Cápák között

A Cápák nem csak mentorok, harapni is akarnak

9 perc olvasási idő Cápák között műsorelemzés 8. rész

Új sorozatot olvashattok tőlünk, amelyben a Cápák között című RTL Klubon üzleti showműsor aktuális epizódját elemezzük. Tarts velünk a következő hetekben, ha érdekel a műsor, ha fontolgatod, hogy elindulj, vagy ha csak a bátorságot gyűjtöd az első vállalkozásod elindításához.

Shoprenter ? Cápák között

A Shoprenter célja, hogy segítse az e-kereskedőket az álmaik megvalósításában. A Cápák közé is azért úsznak be a kishalak, mert van egy álmuk, amihez tőkét és társat keresnek. Mi az ökoszisztémánkkal segítünk elindulni, növekedni és piacvezetővé válni.

Így a negyedik évadra a Shoprenter beállt támogatónak a műsor mögé, és ezekkel a tartalmakkal, valamint egyéb csemegékkel is fogunk Titeket segíteni.

Ez a bejegyzés a 8. epizód elemzését tartalmazza, a korábbi elemzéseinket itt találod:
1. műsorelemzés
2. műsorelemzés
3. műsorelemzés
4. műsorelemzés
5. műsorelemzés
6. műsorelemzés
7. műsorelemzés

Plusz készítünk interjúkat korábbi szereplőkkel is: Chiliyard interjú, Biozoo interjú, Primadonna Chocolate interjú.

Ezen felül pedig Kulcsár Robi és Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatási vezetője tart közös Facebook live elemzést minden műsorról. Mivel mindketten stratégiai partnerei vagyunk a műsornak, így ez egy jó apropó. A nagyon jó hangulatú beszélgetéseiket itt nézd vissza:

#shoprenter #cápákközött #rtlklub #rtlmost

Ha pedig vissza szeretnéd nézni a 8. epizódot, akkor azt az alábbi képre kattintva teheted meg.

Forrás: RTL Klub

Vannak az üzleti mentorok, és vannak a mentor Cápák

A legutóbbi műsor összefogó eleme, hogy minden szereplő a vállalkozói életút egy elég karakteres fázisába skatulyázható, ami edukatív jelleggel igazán élvezetes. Ezen az életúton a Cápák már többször megmutatták, és a 8. adásra különösen igaz lett, hogy ők sikeres terméket, sikeres céget, nagy százalékot, és hatalmas növekedési potenciált keresnek. Ha ehhez látják a hozzáadott értéküket, akkor akár versenyeznek is azért, hogy befektessenek.

Ehhez képest rengeteg induló van, aki mentorálásért, segítségért jön, pedig erre a Cápáknak ritkán van idejük. És igazság szerint erre a mentorálásra hihetetlenül drága is egy Cápa.

Miért? Egy mentort sokféle üzleti képzésen lehet találni, de legdrágább esetben is kifizeted a napidíját és kész. A Cápáknak tulajdonrészt kell adni, ami egy cég életében a legnagyobb érték. Egy épülő cég életében pedig várhatóan előbb jön el az a szakasz, ahol egy üzleti mentort keres, és majd ezt követheti egy mentor Cápa. Fontos, hogy ezt a helyén tudd kezelni.

DIOO – Digitális Okosjáték

Konkolyi Sándor (58) lépett először a Cápák elé , és hozta el a Digitális okosjáték óvodásoknak (DIOO) termékét. Három lánya inspirálta, mégpedig azzal a dilemmával, hogy kiengedje-e őket mindenféle felügyelet nélkül az internetre, miközben szerette volna, ha megismerik a számítógépet és ezt a világot.

A DIOO egy olyan számítógépes fejlesztő program az óvodásoknak, amely még a fejlődésüket is monitorozza. 16 játék, 2500 különböző szinten elérhető benne. Hetente küldenek elemzéseket statisztikákkal és diagramokkal együtt a szülőknek és óvónőknek. Mára 18 ezer gyereket fejlesztettek, hátrányos helyzetűeket is.

Üzleti modell: az óvoda fenntartója vásárolja meg az eszközt (bruttó 778 ezer Ft), és a szülő egy havidíjat fizet a játékokért és elemzésekért (bruttó 1270 Ft/hó). Nagyon komoly piaci méretet mutatott, mert már 250 óvodában van ilyen eszköz, és jelenleg 4000 fő előfizetője van a terméknek.

Ajánlat: 50M Ft-ot kér 25%-ért, amiből terjeszkedne Lengyelországba. Ehhez viszont semmije nincs még, se lengyel partnere, se lengyel óvodája. Tulajdonrészt pedig az új cégből adna. Eddig 150M Ft-ot tettek bele. 2017 óta már nyereségesek, de amit a 2017-18-19-es évben félretettek eredményt, azt felélték 2020-21-ben. 

Cápa kiszállók:

  • Petya: őt Sándor arról nem győzte meg, hogy ennek az oktatásnak van egy limitje, amit át tud ugrani.
  • Szabina: neki is óvodás a legkisebb gyereke, érti a problémát. A helyét nem látja a cégben, ezért kiszáll.
  • Levente: a piaci helyét nem látja, szerinte ezt nem fogják megvenni az óvodák, ezért kiszáll.

András elmondta, hogy neki az a víziója, hogy minden óvodába legyen egy ilyen. De ő nem tudja értelmezni, hogy egy nemlétező cégből vegyen tulajdonrészt. Ezért ő a magyarból akarna, arra viszont kérne egy új ajánlatot. Sándor átgondolta, és 50M-ért 10%-ot adna a meglévő, működő cégéből. Erre tettek egy ellenajánlatot: István és András 50M Ft-ért 34%-ot kérnek. Ezt Sándor elutasította, mert szerinte fél óra ismerkedés után nem tudja milyen lehet velük együtt dolgozni. Ezt bár   András zokon vette,de  végül a vállalkozó elbizonytalanodott és sokallta a százalékot, amit a Cápák kértek, így emiatt nem lett befektetés.

Vélemény: kiváló rendező az élet, hogy ez a szövetség nem jött létre. Úgy tűnik, hogy Sándor már egy érett, jól működő céget hozott ide, mivel a számai igazán meggyőzőek. Azok a Cápa vélemények, hogy “ez nem fog elterjedni”, cáfolásra kerültek azáltal, hogy máris bent van 250 oviban és 4000 szülő fizet érte. Ez a termék így validálásra került, a skálázódást kell megoldani. Ehhez persze nem árt, ha működnek az óvodák, és nincs minden második héten karantén miatt zárva. De egyszer ez a vírus is lecsillapodik, minden visszaállhat a régi kerékvágásba. Bízok benne, hogy Sándornak hoz akkora népszerűséget az RTL Klubos megjelenés, hogy a megnövekedett előfizetőszámból már meg tudja teremteni a nemzetközi terjeszkedéshez szükséges önerőt.

A Telekom Digitálisan Tettrekész Díjának nyertese.

Nincs befektetés.

Metwelt

Következő szereplőink Nagy Miklós és Nagy-Berki Katalin, akik 20 éve vannak együtt, 4 gyerekük van, Ausztriából érkeztek. Ketten alapítottak egy méhészetet. A termék a mézbor. Mézből az erjedést követően mézzel ízesítve lesz egy félédes bor. Az ő mézborukat jelenleg Ausztriában 5 kereskedésben, és pár étteremben találják meg. Mézet külön nem értékesítenek.

8M Ft-ot kért 30% részesedésért.

2021-ben €1500-at értékesítettek. Az kb. 500 ezer Ft, ami nagyon kevés. A következő évben 10 ezer litert szeretnének készíteni, ez 34M Ft-os árbevétel lenne. 3499 Ft lenne a kisker ár, 1700-ért adnák el mint nagyker, és kb. 700 Ft a bekerülési költségük. 

Cápa kiszállók:

  • Petya: azokat a vállalkozókat szereti, akik elhiszik hogy tudnak nagyot álmodni és építeni. Nem kell mindenkinek nagyot álmodni, de ő emiatt nem tud beszállni.
  • Szabina: nem látja magát ebben a családi vállalkozásban, így kiszáll.
  • András: ő nem kell ehhez, ebbe nem kell befektetés.
  • István: ne befektetőt keressetek, hanem vevőket. Azt úgy tudják legjobban megtalálni, ha ők értékesítik. És jót tesz velük, ezért nem száll be.
  • Levente: vannak olyan termékek, amiből nem kell tömeg. Ne befektetőt, hanem mentort keressenek, ami olcsóbb, minthogy eladják a cég 30%-át. 

Vélemény: szuper rész volt, mert Miklós és Katalin bemutatta azt a sztereotípiát, akik találtak egy nagyon jó terméket, csak még nem adtak el belőle (sokat), és nem is igazán tudják, ezt hogyan kellene. Nekik valók a vállalkozó képzési programok, a mentorprogramok, mert először maguknak kell összerakni egy vállalkozás képét, működési folyamatait, realitásait. Ha ez megvan, és pontosan látják, hogy mit tudnak (=jelen), mellette pedig hogy mit akarnak elérni (=jövő), onnan már fel lehet rajzolni egy térképet, és el lehet indulni azon az úton.

Nincs befektetés.

Doripopp Pets

Szatmáry Dóri és a kutyája, Fancsi érkezett, akit 8 éve fogadott örökbe. Terméke a kedvencek képével nyomott mindenféle termék (párna, bögre, póló). 

10M Ft befektetésért 10%-ot ajánl. A befektetésből gépeket venne, hogy a gyártást gyorsítsa és olcsósítsa, és webshopot fejlesztene, mert a jelenlegi elég gyenge.

Dóri hihetetlenül ügyes volt, és minden Cápának a saját háziállat kedvencével ellátott termékmintát adott, például Leventének selyem díszzsebkendőt a lovaival. 

Átlagos kosárértéke 22 ezer Ft, tavaly 197 db terméket adott el. 4,5M Ft volt a bevétele, és a fele maradt meg neki. Egy textilnyomtató 3M Ft-ba kerül, és kiszámolták vele a Cápák, hogy 3000 db terméknél térülne meg. Mivel az első évében 200 db-ot adott el, így cirka 15 év lenne ezt visszahozni.

Cápa kiszállók:

  • András szerint egy tünemény. Most pont annyi pénzt keres, ami nem elég neki, de aztán majd jövőre igen.
  • Levente: nem minden vállalkozás érett meg arra, hogy befektessünk, és itt egy Cápa nagy pusztítást tudna végezni.
  • Szabina: gyönyörűek a termékek, sok tapasztalatot kell még gyűjtenie, ezért kiszáll.
  • István: ez nem egy olyan vállalkozás, amit meg lehetne százszorozni. Ez a dolog attól ilyen gyönyörű, hogy ő egyedül csinálja, és beleteszi a szívét-lelkét.

Vélemény: Dóri egy picivel van a méztermelő házaspár előtt, hiszen megvan a termék, és elindult az értékesítéssel, amire úgy tűnik van kereslet is. Mellette viszont ő együtt él a termékeivel, egyáltalán nem úgy tekint a cégére, mint egy vállalkozás, inkább mint egy gyerek. Emiatt lehet sikeres is, viszont ezzel nem könnyíti meg a skálázható növekedésre vágyó Cápákkal a közös életet.

Nincs befektetés.

ReFilamer

Kiri Hunor alapító és Varga Zoli villamosmérnök érkezett. Percenként 1M PET palackot dobunk ki a kukába. Pedig ezt fel lehetne használni a 3D nyomtatás alapanyagának is Filament-re, ami a 3D nyomtatók “patronja”, ebből lesznek a mindenféle figurák.

Egy gépet hoztak, amivel otthon a PET palackól filamentet tud készíteni bárki. A gépük nem az első a piacon. Egy átlagos 3D nyomtatót használó ember évente 250 ezer Ft-ot költ el filamentre, amivel nyomtat. Az ő elképzelésük, hogy ezzel az otthoni eszközzel az emberek rászoknak majd a házi filament készítésre.

10M Ft-ért 6%-ot ajánlanak. 

1 kg filmament 7000 Ft, 1 gép 1 nap alatt tud 1 kg kábelt elkészíteni, 40-50 palack kell hozzá. Ezek még a prototípus számai, és többször is kiemelték a srácok, hogy ezek a paraméterek biztosan javulni fognak.

Levente levezette, hogy a PET palack a legkörnyezetkímélőbb csomagolás, hiszen újra lehet hasznosítani, akár kilencszer is. Ehhez “csak” megfelelően kell gyűjteni és eljuttatni egy újrahasznosító helyre. Így az igazi probléma nem a PET palackot kibocsátókkal van, hanem a szemetelőkkel, akiktől eljut az óceánig a termék az újrahasznosítási hely helyett.

5000 EUR-ért árulják majd a gépeket, amire 4 előrendelésük van. 150 EUR-ért elő tudják állítani. A granulátumból filamentet készítő gépek elérhetőek jelenleg a piacon, ezek 1000 EUR körüli áron forognak, és ugye nekik meg kell venni a granulátumot, amiből maga a töltőanyag jön.

Cápa kiszállók:

  • András: túl laza volt neki Hunor stílusa, nem tudja elmondani a lényeget sem, neki ez nem szimpatikus.
  • Szabina: az ötlet jó, de ő maga nem ért hozzá, viszont Hunor csillogó szeme miatt elhiszi, hogy ez sikerülni fog neki.
  • Levente: megkérdezte a tulajdonosi szerkezetet (Hunor 26%, CTO 20%, Zoli 10%, tanácsadók 1-3%), és nagyon nem ért egyet vele, ő ebben nem akar részt venni, mert nem akar ennyi emberrel vitatkozni.
  • István: ez egy játékszer, ami szimpatikus, de soha nem tudnak versenyezni azokkal a gyártókkal, akik ezt ipari mennyiségben gyártják.
  • Petya: jópofa ötlet, ha ingyen odaadja a tervét mindenkinek, akkor abból rengeteg tanulságuk lesz. A téma érdekli, de befektetőként, üzletként ezt nem lehet értelmezni.

Vélemény: a srácok nagyon lelkesek voltak, mint általában mindenki, aki egy ötletversenyen találkozik egy problémával, amire talál hasonlóan csillogó szemű társakat, és megcsinálják a “tökéletes” terméket. Szerintem a tulajdonosi struktúra is lehet rendben, csak Levente, aki a már idősödő befektetői generációt képviseli, nem érti még ezt a munkavállalói részvényprogram jellegű struktúrát. Ami itt az igazi gond volt, hogy nincs piac és ezt még mindig nem látják, mert egyetlen terméket sem fejeztek be és adtak el valakinek. Pedig itt magából a prototípus értékesítéből rengeteget tanulhatnának. Például ha ők a végső 5000 EUR ár helyett most az első 4 előrendelőjüknek odaadnák féláron, 2500 EUR-ért, amit azok kifizetnek, majd megkapják a következő 2 új terméket is ingyen, hogy teszteljék és adjanak visszajelzést, akkor máris ott vannak, hogy szereztek 4×2500 EUR (kb. 3,5M Ft) szabad felhasználású bevételt, szereztek 4 ügyfelet, akik folyamatosan termékfejlesztési visszajelzéseket adnak nekik, és ezért cserébe nekik a most 150 EUR-ba kerülő terméküket kellett odaadni (költség = kb. 200e Ft).

Nincs befektetést.

Ricely

Valentinyi Fruzsina, 32 éves anyuka, mezőgazdasági cégük van, 14 éves kora óta dolgozik a családi gazdaságban, és tud kombájnt vezetni. Agrár- és élelmiszermérnök, rizstermesztéssel foglalkoznak. A pörgős életéből kimarad az étkezés, saját élelmiszert fejleszt: egy rizsből és gyümölcsből készülő “smoothie” szerű italt készít, ami adalékanyag mentes, laktat, de nem telít. 8% magyar rizs és 20% gyümölcstartalom. Kölnben 2021 innovatív termék díjat nyert. 2020-ban 8 hónap alatt 2,2M Ft-ért árult, majd a Covid szétvágta a HORECA piacát. 

2021-es féléves árbevétele már 28M Ft, év végére duplázni tervez, tehát kb 60M Ft körüli eredménye (=árbevétele) várható a cégnek. Ebből 15%-a lesz a nyeresége.

15M Ft-ot kér 5% részesedésért.

Cápa kiszállók:

  • András: az élelmiszeripar az pénztemető. És nincs kedve megint belevágni.
  • István: hihetetlenül értelmes vagy, jól magyarázol, de a családi struktúra és a széttagoltság nem tetszik.
  • Petya: klassz sztori de nem az övé, így ő kiszáll.
  • Szabina: szenzációs vagy, olyan társ, aki jó lenne ha együtt dolgoznának, viszont a családi vállalkozás miatt nem kapna belőle eleget, így kiszáll.
  • Levente: beléd érdemes lenne fektetni, a technológia területén és a termék nagyon jó. A sales területén nem jó, és nem látja hogyan jutnak el a fogyasztóhoz. És ha ő sem tudja, akkor inkább kiszáll.

Vélemény: gyakorlatilag végig partnerként, vállalkozóként kezelték Fruzsinát, végre a mai műsorban igazán először. A Cápa kiszállók is rendben voltak, mert ha egy Cápa nem ért hozzá, akkor még lehet rossz irányba is vinné el a céget. Persze most ez is fájhat Fruzsinának, főleg amikor újra be kell állnia pasztőrözni és palackozni a terméket. Reméljük a főműsoridős tévéshow meghozza neki is a fellendülést, vagy akár egy különdíjat.

A K&H az innovációért és fenntarthatóságért különdíj jelöltje. A Hungaricool by Spar és különdíj nyertese.

Ide szúrom a végére, hogy érdekes, de ez volt a második adás, ami sikeres befektetés nélkül zajlott. A szerkesztők emiatt már a következő adás promójába is beletették, hogy most már várható egy sikeres projekt, amire minden néző vár. Jövő héten meglátjuk ki lesz az.

Nincs befektetés.

Elindult a jelentkezés a Cápák között 5. évadába!

Ha üzleti ötleted megvalósításához, vagy vállalkozásod fellendítéséhez befektetőt keresel, jelentkezz az RTL Klub üzleti showműsorába az rtl.hu/capakkozott/jelentkezz oldalon!

Megjött a kedved a saját vállalkozáshoz?

Akkor várunk szeretettel az Üzleti Akváriumban! A Shoprenter nemcsak beszél arról, hogy segítünk az ötleteid megvalósítani, de egy ingyenes tudáscsomagot is összeállítottunk hozzá!

A videós anyagok tartalma üzletfejlesztés, marketing, értékesítés, és a képzés videói már megtalálhatók a képre kattintva:

Üzleti Akvárium
Rab Máté
Rab Máté
CEO – Shoprenter
Közgazdász, üzletfejlesztési szakértő, családapa. A Shoprenter ügyvezetője, előtte végigjárta a ranglétrát: partnerkapcsolat, értékesítés és új üzletágak építéséért felelős vezetője is volt a cégnek. Ezzel párhuzamosan az Innonic Group operatív vezetőjeként startup befektetésekkel foglalkozott. Az Igen Debrecen és Igen Eger alapítójaként több mint 40 vállalkozói csapatot segített elindulni.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
capak-kozott-musorelemzes-7-shoprenter
Fenntartható, zöld jövőképbe vajon befektetnek a Cápák?

Új sorozatot olvashattok tőlünk, amelyben a Cápák között című RTL Klubon üzleti showműsor aktuális ...Elolvasom

Close