Jog Trendek Újdonság Webáruház indítás Webshop üzemeltetés

Hogyan hat a KATA változás a webshopokra?

8 perc olvasási idő kata változás

Az elmúlt héten történt KATA adózási formával kapcsolatos jogszabályváltozások alaposan felkavarták az állóvizet. Cikkünkben az ezzel kapcsolatos fontos tudnivalókat foglaltuk össze az eddigi ismeretek alapján, valamint konkrét, kézzelfogható tanácsokat adunk a Shoprenter felhasználóinak.

Fontos hangsúlyoznunk, hogy cikkünk egy tárgymutató csupán, nem tekinthető adó-, jogitanácsadásnak. Kérjük, hogy mindenképp egyeztess egy e-kereskedelemre szakosodott könyvelővel is.

Változások a KATA adózásban

A KATA adózás feltételeit a KATA törvény (2012. évi CXLVII. törvény) szabályozza. 2022. július 18.-án az alábbi változásokról jelent meg rendelet a Magyar Közlönyben a KATA adózással kapcsolatban, melyek 2022. szeptember 1-től lesznek hatályosak.

A változásokat és az e-kereskedők számára elérhető lehetőségeket egy Live adás keretén belül boncolgattuk Rimay Tamással (webshopkonyveles.hu)

Ami változik az új KATA-ban

A legfontosabbak, ha KATA-s vállalkozó szeretnél maradni:

  • Csak a lakosság részére, azaz magánszemélyeknek értékesíthetsz, így vásárlóid és partnereid között még elvétve sem lehetnek cégek, vállalkozók, szervezetek! Ha cégektől, jogi személyektől teszel szert bevételre, akkor azonnal elveszted a KATA jogosultságodat.
    (Kivétel ez alól a taxis személyszállításból származó bevétel, illetve a számlán jóváírt kamat.)
  • Minden kisadózó vállalkozó számára egységesen 50.000 Ft/hó-ban határozták meg az adó mértékét. A korábbi 25, illetve a 75 ezer forintos adót eltörlik, valamint a mellékállású és az emelt összegű KATA adó is megszűnik.
  • Kizárólag főállásban lehetsz KATA-s!
  • A bevételi értékhatárt 12 millióról 18 millió Ft-ra emelték fel (időarányosan havi 1,5 m Ft). Az efölötti különbözet után 40%-os különadót kell fizetni.
  • A 3 millió Ft/ügyfél határ megszűnik 2022. augusztus 31-el. DE! Az alanyi áfamentesség határa továbbra is évi 12 millió Ft!
  • 2022. szeptember 1-től: A KATA-s biztosítottnak minősül, éppen ezért jogosult az állami ellátásokra, a számítások alapja havonta 108 ezer forint. Ha jövedelemigazolásra lesz szükséged, az utolsó bevallott bevételed 60 százaléka számít jövedelemnek. 
Csomagküldő internetes kiskereskedelem

Amennyiben nem tudod teljesíteni a kívánt feltételeket, 2022. szeptember 1-gyel megszűnik a KATA-s státuszod, ellenben az augusztusra vonatkozó katát még be kell fizetned, illetve KATA bevallást el kell készítened a 2022-es évre, 30 napon belül.

Ha szeptember 1-től is KATA-s szeretnél maradni, akkor azt 2022 augusztus 1-től nyilatkozatban kell kérned!

Ezt követően főszabály szerint a bejelentésedet követő hónap első napjától indul a KATA.

Ki nem lehet KATA-s vállalkozó?

Az új szabályok értelmében az új KATA-ból kiesik:

  • az az egyéni vállalkozó, aki eddig sem minősült főállású kisadózónak, 
  • aki legalább heti 36 órás foglalkoztatással járó munkaviszonyban áll,
  • rokkantsági/baleseti rokkantsági nyugdíjra volt jogosult, és jelenleg rokkantsági/rehabilitációs ellátásban részesül,
  • rokkantsági ellátásban részesül (és egészségi állapota 50% vagy kisebb),
  • nyugdíjas
  • külföldön biztosított
  • más vállalkozásban társas vállalkozónak minősül,
  • Szja törvény szerinti egyéni vállalkozónak minősül,
  • nappali tagozatos diák.
  • egyéni cég
  • kizárólag magánszemély taggal rendelkező betéti társaság
  • kizárólag magánszemély taggal rendelkező közkereseti társaság
  • nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyban áll

Ami nem változik az új KATA rendeletben

  • Minden tárgyhónap utáni hónap 12. napjáig kell befizetni a KATA adót. 
  • A 40%-os extra adót a tárgyévet követő KATA-bevallással együtt kell befizetned, február 25-ig.
  • Bevételi nyilvántartást kell vezetned időrendben, folyamatosan. A nyilvántartást az adóévét követő 5. naptári év végéig kell megőrizned! (Javasolt megőrizni a bejövő számlákat is!)
  • Az áru eredetét a KATA-soknak is igazolni kell a továbbiakban is.

Hogyan hat a KATA változás a webshopokra? Milyen lehetőségek közül választhat az e-kereskedő?

Vizsgáljuk meg, hogy KATA-s vállalkozóként milyen lehetőségeid vannak a jövőben, ha KATA-s maradsz vagy éppen váltanod kell a jelenlegi adózási formáról:

Aki KATA-s marad: Bevételi értékhatár növekedése

Ha főállásban folytatod az e-kereskedelmi tevékenységet és B2C (business-to-customer) értékesítésben működsz, azaz csak magánszemélyeknek számlázol, akkor jó hír, hogy az évi 12 millió Ft-os bevételi értékhatárt évi 18 millió Ft-ra emelték fel, ugyanakkor fontos szem előtt tartani, hogy az áfában az alanyi adómentesség értékhatára ugyanúgy 12 millió Ft. 

A 18 millió forintos keretösszeg felett 40%-os különadó lesz érvényben.

Amennyiben továbbra is KATA adózási formában maradsz 2022. szeptember 1-től, fontos, hogy erről nyilatkozatot kell benyújtanod: augusztus 1-től szeptember 25-ig teheted meg ezt.

Ha váltani kell: Átalányadózás vagy cégalapítás

Amennyiben nem tudsz megfelelni a új KATA feltételeknek, akkor utána kell járni, hogy melyik opció lesz számodra a legideálisabb. Erre két javaslatom van:

  1. Átalányadózás
  2. KIVA-s cég alapítása
új kata adózás

Átalányadózás

Az átalányadózás az egyik legajánlatosabb alternatíva, ugyanis a 4791-es TEÁOR számú főtevékenység esetén 90%-os kulccsal számolhatunk, azaz a teljes bevétel 90%-a lesz a költséghányad, adózni csak a fennmaradó jövedelem után kell.

Ráadásul ebből 1.200.000 Ft adó és/vagy járulékmentes, azaz:

  • Évi 12 millió forintos forgalom alatt nem kell SZJA-t fizetned
  • Ha főállású átalányadózó vagy, akkor 12mFt bevétel alatt, csupán TB járulékot, illetve SZOCHO-t (legalább a garantált bérminimum után) kell fizetned. (Mellékállású vállalkozóként 12 millió alatt még ezt sem kell.)

Egy konkrét példa főállás és garantált bérminimum esetén:

10mFt bevétel egyenlő havi bontásban érkezve

  • TB (18,5%) éves összege: 577.200 Ft,
  • SZOCHO (13%) éves összege: 451.230 Ft.
  • Éves összes adó: 1.073.430 Ft.
  • (iparűzési adót nem számolva, mértéke településként változhat) 

50m Ft bevétel egyenlő havi bontásban érkezve:

  • TB (18,5%) éves összege: 925.000 Ft,
  • SZOCHO (13%) éves összege: 650.000 Ft.
  • SZJA éves összege: 570.000 Ft.
  • Éves összes adó: 2.145.000 Ft.
  • (iparűzési adót nem számolva, mértéke településként változhat)

Átalányadózás óriási előnye a KATA-val szemben: a nem adómentes jövedelemrész esetén fizetendő SZJA és TB járulék terhére az egyéni vállalkozó is érvényesíthet bármely szja adóalap kedvezményt.

Az átalányadózás azoknak az egyéni vállalkozóknak lehet egy jó alternatíva, akiknek az előző és a mostani adóévben sem haladja meg a vállalkozói bevétele az éves minimálbér tízszeresét, ami jelenleg 24 millió Ft.

Olyan esetben is megoldás lehet, ha egy adóalanytól több mint 3 millió Ft értékben kap bevételt a kisadózó, amelyet KATA-s vállalkozóként csak a 40%-os különadó terhére tudott megoldani.

Ha szeretnéd gyakorlatban is látni a KATA és átalányadózás közötti különbséget, ide kattintva egy kalkulátor segítségével tudod kiszámolni, hogy hogyan alakulnak a Te esetben a számok. A saját kalkuláció mellett mindenképp ajánljuk, hogy egyeztess velünk.

Az átállással kapcsolatban még várhatóak fejlemények, érdemes ezeket nyomon követni, ugyanis a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete egy jogi problémát fedezett fel az új KATA törvényben. 

Átalányadózás választása esetén 2022. október 30-ig kell nyilatkozatot benyújtanod erről. 

Cégalapítás

Az átalányadózás mellett egy másik alternatíva lehet a kereskedők számára a cégalapítás (Bt., Kft., stb.). A Billingo által készített felmérésből kiderül, hogy az egyéni vállalkozások majdnem 9%-a tervezi ezt az opciót a jövőben.

A cégalapítás részleteivel kapcsolatban pedig javasoljuk, hogy egyeztess egy e-kereskedelemre specializálódott könyvelővel, jogi szakértővel, aki segít megtalálni a legideálisabb lehetőséget.

Beállítások a Shoprenterben 

Korlátozás csak B2C értékesítésre

Ha eddig KATA-s vállalkozóként üzemeltetted webáruházadat, és továbbra is szeretnéd ezt az adózási formát használni, akkor az új szabályok értelmében már csak magánszemélyek vásárolhatnak majd online boltodból. Ezt könnyedén beállíthatod Shoprenteres webáruházad admin felületén:

A Beállítások > Webshop beállítások > Belépés és regisztráció beállítások menüpontban a Regisztráció módja opciónál válaszd az alábbit: Csak magánszemély.

Ezzel a beállítással a pénztár folyamatban már nem fog megjelenni a “Cégként vásárolok” opció (ld. jobb oldalon): 


B2C és B2B értékesítés klón webáruházak segítségével

Szeretnéd KATA-s vállalkozásodat megtartani a B2C értékesítésre, ugyanakkor nem szeretnél olyan vevőktől elesni, akik cégként vásárolnának? Van erre is megoldás, amelyhez fentebb már tanácsokat is adtunk.

Ebben az esetben két webáruházra lesz szükség, hiszen két külön jogi személy fogja üzemeltetni a két webáruházat – az egyiket a KATA-s vállalkozásod, a másikat egy más adónemet választott vállalkozásod -, valamint eltérő lesz az ÁSZF is a két vásárlói csoportnál. A Shoprenter rendszerében erre van is egy tökéletes megoldás: a klón webáruházak! (Fontos: a klón webáruházak csak Gold csomagtól érhetőek el.)

Ezzel a funkcióval jelenlegi webáruházadat (szülő) klónozhatod le. Az így létrejött új webshop (gyerek) beállításait pedig tetszésed szerint alakíthatod, legyen szó a domainről, designról, marketing beállításokról, stb… 

A klón webáruházak legnagyobb előnye, hogy folyamatos termék és kategória szinkronizáció állítható be a szülő és gyerek áruházak között.

Így lesz egy webáruházad, melyben csak magánszemélyek vásárolhatnak, és lesz egy másik, ahol pedig cégek számára is biztosított a vásárlás. 

Felmerülhet benned a kérdés, hogy de mégis hogyan tereld át azt a látogatót a B2B (business-to-business) webshopodba, aki cégként vásárolna tőled?

B2B webshop kommunikálása a látogatók felé

Számos módja van annak, hogy tájékoztasd a látogatóidat, hogy céges vásárlásra az így létrehozott klón webáruházadban van lehetőségük:

  • Főoldali bannerrel: A leglátványosabb formája annak, hogy felhívd a figyelmet a B2B webshopodra. 
  • Szöveges menüpontként: A fejlécbe könnyedén helyezhetsz el egyedi, szöveges menüpontokat, ezzel felhívva a figyelmet a viszonteladói vásárlásra, ahogy az iDrinks is teszi:
kata cégeknek értékesítés

A menüben egy szöveges leírást is elhelyezhetsz, de akár automatikusan át is irányíthatod a látogatót a B2B webshopodba. Az iDrinks nagykereskedésében ráadásul azonnal egy tájékoztatóval találkozunk, hogy a webáruház csak viszonteladókat szolgál ki:

kata számlázás cégnek
  • Termékoldalon: Érdemes lehet akár a termékoldalon is külön felhívni a figyelmet arra, hogy a vásárlás két külön webáruházban lehetséges magán- és jogi személyek számára. 
  • Pénztár oldalon: Azon felül, hogy elrejted a “Cégként vásárolok” opciót a pénztár oldalról (ahogy fentebb mutattuk), érdemes itt is segítséget nyújtani a vásárló számára, ahogy a példa is mutatja:
kata webshop cégnek

Az itt megjelenő szöveges tartalmat igényeid szerint testre szabhatod:

kata webshop céges számla
  • Popup-okkal, nanobarokkal: Szintén nagyon látványos figyelemfelkeltés, ha OptiMonk segítségével állítasz be webáruházadba egy popup-ot vagy akár egy nanobart, mely tájékoztatja látogatóidat arról, hogy az oldalon csak magánszemélyek rendelhetnek, de ha cégként szeretnének tőled vásárolni, akkor azt hol tudják megtenni.

Vállalkozói adatok módosítása

Abban az esetben, ha változik a vállalkozói forma, amivel webáruházadat tovább szeretnéd üzemeltetni, akkor az alábbi helyeken szükséges ezt módosítanod:

  • A fiókodhoz tartozó beállításokat, valamint a számlázási adatokat az admin felületen a bal felső sarokban lévő lenyíló menüből tudod elérni:
kata változás shoprenter

Havi fizetési ciklus esetén a következő számlát már a módosított adatokra fogjuk kiállítani.
Éves fizetési ciklus esetén, ha szükséges az előfizetésből hátralévő időről újabb számla kiállítása, akkor kérjük, hogy írj nekünk az info@shoprenter.hu e-mail címre.

  • Jogi dokumentumok: ÁSZF, Adatkezelési tájékoztató, stb.
  • Számlázó program
  • Automata e-mailek, hírlevelek (ha korábban fel volt tüntetve az alanyi adómentes KATA vállalkozás)
  • Kapcsolat menüpont (ha korábban fel volt tüntetve az alanyi adómentes KATA vállalkozás)
  • Minden egyéb helyen, ahol szerepelhet a vállalkozás adata!

A vállalkozás adatainak átírásán túl még arra is oda kell figyelni, hogy a 0%-os ÁFA tartalmú termék árakat át kell írni 27%-osra. Ezt érdemes termék XLSX export-import segítségével megoldani. Ha bizonytalan vagy, kérd bátran a Shoprenterre szakosodott szakértőink segítségét a módosításokban.

További segítség

Cikkünkben igyekeztünk egy átfogó képet adni a változásokról és megfelelő tanácsokkal ellátni Téged. Ugyanakkor tudjuk, hogy a legtöbb vállalkozó fejében még rengeteg kérdés motoszkál a változásokkal kapcsolatban. 

Jelen cikkünk egy általános tájékoztatás, nem minősül tanácsadásnak. Annak érdekében, hogy hiteles forrásból tudj tiszta képet kapni a jövőről, mindenképp egyeztess egy olyan könyvelési és jogi szakértővel, aki e-kereskedelemre specializálódott, hogy a lehető legpontosabb információkhoz tudj hozzájutni.

Webshop könyvelés témában javasoljuk Rimay Tamás szakértőnket, akivel egy Facebook Live adás keretében is megismerkedhetsz a változásokról, miközben jó tanácsokkal is ellát:

Jogi dokumentumaid frissítéséhez ajánljuk kiemelt partnerünket, dr. Krausz Miklóst és a VirtualJogot

virtualjog webshop jog

Shoprenteres beállítások kapcsán pedig keresd bátran ügyfélkapcsolatunkat az alábbi elérhetőségek valamelyikén:

  • E-mail: info@shoprenter.hu
  • Chat: webáruházad adminisztrációs felületén a jobb alsó sarokban
  • Telefon: 06-1/234-5011 (munkanapokon 9:00-17:00 között)
  • Hétvégén is elérhetők vagyunk e-mailben és chat-en 10:00-14:00 között.

A szerzőről:

Rimay Tamás
Rimay Tamás
Ügyvezető – Webshop Könyvelés
Tamás immáron tíz éve foglalkozik webshopok könyvelésével. Szívügye az innovatív, előremutató megoldások bevezetése, a hatékonyság, illetve az ügyfelek elégedettsége. Büszke arra, hogy ügyfelei jelentős hányadát – köszönhetően a konstruktív együttműködésüknek is – sikeres webshop tulajdonosként tartják számon.
 

A társszerzőről:

Tóth Enikő
Tóth Enikő
Marketing vezető – Shoprenter
Enikő 2016 óta foglalkozik online marketinggel B2B területen. 2020 óta Magyarország piacvezető bérelhető webshop rendszerénél erősíti a marketing csapatot. A hazai legnagyobb e-kereskedelmi rendezvény, az Ecommerce Expo egyik szervezője.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Hogyan növeltük meg 18%-kal a Levendula gyerekcipő webáruház konverzióját 20 munkanap alatt?

A megnövekedett igények és a visszatérő megkeresések okán, 2022 január 2-án ismét elindítottuk az ...Elolvasom

Close