Cápák között

Fenntartható, zöld jövőképbe vajon befektetnek a Cápák?

9 perc olvasási idő capak-kozott-musorelemzes-7-shoprenter

Új sorozatot olvashattok tőlünk, amelyben a Cápák között című RTL Klubon üzleti showműsor aktuális epizódját elemezzük. Tarts velünk a következő hetekben, ha érdekel a műsor, ha fontolgatod, hogy elindulj, vagy ha csak a bátorságot gyűjtöd az első vállalkozásod elindításához.

Shoprenter ? Cápák között

A Shoprenter célja, hogy segítse az e-kereskedőket az álmaik megvalósításában. A Cápák közé is azért úsznak be a kishalak, mert van egy álmuk, amihez tőkét és társat keresnek. Mi az ökoszisztémánkkal segítünk elindulni, növekedni és piacvezetővé válni.

Így a negyedik évadra a Shoprenter beállt támogatónak a műsor mögé, és ezekkel a tartalmakkal, valamint egyéb csemegékkel is fogunk Titeket segíteni.

Ez a bejegyzés a 7. epizód elemzését tartalmazza, a korábbi elemzéseinket itt találod:
1. műsorelemzés
2. műsorelemzés
3. műsorelemzés
4. műsorelemzés
5. műsorelemzés
6. műsorelemzés

Plusz készítünk interjúkat korábbi szereplőkkel is: Chiliyard interjú, Biozoo interjú, Primadonna Chocolate interjú.

Ezen felül pedig Kulcsár Robi és Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatási vezetője tart közös Facebook live elemzést minden műsorról. Mivel mindketten stratégiai partnerei vagyunk a műsornak, így ez egy jó apropó. A nagyon jó hangulatú beszélgetéseiket itt nézd vissza:

#shoprenter #cápákközött #rtlklub #rtlmost

Ha pedig vissza szeretnéd nézni a 7. epizódot, akkor azt az alábbi képre kattintva teheted meg.

Forrás: RTL Klub

Egy bolygónk van, (t)együnk érte

Szerencsére visszatérő téma a Cápák elé vonuló vállalkozók között, hogy tenni szeretnének a bolygónkért, egy fenntarthatóbb jövő építésével. Ha azt hisszük, hogy az adományozás vagy a cégek társadalmi felelősségvállalása fogja megmenteni a Kék Bolygónkat, akkor hatalmasat tévedünk. Mert a vállalkozók fogják. Azok, akik a profitot tartják a legfőbb mérőszámuknak amellett, hogy ezt a profitot fenntartható módon termeljék meg.

Erre kiváló példa volt a mai műsor is. Azok a cégek fognak sikeresek lenni a jövőben, akik a bevétel és eredmény mellé odateszik a zöld mutatójukat, azt a fenntarthatósági mérőszámot, hogy mivel és hogyan mentik meg a világunkat. Fontos ebből a szempontból, hogy mit eszünk és azt hogyan termeljük meg, milyen egyéb termékeket fogyasztunk és mennyiszer, de még az is, hogy ne piszkítsuk össze-vissza Budapest utcáit.. 🙂

Budipest

Gergely Dániel, 19 éves, szoftverfejlesztő. Éppen leérettségizett, és egy évet kihagy, mert jelenleg már alkalmazás fejlesztőként dolgozik, plusz a Budipest alkalmazásán. 13 éves kora óta foglalkozik szoftverfejlesztéssel.

Terméke egy alkalmazás, amivel közvécéket lehet találni Budapesten. 10 ezer felhasználója eddig 60 ezer alkalommal talált vécét. De amit találtak, az sem leányálom: nincs kártyás fizetés, de még tiszta mosdó sem. Sőt, a keresések 87%-ában nem találnak mosdót a közelükben.

Mint kiderült, összesen 50 db közvécé van Budapesten. Kicsit számolgattam, ez azt jelenti, hogy kb. 200 Hősök terét kell átszelnie átlagosan egy mosdót keresőnek, hogy találjon 1-et. Gyakorlatilag bármelyik stadionban több vécét talál bárki, mint Budapesten összességében.

20M Ft-ot kér 25% részesedésért. Ebből elindítaná a platformot, és megépítené az első mosdóját.

Dániel készített egy vécé kereső app-ot, de mivel 10-ből 9 ember nem talál rajta vécét a közelében, ezért ő építene. A megtérülést reklámokból fedezné, azaz a vécék falára helyezne ki reklámtáblákat, és ezeket értékesítené. És mivel az árbevételének a 80%-a a reklámból jönne, így ő máris nem egy vécés cég, hanem egy reklámcég.

Cápa kiszállók:

  • András saját tapasztalata is, hogy a budapesti éttermekbe folyamatosan, fizetés nélkül jönnek be a vécézni vágyó emberek. Dániel – szerinte – kiváló szoftverfejlesztőnek tűnik, de nem hiszi, hogy meg tudja csinálni a fizikai piacot, és ezért kiszáll.
  • Szabina: se a megtérülést, se azokat a megoldásokat nem hozta, amivel ezt a 100 éves problémát megoldaná. 
  • Petya: olyan piacot célzott meg, amire szükség van. Az üzleti tervnek a legfontosabb lábát, a reklámbevételt nem hiszi el, és nem jön ki ezzel a matek. Az önkormányzat aktív (=pénzügyi) támogatása nélkül nem lehet megoldani, ezért kiszáll.
  • István: a vécék telepítésével olyan feladatot venne a nyakába, amivel nincs tisztában, ezért kiszáll.
  • Levente: szerinte Dániel nagyon képben van mindennel, beszélt az önkormányzattal, nyert egy versenyt 19 évesen. A fő üzleti modell hibás, a reklámnak a habnak kellene lenni a tortán.

Vélemény: Leventével értek egyet, hogy ez egy hatalmas üzlet. Viszont jobban ki kell számolni a megtérülést, ahol szerepe van az önkormányzatoknak – akiknek kötelességük lenne ezt a szolgáltatást biztosítani -, de akár egyéb monetizációs csatornákat is találhatna. Csak egy műsor közbeni ötlet, de ha már 0-24 működő vécékben gondolkodunk, akkor melléjük 0-24ben működő automatákat is lehetne telepíteni, üdítőkkel, snack-ekkel, vagy egyéb tisztasági termékekkel, amire egy közvécében szükség lehet (például a pelenkacsere során a kisgyerekeseknek, vagy a nőknek, de akár a hajléktalanoknak is). Egy 200 Ft-os belépést követően simán ott hagyható 500-1000 Ft is ilyen termékekért az automatákban. Ha a tervezett 20%-os bevételi részt ebből megháromszorozza, máris kisebb arányban kell a hirdetésekre támaszkodnia. És ez csak egy gyors ötlet, nyilván ezen még rengeteget lehet – és kell – dolgozni. Drukkolok Dánielnek, hogy összejöjjön az álma.

Nincs befektetés.

ReBird

Szabó Luca, 23 éves, volt már szálloda- és étteremvezető is. Saját fenntartható ruhamárka az álma, hitvallása szerint lehet környezetbarát módon is öltözködni. A kidobásra ítélt ruhákat szeretné megmenteni, és ezzel megóvni a környezetet.

10M Ft-ot kért 15% részesedésért. Varrógépet és hímzőgépet vásárolna. Majd marketinget építene és applikációt fejlesztene. András gyakorlatilag ezen a ponton kiszállt, mert neki ez túl sok. De előtte még elmondta, hogy szerinte ezek a ruhák, amiket a műsorba hozott, nem szépek, nem divatosan, csak a fenntarthatósággal elkendőzi ezt a vevők elől.

Szerencsére itt egy hatalmas ellentét volt Andrással szemben a Cápa társai körében. Szabina 15 éves lánya minimum 30x visel egy ruhát, de órákig tudja kutatni a neki tetsző használt termékeket. Levente lányait sem érdekli a márka, hiába van magángépe az apjuknak, egyik lánya például turizik. István lánya is garázsvásárokon vásárol magának. Szóval a lányos szülők egyetértettek, hogy – szerencsénkre – a most felnövő és már vásárlóképes tinédzser lányok a környezetük fenntarthatósága érdekében tudatosabban vásárolnak, akár használt ruhákat is, a fast fashiont megőrizve.

Lucának egy webshopja van, amin keresztül árulja a termékeket, pár hónap alatt kb. 50 db kalapot adtak el. Sajnos a műsor alatt az ő shopja is leállt, mint az összes többi egyedi készítésű, amely nem bírja ezt a fajta kiemelkedő terhelést.

Cápa kiszállók:

  • Petya: ezt nem lehet nagyban csinálni, ő 10x-100x nagyobban szeretné. 
  • István: nagyon szimpatikus neki a küldetés, de azért érzi, mint Petya, hogy ebben nincs üzlet. Befektetőként nem tudja értelmezni, CSR-ként igen. De vállalkozói betanításban nem tud segíteni Lucának.
  • Levente: ez egy ruhaipari misszió, hogy megmentse a ruhaipar hulladékát. Neki viszont már megvan a saját szemete, a végtelen műanyag palack, amit az ásványvizével együtt árul, azt kell eltakarítania, így neki sok lenne a kettő együtt, ezért kiszáll.
  • Szabina: a fenntarthatóság számára nagyon fontos, ezért felajánlotta, hogy a gyűjtődobozokat kihelyezi a csomagolásmentes boltjaiban, ezzel hozzájárul az ingyenes alapanyag gyűjtéshez Lucának. És lehet emiatt találkoznak még műsoron kívül is, de most kiszáll.

Vélemény: Luca nagyon lelkes, de elkövette azt a hibát, hogy nem gondolta végig a fenntartható értékláncot és nem volt mögötte nagyobb eredmény – amire idén a Cápák különösen figyelnek. Még sajnos kiszámíthatatlan, hogyan szerzi meg az alapanyagot, nincs egy fix tervezője (vagy saját végzettsége), amivel a kollekciókat összerakja, és az értékesítése is hát finoman szólva is billeg, mivel a webshopja a műsor alatt is összeomlott. Ami mellette szól, hogy még nagyon fiatal, hihetetlenül lelkes és bátor, hogy részt vett a műsorban, és az a trend, amelyre felült – fenntartható fast fashion – még csak terjedőben van, régen nincs a csúcson. Remélem, találkozunk vele minél több platformon!

Nincs befektetés.

Tebe csomagolásmentes bolt

Korábbi évad sikersztorija mutatkozott be: Csilla a 3. évadban 15M Ft-ért 25%-ot adott Szabinának. Ő volt számára a főnyeremény. Szabina pedig Csillában meglátta az akarást, amivel ezt a missziót végig tudja vinni. Gyorsan befektettek, és elindult a közös munka. Szabina többször elmondta már ebben az évadban, hogy tulajdonosa az ország legnagyobb csomagolásmentes bolthálózatának, most kiderült, hogy ez mit jelent: a befektetés előtt Csillának 1 boltja volt Békéscsabán, azóta nyitottak 4-et, és még tervben van másik három. Ezen felül a webshopjukban is 14x-es lett a bevételük. Csilla zárásként elmondta, hogy elképesztően kemény munka volt eddig eljutni, nagyon büszke magára és nem is tudja számokban kimutatni, hogy mennyivel kevesebb szemét van a Földön, mert vannak Tebe boltok.

Storm Corner Tech

Kukár Leó, BME műszaki menedzser mesterszakot végzett, saját vállalkozása van. Ipari drónokkal foglalkozik, amelyek 30-40 kg-ot tudnak felemelni. Jelenleg permetezésre használják, ahol a drónjai 2-3 méter magasan repülnek, és a drónok propellerei által keltet légörvények eljuttatják a teljes növényzetre a permetszert. 

1 hektár permetezésére 7-15e Ft-ot lehet elkérni, ennek a költsége 3e Ft. 2020-ban fél év alatt 6M Ft-os árbevételt értek el, 2021 októberéig 50M Ft-os árbevételnél jártak. 2022-ben 150M árbevétel a reális terv lehet.

50M Ft-ot kér 10%-ért. Fejleszteni szeretnének egy saját gépet. Szoftverfejlesztőjük és mesterséges intelligencia fejlesztőjük megvan.

Aztán volt itt minden iparágból minden érdekesség:

  • Februártól novemberig lehet permetezni. És ha összeadnánk az összes magyarországi drón teljes üzemidejét, még a piac 5%-át se fedi le a kapacitás.
  • Új üzletág az oktatás, mert kevés drónos cég van.
  • Szintén új a gépek forgalmazása. 50M Ft árbevételük nagyobb része a forgalmazásból jött. 6M Ft egy gép, 10M lesz a vége, ha mindennel felszerelték. 

Cápa kiszállók:

  • Petya: szerinte nem tudják még, hogy mivel foglalkoznak és még ki fognak találni egy csomó mindent, ezért kiszáll.
  • Szabina: sok a terv, és még mindig sok lépcsőt kell megtenniük.
  • Levente: nagyon tehetséges fiatalember, nagyon ért hozzá. Ahhoz nem ért, hogy miből akar megélni, szüksége van mentorra és tőkére, aki megtanítja, hogyan csináljon pénzt. De az nem ő lesz.
  • András: sok ilyen tehetséges ember követi el azt a hibát, hogy megpróbál kereskedni. De aki kocka, az ne akarjon kereskedni.
  • István: neki tetszik, hogy több síkon gondolkodik, de az nem jó, hogy át akar ugrani pár lépcsőfokot. Így fájó szívvel, de kiszáll.

Mivel Leónak nincs még meg, hogy miből lesz árbevétele, így nagyon nehéz erre a bizonytalan jövőképre ekkora hatalmas tőkét adni. Szolgáltatásban (=permetezés) van tapasztalatuk, van piacismeretük, és hatalmas piaci potenciál előttük, de ez őket annyira nem izgatja – és valószínűleg erre nem is kellene nekik ennyi pénz. Oktatnak is, amit szeretnek, de hát abból biztosan nem lesz vagyon. Gyártásra kérték a tőkét, hogy abból saját terméket forgalmazzanak, ebbe viszont nem hittek a Cápák, mert csak a behozott és itthon eladott kereskedelemben van tapasztalatuk, saját gyártásba még bele se fogtak.

A Telekom Digitálisan Tettrekész Díjasa lett.

Nincs befektetés.

Simon Gyümölcs

Simon Mátyás érkezett, második generációs gyümölcsfeldolgozó. Szülei 30 évvel ezelőtt kezdték a gyümölcstermesztést, 90 hektáron termelnek. Bátyjával saját lábra álltak, 2019 őszén született meg a Simon Gyümölcs. Termékcsaládjuk kis kiszerelésű, friss gyümölcslé. Nincs benne cukor, mesterséges aroma, valódi direkt préselt gyümölcsből készült. 14 féle íz van.

2020 első teljes üzleti évükben 135M Ft árbevétel mellett, 17M profitjuk lett. 2021-re 150-200M árbevétel a cél. Hagyományos webshopjuk van, direkt értékesítésben árulnak. Még egyetlen kiskereskedelmi láncban sincsenek jelen.

5% tulajdonrészt ajánlott felé 60M Ft-ért cserébe. Piacra való bevezetés, akár nemzetközi szintre, a természetes és funkcionális italok területén. 

Sajnos a matek nem adja (még) ki a kiskereskedelembe való bekerülést. Jelenleg 320 Ft a fogyasztói ára a kisdobozos gyümölcslének, de 120 Ft az önköltség + gyümölcs 20-30 Ft. Ha a kiskernek 160 Ft-ért adja át, ők minimum duplázni fogják az árat – és ez még csak a nettó, erre rakódik rá a világrekorder 27%-os áfánk.

Cápa kiszállók:

  • István: nagyon felkészült Mátyás, ő kevésbé optimista, és ezért kiszáll.
  • Petya: szerinte a plafont érték el ott, amit direktbe el tudnak adni, ezért kiszáll.
  • András: azt szereti, ha van gyártása, ami nekik nincs, így ki van szolgáltatva. Nincs is egyedi receptje. Amiben elképesztően jók, az nem a fő profil a növekedésben (B2B-re váltanának a profi B2C helyett). Ez nem ér ennyit.
  • Szabina: a funkcionális élelmiszer jobban érdekelné, de nem erre építette a brandet. Az aludobozos termékkel szemben nagyon sok a kérdőjel, így ő kiszáll.

Levente volt az egyetlen Cápa, aki a mai adásban egyetlen ajánlatot megtette. Szerinte fenomenális íze van a terméknek, de ki van szolgáltatva a családnak a gyártásban. Ezért 45%-ot kér el a 60M befektetésért. Ellenajánlatként kapott 20%-ot. De Levente biztos abban, hogy jó a cucc, nagyon jó alap Mátyás is, viszont neki személy szerint nagyon sok munkát kellene beletennie, és ő drága. Mátyás pedig végül nem fogadta el az ajánlatot.

Vélemény: már nem először írom, jól tette a vállalkozó, hogy nem fogadta el a Cápa ajánlatát. Miért? A Spar különdíjára esélyes a Simon Gyümölcs, nagyon bízok benne, hogy nemsokára ott lesz a polcokon, és elindulhat a retail (=kiskereskedelem) sikerútján. Ez a termék hatalmas piacot tudna egy Sparba kerüléssel növekedni, és valószínűleg bánni fogják a Cápák, hogy ebből kimaradtak. A másik útjukon pedig, a direkt értékesítésben, egy megfelelő webshop motorra ha átváltanak, ami nem áll le az ilyen kiemelkedő forgalom alatt sem, garantáltan magasabb árbevételt és ezáltal profitot tudnának realizálni egy főműsoridős nézettségből. Hátha ebben mi is tudunk nekik segíteni 🙂

A K&H az innovációért és fenntarthatóságért különdíj jelöltje lett.

Nincs befektetés.

A következő adás tartalmából:

Elindult a jelentkezés a Cápák között 5. évadába!

Ha üzleti ötleted megvalósításához, vagy vállalkozásod fellendítéséhez befektetőt keresel, jelentkezz az RTL Klub üzleti showműsorába az rtl.hu/capakkozott/jelentkezz oldalon!

Megjött a kedved a saját vállalkozáshoz?

Akkor várunk szeretettel az Üzleti Akváriumban! A Shoprenter nemcsak beszél arról, hogy segítünk az ötleteid megvalósítani, de egy ingyenes tudáscsomagot is összeállítottunk hozzá!

A videós anyagok tartalma üzletfejlesztés, marketing, értékesítés, és a képzés videói már megtalálhatók a képre kattintva:

Üzleti Akvárium
Rab Máté
Rab Máté
CEO – Shoprenter
Közgazdász, üzletfejlesztési szakértő, családapa. A Shoprenter ügyvezetője, előtte végigjárta a ranglétrát: partnerkapcsolat, értékesítés és új üzletágak építéséért felelős vezetője is volt a cégnek. Ezzel párhuzamosan az Innonic Group operatív vezetőjeként startup befektetésekkel foglalkozott. Az Igen Debrecen és Igen Eger alapítójaként több mint 40 vállalkozói csapatot segített elindulni.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Cápák között - Primadonna Chocolate
Csokoládés finomságok – interjú a Primadonna Chocolate webshoppal

Réka és Eszter a csokoládék szerelmesei. A Cápák között 4. évad 4. részében befektetéssel ...Elolvasom

Close