Webáruház menedzselés

8+1 tipp, az Év Webshopja díj megszerzéséhez

9 perc olvasási idő

Idén hatodik alkalommal kerül megrendezésre az Év Webshopja verseny, a hazai webáruházak szakmai versenye, ahol a “kicsi” és az “óriás” webáruházak, az újak és a régi motorosok egyenlő esélyekkel indulnak, hiszen kizárólag a szakmai szempontok döntenek.

A verseny célja, hogy hozzásegítse a webshopokat a lehető legnagyobb fejlődéshez, mindamellett, hogy kiemelkedő publicitást adjon az induló áruházaknak, amely remek lehetőséget ad márkájuk népszerűsítéséhez.

Megkértük Király Krisztiánt, a Konverzió Mester online marketing ügynökség vezetőjét, aki a tavalyi évtől a verseny egyik zsűritagja is egyben, hogy segítsen a webáruház tulajdonosoknak pár tanáccsal a versenyben való sikerességhez. 

Arra voltunk kíváncsiak, hogy:

  • Miért éri meg nevezni az Év Webshopja versenyre? 
  • Milyen gyakori hibákat követnek el a versenyzők?
  • Hogyan zajlik a nyertes kiválasztása, azaz milyen szempontok szerint pontoz a zsűri?
  • Melyek azok a plusz elemek, amelyek kiemelhetik a webáruházunkat a mezőnyből?

Miért érdemes nevezni az Év Webshopja versenyre?

Krisztián szerint az egyik előnye a versenynek, hogy a webáruházak egy független, szakértőkből álló csapattól kaphatnak visszajelzést online üzletük fejlettségéről és piaci helyzetéről, ami remek iránymutatás a jövőre tervezett fejlődésben.

A másik nagy előny pedig szerinte az ingyenességben rejlik. Mivel a webáruház tulajdonosoknak a nevezés nem jár költséggel, sem kötelezettséggel, kvázi teljesen díjmentesen juthatnak hozzá olyan támogatásokhoz, amelyekért ellenkező esetben több százezer forintot fizetnének. 

Csak pár példát említve:

  • A döntőbe jutva plusz promóiós megjelenésekben lehet része, amelyek hozzájárulnak webáruház hírnevéhez, a márka erősítéséhez.
  • Azok a webáruházak, akiknek sikerül helyezést is elérni, értékes, akár milliós nagyságrendű nyereményekre tehetnek szert.
  • A nyeremények mellett a nyertesek erőteljes promócióban részesülnek, melyek plusz megjelenési lehetőségek a számára.
  • A dobogós helyezést elérő kereskedők büszkén kitehetik a webshopjukba az Év Webshopja emblémát, amely egy plusz bizalomnövelő elemként is szolgál majd a jövőben a vásárlók számára.

A webáruházak leggyakoribb hibái – ezeket ne kövesd el

A versenyben több száz webáruház vett rész az elmúlt években, amelyeknek egy része sajnos el sem jutott a szakmai zsűri elé, mert olyan alapvető hibákat fedezett fel rajtuk az előszűrő csapat, amelyek azonnali kizárást eredményeztek. 

Krisztián beavatott minket a TOP 3 olyan hibába, melyek elkövetése esetén a webáruházak már az előszűrőn sem jutnak át:

1. Elavult design trendeket alkalmaz

A régen trendinek számító neon színek használata kép vagy szöveg háttereként és a túl éles kontrasztok sajnos ma már nem illeszkednek a felhasználói elvárásokhoz.

2. Sok animáció és villogó tartalmak, “linktengerek”

Szintén nem szerencsés, ha a látogató figyelmét zavaró felugró, animált elemekkel tereljük el különböző oldalakra. Ezek az elemek összezavarják a látogatót, kaotikussá és átláthatatlanná teszik a weboldalt, melynek eredményeként a felhasználó hamar menekülőre fogja.

3. Nincs mobilra optimalizálva az oldal

Azonnali kizárást érdemel az a webáruház, amelynek az oldala nem jól alkalmazkodik a kisebb képernyős eszközökhöz és azokon nem működik megfelelően. Még nagyobb hiba, ha maga a checkout folyamata nem hajtható végre akadálymentesen mobil eszközön.

A siker alapja egy megfelelő webáruház rendszer

Ezeket a hibákat javarészt elkerülheted, ha olyan webáruház rendszer használata mellett döntesz, amely már fel van készítve a mai fogyasztói igényekre és elvárt technikai működésre.

Szerencsére ma már nem kell fejlesztői tudással rendelkezni és egyedi rendszert fejleszteni, hogy egy kereskedő elnyerhesse az Év Webshopja díjat. Az előző évek dobogósai közül többen is bérelhető webáruház rendszert használnak a mai napig, példaként említve, a tavalyi év két díjazottját is, akik a Shoprenter megoldását választották.

8+1 tipp webáruházad sikere érdekében

Krisztián segítségével összegyűjtöttünk 8+1 tippet, melyek a segítségedre lehetnek, hogy sikeres eredményt érhess el az Év webshopja versenyen 2022-ben vagy akár a következő években. A felsorolt szempontokat alaposan megvizsgálja a zsűri, így érdemes rájuk kiemelt figyelmet szentelni.

1.Webdesign és webergonómia 

Krisztián első tanácsa, hogy fordítsunk nagy figyelmet a webáruház megjelenésére. Gondoljunk csak bele, amikor megnyitunk egy weboldalt, elsőként annak kinézete alapján fogjuk megítélni. Egyszerűen így működik az emberi agy, az első benyomás alapján már kialakul bennünk egy kép, amely összességében befolyásolja a márkáról kialakított képünket, majd a vásárlási élményünket is.

A tavalyi évek nyertesei megtettek mindent azért, hogy a webáruház kinézete hűen tükrözze a márka arculati elemeit, egységes design elemeket alkalmazva minden egyes oldalon.

Azonban ma már nem elegendő, hogy egy webáruház jól néz ki, fontos az is, hogy alkalmazkodjon a mai kor követelményeihez és megfelelő felhasználói élményt nyújtson a látogató számára.

Tudtad, hogy akkor is lehet egyedi a webáruházad megjelenése, ha alapvetően egy előre gyártott design témát használ? Tavalyi nyertesünk, a Bubbaland webáruház is a Shoprenter egyik design témáját alakította át, egy varázslatos és egyedi kinézetet alkotva, amelyről kevesen mondanák meg, hogy bérelhető alapokon működik.

Ha Te is a Shoprenter rendszerét használod és kiszerveznéd webshopod megjelenésének megújítását, a Shoprenter szolgáltatásai között az egyedi designt is megtalálod.

2. Termékoldalak kinézete és felépítése

A termékoldalak felépítése a webáruházak csakrája. Itt születik meg a vásárlási döntés a vásárlóban, itt kell meggyőzni a látogatót és vásárlóvá konvertálni.

A verseny szempontjából elengedhetetlen, hogy a termékoldalak egységesek legyenek és minden olyan információt tartalmazzanak, melyek a vásárlási döntés meghozatalához szükségesek. Nézzük is melyek ezek:

  • Egységes kinézetű, jó minőségű és megfelelő számú kép a termékről

    Mivel az online térben nem tudjuk megfogni, megvizsgálni a terméket, ezért minél komplexebb és minél drágább egy termék, annál több és jó minőségű képre van szükség. Emellett a vásárlónak mindig külön öröm, ha betekintést nyerhet mélyebben a termék részleteibe, mint pl. a termék anyaga, belső kialakítása, valós mérete, használat közbeni viselkedése.

    Plusz tippek:
    – A 360 fokos képek segíthetnek a látogatónak a terméket minden pozícióból megismerni.
    – Mindenképp plusz pont, ha egy komplex termék esetén a képek mellett a termékről videó is készült és az a termékoldalon meg is tekinthető átkattintás nélkül.

    2021 nyertes webáruházának termékoldala jó példa, hiszen jól látszik, hogy a termék be van mutatva önmagában, használat közben és találhatók képek a termék részleteiről, belsejéről is:
  • Egyedi termékleírások

    Ha a termékünk más webáruházban is elérhető, kerüljük a leírások átmásolását, helyette formáljuk azt a mi brandünknek, kommunikáiónknak megfelelően. Ne feledjük, hogy a vásárló azért látogat el a termék oldalára, hogy részletesen megismerje azt, így a leírás akkor mondható jónak, ha átfogó képet ad a vásárlónak a termékről és nem marad kérdése.

    Az egyediség mellett pedig SEO szempontokból is megéri, ha egyedi leírást adunk a termékeinknek.
  • Egyértelmű és jól észrevehető Kosárba rakom gomb

    Gyakori hiba, hogy mobilon csak a sokadik görgetés után jutunk el a gombhoz, ami jelentősen rombolja a mobilos konverziókat és egyáltalán nem felhasználóbarát.
  • A vásárlással kapcsolatos információk feltüntetése a termékoldalon

    Igyekezzünk már a termékoldalon feltüntetni, hogy az adott termékből van-e raktáron, hány napos szállítással tudjuk teljesíteni, mennyibe fog kerülni a szállítás. A vásárlónak ne kelljen ezeknek az információknak a kiderítéséhez eljutni a checkout végéig, vagy külön oldalakra átkattintania.
  • USP-k (Unique Selling Points) kommunikálása a termékoldalon is

    Azokat az előnyöket, amelyek megkülönböztetnek a konkurensektől érdemes a főoldalon kívül a termékoldalakba is beépíteni, hiszen lesz olyan látogató, aki a főoldallal nem is fog találkozni (pl. hirdetésből egyből a termékoldalra érkezett).

    Vásárlási döntés szempontjából döntő lehet egy garancia, ingyenes szállítás vagy akár egy kiemelt ügyfélszolgálat is, így mindenképpen plusz pont, ha ezek az információk a termékoldalon is megtalálhatóak.
  • Termékvélemények

    Legyenek vélemények a termékről. Biztosak vagyunk benne, hogy vásárlás előtt te is utána keresel, mit mondanak a termékről azok, akik már megvásárolták. A mai világban ez már egy alapvető igény, az emberek biztosak akarnak lenni abban, hogy nem fognak csalódni a termékben és tényleg beváltja a hozzá fűzött reményeket. Ez a legkönnyebben úgy biztosítható, ha ösztönözve van a vélemények írása és azok meg is jelennek a látogatók számára.

3. Emberek a vállalkozás mögött – Rólunk és Kapcsolat oldal

Manapság egyre fontosabb a vásárlóknak, hogy jobban megismerjék a céget ahonnan vásárolnak. Nem véletlen, hogy a világ legnagyobb márkái is mindig egy ismert emberrel szerződnek, hiszen az emberek emberekkel tudnak igazán kapcsolódni, szimpátiát kialakítani, érzelmeket megfogalmazni.

Cégünk bemutatásával, a mögötte rejlő történet elmesélésével, a céljaink leírásával és pár fotóval, mellyel arcokat kapcsolunk a márkához, könnyedén megszemélyesíthetjük azt.

A tavalyi döntőben pont ez a szempont jelentette a döntő szavazatot, ugyanis a Bubbaland webáruház története megragadta a zsűrit és kiemelte őket a többi versenyző közül. Ezek után nem is kérdés, hanem elvárás: legyen Rólunk oldal a webáruházadban!

A Rólunk mellett a Kapcsolat oldal és azon túl a telefonos ügyfélszolgálat is döntő fontosságú a zsűri számára, hiszen ez mutatja azt, hogy mennyire vevőközpontú a cég.

A vásárlóknak rendkívül fontos, hogy, ha kérdésük merül fel, arra azonnal választ kapjanak. A látogató akkor szeretne vásárolni és döntést hozni, amikor arra időt szánt és az általában akkor van, amikor épp a termékoldalt böngészi. Nincs annál nagyobb hiba, ha a kapcsolati oldalon csak egy űrlapon van lehetőség kapcsolatba lépni az eladóval. Rendkívül bizalomépítő, ha egy webáruházban van beépített azonnali chat lehetőség vagy telefonon könnyen elérhető az ügyfélszolgálat.

4. Vásárlási folyamat és vevőkezelés

Biztosan nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy a zsűri gyakran végez próbavásárlást is a nevezett webáruházakban, hiszen csak így tudja felmérni, hogy mennyire ügyfélbarát a megrendelési folyamat és az azt követő kommunikáció mennyire elégíti ki a mai vásárlói elvárásokat.

Főbb szempontok:

  • Mennyire bonyolult leadni egy megrendelést? Vannak-e felesleges lépések a checkout folyamatban?
  • Hány féle szállítási és fizetési módból lehet választani, azaz mennyire alkalmazkodik a webáruház a különböző vásárló igényekhez?
  • Van-e elérhető ügyfélszolgálat és hogyan kezelik a beérkező kérdéseket, hogyan kommunikálnak az ügyfelekkel?
  • Milyen információkat tartalmaznak a visszaigazoló e-mailek?
  • Hány e-mailt kap a vásárló a rendelés leadásától számítva a csomag átvételéig és még akár azon túl? Manapság 4-6 e-mail a ami optimálisnak nevezhető.

5. Az alapvető SEO beállítások legyenek elvégezve

A versenyen a zsűri webáruházat SEO szempontból is értékeli, így érdemes erre a területre hosszú távon időt szentelni. Krisztián gyakran találkozik azzal a problémával, hogy a webáruházaknál nincsenek beállítva olyan alapvető SEO adatok sem, mint a meta title és meta description tag-ek.

A Te webáruházad milyen eredményeket érne el Krisztián tesztjén? Könnyen ellenőrizheted webárházad SEO eredményeit ezen az oldalon egy átfogó, ingyenes elemzéssel.

A SEO-hoz szorosan kapcsolódó kritérium az oldal betöltési sebessége is, melyre szintén érdemes egy vizsgálatot lefuttatni és javítani azokat az esetleges problémákat.

6. Segítőkészség és edukáció

Mindenképp plusz pontot ér a zsűri számára, ha egy webáruház nemcsak eladni szeretne, hanem a megfelelő szakmai támogatást és edukációt is biztosítja a vásárlók számára, esetleg szakértője a területnek és ezt megfelelően fel is használja.

Erre utaló jelek lehetnek:

  • blog szekció a kapcsolódó témában, segítő, edukációs tartalmak írása 
  • videók vagy vlog csatorna a termékek bemutatásáról, termék tesztekről
  • ingyenesen letölthető segédanyagok
  • letölthető használati utasítások
  • kapcsolódó szolgáltatásokat kínál
  • stb.

Példaként a Nutriversum webáruházat tudnánk kiemelni, akik a az online bolt mellett Nutriversum Magazin néven blogolnak különböző tanácsokkal, edzéstervekkel, receptekkel segítve az egészséges életmód szerelemeseit.

7. Marketing tevékenységek

Az online világban ma már elengedhetetlen a marketing. A versenyben a dobogóhoz igen közel álló webáruházak esetében egyre gyakoribb, hogy a zsűri megvizsgálja, hogy milyen marketing eszközöket vet be a bolt az online világban.

Ilyen például, hogy:

  • Van-e többlépcsős értékesítési rendszere?
  • Él-e az upsell, cross-sell lehetőségeivel?
  • Ha alkalmaz popupokat, azt megfelelő módon teszi-e?
  • Milyen social media oldalakon van jelen és ezeken milyen kommunikációt folytat?
  • Épít-e hírlevél listát?
  • Van-e törzsvásárlói programja / hűségpont rendszere, ha az indokolt lenne?
  • Mennyire perszonalizáltan szólítja meg a célközönséget?
  • Hogyan kezeli a kosárelhagyásokat?

8. Társadalmi felelősségvállalás

Végül de nem utolsó sorban pedig Krisztián felhívta a figyelmet a társadalmi felelősségvállalásra is. A zsűri mindig plusz pontokkal értékeli, ha a webáruház szívén visel valamilyen problémát és erőfeszítéseket tesz egy jobb és élhetőbb világért, legyen szó környezetvédelemről, adományokról vagy egy jó ügy támogatásáról.

Jó példa erre egyik ügyfelünk a FalatoZoo adománygyűjtési akciója, melyben menhelyi kutyusokon igyekszik segíteni.

+1 Meríts ötletet az elmúlt évek sikereiből

A Shoprenter büszke arra, hogy az elmúlt években a Shoprenterben működő webáruházak nyerték a legtöbb Év Webshopja díjat. A verseny indulása, azaz 2018 óta összesen 46 Shoprenteres webáruház került a döntőbe és közülük 6 dobogós helyezést ért el.

Ezek a webáruházak mindenképp követendő példák, ha az élmezőnyben szeretnél versenyezni a legjobb hazai webáruházakkal!

A tavalyi évben két dobogós helyezést zsebelhettünk be, a Bubbaland.hu állhatott a dobogó legmagasabb fokára, a Mralkohol.hu pedig a harmadik helyen végzett.

2020-ban, 2019-ben és 2018-ban sem maradtak dicsőség nélkül a Shoprenteres webáruházak, dobogós helyen végeztek:

  • IDdesign.hu
  • Etaska.hu
  • Nutrivesum.com
  • iDrinks.hu
  • Naturanyu.hu
  • Szerszámkell.hu

Idén is sok sikert kívánunk a Shoprenteres versenyzőknek!

Ha még nem neveztél az Év Webshopja versenyre, október 1-ig még megteheted. Most már tudod a titkot a döntőbe jutáshoz.
Nevezés itt: https://az-ev-webshopja.hu/nevezes

Király Krisztiánról

Király Krisztián
Király Krisztián
Online Marketing Szakértő – Konverzió Mester
Király Krisztián online marketing szakértő és konverzió specialista, a Konverzió Mester online marketing ügynökség alapítója és vezetője. A szakmája a szenvedélye, 16 nemzetközi minősítéssel és szakvizsgával rendelkezik az online marketing különböző területein. Nem csak dolgozik benne, hanem tanítja is, rendszeresen tart előadásokat nagyobb rendezvényeken és szakmai konferenciákon. A tavalyi évben a VIII. Magyar Marketing Fesztiválon, Digitális Ügyfélélmény Optimalizálás témában tartott előadást, idén februárban pedig az Ecommerce Expo-n, szintén a webáruházakhoz kötődő témában. 2 éve ő volt az Ecommerce Revolution, Magyarország első online üzleti valóságshow-jának a szakmai mentora, ez a műsor kifejezetten webshopoknak készült edukációs céllal.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Így használd ki a YouTube nyújtotta óriási lehetőséget
Így használd ki a YouTube nyújtotta óriási lehetőséget

A YouTube napról napra több felhasználóval gazdagodik, ez pedig a vállalkozások számára is remek ...Elolvasom

Close