A hazai online kereskedelemben az ünnepek közeledtével nemcsak a nagy multiknak, hanem a kis- és középvállalkozásoknak is lehetősége nyílik arra, hogy az évnek ebben a szakaszában kiemelkedő értékesítési eredményeket érjenek el.
Ha Te is e-kereskedő vagy, akkor nem kell ecsetelnünk, mennyire döntő fontosságúak vállalkozásod számára az alábbi időszakokra létrehozott marketing kampányaid:
- Black Friday (november 27.)
- Cyber Monday (november 30.)
- Mikulás (december 06.)
- Karácsony (december 24.)
A legtöbb cég éves forgalmának 40%-át ebben az időszakban könyveli el, a játék webáruházakról nem is beszélve, melyeknél ez a szám a 80%-ot is elérheti.
Tudtad, hogy például a LiveChat 120%-kal több látogatót kap a Black Friday és a Cyber Monday napján, mint a többi napokon? Vagy említhetnénk az Alibabát, amely megdöntötte a korábbi értékesítési rekordokat, hiszen 24 óra alatt közel 31 milliárd dolláros árbevételt ért el.
Webshop tulajdonosként is érdemes elegendő időt szánnod az előkészületekre, mert a nagy vásárlási roham közepette ezen áll vagy bukik, hogy hogyan tudod elérni és megnyerni a vevőket.
Legújabb cikkünkben olyan releváns tanácsokat olvashatsz, amelyeket szem előtt tartva felkészítheted webáruházadat a forgalmasabb napokra.
1. Készletgazdálkodás a nagy roham előtt
Az ünnepi időszak alatti megnövekedett számú rendelések zökkenőmentes kiszolgálása érdekében a következő kérdéseket érdemes feltenned magadnak:
- Megfelelően vannak-e raktározva a termékeid?
- Hogyan állnak a készleteid?
- Ha szükséges, lehetséges-e az utánrendelés a gyorsan fogyó készletekből?
Ahhoz, hogy a beérkezett rendelések feldolgozása gördülékenyen történjen, érdemes olyan megoldást kell találnod, amellyel rendszerezheted webáruházad készletgazdálkodását, így a raktáradban mindig megfelelő mennyiségű áru lesz.
Ilyen megoldás lehet az Okos-Ügyvitel szoftver, amellyel mindent egy helyen kezelhetsz, számlázó program, CRM program, készletnyilvántartó program és házipénztár program együttesen.
2. Teszteld a webshopod forgalmát és sebességét
Ebben az évben is nagy hangsúlyt kell fektetned a weboldal betöltődésének sebességére. Webáruházadnak készen kell állnia arra, hogy stabil maradjon a webes infrastruktúrával szemben támasztott megnövekedett igényeknek.
Már ezred másodperceket is javítva a weboldalod betöltődési sebességén, elkerülheted a kosárelhagyások számának növekedését, valamint csökkentheted az elhagyási arányt is (bounce rate).
Mi számít jó elhagyási aránynak?
- 80% vagy efölött nagyon rossz,
- 70 – 80% között gyenge,
- 50 – 70% között átlagos,
- 30-50% között kitűnő,
- 20% vagy ennél kevesebb bounce rate esetén valószínű, hogy duplikált GA kód, vagy harmadik féltől származó bővítmény van az oldalban, például élő chat plugin, amely belassíthatja a weboldalt.
A fenti adatok iparáganként és a tartalom típusa szerint eltérőek lehetnek.
Íme az Optimonster statisztikája, amely mutatja, hogyan oszlik meg az átlagos visszafordulási arány iparáganként:
Mivel a vásárlások nagy része már mobil készülékekről történik, webshopodnak a reszponzivitás mellett itt is gyorsnak és könnyen navigálhatónak kell lennie.
A pozitív benyomás érdekében ellenőrizd az oldal minden elemének betöltődését – a képek renderelésének időtartamától kezdve a fizetési folyamat gyorsaságáig. Ehhez használhatod a Google Pagespeed Insight eszközt, amely segít abban, hogy objektív képet kapj a webshopodról, ezáltal nem lesznek csalódott, elutasított vásárlóid.
3. Ellenőrizd weboldalad mobil reszponzivitását
Az okostelefonok és táblagépek megjelenésével a mobilhasználat is szerves része lett a mai, fiatalabb generáció életének, ezért győződj meg róla, hogy a webshop termékképei, termékleírásai, szimbólumai és tartalmi elemei reszponzívak-e, vagyis megfelelő méretben és minőségben jelennek-e meg a mobil eszközökön.
A Whitepress statisztikái szerint az elmúlt években az alábbi módon növekedett a mobilforgalom:
Ehhez remek megoldás a mobilbarát teszt, amely szintén egy ingyenes Google eszköz.
A webdesignerek és webfejlesztők előszeretettel alkalmazzák a weboldal reszponzív designjának elkészítése során például a Responsinator, vagy a Google Chrome DevTools eszközeit is.
Ha az adott év végi kampány promócióját megjeleníted a weboldaladon, akkor még a promóció előtt győződj meg arról, hogy a mobilfelhasználók gond nélkül képesek végrehajtani a vásárlási folyamatot.
4. Készíts specifikus tartalmakat
Ez az előtervezés kritikus része. Ha elkötelezett híve vagy a tartalommarketingnek, akkor érdemes az egész ünnepi szezonban releváns tartalmakat publikálnod, ez lehet például:
- ajándék katalógusokra,
- ünnepi ajánlatok kommunikálása közösségi média posztokban
- vagy direkt az ünnepi időszakra felkészítő blogcikkek posztolása, (persze megfelelően SEO-zva).
Ezek mind-mind remek és hatékony módszerek a vásárlói konverziók növelésére az ünnepi időszakban.
Tekintettel arra, hogy itt egy kiemelt kereskedelmi időszakról beszélünk, fontos megtervezned, hogyan fogod ösztönözni az embereket arra, hogy fogyasszák a tartalmaidat, megosszák azokat a közösségi médiában és beszéljenek termékeidről.
Egy nyereményjáték indításával, vagy különböző akciókkal máris megnövelheted a vásárlóid számát, a járványhelyzetre való tekintettel előtérbe kerülnek a CSR tevékenységek, az ünnepek alkalmával pedig nagyobb hangsúlyt helyeződik a karácsonyi jótékonykodásra. Az Everfi szerint ez a TOP CSR tevékenység 2020-ban.
5. Tervezz releváns promóciós e-maileket
Egy megfelelően felépített és kivitelezett e-mail kampány nagyot lendíthet a konverziós arány növelésén, akár szerepet játszhat az összértékesítés kétharmadában is.
A Sas.com blogja szerint a személyreszabott email átkattintási aránya 14%, a konverziós aránya pedig 10%.
A leveled tárgyának megfogalmazását sem szabad fél vállról venni, hiszen ha a tárgymező nem elég figyelemfelkeltő, akkor nagyobb eséllyel fog eltűnni az e-mailed a vásárlókat érő nagy e-mail áradatban és nem fognak rákattintani a te üzenetedre.
Egy figyelemfelkeltő és személyes e-mail tárgycímmel pl. “Péter ne hagyd ki ajánlatunkat!”, vagy “Tímea Pár óra múlva zárul akciónk!” sokkal jobban ösztönözheted a célközönségedet.
A legfrissebb adatok szerint így a legutóbbi Black Friday ideje alatt 3,6-szor, míg a Cyber Monday idején 3,1-szer több eladást tudsz produkálni, mint az átlagos novemberi napokon.
Nincs is jobb alkalom a sales típusú email kampányok indítására, mint az ünnepi szezon.
Tipp! – Egy 3 lépésből álló működő stratégia:
- Abban az időszakban küldj leveleket az akciós ajánlatokkal megfűszerezve, amikor az ügyfelek még csak gondolkoznak az ünnepi vásárlásaikon.
- Időzíts be email-t azok számára, akik az utolsó pillanatban szeretnek vásárolni, hiszen ők azok, akik már felkészültek a vásárlásra.
- Emlékeztesd a kosárelhagyókat! Küldj számukra olyan üzenetet, hogy már csak néhány órájuk maradt befejezni a vásárlást. Keresd meg ezeket az ügyfeleket például egy olyan üzenettel: „Holnap már csak teljes áron vásárolhatod meg a terméket – Vásárolj Ma!”.
(Az elhagyott kosár értesítő funkciót érdemes a mindennapok során is használnod, hiszen nagy mértékben csökkenthető az elhagyások száma.)
Célszerű, ha küldesz egy emlékeztetőt a kosár elhagyást követően 60 perccel, majd 1 nap elteltével is.
A Thegood.com szerint az ünnepi szezonban ezeket az ajánlatokat kedvelik a legjobban a vásárlók:
- ingyenes kiszállítás – 65%,
- kedvezmények, amelyek százalékos kedvezményt nyújtanak a szokásos árból – 59%
- kuponok és kuponkódok – 40%.
6. Fontold meg a logisztikai szolgáltatóval való együttműködést
Az ünnepi csúcsidőben a logisztikai folyamatok optimalizálására érdemes lehet kiszervezni a logisztikát egy erre szakosodott cég számára, akik átvállalják a vállalkozásod termékeinek a raktározással, csomagolással, kiszállítással kapcsolatos teendőit.
Mielőtt szerződést kötsz egy kiszervezett logisztikával foglalkozó szolgáltatóval, érdemes kiszámolnod a megtérülés költségeit, valamint a logisztikai folyamatok kiszervezésével járó egyéb költségeit is.
Azoknak a hazai e-kereskedőknek, akik évről-évre képesek megújulni és növekedni, már jól bevált módszer – főleg az ünnepek alatt – az aktuális logisztikai feladatok kiszervezése egy megbízható szolgáltató felé.
A Webshippy logisztikai szolgáltató segítségével könnyedén kezelheted webshopod logisztikai feladatait, ha pedig más lehetőségeket is szeretnél megismerni, az alábbi blogcikket érdemes elolvasnod a témában.
7. Frissítsd a promóciós szövegeket
Nincs sok időd az első benyomás felkeltésére. A Maximum Business statisztikái alapján a webhely konverziók 84 százaléka az első látogatáskor következik be.
Ha az új látogatók a promóciódat találják meg az első helyen, akkor mindent meg kell tenned annak érdekében, hogy ezek a látogatók konvertáljanak is, vagyis vásároljanak webáruházadban.
Az első látogatók konvertálása érdekében:
- Légy határozott és közvetlen, hiszen manapság már a lényegretörő és célzott kommunikáció működik!
- Légy meggyőző, ajánlj valami értékeset, mint pl. egy ellenállhatatlan csali ajánlatot, amit akár ingyenesen is adhatunk a látogató részére, hogy elnyerjük a bizalmát!
- Tedd a konverziós folyamatot egyszerűvé, amivel „egy kattintásos” folyamat útján eljuttatod a látogatót a pénztárba.
- Alkalmazz olyan cselekvésre ösztönző kifejezéseket a promóciós oldalon, mint például „csak ezen a héten” vagy a „csak egy nap” kifejezések!
Ezzel is nagyobb eséllyel ösztönözheted vásárlásra az első látogatókat.
8. Ha teheted, ajánlj ingyenes szállítást
Ahogyan az 5.pontnál már említettük, a vásárlók által egyik leginkább preferált ajánlat az ünnepi szezonban az ingyenes kiszállítás, így érdemes megfontolni ennek a funkciónak a bevezetést az ünnepi szezonban.
Jogosan merül fel a kérdés, hogy az árrésbe ezt miként kalkuláld bele, viszont megteheted ezt egyszerűen, ha beépíted a termék árába, vagy plusz pénzért expressz szállítást ajánlasz fel.
A Retail Touchpoints adatai szerint az e-kereskedelemben 10 vásárlóból csaknem 9 már az ingyenes szállítás mellett dönt, a gyors szállítás helyett.
A GKI Digital is írt arról, hogy egyre több magyar vásárol külföldi webáruházból, és a magyar vásárlók a szállítási díjat illetően meglehetősen árérzékenyek. Kutatásaik alapján a válaszadók 36 %-a mindig a lehető legolcsóbb – és ezáltal leglassúbb – ingyenes szállítást választja.
9. Ügyelj a gyors és hatékony ügyfélszolgálatra
Tapasztalat, hogy sok vállalkozó nem alkalmazza a GY.I.K. adta lehetőségeket, pedig a látogatók döntő többsége használja tájékozódásként ezt a menüpontot. Azonban ez a lehetőség sem old meg minden kérdést.
Növeld az ügyfél elégedettséget és a vásárlói lojalitást a megfelelő online ügyfélszolgálat használatával. Például valamilyen online chatbot alkalmazással, melyet könnyedén a webshopodba integrálhatsz – ezáltal gyorsan, hatékonyan és személyre szabottan tudsz kommunikálni a vásárlókkal.
Törekedj arra, hogy a felmerülő probléma már az első kapcsolatba lépésnél megoldódjon, ami összhangban van az ügyfél elvárásaival.
Tisztán és érthetően kommunikálj az ügyfelekkel. Az ügyfélszolgálat nagy része az elvárások kezeléséről szól. Ha a szállítási idők csúszásával kell számolnia ebben a szezonban a vásárlónak, akkor kommunikáld ezt a pénztár oldalon.
Ha még nem használsz valamilyen ügyfélszolgálati szoftvert, akkor fontold meg a bevezetését, hiszen a megfelelő program segítségével folyamatosan figyelemmel kísérheted az ügyfelek panaszait és ezáltal hatékonyabban segíthetsz azok megoldásában.
10. Használd ki az ünnepi alkalmat a visszatérő vásárlók szerzésére
Végül, de nem utolsósorban az ünnepi időszakot felhasználhatod arra is, hogy növeld a vásárlói lojalitást, és visszatérő ügyfeleket szerezz.
A Smile.io-nál végzett kutatások is alátámasztják, hogy a visszatérő vásárlók hozzák a legtöbb bevételt az online kereskedelemben.
Ők azok akik többször is visszatérnek és vásárolnak, hiszen a visszatérő ügyfelek 9-szer nagyobb valószínűséggel konvertálnak, mint az első vásárlók – írja az Adobe Digital Index.
Íme néhány ötlet a vevői elkötelezettség erősítésére:
- E-mail kampányok: Sok ügyfél nagyra értékeli a nyomonkövetést, akár organikusan, vagy személyes módon történik. Ebben az időszakban azt javasoljuk, hogy előre tervezd meg az üdvözlő e-maileket, az utánkövető és eladásösztönző e-mail kampányokat.
- Hűségprogramok: A hűségprogramok, vagy jutalom programok keretében olyan akciókat hajthatsz végre, melynek során a webshopba visszatérő vásárlókat jutalmazod meg az ünnepek előtt ösztönző időszakban.
Többek között alkalmazhatsz ajándékkártyákat, vagy akár különleges partnerségi programot is. A magyar vásárlók is kedvelik azokat a webáruházakat, ahol hűségprogram várja őket.
A Shoprenter rendszerében alkalmazott Rendelés és vevő kezelés funkció például lehetőséget ad számunkra, hogy vásárlóinkat különböző kategóriák felállítása által rangsoroljuk, így különbséget tehetünk prémium kategóriás, törzsvásárló és “egyszerű” vásárló között. - Lépj túl az elvárásokon: Ha képes vagy a vásárlók fejével gondolkodni, akkor egyre több visszatérő ügyfeled lesz az ünnepi szezont követően is. Gondolj arra is, hogy a lojális vásárlók többet is költenek.
Összpontosíts arra, hogy a lehető legjobb szolgáltatásokat ajánld számukra, törekedj az ügyfélélmény növelésére, valamint az egyedi termékek bevezetésére a piacodat illetően.
Konklúzió
Ha úgy érzed, hogy a fentebb említett pontok közül bármelyik még hiányos számodra, akkor célszerű minél előbb belevágni abba, hogy fejleszd a gyenge láncszemeket!
Hiszen nyakunkon az ünnepi szezon és a potenciális vevőid mind csak arra várnak, hogy elkölthessük a pénzüket. A kérdés, hogy nálad fogják-e vagy a konkurensednél.
Légy Te a legfelkészültebb az általunk bemutatott praktikák segítségével!