SEO Webáruház menedzselés

[SEO Alapok] Kulcsszókutatás lépésről lépésre

8 perc olvasási idő SEO Alapok: Kulcsszókutatás lépésről lépésre

Sokat írunk arról, hogy a keresőoptimalizálás az egyik leghatékonyabb marketing eszköz, mivel hosszú távon hozhat nekünk minőségi látogatókat az ebbe fektetett pénzünk vagy munkánk.

Korábban kifejtettük azt is, hogy mik azok a hibák, amiket érdemes elkerülni, ha kezdőként vágunk bele az áruházunk optimalizálásába. Ebben a cikkünkben pedig szeretnénk bővebben beszélni a kulcsszókutatásról és tervezésről, ugyanis ez a SEO alapja és ezen a ponton csúsznak el a legtöbben, ha saját maguk kezdenek bele a boltjuk optimalizálásába.

Mi a kulcsszó kutatás célja?

Ahhoz, hogy tervezetten tudjuk felépíteni az áruházunkat és megfelelő tartalmak kerüljenek a boltunkba, érdemes már az indulás során meghatározni, hogy mik azok a kulcs kifejezések, amire azt szeretnénk, ha látogatóink érkeznének a keresőkből.

A kulcsszókutatással tehát egy irányt határozunk meg, ami hatással lesz a kategória fánk kialakítására, a webáruházon belüli szöveges tartalmaink elkészítésére, sőt még arra is, hogy egy esetleges vendégposzt írásánál, hogyan linkeljünk vissza a saját áruházunkra.

Ki lesz az ideális vásárlónk?

Talán az egyik legnehezebb feladat a marketinges teendők közül az, hogy megtanuljunk a vásárlóink fejével gondolkozni. Tudnunk kell azt, hogy mi motiválja őket, mik a legnagyobb vágyaik és félelmeik és hol érhetjük el őket a leghatékonyabban.

Ehhez a legegyszerűbb módszer, ha meghatározunk különböző vásárlói perszónákat, ők képviselik majd a vásárlói körünket.

Képzeljük el őket valós, élő személyként és alakítsunk ki a különböző személyiségekhez külön kártyákat, amin részletesen bemutatjuk a vásárlónkat.

Adjunk nekik nevet, rögzítsük a nemüket, korukat, keresetüket, hobbijaikat és motivációikat, ami alapján a mindennapjaikat töltik. Akár még képet is társíthatunk hozzájuk.

Ezzel a vizualizációs technikával sokkal egyszerűbben bele tudunk majd látni a fejükbe és könnyebben tudjuk meghatározni azt is, hogy milyen kulcsszavak beírásával kereshetnek megoldást a problémáikra, amire természetesen épp a mi termékünk lesz a legjobb megoldás.

Ezzel hosszú távon még inkább elkerülhető az is, hogy nem releváns kulcsszavakra kezdjük el optimalizálni a webáruházunkat, sőt sokkal egyszerűbb lesz a tartalommarketing is, hiszen mindig tudjuk majd, hogy milyen stílusban és milyen fájó pontokra vagy vágyakra összpontosítva kell megírnunk a hírleveleinket, blog cikkeinket vagy közösségi médiás bejegyzéseinket.

A példa kedvéért tegyük fel, hogy az áruházunkban minőségi bőr cipőket és kiegészítőket fogunk értékesíteni mindkét nem számára. Mivel ezek a termékek a magasabb árkategóriát jelentik, valahogy így nézne ki egy ideális vásárlónk

Kiss Kata, 35
értékesítési vezető, Debrecen
havi nettó bére 280.000 Ft
hobbijai: futás és főzés

Értékesítési tárgyalásai miatt fontos számára az igényes megjelenés, kifejezetten figyel arra, hogy jó minőségű, hosszú távon használható termékeket vásároljon.

Úgy gondolja, a kifogástalan megjelenés az első lépés ahhoz, hogy bizalmat ébresszen az ügyfeleiben és sikeresen záruljon a megbeszélés.

Kezdjünk el listázni

A vásárlói perszónák meghatározását követően alakítsunk ki témaköröket, ami kapcsolódik az értékesíteni kívánt termékeinkhez és a vásárlóinkhoz, és ezekbe a témakörökbe gyűjtsük a kulcsszó ötleteinket.

Itt listába gyűjthetünk nagyon általános, 1-2 szavas kifejezéseket, vagy konkrét vásárlási szándékot jelző 3-5 szavas kifejezéseket is.

A lista írásnál a cél az, hogy a lehető legtöbb, valamennyire releváns kifejezést összegyűjtsük, majd ezt követően válogassuk ki, különböző szempontok alapján azt a 20-25 kulcsszót, amivel hosszabb távon foglalkozni szeretnénk majd.

Mik azok a head, body és long tail kulcsszavak?

A head kulcsszavak egy szóból álló, általános kifejezések. A fenti példánál maradva legyen itt egy releváns kulcsszó a cipő. Ezekre a kifejezésekre rendkívül nagy a keresés, ennél fogva pedig hatalmas rá a verseny is.

Mivel ezek nem igazán specifikusak, ezért olyanok is kereshetnek rájuk, akik nem feltétlen vásárlási szándékkal keresnek, ebből kifolyólag vásárlás szempontjából nem konvertálnak jól.

Viszont sok látogatót érhetünk el velük, ha sikerül megcsípnünk ezekre a kifejezésekre egy jó helyezést, így megfelelő marketing folyamatokkal ezeket az első körben nem vásárló látogatókat többször is elérhetjük és szép lassan vásárlót konvertálhatunk egy részükből.

A body kulcsszavak már hosszabb, 2-3 szóból álló kifejezések, amik elég jelentős keresési mennyiséggel bírnak, de specifikusabbak, mint a head kulcsszavak (például bőr cipő). Ezekre sok esetben kisebb lehet a verseny, de még így sem elenyésző.

A long tail kulcsszavak pedig már kifejezetten specifikusak, négy vagy több szóból álló kifejezések (például fekete bőr magassarkú cipő). Itt a keresési mennyiség már jelentősen kisebb, mégis ezekből áll az online keresések nagyobb százaléka.

Emiatt érdemes ezekbe, és a body kulcsszavakba több energiát fektetni, mivel az általános kifejezésekre hatalmas a verseny és nem feltétlenül azokat az embereket érjük el velük, akik azonnal vagy rövid időn belül vásárolni fognak a boltunkból.

Mivel sokan keresnek ezekre az általános kulcsszavakra, sokan is optimalizálnak ezen kifejezésekre. Akár több ezer cikk is születhet az adott kifejezést használva, a rengeteg versenytárs mellett pedig rendkívül sok munka, pénz és idő a találati listák élére kerülni.

Azt pedig tudjuk jól, hogy a kattintások jelentős részét az első oldalas találatok viszik el, így hiába koncentrálunk csak ezekre, kis költői túlzással élve éhen halunk, miközben ezekből a kifejezésekből próbálunk vásárlót szerezni, hiszen gyakran évek munkájába is telhet 1-1 ilyen jellegű kulcsszóra előre kerülni.

Ezzel szemben a body és long tail kulcsszavaknál rövidebb idő alatt, kevesebb munkával is jó eredményeket tudunk elérni. Ha pedig ezekkel sikerül az első oldalra, vagy akár TOP 3 pozícióba bekerülni, összesítve sokkal több és minőségibb látogatót szerezhetünk velük.

Induló áruház esetében a végleges kulcsszó listát érdemes úgy összeállítanunk, hogy minimális arányban foglalkozzunk az általánosabb kifejezésekkel is, illetve ugyanilyen arányban a kifejezetten specifikus kulcszavakkal, amire viszont alacsonyabb a keresési szám. A fennmaradó energiánkat pedig öljük inkább a közepes keresésű kifejezésekbe.

Ahogy erősödik az áruházunk és egyre több esetben uraljuk a találati oldalakat, persze előfordulhat az is, hogy ezek az arányok megborulnak a kifejezetten erős kulcsszavak irányába.

Kulcsszavak keresési cél alapján

Ahhoz, hogy jó eredményeket tudjunk elérni a keresőoptimalizálással meg kell tudnunk határozni azt, hogy egy-egy kifejezés beírásával milyen célt akarnak elérni a felhasználók.

A kifejezéseknek így különböző típusait különböztetjük meg, mint például az információs, tranzakciós és lokációs jellegű kulcsszavak.

Az első csoport célja, hogy a kereséssel információt szerezzen. A felhasználóban még csak a probléma tudat alakult ki, de nem tudja, hogy mi a megoldás erre a problémára, ezért megpróbál tájékozódni a témában.

 

Kulcsszavak keresési cél alapján

Ebben a fázisban nehezen érhetünk el vásárlást, viszont hasznos, részletes és minőségi információkkal elérhetjük azt, hogy elraktározzanak minket a fejükben későbbre, feliratkozzanak a hírlevelünkre vagy remarketing hirdetésekkel érjük el őket, egy megfelelően tálalt ajánlattal. Ilyen kifejezés lehet a cipős példánál maradva a kényelmes cipő kifejezés.

Erre keresve az első találat rögtön arra ad választ, hogyan válasszunk kényelmes cipőt, de a találati oldalon zömében a főoldalra vagy kategória oldalakra mutató linkeket láthatunk.

A második csoport már tudja, hogy mit szeretne és az egyéni preferenciái alapján keresi is a megfelelő terméket a problémájára. Ezekből a keresésekből már jóval nagyobb eséllyel érkezik vásárlónk is, esetünkben a megfelelő kulcsszó például lehet a bőr cipő ár, bőr cipő márkák is.

Kulcsszavak konkrét keresési cél alapján

Tranzakciós kifejezésekre keresve pedig jellemzően webáruházak főoldalait vagy kategória oldalait fogja nekünk listázni a kereső.

A harmadik csoportnak szintén nagyobb a vásárló ereje már, hiszen konkrét helyszínekre keres, ahol akár személyesen is vásárolhat. Itt releváns kifejezés lehet például a bőr cipő Debrecen.

Kulcsszavak helyszín alapján

Ami a lokációs kifejezéseknél érdekes lehet, hogy megcsíphetünk kiemeltebb helyet is a listaoldal jobb hasábjában, amennyiben beregisztráljuk a cégünket a Google Cégem oldalán.

Ezek alapján érdemes az információs kifejezésekre részletes blog bejegyzéseket készíteni, tranzakciós kifejezésekkel láthatjuk el például a kategória és termékoldalainkat és ha offline bolttal is rendelkezünk, mindenképp készítsünk egy aloldalt az áruházon belül a boltunknak is, ahol bemutatjuk a vállalkozásunkat és információkat kapnak a helyszínről, illetve a nyitvatartásról is.

Honnan szerezhetünk ötleteket?

Amint a listánkat elkezdjük írni, rövid időn belül elfogy majd a lendületünk is és egyre nehezebb lesz újabb és újabb kapcsolódó kifejezéseket találnunk.

Nem kell mindent magunknak csinálnunk, hiszen nagyon sok és akár ingyenes eszköz a rendelkezésünkre áll, amiből kulcsszó ötleteket tudunk kinyerni.

Erre használhatjuk akár a Google-t is, mivel itt, ha rákeresünk az adott kulcsszóra, egy kis legördülő menüben rögtön ajánl fel nekünk kapcsolódó kifejezéseket, de a találati oldal aljára görgetve is újabb ötleteket fedezhetünk fel.

Kulcsszókutatás ötletek

Kulcsszókutatás ötletek Google

Nagy segítségünkre lehet a Google Ads kulcsszótervezője is. Használatához csak regisztrálnunk kell egy Ads fiókot, majd a csavarkulcs ikonra kattintva elérhetjük a kulcsszótervezőt is.

Google Ads Kulcsszótervező

Itt már egyetlen kifejezés beírásával is rengeteg alternatívát kaphatunk, ráadásul ezeket a listákat ki is exportálhatjuk, így könnyebben ki tudjuk majd kiválogatni a számunkra releváns darabokat.

Google Ads Kulcsszótervező használata

Amennyiben van futó Ads hirdetésünk, a kulcsszótervezőnek egy másik hasznos funkcióját is ki tudjuk használni. Hiszen ebben az esetben nem csak egy tól-ig értéket mutat a felület az átlagos keresési szám meghatározására, hanem egy sokkal konkrétabb értéket kapunk, így egyértelműbb kép tárul elénk arról, hogy mennyire éri meg 1-1 kifejezésre optimalizálni az áruházat.

Kulcsszó ötletek gyűjtéséhez ingyenes alternatíva a keywordtool.io használata is. Előfizetés nélkül itt sem fogunk pontos adatokat kapni a keresési trendekről, viszont olyan ajánlásokat is kaphatunk, amikre magunktól valószínűleg nem gondoltunk volna.

Kulcsszó ötletek gyűjtése

Itt ráadásul még ötleteket is gyűjthetünk egy-egy blog bejegyzéshez, hírlevélhez vagy facebook posthoz.

Fontos-e, hogy mire koncentrál a konkurencia?

A kulcsszókutatás során érdemes lehet azt is megvizsgálni, hogy milyen kulcsszavakra és milyen helyezéssel listázzák a keresők versenytársainkat.

A keresőoptimalizálásnak nagy előnye, hogy nehezen másolható az elvégzett munka, így mi sem tudjuk teljes bizonyosággal meghatározni azt, hogy mit csinált a versenytársunk, amivel bizonyos kifejezésekre ilyen jó helyezést ért el, viszont vannak eszközök, amelyekkel egy kicsit közelebb kerülhetünk hozzájuk és következtetéseket vonhatunk le az így kiszűrt információkból.

Erre átlátható megoldást nyújt a Ranktracker vagy az ahrefs.com használata is.

Az eszközök bemutatása akár több cikket is felölelne, így elöljáróban annyit osztunk meg a két programról, hogy alapvetően mindkettő a kulcsszókutatás és helyezésvizsgálat megbízható eszköze, de megfigyelhetjük vele a konkurenciánk helyezéseit is, elemezhetjük a viszontlink hálózatu(n)kat és az ahrefs esetében fontos visszajelzéseket kaphatunk a saját áruházunk javítandó területeiről is.

Szűkítsük le a listánkat

Most, hogy már tudjuk, hogy kinek akarunk értékesíteni és felhalmoztunk rengeteg releváns kulcsszót, amikről tudjuk, hogy mekkora verseny folyik a jó pozíciókért és kik a versenytársaink, elkezdhetjük leszűrni a listánkat.

A fent ecsetelt arányokban válasszuk ki azokat a kulcskifejezéseket, amikre szeretnénk jó helyezést elérni a találati oldalakon és vizsgáljuk meg, hogy milyen helyezést érünk el jelenleg, illetve mely aloldalunkat listázza a Google, és melyiket találja a leginkább relevánsnak a témában.

Amennyiben a keresőmotor valóban “jól választott” és a lehető legrelevánsabb aloldalt listázza úgy kezdjük el az optimalizálást erre az aloldalra.

Lássuk el kulcsszógazdag szövegekkel, kapjon más oldalakról visszamutató hivatkozásokat és támogassuk belső linkekkel is az aloldalunkat. Igyekezzünk minél felhasználóbarátabb felületté alakítani, hogy átkattintást követően szívesen töltsenek el nálunk időt az emberek.

Amennyiben viszont úgy látjuk, hogy megfelelőbb landoló oldalunk is van az adott kifejezéssel kapcsolatban, megpróbálhatjuk a keresők “figyelmébe ajánlani” ezt az oldalunkat, úgy, hogy ezt kezdjük el optimalizálni a kiválasztott kulcsszóra.

Itt azonban járjunk el nagyon körültekintően, mivel helyezés romlást is okozhat az, ha öncélúan felül szeretnénk írni a Google döntését.

Összegzés

A keresőoptimalizálási teendőket áttekintve talán ez a lépés az egyik leglényegesebb, mivel ez lesz az alapja a további munkánknak is. A SEO-ban minden eredmény késleltetve jelentkezik, ezért mindenképp érdemes 3-4 hónapot szánni egy-egy kifejezésre és vizsgálni a munkánkhoz kapcsolható eredményeket.

Ha a helyezésvizsgáló eszközünkben úgy látjuk, hogy nincs eredménye a munkánknak vagy épp ellenkezőleg, rendkívül jó helyezéseket értünk el, viszont a webáruházba érkező látogatók nem konvertálnak olyan jól, el kell gondolkodnunk az adott kifejezés cseréjén.

Olykor az is felmerülhet problémaként, hogy nem a megfelelő kulcsszóra optimalizáltuk az áruházunkat, így pedig nem a célcsoportunkat érjük el a keresőkből.

 

Segítségre lenne szüksége az áruháza optimalizálásában? Tekintse meg keresőoptimalizálási csomagjainkat és kérjen tőlünk konzultációs időpontot.

A szerzőről:

 Miskolczi-Barna Dorina
Miskolczi-Barna Dorina
SEO szakértő – ShopRenter.hu
Dorina ügyfélsiker menedzserből lett évek munkájával a ShopRenter SEO divíziójának vezetője. Tehát pontosan tudja, hogy milyen problémákkal kell megküzdeniük a kezdő webáruház tulajdonosoknak. Több piacvezető és Ország Boltja díjas webshopot juttatott már a Google találati lista elejére.

Kiemelt bejegyzések

Előző bejegyzés:
SEO esettanulmány - Szerszámkell.hu
[ESETTANULMÁNY] 66.000 rendelés a keresőkből, mindössze 3 év alatt

Szeretjük a sikertörténeteket és megemeljük kalapunkat azon ügyfeleink előtt, akik tervezetten és előrelátóan igazgatják ...Elolvasom

Close