5 gyakori hiba, amit keresőoptimalizálás során elkövethetünk

5 gyakori hiba, amit keresőoptimalizálás során elkövethetünk

A legtöbben azt szeretnék, hogy hamar megtérüljenek azok a
hosszú munkaórák, amit a webáruházuk feltöltésébe, kialakításába fektettek, és
szinte az indulás pillanatában befussanak az első megrendelések, amelyek
bizonyítják: nem hiába dolgoztak és jó irányba haladnak.

Ehhez azonban nemcsak egy megfelelően kialakított felület
kell, hanem egy jól meghatározott marketing stratégia is, illetve a
látogatószerző eszközök terv szerinti, optimális alkalmazása.

A legtöbben itt buknak bele a webáruház működtetésébe,
hiszen hiába van egy tökéletes vásárlói felületünk, ha senki nem talál rá a
webshopunkra.

Át kell tehát gondolnunk, hogy milyen marketing eszközöket
fogunk látogatószerzésre használni és meg kell terveznünk az ezzel kapcsolatos
teendőinket.

5 gyakori hiba, amit keresőoptimalizálás során elkövethetünk

Ebben a cikkben egy ilyen lehetséges eszközt szeretnénk
bemutatni annak előnyeivel, az esetleges buktatóival és azokkal a kezdő hibákkal
együtt, amelyeket ha most elkerülünk, súlyos összegeket spórolhatunk meg.

Mi az a keresőoptimalizálás?

SEO (Search Engine Optimization) az egyik
leghatékonyabb látogatószerző eszköz. Keresőoptimalizálás során
arra törekszünk, hogy a termékkörünkkel kapcsolatos
kulcsszavakra/keresőkifejezésekre minél előrébb kerüljünk a keresőoldalak
(Google, Bing stb.) találati listáin.

Mindezt azért, mert az átkattintások jelentős része jellemzően az első oldalon megjelenő találatok között oszlik meg, azon
belül is az első 3 találat szerzi a legtöbb kattintást.

Találati lista első oldali találatainak átlagos átkattintási aránya

… és, hogy miért jó ez nekünk?

Azért, mert az organikus találatokra történő kattintások
esetében nem kell semmit sem fizetnünk az elért látogatókért,
szemben a kattintás alapú hirdetésekkel, mint például az Adwords.

Organikus találatok és ppc hirdetések elhelyezkedése a találati listákban

Másik fontos érv a keresőoptimalizálás mellett, hogy
nagyon jó minőségű érdeklődőket tudunk vele elérni, hiszen a
keresőkben általában úgy adunk meg egy keresőkifejezést, hogy valamilyen
problémát akarunk megoldani. Ha a termékünk ezt a problémát megoldja, sokkal
nagyobb az esélye a vásárlásnak is, szemben például egy Facebook hirdetéssel,
ahol a felhasználók csak időtöltés céljából böngésznek és a vásárlási
szándék is kisebb eséllyel van meg.

Persze – mint minden eszköznek – a SEO-nak is megvannak a
hátrányai, ez leginkább a megtérülési időben és a célzásban
valósul meg.

Egy PPC hirdetés (pay per click – kattintás alapú
hirdetések, mint például az Adwords, Facebook hirdetések) már az elindítását
követően, rövid időn belül hoz nekünk látogatókat, a keresőoptimalizálás
ugyanakkor egy hosszú távú folyamat.

A másik érv a PPC hirdetések mellett, hogy kifejezetten jól
lehet velük célozni, így biztosan azokat az embereket érjük el velük, akik a
célcsoportunkba tartoznak. Megadhatunk demográfiai és pszichográfiai adatokat
is a hirdetések beállításánál. Például Facebook hirdetések esetében, az alapján
is tudunk célcsoportokat létrehozni, hogy milyen oldalakat kedveltek az
érdeklődőink.

A Google-nek időbe telik mire észleli a változtatásainkat,
így az elvégzett munkánk eredményét is később, akár hónapok múlva láthatjuk
majd. Öröm az ürömben, hogy emiatt a hatása is sokkal tovább tart, mint egy
kattintás alapú hirdetési megoldásnak, mivel egy jól elvégzett optimalizálás
akár évekig hozhat még nekünk látogatókat, ugyanakkor egy PPC hirdetés
leállítása után már egyáltalán nem generál érdeklődőket.

Tehát mind a két hirdetési megoldásnak megvannak az előnyei
és hátrányai, éppen ezért remekül kiegészíthetik egymást, emiatt
pedig mi kifejezetten azt ajánljuk, hogy válasszunk legalább két marketing
eszközt az eredményeink javítására.

Legyen egy hosszú távra szóló eszközünk, amire tökéletes
megoldás a SEO, és legyen egy PPC hirdetési eszközünk, amivel kampány időszakban tudjuk erősíteni a bevételi számainkat.

Kezdődhet a munka…

Amennyiben letettük a voksunkat a SEO mellett, a munka neheze
csak most következik, hiszen még rengeteg kérdés van, amire választ kell
találnunk. Ezek a döntések pedig sajnos sok hibalehetőséget is hordoznak
magukban.

A konzultációim során sorozatosan felmerül 5 hiba,
amelyekbe szinte kivétel nélkül beleszaladnak a kezdő webáruház tulajdonosok
. Nézzük meg, hogy mik ezek:

1. Nem fektetjük le az alapokat

A keresőoptimalizálás legfontosabb lépése azoknak a
kifejezéseknek a meghatározása, amikre szeretnénk jó helyezéseket elérni a
keresőkben. A legtöbb esetben ez a kulcsszókutatás elmarad,
vagy teljesen rossz irányba indul el, és a webáruházban olyan kifejezések
kerülnek használatra az egyes aloldalakon, amelyek nem a megfelelő minőségű
érdeklődőket hozzák nekünk.

Nagyon gyakori hiba, hogy túl általános kulcsszavakra próbálunk
optimalizálni. Olyan kifejezésekre, amelyekre rengeteg a találat a keresőkben,
ezzel pedig túl sok versenytársat kellene megelőznünk.

Tegyük fel például, hogy én cipő webáruházat szeretnék
nyitni, és a cipő kulcsszóra szeretnék előre kerülni a Google-ben.

Gyakori hiba: kulcsszókutatás során túl általános kifejezéseket adunk meg

Ebben az esetben nekem több mint 8 millió versenytársat kell
megelőznöm, ami induló webáruházként lehetetlen küldetés.

Ha viszont lejjebb adok ezeken az igényeken és összetettebb,
úgynevezett long tail kulcsszavakra próbálok meg előre kerülni, például a női bőr
körömcipő kifejezésre, ez a szám máris csökken, és a 8 millió versenytársból már
csak 60 ezer releváns oldallal kell versenybe szállnom.

Találati lista: versenytársak száma long-tail kulcsszóra

Ezeket a kulcsszavakat tovább finomíthatjuk, és elérhetjük
azt, hogy számos ilyen long tail kifejezésre kerüljünk az első oldalra, így
összességében sokkal több érdeklődőt tudunk elérni, mintha minden
erőforrásunkat arra áldoznánk, hogy egy túl általános kulcsszóra próbáljunk
előre jutni.

Persze még ez a 60 ezer találat is sok versenytársat jelent. Összeállíthatunk sokkal összetettebb long tail kifejezéseket és annak alapján,
hogy milyen keresési mennyiséggel rendelkezik egy-egy kifejezés, kísérletezhetünk
akár azzal is, hogy egy kulcsszó egyes vagy többes számú verziójának
optimalizálására összpontosítunk.

A “női bőr körömcipők” kulcsszó esetében például a találati
listán szereplő oldalak száma 17 ezerre csökkent.

A kulcsszó kutatás eszközeinek bemutatására egy teljes
külön cikket szenteltünk, amelyet itt találunk: 5 módszer kulcsszókutatáshoz, amit egy e-kereskedőnek érdemes
ismernie

2. Nem segítjük a keresőrobotok munkáját

A Google keresőrobotjai folyamatosan pásztázzák az oldalakat
(feltérképezés), és a rajtuk lévő tartalmakat a kulcsszavak alapján elhelyezik
az adatbázisukban (indexelés), amiket aztán a másodperc törtrésze alatt
különböző rangsorolási faktorok segítségével sorba rendeznek (rangsorolás), ha
valaki rákeres egy a tartalmunkkal kapcsolatos kifejezésre.

Ahhoz viszont, hogy a keresőrobotok be tudják kategorizálni
az aloldalainkat, és megfelelő kontextusban jelenjünk meg, nekünk is segítenünk
kell.

A legjobb pedig, amit tehetünk, hogy jó minőségű, releváns
szöveggel látjuk el ezeket az oldalakat.

Mitől lesz jó minőségű egy szöveg?

  • Összefüggő,
    értelmes,
  • többször
    – de nem halmozva – is tartalmazza a kulcsszavainkat és azok szinonimáját,
  • hosszabb
    terjedelmű (legalább 1500 karakter),
  • releváns,
    hasznos, szórakoztató információkat tartalmaz a felhasználóinknak,
  • és a
    legfontosabb!!! egyedi: a mi aloldalunk az, ahol elsőként elérhető ez a
    szöveg, és más aloldalainkon ugyanebben a formában nem szerepel. A
    duplikációt a Google hátrasorolással büntetheti.

Ilyen jellegű szövegek hiányában hiába van több ezer
termékünk és több száz kategóriánk, amire indexelhet minket a Google, nem
fogunk jó helyezéseket elérni, és az is előfordulhat, hogy nem a számunkra
megfelelő kulcsszavakra fogunk megjelenni.

A leírtak érzékeltetésére egy tökéletesen kialakított
termékoldalt szeretnék bemutatni. A Hillvital.hu igazán tudja, hogyan segítse a
felhasználóit úgy, hogy közben a keresőrobotok munkáját is megkönnyítse.
Webáruházuk a felhasználói élmény mintapéldája, pedig nem volt könnyű dolguk,
ugyanis a célcsoportjuk a 65-80 év közötti emberek, akikre nem feltétlenül
azok a sémák illenek, mint egy átlagos felhasználóra.

Felhasználói élmény és SEO: ilyen egy megfelelően kialakított termékoldal

3. Nem segítjük az érdeklődőinket

Sokszor minden fontos információt magától értetődőnek
veszünk, nem oktatjuk a leendő vásárlóinkat, nem próbáljuk elnyerni a
bizalmukat, nem vezetjük őket a keresett termék felé.

Ezzel pedig egy nagyon fontos rangsorolási faktort veszünk
félvállról: a felhasználói élményt.

Mitől érzik a vásárlók jól magukat egy webáruházban?

  • Egyértelmű,
    letisztult kialakítás: követjük a kialakított normákat, például a felső vízszintes menüsor és a fejlécben elhelyezett kereső tekintetében,
  • termékszűrő használata megfelelő paraméterek alapján: ne csak gyártóra vagy árra
    tudjanak a vásárlóink szűrni. Adjunk meg akár élethelyzeteket is, amelyek
    alapján kereshetnek a látogatóink,
  • hasznos
    cikkek, blog bejegyzések, amelyekkel megszerezhetjük a vásárláshoz szükséges
    infókat és megbizonyosodhatunk róla, hogy a cég, amitől vásárolunk, valóban
    ért a termékekhez, amiket értékesít
  • egyértelmű
    információk a szállításról, a vásárlás során felmerülő költségekről és a
    garanciáról,
  • webáruházunk
    kialakítása reszponzív, tehát minden képernyő felbontásban megfelelően
    jelennek meg a rajta elhelyezett tartalmak.

A jó felhasználói élményhez még rengeteg elemet
említhetnénk, több cikket is szentelhetnénk neki. Ugyanakkor, ha a fenti 5
pontot tudjuk tartani, már sokat teszünk a vásárlók megszerzéséért.

SEO szempontból a felhasználói élmény figyelembe vétele
azért nagyon fontos, mert egy jól kialakított felületen szívesebben időznek az
emberek vagy osztják meg, hivatkoznak ezekre a tartalmakra, ezeket pedig
értékeli a Google is.

Hatására megnő az aloldalakon eltöltött idő, csökkenhet a
visszapattanási ráta, nőhet az egy munkameneten belül megtekintett aloldalak
száma és a tartalmainkra mutató viszontlinkek száma.

Ez pedig egyértelműen
jelzi a Google számára, hogy a webáruházunk hasznos és releváns információkat
tud szolgáltatni az érdeklődőknek, így előrébb fog bennünket sorolni a találati
listában is.

Valószínűleg ezeket a szempontokat nem vette figyelembe
az Uglytub.com, akik az összes olyan hibát elkövették, amelyektől egy
érdeklődő sikítva menekül a webáruházból. Zavaró, vibráló színek; apró betűk,
rossz minőségű képek jellemzik ezt az oldalt.

Példa nem felhasználóbarát webáruház kialakításra

Az egyedi ezüst és ásvány ékszerekkel foglalkozó Ekszeraruhaz.hu viszont
nem bízza a véletlenre, és minden elérhető eszközzel próbálja segíteni az
érdeklődőit a vásárlási folyamatban.

A vízszintes kategóriák esetében például nem az
ékszeráruházaknál megszokott (nyaklánc, karkötő, fülbevaló stb.) kategorizálást
alkalmazza, hanem különböző élethelyzetek alapján próbál segíteni a vásárlóknak
a termékek kiválasztásában. Emellett egyértelmű információkat kapunk a
szállításról, illetve a garanciáról is.

Példa felhasználóbarát webáruház kialakításra

4. Nem követjük az eredményeinket

Ma már rengeteg olyan ingyenes és díjköteles eszköz van,
amelyekkel nyomon tudjuk követni a SEO során elvégzett munkánk hatását.

Ezeket az eszközöket azonban sokszor nem használjuk, nem
vonjuk le a megfelelő következtetéseket, adatok hiányában pedig vakon
próbálgatunk látogatókat és vásárlókat szerezni.

Vannak olyan ingyenes eszközök, amelyeket mindenképp érdemes
használnunk (Google Analytics, Google Search Console
stb.) és vannak olyan eszközök, amik bár fizetősek, de elengedhetetlen a
használatuk. Például helyezésvizsgálathoz vagy linképítéshez szükséges
eszközök, amelyekkel követhetjük a saját és versenytársaink viszontlink
hálózatát.

Google
Analytics-ben található legfontosabb mutatók
ról már mi is írtunk egy korábbi
cikkünkben.

5. Kevés pénzből akarunk irreális eredményeket elérni

A keresőmotorok fejlődésével és a folyamatos algoritmus
változásokkal a keresőoptimalizálás is sokkal bonyolultabb és összetettebb
lett
, mint pár évvel ezelőtt.

Míg pár éve, komolyabb utánajárás nélkül, akár mi is
végezhettünk volna linképítést vagy igazíthattuk volna ki az oldalaink
tartalmát, addig ma már – komolyabb háttérismeret nélkül – nagyon nagy hibát
követünk el, ha ezt a feladatot nem szervezzük ki egy szakembernek, aki
dedikáltan csak ezzel foglalkozik majd.

Mi is tehetünk azért, hogy a keresőoptimalizálás még jobb
legyen – például blog cikkek írásával, vagy a termékleírások elkészítésével,
jobb minőségű termékképek beszerzésével, felhasználóbarátabb kialakítással
– de
sok olyan pontja van a SEO-nak, amelyeken ha megcsúszunk, csak súlyos összegek
kifizetése árán tudunk újra jó pozícióba kerülni a kiválasztott kulcsszavakra.

Így, bár sokan azt gondolják, hogy saját maguknak elvégezni
a keresőoptimalizálást sokkal költséghatékonyabb megoldás lehet, végső soron
ezzel csak késleltetik a jó eredmények elérését, és több pénzbe kerül majd a
házi megoldás, mintha egy profira bízták volna a munkát.

+1 Segítség egy hatékonyabb webáruház kialakításához

A keresőoptimalizálás rengeteg megválaszolandó kérdést von
maga után, amelyeket csak bővítenek a webáruház indításával és üzemeltetésével
kapcsolatos kérdések.

Mi azt szeretnénk, ha egy ShopRenteres webáruház menedzselése
nem csak egy elvégzendő napi feladat lenne, hanem egy izgalmas új kihívás, ahol
minden nap ötleteléssel és az új ötletek megvalósításával zajlik. Célunk
segíteni ezt a folyamatot, ezért is elérhető nálunk minden előfizetőnknek
hatékonyság növelő konzultációink, amelyben átnézzük az áruházat felhasználói
élmény szempontjából, és a jelenlegi eredmények alapján tippeket adunk a
kialakításra és a marketingre vonatkozóan.

Amennyiben szeretné igénybe venni ezt a
szolgáltatásunkat, foglaljon időpontot hozzánk ezen a linken, és vegyük
át, mivel tehetné még eredményesebbé webáruházát.