Design Konverzióoptimalizálás

Tudd meg a Hotjar segítségével, hogy mit csinálnak a látogatók a webshopodban

7 perc olvasási idő hotjar-banner

Egy fizikai boltban szemmel láthatóan tudjuk, hogy egy-egy vásárló merre jár, mihez ér hozzá, mit vesz le a polcról, vagy milyen köröket tesz meg egy bevásárlás alatt. Sőt manapság már rengeteg AI megoldás segíti a boltokat a vásárlók szokásainak feltérképezésében a boltban elhelyezett kamerák és okos eszközök által, melyek segíthetnek a bolt kialakításának, a polcok elrendezésének optimalizálásában.

Viszont ez az online térben nincs így. Ott sokkal nehezebb megtudni, hogy a webshopon belül egy látogató merre mozgatta a kurzorát, meddig görgette le a képernyőt, milyen elemekre kattintott rá, esetleg próbált-e olyan elemekre kattintani az oldalon, ami nem is kattintható, vagy mennyire gyorsan sikerült a menü rendszeren keresztül egy termék oldalára eljutnia.

Erre nyújt megoldást a Hotjar, ami abban segíthet neked, hogy megismerd a webshopod látogatóit. Az ingyenes verzióban is hozzáférsz nagyon hasznos funkciókhoz, melyeket érdemes használnod, ha szeretnél optimalizálni.

Ebben a cikkben megmutatom a Hotjar használatát és azt is elárulom, hogy milyen elemzéseket tudsz készíteni vele, valamint, hogy ezeket mire tudod felhasználni a későbbiekben.

A Hotjar működése

A Hotjar felületén történő regisztráció után nincs más dolgunk, mint elhelyezni a webshopunkban a Hotjar által adott követőkódot. Ezt a Shoprenteres webáruház esetén a Megjelenés -> Egyedi marketing script fülön a “HEAD részbe illeszthető marketing scriptek” szövegdobozba kell elhelyezni. 

hotjar-shoprenter

Ezután nincs más dolgunk, mint várni, hogy látogatók érkezzenek a webshopba és a Hotjar elkezdje feldolgozni a “látottakat”. Talán ez a legjobb kifejezés, hiszen ő a mi szemünk a saját virtuális boltunkban és a segítségével tudunk a látogatók viselkedéséről olyan térképeket csinálni, ami megmutatja, hogy egy látogató hova kattintott a webshopban, vagy egy-egy oldalon mennyit görgetett, de akár arról is készíthetünk térképet, hogy melyek a webshopnak azok a részei, amelyek a leginkább használatban vannak a látogatók által.

A Hotjar beüzemelését az alábbi videóban is megmutatom:

A hőtérképek működése

Hőtérképet készíthetünk egy általunk kiválasztott aloldalról, ez lehet akár a főoldal vagy bármelyik másik URL is a webshopunkból, ahol már van elegendő megjeleníthető adat.

Hőtérképeket sok esetben célszerű használni, de a következő esetekben szinte kötelező:

Az általunk legfontosabbnak vélt oldalak vizsgálatakor
A legfontosabb oldalak lehetnek olyan oldalak, amelyeket analitikai adatok alapján annak vélünk, vagy olyan aloldalak, ahol konstans, egyértelműen jó konverziós adatokat látunk, hiszen ezek az oldalak és a látogatók viselkedése az oldalakon segít megérteni, hogy ezek miért “jó” oldalak és az itt összegyűjtött tapasztalatokat át lehet ültetni más kevésbé jól teljesítő aloldalakra is. 

Kezdőoldal, kategória és termék oldalak vizsgálatakor
A keződoldal vagy akár egy termék oldal a fő belépési pontjai a webshopodnak, hiszen a kereső vagy marketplace oldalakról ide érkeznek a látogatók, potenciális vásárlók. Nagyon fontos ezeken az oldalakon figyelni a látogatók első benyomásait és egy hőtérkép ezeken az oldalakon nagyban segít meghatározni, hogy a látogatók miként viselkednek és milyen elemekre kattintanak az oldalon. 

Általunk létrehozott új oldalak indításakor
Egy új oldalnál semmilyen információnk nincs arról, hogy a látogatók szemében minden a helyén van-e és minden a megfelelő pozícióban helyezkedik-e el, hogy az adott tartalom konverzió növelő legyen. Egy hőtérkép nagyon jó lehet a kezdeti információk beszerzéséhez. 

Landoló oldalak vizsgálatakor
A landoló oldalak abból a tekintetből speciális oldalak lehetnek, hogy nem feltétlenül képzik a webshop szerves részét, hiszen ezen az oldalon egy terméket vagy szolgáltatást mutatsz be. Viszont mégis nagyon fontos mindent tudni az ide látogatókról, hiszen nagy valószínűséggel a landoló oldal azért készült, hogy konverziót generáljon és hirdetés is fut rá. Ha pedig nem konvertál az oldal, akkor a hirdetési költség is kútba dobott pénz lehet.  

Alulteljesítő oldalak vizsgálatakor
A rosszul teljesítő oldalak sok esetben fontosabbak, mint a jól teljesítő oldalak, hiszen valószínűleg frusztrációt okoznak a látogatókban, ami akár már rövid távon is ahhoz vezethet, hogy a potenciális vásárló elhagyja a webshopunkat és máshol folytatja a nézelődést. Ezt nem szabad megengednünk, hiszen fő szabály, hogy minden aloldalunk és tartalmunk azért létezik a webshopunkban, hogy a vásárlót megfelelő minőségű és mennyiségű információval lássuk el a vásárláshoz. 

A térképek 3 fajtája

A szerint, hogy mit szeretnénk elemezni a webáruházunkban, a Hotjarban készíthető térképeket 3 csoportba sorolhatjuk:

1. Minden kattintás térkép

Ez a hőtérkép megmutatja az összes helyet, ahová a felhasználók kattintottak a vizsgált időszakban.

Azért érdemes használni, mert javíthatjuk azokat az akció gombokat (CTA-kat) ahová nem kattintanak eleget a látogatók, vagy akár hibákat szúrhatunk ki az oldalunkon, esetleg “pain point”-okat azonosíthatunk, azaz olyan elemeket, amiket nem szeretnek használni a látogatók valamilyen okból kifolyólag. 

minden kattintás térkép

2. Kurzor (egér) mozgások térképe:

A hőtérkép ezen fajtája megmutatja, hogy hol mozgatták a látogatók az egeret a képernyőn.

Itt a színskála nagy segítségünkre van, hiszen a piros a legmelegebb, az az ide mozgatták a látogatók a legtöbbet az egerüket.

Ezt a nézetet azért érdemes használni, hogy feltárjuk, melyek a leggyakrabban használt területek az oldalon, valamint az egér mozgások vizsgálata segít azonosítani olyan területeket, amelyek frusztrációt (a látogató idegesen kattintgat az oldal olyan elemére, ami nem vezet sehová) okoznak a látogató számára. 

korzor-terkep

3. Görgetés térkép:

Azt mutatja, hogy a felhasználók mennyit görgetnek lefelé az oldalon. A hőtérkép 100%-tól 0%-ig csökken és ezáltal jól kivehető, hogy mi az a maximális mélység, ameddig még hajlandók a látogatók legörgetni az oldalon.

Ez a nézet abban segít számunkra, hogy meg tudjuk nézni, hogy hol veszítjük el egy-egy aloldalon a felhasználók figyelmét valamint, hogy az általunk közölni kívánt tartalom azon a területen helyezkedik-e el, amit a látogatók gyakran látnak. Az alábbi képen is jól látszik, hogy a piros színű részei az oldalnak azok, amit a látogatók azonnal látnak az oldal betöltődésekor, alatta kiemelt termékek szekcióig már csak a látogatók 75%-a görget le.

görgetés térkép

+1: Munkamenet videók

A hőtérképek mellett van még egy másik nagyon hasznos funkciója is a Hotjar-nak mégpedig a videó felvételek készítése webshop látogatóinak teljes munkamenetéről, ezek a videók bemutatják a látogató teljes életútját a webshopodon az érkezéstől egészen a távozásig. Láthatod, hogy milyen oldalakon járt, hova kattintott és megnézheted az egér mozgását is az oldalon.

Bár ezeknek a videóknak a feldolgozása időigényes, de a videó nézése közben lehetőség van 1-1 részt csoportosítani/címkézni. A csoportosított videókat később egymás után is megnézhetjük. A csoportosításának több fajtája van, ilyen lehet például: 

  • egy általános dolog kijelölése a videón
  • valamilyen hibás működés megjelölése
  • UX/UI probléma
  • látogatói zavarodottság jelzése
  • a látogató frusztrációjának jelzése
  • siker jelzése (ilyen lehet például egy termék kosárba helyezése)
  • konverzió jelzése
video-jelezesek

Természetesen a videókat gyorsítva vagy akár lassítva is meg lehet nézni, valamint azokat a részeket a rendszer automatikusan kihagyja, amikor a látogató nem hajt végre akciót az oldalon. Persze nem szabad elfelejteni annak a ténynek a megemlítését, hogy a Hotjar videó felvétele és minden tevékenysége teljes mértékben GDPR kompatibilis. 

10 dolog, amire felhasználhatod a Hotjar elemzéseit

1. Javíthatod a webshopod felhasználói élményét és kinézetét a látott információk alapján, hiszen néha bőven elegendő a konverzió növeléséhez, ha a látogató azonnal tisztában van a webshop érték ajánlatával és a számára megfelelő információk a vásárlás ösztönzéséhez a megfelelő helyen helyezkednek el. Továbbá az összegyűjtött adatok alapján elgondolkodhatsz a design módosításon, téma váltáson vagy akár egyedi kinézet fejlesztésének lehetőségén is.

2. Megnézheted egy A/B tesztelés során, hogy a teszteseteknél, melyik verziónál, hogy viselkednek a látogatók, a teszt valamelyik eleme okoz-e frusztrációt a látogatóban, teljesen egyértelmű-e a tennivalója vagy sem.

3. Javíthatod a webshopodban elhelyezett CTA gombok eredményességét, hiszen pontosan láthatod, hogy egy látogató mit csinál a gomb körül, egyáltalán megtalálja-e azt.

4. A görgetési adatok vizsgálatával megtudhatod, hogy melyik tartalmi részt célszerű a webshopodban feljebb vagy lejjebb helyezni, hogy a lehető legtöbb konverziót érd el vele.

5. Felderítheted azokat az elemeket a webshopban, amelyek elvonják a látogatók figyelmét vagy akár frusztrációt okoznak a látogatás alkalmával. Ilyen lehet például, ha a termék oldalon egy hivatkozás más weboldalra továbbítja a látogatót, vagy ha egy a webshopon elhelyezett telefonszám nem kattintható, de az adatokból jól látszik, hogy a látogatók szeretnének rákattintani. 

6. A videós elemzésekből megtudhatod, hogy a vásárlási folyamat melyik részén morzsolódik le a látogató. 

7. Egy termék oldalon a klikk és görgetési térképek segítségével megtudhatod, hogy mik a releváns információk a látogató számára, ami szükséges ahhoz, hogy konverziót generálj.

8. Egy blogbejegyzés esetén láthatod, hogy elolvassák-e azt a látogatók vagy sem, ami jó kiindulási alap lehet a tartalom szerkezeti vagy méretbeli változtatásához. 

9. Megtudhatod, hogy mik a legnépszerűbb elemek a webshopodban, mi az amire kiemelt figyelmet kell szentelni. 

10. Megtudhatod, hogy mit csinált egy látogató a webshopodon mielőtt távozott onnan. 

A Hotjar tehát tökéletes eszköz, ha optimalizálni szeretnél webáruházad eredményességén. Csapatunknak nagy segítséget szokott jelenteni az egyedi design élesítést követő optimalizálásánál a Hotjar.

A kutatásokra épített egyedi design már többször is bizonyított számunkra. Két esettanulmányban is meséltünk arról, hogy hogyan használtuk a Hotjar lehetőségeit és, hogy mindez, hogyan járult hozzá a webáruház konverziós arányának növeléséhez. Ha téged is érdekel ez a téma, javasoljuk számodra ezeket a cikkeket:

Milyen költségekkel jár a Hotjar?

A Hotjar teljesen ingyen is használható, így naponta 35 munkamenetet ment (havonta 1050 darabot), amit utána értékelni lehet a hőtérképeknél, vagy visszanézni videóként. Emellett korlátlan számú hőtérképet lehet létrehozni, így az összes elérhető adattal rendelkező aloldalunkról készíthetünk egyedi térképeket. Ezeket lehet 24 órás időintervallumtól egészen 1 évre visszamenőleg készíteni. 

Persze a fizetős szolgáltatás sok új kaput nyit meg számunkra, ilyen lehet az akár 270.000 napi felvétel, API hozzáférhetőség, adatok szűrése és szegmentálása, az ügyfelek zavarodottságának és frusztrációk jelzései, mint például, ha valaki indokolatlanul sokszor kattint egy nem működő elemre. Érdemes felmérni, hogy szükségünk van-e ezekre a plusz funkciókra és ha igen előfizetni a szolgáltatásra. 

A szerzőről:

Boros Norbert
Boros Norbert
Design fejlesztési projekt menedzser – Shoprenter
Több éves webfejlesztői és project menedzsment tapasztalattal, rengeteg elkészített weboldallal és webes fejlesztéssel a háta mögött segíti a webáruházad egyedi kinézetének elkészültét. Tudja, hogy milyen fontos az igényeidnek megfelelő kinézetű és funkcionalitású webshop, ezért mindent meg is tesz a célod elérése érdekében. Egyedi arculattervezésért kattints ide!
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Post Friday Sale
Post Friday Sale kedvezmények a Shoprentertől

UPDATE: POST FRIDAY SALE AJÁNLATUNK VÉGET ÉRT! Az év vége az e-kereskedelemben kiemelt jelentőségű, ...Elolvasom

Close