Cápák között

Nem kell semmit feltalálnod, hogy egy Cápát szerezz magad mellé

7 perc olvasási idő Cápák között 4x03 műsorelemzés - Shoprenter

Új sorozatot olvashattok tőlünk, amelyben a Cápák között című RTL Klubon futó befektető műsor aktuális epizódját elemezzük. Tarts velünk a következő hetekben, ha érdekel a műsor, ha fontolgatod, hogy elindulj, vagy ha csak a bátorságot gyűjtöd az első vállalkozásod elindításához.

#shoprenter #cápákközött #rtlklub #rtlmost

Ez a 3. műsor elemzése.

Itt találod a korábbi epizódok elemzéseit:
1. műsorelemzés
2. műsorelemzés

Shoprenter ? Cápák között

A Shoprenter célja, hogy segítse az e-kereskedőket az álmaik megvalósításában. A Cápák közé is azért úsznak be a kishalak, mert van egy álmuk, amihez tőkét és társat keresnek. Mi az ökoszisztémánkkal segítünk elindulni, növekedni és piacvezetővé válni. Így a negyedik évadra a Shoprenter beállt támogatónak a műsor mögé, és ezekkel a tartalmakkal, valamint egyéb csemegékkel is fogunk Titeket segíteni.

Ha meg akarod tekinteni a műsort, akkor azt ide kattintva megteheted:

Nem kell feltalálnod, hogy vállalkozz 

A legtöbb vállalkozó semmi újat nem talál ki. És erre nincs is semmi szükség. A legtöbb vállalkozó lát egy problémát, és arra a megoldást egy kicsit jobban csinálja.

Nem kell neked a legizgalmasabb kézműves csokoládét készítened, amivel belga csokiversenyeket nyersz, de ha a kisvárosodban te vagy az, aki igazán prémium bonbont tud készíteni, amit a helyi igényekre (=vevőkre) szabsz, örömet okozol vele a környezetednek és egy jobb életet teremtesz magadnak.

Lehet és kell is persze folyamatosan feltalálni, de ne gondoljuk azt, hogy évekig kell egy tökéletes terméken dolgozni. Helyette éveket kell a vevőiddel eltöltened, rájuk hallgatva, folyamatosan fejlesztve a terméked, szolgáltatásod, folyamataid.

Ez a sikeres vállalkozás “titka”.

CleanHand

Mai első versenyzőnk Potocsny Andor, színész, szakács és feltaláló. Nagy kérdés volt, hogy zseni vagy bohóckodik. Szerintem ő őszintén hiszi, hogy amit kitalált, az hasznos a tágabb környezetének, és ehhez keresett társat (konkrétabban 20M Ft-ot 10%-ért). A terméke egy takarító kesztyű, amin már eleve rajta van a tisztítószer. 

Sajnos már a bemutatónál egy kis extra tisztítószert rátett az ablakra, és 1 db kesztyűvel 1 ablak egyik oldalát tudta megtakarítani. És a tisztítást követően még egy papírtörlővel is ki kell fényesítened az ablakot. Hát, nem az az egyszerű módszer, amit vártunk. 

Cápák között – Különleges tisztító-eszközzel akarja meghódítani a világot a  magyar vállalkozó
Potocsny Andorral kezdett a tegnapi adás. Nem véletlenül. Forrás: rtl.hu

Andornak az az igazi problémája, hogy semmije sincs. Ha feltaláló, akkor legalább egy szabadalmának kellett volna lennie, de hiába adott be formatervezési mintaoltalmat még 2013-ban, az éves fenntartási díjakat nem tudta fizetni, így ez már nem sokat ér. És a prototípus fejlesztésben sem haladt, mert amit a Cápák elé hozott kesztyű, az végtelenül kezdetleges volt, mintha csak pár hónapja próbálkozna. Ráadásul vevői sincsenek, és amire a pénzt kérte – gumikesztyű gyártósor fejlesztése – az is badarság, mert ez az alapanyag épp hogy jó áron beszerezhető. 

De talán a legnagyobb hibája mégis az volt, hogy mikor Levente komolyan próbálta venni, és rákérdezett, hogy mi az ő komoly terve, arra válaszolta hogy ezt ő nem osztja meg a befektetés előtt. Így viszont nem fog kapni soha befektetést, mint ahogy most sem kapott. A végén showműsorhoz illően majdhogynem elzavarták.

A tanulság, hogyha nincs terméked, vevőd, jogvédelmed (szabadalom) és még a nagy ötletedet sem osztod meg senkivel, akkor egyedül maradsz.

Nincs befektetés.

Quantum

Két diák következett, Bege Áron és Böhm Zsombor, akik diákmunkaként már mindenfélét dolgoztak, így látták maguk előtt a problémát: maga a diákszövetkezet. Ez egy unalmas, körülményes, és teljesen felesleges résztvevő a munkaadók és diákok között. Az ő megoldásuk a Quantum, egy digitális iskolaszövetkezet, ami egy álláskereső platform + szerződéskötést intéz + munkabér kifizetést is.

Cápák között – Címlap
Bege Áron és Böhm Zsombor szédületesen jó pitch-et tartott a Cápáknak. Forrás: rtl.hu

Alapítottak egy diákszövetkezetet, amit teljesen digitalizáltak. Másfél éve csinálják, ez a 3. verzió a szoftverből, amit használnak. Egy Kft-t alapítottak hozzá, ezalatt az idő alatt 62 milliós forgalom ment át rajtuk. És itt álljunk meg egy pillanatra, mert a Cápákat is nagyon bekavarták:

  • Forgalom: az a pénzösszeg, ami átmegy rajtuk. Konkrétan a diákok fizetése
  • Árbevétel: a forgalomnak az a része, amit a platform szolgáltatásért levesznek, ez esetükben 9%
  • Eredmény: az árbevételből levont költségek után marad a vállalkozás eredménye, kvázi a profitja.

15M Ft-ot kértek 5% részesedésért.

Állításuk szerint 92 diákszövetkezet van itthon, amelyek önmagukban nem termelnek profitot, hiszen a szövetkezeti jelleg miatt azt ki kellene osztani a teljes tagság – minden diák – között, így áll mögöttük egy gazdasági társaság, amely realizálja a profitot. 2022-ben 90M Ft árbevételt terveznek, a platformon pedig – reményeik szerint – 1 milliárdos forgalom megy keresztül. 

Izgalmas licitverseny kezdődött!

  • András felajánlott 10M Ft-ot 7,5%-ért, de a srácok gyorsan ellent mondtak, mert szerintük van a cégüknek 300M Ft-os cégértéke. És így 4 éven belül mindenképpen visszakapják a befektetést.
  • Levente és Petya egymás után, egymást kiegészítő ajánlatot tett, 7,5M és 7,5M Ft-ért kérnek fejenként 3,5%-ot
  • István is egyedül akart menni, de ő egy még kreatívabb ajánlatot tett: 3M Ft-ot ad 3%-ért, és mellé 12M Ft hitelt, amivel megszerzik a teljes befektetést, de mellette nem is adják el a cégük nagyját.
  • András ezek után javított az ajánlatán, és megadta azt, amit a két srác induláskor kért: 15M-t az 5%-ért.

Keményen alkudtak a srácok, és végül 2 Cápát (Levente és Petya) kértek a rosszabb paraméterekkel. Örülök, hogy keményen beleálltak, végre egy olyan vállalkozó csapat, aki hisz a terméke értékében, és nem adta olcsóbban magát. És ha visszagondolsz az induló gondolatomra: ők semmiféle termékinnovációt nem hoztak a műsorba, de a folyamaton egy hatalmasat fejlesztettek, ami problémát ők is átéltek. Sőt, már vevőik is vannak, így a prototípus is bizonyított. Nem kellett tehát újra feltalálni a diákszövetkezeteket, de újdonságként a teljes digitalizációt hozták be hozzá.

Sikeres befektetés: 15M Ft 7%-ért, Levente és Petya fele-fele arányban.

Budapest Wrecking Room

A szabadulószobák után új őrület a zúzda szoba, ahol 40 perced van tönkretenni a berendezést: tévét, poharakat, bútorokat. Külföldi példa alapján indult el Gellén Bettina és Orbán Attila, eddig 480 tévét és 110 baseball ütőt végeztek már ki náluk. Soha semmilyen baleset nem történt még, ami szerintem dicséretes!

Cápák között – Címlap
Gellén Bettina és Orbán Attila bemutatták azt a szobát, amire mindenkinek szüksége lehet az életében legalább egyszer. Forrás: rtl.hu

5M Ft-ot kértek 3%-ért, amiből technikát fejlesztenének, a dühöngések videófelvételét oldanák meg, amit hazavihet magáról a résztvevő (persze felárért). 

Havi 800e-1M Ft között van az árbevételük, ebből 60% az árrés. Pandémia alatt 25% körüli kihasználtságuk van. Levezették nekik, hogy 3x-os forgalommal, amivel évente legjobb esetben lenne 24M profit, sehogyan nem jön ki a cégérték, amit mondtak.

Cápa kiszállói indokok:

  • István: ez nem az ő értékrendje, ebbe ő nem fektet be
  • Levente: ő ebben nem lát üzletet
  • Szabina: ketten jól csinálják, ő ebbe nem száll be, de Bettina nagyon elhivatott
  • András: neki 5% tulajdonrész egy felülről korlátolt cégben már nem izgalmas
  • Petya: szemétből pénz csinálnak, és jót tesz a város pszichéjének, de nem akkora a cégértékük, amit gondolnak.

Végül Petya ajánlatig ment el: 5M Ft-ért 25%-ot kér. Levente azonnal rávágta, hogy nagyon jó ajánlat, mert még így is keveset kért cápatársa. A pár elvonult gondolkodni, majd határozottan tértek vissza. Ellenajánlat nem volt, mert nagyon távol volt a kettő álláspont egymástól.

Szerintem ez is bizonyította, hogy pontosan tudják, mit akarnak elérni, és mennyit hajlandóak ezért feláldozni. Ezt az 5M Ft-ot már egy közepes autó eladásából, baráti kölcsönökből is fel lehet hajtani, de lehet csak ideje árat emelni, és meglesz az a kamera technika, amivel egy új szintre emelhetik a dühöngőjüket – és a vállalkozásukat.

Nincs befektetés.

Munch

Úgy látszik, minden adásban van egy PR videó, amiben korábbi évados sikerszereplő szerepel. Most – nagyon nem véletlenül – a Cápák között 3. évadában befektetést kapó Munch.hu volt soron. A deal az volt, hogy mindenki 1%-kal szálljon be, mint valami PR fogás, mert a kidobott étel ellen küzdeni kell. 400 partnernél 70 ezer adag ételt mentettek meg a kidobástól a Munch-os fiúk. Ételmentés a küldetés. 

A srácoknak kell menni és a Cápák ajtaján kopogtatni, de akkor segítenek nekik. Leventének megérte a csapatba fektetni, mert rajtuk keresztül megértette az alkalmazások (az appok) világát, és azóta már több applikációba is beszállt. Szabina a franchise hálózatukat gondoltatta újra velük. Istvánnak ez nem befektetés, hanem jótékonykodás. Petya 2-3x-os értéknövekedést már most is lát, és szerinte 10x-es megtérülést is hozhat. András pedig arról beszélt, hogy neki is ez egy küldetés, ő a srácokon keresztül akarja a világot egy szebb hellyé tenni.

Ételmentő

Bemutatkozott Dalmadi Júlia, aki élelmiszer-futurista. Egy 300 fős globális hálózatot építettek fel élelmiszer pazarlás ellen az ENSZ szárnyai alatt, oktatói és tájékoztatói munkát végeznek.

Visszautasították Moldován millióit a fiatalok: ölre mentek a Cápák ezért  az üzletért
Dalmadi Júlia, az élelmiszer-futurista. Forrás: penzcentrum.hu

Termékének alapanyaga a sörtörköly, ami a sörgyártás mellékterméke, amit ő megment, és ebből granolát készít. Először kóstoltatott, így minden cápás vágókép teli szájról készült 🙂 Csomagolásmentes boltokban és online szupermarketekben van jelen, 2021-es év végére 1M Ft-os (igen jól olvastad, egy) árbevétellel számol.

András nagyon durván beleállt Júliába, hiszen ő sörtörkölyt használ a sertések takarmányozásában, ráadásul ezt drágán veszi. Szóval szerinte ezt a mellékterméket nem kell megmenteni, hiszen most is óriási kereslet van rá, bármit fel tudna használni a takarmány piac. Kisüzemek, akik még nem adják el, a jelenlegi beszállítói az Ételmentőknek. Sajnos a nyomástól Júlia összeroppant, ekkora ellenálló erőre nem volt felkészülve. Pedig igazán jó ajánlattal jött, 10M Ft-ot kért 15% részesedésért.

Cápai hátrálások:

  • Szabina 2 évaddal ezelőtt befektetett egy csomagolásmentes boltba, ami a legnagyobb az országban. És tett is egy ajánlatot: 5M Ft – 22%-ért, de csak ha jön vele együtt valaki más is.
  • András próbálta megmenteni az önbizalmát Júliának, és kiszállt.
  • Petya nem akar ebbe beszállni, mert üzletileg ez értelmezhetetlen.
  • István szerint Júliának inkább oktatnia kell.
  • Levente szerint nincs üzleti modell, ezért ő nem száll be.

Így végül Szabina is kiszállt, mert nem jött mellé senki. 

Mi a nagy különbség Júlia ételmentő vállalkozása, és a Mars terraformálása között? Itt a Cápák között volt egy kompetens szakértő, aki értette és kioktatta a vállalkozót, ez pedig elvette a kedvét a többieknek is a befektetéstől. A Mars projektet feleennyire se értették meg, mint ezt, így viszont erősen korlátos a piac, amit elképzeltek. Lehet ha nagyobb magabiztossággal, vagy szélesebb termékportfólióval jön Júlia, esetleg jobban kihangsúlyozza a nemzetközi szakmai tapasztalatát és hálózatát, akkor kap befektetést. Így ő is üres kézzel távozott.

Nincs befektetés.

Megjött a kedved a saját vállalkozáshoz?

Akkor várunk szeretettel az Üzleti Akváriumban! A Shoprenter nemcsak beszél arról, hogy segítünk az ötleteid megvalósítani, de egy ingyenes tudáscsomagot is összeállítottunk hozzá!

A videós anyagok tartalma üzletfejlesztés, marketing, értékesítés, és a képzés videói már megtalálhatók a képre kattintva:

Üzleti Akvárium
Rab Máté
Rab Máté
CEO – Shoprenter
Közgazdász, üzletfejlesztési szakértő, családapa. A Shoprenter ügyvezetője, előtte végigjárta a ranglétrát: partnerkapcsolat, értékesítés és új üzletágak építéséért felelős vezetője is volt a cégnek. Ezzel párhuzamosan az Innonic Group operatív vezetőjeként startup befektetésekkel foglalkozott. Az Igen Debrecen és Igen Eger alapítójaként több mint 40 vállalkozói csapatot segített elindulni.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
keresőoptimalizálás bevezető
[SEO Alapok] A keresőoptimalizálásról kezdőknek

Mit értünk keresőoptimalizálás alatt? A keresőoptimalizálás kifejezés mellett gyakran találkozhatunk a SEO mozaik szóval, ...Elolvasom

Close