Bevételnövelés Trendek

Hogyan legyen válságálló a vállalkozásod?

9 perc olvasási idő Hogyan legyen válságálló a vállalkozásod?

Mi történt a gazdaságban?

Az elmúlt időszakban minden túlzás nélkül mondhatjuk, hogy a feje tetejére fordult a világ és számos olyan változás történt, amely komoly problémákat idézett elő a gazdaságban. 

A magyar gazdaság változásaira többek között az infláció, a gyengülő forint árfolyam, a háborús bizonytalanság és az energiahordozók árának emelkedése is befolyással van, a jövőt illetően pedig nagy a bizonytalanság.

A hazai vállalkozások körében egyaránt az offline üzletekre és online boltokra is hatással van a jelenlegi körülmény, így ez a válsághelyzet csak előre megtervezett stratégiával és jól átgondolt cselekvéssel vészelhető át.

A jelenlegi körülmény leginkább azok számára jelent nagy nehézséget, akik nincsenek jelen online térben, hiszen az energiaellátás díjának növekedése kifejezetten náluk okozhat komolyabb problémákat.

Az ekerstat.hu statisztikái alapján a hazai webshop tulajdonosok csupán 43%-a rendelkezik fizikai üzlettel, amely jól tükrözi, hogy a piacra való belépés már nem követeli meg az offline jelenlétet.

Cikkünkben szeretnénk segítséget nyújtani azoknak a vállalkozóknak, akik egyaránt üzemeltetnek offline és online boltot, éppen most kényszerülnek/szeretnének váltani az e-kereskedelem irányába vagy már meglévő webáruház tulajdonosok.

Az offline és online bolt közötti szinergia

A körülmények ellenére az offline élmény továbbra is velünk marad, de a fizikai értékesítés szerepét ebben a helyzetben újra kell gondolni és az offline és online jelenlétnek kölcsönösen támogatnia kell egymást.

Kiemelten fontossá válhat az omnichannel/multichannel működés összehangolása, azaz olyanná alakítani a működést, hogy a vásárlói élmény összehasonlíthatóvá váljon mindkét térben.

Milyen lépéseket érdemes ilyenkor eszközölnöd?

  • Tedd egységessé az árukészletet, a megjelenést, az árazást és a marketing kommunikációt.
  • Ha rendelkezel fizikai bolttal, legyen elérhető az online rendelt termék átvétele az üzletben is.
  • Ha kedvezményeket adsz, azok legyenek elérhetőek a webshopban és az offline boltban is.

Ha még most lépsz be az e-kereskedelem piacára, kulcsfontosságú kérdés a megfelelő ERP (Entreprise Resource Planning), azaz vállalatirányítási rendszer kiválasztása, amely egyszerre tudja kezelni az offline és online megrendeléseket és raktárkészletet is.

Segítségével nemcsak a belső folyamatokat tudod hatékonyan menedzselni, hanem a készletkezelés és számlázás adminisztratív teendőit, sőt a tervezés, fejlesztés, marketing és értékesítés területeit is.

ERP rendszer kiválasztása

Miért érdemes online vállalkozásban gondolkodni?

A gazdasági változások természetesen az e-kereskedelmet is elérték, a Kürt Akadémia és a Reacty Digital közös őszi kutatása alapján a legfontosabb e-kereskedelmi specifikus trendek, amelyek kihívást jelentenek a piaci szereplőknek az alábbiak:

  • a vágtató infláció
  • a logisztikai szolgáltatások áremelkedése
  • az erősödő verseny
  • a vásárlói szokások változása

A GKI Digital kutatása is alátámasztja, hogy a webáruházakra jelenleg az infláció, az üzemanyag és beszerzési árak növekedése van a legnagyobb hatással, míg a legkevésbé a KATA adózási formáról való váltás jelentett problémát.

Forrás: GKID

A Growww Digital riportja alapján az e-kereskedelem forgalmában az elmúlt félév után 10%-os növekedés volt tapasztalható, amely várhatóan erősödni fog a karácsony közeledtét tekintve.

Ezt a változást főként a kis – és közepes méretű vállalkozások érzékelték, ellentétben a nagyobb testvéreikkel, akik továbbra is lassulást tapasztaltak.

Ugyanakkor akár fizikai üzlet mellett nyitsz webáruházat, akár most vágsz bele az e-kereskedelembe, az online értékesítés új kapukat nyithat meg előtted.

A cikkben összegyűjtöttük, hogy milyen előnyökkel jár egy az online vállalkozás üzemeltetése, emellett azt is megtudhatod, hogy hogyan indíthatsz webshopot az offline üzleted üzemeltetési költségeinek töredékéért.

Költséghatékonyabb megoldás

Amennyiben offline boltot üzemeltetsz, az egyik legnagyobb kihívás, amellyel most szembesülsz, az nem más, mint az üzlet bérleti- és energiaellátásának magas díja.

Az ingatlan.com statisztikái alapján az üzletek bérleti díja az alábbiak szerint alakult az utóbbi években:

Egy offline bolt üzlethelyiségét ráadásul általában csak hosszabb időre lehetséges bérelni, amely magasabb kockázatot jelent.

A télhez közeledve a gáz- és áramfogyasztás egyre növekvő költségeinek kitermelése is nagy fejtörést okozhat.

Ezzel szemben egy online vállalkozás költségei már sokkal tervezhetőbbek: az árukészleted raktározásánál például a legtöbb termék fűtés nélkül is képes áttelelni a nehezebb időszakot egy raktárhelyiségben, amelynek a bérleti díja a raktár méretétől függően is sokkal kedvezőbb árú, mint egy teljes üzlethelyiség bérlése és fűtése. Így a bérleti díjra szánt összeget egy webshop esetében invesztálhatod a marketing költségekbe is.

Ha a fizikai üzleted bezárására kényszerülsz és egyáltalán nincs kedved bajlódni a meglévő raktárkészleteddel, arra is van megoldás!

A fulfillment szolgáltatás lényege, hogy a szolgáltatók teljesen átvállalják a raktározást, a csomagolást, és a logisztikát is, így neked csak a webshopod üzemeltetésével és a marketinggel kell foglalkoznod. Ezt nagyon egyszerűen kiszervezheted egy logisztikai szolgáltatónak, pl. a Webshippy-nek vagy az iLogistic-nek, amelyeket a Shoprenter Alkalmazások között is megtalálsz.

Amennyiben tervezed, hogy az offline értékesítésről online-ra váltasz át, az első lépés többek között a megfelelő webshop motor kiválasztása. Számos opció közül választhatsz, hagyományos webshop motorok, egyedi fejlesztésűek vagy bérelhető webáruház rendszerek.

Egy bérelhető webáruház rendszer választása esetén kiszámíthatóak a havi vagy éves csomagok díjai, illetve a marketingre, logisztikára és egyéb kiszervezett szolgáltatásokra vonatkozó költségek.

A webáruházzal kapcsolatos költségeket két nagy csoportba oszthatjuk:

  • kezdeti költségek
  • folyamatos, webshop üzemeltetési költségek

További részletek egy induló webshop költségeiről

A Shoprenternél természetesen mindenben segítünk neked az elindulásnál: a kezdeti beállításokban szakértő csapatunk lesz segítségedre egy személyre szabott oktatás keretein belül, míg a növekedésben számos szolgáltatásunkat veheted igénybe:

Munkaerő

Egy fizikai üzlet működtetésének esetében a legtöbb tulajdonosnak alkalmazottakra van szüksége, hogy fenntartsa a bolt optimális működését, legyen szó eladóról, raktárosról, árufeltöltőről, takarítóról, ez a felállás már kapásból 4 fő költségeit jelenti.

Természetesen egy webshop üzemeltetésének esetében is szükséged lehet munkaerőre, főként ha már a skálázódás szakaszában jársz, legyen szó az ügyfélszolgálatról, marketingről, vagy a webáruház menedzseléséről. 

Ugyanakkor így is jelentős összegeket spórolhatsz meg, hiszen a webshop megfelelő internetkapcsolattal bárhonnan kezelhető, míg egy fizikai üzlet esetében az alkalmazottak bére mellett a rezsi költségeit is állnod kell. 

Amennyiben az online vállalkozás elindítása esetén a kiszervezés mellett döntesz, rövid távon költséghatékonyabb megoldás lehet számodra, hiszen egy munkavállaló esetében nemcsak a munkabért kell kifizetned, hanem a bejelentés, az adó és a járulékfizetés is kötelező költségeket von maga után.

Népszerűvé vált az online vásárlás

A fogyasztói vásárlási szokások már a COVID ideje alatt átalakultak és javarészt maradtak is.

A vásárlók hozzászoktak a gyorsabb, kényelmesebb, érintésmentes vásárláshoz, amellyel időt spórolhatnak, emellett a webshopokban sok esetben olcsóbban találják meg a kívánt terméket, valamint akciókat, kedvezményeket vehetnek igénybe.

Az iparági szektorokat tekintve nemcsak a már megszokott, webshopban elérhető termékeket vásárolják meg a fogyasztók, hanem a napi élelmiszereket és fogyasztási cikkek beszerzését is ilyen formában intézik.

A GKID és az Árukereső.hu Online Kiskereskedelmi Indexének legfrisebb kiadása alapján néhány termékkategória máris erősödésnek indult, az FMCG szektorban például 13,3%-os növekedés volt tapasztalható.

Legújabb design témánkat, a Madrid témát kifejezetten FMCG területe inspirálta, amelynek egyik fő jellemzője a széles termékkínálat. A rugalmas testreszabási lehetőségeknek és új moduloknak köszönhetően átlátható megjelenést kölcsönöz a nagyobb számú kategóriával rendelkező webáruházaknak is.

Kipróbálom

Emellett a divat és ruházati cikkek 2022 első felében 39%-os növekedést produkáltak, amely annak köszönhető, hogy az értékesítési csatornák között egyre hangsúlyosabbá vált az online.

Az ünnepi időszakhoz közeledve is egyre jellemzőbb, hogy online szerezzük be a karácsonyi ajándékokat.

Annak ellenére, hogy egy bizonytalan gazdasági helyzet előtt állunk, a fogyasztók továbbra is keresik a kedvező ajánlatokat, de sokkal tudatosabbá váltak, hogy mire költik el a pénzüket.

Több érdeklődőhöz juthatsz el a piacon szélesebb termékkínálattal

Míg egy fizikai üzlet esetében korlátoltak a lehetőségeid, addig egy online vállalkozás esetében sokkal szélesebb palettájú termékkörrel, több csatornán értékesíthetsz a potenciális célközönségednek a webshop mellett:

  • Közösségi oldalak (Facebook Bolt, Instagram Shopping)
  • Marketplacek
  • Online piacterek

Emellett marketing eszközök tucatját veheted igénybe a látogatószerzéshez:

  • email marketing
  • hirdetések
  • keresőoptimalizálás
  • közösségi média felületek (Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest)
  • beépített felugró ablakok (popupok)
  • edukációs tartalmak (blogcikkek, videós tartalmak)
  • affiliate marketing (ajánlás)

Summa summárum lényegesen több lehetőség áll a rendelkezésedre értékesíteni a terméked/szolgáltatásod, és a néhány ezer helyi vásárló helyett milliós számú potenciális vevőt érthetsz el a világ bármely tájáról.

7/24 órában értékesíthetsz

Ne felejtsük el azt sem, hogy míg egy fizikai üzlet esetében a nyitvatartási időszak miatt korlátozott a bevételszerzés ideje, addig egy jól működő webshop esetében 0-24 órában akkor is bevételt termelsz, amikor éppen nem dolgozol a webshopban.

Ez pedig azt a kényelmet biztosítja számodra, hogy bárkinek értékesíthetsz szerte a világon, hiszen a vásárlónak nem kell fizikailag jelen lennie az üzletedben és sorban állnia a kívánt termékért.

Hogyan hozhatod ki a maximumot online vállalkozásodból válság idején?

Perszonalizáltabb kommunikáció

A személyre szabott tartalmak segítségével sokkal könnyebben érheted el a célodat a potenciális célközönségednél, azaz, hamarabb vásárolnak majd a webáruházadban.

Ez most talán még fontosabb, mint máskor, hiszen a vásárlók nagy része ebben a helyzetben kétszer is átgondolja, hogy mire költ.

Ügyfélélmény alapú marketing kampányok

A megjelenés és kattintás alapú kampányok helyett fókuszálj most az olyan típusú kampányokra, amely a vevőid számára is kölcsönösen megtérülő lehet, így az ügyfeleid is jól járnak és neked is megtérül a marketingre fordított költség.

Az affiliate marketing segítségével lehetővé teszed, hogy mások ajánlás útján népszerűsítsék a terméked/szolgáltatásod, cserébe pedig ők is kapnak valamit, általában az általuk hozott vevő után jutalékot.

A Minner hirdetésében saját szabadúszó adatbázisát népszerűsíti, amely kölcsönösen jó mindkét félnek, egyrészt a freelancereknek, akik munkát keresnek, másrészt a Minner számára, hogy segítsen ezeknek a vállalkozóknak tovább fejlődni a saját kurzusaik, workshopjaik segítségével:

Koncentrálj a törzsvásárlóidra

Az új vásárlók szerzése mellett használd ki ezt az időszakot arra, hogy a meglévő vásárlói körre helyezed a fókuszt. Az ebben rejlő lehetőségeket számos módon kiaknázhatod:

  • A fentebb említett perszonalizált kommunikációt itt máris bevethetjük, vizsgáljuk meg, hogy milyen termékeket vásárolnak rendszeresen az ügyfeleink, hiszen egy személyre szabottan összeállított ajánlat a visszatérő vásárló részére sokkal nagyobb értéket teremt számukra.
  • Közeleg a Black Friday, amely tökéletes alkalom arra, hogy magasabb minőségű ügyfélélményt nyújtsunk, pl. dupla pontokat biztosítunk a vásárlások után, speciális kedvezményeket vagy ajándékot adunk a vásárláshoz.
  • Próbáljuk meg erősíteni a cross-sellt, ahol kiegészítő termékeket jeleníthetünk meg a vásárlók részére, ezáltal is növelve a kosárértéket, valamint az upsell folyamatot, ahol drágább terméket kínálhatunk a vásárlása után. A személyre szabott vásárlási élményt különböző termékajánló modulok segítségével erősítheted.

A Bubbaland webáruház a kosár oldalon további kiegészítő termékeket ajánlj fel:

Tedd minél gördülékenyebbé a vásárlási folyamatot

Az ünnepi és az azt megelőző időszakban jelentősen megnő a látogatók és rendelések száma, ugyanakkor fontos figyelembe venned egy másik szempontot is: ez pedig a vásárlóid magas elvárásai.

Elvárják, hogy a webáruházak felkészülten várják a vásárlási rohamot, hiszen a webshopokban elköltött összegért cserébe kellemes vásárlási élményre számítanak.

Ez azt jelenti, hogy:

  1. Legyen biztosítva megfelelő készlet, ne merüljön fel készlethiány.
  2. Bármilyen technikai fennakadás nélkül kosárba tudják helyezni a kívánt terméket és megvásárolni. Ez már egy alapvető elvárás egy jól működő webshop esetében, ugyanakkor most kiemelten fontos, hogy a vásárlóid a lehető leggyorsabban és legegyszerűbben tudják leadni rendelésüket a webshopodban. Ezáltal a kosárelhagyások számát is limitálhatod.
  3. Gyorsan és időben érkezzenek meg a megrendeléseik.

Ezt a vásárlói élményt könnyen biztosíthatod az alábbi megoldásokkal:

  • Helyezd el a webshopban jól látható helyeken a Kosár gombot
    (Extra megoldás lehet, ha vizuálisan is tudod szemléltetni, hogy mit helyezett már a kosárba a vevő.)
  • Tedd elérhetővé, hogy a vevőid vendégként is tudjanak vásárolni, ne kelljen regisztrálniuk a vásárláshoz.
  • Biztosíts a klasszikus fizetési megoldások (bankkártyás fizetés, átutalás) mellett egyéb fizetési módokat is (pl. Google és Apple Pay, PayPal).
  • Tüntesd fel már a termékoldalon a termék elérhetőségét (van-e raktáron) és a szállítási díjakat. Ha bizonyos értékhatár felett ingyenes szállítást biztosítasz, ezt a főoldalon kívül itt is jelezd a vásárló felé.

Optimalizáld az ügyféléletutat

Fentebb már említettük az ügyfélélmény és a perszonalizált kommunikáció fontosságát, amelyet úgy tehetsz meg, ha minél több adatot gyűjtesz a célközönségedről és értelmezed is azokat.

1. Szegmentálj

Hozz létre különböző vásárlói csoportokat, amelyeket az összegyűjtött adatok alapján paraméterezhetsz. Ezek alapján máris meg tudsz majd határozni különböző viselkedésmintákat, ami alapján láthatod, hogy melyik csoportod milyen termékeket vásárol legszívesebben.

Például, ha a blogcikkeidet olvasó látogatóid rendszeresen vásárlóvá konvertálódnak, akkor érdemes a tartalmaidra optimalizálni a hirdetéseidet.

Emellett természetesen a buyer personád újratervezéséhez is jól jöhetnek az eredmények, hiszen sokkal részletesebb képet tudsz összeállítani a célközönségedről.

A Conversific alkalmazással egy kattintással megtudhatod, hogy kik a legjobb vásárlóid és ez alapján sokkal célzottabban állíthatod be a célközönséged számára a hirdetéseket.

2. Fontosak a megfelelő kulcsszavak

Egy webshop életében a SEO (keresőoptimalizálás) mindig egy érzékeny terület, amellyel kötelező foglalkozni.

Az egyes kulcsszavak használata nemcsak a keresőoptimalizáció során fontos, hanem a hirdetéseidnél is, hiszen nagyobb eséllyel pozicionálod a megfelelő célközönségnek, ezáltal sokkal könnyebben szerezhetsz potenciális érdeklődőket.

3. Használj keresőt a webshopodban

Azért, hogy a webáruházadba látogatók könnyebben ráleljenek a keresett termékre, érdemes kereső funkciót használni a webshopodban.

Ha webshopod keresője nem nyújt megfelelő keresési élményt, azzal vásárlókat veszíthetsz.

A Rapid Search intelligens gyorskeresővel egyaránt csökkentheted a sikertelen keresések számát és növelheted a bevételeidet, így két legyet üthetsz egy csapásra.

4. Kérj vásárlói visszajelzést

A vásárlóid véleménye fontos adatként szolgál, amit felhasználhatsz a későbbiekben a webshopod tovább fejlesztéséhez.

Nem kell nagy dolgokra gondolnod, elegendő, ha egy vásárlás utáni automatizált emailben megkéred, hogy írjanak pár sort a szolgáltatásod minőségéről vagy a termékről, a cél, hogy fejezzék ki, amennyiben elégedettek, vagy merjék elmondani, ha valami fejlesztésre szorul.

Jó megoldás, ha egy kérdőív kitöltéséért cserébe egy ajándék kupont adsz számukra, így mind a két fél jól járhat és ezáltal a vásárlói lojalitást is növelheted, így nagyobb eséllyel fognak újból a te webshopodban leadni rendelést.

5. Nézd át a raktárkészletedet

Akár már meglévő webáruház tulajdonos vagy, akár most váltasz offline értékesítésről online-ra, mindenképp érdemes megvizsgálnod a készletedet, hogy tisztában legyél vele, mely termékeid fogynak a legjobban, és melyek azok, amelyeket nyugodt szívvel elengedhetsz.

Az előbbiekből érdemes akár nagyobb készletben is beruháznod, ezáltal elkerülheted azt is, hogy csak halmozd a tőkédet, amely folyamatosan inflálódik.

Bővítenéd a termékkínálatodat?

A dropshipping szolgáltatás nemcsak akkor egy remek megoldás, ha most indítod webshopodat, de meglévő webáruház esetén is szélesítheted a termékek skáláját.

Összegzés

A fentebb összefoglaltak természetesen nem biztosítanak egyértelmű garanciát a jelenlegi helyzetre, ugyanakkor bízunk benne, hogy gyakorlati megvalósításukkal ütőképesebbé és ellenállóbbá teheted online vállalkozásodat az elkövetkezendő időszakra.

Nyiss webáruházat a Shoprenterrel, Magyarország piacvezető e-kereskedelmi platformjával, ahol egy olyan ökoszisztémát építünk, amellyel sikeresen tudsz elindulni, növekedni és minél több profitot termelni.

Foglalj időpontot ingyenes konzultációra szakértőnkhöz, akivel átbeszélhetitek az indulással kapcsolatos felmerülő kérdéseidet!

Időpont foglalás ingyenes konzultációra

További tippeket szeretnél a témában? Hallgasd meg Live adásunkat, amelyben Kulcsár István Róbert, a Shoprenter vezető tanácsadója oszt meg számos tippet a témában.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Így átalányadózz okosan, ha webáruházad van
Így átalányadózz okosan, ha webáruházad van

A KATA jogszabály változásával azok a webáruházak, akik cégeket is kiszolgálnak, ugyan nem KATÁzhatnak ...Elolvasom

Close