SEO Tartalommarketing

Hosszú vagy rövid szöveget írjak? – SEO tartalomgyártás

6 perc olvasási idő SEO tartalomgyártás

Egy korábbi cikkünkben a linképítés alapjairól írtunk, mint a SEO egyik alappilére. És ha már a SEO alappilléreiről beszélünk, akkor muszáj szót ejtenünk az On-site SEO-ról, ami nem más, mint a tartalomgyártás.

Rengeteg helyről halljuk, hogy írjunk minél több tartalmat az oldalunkra, hogy jobban rangsoroljon minket a kereső. A tartalomgyártás valóban nagyon fontos, de vajon mindenhová ugyanolyan szöveget kell írnunk? Milyen témában és milyen hosszúságú szöveget írjunk, hogy mind az ügyfeleink, mind a Google jól értékelje? Ebben a cikkben ehhez adunk egy kis segítséget.

Tartalomgyártás – Hosszú vagy rövid szöveg?

A tartalomgyártásban alapvetően megkülönböztetünk hosszú és rövid formátumú szövegeket. Hogy egyszerűbb legyen különbséget tenni: Rövid szövegnek nevezünk mindent, ami 2000 karakter alatti és hosszú formátumú szövegnek azokat, amik 2000 karakter feletti terjedelemmel rendelkeznek (Természetesen attól nem lesz hosszú szövegünk, hogy 2100 karaktert írunk, ez inkább egy nagyjábóli terjedelem).

Ahogy azt a bevezetőben is említettük, egyre több forrásból kapjuk azt a javaslatot, hogy írjunk minél hosszabb szövegeket a webáruházunkba, mert a Google szereti a hosszú és részletes tartalmakat. De vajon igaz ez minden esetben? A rövid válasz az, hogy nem! Vagyis nem egészen. A Google valóban szereti a hosszabb szövegeket, főleg amióta a szövegrészlet alapú indexelés is az algoritmus része, azonban nekünk nem csak a Google-t kell kiszolgálnunk, hanem a felhasználóinkat is!

De akkor milyen szöveget írjunk a webáruházunkban? Ez attól függ, hogy mi a cél!

Rövid szöveg

Ahogy arról fentebb megegyeztünk, a tartalomgyártásban rövid szövegnek hívunk mindent, ami 2000 karakter alatti terjedelemmel rendelkezik. Ezt talán nehéz pontosan belőni, hogy mennyi is, így nézzük meg, hogy általában miket nevezünk rövid szövegeknek:

  • Rövid blogcikkek
  • Hírcikkek
  • Facebook bejegyzések és más közösségi tartalmak
  • E-mailek

Ezek többségében nem túl részletes szövegek, könnyen fogyaszthatók a felhasználó számára és nem céljuk, hogy részleteiben tárgyaljanak egy témát. Sőt, alapesetben ezeknek az egyedüli fő célja, hogy egyetlen üzenetet közvetítsenek a felhasználó felé.

A rövid szövegek jobban teljesítenek a közösségi médiában

Egy hírlevélnél például egyértelmű, hogy nem fogunk túl hosszú szöveget írni, hiszen ezzel elveszíthetjük a felhasználó figyelmét és nem ér célt az üzenetünk.

Ugyanígy egy Facebook posztnál sem érdemes regényeket írnunk, hiszen maga a platform nem erre szolgál. Egyébként itt még a Facebooktól is kapunk segítséget, hiszen a hosszabb tartalmakat levágja és csak kattintással teszi elérhetővé, ami egy jelzés lehet számunkra, hogy ennél rövidebb tartalmat kellene írnunk.

Hosszú szöveg

A rövid szöveggel ellentétben, hosszú szövegnek nevezünk mindent, ami 2000 karakter feletti terjedelmű. Alapvetően a hosszú formátumú szövegek sokkal részletesebben mennek bele egy-egy témába, jobban körüljárják azokat, akár más részterületekről is hoznak információkat, melyek a szöveg szerves részét képezik.

Ilyenek lehetnek például:

  • Oktatóanyagok
  • Hosszú blogcikkek
  • Esettanulmányok és útmutatók

Itt már sokkal nagyobb odafigyelést várunk a felhasználótól, éppen ezért ezek nem is könnyen fogyasztható tartalmak. Általában az ilyen típusú szövegek oktatási, tájékoztatási céllal születnek, valódi kérdéseket akarnak megválaszolni (pont az ilyenek miatt is hasznos lehet a szövegrészlet alapú indexelés). Ilyenek például a Shoprenter blogcikkei is, melyek általában 6-10000 karakteresek is lehetnek.

Az ilyen jellegű tartalomgyártás nemcsak időigényes, de nagy erőforrásokat is igényelhetnek, hiszen kutatómunkára van szükség és sokáig kell őket formálgatni, hogy valóban értékes tartalmat gyártsunk. Azonban az ilyen szövegeknek sokkal nagyobb lehet a megtérülése, akár a forgalomterelés, akár a vásárlásösztönzés, akár a szakértői státuszunk megerősítése legyen a cél.

Ha tartalomgyártás a cél, akkor a hosszú szöveg is szükséges

Milyen szöveget írjunk?

Ez attól függ. A szövegünk terjedelmének pontosan ki kell szolgálnia a célunkat és találkoznia kell annak a platformnak a követelményeivel, ahová el szeretnénk helyezni. Ezért nem mondhatjuk azt, hogy minél hosszabb a szöveg, annál jobb.

Alapvetően elmondható, hogy a hosszabb szövegek jobban szerepelnek az organikus kereséseknél, azonban egy webáruházban nem csak blogcikkek vannak. Az alábbiakban végigvesszük, hogy hová milyen típusú szöveget érdemes írnunk webshoptulajdonosként.

Főoldali SEO leírás

A főoldali SEO leírás egy fontos eleme lehet a webshopunk Google általi megértésének. Ha nincs megfelelő terjedelmű és formátumú szöveg a főoldalunkon, akkor a keresőrobotok sokkal nehezebben tudják beazonosítani, hogy miről is szól az adott oldal.

Ez gyakran felmerülő probléma például olyan webshopoknál, ahol a felnőtteknek szóló tartalom miatt (alkohol, erotika), beléptető oldalt kell használnunk. Ha nincs leírás a főoldalunkon, akkor a Google sokszor ezt a beléptető oldal szöveget használja meta descriptionként, mivel nem tudja megállapítani, hogy a megadott meta valóban az oldal tartalmát írja le.

Ellenben, ha megfelelő szöveget írunk, akkor pontosan azt fogja megjeleníteni a Google, amit mi szeretnénk. Jó példa erre az idrinks.hu.

Megfelelő tartalom esetén az általunk megadott metát használja a Google

Legyen ez egy bemutatkozó szöveg, amelyben a legfontosabb kulcsszavakat használva leírjuk, miről szól az oldalunk, mi a célunk, kikhez szólunk. Itt használhatjuk a legáltalánosabb kulcsszavainkat, hogy minél inkább beazonosítható legyen a Google számára is a webshopunk célja.

Ide legalább 1500 karaktert érdemes írnunk, de ennél akár többet is írhatunk. Viszont mindenképp kerüljük a túl hosszú és nagyon részletes szöveget, mivel ezzel nem fogjuk elérni a célunkat!

Főoldali SEO leírás az idrinks.hu-n

Kategória oldali leírás

Sokkal jobban teljesítenek a találati listákon azok a kategória oldalak, amelyeken megjelenik megfelelő leírás is.

Ezért célszerű egy összefüggő leírás a kategória oldalakon az adott oldalhoz tartozó kulcsszavakat használva arról, hogy mi található itt. Itt a legjobb megoldás, ha több szöveg is születik.

Használjuk a Kategória leírásunkat a legfontosabb üzenet átadására. Ezek nagyjából 5-600 karakteresek legyenek és mindenképp az oldal tetején jelenjenek meg. Használjuk a fő kulcsszót/kulcsszavakat. Ide jól szerkesztett marketinges tartalomra van szükség, ami arra bíztatja a felhasználókat, hogy vásároljanak.

Ezenkívül a további kifejtésre, a többi releváns kulcsszóra készítsünk további szövegeket. Ezeket rakhatjuk a Kategória SEO leírásába vagy az Egyedi HTML modulba. Ennél a megoldásnál válasszuk a Terméklista alatti megjelenést, így bár a szöveg az oldalon megtalálható lesz a keresőrobotok számára a termékek és a lábléc között, mégsem nyomja le látványvonal alá a termékeket és nem zavarja majd a felhasználót!

Ezek a leírások fogják adni a relevanciát a kategória kulcsszavaira. Itt kell megjeleníteni az oldalra releváns, legerősebb kulcsszavakat, de természetes megfogalmazásban. Legalább 1500 karakteres szövegeket írjunk, de lehetnek hosszabbak is.

Az ide szánt szövegek legyenek ötletesek, de szakmai szempontból megalapozottak, hogy felkeltsék a vásárlók figyelmét. 

A jó leírások fogják adni a relevanciát a kategória kulcsszavaira

Hosszú vagy rövid blogcikket írjunk?

A döntésnél ne csak a saját célunkat vegyük figyelembe, hanem az ügyfeleink keresési szándékát is. Ha egy témáról szeretnénk hosszas értekezést írni, érdemes megnézni az adott topikhoz tartozó keresési kifejezéseket.

Ezekből már következtethetünk arra, hogy milyen mélyen érdeklődnek a téma iránt a felhasználók és milyen formában akarnak tájékozódni. Emellett érdemes megnéznünk a konkurenseink tartalomgyártási szokásait is, hiszen lehet, hogy ők már előrébb járnak nálunk ebben a szegmensben.

Amennyiben azt látjuk, hogy leginkább hosszú szövegek íródnak az adott témában, akkor érdemes kísérleteznünk. Írjunk egy hosszú és egy rövid változatot is a témában, más-más irányból megfogalmazva, majd mérjük a kattintásokat, olvasási időt. Nézzük meg melyik teljesít jobban és abba az irányba menjünk el.

Ellenben ne feledjük, hogy attól, hogy egy adott témánál most jobban teljesítenek a rövid szövegek, ez nem biztos, hogy a jövőben is így lesz, ezért ne álljunk rá teljesen erre, írjunk hosszabb szövegeket is a blogunkra.

Arról, hogy hogyan írjunk jó blogcikket és hogyan találjunk hozzá témát, a 6+1 tipp, ha nem találnál témát a blogcikkedhez című cikkünkben részletesen írtunk.

6+1 tipp, ha nem találnál témát a blogcikkedhez

Összegzés

Zárásként elmondhatjuk, hogy a hosszú és rövid szövegek nem jobbak vagy rosszabbak egymásnál, csak a megfelelő helyen kell használnunk őket. Ne írjunk 2-3000 karakteres blogcikk szöveget egy Facebook posztba, de ne szülessen egy 200 karakteres blogbejegyzés se a webshopunkban arról, hogy megérkeztek az új termékeink. Mindenhol használjuk a platform és a felhasználók által elvárt formátumot és terjedelmet!

Ha segítségre van szükséged a szövegeid megírásában, keress minket, hiszen havidíjas SEO szolgáltatásaink keretében megírjuk helyetted webáruházad leírásait és blogcikkeit is!

– forrás: Short-Form vs. Long-Form Content

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
6 tipp a visszáru folyamatok optimalizására

Ismerős az érzés, amikor a vevő visszaküldi a gondosan becsomagolt terméket, mert már nem ...Elolvasom

Close