Cápák között Trendek

Ez a Kész Átverés vagy a Cápák között?

9 perc olvasási idő Cápák között 5. rész

Új sorozatot olvashattok tőlünk, amelyben a Cápák között című RTL Klubon futó befektető műsor aktuális epizódját elemezzük. Tarts velünk a következő hetekben, ha érdekel a műsor, ha fontolgatod, hogy elindulj, vagy ha csak a bátorságot gyűjtöd az első vállalkozásod elindításához.

Shoprenter 💚 Cápák között

A Shoprenter célja, hogy segítse az e-kereskedőket az álmaik megvalósításában. A Cápák közé is azért úsznak be a kishalak, mert van egy álmuk, amihez tőkét és társat keresnek. Mi az ökoszisztémánkkal segítünk elindulni, növekedni és piacvezetővé válni. Így a negyedik évadra a Shoprenter beállt támogatónak a műsor mögé, és ezekkel a tartalmakkal, valamint egyéb csemegékkel is fogunk Titeket segíteni.

Itt találod a korábbi epizódok elemzéseit:
1. műsorelemzés
2. műsorelemzés
3. műsorelemzés
4. műsorelemzés

Plusz készítünk interjúkat korábbi szereplőkkel is:
Chiliyard interjú
Biozoo interjú

Ha meg akarod tekinteni a műsort, akkor azt ide kattintva megteheted.

Dráma, szélhámosság vagy show műsor?

Vegyes érzéseim voltak a legújabb rész közben. Egyrészt a megszokottól kicsit mintha még durvábbak, már közel arrogánsak voltak a Cápák, akiknek nem elég, hogy értékelik és kiszállnak egy eléjük tárt üzleti lehetőségből, de még előtte jól a földbe is döngölik a vállalkozót.

Másrészt az ebbe az epizódba összeválogatott résztvevők között is éreztem, hogy a teljesen naivtól a profi szélhámosig volt itt minden. És persze mondhatjuk, hogy ilyen ez a vasárnapi főműsoridő, de ez a rész kevésbé emelte szerintem a kedvet a vállalkozóvá válásra.

#shoprenter #cápákközött #rtlklub #rtlmost

FociKvíz

Az “első félidő” (=ötlet kidolgozása, pár termék eladása) után érkezett a Cápák elé Tamás és György, hogy a “második félidőnek” már egy Cápával együtt vágjanak neki. Termékük a FociKvíz, egy kvíz alapú társasjáték. Két magyar csapat, a legendás Aranycsapat, és a 2021-es EB-n résztvevő magyar válogatott alkotja a játékot. Ebben a társasban kvíz kérdésekre válaszolva szerezzük meg a labdát vagy a gólt, és egy gyorsabb vagy pontosabb válasszal vesszük át az irányítást.

FociKvíz

A srácok a diósgyőri leláton ismerkedtek meg, majd jött a vállalkozói ötlet, aminél annyira lelkesek voltak, hogy 2000 db-ot le is gyártattak a termékből, még úgy frissen, ahogy kitalálták. Ezzel egy kőkemény 6M Ft-ot bele is tettek a garázsban álló raktárkészletükbe. Aztán az első hónapokban összesen 130 db-ot tudtak eladni, amivel egy minimális 450e Ft-os bevételt kerestek.

A műsorba 7M Ft-ért jöttek, amiért cserébe 20%-ot ajánlottak fel. A termék kiskereskedelmi ára 7990 Ft, állításuk szerint ők 5000 Ft + áfáért adják át a kereskedőknek, amin van 2000 Ft hasznuk. A befektetésből a következő szintre lépnének, angol és német csapatokkal az adott ország piacait céloznák meg. 

A Cápák bele is mentek a játékba, István tűnt a legnagyobb focirajongónak közöttük, ő teszteltette magát, és az 1-3 szintű kérdések kétharmadát tudta is. A csapat szerint a termék jól fog fogyni itthon, de csak karácsonykor, mert akkor van a társasok szezonja. És itt elkövették a legnagyobb hibát – kishitűek voltak.

Amikor a Cápák megkérdezték, hogy véleményük szerint itthon és külföldön mennyit tudnak összesen eladni, akkor azt mondták, hogy a mostani 2000 db lehet a teljes magyar piacuk, és ha kijöttek az angol majd német példányokkal, abból 4000 db körül van a teljes piac. Ezzel el is veszítették az összes érdeklődést a vállalkozásuk iránt, jöttek is sorba a kiszállók:

  • András: kicsi számok, kiszáll.
  • Szabina: imádja a társasjátékokat, de ők nem értik ennek az üzleti részét, kiszáll.
  • István: nem egy akkora piac, ami akkorára nőhet, ami őt érdekelheti, ezért kiszáll.
  • Levente: a pitch közben néha ilyen, néha olyan érzése volt. Az üzleti modellje rossz, és ijesztő, hogy eddig csak 450e Ft árbevétel született ebből, így szerinte máris hatalmas bukóban vannak.
  • Petya: nagyon messze van tőle a foci világa, de maga a társasjáték piac érdekli. Szerinte sokkal nagyobb ebben a lehetőség, mint amit ők becsülnek. Viszont maga a téma érdektelensége miatt kiszáll.

Szerintem egyértelműen a kishitűség lett a srácok veszte. Ha elhiszik, hogy a 10 millió szövetségi kapitány országában ebből a termékből tízezreket el lehet adni, majd a következő, továbbfejlesztett kiadásokból akár még többet is, akkor szerintem találnak maguk mellé egy lelkes Cápát. Persze a távozásukat követően még folyt a beszélgetés, hogy lehet csak nem tudják eladni és ezért annyira kishitűek? Vagy lehet azonnal külföldön kellett volna indulni?

De talán Lilu mondta ki a nagy igazságot, amit minden magyar futball szurkolónak hinnie és tennie kell: “mint a magyar válogatott, két hét múlva ti is felálltok ebből a vereségből is”. Kívánom, hogy legyen így.

Nincs befektetés.

BabyBedBox

Következett Rejtő Anett, három gyermekes édesanya, főállású HR-es. A környezetért és újszülött babákért akar tenni valamit, innen jött a vállalkozási ötlete. A legkisebb gyermekét szerette volna, ha maga mellett tudhatná bármikor, amikor tesz-vesz a lakásban. Az ötlete egy mobil és hordozható babaágy.

Baby Bed Box
Forrás: RTL.hu

Gyakorlatban egy dobozt képzeljünk el, amit komplexen összerakott. A teteje egy pelenkázó betét. A belseje szivacsbetéttel bélelt, 30 kg-ot elbír. Egyedi színvilág, matricák belülre ragaszthatóak és nem a rácsokat látja a baba. Nem kiságy konkurens, hanem mobilágy, egy praktikus kiegészítő. 0-8 hónapos kor között használható, de 0-3 hónapos kor között akár folyton is benne feküdhet a pici.

Anett volt a nagyon naiv, akit csúnyán kikezdett András. Nagyon cukkolta, amit sajnos ő komolyan vett. Már a többi Cápának is kínos volt a jelenet, így Szabina átvette a szót, aki szerint a termék hasznos lehet utazáskor, vagy kiegészítőnek a fix kiságy mellé – ugye ahogy az ötletgazda is elmondta. 

Eddig egy pár prototípus készült el, 2022 tavaszán jönne a piacra. Elkészítési költség 10e Ft, eladási ár 15e Ft. 1 év alatt 4500 doboz eladása a terv. Ehhez kért 10M Ft-ot, és ajánlott fel 5%-ot, aminél azonnal kiegészítette, hogy ez egy induló ajánlat, el tud tőle térni.

Szabina még mindig kedves, tanító jelleggel megkérdezte, ugyan hogy számolták ki ezt a 200M Ft-os cégértéket. Ugye ha 10M Ft szerinted 5%-ot ér, akkor a “maradék” 95% értéke 190M Ft, ezeket összeadva jön ki a befektetés utáni cégérték. Anett egy közgazdász barátjával azt számolta ki, hogy neki 5M Ft kevés elindítani a vállalkozását, ezért 10M-t kell kérnie. Ebbe – ahogy egyébként megszokott a műsorban – nem kötöttek bele a Cápák. Érdekes, hogy ezt a részét mindig elhiszik, mindig megvan a bizalom a vállalkozó irányába azzal, hogy az indulási költségeket reálisan felmérte.

A probléma, hogy a cégértéket, de azon belül is a saját hozzáadott értékét nem jól mérte fel. Petya is beszállt segíteni megmagyarázni, hogy a nulla ötlet mögé irreálisan sok a 95%. Anett válaszolt, hogy ő a lendületét, munkáját, ötleteit teszi bele. De nemcsak pénzt, hanem tanácsokat is kér, amivel így már sértő is volt, hiszen ezek szerint Szabina – vagy bármely másik Cápa – segítségét semennyire sem értékelte, hiszen ezt a fajta mentorálási értéket nem mutatta ki konkrét százalékok felajánlásával.

Érdekes párbeszéd volt, hogy amikor csak ötleted van, de abban is bizonytalan vagy, hogyan építs fel egy céget, mert sosem csináltad, és a befektetőtől ehhez is kérsz tanácsot, nemcsak a pénzét, akkor ezt mindenképpen kalkuláld bele a neki tett ajánlatba.

Gyorsan kihátrált mindenki:

  • Levente: a problémát érzi és látja, az üzleti részében nem hisz és nem látja át.
  • István: csak olyan vállalkozásba és termékbe fektet be, amiben hisz és szereti. Ő nem szeretné ilyen dobozban tartani a gyerekeket, emiatt nem fektet be a vállalkozásba.
  • Szabina: nagyon szereti azokat a nőket, akik szeretnék megvalósítani az álmaikat. Ehhez ő ad egy adott összeget, a vállalkozó pedig tudja a feladatát. És véleménye szerint Anett még nem tudja, nem érti, ezért kiszáll.
  • Petya: nem jön ki a matek, hogy a 10M Ft megtérüljön, emiatt kiszáll.

Nincs befektetés.

SIPEX Reset Drink

Két, elsőre nagyon megbízható és magabiztos jelentkező érkezett, Gábor és Tamás. Gábor fogyás- és mozgásspecialista, régebben rendezvényszervező volt, Tamás pedig étrendkiegészítőket tervez. Az ötletük egy másnaposságot – és fáradtságot – elűző italpor.

reset drink
Forrás: RTL.hu

A Földön élő összes ember 30%-ának probléma (uhh, -1 pont). A termék megszünteti a másnaposság tüneteit. Tele van ásványi anyagokkal, koffein nincs benne. Lesz még belőle sportolói változat is, meg egy speciálisabb az időskorúaknak számára.

50M Ft-ért jöttek, 20%-ot ajánlottak fel, a befektetést pedig a másik két termék kifejlesztésére és a nemzetközi piacra lépésre költenék.

A terméket körbeadva szakadt rájuk a realitás, azaz hogy a Cápákat nem fogják tudni becsapni. Először is András nagyon kiakadt, sőt vérlázítónak tartja, hogy a termékre nem írták rá a konkrét összetevőket. Petya gyorsan tesztelte is Tamást, hogy mit jelent az E334, amit tudott (borkősav), de nyilván ez nem győzte meg őket.

Ami plusz pont lehetett volna, az a szakirányú végzettség, és ebből következően a tapasztalat. Ezzel szemben konkrétan felmutatható papírjuk élelmiszer kereskedelemből, táplálkozás tanácsadásból és állategészségügyből volt (-2 pont). András konkrétan ki akarta zavarni őket a stúdióból, helyette csak kiszállt.

Szabina szerint ez egy elavult receptúra, telített a piac, nem versenyképes a termék. Levente mondta, hogy a másnaposságra a legjobb megoldás, ha sokat pihen az ember és rengeteg vizet iszik. Ami egyébként még a Reset Drink weboldalán is kint van, hogy ők is ezt ajánlják (-3 pont). 

Még belementek a meglévő cégbe és a tulajdonosi körbe is. Először azt mondták, hogy 5 tulajdonos van, majd mikor elkezdték felsorolni, kiderült hogy 6 (-4 pont). 35% Tamás, befektető/barát 28%, Gábor 15%, gyártás specialista 15%, még egy srácnak 5%, Szegedi Egyetemi professzornak 2%-a. Erről a nagy csapatról, az ő szakértelmükről, egyetlen szó sem hangzott el. Állításuk szerint már elköltöttek a termékfejlesztésre 20-25M Ft-ot, ebből 2,5M Ft körüli bevételre tettek szert, és másfél-két milliónyi profitra. Ugye, ezek a számok sem állnak össze (-5 pont).

A teljesen egyértelmű kiszállási okok:

  • Levente: tetszett a termék, viszont minél többet beszélnek róla, annál több sebből vérzik a sztori, így kiszáll.
  • Szabina: nem is a sales/marketing a probléma, hanem hogy 10 éve telített a piac, a receptúrájuk meg elavult.
  • Petya: ebből már ők is kiszálltak szerinte, mert csinálnak mellette más céget, terméket. És ami a Covid előttről maradt nekik “fél siker”, azt ide hozták a Cápák elé, de ő ezt nem akarja feléleszteni.
  • István: tetszik a csomagolás, ez az egyetlen pozitívum. Bohóckodás, amit cégértékelésként előadtak, nem győzték meg és nem hisz bennük.

Levente kiakadt, hogy tőle el akarnak kérni ezért 50M-t. Az, hogy a többieket át akarják verni, rendben van, de hogy még őt is. A srácok pedig személyeskedésnek vették azt, hogy konkrétumokra kérdeztek rá, például szakmai tudás, piaci bevétel, működő cég. Anettet a baba-doboz-ágyával még tudta sajnálni az egyszerű néző, hiszen ő tényleg jót akart, csak szétszedték. Itt már nem volt együttérzés a szereplők iránt, mert annyi sebből vérzett ez a történet.

Nincs befektetés.

Flora MiniWash

Szokásos sikersztori visszatekintésbe most Fruzsit és az ő babakocsi mosodáját láthattuk. A 3. évadban két Cápa, Petya és Szabina fektetett belé. Mindketten kipróbálták a babakocsi mosást is. Szabina szerint Fruzsi az a vállalkozó, aki átmegy minden falon. Vagy több bevételt generál, vagy optimalizál. Kitartó és kreatív, és nagyon logikus.

Petya elárulta, hogy mióta befektettek, Fruzsi a havi árbevételt megtriplázta. Nagyobb üzlethelyiség választottak, használt babakocsik felújításába is belekezdenek. Fruzsi pedig úgy nyilatkozott, hogy most már elhiszi, tényleg lehet egyszer 100 milliós vállalkozása, és akár a gyerekei is tovább vihetik a cégét.

UrilCard

Drabant Sebestyén érkezett, aki az intro beszélgetése szerint már anno a karácsonyi vásáron is mindent eladott. Bemutatkozás helyett kihívta Petyát, és azonnal beletette a saját elérhetőségét Petya telefonjába az okos kis eszközével. Ez maga a termék, az UrilCard, ami egy NFC chip alapú digitális információ-osztó kártya. Célja, hogy helyettesítse a névjegykártyákat, szórólapokat digitalizáljon, és még a környezetszennyezését is megoldaná.

UrilCard

A felhasználási területek elég széleskörűek:

  • Névjegy adatok megosztása, vagy weboldal, lokáció, digitális étlap, értékelő oldal, asztalfoglalás. 
  • Kommunikáció: érintéssel, QR-kóddal, és telefonnal előhívva. 

Magának a cégnek abból lenne árbevétele, hogy kártyákat ad el, amiből 50%-os profitja van. Év végére 10 ezer db eladott kártyát tervez, aminek darabja 20e Ft. Eddig 2,5M Ft bevétele volt, 2022-ben 200M Ft árbevételt tervez.

Nagy biztosító cégnél már fut egy pilot projektje, amivel lecserélik a céghez a beléptető kártyákat is az ő termékére. Így két legyet ütnek egy csapásra: minden dolgozónak lesz egyedi beléptető kártyája, ahogy most is, és ez a kártya egyben egy digitális névjegykártya / szórólap is lesz, amit meg tudnak osztani az ügyfelekkel. 

15M Ft-ot kért 5%-ért.

Petya látott már ilyen terméket egy brit gyártótól, és rákérdezett hogy őket másolta-e le. Sebestyén szerint az a cég csak egy szegmensre fókuszál, míg ő a névjegyek, rendezvények, hotelek piacát is megreformálná.

Levente 1.0 digitális szintjén először megkérdezte Sebestyén nevét, hiszen elfelejtett bemutatkozni belépéskor. Majd elkérte a saját kezébe a kártyát, hogy lássa már miről beszélnek. De gyorsan eljöttek az első kiszállók:

  • András: ő jelenleg pont ilyet fejleszt, így neki fel kellene vásárolnia Sebestyént, nem pedig befektetni.
  • István: ő nem érti a terméket, a felhasználási területeket, így nem lát benne fantáziát.
  • Levente sem értette meg, így ő is kiszállt.

Maradt Szabina, aki tett egy ajánlatot: 7,5M Ft 10%-ért. Petya is követte egy ajánlattal: 7,5%-ot tesz bele, de 20%-ot kér érte. Szerinte egy trendre ül fel most Sebestyén, ami rögös út lesz, de Petya tud benne segíteni. Ezután Szabina gyorsan módosította az ajánlatát, csak ugyanannyiért száll be mint Petya. És megjegyezte, hogy Sebestyénnek még cége sincs, tehát rengeteget kell tanulnia tőlük.

Itt beindult egy izgalmas beszélgetés: Sebestyén szerint 40% nagyon sok, ezért 20%-ot ajánl fel. Petya ellenajánlata az volt, hogyha megcsinál 2022-ben 100M Ft árbevételt (azaz a műsorban bemondott tervének csak a felét), akkor az ő tulajdonrészük lemegy 10-10%-ra, addig viszont 20-20%-ot kérnek el. De még erre is volt ellenajánlat, miszerint 15M Ft most 30%-ért, és a 100M Ft-os árbevétel elérésekor visszakap 5-5%-ot mindkettőjüktől.

Erre mindkét Cápa rábólintott, meg is lett a deal. Izgalmas volt látni végre egy komoly tárgyalást, és úgy gondolom, a pénz is jó helyre ment. Egyáltalán semmi innováció nincs ebben a termékben sem, azonban a srác el tudja juttatni a megfelelő helyekre, és a Cápák a megfelelő ajtókat tudják számára szélesre tárni. Én személy szerint megígérem, hogy bárkivel örömmel cserélek elérhetőséget, aki a február 17-ei Ecommerce Expon már egy ilyen kártyával jön oda hozzám.

Sikeres befektetés, 15M Ft 15-15%-ért, Petya és Szabina között.

Megjött a kedved a saját vállalkozáshoz?

Akkor várunk szeretettel az Üzleti Akváriumban! A Shoprenter nemcsak beszél arról, hogy segítünk az ötleteid megvalósítani, de egy ingyenes tudáscsomagot is összeállítottunk hozzá!

A videós anyagok tartalma üzletfejlesztés, marketing, értékesítés, és a képzés videói már megtalálhatók a képre kattintva:

Üzleti Akvárium
Rab Máté
Rab Máté
Közgazdász, üzletfejlesztési szakértő, családapa. – Shoprenter.hu
A Shoprenter árbevételéért és új üzletágak építéséért felelős vezetője. Korábban az Innonic Group operatív vezetőjeként startup befektetésekkel foglalkozott. Az Igen Debrecen és Igen Eger alapítójaként több mint 40 vállalkozói csapatot segített elindulni.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
A kis kedvencek boltja – interjú a Biozoo webshoppal

Somogyi Róbert a Cápák között első évadának versenyzője ötletével megnyert egy befektetőt magának. Milyen ...Elolvasom

Close