Cápák között Trendek

A pénzre adnak pénzt a Cápák is

9 perc olvasási idő cápák között műsorelemzés

Új sorozatot olvashattok tőlünk, amelyben a Cápák között című RTL Klubon futó befektető műsor aktuális epizódját elemezzük. Tarts velünk a következő hetekben, ha érdekel a műsor, ha fontolgatod, hogy elindulj, vagy ha csak a bátorságot gyűjtöd az első vállalkozásod elindításához.

#shoprenter #cápákközött #rtlklub #rtlmost

Itt találod a korábbi epizódok elemzéseit:
1. műsorelemzés
2. műsorelemzés
3. műsorelemzés

(Plusz ha van még 5 perced, olvasd el külön interjúnkat a Chiliyard különdíjas Gergellyel ide kattintva.)

Shoprenter ? Cápák között

A Shoprenter célja, hogy segítse az e-kereskedőket az álmaik megvalósításában. A Cápák közé is azért úsznak be a kishalak, mert van egy álmuk, amihez tőkét és társat keresnek. Mi az ökoszisztémánkkal segítünk elindulni, növekedni és piacvezetővé válni. Így a negyedik évadra a Shoprenter beállt támogatónak a műsor mögé, és ezekkel a tartalmakkal, valamint egyéb csemegékkel is fogunk Titeket segíteni.

Ha meg akarod tekinteni a műsort, akkor azt ide kattintva megteheted.

Bevétel nélkül semmit sem érsz

A mai műsor fő összekötő eleme – értelmezésem szerint -, hogy a bevétel mindenek felett áll. A műsorba bekerült 4 termékből az kapott befektetést, aki komolyabb bevétellel rendelkezett. Előző héten az innovációról beszéltünk, hogy nem szükséges feltalálónak lenned, hogy sikeres légy.

Ezt a héten is bizonyították, amikor egy olyan srác mutatkozott be a műsorban, aki nem egy gagyi kesztyűre tett rá egy törlőkendőt, hanem a full profi végterméket mutatta be. Volt most is prototípus, ami sokkal komolyabb volt, mint a takarító kesztyűs, viszont ők sem adtak el egy darabot sem. És ez nagy probléma. De nem csak a Cápás műsorban az! Ne gondolod úgy, hogy előbb kell befektetőt szerezned, mint vevőket, ez egy tévképzet.

Ha vannak vevőid, akkor gyakorlatilag mindened van, hiszen:

  • van terméked: elértél a termékfejlesztéssel egy olyan szintre, amiért emberek a pénzüket adják,
  • vannak vevőid: bizonyítottad, hogy nemcsak neked és Anyukádnak, de másoknak is tetszik az ötleted, amiért pénzt adnak,
  • van pénzed: ebből pedig vagy újabb termékeket készítesz (és adsz el, és lesz több pénzed), vagy idővel elkezded visszafordítani a vállalkozásodba.

Ez már az a szint, ahol ha picit kockázatos vagy, akkor egy angyalbefektető Cápa ad neked befektetést tulajdonrészét, de ha már csökkentetted a kockázatod, akkor akár egy bank is – hitelbe, nem tulajdonrészért. Szóval jól gondold meg, mert minél több a vevőd, annál jobb pozícióban tudsz tárgyalni tulajdonrészért és bankhitelért is.

WeR Mamba

Két fiatal első vállalkozó érkezett rolleren, amit ők gyártatnak Kínában. Kiszedhető akkumulátor, nagy kerék, alkatrész utánpótlás és több városban saját szervíz, és még 21 városban partner szervizek. Az első évükben 50-60 db rollert adtak el, 8M árbevételük lett, 40% profittal. A jövő évre a céljuk országos szervízhálózat, havi 15-20 roller eladása, amivel várhatóan 40M Ft árbevételük lesz. Egy roller ára 150-200e Ft.

weR Mamba elektromosroller

Jók a srácok, jó a termék, és az ajánlat is elég impozáns: 5M Ft 15% részesedésért, és még egy mentor programot is kérnek a pénz mellé.

Alanyi adómentesen indultak el, mint szerintem mindenki, aki munka mellett kezdi el a vállalkozását. Mert miért is menne áfa körbe azonnal bárki, amikor alanyi adómentesen lehet mérsékelni a kockázatot egy fix adóval? A Cápák ezt ilyen kezdők hibájának tudták be, a srácok meg az előnyükre tudták fordítani azáltal, hogy elmondták, tanulni jöttek a Cápáktól. Elvileg az árakat se kellene emelniük, hiába lépnek be a (közös?) cégalapítás után az áfakörbe, hiszen akkora tételt tudnának rendelni a befektetésből, amennyivel visszajön az európai szinten rekordmagas áfánk mértéke. 

Cápa kiszállók: 

  • András nem habozott, és bevallotta, hogy ő bármit befektet a srácokba, mert nagyon szimpatikusak neki. Ő megadja a kért 5M-t 15%-ért, de adna akár 10M Ft-ot is 25%-ért. És egy másik ötlete is van a srácoknak.
  • Petya szerint nem ők csinálják, hanem csak kereskednek, amiben vannak nagy szereplők már. Így ő emiatt kiszáll.
  • Szabina: jól néz ki a termék, jók a srácok, de az üzleti modell az nem csalogató, nincs benne újdonság, kiszáll.
  • Levente: jók vagytok, jó a cégérték. De nagy a befektetői zaj, ezért kiszáll.
  • István is megadta az 5M-t 15%-ért és a mentorprogramot is, így vagy választanak, vagy mindkettőt is vihetnék (ugye akkor 10M és 30%).

Elvonultak és megbeszélték a srácok, ez is mutatta a komolyságukat. Visszajöttek egy 25%-os ajánlattal 10M-ért elosztva, András azonnal rávágta, hogy rendben. István még megkérte őket, hogy majd a kínai befektetővel is ilyen keményen tárgyaljanak, amire már mosolyogva bólogattak (“vannak sztorik”), és ment az ölelkezés.

A srácok tényleg ügyesek: munka mellett találtak egy hobbit, amit addig kutattak és annyira utánamentek, hogy végül ez lesz a vállalkozásuk. Egy kiforrott termékkel jöttek, ami már bevételt is termelt. 

Sikeres befektetés: 10M Ft 25%-ért, István és András fele-fele arányban.

Inkness tetoválás utóápolás

Ebben a részben is jött a szokásos visszatekintés, most csak a 3. évadig nyúltak vissza a szerkesztők. Ott az Inkness tetoválási utóápoló készlet. 30%-ot adtak oda Andrásnak, és bevallották, hogy a műsor után elbizonytalanodtak. Vissza akartak lépni, de még egyszer leültek a Cápával, aki meggyőzte őket, hogy már a műsorban is jó döntést hoztak. 

András azt a szerepet látja magának, hogy megtanítja vállalkozni őket, nem engedi hibázni a srácokat. Akik pedig ezt is teszik, és elképesztő ütemben növekednek. 15 termék, 80 üzletes szolárium hálózat és havonta folyamatosan csatlakozó új tetováló szalonok a mérlegük az elmúlt évből. Amikor találkoztak, akkor az éves árbevételük 1.6M Ft volt, míg 2021-ben csak novemberben 8M Ft volt a forgalmuk. Úgy gondolják, hogy Andrással együtt a határ előttük a csillagos ég.

Primadonnák

Eszter és Réka bevallottan Primadonnák, márcsak a termékük neve miatt is. Ők egy különleges csokoládé manufaktúra alapítói. Bájosan kezdők, a tavaly nőnapi indulást a hatóságok húzták keresztbe, majd a nyári – tényleges – induláskor megolvad a készlet 🙂 Azt kérik, hogy valaki fogja őket kézen, és vezesse a sikerbe. Meg még 8,5M Ft-ot is kérnek 10% tulajdonrészért cserébe.

primadonna Csokoládé

Jelenleg Nagykanizsán működnek, első lépésként Budapestre terjeszkednének, majd onnan adja magát, hogy a Mariahilfer Strasse-ra terjeszkednének (ugye, a bájos kezdőség). Ennek másik példája, hogy hiába kapták meg Lilutól a tanácsot, hogy kóstoltassanak, Petyának külön kérnie is kellett.

Itt egy mélyebb termékbemutatót láthattunk, és az örök igazságot vonhattuk le tanulságként, hogy nem szabad éhesen leülni a Cápák műsora elé, mert ők minden egyes adásban esznek.

Visszatérve a bájos kezdőinkre, első évükben Nagykanizsán összesen tudtak 4 hónapot működni, amivel mindössze 1.2M Ft bevételt termeltek, havi 300e Ft-ot. Egyszerűen azért, mert nem ment be senki az üzletükbe, mivel egy kocsma mellé telepedtek le. Most egy 5. kerületi kávézó galériájába nyitnának meg Budapesten, és ők vinnék mindkét üzletet, az egyetem mellett. offline boltjuk mellett már webáruházukat is elindították, ahol sorra érkeznek a rendelések különleges csokoládés desszertjeikre.

Cápa kiszálló indokok:

  • Levente: Mindenre kell pénz, minden kézzel készül. Eladási csatornát kellene megtalálni, de azt nem találták. Levente szerint nem alkalmas arra, hogy ebbe befektessen, így ő kiszáll. 
  • András: ez nem üzleti modell, nem vállalkozás, nem értelmezhető, kiszáll.
  • Petya: a termék az jó, amit csinálnak az jó, szép és egyedi. Szereti látni, hogy a befektetett pénzét hogy tudja egy vállalkozás megtízszerezni, ezt pedig bennük nem látja, így kiszáll.
  • István: nagyon szimpatikus, hogy az egyetem mellett lépésenként haladnak. Eddig a dobozt és a terméket találták ki. Tökéletes az, hogy otthon is vannak, itt is vannak, csinálják is ezt. Az a kérdés, hogy befektetőként neki ebben milyen szerepe lenne. István szeretné, ha ehhez köze lenne. 4,250e Ft-ot felajánl 15%-ért.
  • Szabina: kell az örömhormon az embereknek, a csoki az jó. Levente megjegyezte, ha ebből minél többet esznek, az a fogyásos üzletének is jót tesz. Szabina olyan vállalkozókba szeret fektetni, akik ott vannak 100%-osan. A kétlakisággal nem tud mit kezdeni, emiatt kiszáll, sajnálja. 

Úgy tűnt, mintha ez Szabina hibája lenne, dehát István is lehetett volna egyedüli beszálló, ha nagyon akar. Petya rá is kérdezett mindkettejüknél. István fantáziát látott ebben, olyan termékeket hoztak, amit még ő korábban nem látott. Szabinánál viszont elvárás, hogy a vállalkozó legyen mindig ott, ahol a cége, és emiatt kiszállt.

Nincs befektetés.

BetterDose

Asztalos Leó, frissen végzett orvostanhallgató, és Bodóczky László, programtervező informatikus, ahogy utólag rájuk kerestem, a győri startup élet egyik sikerprojektje lehetnek. Ahogy Debrecenhez és Budapesthez hasonlóan, Győrben is nagyon erős közösség van, és számos induló vállalkozásokat támogató program, kurzus. Ők egy egyetemi kurzusra vittek be egy ötletet, ott alakultak csapattá, mentort is kaptak a projekjük mellé. És fél év működés után máris az RTL Klubon mutatkozhatnak be ország-világ előtt egy garázsban tákolt prototípussa és első verziós üzleti tervvel.

BetterDose gyógyszeradagoló

Termékük a BetterDose, a rendszeres – és többfajta – gyógyszert szedő krónikus betegek segítsége, amely megkönnyíti hogy mikor melyik gyógyszert kell bevenni. Kutatásuk szerint csak az Európai Unióban évi több mint 100 ezer halálos áldozatot okoz a hibás (vagy elfelejtett) gyógyszer adagolás.

Tehát a termék egy automatizált gyógyszeradagoló. Van benne mikrofon, ébresztő zenét játszik, ha be kell szedni a gyógyszert. Akksi is lesz benne, hogy áramszünetkor is működjön. Csakis a megfelelő gyógyszert, a megfelelő időben biztosítja. 1 hétre előre lehet betölteni. Adagolóba épített SIM kártya küldi egy mobil appra a használatot, ott lehet követni a beszedést.

35e Ft-os áron tervezik a termék értékesítését, mellé 1800 Ft az app havidíja. Évi 4 ezer eladott termék esetén már nekik kijön a matek. A honlapjuk is Cápákra optimalizált volt a műsor alatt: www.betterdose.hu/

15%-ért 15M Ft-ot kérnek, a cél az első széria legyártása és piacra lépés finanszírozása. Fél éve foglalkoznak az eszköz fejlesztésével, eddig 1M Ft-ot költöttek erre.

Jogi dilemmával indult ez a blokk is, mivel úgy tudja Petya, hogy nagy cégek nem merészkednek erre a területre. Nagy veszély, ha valaki beperli őket, hogy rossz gyógyszert kapott, mert rosszul adagolt. Erre válaszolták, hogy a célcsoport nem is a nyugdíjasok, hanem a gyerek/unoka, aki megveszi az aggódó ősének a terméket, feltölti neki hétvégén, hétközben pedig figyeli a beszedést az app-on keresztül. Levente ezzel tudott azonosulni, ő bátran vállalta, hogy egy ilyet simán venne a szüleinek. 

Rákérdeztek még a tulajdonrészek alakulására is, mivel sok szereplős a projekt és nincs is mindenki jelen. A két műsorba lévő 35% és 30% tulajdonosa, rajtuk kívül még egy mérnök társuk és egy mentor visz 10%-ot és 5%-ot. Így maradt 20% szabadon, de okosan 15%-ról indították a licitet.

Cápa kiszállók: 

  • András: neki nem ér 100M-t egy olyan vállalat, ami küld egy sms-t.
  • István több mint 20%-ot kérne, de nem akar alkudozni, így ő drukkol, de kiszáll.
  • Szabina: jó az ötlet, jó problémán dolgoznak, de ez még nagyon az elején van. 
  • Levente: 7,5M Ft-ot ajánlott fel 10%-ért. Ha jön még egy Cápa, akkor van üzlet.
  • Petya rákérdezett, hogyan fognak ebből 4000 db-ot eladni? Direkt értékesítés és gyógyszertárak. Egy patikának 28e Ft-ért adnák át, hogy bruttó 35e-ért eladhassák. Levente szerint ez reálisan inkább 18e+áfa. Petya szerint egy bruttó 50e Ft alatt nem fog megállni a termék. Neki a számok nem érnek össze, bár lelkesek és nagyon profik. De kiszáll.

Érdekes volt így végigkövetni a Cápák beijedését. A probléma valós. A csapat motivált, és elég jól elindultak, fél év alatt igazán messzire jutottak. A termék még csak prototípus, és nem jutottak el az értékesítésig. Valószínűleg ha legalább feliratkozóik, előrendelések lettek volna, egy fokkal komolyabban veszik őket. De nekik is akkor fog jönni az igazi siker, amikor elkezdik értékesíteni a terméket. Aztán abból a pénzből majd lehet újra fejleszteni és csinosítani meg okosítani a terméket, addig csak adjanak el belőle annyit, amennyit tudnak és megvesznek.

Nincs befektetés.

Varioly

Szigeti Ádám, járműtechnikai gépészmérnökként végzett, bár saját bevallása szerint műszaki nyomozó, aki mérnök végzettséggel azokat a hibákat keresi, ami a hétköznapi életben előfordulnak. Mint például a teregetés egy mennyezeti ruhaszárítóra, ami recseg-nyikorog. Az ő innovációja egy lágyan, hanghatás nélkül működő, esztétikus csiga, aminek ráadásul a terhelhetősége több mint 200 kg, tehát jó kajakok, bicajok tárolására is. Tesztelték: 3 Cápa ült rá egy hintaágyra, ami nem szakadt le alattuk, 2 csigával rögzítve.

Varioly

Első körben 1 hét alatt eladta a teljes készletét. 6900 Ft egy garnitúra, előállítási költsége 3000 Ft. 1 dupla + 1 szimpla. Minden egyes műszaki áruházban ez a csiga csak műanyagban kapható, 3400 Ft egy szimpla, 3400 Ft egy dupla, tehát pont ugyanannyi. Nincs szabadalmaztatva, de ezt nem is lehet András szerint, mert tisztességes eszterga munka, viszont nulla innováció van benne.

10M Ft-ot kér 10%-ért. Hát, szerintem ha eddig néztétek a műsort, és olvastátok az elemzéseket, szerintem már velem együtt sejtitek, hogy erre milyen reakciók érkeznek.

  • András: befektetésként nem tud ránézni.
  • István: azt javasolja neki, hogy soha ne vállalkozzon, hanem keressen egy olyan céget, ami értékeli őt és feltalálóként értékeli. Ez nem vállalkozás, ebben nem lát értéket.
  • Petya: szeretne abban a világban élni, amiben ő, hogy mindenre minőség. Attól nem tud eltekinteni, hogy a fregolit turbózza fel, ezért kiszáll.
  • Szabina: nagyon precíz, biztosan kijavítana minden hibát, de a gazdasági problémákra nem tudná visszaterelni.
  • Levente: az a helyzet, hogyha ő beszáll, akkor ő lesz a melós, és az ő dolga lenne hogy kitalálja hogyan adja el. Neki erre nincs ideje, gratulál neki, de ebben így nem tud részt venni.

Nincs befektetés.

Megjött a kedved a saját vállalkozáshoz?

Akkor várunk szeretettel az Üzleti Akváriumban! A Shoprenter nemcsak beszél arról, hogy segítünk az ötleteid megvalósítani, de egy ingyenes tudáscsomagot is összeállítottunk hozzá!

A videós anyagok tartalma üzletfejlesztés, marketing, értékesítés, és a képzés videói már megtalálhatók a képre kattintva:

Üzleti Akvárium
Rab Máté
Rab Máté
CEO – Shoprenter
Közgazdász, üzletfejlesztési szakértő, családapa. A Shoprenter ügyvezetője, előtte végigjárta a ranglétrát: partnerkapcsolat, értékesítés és új üzletágak építéséért felelős vezetője is volt a cégnek. Ezzel párhuzamosan az Innonic Group operatív vezetőjeként startup befektetésekkel foglalkozott. Az Igen Debrecen és Igen Eger alapítójaként több mint 40 vállalkozói csapatot segített elindulni.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
google ads hirdetes tippek webshopoknak
Hogyan hirdessünk sikeresen Google Ads-ben webshopot? – Haladó szint

Ebben a blogcikkben bemutatjuk a legújabb és leghatékonyabb Google Ads kampánytípusokat, amiket minden webshop ...Elolvasom

Close