SEO

[SEO Alapok] Amit a linképítésről tudnod kell

6 perc olvasási idő SEO - linképítés, linkmarketing

Ha a keresőoptimalizálásról tanulunk vagy beszélgetünk, akkor viszonylag hamar eljutunk a linképítés témaköréig. A backlinkek szerzése, a releváns tartalom gyártása mellett, továbbra is az egyik legfőbb rangsorolási faktor a Google-nél, így nem csoda, hogy ennyit beszélünk róla és, hogy a Shoprenter SEO szolgáltatásának is ez az egyik fő eleme.

De mi is az a backlink? Hogyan működik és mire jó? Hogyan szerezzünk a saját webáruházunknak külső hivatkozásokat? Ebben a cikkünkben ezt a témakört járjuk körbe és tisztába tesszük az alapfogalmakat, hogy minél sikeresebben tudjunk linkeket szerezni a webshopunknak!

Mi is az a backlink?

Ahhoz, hogy a linképítésről bővebben is tudjunk beszélni, tisztába kell tennünk ezt a fogalmat.

Szerencsére ez egy viszonylag egyszerűen megfogalmazható meghatározás: Backlinknek nevezzük, amikor egy másik weboldal hivatkozik valamelyik saját oldalunkra. Ez lehet a főoldalunk vagy akár egy aloldalunk is, a backlink ettől még backlink marad.

A linképítés alapjai

Egy jó linknek 3 ismérve van:

  1. releváns
  2. hasznos
  3. természetes

Ezekre a kritériumokra még kitérünk a későbbiekben és részletesebben is megmagyarázzuk őket.

A linkek tekintetében még két fontos fogalmat kell tisztáznunk, amelyek hatással vannak a linképítésre: follow és nofollow. A follow linkeket a Google is le tudja követni, azaz, az oldal forráskódjában jelöljük a keresőrobotnak, hogy szeretnénk, hogy “továbbhaladjon” a linkelt oldalra.

Nofollow linkek esetében viszont csak a felhasználó tudja követni a linket. Ez azt jelenti, hogy habár mi át tudunk navigálni egyik oldalról a másikra a linkre kattintva, azonban a Google robotjai nem fogják követni ezt a linket. Ha egy link nofollow-ra van állítva, akkor nem is adja át a linkerőt, így linképítés szempontjából ennek nincs haszna.

Hogyan alakultak ki a backlinkek?

Amikor Larry Page és Sergey Brin 1996-ban elkezdtek dolgozni a Google rangsoroló algoritmusán, akkor azt a döntést hozták, hogy az oldalak hitelességének eldöntését nem emberekre bízzák, hanem más weboldalakról érkező linkekre. Azaz, kvázi szavazatként tekintenek a más oldalakról történő hivatkozásokra.

Bár az elmúlt 25 évben sokat alakult, hogy a Google miként kezeli a linkeket és hivatkozásokat, az továbbra is elmondható, hogy a minőségi linkek és ezzel együtt a linképítés még mindig a top 3 legerősebb SEO sikerfaktor közé tartozik.

Azt ugyanakkor el kell mondani, hogy míg a 90-es évek végén és a 2000-es évek elején pusztán a linkek mennyiségével is manipulálni lehetett a helyezéseket, addig főként a 2012-es Google Pingvin algoritmus frissítésnek köszönhetően ez a helyzet a 2010-es évekre megváltozott.

Ma már nem lehet jó eredményeket elérni fórumokra és gyűjtőoldalakra posztolt linkekkel, de a minőségi és hiteles linkek továbbra is komoly szerepet játszanak a végső organikus rangsor kialakításában.

Egy jó backlink ismérvei

Korábban említettük, hogy egy jó linknek 3 ismérve van, a relevancia, a haszon és a természetesség. Mit is jelentenek ezek pontosan és hogyan vegyük figyelembe a linképítés során?

Egy jó link releváns:

Sokan hajtanak arra, hogy csak releváns oldalról kapjanak linkeket. Ez nem egy rossz stratégia, azonban nem feltétlenül hibátlan. Ha csak arra gondolunk, hogy mondjuk a magyar piac mennyivel kisebb, mint mondjuk az amerikai (vagy akár a teljes angol nyelvű piac), gyorsan beláthatjuk, hogy véges és valószinűleg elég alacsony számú olyan releváns oldal létezik magyar nyelven, ahová egy adott webáruház linket helyezhetne el.

Így a relevancia nem feltétlenül jelenti azt, hogy mondjuk egy barkácsboltos webáruház csak egy barkács témájú blogról kaphatna hivatkozást. Sokkal fontosabb a szöveg, amelynek környezetében megjelenik a link!

Ha a szöveg, ami körüleli a linket releváns és egyébként az oldalon találhatóak a témában hasonló tartalmak, illetve a kulcsszó is megfelelő, amire a linkelés történik (anchor text), akkor releváns lesz a backlink. A megfelelő anchor text megtaláláshoz elengedhetetlen a kulcsszókutatás, melyről a Kulcsszókutatás lépésről lépésre című cikkünkben részletesen is írtunk!

A jó link hasznos:

Ez elég relatív dolog és több tényezőből épül fel. Ide sorolhatjuk például a DA értéket, mely egy általánosan elfogadott mutató egy oldal erősségének megállapításában. Fontos még az oldalon eltöltött idő, vagy olvasási idő, az interakciók mértéke, vagy például a megbízhatóság.

Minél elismertebb egy oldal, annál jobb az a link, amit kapunk. Erre a legjobb példa mondjuk egy link valamelyik nagy magyar híroldalról, szemben egy kisebb blogról száramzó linkkel vagy éppen egy linkfarmmal szemben.

Míg az első esetben még a felhasználók által is egy nagyon megbízható oldalról van szó, addig a második esetben már egy kevésbé ismert oldalról beszélünk, így kisebb mértékben befolyásolja az oldalunk megítélését. A linkfarmokat pedig inkább kerüljük el, mert még negatív hatása is lehet az áruházunkra.

A jó link természetes:

Vagy annak tűnő! Egy természetes link organikusan jön létre, azaz nem, vagy nehezen azonosítható, hogy “mi magunk tettük oda”. Ez azt jelentené, hogy annyira jó a termékünk, szolgáltatásunk, hogy nem kell megkérnünk senkit, hogy cikket írjon róla, megteszi azt magától is.

Erre igen kicsi az esély, így szükséges nekünk utánamennünk a dolgoknak és megszerezni azokat a linkeket, amelyek segítik majd az előrejutásunkat. Az ehhez szükséges egyszerűbb technikákról lesz szó a cikk további részében.

Egyébként, ha az első két pont teljesül, akkor a harmadikat is kipipálhatjuk!

Szeretnél még többet tudni webáruházad keresőoptimalizálásáról? Olvass még többet blogunkon a SEO kategóriában vagy kérd szakértőink segítségét webáruházad SEO hibáinak feltárásában.

Hogyan kezdjük linképítést?

Külső hivatkozásokat több módon is szerezhetünk, alább pedig összegyűjtöttünk néhány egyszerű metódust, amivel mi magunk is linképítővé válhatunk.

Unlinked mentions

Elképzelhető, hogy több olyan cikk, tartalom is született már az oldalunkról, cégünkről, ahol megemlítenek minket, azonban nem linkelték be az oldalunkat. Ezeket érdemes megkeresnünk és elhelyeztetni a linket az oldalon. Hogyan fogjunk hozzá?

Használhatjuk például az Ahrefs Content Explorerét, ahol egy jelképes összegért kipróbálhatjuk a trial verziót (7 dollár). Itt rákeresve a cégünk nevére, kiadja az összes olyan említést, ahol szereplünk. Ezek nagy része valószínűleg már linkkel rendelkező oldal lesz, de egy része biztosan nem tartalmaz linket. Ezt akár manuálisan is végignézhetjük, vagy használhatunk hozzá külsős szofvereket, például a Screaming Frogot.

Ha megvannak az oldalak, ahol szerepelünk, de nincs linkünk, akkor vegyük fel a kapcsolatot és helyeztessük el a linket!

Az Ahrefs Content Explorer segít megtalálni az Unlinked mentionöket

Törött linkek

Ez egy nagyon egyszerű linképítési stratégia. Olyan blogokat, oldalakat kell keresnünk, amelyekben nincsenek linkek, vagy törött linkek vannak (pl. 404-re futnak). Ezután egy e-mailben megkérjük a blog szerzőjét, hogy cserélje le a hibás linket egy, a saját weboldalunkon található hasonló tartalomra mutató linkre.

Ha találunk olyan blogot, ahol van törött link, de nincs releváns tartalmunk, akkor érdemes előbb megírnunk azt és csak utána megkeresni az oldal üzemeltetőjét. Ezzel is gyorsíthatjuk a linképítést.

Ellenőrizzük a versenytársak linkjeit

Ha van egy oldalunk, amivel szeretnénk top pozíciót elérni és látjuk, hogy az adott keresésre valamelyik versenytársunk előrébb szerepel, akkor érdemes megnézni az ő linkprofiljukat.

Hogyan tehetjük ezt meg?

Ha megvan, hogy a versenytársunk melyik aloldalával vetélkedünk, akkor használjuk a Moz ingyenes linkprofil elemzőjét! Itt megnézhetjük a hivatkozásokat és a hivatkozó weboldalak számát is, illetve egyéb fontos adatokat.

Ha elemezzük a backlinkeket, akkor sok következtetést levonhatunk

A példában láthatjuk, hogy a Shoprenter főoldala elég magas DA értékű odalakról kap linkeket. Ez azt jelentheti például a versenytársainknak, hogy nekik is magas DA értékű oldalakról kellene linkeket szerezniük, ha a legfontosabb kulcsszavakra jobb pozícióba szeretnének kerülni.

Ha tudjuk, hogy a versenytársaink mely webhelyekről generálják a viszonthivatkozásaikat, akkor félig már nyertünk is, hiszen a legjobb gyakorlatokra fogunk összpontosítani, amelyek eredményeket hoznak a piacunk más tagjai számára is, ahelyett, hogy új, járatlan utakat próbálgatnánk, ki tudja milyen sikerrel!

Ha például azt látjuk, hogy a versenytársunk több linkje kapcsolódó blogokból származik, akkor nyilvánvaló, hogy a vendégblogolás náluk kitűnően működik. Ebből következtethetünk arra, hogy nekünk is ideje energiát fektetnünk ebbe a megoldásba.

Ha a linkek vállalati oldalakról származnak, akkor a versenytársak valószínűleg a linkeket a kapcsolatépítés révén kapják.

Ha azt látjuk esetleg, hogy a linkjeik olyan nagy értékű webhelyekről származnak, mint az Index, a Forbes, a HVG és hasonlók, akkor látnunk kell, hogy ezek valószínűleg fizetett elhelyezések.

Vendégblogolás

A vendégblogolást rengetegen csinálják és nem is véletlenül: Az egyik legegyszerűbb linképítési megoldás! De hogyan kezdjünk hozzá?

Először is keressünk olyan blogokat, amelyek témába vágnak és befogadnak vendégcikkeket is. A legjobb, ha olyanokat találunk, ahol nemcsak megjelentetik a vendégbejegyzést, hanem azokat meg is osztják a saját platformjaikon, esetleg még az olvasók is továbbosztják a közösségi médiában.

Írjunk egy levelet az oldal tulajdonosának, hogy szeretnénk egy vendégcikket megjelentetni az oldalán és tegyünk is néhány témajavaslatot. Ha sikerül megegyeznünk, akkor már csak a tartalomgyártás van hátra. Egy 2-3000 karakteres blogcikkel és a megfelelő kulcsszó kiválasztásával már megfelelő hatékonysággal tudunk dolgozni. A Google az első linket veszi figyelembe egy szövegnél, így a saját oldalunkra mutató hivatkozást tegyük minél magasabbra a szövegben, a megfelelő anchor szöveggel (ez legyen a kulcsszó).

Összegzés

Linképítésre természetesen rengeteg stratégia van még, melyeket nem említettünk, de ezek nagy része már haladó technika, melyet nem tudunk ebben a blogbejegyzésben részletezni. Azt azonban mindenképp le kell szögeznünk, hogy a linképítés nagyon hasznos SEO elem, amelyen folyamatosan dolgozni kell.

Ha úgy érzed, hogy nincs időd és energiád ezzel foglalkozni, akkor keress meg minket és a Shoprenter SEO szolgáltatása keretében segítünk megfelelő mennyiségű és minőségű linket építeni a webáruházadra!

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
facebook-fiok-beallitasa-ios-14
Facebook fiók beállítása iOS 14-hez

Ha használod a Facebook hirdetéskezelőjét, akkor már bizonyára találkoztál azzal az üzenettel, hogy az ...Elolvasom

Close