Cápák között Trendek

A Cápák a 4. évadban igazán harapnak

7 perc olvasási idő

Új sorozatot olvashattok tőlünk, amelyben a Cápák között című RTL Klubon futó befektető műsor aktuális epizódját elemezzük. Tarts velünk a következő hetekben, ha érdekel a műsor, ha fontolgatod, hogy elindulj, vagy ha csak a bátorságot gyűjtöd az első vállalkozásod elindításához.

#shoprenter #cápákközött #rtlklub #rtlmost

Shoprenter ? Cápák között

A Shoprenter célja, hogy segítse az e-kereskedőket az álmaik megvalósításában. A Cápák közé is azért úsznak be a kishalak, mert van egy álmuk, amihez tőkét és társat keresnek. Mi az ökoszisztémánkkal segítünk elindulni, növekedni és piacvezetővé válni. Így a negyedik évadra a Shoprenter beállt támogatónak a műsor mögé, és ezekkel a tartalmakkal, valamint egyéb csemegékkel is fogunk Titeket segíteni.

Ha meg akarod tekinteni a műsort, akkor azt ide kattintva megteheted.

Merj vállalkozni és légy büszke rá

Új évad, új intro. És ez nagyon oda lett téve. Nekem nagyon bejött ez a fajta felvezetés, ahol a Cápák végre tényleg kőkemény és kőgazdag befektetőként vannak bemutatva. A két kedvenc snittem Balogh Levente magánrepülős bemutatkozása, és Balogh Petya tengerparti “home office-a”. 

Végre megérkeztünk abba a világba, ahol nem szégyen, ha valaki gazdag és élvezi az életét (=pénzét), amit saját erőből épített fel, szerzett meg, és most újra befekteti olyan vállalkozókba, akik az álmaik megvalósításához kérnek tőkét és társat. 

Szerintem ez egy tökéletes fokmérője annak, hogy a társadalmunk hol jár. Az pedig egy újabb lépcsőfok, hogy mindehhez a legnagyobb (legnézettebb) kereskedelmi tévécsatorna nemcsak platformot szolgáltat, de betette vasárnap esti főműsoridőbe.

HaraPohár

Rögtön az első szereplő egy “földink”, legalábbis a debreceni kollégáknak ismerősen csenghet a Zádor Kávé, aminek a tulajdonosa, Éva indult, mégpedig egy innovatív ötletükkel, a kukorica alapanyagú kávéspohárral. A műsornak nagyon erős kezdést adott – ahogy az egy vasárnapi főműsoridőtől el is várt – és azonnal kimutatta a legharapósabb cápa, Moldován András is a foga fehérjét. 

Először kedveskedve csalta magához közelebb Évát, adta alá a lovat (például “Milyen más dolgokban fedezted fel ezt az istenadta tehetséged?” kérdésével), de még pincérkedett is neki. Majd ahogy várható is volt tőle, könyörtelenül lecsapott, és elmondta, hogy szerinte se a termék nem innovatív, se az élmény nem ér sokat, de még maga ez a koncepció, mint üzlet is halott.

Zádorné Éva és a kukorica alapú HaraPohár
Zádorné Éva és a kukorica alapú HaraPohár

A HaraPohár nem kapott befektetést, mégpedig szerintem két okból.

Az egyik, hogy Éva nagyon magabiztosan érkezett a műsorba, és a bejátszott jelenetek alapján nagy mellénnyel beszélt a termékéről, piacáról, miközben valódi üzleti eredmény ezzel a termékkel még nincs mögötte. És itt lehet a kulcs: mert hiába van egy sikeres vállalkozásuk, amit már felépítettek és üzemeltetnek, az új termék még nem bizonyított semmit. Sőt, a – mára már kötelező – kóstoltatás során Lakatos István véleménye az volt, hogy egyenesen rontja a kávé (vagy esetében a tej) élményét a kukoricás pohár.

Ez pedig a másik ok, hogy a termék elméletileg egy globális problémát oldana meg (egyszer használatos műanyag poharak kiváltása), de sajnos a Cápák szerint még rontja is azt a terméket, amihez kapcsolták.

Nincs befektetés

VegiPont

Egy testvérpár következett a műsorban, Gabi és Galatea, méghozzá szintén Hajdú-Bihar megyéből, Polgárról. Ők bio zöldségeket zártak praktikus tasakokba, így például a savanyú uborka is megmaradt roppanósnak. Évente 400 tonna zöldséget dolgoznak fel a cégükben, csak az alapanyag ára 100M Ft körüli. 

Meglévő ügyfélkörük van, gasztro éttermek, nagykerek, és még kisker értékesítésük is van. Sajnos az egyedi webshopjuk összeomlott a műsor alatt. Az igény akkora a termékeikre, hogy már nem tudják kielégíteni. Ők 20M Ft-ért jöttek, amiért cserébe 5%-ot ajánlottak fel, viszont ezt a teljes vállalkozásukra vetítve. Csomagolás fejlesztésre és marketingre kérték a befektetést.

Galatea és Gabi, a VegiPont termékekkel
Galatea és Gabi, a VegiPont termékekkel

Három Cápa is kiszállt, és nagyon jó érveket mondtak.

Petya nem ért hozzá, plusz ez mégiscsak csalamádé, neki ez nem pálya. István családi vállalkozásba nem akar beszállni. Andrásnak nincs a bakancslistáján a savanyúság-gyártás.

De két Cápát megnyertek maguknak, igaz, kellett hozzá alkudozni. Szabina kezdte meg az alkudozás sorát, akitől a korábbi évadokban láthattuk, hogy az egyik legkeményebb Cápa. Soha nem fogadta még el a nyitó ajánlatot, mindig egy – számára – sokkal kedvezőbbet adott, és a legtöbbször ebből nem is engedett. 

Végül Szabina és Levente, 10-10M Ft-ot adott, amiért cserébe 15-15%-ot vittek el a teljes zöldség feldolgozó cégből úgy, hogy 5-5%-ot a testvérek 2 éven belül visszavásárolhatnak.

Itt még a műsorba is bevágták azt a félmondatot, hogy a szerződést majd alaposan át kell tárgyalni, így megeshet, hogy ez a befektetés a műsor utáni jogi folyamatok közepette végül mégsem valósul meg. Volt korábban arról konkrét adat, hogy a műsorban látott “befektetések” közül körülbelül az egyharmaduk az nem realizálódik különböző okokból (meggondolják magukat, vagy turpisság derül ki).

Az utóbeszélgetésben a lányok nagyon örültek, mert megkapták azokat a Cápákat, akikért jöttek, és a Cápák is boldogak voltak, hogy itt végre látni fogják hova megy a pénzük és hogy mire fogják költeni. 

A személyes véleményem, hogy a lányok nagyot engedtek harapni a Cápáknak, hiszen így végül egy kb. 67M Ft-os cégértéknél 20M Ft-ért eladták a cégük 30%-át, miközben állításuk szerint csak a készletük (zöldségek) 100M Ft-ot ér, nem beszélve az élő szerződéseikről (ügyfélállomány), sőt még a cégük eredményt is termel.

Viszont az biztos, hogy márkaépítésben, élelmiszer marketingben és kereskedelemben igazi nagyágyúkat sikerült megnyerniük a cégükhöz, így ha összejön a befektetés, és hallgatnak a Cápákra, akkor tényleg nagyra tudnak nőni velük. Egy nagy tortából 70% részesedés még mindig sokkal-sokkal jövedelmezőbb lehet, mint egy aprócska süteményből 95%.

Sikeres befektetés: 20M Ft 30%-ért, Szabina és Levente fele-fele részben.

Project X

A TikTok generáció debütált a műsorban, három 20 éves srác egy buli appot hozott be, ahol lehet bulit rendezni és arra jelentkezni.

Az app már működik, 14 ezer regisztrált felhasználójuk van, és 500 bulit is rendeztek már rajtuk keresztül. TikTokon 3M feletti nézettségük van, és havonta 350-en fixen használják őket.

A monetizációs ötleteik, hogy fizetős funkciókat mutatnak be (például megnézheti valaki, hogy mennyi a fiú-lány arány egy buliban), vagy webshopot nyitnak mellé. 

Benedek, Balázs és Botond, a buliszervező és találó Project X alapítói
Benedek, Balázs és Botond, a buliszervező és találó Project X alapítói

A srácok értelmes célra kértek 25M Ft-ot, gyakorlatilag 2 fejlesztőt akartak felvenni, akikkel olyan szintre tudnák emelni az alkalmazást, hogy az amerikai piacra is életképes legyen.

Végül nem kaptak befektetést, csak tanulságos ellenérveket:

  • András azért szállt ki, mert szerinte ez egy nagyon jó alkalmazás, de a célcsoport soha nem fog fizetni érte
  • Levente azért, mert nem találták ki, hogyan fogják monetizálni az ötletet, hogyan lesz belőle pénz
  • István azért, mert második körös befektetőben is gondolkodnak, aki további tőkét (várhatóan nagyot) hoz be a cégbe, amivel hígítja (leértékeli) a tulajdonrészeket, és irányítói jogokat fog szerezni
  • Szabina sem látja az üzleti igényt a platform mögött, ezért kiszállt
  • Petya pedig azért, mert ez már sokaknak nem működött, és még a srácoknak se sikerült fogást találni ezen a területen.

Nincs befektetés

Pipacs pékség

Ádám volt az utolsó szereplője az első műsornak, aki egy profi pékséget épített fel. 15 fős csapat van, 2020-ban 100M Ft-os árbevételt ért el 8-10% körüli eredménnyel. 

A 2021-es évét nagyon hullámzónak értékeli, de várhatóan a 2020-as szinten hozza az árbevételt, max a profitja lesz alacsonyabb. Amiért jött, az 20M Ft, amit kínált cserébe, az 10% részesedés, és amire költené, az egy új üzem és létszámnövekedés finanszírozása.

Ádám és a Pipacs pékség legfőbb termékei, a kovászos kenyerek
Ádám és a Pipacs pékség legfőbb termékei, a kovászos kenyerek

Adott egy prémium termék? Igen. Adott egy szakértő, elhivatott alapító? Igen. Bizonyított már a termék a piacon? Igen. Mekkora benne a növekedési potenciál? 

Ádám saját bevallása szerint, “nem lehet a végtelenségig nyújtani a tésztát”, és szerinte a minőség fenntartása mellett ő maximum egy duplázott méretet tud elképzelni, azaz 200M Ft-os céget, amely 20M Ft körüli eredményt termel. Ezzel az alacsony növekedési álommal azonnal elveszítette Petyát, Istvánt és Szabinát is.

Levente és András azonban tett egy ajánlatot, 10-10M Ft-ot adnának 10-10% tulajdonrészért cserébe. Ezt azonnal visszautasította Ádám, de felajánlotta az eredeti ajánlatát.

Erre Levente elmondta, hogy ők sem látnak ebben nagy üzletet, csak tetszik nekik az alapító, a termék, és bizony ők megpróbálnák ezt nagyobbra építeni, de ahhoz több tulajdonrészt kérnek. Viszont Ádám ezt nem fogadta el, mert szerinte a Pipacs ettől többet ér. Így egymásnak köszönetet mondva, végül nem lett üzlet.

Nekem úgy tűnt, a műsort nézve, mintha Ádám a Cápákkal való beszélgetés során megijedt volna. Mintha nem gondolta volna végig, hogy mi van, ha más ajánlatot mondanak? Mi történik, ha többet kérnek, mivel érvelek magam mellett?

Szerette volna ő ezt a pénzt, és ezeket az alapítókat, de nem bármi áron, hanem ahogyan azt ő elképzelte. Biztos vagyok benne, hogy ez a fajta rendíthetetlen hozzáállás juttatta el őt oda, ahol tart, sajnos ma ugyanezért nem kapott befektetést.

Viszont a műsort támogató K&H Banknak szíves figyelmébe ajánlom a Pipacs pékséget, mert a felvetített számok és tervek alapján egy egészséges vállalkozásnak tudnának növekedési hitelt adni, ami vissza tudja ezt fizetni.

Így megmaradna Ádámnak is a teljes üzletrésze, de elérheti az álmát, a duplázott méretet, és a K&H Bank is okosan forgatta meg a tőkéjét. Tipikus win-win szituáció, hiszen nem mindenkinek kell tulajdonrészt áldoznia a növekedésért, főleg ha ennyire egyben van minden, mint ennél a projektnél is.

Nincs befektetés

Megjött a kedved a saját vállalkozáshoz?

Akkor várunk szeretettel az Üzleti Akváriumban! A Shoprenter nemcsak beszél arról, hogy segítünk az ötleteid megvalósítani, de egy ingyenes tudáscsomagot is összeállítottunk hozzá! A videós anyagok tartalma üzletfejlesztés, marketing, értékesítés, és a képzés videói már megtalálhatók a képre kattintva:

Üzleti Akvárium
Rab Máté
Rab Máté
CEO – Shoprenter
Közgazdász, üzletfejlesztési szakértő, családapa. A Shoprenter ügyvezetője, előtte végigjárta a ranglétrát: partnerkapcsolat, értékesítés és új üzletágak építéséért felelős vezetője is volt a cégnek. Ezzel párhuzamosan az Innonic Group operatív vezetőjeként startup befektetésekkel foglalkozott. Az Igen Debrecen és Igen Eger alapítójaként több mint 40 vállalkozói csapatot segített elindulni.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Évértékelés - Ilyen volt 2021
Évértékelés – Ilyen volt 2021

Ez az év sem múlhat el olyan bejegyzés nélkül, amikor kicsit visszatekintünk a múltra, ...Elolvasom

Close