Cápák között

Tanulj meg cégértéket számolni a Cápákkal

8 perc olvasási idő Cápák között műsorelemzés 9. epizód Shoprenter

Új sorozatot olvashattok tőlünk, amelyben a Cápák között című RTL Klubon üzleti showműsor aktuális epizódját elemezzük. Tarts velünk a következő hetekben, ha érdekel a műsor, ha fontolgatod, hogy elindulj, vagy ha csak a bátorságot gyűjtöd az első vállalkozásod elindításához.

Shoprenter ? Cápák között

A Shoprenter célja, hogy segítse az e-kereskedőket az álmaik megvalósításában. A Cápák közé is azért úsznak be a kishalak, mert van egy álmuk, amihez tőkét és társat keresnek. Mi az ökoszisztémánkkal segítünk elindulni, növekedni és piacvezetővé válni.

Így a negyedik évadra a Shoprenter beállt támogatónak a műsor mögé, és ezekkel a tartalmakkal, valamint egyéb csemegékkel is fogunk Titeket segíteni.

Ez a bejegyzés a 9. epizód elemzését tartalmazza, a korábbi elemzéseinket itt találod:
1. műsorelemzés
2. műsorelemzés
3. műsorelemzés
4. műsorelemzés
5. műsorelemzés
6. műsorelemzés
7. műsorelemzés
8. műsorelemzés

Plusz készítünk interjúkat korábbi szereplőkkel is: Chiliyard interjú, Biozoo interjú, Primadonna Chocolate interjú, 827market.hu interjú.

Ezen felül pedig Kulcsár Robi és Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatási vezetője tart közös Facebook live elemzést minden műsorról. Mivel mindketten stratégiai partnerei vagyunk a műsornak, így ez egy jó apropó. A nagyon jó hangulatú beszélgetéseiket itt nézd vissza:

#shoprenter #cápákközött #rtlklub #rtlmost

Ha pedig vissza szeretnéd nézni a 9. epizódot, akkor azt az alábbi képre kattintva teheted meg.

Forrás: RTL Klub

Hogyan is kell egy cégértéket meghatározni?

A mai műsornak ez volt az összefogó eleme, hogy akinek nem ment a reális (!) cégérték meghatározás, ott már az induláskor elvágta magát a Cápáknál.

Egy Cápa számára nagyon egyszerű meghatározni a cégértéket, hiszen tálcán kínálják neki a számokat: 10%-ért kérni 10M Ft-ot az annyit tesz, hogy a cég 100M Ft-ot ér (hiszen 100M Ft-os cég 10%-át azt pont 10M Ft-ért lehetne megvenni). Így amikor valaki 5%-ért kér 30M Ft-ot, akkor a cégértékét 600M Ft-ra teszi. De hogyan számolja ki egy vállalkozó?

Erre rengeteg szakirodalom van, de a legegyszerűbb, ha az árbevételedre teszel egy kisebb szorzót (2-3x), vagy az eredményedre egy nagyobbat (5-15x). Tehát ha van egy Példa Kft-m, ami 50M Ft árbevételt, és 5M Ft eredményt termelt, akkor lehet azt árbevétel alapon 100-150M, vagy eredmény alapon 25-75M Ft közé tenni. Még rengeteg apró cégértéket meghatározó tétel van, és mint látod is, a Példa Kft. 25-150M Ft közötti érték között mozoghat.

Ha ez a hüvelykujj matek nincs meg, akkor esélyed sincs nemhogy reálisat kérni a Cápáktól, de még azt is kockáztatod, hogy túl sokat adsz a cégedből.

 Az árbevételed kiszámítása legegyszerűbben pedig az árak, a vevők és a tranzakciók alapján jön ki. A kalkuláció során a webshop abban is tud segíteni, hogy felmérd egyáltalán a piac vevő-e a termékeidre, utána pedig le tudod tesztelni az árakat a valós vevőkön. Ezeknek az adatoknak a birtokában pedig magabiztosabb lehetsz a Cápák elé kerülve a cégértéked meghatározásánál.

MadDog Cider

Gál Andrea brit férjével közösen alapította a cégét, gyakorlatilag ciderezés közben ismerkedtek meg. Saját kezűleg végzik a teljes munkafolyamatot. Kézműves sörözőknek értékesítenek, és különböző kisboltoknak, webshopoknak.

4.5M árbevételük volt az utolsó évben, ami 3000 liter ciderből jött össze, ez duplája a megelőző évnek. Kisboltok 1000 Ft-ért adják 3 decijét.

20M Ft-ot kérnek 5%-ért cserébe. Céljuk a családi vállalkozás magasabb szintre emelése, egy üzem fejlesztésével, gépvásárlással.

Mivel a jelenlegi kapacitása napi 800-1000 palack készítésére jó, amit sajnos nem használnak ki, így kvázi azonnal mattot kapott a Cápáktól. Hiszen ha 1 palack 3 deci, ő 3000 litert adott el, és napi 800 palackot tud egy laza 8 órás munkanapon gyártani (és azért laza, mert a palackozó üzemek több műszakban szoktak működni), akkor ők 38 munkanap, azaz 2 hónap alatt legyárthatták volna tavaly a teljes forgalmukat. Ergo még mindig van 10 hónapnyi “szabad kapacitásuk”, plusz a többműszak bevezetésével még több is, mielőtt bővíteni kellene a gyárat. Az pedig árbevételben 5x ekkora, azaz 22M Ft-ig is el tudnának menni, csak a saját, már meglévő gyártási kapacitásukkal.

Sajnos e mellé még a cégérték számítás sem ment, a tulajdonrész kéréssel 400M-ra becsült cégértéket nem számolták ki, és a kérdéseket sem értette Andrea.

Cápa kiszállók:

  • András: nem jó a cégértékelés, nem fektetne ebbe a misszióba, és téves gondolat, hogy a gyártást növelni kell, mert a meglévő kapacitást sem tudják még megközelítőleg sem eladni.
  • István: nem tud olyan alapvető dolgokat, minthogy mekkora a cider piac Magyarországon, ezért kiszáll.
  • Szabina: nem ér ez a cég 400M-t.
  • Petya: ha a múltja alapján értékeli a céget, azaz árbevétele alapján, akkor 80-90%-ot kellene kérnie, ami nem reális. Ha a jövőbe szállna be, akkor azt nem sikerült átadni.
  • Levente: megérti a küldetést, missziót, de ez nem az övé. Drukkol nekik, hogy megoldják a férjével.

Vélemény: sajnos a reális cégértékelés egy kőkemény feladat. És nemcsak azért, mert nem könnyű kiszámolni, hanem az a fájó, hogy egy tulajdonos beismerje először is önmagának, hogy az ő cége tényleg (csak) annyit ér. Andrea például Lilunak elmondta, hogy a Cápák kérdéseit támadásnak értékelte, pedig egyáltalán nem így volt, csak lehet nyersebben, de azokat a kérdéseket tették fel, ami egy befektetőtől reálisan elvárható.

Nincs befektetés.

Agni’s fából készült táska

Petya és István versengett érte a 3. évadban, 10M Ft-ért 19,5%-ot adott Ágnesnek István, így vele lett közös cégük. Az Agni’s fából készült táskákat forgalmaz. 2021-es árbevétel a 10M Ft-ot meghaladta, és harmadjára költöznek nagyobb helyre. Lelkesedése magával ragadja Istvánt is, aki tükröt mutat vele szembe, hogy figyeljenek a számokra és adatokra is.

Hírflip

Viniczai Benedek cápának öltözve érkezett. A Hírflip egy híraggregátor oldal, ami összegyűjti, kategorizálja, és a felhasználó érdeklődése szerint személyre szabott hírfolyamot olvashat mindenki. 28 ezer közösségi média követőjük van, kétezer alkalmazás letöltő, még kb. semmit nem költöttek hirdetésre.

Üzleti modelljük szerint nem a felhasználók fizetnek, hanem a hírforrások. 1 átkattintás 1 Ft, ami 6x-osan térül meg neki. Mivel nem volt még árbevétele, ez elég fiktív szám. 150 hírforrás van bekötve, akik többségével még nem tárgyalt.

10% tulajdonrészért 30M Ft-ot kér, amit online kampányokra költene.

Naponta 2500 látogatót visz, ami napi 2500 Ft bevétele lehetne. Petya kiszámolta, hogy ezekkel a mostani arányokkal egy 56 milliós magyar lakosság tudná neki a havi 5M Ft-os árbevételt hozni. 🙂 

Számokat sajnos nem tudott mondani a vállalkozó. Petyát rendesen felidegesítette, hogy nem tud egyetlen tényadatot sem. István is elmondta a műsor végén, hogy ő soha nem adna pénzt a srácnak, mert szerinte végig csak feleslegesen süketelt.

300M Ft-os cégértéket Benedek reálisnak érzékelte. István elmondta, hogy azon az alapon nem lehet befektetést kérni, hogy mennyit akarnak elkölteni. Bár Petya szerint, ha már légvárat épít, legalább ne spóroljon az emeleteken.

Cápa kiszállók:

  • András: neki ez az egész bullshit, többször is kiosztotta Benedeket, amiért pizsamában jött be a műsorba és csak összevissza beszélt.
  • István: le kéne rántani a marketing szöveget, így ő nem tud befektetni.
  • Levente: értelmezhetetlen ez a szám, amivel idejött. Kívánja, hogy megcáfolja a következő években.
  • Szabina: felértékelték a semmit 300M Ft-ra, számára ez nem befektethető.
  • Petya: amivel foglalkoznak, az jó, és ha jól csinálják, ebből lehet egy jó cég. Még sehol nem tartanak, hogy ebbe bárki befektessen ennyit, főleg nem ilyen cégértéken, így ő kiszáll.

Vélemény: sajnos neki sem jött be a cégértékelés, de ettől több baj is volt, mivel az üzleti terve gyakorlatilag nem létezett. Így pedig nehéz befektetőket találni, hogy egyetlen épkézláb számot se tudott elmondani a műsorban, csak körmondatokat. A befektetés valahol érzelmi üzlet is, de az értelem az elengedhetetlen: tudniuk kell a Cápáknak is, hogy miként és hogyan fogják viszontlátni a befektetésüket. És ezt ma nem sikerült megmutatni.

Nincs befektetés.

SmartKosár

Az első évadban szereplő csapat víziója az volt, hogy a teljes online élelmiszer kereskedelem 30%-a menjen rajtuk keresztül. Petya és Levente 1-1%-kal szállt be mentorálásért cserébe. Ekkor még Covid előtt voltunk, de már akkor is mindkét Cápa egyetértett, hogy az e-kereskedelemben hatalmas növekedés van. Mára saját futárok, házhozszállítás, márkák teljes online szolgáltatását ellátják. Többmilliárdos forgalmuk van, több tízezer vásárlótól. Elindult a szolgáltatásuk Bécsben is.

Angyal Maci

Nádas-Laber Zsuzsa munkája mellett indította el vállalkozását, amit gyakorlatilag a családja rosszallott. Ő kitartott, és mára hálás vevőköre van.

Zsuzsa elhunyt édesanyja ruhájából készített macit, hogy feldolgozza a családtag elvesztését. Minden macija az elvesztett személy ruháiból készül, akár a hamvakat is bele lehet tenni. Számára havi 1M jövedelmet biztosít. Havi 50 macit ad el. Új termékötlete az ölelő pléd.

15M Ft-ot kér 10%-ért cserébe. 

Petya szerint ez kegytárgy, és temetkezési vállalkozókon keresztül lehetne eladni. Zsuzsa készített hozzá egy webshopot, és saját maga hirdeti. 

Jó kérdés volt, hogyan gyűjtjük be a külföldi piacokról a ruhákat, amiből készül. Van már ilyen cég külföldön, itthon egyedülálló. A begyűjtött ruha mellé fényképet is szoktak kérni, hogy próbálják még hasonlóra is varrni. A ruha elkészítésekor gyertyát gyújt, megemlékezik az elvesztett személyről.

Cápa kiszállók:

  • István: nem akarja a saját édesanyja korábbi ruháit ilyenre átalakítani, így ő kiszáll.
  • Szabina: nem tudja megfogni sem a terméket, számára ez megterhelő.
  • Petya: számára a gyász nem tud üzlet lenni.
  • Levente: az Angyal Maci számára az Angyal maga Zsuzsa, és ehhez ő nem kell.
  • András: indoklás – és egyébként rá nem jellemző módon – egyetlen szó nélkül kiszállt.

Vélemény: a gyász nagy üzlet tud lenni, de ettől kategorikusan sokan elzárkóznak, tabuként kezelik a halált. Én személy szerint hálás vagyok Zsuzsának, amiért belevágott ebbe a vállalkozásba, mert szerintem rengeteg embernek segít feldolgozni a feldolgozhatatlant.

Nincs befektetés.

RAMI Wedding Dress

Adorján Ramóna és Zajkás Benedek, akik az életben is egy pár, esküvői ruhákat készítenek, ahol a kreatív alkotó Rami, az üzleti oldalt pedig Benedek képviseli. Már óvodában is egy párt alkottak. Rami itthon és Londonban is járt képzőművészeti iskolákba, hazai tervezők mellett tanult. Első online posztjából 15 megrendelés érkezett. Kézzel készül minden termékük. Évente 40%-ot nőttek az elmúlt 5 évben. 2030-ban 700 ruhát terveznek értékesíteni 400M árbevétellel.

12M Ft-ért 12%-ot ajánlanak fel. Így 2030-ig 3x-os megtérülést ígérnek. A pénzt kollekciók gyártására fordítaná, hogy a szalonban minél több ruhát tudjanak felpróbálni.

Egy esküvői ruha 300-500e Ft között mozog. Egy bérlős ruha 350e Ft, amiért 3 napra kapja meg a ruhát. Mivel ő személyre szabja a ruhát, ezért 5-8 hónapig kommunikálnak a menyasszonnyal. 50-80 munkaórát tölt el egy ruhával, Levente szerint nagyon olcsó. Rami elmondta, hogy szeretné megtartani hogy prémium terméket közepes áron. Ezen elképzelés alapján a vevők fejével és pénztárcájával gondolkodik, ami Istvánnak különösen szimpatikus gondolat volt. 

2021-ben 7M Ft volt az árbevétel. Benedek szerint nem tart még ott a brand, hogy árat tudjanak emelni. Levente és András szerint túl szerénykednek, és kétszer ennyiért is el lehetne adni. Szabina is belement, hogy egy konkrét ruháért 400e Ft-ot kérne el Rami, amire a Cápák azt mondták, hogy simán a dupláját kellene elkérnie.

Cápa kiszállók:

  • Petya elmondta, hogy szerinte oda kellene árazni, amennyiért megéri ezt megcsinálni. 
  • Istvánnak szimpatikus, hogy a vevők fejével gondolkozik. Szerinte nagyon büszke lesz egyszer magára, és azt tanácsolja, hogy ne fogadjon el senkitől tanácsot.
  • András: ő már nem házasodik, nincs ízlése ehhez, vele nem tudna erről beszélgetni Rami, így ő kiszáll.

Alku: Szabina szerint probléma, hogy a terméket nem jól árazták be, nincs benne az a minőségi felár, amit munkában beletesznek. Levente megelőzte egy ajánlatta, és felajánlott 6M Ft-ot, amiért 10%-ot kér. Szabina ajánlata 12M Ft 30%-ért. Ellenajánlatként Ramónáék 12M Ft-ért 25%-ot adnának. Szabina szerint az nem éri meg neki, mert ez az üzletág nagyon kemény, hiszen ismeri, és tudja mennyi munka, így kitart a saját ajánlata mellett. Így viszont Rami visszautasította az ajánlatot. Levente elmondta, hogy nagy bátorság volt visszautasítani Szabina ajánlatát, és tett Istvánnal közösen egy újat. Ők ketten 6-6M Ft-ot adnának bele, 12,5-12,5%-ot kérnek, azaz ketten együtt 25%-ot kérnek.

Vélemény: nagyon jól illeszkedik a mai tematikába a Rami Wedding Dress, hiszen végre valaki valós cégértékeléssel jött. Legalábbis ezt hihetnénk, de a Cápák még így is fele akkorára lealkudták a cégméretet, amit örömmel fogadott el a pár. A korábbi adásokra visszaemlékezős kisvideókból már tudjuk, hogy mind a két Cápa bele fogja tenni a tudását, kapcsolatait ebbe az üzletbe, utóbbi pedig mivel lányos apukákról beszélünk, várhatóan saját megrendeléseket is jelenthet. 🙂

Sikeres befektetés: Levente és István felesben 25%-ért 12M Ft-ot adtak.

Elindult a jelentkezés a Cápák között 5. évadába!

Ha üzleti ötleted megvalósításához, vagy vállalkozásod fellendítéséhez befektetőt keresel, jelentkezz az RTL Klub üzleti showműsorába az rtl.hu/capakkozott/jelentkezz oldalon!

Megjött a kedved a saját vállalkozáshoz?

Jelentkezz az ingyenes Hogyan indítsunk webáruházat webináriumra, majd tanuld meg az átfogó előadás alatt mindazt, amit mások évek próbálkozásai és kudarcai során tanulnak meg! Webáruház indítás lépésről lépésre, logikusan és egyszerűen elmagyarázva!

Rab Máté
Rab Máté
CEO – Shoprenter
Közgazdász, üzletfejlesztési szakértő, családapa. A Shoprenter ügyvezetője, előtte végigjárta a ranglétrát: partnerkapcsolat, értékesítés és új üzletágak építéséért felelős vezetője is volt a cégnek. Ezzel párhuzamosan az Innonic Group operatív vezetőjeként startup befektetésekkel foglalkozott. Az Igen Debrecen és Igen Eger alapítójaként több mint 40 vállalkozói csapatot segített elindulni.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
ország boltja 2021
Taroltak a Shoprenteres webáruházak az Ország Boltja versenyen

Ismét megrendezték a hazai webáruházak népszerű megmérettetését, az Ország Boltja versenyt, amelynek eredményeit 2022. ...Elolvasom

Close