Alkalmazások Webáruház indítás

A pólónyomtatás 3+1 nagy kérdése

6 perc olvasási idő

A pólónyomtatás, mint webáruház ötlet napjainkban is egy népszerű vállalkozási forma. Az indulással kapcsolatban azonban számos tényezőt kell figyelembe vennünk: Milyen nyomtatási technológiát alkalmazzak? Milyen gépekre van szükségem? Milyen célcsoportot szolgáljak ki? Hogyan lehet hosszú távon költséghatékony ez a vállalkozás? 

Ilyen és ehhez hasonló kérdések megválaszolására kértük fel ügyfelünket a LOLmarkt-ot, akik a hazai piac egyik legnagyobb szereplői a póló nyomtatás területén.

A LOLmarkt sztori

Egészen 2012 tavaszáig kell vissza utaznunk az időben, amikor Nagy Árpáddal közösen elindítottuk az LOLmarkt.hu pólós webshopunkat- meséli Czaga Zsolt, a cég társtulajdonosa és ügyvezetője. Ekkoriban az online tér még egy valóságos cyber vadnyugat volt, és a pólónyomtatás egy kivételes lehetőségnek ígérkezett.

Amikor egy álom valósággá vált

2011 környékén hatalmasat ment az online térben a 9gag nevű viccblog, amivel együtt berobbant a köztudatba a “meme” (mém)  kifejezés is. Imádtuk ezeket az egyszerű rajzos formákat, mint például a trollface, és szerettük volna a 9gag iránti rajongásunkat saját pólón is megjeleníteni, de minél többet foglalkoztunk a témával, annál több falba ütköztünk. Egy debreceni egyetemista szemüvegén (és pénztárcáján) keresztül nézve hatalmas darabszámokkal és gyártási költségekkel kellett számolnunk. 

Egy munkaruházat szitanyomásával foglalkozó céggel végül sikerült egy garnitúra pólót nyomtatni, és – ha már több pólót készíttettünk, mint amire nekünk szükségünk volt – megpróbáltunk a pólókra vevőket keresni az egyetemi kollégiumokban. A siker osztatlan volt.

Ez idő tájt hozott össze a sors bennünket egy régi ismerőssel, aki egy ajándékboltot működtetett. Mindenféle magyaros, rocker és focista témában lehetett pólókat és relikviákat kapni nála. Azzal az ötlettel álltunk elő, hogy hozzunk létre egy webshopot, amin a mi mém-es pólóink mellett helyet kaphatnának az ő pólói és ajándéktárgyai is.

Amikor 2012 tavaszán végül elindítottuk a LOLmarkt webshopot, magunk is meglepődtünk, hogy mennyien keresik a termékeinket. A trollface-es pólónk fotója felkerült a 9gag oldalra is, ami hatalmas elismerés volt akkor nekünk. A pólóinkat transzfer matricákkal állítottuk elő, digitális pólónyomtatásról még nem lehetett beszélni.

Minden kezdet nehéz

Árpival – az üzlettársammal – már ekkor is régi barátok voltunk, – mondja Zsolti –  és néhány hónap elteltével az élet úgy hozta, hogy döntést kellett hoznom: a barátságunkat választom, vagy az ismerősöm mellett folytatom a további online biznisz építését. Árpival kitartottunk egymás mellett, de ennek hatalmas ára volt. Elvesztettük a webshopunk kínálatának ⅔-ad részét. Egyik pillanatról a másikra a szüleim pincéjében találtuk magunkat számítógépekkel, nyomtatókkal és hőprésekkel körülvéve. A saját történetünk itt kezdődött el igazán.

Utazás az offline térben

A saját történetünk egy pincében kezdődött, de mi nem elégedtünk meg ennyivel. Hamarosan kibéreltünk egy kis üzlethelyiséget a tiszaújvárosi Tesco áruházban, és ott rendeztük be a webshopunk gyártását is.

Plotterrel, szublimációs nyomatóval, transzferpapírokkal felvértezve nyitottuk meg az üzletünket 2012 karácsonya előtt néhány nappal. A vásárlók már akkor özönlöttek be az üzletbe, amikor még csak a portál rácsot húztuk fel. Olyan boldogok voltunk, hogy majd’ kiugrottunk a bőrünkből. A kezdeti sikereken felbuzdulva újabb üzlet nyitásába vágtunk, és következő évben már Eger belvárosában nyitottunk boltot.

A 2012-es kezdetek óta sok víz lefolyt a Tiszán. Összesen 19 helyen nyitottunk eddig üzletetet. Volt amit bezártunk, és volt ami a végső helyét csak egy költözés után találta meg. Jelen pillanatban 9 működő bolttal rendelkezünk. – mondja Zsolti. A boltjaink nyitásánál a zászlóvivő Árpi volt, aki városról városra költözött az elmúlt évtizedben. Mindig ott élt, ahol éppen boltot nyitottunk.

Mostanára már letelepedtünk, családot alapítottunk mindketten, és az üzletek ügyes-bajos dolgait, illetve a webshopjainkat az új polgári központunkból irányítjuk, közösen.

3+1 kérdés amit fel kell tenned magadnak indulás előtt

Amikor mi 2012-ben elkezdtünk pólókkal foglalkozni, nem volt még olyan kiforrott technológia ami lehetővé tette volna a pólók print-on-demand jelleggel való gyártását és postázást. Plotterrel vágtunk, transzfer papírokat nyomtattunk, és ha nagy darabszámra volt szükség, akkor szitáztunk. A kész megrendelések számláit, etikettjeit pedig manuálisan kézzel írtuk meg, amint a pólókat becsomagoltuk. Sokszor volt olyan, hogy a csomagokkal személyesen mentem el a helyi postára és úgy adtam fel őket – meséli Zsolti. Az automatizálás csak egy álom volt ekkor még.

1 . Saját webshop vagy bérelt webáruház rendszer?

Az első webshopunkat Prestashop alapokon hoztuk létre, és így használtuk egészen 2015-ig. Hatalmas fejlődésnek voltunk tanúi az online térben. Büszke voltam arra, hogy fel tudtam építeni egy webshopot ekkor segítség nélkül, de az évek előrehaladtával egyre macerásabbá vált egy nyílt forráskódú rendszer folyamatosan frissítése. Újabb és újabb biztonsági résekre derült fény az adott rendszeren belül, ami kapcsán elengedhetetlen volt az újabb és újabb verziókat feltelepíteni, ha nem akartuk kockára tenni a webshopunkat, és a vásárlóink adatait. Ráadásul egy-egy újabb verzió működésében is eltért, ezzel befolyásolva a shopunk küllemét, amibe szintén rengeteg  – főként éjszakai – munkaórát kellett beletenni. 

Ekkoriban találkoztam a Shoprenterrel, és nagyon szimpatikus volt, hogy egy elfogadható havidíjért cserébe mindezt leveszi valaki a vállamról, meséli Zsolti. Szinte azonnal váltottunk. Mi is, és a vásárlóink is imádták az új webshopunkat, ahogy ma is nagyon jó szívvel ajánljuk bárkinek a Shoprentert.

2. Gép beruházás, vagy bérnyomtatás?

A LOLmarkt pólós üzleteink jellemzően kisméretű pultok, Auchan és Tesco áruházakon belül. Számunkra nem volt kérdés, hogy saját magunk bérnyomtatói legyünk-e, hiszen amellett, hogy a hatalmas gépeket nem tudtunk volna kényelmesen elhelyezni a kicsi helyen, óriási beruházási költséget is jelentett volna mindegyik üzletünkbe külön külön gépet vásárolni. Természetesen volt erre próbálkozásunk, de az új pólónyomtatási technológiák megjelenése sok mindent megváltoztatott nálunk. Ma már jellemző, hogy az üzletekben felvett megrendeléseket a központunk gyártja le részben, vagy egészben. 

Ha valaki saját nyomtatóval szeretne nyomtatni, annak egyrészt mélyen a zsebébe kell nyúlnia, másrészt elengedhetetlen, hogy bizonyos szintű műszaki és szerelési ismeretekkel rendelkezzen, mert egy pólónyomtatót folyamatosan karban kell tartani, máskülönben gyorsan a szervizben köthet ki, ahol ismét csillagászati összegeket lehet fizetni azért, hogy az amúgy is drága gépünket ismét termelésre bírják.

3. Raktározzak vagy ne raktározzak?

A póló nyomtatásnál három alapvető kérdést kell feltennünk a vásárlóknak:

  • Milyen grafikát?
  • Milyen színű pólóra?
  • Milyen méretű pólóra?

Ahhoz, hogy egy egy beérkező megrendelést időben teljesíteni tudjunk, hatalmas póló készletet kell tartanunk, és oda kell figyelnünk arra, hogy ezek a pólók átlátható módon, rendszerezve legyenek tárolva. Ha valaki saját magának nyomtatja a pólóit, akkor elengedhetetlen a pólók raktározása, és készletezése. 

Mi például egy-egy LOLmarkt pólós üzletünkben több mint ötszáz pólót tartunk folyamatosan készleten, az egész cégünk készletei pedig tízezer póló fölött vannak azért, hogy gond nélkül kiszolgálhassuk a vevőinket.

+1 Mit nyomtassak?

Úgy látom, hogy gombamód jönnek létre a pólónyomtatós vállalkozások napjainkban, de ahány cég belevág, legalább ennyi fel is hagy a tevékenységgel. Kétségkívül nagy a verseny. Én azt javasolnám egy kezdőnek a piacon, – mondja Zsolti – hogy specializálódjon.  

Egy hobbi, egy sok embert megmozgató téma nagyon jó kiindulás lehet, és ehhez kiváló alapot tudnak szolgálni a manapság igen népszerű Facebook csoportok. Itt jellemzően ugyanazon téma köré szerveződik sok-sok ember. Ezek a csoportok kiváló táptalajául tudnak szolgálni egy új pólós webshopnak.

Összegezve úgy gondoljuk, hogy ha van egy jó ötleted és vonz a póló készítés világa a POD egy kiváló lehetőség számodra. Nem kell a lakásodat pólónyomtató üzemmé változatnod, nem kell raktároznod, és nem kell milliókért pólónyomtatót vásárolnod. Mindössze néhány tízezer forintra, és egy kisi kreativitásra van szükség, ahhoz hogy egy saját, működő pólósboltod legyen. Az ötletekben a határ a csillagos ég, a póló nyomtatást és a postázást pedig mi a LOLmarkt-nál megoldjuk helyetted.

A szerzőről:

Czaga Zsolt
ügyvezető – LOLmarkt
Czaga Zsolt a LOLmarkt cégvezetője, innovátor, családapa. 2010 óta aktívan részt vesz az e-kereskedelemben, 2012 óta pedig az egyedi póló és ajándéktárgy üzletág meghatározó képviselője. Egyedi pólós üzletei országszerte 9 különböző helyszínen találhatóak meg. A LOLmarkt mellett újabban merchandise termékek gyártásával, és a dropshipping rendszerű print-on-demand szolgáltatásokkal is foglalkozik.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Így indítsd el a POD vállalkozásod

Aki webshopot szeretne nyitni, azt a tökéletes terméket keresi, amit magas haszonnal árulhat és ...Elolvasom

Close