Nemzetközi terjeszkedés

Vajon csak a Temu jelenthet veszélyt a hazai e-kereskedőkre?

5 perc olvasási idő nemzetkozi-terjeszkedes-everigo

2023-ban a magyar piacra betörő legnagyobb külföldi cégek egyike a Temu volt, melynek online hirdetéseivel a mai napig a nap 24 órájában találkozhatunk. 

Már laikusként is szembeötlik az, hogy milyen gyakran és milyen sok felületen jelennek meg ezek a hirdetések, ezért nem is csoda, hogy egyre többen beszélnek és írnak arról, hogy a hazai e-kereskedők elveszíthetik vásárlóikat a Temu javára.

De vajon tényleg csak a Temu az, ami nehéz helyzetbe sodorhatja a magyar webshopokat? Vagy vannak/lesznek itt más cégek is, akik térdre kényszeríthetik őket?

Ebben a cikkben azt nézzük meg, hogy:

  • Kiket fenyeget jelentősen a Temu betörése és növekedése? 
  • A Temu–n kívül milyen más szereplők okozhatnak még fejtörést a hazai e-kereskedőknek? 
  • Továbbá mutatunk egy megoldást arra, hogy hogyan védheted meg Te is a webáruházadat a hozzájuk hasonló piaci szereplőktől.

A cikk az Everigo jóvoltából készült, mely magyar e-kereskedőknek nyújt támogatást a külföldi terjeszkedésben, személyre szabott szolgáltatásokkal.

Temu hirdetések mindenhol… Mit jelent ez a hazai e-kereskedők számára?

temu-kinai-webaruhaz

Nem kell ahhoz nagy tapasztalattal rendelkező vállalkozónak lenni, hogy azonnal feltűnjön, hogy a Temu milliókat költ hirdetésekre hazánkban is. Mindegy, hogy Facebook-ról, YouTube-ról, TikTok-ról vagy Google-ről van szó, a cég mindig, mindenhol ott van. Ennek értelemszerűen az a célja, hogy minél többen letöltsék az alkalmazásukat és minél több új vásárlót szerezzenek. 

Ez a hirtelen térnyerés veszélyes lehet a magyar e-kereskedő szemszögéből, ugyanis a Temu elcsábíthatja a nehezen megszerzett vásárlóikat és csökkentheti a célközönségük méretét. Ők ugyanis több tízezer terméket biztosítanak az eddig ismert árak töredékéért. 

Ez leginkább azoknak a működését veszélyezteti, akik egyébként is Kínából (AliExpress-ről, eBay-ről, esetleg pont a Temu-ról vagy más hasonló oldalakról) rendelik a termékeiket és nagyobb haszonkulccsal árulják azokat hazánkban. A Temu megjelenése és piaci pozíciójának növekedése ebben az esetben nagy gondot okozhat.

Kik lehetnek biztonságban?

Nagy valószínűséggel azok vannak a legnagyobb biztonságban, akik üzleti tervvel rendelkeznek, jól ismerik a célközönségüket, több csatornás marketinget használnak és minőségi és egyedi termékeket árulnak. Ebben az esetben a Temu még mindig lehalászhatja azokat a vevőket, akik a legolcsóbb termékeket keresik, de azok, akiket a minőség, a garancia, és az egyediség érdekel, nem fognak átpártolni a narancssárga óriás oldalára.

termekek-minosege

Vajon csak a Temu jelenthet veszélyt?

Bár most a Temu van a figyelem központjában, érdemes arra is visszagondolni, hogy nem ez az első cég, ami ilyen helyzetbe hozta a hazai e-kereskedőket. Pár éve ilyen volt az AliExpress, az eBay, a Shein vagy az Alibaba, de ilyen lesz az is, amikor majd az Amazon is beköszön Magyarországra. 

Viszont ezek mellett a giga cégek mellett, mindig ott vannak más nagy szereplők is, akik nem kerülnek ekkora reflektorfénybe, mégis elkapkodhatják a vásárlókat a hazai kereskedők elől. Ilyen az Alza, az eMag, a Tesco, a MediaMarkt, Aqua, Pepita, Mall vagy az Euronics.

A környező országokból is egyre többen nyitnak webáruházat Magyarországon. Gondoljunk például azokra a szlovák oldalakra, amelyekről csak akkor tudjuk meg, hogy külföldi, amikor meglátjuk a számlát, megnézzük az ÁSZF-et, vagy elolvassuk a feladó nevét a csomagon.

Hogyan védheted meg magad?

Biztosak vagyunk benne, hogy minden e-kereskedő minimalizálni szeretné a veszteségeket, és meg akarja menteni attól a webáruházát, hogy egy ilyen hatalmas új szereplő miatt tönkre menjen. De mit tehetsz azért, hogy megmenekülj?

1. Ismerd meg alaposan a piacot mielőtt belevágsz!

Elsőként fontos azt megemlíteni, ahogy korábban is említettük a cikkben, hogy azok vannak a legnagyobb biztonságban, akik ismerik a piacot, a célközönséget, a konkurenseket. Tehát beleteszik az időt, energiát a webáruház nyitása előtti kutatásba és nem elégszenek meg tömegtermékek árusításával. 

Egy ilyen áruház könnyebb helyzetben van, ugyanis korán felismerheti a veszélyeket, a lehetőségeket, és relatíve gyorsan stratégiát válthat. Míg egy olyan áruház, amelyet csak ad hoc vezetnek az éppen felmerülő problémákat megoldva, hamar a versenytársak alatt marad és veszteségesen tud csak működni. Ezért elkerülhetetlen a kutatás és a megfelelő stratégia elkészítése.

2. Terjeszkedj úgy, mint ők

Egy új szereplő betörése a piacra azt jelenti, hogy már többen osztozunk a meglévő célközönségen, így folyamatosan csökken annak a lehetősége, hogy új vásárlókat szerezzünk.

De mi lenne akkor, ha most mi lennénk azok, akik elveszik mások elől a piaci részesedést? Mi lenne, ha most mi lennénk azok, akiktől a már jelenlévő szereplők tartanak, vagy akik lefölözik a könnyen megszerezhető vásárlók nagy részét?

A legtöbb hazai e-kereskedő tart a külföldi terjeszkedéstől, pedig ma már ez egyszerűbb, mint azt gondolnánk.

A Shoprenter legfrissebb Nagy Webáruház Felméréséből például az derült ki, hogy a legtöbben nyelvi korlátokba ütköztek, majd a logisztika, az árfolyam változások és a kultúrális különbségek okozták a legtöbb fejtörést a terjeszkedés során.

Szerencsére számos szolgáltató áll azok rendelkezésére, akik meghódítanák a közeli országokat termékeikkel. Ma már nem kell amiatt aggódni, hogy a szállítási költség elviszi a teljes profitot, vagy hogy olyan lassú a szállítás, hogy azt biztosan senki sem fogja kivárni.

Sőt, még attól sem kell tartani, hogy technológiai vagy adózásbeli hátrányba kerülnénk. Ráadásul a nyelvi gátat is könnyen át lehet hidalni egy olyan szolgáltatóval, aki anyanyelvi fordítókkal és ügyfélszolgálatos kollégákkal dolgozik, mint például az Everigo. 

Mi a külföldi terjeszkedés menete?

  1. Célország kiválasztása
  2. Szükséges erőforrás/Költségek kalkulálása
  3. Fordítás és lokalizálás
  4. Logisztika 
  5. OSS regisztráció 
  6. Webshop
  7. Marketing tevékenységek
  8. Ügyfélszolgálat felállítása és helyi telefonszám beszerzése

Néhány fontosabb lépésről ebben a cikkben olvashatsz bővebben.

Ha nem rendelkezünk megfelelő tapasztalattal és tudással ahhoz, hogy már meglévő webáruházunkat vagy egy teljesen új webáruházat nyissunk a külföldi vevők számára, akkor válasszunk szakértő segítséget.

Az Everigo például a domain regisztrációtól kezdve, a webáruház létrehozásán, a fordításon át, egészen az ügyfélszolgálatig támogatást tud nyújtani.

A külföldre lépés könnyebb és olcsóbb mint korábban volt

Ahogy a fenti listából láthatjuk, a nemzetközi terjeszkedés valóban egy nagy projekt, amit nem lehet félvállról venni. Azonban ma már sokkal egyszerűbb egy külföldi webáruház nyitása, mint 5-10 évvel ezelőtt. 

Ma már hazánkban is elérhető számos olyan szolgáltató, amelyekkel költséghatékonyan és gyorsan intézhetjük az ezzel járó feladatokat. Egy jó példa erre a logisztika, ugyanis sokan úgy vélik, hogy gyors kiszállítást csak akkor biztosíthatnak, ha lokális logisztikai vállalattal dolgoznak együtt.

A Nagy Webáruház Felmérés kimutatta, hogy a külföldre terjeszkedő válaszadók 38%-ának okozott nehézséget a logisztika. Viszont a csomagpontok térnyerése is a mi célunkat szolgálja, valamint a hazai fejlett logisztikai és fulfillment cégek is már megfizethető áron tudnak versenyezni a lokális szolgáltatókkal.

Magyar céggel a külföldi piacokon? Lehetséges!

Egy másik gyakori tévhit a külföldi terjeszkedéssel kapcsolatban, hogy csak akkor árusíthatjuk termékeinket más országban, ha helyi céggel rendelkezünk. Ellenben a vonatkozó EU-s törvényeknek köszönhetően, Magyarországon bejegyzett céggel is lehet exportálni anélkül, hogy a magas magyar áfakulcs miatt hátrányba kerülnénk. 

Az OSS, azaz az egyablakos áfafizetési móddal áthidalhatjuk ezt a szakadékot. Az OSS rendszer célja az, hogy egyenlő lehetőséget teremtsen azoknak a kereskedőknek, akik saját országukon kívül (is) szeretnék értékesíteni termékeiket függetlenül attól, hogy az adott országban mennyire alacsony vagy magas az áfakulcs.

Amennyiben egy másik EU-s országba értékesítünk terméket vagy szolgáltatást, ez a rendszer lehetővé teszi a távértékesítést végző vállalkozók számára, hogy a helyi áfakulcsot számolják fel.

A Nagy Webáruház Felmérésből láthatjuk azt is, hogy a külföldre terjeszkedő vállalkozók 44%-ának okoztak gondot a nyelvi korlátok. Ebben az esetben kritikus, hogy egy olyan partnerrel dolgozzunk együtt, aki anyanyelvi kollégákkal dolgozik, és támogatni tud minket a fordítás és lokalizálás elkészítésében, valamint a helyi, anyanyelvi ügyfélszolgálat felállításában is.

Terjeszkedj Te is külföldre!

Vedd célba az egyik – vagy akár több – környező országot és növeld meg jelentősen a célközönséged méretét! Hiszen minél több embert érsz el, annál többen fognak tőled vásárolni, így stabilabb lábon fog állni a céged akkor is, ha a Magyarországi vásárlóid száma csökkenni kezdene.

Ezáltal a Temu és a hozzá hasonló vállalatok már nem fognak akkora fenyegetést jelenteni számodra. Ráadásul a hazai piactól is függetlenedhetsz, nem is beszélve a valuta árfolyammal járó nyereségekről. 

Amennyiben szakértő segítséget szeretnél igénybe venni, keresd fel bátran az Everigo csapatát, akik szolgáltatásaik testre szabásával támogatnak Téged ezen az úton. Kérj díjmentes tanácsadást még ma!

A szerzőről:

Everigo.eu
Everigo.eu
Az Everigo.eu csapata a külföldi terjeszkedés szakértője. A nemzetközi kapcsolataiknak köszönhetően, a webáruházak valós kulturális és üzleti információkat, tapasztalatokat, és teljes körű szolgáltatást kaphatnak a külföldi piacon.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
warnex-sikertortenet-shoprenter
Új értékesítési csatorna, digitalizációra átállás – a Warnex.hu sikertörténete

Németh Dániel Lóránd, a Warnex Kft. ügyvezető igazgatója, egy remek példája annak, hogyan lehet ...Elolvasom

Close