Webáruház indítás

Egy nulláról indított webáruház költségei az első évben

7 perc olvasási idő Webáruház indítás költsége az első évben

Ha korlátozottak az anyagi erőforrásaink, akkor bizony alaposan végig kell gondolnunk, hogy mire költjük a pénzt, nehogy túlságosan magasak legyenek a webáruház indítás költségei.

Sokan követik el azt a hibát, hogy kevésbé fontos dolgokra sok pénzt szórnak el, míg más, fontosabb dolgokon spórolnak, és ezzel sokkal több kárt okoznak, mint amennyit nyernek vele.

De egyáltalán mennyi lehet az a pénz és energia, amennyit egy a webáruházra minimálisan kell szánni az első 1 évben?

Itt fontos, hogy az energiát is “számszerűsítsük”, mert habár kezdő vállalkozóként könnyű lehet azt gondolni, hogy az időnk ingyen van, de ez sajnos nem így van: az időnk legalább annyit ér, amennyit egyébként (ha nem a webáruházunkkal foglalkoznánk) meg tudnánk keresni adott idő alatt.

Tehát, ha például az óradíjunkat 2.000 Ft-nak vesszük, és heti 10 órát tudunk az áruházunkkal foglalkozni, akkor havonta körülbelül 80.000 Ft-nak vehetjük a saját munkánk értékét. Ha e mellé 100.000 Ft-ot tudunk készpénzben is az áruházra áldozni, akkor már 180.000 Ft-os a havi keretünk.

Mennyibe kerül egy nulláról indított webáruház az első évben?

Cikkünkben igyekszünk minél pontosabb becslést adni egy webáruház elindításának első éves költségvetésére. 

Ugyanakkor nem szeretnénk zsákbamacskát árulni. Tudjuk, hogy nemcsak egy bérlős rendszer segítségével lehet megoldani a webáruház indítását (saját fejlesztés, ingyenes vagy fizetős webáruház motor, a különböző megoldások összehasonlításáról itt olvashatunk).

De hiszünk abban, hogy ma a piacon elérhető legjobb ár/érték aránnyal rendelkező megoldás egy webáruház elindítására és hosszú távú üzemeltetésére a Shoprenter.

Mielőtt azonban megnézzük a számokat, nézzük meg, hogy milyen költségeink merülhetnek fel az első évben.

Webáruház üzemeltetés költségei

Egy webáruházzal kapcsolatos költségeket két nagy csoportba oszthatjuk.

Kezdeti költségek

A kezdeti költségek általában a következő 4 nagy csoportba sorolhatók:

Licencdíj: a szoftver vételi díj, amennyiben egy licencdíjas szoftvert vásárolunk. Esetünkben ez 0 forint lesz, mivel a Shoprentert választottuk.

Fejlesztéssel járó költségek: a webáruház informatikai hátterének beállítása. Ez megint csak 0 lesz, mivel egy bérlős rendszert választottunk.

Testreszabási költségek: ide tartozik a webáruház megtervezésével (vásárlási folyamat, grafika, stb.) és az egyedi igények megvalósításával (egyedi fejlesztések, integráció, stb.) járó költségek.

Feltöltéssel járó költségek: a legtöbben alábecsülik, de a minőségi termékadatbázis rendkívül nagy jelentőségű, és bizony több ezer terméknél ez hatalmas munka és költség tud lenni.

Folyamatos, webshop üzemeltetési költségek

A folyamatos költségeket szintén 4 csoportra szokás bontani:

Domain: egy egyedi domainre mindenképp szükség van, de ennek költsége elhanyagolható.

Tárhely/szerver: mivel nem egy saját rendszert üzemeltetünk, hanem csak béreljük azt, így nem lesz szükségünk saját tárhelyre vagy szerverre nagyobb forgalom esetén sem.

Informatikai karbantartás: amire a legkevesebben gondolnak, pedig hosszútávon az egyik legjelentősebb költségvonzattal járhat, az az informatikai karbantartás.

webshop üzemeltetés

A webáruházak világa egy rendkívül gyorsan változó terület, e-kereskedőként kénytelenek vagyunk évről-évre megújulni és fejlődni. Új vevői csatornák és kapcsolattartási módok jönnek be, új technológiák jönnek (vagy a meglévők változnak, pl. frissülnek a böngészők), és persze maguk az üzleti igények is változnak, és ez mind-mind számos informatikai változtatási igénnyel jár együtt.

Mivel a Shoprentert választottuk, így az informatikai karbantartás nem a mi feladatunk lesz.

Tartalmi karbantartás: egy webáruház tartalmi karbantartása gyakran legalább olyan időigényes, mint maga a feltöltés. Csak egy pár tennivaló a sok közül: új termékek feltöltése, meglévők törlése, árak és raktárkészlet aktualizálása, új termékcsoportok, gyártók feltöltése, hírek, vásárlási feltételek, elérhetőségi adatok frissítése, akciók, hirdetések, kiemelt termékek frissítése, új menüpontok létrehozása, meglévőek szerkesztése stb.

Láthatjuk, hogy a tartalmi karbantartás lesz az a rész, amihez élő munkaerő szükséges. Hogy ez mennyi időt és hány embert igényel, az többek között a következő tényezőktől függ:

  • Termékek száma, fluktuációja
  • Marketing tevékenység (hírlevél, SEO, Facebook hirdetések stb.)
  • Rendelések száma
  • Webáruház funkcionalitása (adminisztrációt könnyítő eszközök)
  • Hozzáértés, felkészültség, szaktudás
  • Szezon

Mi most azt feltételezzük, hogy az első évben magunk látjuk el a tartalmi karbantartást, amelybe a marketing, ügyfélszolgálati és kezdetben a csomagolással kapcsolatos tevékenységek is beletartoznak.

Ugyanakkor nem célunk programozáshoz vagy szerverkarbantartáshoz értő embert alkalmazni, ugyanis a Shoprenter nem igényel ilyen jellegű ismereteket, a havi bérlet díj a teljes IT supportot és a rendszer folyamatos fejlesztését is tartalmazza. Próbáld ki most 14 napig ingyen!

Ingyenes webáruház

Mire érdemes költenünk?

Az első – és talán legfontosabb – javaslatunk, hogy az első egy éves költségvetésünknek legalább a fele marketing költség legyen – a webshop készítés, feltöltés és az egyéb üzemeltetéssel járó költségek maximum e büdzsé felét tegyék ki!

Marketing nélkül nincs élet, és a legsúlyosabb hiba, amit elkövethetünk, hogy minden erőforrásunkat az áruház kialakításába tesszük, és nem marad pénz marketingre!

Min érdemes spórolunk?

Több kézenfekvő lehetőség is adódik a spórolásra.

Webshop kialakítása

A  webshop kialakításának a költsége általában a következőkből áll össze: a licenc költség, az egyedi design költsége és az egyedi fejlesztések költségei. Ezek mindegyikén lehet spórolni, sőt igazából mindegyik el is hagyható.

Licenc költség

A Shoprenter választása esetén ez 0.Az egyedi designon és az egyedi funkciókon szintén lehetséges spórolni, de erről bővebben a későbbi pontokban beszélünk.

Kezdeti termékfeltöltés

A kezdeti termékfeltöltést kihagyni természetesen nem lehet, és szerintünk a “minőségen” sem érdemes spórolni – pl. hogy nem írunk termékleírásokat, vagy gyengébb minőségű adatokat adunk a termékekhez.

Amin itt spórolhatunk, ha egy olyan webáruház rendszert választunk, mely gyors és kényelmes tömeges feltöltési lehetőséget biztosít például egy Excel fájlból, és ezáltal csökkenti a ráfordítandó munkaigényt.

Webáruház üzemeltetés

A folyamatos üzemeltetést megint csak nem lehet elhagyni, itt is inkább csak hatékonyságbeli javulás lehet, ha egy olyan rendszert választottunk, amely a folyamatok minél nagyobb százalékát automatizálja vagy egyszerűsíti.

Illetve jelentős könnyítés lehet, ha egy meglévő ügyviteli rendszerünkkel integráljuk össze a webáruházat (és innentől kezdve például a termékadatok automatikusan frissülnek a webshopban), ez viszont a kezdeti költségeket növeli jelentősen.

Informatikai karbantartás

A webshopoknak folyamatosan fejlődniük kell, új vevői csatornák, új marketing megoldások, új vevői igények jönnek be, melyekhez alkalmazkodni kell.

Természetesen megtehetjük, hogy nem fejlesztjük az áruházunkat, ez viszont csak rövid távon működőképes, hosszú távon a versenyképességünket áldozzuk fel vele.

Itt a legjobb spórolási megoldás a felhő alapú, bérelhető webáruházak alkalmazása. Ezért ebben is jól döntöttünk, mikor a Shoprentert választottuk.

További megtakarítási lehetőségek

Egyedi dizájn

Érdemes végiggondolni, miért szükséges egyáltalán egy egyedi webáruház dizájn? Valószínűleg azért, mert a sablon designok nem pont a mi termékkörünkhöz és célpiacunkhoz készültek, és emiatt egy “sablon” áruház nem feltétlenül lesz olyan hatékony (nem lesz olyan magas a konverziós rátája), mint egy egyedi dizájnnal rendelkező áruháznak.

Saját tapasztalatunk az, hogy az egyedi designok minden esetben hatékonyabbá teszik a webáruházat, viszont ha választani kell, hogy az első évünkben az egyedi dizájnon, vagy a marketingen spóroljunk-e, akkor azt kell mondanunk, hogy inkább a dizájnon.

Ugyanakkor iránymutatóul annyit javasolhatunk, ha legalább havi 100.000 Ft körül tudunk marketingre költeni, akkor már érdemes egy egyedi designt csináltatni, mert jelentősen javítja a marketing kiadások megtérülését.

Ha pedig már legalább havi 200.000 Ft körül költünk, akkor valószínűleg a vásárlási folyamatot sem árt megterveztetni, és egyedi wireframeket készíteni az áruházhoz – ezzel maximalizálva a konverziót és a megtérülést.

Egyedi funkciók

Az egyedi funkciók szinte mindig a legdrágább dolog, ezért ez a legfőbb lehetőség a spórolásra. Az egyedi funkciók egyedi rendszert kívánnak, a fejlesztői munka drága, és ráadásul a karbantartást is sokkal költségesebbé teszik az egyedi funkciók.

Érdemes mindig végiggondolni: az egyedi funkciókkal járó plusz bevétel vajon nagyobb, mint az egyedi fejlesztésekkel járó többletköltség? Ez persze függ a napi látogatószámtól is: ha már az áruházunknak napi több száz, vagy akár pár ezer látogatotója van, akkor megérheti az egyedi fejlesztésekkel járó költségeket elviselni.

Ugyanakkor, ha egy frissen induló áruházunk van, és a havi marketing költségeink 100.000 Ft alatt vannak, akkor jó esély van rá, hogy nem éri meg ilyesmibe fektetünk a pénzünk.

Mint említettük a marketingen érdemes a legkevésbé spórolni – ha nincsenek látogatók, akkor nem lesznek vevőink sem!

A webáruház indítás költségei: így kalkulálj

webshop készítés költségei

A bérelhető webáruházak nagy előnye, hogy mind a kialakítási, mind az informatikai karbantartási költségeket a minimálisra szorítják, és általában egy kiforrott, nagy tudású rendszert adnak a kezünkbe.

Hátrányuk, hogy bennük nem lehetséges egyedi funkciókat megvalósítani, csak jelezni lehet az igényt (“én szeretnék egy olyan modult, ami azt csinálja, hogy…”), és utána az adott rendszert üzemeltető cég döntése, hogy megvalósítja-e az adott funkciót.

Ugyanakkor ezek a rendszerek általában igen jól felszereltek funkció-ügyileg, és egy kezdő webáruház igényeinek általában legalább a 95%-át lefedik, ezért egy igen jó alternatívát jelentenek az egyedi áruházakkal szemben.

Lássuk, hogyan nézne ki az első éves költségvetés, ha a munkánk értékét mindössze 3.000 Ft/órában állapítjuk meg.

 Kiadás gyakoriságaIdőigényKöltség / hóKöltség összesen
Webshop kialakításaEgyszeri  0 Ft
Kezdeti termékfeltöltésEgyszeri200 óra 600.000 Ft
Folyamatos üzemeltetés (termék- és tartalomfrissítés)Rendszeres20 óra / hó60.000 Ft720.000 Ft
Informatikai karbantartás (új funkciók, meglévők
finomítása, stb.)
Rendszeres 12.000 Ft144.000 Ft
Keresőoptimalizáció (házon belül)Rendszeres20 óra / hó60.000 Ft720.000 Ft
PPC hirdetések (Google Adwords, Facebook)Rendszeres 30.000 Ft360.000 Ft
Összköltség   2.544.000 Ft

A fenti táblázatban a számok úgy jöttek ki, hogy nem csináltatunk egyedi dizájnt, hanem a bérelhető webáruház rendszer kész sablonjai közül választottunk egyet, és egy Shoprenter Silver előfizetéssel számoltunk, ami mindössze havi 12.000 Ft.

Ebben az esetben az összköltség 2.544.000 Ft, amiből a marketing költségek 1.080.000 Ft-t tesznek ki, tehát nagyjából megfelelünk annak a feltételnek is, hogy az összköltségvetésünk körülbelül felét marketingre költsük.

A fenti számok természetesen csak becslések, de arra mindenképp jók, hogy hozzávetőleges választ adjanak arra, hogy mennyibe is kerül egy webáruház az első egy évben.

Webáruház indítás egyszerűen és hatékonyan

Ha szeretnél többet tudni a webáruház indításról és választ kapni olyan kérdésekre, mint például:

  • Mennyi munkával és pénzzel jár egy webáruház működtetése hosszú távon?
  • Mik a trendek jelenleg hazánkban, mi várható a következő években?
  • Mit lehet és mit nem lehet eladni egy webáruház segítségével?
  • Milyen fizetési és szállítási módok működnek ma Magyarországon?
  • Milyen jogi kötelezettségeknek kell megfelelni?
  • Mitől fog a webáruház ténylegesen „működni”, azaz pénzt termelni?
  • Hogyan induljunk el ezzel az egésszel, hol kezdjünk neki?

Akkor vegyél részt ingyenes webináriumunkon.

Hogyan indíts webáruházat

A szerzőről:

Mezei Zsanett ShopRenter.hu
Mezei Zsanett
Webáruház indítási szakértő – Shoprenter.hu
Zsani az elmúlt 5 évben több mint 1000 webshop útját egyengette konzultációival. Ismeri a terméktrendeket és pontosan tudja, hogy milyen lépéseken kell keresztülmennie a névválasztástól egészen az első vevők megszerzéséig.

A cikket rendszeresen frissítjük.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Shoprenteres funkciók
Hogyan hozd ki a maximumot Shoprenteres webáruházad funkcióiból?

Mennyire használod ki a Shoprenteres webáruházadban lévő funkciókat? Tudtad, hogy jó néhány közülük nemcsak ...Elolvasom

Close