2023-ban a magyar piacra betörő legnagyobb külföldi cégek egyike a Temu volt, melynek online hirdetéseivel a mai napig a nap 24 órájában találkozhatunk.
Már laikusként is szembeötlik az, hogy milyen gyakran és milyen sok felületen jelennek meg ezek a hirdetések, ezért nem is csoda, hogy egyre többen beszélnek és írnak arról, hogy a hazai e-kereskedők elveszíthetik vásárlóikat a Temu javára.
De vajon tényleg csak a Temu az, ami nehéz helyzetbe sodorhatja a magyar webshopokat? Vagy vannak/lesznek itt más cégek is, akik térdre kényszeríthetik őket?
Ebben a cikkben azt nézzük meg, hogy:
- Kiket fenyeget jelentősen a Temu betörése és növekedése?
- A Temu–n kívül milyen más szereplők okozhatnak még fejtörést a hazai e-kereskedőknek?
- Továbbá mutatunk egy megoldást arra, hogy hogyan védheted meg Te is a webáruházadat a hozzájuk hasonló piaci szereplőktől.
A cikk az Everigo jóvoltából készült, mely magyar e-kereskedőknek nyújt támogatást a külföldi terjeszkedésben, személyre szabott szolgáltatásokkal.
Temu hirdetések mindenhol… Mit jelent ez a hazai e-kereskedők számára?
Nem kell ahhoz nagy tapasztalattal rendelkező vállalkozónak lenni, hogy azonnal feltűnjön, hogy a Temu milliókat költ hirdetésekre hazánkban is. Mindegy, hogy Facebook-ról, YouTube-ról, TikTok-ról vagy Google-ről van szó, a cég mindig, mindenhol ott van. Ennek értelemszerűen az a célja, hogy minél többen letöltsék az alkalmazásukat és minél több új vásárlót szerezzenek.
Ez a hirtelen térnyerés veszélyes lehet a magyar e-kereskedő szemszögéből, ugyanis a Temu elcsábíthatja a nehezen megszerzett vásárlóikat és csökkentheti a célközönségük méretét. Ők ugyanis több tízezer terméket biztosítanak az eddig ismert árak töredékéért.
Ez leginkább azoknak a működését veszélyezteti, akik egyébként is Kínából (AliExpress-ről, eBay-ről, esetleg pont a Temu-ról vagy más hasonló oldalakról) rendelik a termékeiket és nagyobb haszonkulccsal árulják azokat hazánkban. A Temu megjelenése és piaci pozíciójának növekedése ebben az esetben nagy gondot okozhat.
Kik lehetnek biztonságban?
Nagy valószínűséggel azok vannak a legnagyobb biztonságban, akik üzleti tervvel rendelkeznek, jól ismerik a célközönségüket, több csatornás marketinget használnak és minőségi és egyedi termékeket árulnak. Ebben az esetben a Temu még mindig lehalászhatja azokat a vevőket, akik a legolcsóbb termékeket keresik, de azok, akiket a minőség, a garancia, és az egyediség érdekel, nem fognak átpártolni a narancssárga óriás oldalára.
Vajon csak a Temu jelenthet veszélyt?
Bár most a Temu van a figyelem központjában, érdemes arra is visszagondolni, hogy nem ez az első cég, ami ilyen helyzetbe hozta a hazai e-kereskedőket. Pár éve ilyen volt az AliExpress, az eBay, a Shein vagy az Alibaba, de ilyen lesz az is, amikor majd az Amazon is beköszön Magyarországra.
Viszont ezek mellett a giga cégek mellett, mindig ott vannak más nagy szereplők is, akik nem kerülnek ekkora reflektorfénybe, mégis elkapkodhatják a vásárlókat a hazai kereskedők elől. Ilyen az Alza, az eMag, a Tesco, a MediaMarkt, Aqua, Pepita, Mall vagy az Euronics.
A környező országokból is egyre többen nyitnak webáruházat Magyarországon. Gondoljunk például azokra a szlovák oldalakra, amelyekről csak akkor tudjuk meg, hogy külföldi, amikor meglátjuk a számlát, megnézzük az ÁSZF-et, vagy elolvassuk a feladó nevét a csomagon.
Hogyan védheted meg magad?
Biztosak vagyunk benne, hogy minden e-kereskedő minimalizálni szeretné a veszteségeket, és meg akarja menteni attól a webáruházát, hogy egy ilyen hatalmas új szereplő miatt tönkre menjen. De mit tehetsz azért, hogy megmenekülj?
1. Ismerd meg alaposan a piacot mielőtt belevágsz!
Elsőként fontos azt megemlíteni, ahogy korábban is említettük a cikkben, hogy azok vannak a legnagyobb biztonságban, akik ismerik a piacot, a célközönséget, a konkurenseket. Tehát beleteszik az időt, energiát a webáruház nyitása előtti kutatásba és nem elégszenek meg tömegtermékek árusításával.
Egy ilyen áruház könnyebb helyzetben van, ugyanis korán felismerheti a veszélyeket, a lehetőségeket, és relatíve gyorsan stratégiát válthat. Míg egy olyan áruház, amelyet csak ad hoc vezetnek az éppen felmerülő problémákat megoldva, hamar a versenytársak alatt marad és veszteségesen tud csak működni. Ezért elkerülhetetlen a kutatás és a megfelelő stratégia elkészítése.
2. Terjeszkedj úgy, mint ők
Egy új szereplő betörése a piacra azt jelenti, hogy már többen osztozunk a meglévő célközönségen, így folyamatosan csökken annak a lehetősége, hogy új vásárlókat szerezzünk.
De mi lenne akkor, ha most mi lennénk azok, akik elveszik mások elől a piaci részesedést? Mi lenne, ha most mi lennénk azok, akiktől a már jelenlévő szereplők tartanak, vagy akik lefölözik a könnyen megszerezhető vásárlók nagy részét?
A legtöbb hazai e-kereskedő tart a külföldi terjeszkedéstől, pedig ma már ez egyszerűbb, mint azt gondolnánk.
A Shoprenter legfrissebb Nagy Webáruház Felméréséből például az derült ki, hogy a legtöbben nyelvi korlátokba ütköztek, majd a logisztika, az árfolyam változások és a kultúrális különbségek okozták a legtöbb fejtörést a terjeszkedés során.
Szerencsére számos szolgáltató áll azok rendelkezésére, akik meghódítanák a közeli országokat termékeikkel. Ma már nem kell amiatt aggódni, hogy a szállítási költség elviszi a teljes profitot, vagy hogy olyan lassú a szállítás, hogy azt biztosan senki sem fogja kivárni.
Sőt, még attól sem kell tartani, hogy technológiai vagy adózásbeli hátrányba kerülnénk. Ráadásul a nyelvi gátat is könnyen át lehet hidalni egy olyan szolgáltatóval, aki anyanyelvi fordítókkal és ügyfélszolgálatos kollégákkal dolgozik, mint például az Everigo.
Mi a külföldi terjeszkedés menete?
- Célország kiválasztása
- Szükséges erőforrás/Költségek kalkulálása
- Fordítás és lokalizálás
- Logisztika
- OSS regisztráció
- Webshop
- Marketing tevékenységek
- Ügyfélszolgálat felállítása és helyi telefonszám beszerzése
Néhány fontosabb lépésről ebben a cikkben olvashatsz bővebben.
Ha nem rendelkezünk megfelelő tapasztalattal és tudással ahhoz, hogy már meglévő webáruházunkat vagy egy teljesen új webáruházat nyissunk a külföldi vevők számára, akkor válasszunk szakértő segítséget.
Az Everigo például a domain regisztrációtól kezdve, a webáruház létrehozásán, a fordításon át, egészen az ügyfélszolgálatig támogatást tud nyújtani.
A külföldre lépés könnyebb és olcsóbb mint korábban volt
Ahogy a fenti listából láthatjuk, a nemzetközi terjeszkedés valóban egy nagy projekt, amit nem lehet félvállról venni. Azonban ma már sokkal egyszerűbb egy külföldi webáruház nyitása, mint 5-10 évvel ezelőtt.
Ma már hazánkban is elérhető számos olyan szolgáltató, amelyekkel költséghatékonyan és gyorsan intézhetjük az ezzel járó feladatokat. Egy jó példa erre a logisztika, ugyanis sokan úgy vélik, hogy gyors kiszállítást csak akkor biztosíthatnak, ha lokális logisztikai vállalattal dolgoznak együtt.
A Nagy Webáruház Felmérés kimutatta, hogy a külföldre terjeszkedő válaszadók 38%-ának okozott nehézséget a logisztika. Viszont a csomagpontok térnyerése is a mi célunkat szolgálja, valamint a hazai fejlett logisztikai és fulfillment cégek is már megfizethető áron tudnak versenyezni a lokális szolgáltatókkal.
Magyar céggel a külföldi piacokon? Lehetséges!
Egy másik gyakori tévhit a külföldi terjeszkedéssel kapcsolatban, hogy csak akkor árusíthatjuk termékeinket más országban, ha helyi céggel rendelkezünk. Ellenben a vonatkozó EU-s törvényeknek köszönhetően, Magyarországon bejegyzett céggel is lehet exportálni anélkül, hogy a magas magyar áfakulcs miatt hátrányba kerülnénk.
Az OSS, azaz az egyablakos áfafizetési móddal áthidalhatjuk ezt a szakadékot. Az OSS rendszer célja az, hogy egyenlő lehetőséget teremtsen azoknak a kereskedőknek, akik saját országukon kívül (is) szeretnék értékesíteni termékeiket függetlenül attól, hogy az adott országban mennyire alacsony vagy magas az áfakulcs.
Amennyiben egy másik EU-s országba értékesítünk terméket vagy szolgáltatást, ez a rendszer lehetővé teszi a távértékesítést végző vállalkozók számára, hogy a helyi áfakulcsot számolják fel.
A Nagy Webáruház Felmérésből láthatjuk azt is, hogy a külföldre terjeszkedő vállalkozók 44%-ának okoztak gondot a nyelvi korlátok. Ebben az esetben kritikus, hogy egy olyan partnerrel dolgozzunk együtt, aki anyanyelvi kollégákkal dolgozik, és támogatni tud minket a fordítás és lokalizálás elkészítésében, valamint a helyi, anyanyelvi ügyfélszolgálat felállításában is.
Terjeszkedj Te is külföldre!
Vedd célba az egyik – vagy akár több – környező országot és növeld meg jelentősen a célközönséged méretét! Hiszen minél több embert érsz el, annál többen fognak tőled vásárolni, így stabilabb lábon fog állni a céged akkor is, ha a Magyarországi vásárlóid száma csökkenni kezdene.
Ezáltal a Temu és a hozzá hasonló vállalatok már nem fognak akkora fenyegetést jelenteni számodra. Ráadásul a hazai piactól is függetlenedhetsz, nem is beszélve a valuta árfolyammal járó nyereségekről.
Amennyiben szakértő segítséget szeretnél igénybe venni, keresd fel bátran az Everigo csapatát, akik szolgáltatásaik testre szabásával támogatnak Téged ezen az úton. Kérj díjmentes tanácsadást még ma!