Bevételnövelés Trendek Webshop üzemeltetés

Így készítsd fel webshopodat az ünnepi vásárlásokra

8 perc olvasási idő

A hazai online kereskedelemben az ünnepek közeledtével nemcsak a nagy multiknak, hanem a kis- és középvállalkozásoknak is lehetősége nyílik arra, hogy az évnek ebben a szakaszában kiemelkedő értékesítési eredményeket érjenek el.

Ha Te is e-kereskedő vagy, akkor nem kell ecsetelnünk, mennyire döntő fontosságúak vállalkozásod számára az alábbi időszakokra létrehozott marketing kampányaid:

  • Black Friday (november 27.)
  • Cyber Monday (november 30.)
  • Mikulás (december 06.)
  • Karácsony (december 24.)

A legtöbb cég éves forgalmának 40%-át ebben az időszakban könyveli el, a játék webáruházakról nem is beszélve, melyeknél ez a szám a 80%-ot is elérheti.

Tudtad, hogy például a LiveChat 120%-kal több látogatót kap a Black Friday és a Cyber Monday napján, mint a többi napokon? Vagy említhetnénk az Alibabát, amely megdöntötte a korábbi értékesítési rekordokat, hiszen 24 óra alatt közel 31 milliárd dolláros árbevételt ért el. 

Webshop tulajdonosként is érdemes elegendő időt szánnod az előkészületekre, mert a nagy vásárlási roham közepette ezen áll vagy bukik, hogy hogyan tudod elérni és megnyerni a vevőket.

Legújabb cikkünkben olyan releváns tanácsokat olvashatsz, amelyeket szem előtt tartva felkészítheted webáruházadat a forgalmasabb napokra.

1. Készletgazdálkodás a nagy roham előtt

Az ünnepi időszak alatti megnövekedett számú rendelések zökkenőmentes kiszolgálása érdekében a következő kérdéseket érdemes feltenned magadnak:

  • Megfelelően vannak-e raktározva a termékeid?
  • Hogyan állnak a készleteid?
  • Ha szükséges, lehetséges-e az utánrendelés a gyorsan fogyó készletekből? 

Ahhoz, hogy a beérkezett rendelések feldolgozása gördülékenyen történjen, érdemes olyan megoldást kell találnod, amellyel rendszerezheted webáruházad készletgazdálkodását, így a raktáradban mindig megfelelő mennyiségű áru lesz.

Ilyen megoldás lehet az Okos-Ügyvitel szoftver, amellyel mindent egy helyen kezelhetsz, számlázó program, CRM program, készletnyilvántartó program és házipénztár program együttesen.

2. Teszteld a webshopod forgalmát és sebességét

Ebben az évben is nagy hangsúlyt kell fektetned a weboldal betöltődésének sebességére. Webáruházadnak készen kell állnia arra, hogy stabil maradjon a webes infrastruktúrával szemben támasztott megnövekedett igényeknek. 

Már ezred másodperceket is javítva a weboldalod betöltődési sebességén, elkerülheted a kosárelhagyások számának növekedését, valamint csökkentheted az elhagyási arányt is (bounce rate).

Mi számít jó elhagyási aránynak?

  • 80% vagy efölött nagyon rossz,
  • 70 – 80% között gyenge,
  • 50 – 70% között átlagos,
  • 30-50% között kitűnő,
  • 20% vagy ennél kevesebb bounce rate esetén valószínű, hogy duplikált GA kód, vagy harmadik féltől származó bővítmény van az oldalban, például élő chat plugin, amely belassíthatja a weboldalt.

A fenti adatok iparáganként és a tartalom típusa szerint eltérőek lehetnek.

Íme az Optimonster statisztikája, amely mutatja, hogyan oszlik meg az átlagos visszafordulási arány iparáganként:

Mivel a vásárlások nagy része már mobil készülékekről történik, webshopodnak a reszponzivitás mellett itt is gyorsnak és könnyen navigálhatónak kell lennie.

A pozitív benyomás érdekében ellenőrizd az oldal minden elemének betöltődését –  a képek renderelésének időtartamától kezdve a fizetési folyamat gyorsaságáig. Ehhez használhatod a Google Pagespeed Insight eszközt, amely segít abban, hogy objektív képet kapj a webshopodról, ezáltal nem lesznek csalódott, elutasított vásárlóid.

3. Ellenőrizd weboldalad mobil reszponzivitását

Az okostelefonok és táblagépek megjelenésével a mobilhasználat is szerves része lett a mai, fiatalabb generáció életének, ezért győződj meg róla, hogy a webshop termékképei, termékleírásai, szimbólumai és tartalmi elemei reszponzívak-e, vagyis megfelelő méretben és minőségben jelennek-e meg a mobil eszközökön.

A Whitepress statisztikái szerint az elmúlt években az alábbi módon növekedett a mobilforgalom:

Ehhez remek megoldás a mobilbarát teszt, amely szintén egy ingyenes Google eszköz.

A webdesignerek és webfejlesztők előszeretettel alkalmazzák a weboldal reszponzív designjának elkészítése során például a Responsinator, vagy a Google Chrome DevTools eszközeit is. 

Ha az adott év végi kampány promócióját megjeleníted a weboldaladon, akkor még a promóció előtt győződj meg arról, hogy a mobilfelhasználók gond nélkül képesek végrehajtani a vásárlási folyamatot.

4. Készíts specifikus tartalmakat

Ez az előtervezés kritikus része. Ha elkötelezett híve vagy a tartalommarketingnek, akkor érdemes az egész ünnepi szezonban releváns tartalmakat publikálnod, ez lehet például:

  • ajándék katalógusokra,
  • ünnepi ajánlatok kommunikálása közösségi média posztokban
  • vagy direkt az ünnepi időszakra felkészítő blogcikkek posztolása, (persze megfelelően SEO-zva).

Ezek mind-mind remek és hatékony módszerek a vásárlói konverziók növelésére az ünnepi időszakban. 

Tekintettel arra, hogy itt egy kiemelt kereskedelmi időszakról beszélünk, fontos megtervezned, hogyan fogod ösztönözni az embereket arra, hogy fogyasszák a tartalmaidat, megosszák azokat a közösségi médiában és beszéljenek termékeidről.

Egy nyereményjáték indításával, vagy különböző akciókkal máris megnövelheted a vásárlóid számát, a járványhelyzetre való tekintettel előtérbe kerülnek a CSR tevékenységek, az ünnepek alkalmával pedig nagyobb hangsúlyt helyeződik a karácsonyi jótékonykodásra. Az Everfi szerint ez a TOP CSR tevékenység 2020-ban.

5. Tervezz releváns promóciós e-maileket

Egy megfelelően felépített és kivitelezett e-mail kampány nagyot lendíthet a konverziós arány növelésén, akár szerepet játszhat az összértékesítés kétharmadában is.

A Sas.com blogja szerint a személyreszabott email átkattintási aránya 14%, a konverziós aránya pedig 10%.

A leveled tárgyának megfogalmazását sem szabad fél vállról venni, hiszen ha a tárgymező nem elég figyelemfelkeltő, akkor nagyobb eséllyel fog eltűnni az e-mailed a vásárlókat érő nagy e-mail áradatban és nem fognak rákattintani a te üzenetedre. 

Egy figyelemfelkeltő és személyes e-mail tárgycímmel pl. “Péter ne hagyd ki ajánlatunkat!”, vagy “Tímea Pár óra múlva zárul akciónk!” sokkal jobban ösztönözheted a célközönségedet.

A legfrissebb adatok szerint így a legutóbbi Black Friday ideje alatt 3,6-szor, míg a Cyber Monday idején 3,1-szer több eladást tudsz produkálni, mint az átlagos novemberi napokon.

Nincs is jobb alkalom a sales típusú email kampányok indítására, mint az ünnepi szezon.

Tipp!  – Egy 3 lépésből álló működő stratégia:

  1. Abban az időszakban küldj leveleket az akciós ajánlatokkal megfűszerezve, amikor az ügyfelek még csak gondolkoznak az ünnepi vásárlásaikon.
  2. Időzíts be email-t azok számára, akik az utolsó pillanatban szeretnek vásárolni, hiszen ők azok, akik már felkészültek a vásárlásra.
  3. Emlékeztesd a kosárelhagyókat! Küldj számukra olyan üzenetet, hogy már csak néhány órájuk maradt befejezni a vásárlást. Keresd meg ezeket az ügyfeleket például egy olyan üzenettel: Holnap már csak teljes áron vásárolhatod meg a terméket – Vásárolj Ma!”.

    (Az elhagyott kosár értesítő funkciót érdemes a mindennapok során is használnod, hiszen nagy mértékben csökkenthető az elhagyások száma.)

Célszerű, ha küldesz egy emlékeztetőt a kosár elhagyást követően 60 perccel, majd 1 nap elteltével is.

A Thegood.com szerint az ünnepi szezonban ezeket az ajánlatokat kedvelik a legjobban a vásárlók: 

  • ingyenes kiszállítás  –  65%,
  • kedvezmények, amelyek százalékos kedvezményt nyújtanak a szokásos árból  –  59%
  • kuponok és kuponkódok  –  40%.

6. Fontold meg a logisztikai szolgáltatóval való együttműködést

Az ünnepi csúcsidőben a logisztikai folyamatok optimalizálására érdemes lehet kiszervezni a logisztikát egy erre szakosodott cég számára, akik átvállalják a vállalkozásod termékeinek a raktározással, csomagolással, kiszállítással kapcsolatos teendőit.

Mielőtt szerződést kötsz egy kiszervezett logisztikával foglalkozó szolgáltatóval, érdemes kiszámolnod a megtérülés költségeit, valamint a logisztikai folyamatok kiszervezésével járó egyéb költségeit is.

Azoknak a hazai e-kereskedőknek, akik évről-évre képesek megújulni és növekedni, már jól bevált módszer – főleg az ünnepek alatt – az aktuális logisztikai feladatok kiszervezése egy megbízható szolgáltató felé.

A Webshippy logisztikai szolgáltató segítségével könnyedén kezelheted webshopod logisztikai feladatait, ha pedig más lehetőségeket is szeretnél megismerni, az alábbi blogcikket érdemes elolvasnod a témában.

7. Frissítsd a promóciós szövegeket

Nincs sok időd az első benyomás felkeltésére. A Maximum Business statisztikái alapján a webhely konverziók 84 százaléka az első látogatáskor következik be.

Ha az új látogatók a promóciódat találják meg az első helyen, akkor mindent meg kell tenned annak érdekében, hogy ezek a látogatók konvertáljanak is, vagyis vásároljanak webáruházadban.

Az első látogatók konvertálása érdekében:

  • Légy határozott és közvetlen, hiszen manapság már a lényegretörő és célzott kommunikáció működik!
  • Légy meggyőző, ajánlj valami értékeset, mint pl. egy ellenállhatatlan csali ajánlatot, amit akár ingyenesen is adhatunk a látogató részére, hogy elnyerjük a bizalmát!
  • Tedd a konverziós folyamatot egyszerűvé, amivel „egy kattintásos” folyamat útján eljuttatod a látogatót a pénztárba.
  • Alkalmazz olyan cselekvésre ösztönző kifejezéseket a promóciós oldalon, mint például „csak ezen a héten” vagy a „csak egy nap” kifejezések!

Ezzel is nagyobb eséllyel ösztönözheted vásárlásra az első látogatókat.

8. Ha teheted, ajánlj ingyenes szállítást

Ahogyan az 5.pontnál már említettük, a vásárlók által egyik leginkább preferált ajánlat az ünnepi szezonban az ingyenes kiszállítás, így érdemes megfontolni ennek a funkciónak a bevezetést az ünnepi szezonban.

Jogosan merül fel a kérdés, hogy az árrésbe ezt miként kalkuláld bele, viszont megteheted ezt egyszerűen, ha beépíted a termék árába, vagy plusz pénzért expressz szállítást ajánlasz fel.

 A Retail Touchpoints adatai szerint az e-kereskedelemben 10 vásárlóból csaknem 9 már az ingyenes szállítás mellett dönt, a gyors szállítás helyett. 

A GKI Digital is írt arról, hogy egyre több magyar vásárol külföldi webáruházból, és a magyar vásárlók a szállítási díjat illetően meglehetősen árérzékenyek. Kutatásaik alapján a válaszadók 36 %-a mindig a lehető legolcsóbb – és ezáltal leglassúbb – ingyenes szállítást választja.

9. Ügyelj a gyors és hatékony ügyfélszolgálatra

Tapasztalat, hogy sok vállalkozó nem alkalmazza a GY.I.K. adta lehetőségeket, pedig a látogatók döntő többsége használja tájékozódásként ezt a menüpontot. Azonban ez a lehetőség sem old meg minden kérdést.

Növeld az ügyfél elégedettséget és a vásárlói lojalitást a megfelelő online ügyfélszolgálat használatával. Például valamilyen online chatbot alkalmazással, melyet könnyedén a webshopodba integrálhatsz – ezáltal gyorsan, hatékonyan és személyre szabottan tudsz kommunikálni a vásárlókkal.

Törekedj arra, hogy a felmerülő probléma már az első kapcsolatba lépésnél megoldódjon, ami összhangban van az ügyfél elvárásaival.

Tisztán és érthetően kommunikálj az ügyfelekkel. Az ügyfélszolgálat nagy része az elvárások kezeléséről szól. Ha a szállítási idők csúszásával kell számolnia ebben a szezonban a vásárlónak, akkor kommunikáld ezt a pénztár oldalon.

Ha még nem használsz valamilyen ügyfélszolgálati szoftvert, akkor fontold meg a bevezetését, hiszen a megfelelő program segítségével folyamatosan figyelemmel kísérheted az ügyfelek panaszait és ezáltal hatékonyabban segíthetsz azok megoldásában.

10. Használd ki az ünnepi alkalmat a visszatérő vásárlók szerzésére

Végül, de nem utolsósorban az ünnepi időszakot felhasználhatod arra is, hogy növeld a vásárlói lojalitást, és visszatérő ügyfeleket szerezz.

A Smile.io-nál végzett kutatások is alátámasztják, hogy a visszatérő vásárlók hozzák a legtöbb bevételt az online kereskedelemben.

Ők azok akik többször is visszatérnek és vásárolnak, hiszen a visszatérő ügyfelek 9-szer nagyobb valószínűséggel konvertálnak, mint az első vásárlók – írja az Adobe Digital Index.

Íme néhány ötlet a vevői elkötelezettség erősítésére:

  1. E-mail kampányok: Sok ügyfél nagyra értékeli a nyomonkövetést, akár organikusan, vagy személyes módon történik. Ebben az időszakban azt javasoljuk, hogy előre tervezd meg az üdvözlő e-maileket, az utánkövető és eladásösztönző e-mail kampányokat.
  2. Hűségprogramok: A hűségprogramok, vagy jutalom programok keretében olyan akciókat hajthatsz végre, melynek során a webshopba visszatérő vásárlókat jutalmazod meg az ünnepek előtt ösztönző időszakban.

    Többek között alkalmazhatsz ajándékkártyákat, vagy akár különleges partnerségi programot is. A magyar vásárlók is kedvelik azokat a webáruházakat, ahol hűségprogram várja őket.

    A Shoprenter rendszerében alkalmazott Rendelés és vevő kezelés funkció például lehetőséget ad számunkra, hogy vásárlóinkat különböző kategóriák felállítása által rangsoroljuk, így különbséget tehetünk prémium kategóriás, törzsvásárló és “egyszerű” vásárló között.
  3. Lépj túl az elvárásokon: Ha képes vagy a vásárlók fejével gondolkodni, akkor egyre több visszatérő ügyfeled lesz az ünnepi szezont követően is. Gondolj arra is, hogy a lojális vásárlók többet is költenek.

    Összpontosíts arra, hogy a lehető legjobb szolgáltatásokat ajánld számukra, törekedj az ügyfélélmény növelésére, valamint az egyedi termékek bevezetésére a piacodat illetően.

Konklúzió

Ha úgy érzed, hogy a fentebb említett pontok közül bármelyik még hiányos számodra, akkor célszerű minél előbb belevágni abba, hogy fejleszd a gyenge láncszemeket! 

Hiszen nyakunkon az ünnepi szezon és a potenciális vevőid mind csak arra várnak, hogy elkölthessük a pénzüket. A kérdés, hogy nálad fogják-e vagy a konkurensednél.

Légy Te a legfelkészültebb az általunk bemutatott praktikák segítségével!

A szerzőről:

Berta Gergő
Berta Gergő
Tulajdonos –  Maximum Business
Gergő a Maximum Business tulajdonos, ügyvezetőjeként aktívan kiveszi a részét az online marketing kivitelezési teendőkből, legyen szó PPC hirdetésekről, e-mail marketingről vagy akár online marketing stratégia kialakításáról. Büszke az innovatív vezetési módszerére, illetve a partnerekkel elért közös eredményekre.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Az analitika piros pirulája

Avagy hogyan járult hozzá a Conversific a Felújítás Webáruház közel 500%-os bevétel növekedéséhez. Ha ...Elolvasom

Close