az okosjatek.hu webáruház, akiket a Cápák között műsorból is ismerhettek, 2022-ben az első helyezést érte el a 300 millió Ft nettó éves árbevétel feletti kategóriában. Szintén egyedi designt alkalmaz Shoprenteres boltjában:

A Paroskarkoto.hu webáruház pedig 2021-ben bejutott a döntőbe, 2022-ben pedig különdíjat kapott:

Jól láthatod, hogy az egyedi megjelenés sokat nyom a latba egy ilyen szakmai díj elnyeréséhez, nem hiába került be több designnal kapcsolatos szempont is a zsűri értékelési rendszerébe.

Ha Te is komolyan veszed ezt a versenyt és szeretnél jó esélyekkel indulni idén, számíthatsz a Shoprenter csapatára az egyedi design kialakításában is. Nézd meg pár munkánkat, olvass eredményeinkről és bizonyosodj meg arról, hogy egy egyedi megjelenéssel nem csak a versenyen, hanem az online értékesítésben is nagyobb sikereket érhetsz el.

A verseny megnyeréséhez természetesen nem alapfeltétel az egyedi design megléte, a fenti pár példa csak az előző év nyerteseiből egy kis ízelítő számodra. 

Ha indulnál a megmérettetésen, ugyanakkor most nem engedheted meg az egyedi megjelenést, ez semmiképp ne gátoljon abban, hogy benevezz az Év webshopja versenyre! 

Ne feledd, az Év webshopja a hazai webáruházak szakmai versenye, ahol a “kicsi” és az “óriás” webáruházak, az újak és a régi motorosok egyenlő esélyekkel indulnak, hiszen kizárólag a szakmai szempontok döntenek.

Segítségül összegyűjtöttük azokat a legnépszerűbb módosítási igényeket, amelyeket a leggyakrabban kérnek ügyfeleink, hogy növeljék a webáruházuk felhasználói élményét. Reméljük segít majd neked is inspirálódni, hogy még szebbé, ügyfélbarátabbá és jobban konvertálóvá tedd a webshopod!

Ingyenes checklist és linkgyűjtemény

Mint látod a teendők listája igen hosszúra nyúlik, ha komoly esélyekkel szeretnél indulni ezen a megmérettetésen, viszont mindenképp megéri minden belefektetett idő és pénz, hiszen ezzel nem csak a versenyen érhetsz el sikereket, hanem az online értékesítésben is eredményesebb kereskedőként lehetsz jelen.

Egy checklist és egy linkgyűjtemény hasznos lehet a fent adott tanácsokról és linkelt tartalmakról így segítségül pontokba is gyűjtöttük ezeket. Töltsd le ingyen és vágj bele webshopod továbbfejlesztésébe még ma!

Letöltöm a checklistet

Jó felkészülést és sok sikert kívánunk a versenyben! Bízunk abban, hogy tudunk neked segíteni valamelyik szempont javításában és a közös munka meghozza majd a gyümölcsét! 

Találkozunk október 18-án a Díjátadó és Gála napján? Mi biztosan ott leszünk és szurkolunk majd neked!

A szerzőről:

Engi Laura
Engi Laura
Online marketer – Shoprenter
Laura a Shoprenter marketing csapatának tagja. Az online marketing és az e-kereskedelemi trendek már 2016 óta szerves részét képezik a mindennapjainak. Célja, hogy átadja az évek során megszerzett tudását és tapasztalatait a fejlődni és növekedni vágyó e-kereskedőknek.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
smartsupp chat gpt
Adj el többet élő chattel, chatbotokkal és a ChatGPT-vel

Az élő chat egy olyan marketing eszköz, amely támogatja a hatékony kommunikációt és az ...Elolvasom

Close