Cápák között Trendek

Rekordméretű befektetés a Cápáktól

8 perc olvasási idő

Új sorozatot olvashattok tőlünk, amelyben a Cápák között című RTL Klubon futó befektető műsor aktuális epizódját elemezzük. Tarts velünk a következő hetekben, ha érdekel a műsor, ha fontolgatod, hogy elindulj, vagy ha csak a bátorságot gyűjtöd az első vállalkozásod elindításához.

#shoprenter #cápákközött #rtlklub #rtlmost

Ez a 2. műsor elemzése. Az 1. műsor elemzéséért kattints ide.

Shoprenter ? Cápák között

A Shoprenter célja, hogy segítse az e-kereskedőket az álmaik megvalósításában. A Cápák közé is azért úsznak be a kishalak, mert van egy álmuk, amihez tőkét és társat keresnek. Mi az ökoszisztémánkkal segítünk elindulni, növekedni és piacvezetővé válni. Így a negyedik évadra a Shoprenter beállt támogatónak a műsor mögé, és ezekkel a tartalmakkal, valamint egyéb csemegékkel is fogunk Titeket segíteni.

Ha meg akarod tekinteni a műsort, akkor azt ide kattintva megteheted.

Az emberiség jövője a tét

Egészen elképesztő utazásban volt része azoknak, akik megnézték a vasárnap esti műsort. A szerkesztők hihetetlen jó munkát végeztek, mert “csak” három szereplőt válogattak be a műsorba, viszont ők hárman mind egy jól felfűzhető tematikára építettek: mi lesz az emberiség jövője? Hogyan élünk holnap, évtizedek és évszázadok múlva?

Foglalkoztunk a gyerekekre épített jövőképpel mikro szinten Békéscsabáról kiindulva, betekintést kaptunk a vega életmód társadalmi megosztottságába, és végül egy rekord befektetéssel a Cápák megpróbálják az emberiséget átköltöztetni a Marsra.

Csapjunk is bele!

Vegán Sonka

Ildikó és Ferenc 9 éve él úgy, amivel én pont 9 napja (január 1-től) kacérkodok. Vegán életmóddal, rendszeresen jógázva. A korábbi marhafarmukat is leépítették, és mára szójából készítenek sonkát, amelyből vannak kezdetleges üzleti eredményeik is (tizenmilliós eredmény idén). És erre a húsmentes, de húspótló jövőre kértek 20M Ft befektetést 15% részesedésért cserébe

VegaSonka
Révész Ildikó és Pásku Ferenc, mellettük a termékük, a tökéletes sonkapótló szója “sonka”

Ildikó és Ferenc a vegánság következő szintjét képviseli, ami végtelenül szimpatikussá tette őket. A vegetáriánus étrend – ne együnk húst -, majd ezt követően a vegán étrend – ne együnk tejterméket és tojást se – úgy nyert ismertséget, hogy a vega/vegán életmódhívők egy szűk rétege szőrméket égetett, gyilkosoknak nevezte a húsfogyasztókat, és egyszerűen minden lépésével megbotránkoztatta a többséget. Ezzel persze hatalmas ismertséget is szerzett az életmódnak.

Én hiszem azt, hogy a fenntartható jövőhöz kevesebb húst kell fogyasztanunk, azaz több nap mint kolbász, és elég heti pár alkalommal húst fogyasztani – ha egyáltalán bármikor is szeretnénk. Tökéletes magyar ételeink vannak húsmentesen is: mákos guba, káposztástészta, kakaóscsiga, kifli, körözött, lángos, lecsó, madártej, palacsinta, pogácsa, somlói galuska, túrógombóc, bejgli. És csak a hagyományos konyhát soroltam fel, a modern konyha ötletei végtelenek.

Viszont nem kell erről meggyőzni mindenkit, elég az életmód előnyeit megmutatni, és mindenki akkor csatlakozik hozzá, amikor tud és szeretne. Ildikó és Ferenc pedig pontosan ezek a békés vegánok, akiknek teljesen rendben van, hogy valaki húsimádó és soha nem is akar felhagyni ezzel az élvezettel.

Az igazi üzleti probléma ott volt, hogy sonkának hívnak egy 100%-ban szójából (tehát nem húsból) készült terméket, amit nem szabad. Nagyon egyszerűen hazánkban a Magyar Élelmiszerkönyv szabályozza, hogy mit hívhatunk sonkának (vagy ugyanígy virslinek, pálinkának, stb), és minden mást tilos. Hiába írják a csomagolásukon idézőjelbe a Vegán “Sonkát”, ez sajnos megtévesztő lehet. Emiatt jelenleg is jogvitában állnak, bíróságra járnak, ami közben ugyanúgy használják az elnevezést.

Nem kaptak befektetést, íme az indokok:

  • András szerint megtévesztés és egészségtelen is a szója. Tegyük hozzá, hogy ő a Jack’s Burger tulajdonosa, tehát az életműve a hús alapú termékek, neki a világképe sem tudja befogadni a vegetarianizmust. 
  • Szabina nem akar jogvitákat magára vállalni és pereskedésekre járni, mert itt még hosszú út lesz, mire ezeket a termékeket akárcsak a Magyar Élelmiszerkönyv bejegyzi.
  • Petya: hidegen hagyja az élelmiszergyártás, és ehhez nem kell szoftver, ő nem tud segíteni.
  • István annyit mondott, hogy 60 éve eszik húst és kicsattan az egészségtől, és nem hisz abban, hogy ezt a terméket sokan megveszik.
  • Levente szerint is kockázatos a névprobléma, mert ha nem lehet sonkának hívni, akkor megbukott az üzleti modell. És kockázatos befektetni egy olyan cégbe, ahol jogi probléma van.

A vállalkozók távozását követően erős érzelmi – vagy inkább világképi – vitába bonyolódtak a Cápák, Petya és Szabina osztotta azt a világképet, amit én is vázoltam fentebb, a többiek nem, végül András és Levente távozott is a stúdióból. Persze lehet csak szünet volt a sok napon és sok órán keresztüli felvétel közben, de látványosan sikerült ezt is megszerkeszteni.

Nincs befektetés.

Robokaland

Vitán felül áll, hogy gyermekeink már egy sokkal digitálisabb világban fognak felnőni, mint ahogy a szüleink éltek. A mi generációnk jelenleg az átmenet, aminek el kell fogadnia és támogatnia a digitális íráskészség hiányát, egyben felkészítenie a gyerekeket arra, hogy akár egy metaverzumban élhetnek. Békéscsabán megtették ehhez az első lépést.

A Robokaland Gina és Krisztián tech szakköre, amivel napközis táboroztatnak is gyerekeket. Mindenféle digitális hulladékot gyűjtenek (Békéscsabán már konkrétan náluk adja le mindenki az ilyen jellegű szemetét), amit ők a táborukba vagy szakkörükbe beirakozott gyerekekkel szétszerelnek, alkatrészekre bontanak, és új, hasznos terméket építenek belőle, mint mozgásszenzor, okos kert, okos ház, stb. Jelenleg a lakásukban zajlik minden fejlesztő munka, és most 10M Ft-ot kérnének a terjeszkedésre 15%-ért cserébe.

Az egyetlen bevételük a napközis tábor díja, amit a gyerekek (szülei) fizetnek nekik, és az álmuk, hogy franchise rendszerben 3 megyében 1000 gyereket táboroztassanak évente. Mint kiderült, fogalmuk sincs arról, hogy mit is jelent egy franchise rendszert működtetni. Sőt, András rákérdezett náluk, hogy ez üzlet vagy karitatív tevékenység? Erre Krisztián válasza az volt, hogy ez egy karitatív üzlet.

Sok éve foglalkozok én is társadalmi vállalkozókkal, főleg egy vállalkozói képzés keretében. Nagyon hasznos nézőpontot adott Krisztián, amit mindenkinek javaslok megfogadni: ők azért emeltek árat a napközis tábor díjánál, hogy még több gyereknek tudjanak segíteni! Ezt sokan nem értik elsőre, hiszen ha 19 ezer Ft-ért csak 30 gyerek tudott eljönni, akkor 38 ezer Ft-ért (dupla annyiért) miért fog 100 gyerek (tripla annyian)? Pedig velük pontosan ez történt. És a válasz, hogy a nagyobb díjból magasabb szolgáltatási színvonalat tud adni a társadalmi vállalkozó.

Több pénze (=bevétele) van arra a tevékenységre, amiért ő dolgozik, többet tud visszaforgatni erre, és így még eredményesebb lesz maga a szolgáltatása. Esetükben jobb munkaasztalokat lehet ebből venni, minőségibb vagy komplexebb szerszámokat, jobb étkeztetést tudnak biztosítani a gyerekeknek, stb. Ha árat emelsz, azzal mind a vállalkozásod, mind az ügyfélköröd jobban jár.

Robokaland
Gajdács Krisztián és Gina, valamint egy talicskányi elektronikus “szemét”

A Cápák ebben az adásban nem pénzt, hanem támogatást adtak a csapatnak:

  • András telefonszámát ajánlotta fel, és hogy bármikor felveszi nekik, nem tud a projektre üzletként tekinteni
  • Szabina pont hogy franchise tulajdonos, de ő sem látja a keretrendszert, amit rá tudna tenni, így kiszállt
  • István szerint ez nem lesz hálózat, nem lesz franchise, mert nem lehet másolni azt, amit ők ketten alkottak, de őt is fel lehet hívniuk. Valószínűleg temérdek alapanyagot kapnak majd a Bravogroup-tól.
  • Levente is kiszállt, de ő is támogatja majd a házaspárt.
  • Petya szerint két fontos döntést nem hoztak még meg, mégpedig hogy mennyire akarnak ebből nagyot építeni, és nagyot csak profitorientáltan lehet. A másik, hogy ez most Krisztián miatt működik, és belőle nem lesz 10-20-100 másik tanár szerte az országban vagy a világban.

Tanulság a szolgáltatók számára, hogyha nagyon erősen kötődik hozzájuk a tevékenységük, akkor azt tényleg nagyon nehéz lemásolni. Egy hamburgert sültkrumplival (vagy szójából :)) bárki tud készíteni adott irányelv alapján. Használt CD olvasóból és mosógép motorból mozgásszenzort építeni viszont kell egy olyan kreatív alkotó elme, ami ritka és nem tankönyvesíthető, irányelvbe leírható. 

Nincs befektetés.

ChiliYard

Kakukktojás ez rész, de ne menjünk el a visszatekintésként bejátszott ChiliYard sztorija mellett, aki egy előző évados sztori friss bemutatása. Gergő nem kapott befektetést az előző évadban, viszont hatalmasat fordított rajta a Cápák közöttben való szereplés.

A műsor alatt Gergő egyedi webshopja nem bírta a rengeteg megrendelést, és el is bukta így a főműsoridős tömeget – akikből szerencsére még másnap is visszalátogattak rengetegen. Gyakorlatilag a webshopjában a műsort követő 1 napban annyi megrendelése lett, mint előtte 1 év alatt.

A műsor mögé való beállásunk egyik oka volt Gergő is, aki sok más vállalkozóhoz hasonlóan átköltözött webshopjával a Shoprenterre. Mi ezzel tudjuk támogatni a kishalak nagyjá válását. Az ő sztorijáról egy esettanulmányt közölt a Hello Biznisz by Telekom.

Chiliyard
Koletán Gergely, a Telekom nyertese és reklámarca szerte az országban, valamint a Hungaricool by Spar különdíj nyertese, és a K&H és Shoprenter támogatottja is

Genesis

Mátyás Bence zárta a mai adást, aki 29 évesen professzori címet kapott asztrobiológiai kutatási eredményeiért, és 8 kutató labort irányított. Most 32 éves, és a Genesis cégével a missziója, hogy növényszállító kapszulákat szállító rakétákat fejlesszenek a Mars terraformálásához. 

Ugye érthető, hogy miért az emberiség jövője témát találtam a mai elemzéshez? Hát mi lehet ambíciózusabb jövőkép, minthogy az emberiséget átköltöztetjük a Marsra? (remélhetőleg csak egy részét, mert meg tudjuk őrizni a Földet is élhetőnek) Ehhez Bencéék – nagyon leegyszerűsítve – egy Starship rakétát bérelnének (amit a SpaceX-től, Elon Musk cégétől lehet), beletesznek 277 db speciális rakétát, amelyeknek a hegyes orra egyben fúrófej. Ezek a rakéták leásnak a Mars azon rétegéig, ahol már található víz – fagyott formában. Itt pedig fokozatosan adagolva élhetőbbé teszik a talajt, amiből mindenféle növényeket növesztenének.

Genesis
Mátyás Bence, háttérben a Genesis növényszállító rakétája

Ehhez viszont olyan sok pénz kell, hogy ő nem a növényszállító rakétákhoz kér befektetést, hanem egy olyan ötletéhez, amivel megkeresi a pénzt a rakétákra. Ez már eléggé összetett. 🙂 És akkor tegyünk említést arról, hogy Bence és a nanotechnológus öccse úgy jutott el erre a szintre a fejlesztésekben, hogy van egy 10 ezer négyzetméteres napelem farmjuk (!), amivel kriptovalutákat bányásznak (!!), és aminek az eladásából tavaly 50M Ft árbevételük volt (!!!). Egyébként ez a napelemfarm már 500 kW-ot megtermel, ami nagyjából 500 családi ház áramfogyasztásának megfelelő teljesítmény. 

A következő ötletük, hogy 1 csepp vérből akarnak diagnosztizálni. Azt tudnák megmondani egy innovatív, bankkártya méretű készülékkel, hogy az 1 csepp vér tulajdonosa rákos-e vagy cukorbetegség van-e nála kialakulóban. Magát ezt az analízist már csinálják a világon, csak nagy méretben és több fős személyzettel, itt az az innováció, hogy ezt ilyen kicsiben csinálják.


A technológia nagyon aktuálisan lett bemutatva, hiszen pont a héten ítéleti fázisig jutott Theranos sztori árnyékába került. Röviden, a Theranos azt ígérte, hogy 1 csepp vérből tudja diagnosztizálni a betegségeket, amihez eddig csak nagy méretű eszközök és több fős személyzet kellett (részletes telex cikk itt). István is megemlítette ezt a hasonlóságot a műsorban, a Theranos 700M dollárt gyűjtött össze és 10 év alatt derült ki, hogy teljes átverés, amit csinálnak. Bence szerint a Genesis elmúlt években mutatott kutatási és üzleti eredményei bizonyítják, hogy ők nem humbug.

1 db kapszula 135 ezer dollár, azaz kb. 40 millió Ft. Ebből évente minimum 66 db-ot kell eladni kutatóegyetemeknek, kutatókórházaknak, és gyógyszerfejlesztőknek. Itt egy 6 év alatt 20x-os megtérüléssel számol, azaz a most befektetett pénzt ennek az innovatív, apró diagnosztikai eszköz fejlesztésére fordítanák, amit olyan sok helyre tudnak eladni, hogy az abból befolyó pénzből már lesz forrás a rakétákra és a Mars terraformálására.

Már van 1 befektető a cégben, aki 2M EUR-ért elvitt 15%-ot. A Cápákhoz Bence egy 2M EUR 10%-ért ajánlattal érkezett.

  • Szabina kiszállt, de gratulált ahhoz, amit felépítettek.
  • András: 500e EUR-ért beszáll, de a tulajdonrészt még a többiek után tárgyalná le.
  • Levente is beszállt, de már előre vetítette, hogy nem a szőnyegen fognak megegyezni. Ahogy a legtöbb esetben, komolyabb jogi és üzleti átvilágítás követi a show műsort, ennél az összegnél (500e EUR = 185M Ft) már a Cápák is hosszabb befektetési folyamatra készülnek.
  • István a Theranos sztori miatt kiszállt, mert ő nem tudja megmondani, hogy ez humbug vagy sem.
  • Petya megértett mindent, de nem ismeri a területeket. Viszont ő is tesz be 500e EUR-t.

András csavart még egyet a sztorin, és szerinte ők hárman találnak még egy negyedik befektetőt szintén 500e EUR értékben. Így az ajánlatuk ugyanaz, mint a korábbi befektetőnek: 2M EUR, 15%-ért. Bence beleegyezett. Ezzel rekordot írtak a műsor történetében, ekkora pénzt még egyetlen projektbe se fektettek be. Őszintén bízok benne, hogy nemcsak a befektetés, de a projekt is megvalósul, innen is sok sikert kívánok a Genesis csapatának.

Sikeres befektetés: 2 millió EUR 15% tulajdonrészért.

Megjött a kedved a saját vállalkozáshoz?

Akkor várunk szeretettel az Üzleti Akváriumban! A Shoprenter nemcsak beszél arról, hogy segítünk az ötleteid megvalósítani, de egy ingyenes tudáscsomagot is összeállítottunk hozzá! A videós anyagok tartalma üzletfejlesztés, marketing, értékesítés, és a képzés videói már megtalálhatók a képre kattintva:

Üzleti Akvárium
Rab Máté
Rab Máté
CEO – Shoprenter
Közgazdász, üzletfejlesztési szakértő, családapa. A Shoprenter ügyvezetője, előtte végigjárta a ranglétrát: partnerkapcsolat, értékesítés és új üzletágak építéséért felelős vezetője is volt a cégnek. Ezzel párhuzamosan az Innonic Group operatív vezetőjeként startup befektetésekkel foglalkozott. Az Igen Debrecen és Igen Eger alapítójaként több mint 40 vállalkozói csapatot segített elindulni.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
A Cápák a 4. évadban igazán harapnak

Új sorozatot olvashattok tőlünk, amelyben a Cápák között című RTL Klubon futó befektető műsor ...Elolvasom

Close