Bevételnövelés Esettanulmány

Az analitika piros pirulája

8 perc olvasási idő

Avagy hogyan járult hozzá a Conversific a Felújítás Webáruház közel 500%-os bevétel növekedéséhez.

Ha az összes alkalmazás közül csak egyet tarthatnánk meg, az a Conversific lenne.

– árulta el nekünk Siposs Levente, a Felújítás Webáruház ügyvezetője.

Tartalomjegyzék

Bevezetés – Hiba a Mátrixban

Ma már mindenki az aranyat látja az online kereskedelemben. A piaci igényeket kielégítő termék koncepciója rég a fejünkben van, már csak fel kell töltenünk egy szemnek kívánatos platformra és végül nem marad más hátra, mint figyelni, ahogy a bankszámlánkon található összeg mögé katonásan felsorakoznak a nullák. Ez a tökéletes bevételi forrás.

Azonban mi történik akkor, ha nem jönnek a számok? Ha a termékekbe fektetett pénzünk a raktárban áll mert megrendelések híján üresen konganak a kosarak? Ha hiába költünk több százezret marketingre még csak a hirdetések költsége sem térül meg?

Az esettanulmányban a Felújítás Webáruházat vesszük górcső alá. Bemutatjuk, hogy milyen problémákkal szembesültek, hogyan sikerült megtalálniuk ezek forrását, és hogy eközben nem csak egy teljes munkaidejű analitikus fizetését spórolták meg, de mindennek tetejében a bevételüket is 465 %-kal növelték

Mindezt az analitika “piros pirulája”, a Conversific segítségével sikerült elérniük, ami a filmbéli Neo-hoz hasonlóan ráébresztette őket is arra, hogy a webáruház mögötti  “Mátrixban” található töménytelen számadat valódi, kiaknázható lehetőségeket rejt.

Az esettanulmány Neo-ja – a Felújítás Webáruház

A Felújítás Webáruház, mint gondolat, 2015-ben látott napvilágot és 2 évvel később megvalósításra is került a megálmodó Siposs Levente és Halász Zoltán által.

Az alap koncepció egy egyszerű, de nagyszerű elvre épül: az évek alatt megtapasztalt és kiismert módszerek és anyagok tárházát tették elérhetővé azok számára, akik szakemberek hiányában, laikusként vágnak bele az egyik leginkább embert és kapcsolatot próbálóbb kihívásba, a lakásfelújításba.

Amellett, hogy utat mutatnak az építőiparban használt árucikkek végtelen erdejében, blog formájában folyamatosan hasznos információval látják el érdeklődőiket.

Mindezek mellett arra is buzdítják látogatóikat, hogy bátran célozzák meg őket kérdéseikkel bármilyen csatornán, mert küldetésüknek tartják, hogy ügyfeleiket teljes mértékben segítsék és támogassák a kitűzött céljaik elérésében.

Nem profitot akarunk termelni úgy, hogy közben elégedett ügyfeleink vannak, hanem elégedett ügyfeleket szeretnénk generálni, mert tudjuk, hogy ez a legjobb üzleti befektetés, aminek az eredménye a profit lesz.

Vakfoltok – Neo és a kérdések

Úttörőnek lenni kétélű kard

A Felújítás Webáruház nemcsak a házakon, de a piacon is újított, hiszen az általuk képviselt koncepció még nem talált vetélytársra itthon. Ám a megannyi előny mellett, még annál is több munkával jár, hiszen még nincsenek előttük kitaposott, jól bejáratott metodikák és technikák. Ebből adódóan találkoztak a következő nehézségekkel:

1. Időhiány – Sok célpont, kevés lőszer

Egy webáruház indítása mindig három dolog befektetésével kezdődik:

  • energia,
  • idő,
  • pénz.

Friss boltról lévén szó, legalább kettőnek híján voltak. Egyiknél sem mindegy, hogy pontosan mibe fektetjük ezeket, hiszen célunk, hogy mindez lehetőleg a legrövidebb idő alatt megtérüljön. Azonban, ha nem tudjuk felmérni, és megtervezni, melyek azok a területek, amelyekre leginkább fókuszálnunk kell, nem számíthatunk bevétel növekedésre.

2. Célkitűzés – Mekkorát merjünk álmodni?

Ahogy azt az előző bekezdésben is említettük, a tervezés sarokköve annak, hogy a célunkat elérjük, és ugyanez igaz, vice versa: ahhoz, hogy meg tudjuk határozni az elvégzendő feladatokat, szükségünk van az út során meghatározott mérföldkőre, ahova el szeretnénk jutni.

A kérdés, hogy hogyan tudjuk ezt a célszámot egy reális sávon belül belőni, ami nem egy lehetetlenül magas számot eredményez, melyre esély sincs, hogy elérjük, és nem is egy túlon-túl alacsonyat, melyet elérve kényelmesen hátradőlünk és kiengedjük kezeink közül a potenciális lehetőséget.

3. Lyukak a zseben – Amikor csak elfolyik a pénz

Azonban mi történik akkor, ha a nagy összegű ráfordítás ellenére a várt megtérülés elmarad és nemhogy nőne a bevétel, de csökkenni kezd? Hogyan kezdünk neki a hiba kutatásának? Hogyan találjuk meg a lyukakat a zsebünkben?

A cél minden esetben a befektetett pénz megtérülése. Ugyanúgy itt is, ahogy az időbefektetésnél létfontosságú a webáruház számára, hogy a megfelelő területekre a megfelelő mennyiségű összeget fordítsuk.

4. Analitika – A számmisztika magasiskolája

A fent említett betegségekre a legjobb orvosság az analitika, mely lehetővé teszi számunkra az áruház kulcs mutatóinak folyamatos monitorozását, és ezzel egyidejűleg a gyors reagálást az esetleges negatív változásokra.

Egyszerű, mint az 1×1 – annak legalábbis biztosan, aki elvégzett legalább egy 40 órás tanfolyamot és mögé tett pár év tapasztalatot, majd minden egyes alkalommal, miután kinyerte az adathalmazból a számára szükséges mutatókat, hálát ad a kávéért, mert tudja, hogy az elemzés egy több órát – ha nem napot – átölelő megmérettetés lesz.

Visszatérünk az ördögi kör elejére, hiszen egy kis csapattal rendelkező kezdő webáruház tulajdonosnak kismillió dologra kell időt szánnia, ez a munka pedig szinte egy egész embert kíván. Ha pedig erre egy profi analitikust szeretne felkérni, nemcsak az ő ellenőrzésébe fektetett időbe, de több százezer forintos bérbe is fog ez kerülni.

A fent soroltakra megoldást keresve talált rá a Felújítás Webáruház a saját piros pirulájára, a Conversificre.

A piros pirula – A Conversific szerepe

Valódi látványossággá teszitek számomra az adathalmazt.

– vallotta be Siposs Levente.

A Mátrixban

Akárcsak a Mátrixban a piros pirula, a Conversific sem tesz többet, mint felnyitja használója szemét a számok és adatok végtelen sora mögött rejlő információkra és összefüggésekre, anélkül, hogy külön tanfolyamra vagy tapasztalt szakemberre lenne szükség a megértéséhez.

Időnyerő

Mivel a Felújítás Webáruház úttörőnek számít területén, ezért idejük nagy részét abba fektetik, hogy megteremtsék az online feltételeket az egyes termékek forgalmazásához.

Ez magába foglalja többek között a termékek szűrését, az előnyeik megkeresését, felsorakoztatását, illetve a megfelelő pozícionálását is. Lévén, hogy több, mint 3300 cikkről beszélünk jelen pillanatban, ez felemészti mind idő, mind energia tekintetében a fókusz fő részét, hiszen a kínált áru minőségi volta az áruház egyik fő pillére.

Ebből következően az analitikára szánt időt a legminimálisabbra kellett, hogy csökkentsék, mindezt úgy, hogy a maximális információt ki tudják belőle nyerni, ami a döntéshozatalhoz szükséges.

Napi fél óra. Körülbelül ennyit vesz igénybe a Felújítás Webáruház számára, hogy naprakész infromációt kapjon a webshop bevételétől kezdve, a kosárelhagyáson át, a különböző marketing csatornák teljesítésének monitorozásáig.

Így amellett, hogy a jelenlegi kapacitásból a maximumot tudják kihozni, arra is jut idejük, hogy a termékpaletta kínálatát a négyszeresére növeljék.

Padlón a konverzió – Lyukfoltozás lépésről-lépésre

Van az az érzés, amikor a lift megindul felfelé, a gyomrunk pedig, mintha úgy döntene, marad ott, ahol volt, nem jön velünk a következő emeletre. Valami hasonlót élhetett át a Felújítás Webáruház, amikor egy három hetes időintervallumot vizsgálva a növekvő látogató szám mellett a konverziós ráta 0,09%-on vöröslött a képernyőn.

Azt, hogy ez probléma, nem nehéz megítélni, de honnan tudták, hogy ez pontosan mekkora baj?

Az, hogy a konverziós ráta pirossal van kiemelve (amit már zsigerből tudunk, hogy nem jelenthet jót) illetve látjuk, hogy több százalékot esett az előző időszakhoz képest vizuális támaszt nyújt.

Azonban, a konverziós rátára akkor akaszthatjuk a “jó” vagy “rossz” címkét, ha nem csak korábbi eredményeinkhez, hanem a miénkhez hasonló webáruházak teljesítményéhez is mérjük mutatóinkat (azaz almát az almához hasonlítunk). Így pontosan tudni fogjuk mennyire vagyunk versenyképesek a piacon.

Ebben van segítségünkre, az Iparági Összehasonlítás jelentés, ahol 20 000+ webáruház adataiból kerülnek kiválogatásra és összehasonlításra a számunkra releváns boltok eredményei.

(*) A képernyőfotó csak illusztráció, nem a cikkben szereplő webáruház adatait tartalmazza.

Mit is jelent a 0,09%-os konverziós ráta?

A webáruház nagyon sok ember érdeklődését keltette fel, de 10.000-ből mindössze 9 látogató dönt úgy, hogy vesz is valamit, ami hatalmas elmaradó bevételt jelent, a profitról nem is beszélve.

Viszont az első szükséges lépés már meg is történt: időben felismerésre került, hogy baj van, ami lehetővé teszi a gyors reagálást. Ehhez nem kellett hosszasan kutatni mert a Konverzió jelentésre kattintva ez az első dolog ami szembe jön velünk. Az Iparági Összehasonlítás jelentésben, pedig láthatjuk, hogy mutatónk az iparágban is a padlót veri.

Ássunk mélyebbre…

A következő lépés a mélyebb analízis – haladunk lejjebb a Mátrixban. Érdemes ilyen esetben ugyanitt lejjebb görgetni, ahol a Vásárlási folyamat teljes statisztikája megtekinthető. Szembeötlő volt, hogy az “Összes munkamenet” után minden lépés átlag alatt teljesített.

Ebből következett, hogy érdemes a probléma forrását az oldal látogatására használt eszközök között keresni. A Mobil jelentés, Platformok teljesítménye bontásában a mobil eszközön a Látogatások száma magas volt, míg a Konverziós ráta és a Visszafordulási arány kétségbeejtő értékeket mutatott.

Éles tesztelés vezette rá hősünket, hogy pop-upok terén beigazolódott a “jóból is megárt a sok” mondás: a felugró ablakok nagy száma élvezhetetlenné tette az webáruházban történő böngészést, és emiatt hagyták el a látogatók tömegesen az oldalt.

Ekkor rövid időn belül világossá vált, hogy a pop-upok számának optimálisra való csökkentése és a mobilon történő megjelenés alapos ráncfelvarrására van szükség.

Amint megvolt a probléma gyökerének oka és a megoldási terv, a csapat munkának is látott, így mind a látogatók száma, mind a konverziós ráta mutatója egyre távolabb és távolabb került a Conversificben is jelzett piros zónától, majd ezt a növekvő trendet a bevétel is követte fokozatosan.

Döntéstámogatás – Az Orákulum színre lép

A fenti eszközök kiváló segítséget nyújtanak “tűzoltás” esetén is – hiszen a jelen állapotokból visszavezethető, hogy milyen múltbéli események okozták adott pont sikerét vagy kudarcát-, de a funkciók tárháza nem merül ki ennyiben.

Szó szerint minden lényeges üzleti kulcsmutató a marketing költségektől, a termékek beszerzési összegén át a visszatérő vásárlókig nyomon követhető az egyes jelentésekben a saját teljesítményünk méréséhez.

Az Iparági Összehasonlítás funkció pedig lehetővé teszi, hogy teljesítményünket összemérjük az iparági trendekkel, így minden adott ahhoz, hogy egy valóban hasznos és működőképes stratégiát alkossunk meg.

Sőt mi több, a Conversific ennek nagy részét elvégzi helyettünk, és mint egy orákulum feltárja a webáruház fejlesztendő területeit, majd felajánl egy személyre szabott teendő listát, így mind a menedzsmentnek, mind az elemzőknek egyaránt segítségére lehet a jövőbeli célok kitűzésében, és az odavezető út megtervezésében.

+1 pont: Már meg is spóroltál 3 millió forintot és heti több órányi egyeztetést

Egy valamire való analitikus legalább 250.000 forintunkba kerül havonta. A kísérletezés, útkeresés és jó esetben folyamatos növekedés folyamatos elemzést is igényel. Máris nőtt az éves költség 3 millió forinttal.

Megbízható analitikust találni nem egyszerű feladat, a Felújítás Webáruház is megszenvedett ezzel a feladattal, és ha meg is találtad a megfelelő személyt, akkor is hosszas idő kell ahhoz, hogy kidolgozzátok a szükséges jelentések hogyanjait és folyamatosan egyeztessetek a közös munkával kapcsolatban.

Ezt az összeget és időt költhetnéd akár termékfejlesztésre, kínálatbővítésre, mobil felület ráncfelvarrásra, vagy bármilyen bevételtermelő tevékenységre, amire szükséged lehet.

A Conversific segítségével olyan szupererőre tehetsz szert Te és egész csapatod, amivel akár egy teljes munkakört kiválthattok.

Eredmények egy év távlatában -beszéljenek a számok

Végszó

A Felújítás Webáruháznak nem kellett sem időt, sem pénzt befektetnie egy 6 hetes alapozó kurzusba, sem egy teljes munkaidőben foglalkoztatott adatelemzőbe vagy adattárház programozóba, hogy a megálmodott webáruházat elindítsák a siker útján. 

Ehelyett a Conversificet választották, aminek segítségével sikerült rálátást nyerniük a bolt forrásaira és fő mutatószámaira. Időt spóroltak meg, így több figyelmet és energiát fektethettek a termékfejlesztésbe.

Az Iparági Összehasonlítás és a különfajta Jelentések segítségével megtalálták a bevételkiesés fő okát, valamint a Vásárlók részletesebb és pontosabb megismerésével optimalizálták a hirdetéseket, így minőségibb látogatókat szereztek. Mindezt napi egy kávé áráért (mezei espresso, nem franchise kávézóból).

Te bevetted ma már a pirulád? 💊

A szerzőről:

Meleska Péter
Meleska Péter
E-kereskedelmi elemző –  Conversific
Péter egy gyűrjük fel az ingujjat és végezzük el a munkát típusú e-kereskedelmi elemző. Világszerte számtalan kereskedőnek segített már bevételeik és profitjuk növelésében. Nem kell tovább keresgélned, ha eredményeket szeretnél elérni saját vállalkozásoddal.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
E-mail marketing a Shoprenterben

Ma már köztudott, hogy egy meglévő ügyfelet megtartani sokkal kevesebb erőforrást igényel, mint az ...Elolvasom

Close