Webáruház indítás

Egyéni vállalkozás indítása egyszerűen

5 perc olvasási idő egyéni vállalkozás indítása

A kezdő vállalkozók számára komoly problémát jelenthet annak eldöntése, hogy vajon milyen vállalkozási, illetve adózási formával induljanak el. A legtöbb esetben a válasz egészen egyszerű, hiszen az egyéni vállalkozás indítása lesz az, ami a legkézenfekvőbb, legegyszerűbb és legolcsóbb elindulást teszi lehetővé.

Az egyéni vállalkozás, mint vállalkozási forma, illetve a Kisadózó Vállalkozások Tételes Adója (KATA), mint adózási forma mellett 12 millió forintig csupán havi 50.000 forint adót kell fizetnünk.

Ez még akkor is a legkedvezőbb adózási lehetőség, ha egyébként az e-kereskedelemben szeretnénk vállalkozást kezdeni, ahol ezt a pénzügyi limitet viszonylag könnyen és gyorsan át lehet lépni.

De pontosan hogyan történik az egyéni vállalkozás indítása?

Ebben a cikkben bemutatunk mindent, amire az egyéni vállalkozóknak szüksége lehet, a feltételektől kezdve egészen a folyamat minden egyes lépéséig.

Egyéni vállalkozás indítás feltételei

Az első és legfontosabb kérdés egy kezdő vállalkozó életében mindenképp a pénzügyekhez kapcsolódik.

Emiatt nekünk is érdemes ezzel kezdeni.

A kedvező adózási lehetőséget már ismertettük a bevezetésben – de mi mást érdemes még tudni pénzügyi szempontból?

Vállalkozói bankszámla

Sok esetben kérdés, hogy szükség van-e céges bankszámlára egy vállalkozás elindításához?

Sem a KATA adózáshoz, sem az egyéni vállalkozás indításához nincs szükség rá.

Ám ennek ellenére érdemes lehet megfontolni, hiszen rengeteg előnye van:

  • Amint ÁFA körbe lépünk, kötelezővé válik a vállalkozói számla
  • Az adóhatóság külön kezeli a vállalkozáshoz kötődő pénzügyeket
  • Az online fizetés beüzemeléséhez (pl.: webshop esetén) előfeltétel lehet az E.V. végződésű számla 

A vállalkozói bankszámla létrehozása rendkívül könnyű, és  csak egy éves – jellemzően nagyon alacsony – számlavezetési díjat kell érte fizetni.

Ügyfélkapu – egyéni vállalkozás indítása

Az ügyfélkapu ma már kötelezőnek tekinthető, hiszen online – és sok esetben az offline – ügyintézés után is ide kapjuk a hivatalos leveleket.

Nem csoda tehát, hogy az egyéni vállalkozás indítása is a magyar Ügyfélkapun keresztül történik.

Következzen tehát a konkrét folyamat.

Egyéni vállalkozás indítása 2023-ban

1. lépés: Ügyfélkapu regisztráció

vállalkozói engedély egyéni vállalkozás indítása céllal

Amennyiben még teljesen újak vagyunk az online ügyintézésben, és nem rendelkezünk ügyfékapuval, regisztrálnunk kell.

A regisztráció online és személyesen is megvalósulhat, ám az interneten jóval egyszerűbb és gyorsabb a folyamat.

Maga a regisztrációs felület itt érhető el.

2. lépés: Webes Ügysegéd – egyéni vállalkozás indítása

Az egyéni vállalkozás indítását a Webes Ügysegédben kell megtennünk, amit ide kattintva érhetünk el.

Ez után az “Egyéni vállalkozás” menüpontot kell megkeresnünk.

egyéni vállalkozás indítása

Az egyéni vállalkozás indítását mindig, minden esetben a hónap elejére érdemes időzíteni, ugyanis mivel járulékfizetésnél teljes naptári hónapot számítanak, ezért akkor járunk a legjobban, ha minél hamarabb kezdjük el – legjobb esetben elsején, hiszen ugyanannyit kell fizetnünk, mintha a hónap végén kezdenénk el.

3. lépés: Székhely megadása

Az egyéni vállalkozás székhelyének kiválasztása a Webes Ügysegéden azért fontos lépés, mert szükség van egy címre, ahova a hivatalos levelek érkezhetnek.

Említettük korábban, hogy erre az Ügyfélkapu felülete is tökéletesen alkalmas, ám jobb, ha két felület is van erre a célra.

A székhely választásnál arra érdemes figyelni, hogy ha nem az egyéni vállalkozó nevén van az ingatlan, akkor a NAV az ingatlan haszonélvezőjétől írásos engedélyt fog kérni, amiben az érintett kifejezi, hogy az egyéni vállalkozó az ő engedélyével használhatja székhelyként az ingatlant.

Ez csupán egy nagyon rövid dokumentum, amit egyszerűen csak ki kell nyomtatni, majd alá kell írnia az ingatlan haszonélvezőjének.

A dokumentumot “székhelyhasználat jogcímét igazoló okirat” néven lehet megtalálni az interneten.

4. lépés: Tevékenységi kör

A tevékenység azt jelöli, hogy az egyéni vállalkozó milyen iparágat és foglalkozást fog üzletszerűen végezni az egyéni vállalkozás keretein belül.

Alapvetően nincs másra szükség ebben a lépésben a Webes Ügysegéden, csupán meg kell keresni, hogy a tevékenységünket pontosan hogyan nevezi a törvény, és milyen kód alatt találjuk – majd kiválasztani a listából, ami itt található.

Webshop indítása esetén például a “TEÁOR 4791 – Csomagküldő, internetes kiskereskedelem” számot kell megkeresnünk.

Azonban ha a tevékenységünk engedélyhez kötött, akkor további teendők várnak ránk, hiszen engedélyeket kell szereznünk.

Az elindulás előtt minden esetben meg kell győződnünk arról, hogy a tevékenységünk valóban engedélymentes-e.

5. lépés: Alanyi adómentesség

A kezdő vállalkozóknak remek lehetőség, hogy nem kell ÁFA-t fizetniük 12 millió forintig (KATA adózás esetén).

Ez esetben nem lesz szükség ÁFA bevallásra, illetve az ügyfelek is ÁFA-mentesen vehetik igénybe a szolgáltatásainkat.

Ezt az “ÁFA-mentesség” menüpontnál az “Alanyi adómentesség” résznél lehet bejelölni az Ügysegéden belül.

Webáruház tulajdonosoknak ugyanakkor nem biztos, hogy megéri, hiszen ezáltal nem lesz visszaigényelhető az ÁFA.

Az egyéni vállalkozás indítási folyamat ezzel a lépéssel be is fejeződik, az elküldés után pedig megkapjuk az Egyéni vállalkozói adószámunkat, ami nem ugyanaz, mint az adóazonosító jel!

Ám hátra van még néhány nagyon fontos lépés!

6. lépés: Kereskedelmi tevékenység bejelentése

A webáruház indítás kereskedelmi tevékenységnek minősül, így azt be kell jelenteni a székhely szerinti önkormányzatnál. Erről bővebben itt olvashatsz.

Amennyiben más tevékenységet szeretnénk végezni, ami nem kötődik a kereskedelemhez, abban az esetben ezt a lépést ki lehet hagyni.

A folyamat végtelenül egyszerű: az önkormányzati oldalon található egy erre vonatkozó dokumentum, amit le kell tölteni, kinyomtatni, kitölteni, majd elküldeni az adott önkormányzat email címére.

Postai úton is működőképes a dolog, de jóval egyszerűbb ma már online intézni ezeket az ügyeket.

7. lépés: Kamarai regisztráció

A regisztráció után azonnal regisztrálnunk kell a helyi Kereskedelmi és Iparkamaránál.

Magát a regisztrációt az Iparkamara weboldalán kell megtennünk.

A folyamat azzal zárul, hogy a regisztrációs adatlapot visszaküldjük számukra, ezután pedig befizetjük az évente fizetendő kamarai hozzájárulás díját.

8. lépés: Iparűzési adó bejelentése

Az iparűzési adót az egyéni vállalkozás indításától 15 napig kell bejelenteni – szintén a helyi önkormányzatnál.

Gyakorlatilag ugyanott lehet elintézni, ahol a kereskedelmi tevékenységet is bejelentettük.

Ezután emailben kapunk további tájékoztatást, hogy pontosan mennyit, mikor, milyen formában kell befizetnünk iparűzési adóként.

Egyéni vállalkozás indítása – sikeresség

A folyamat akkor zárul le, ha visszaigazolást kapunk:

  • Egyrészről az Ügyfélkapun.
  • Másrészről pedig az Önkormányzattól is.

Ezután megkezdhető a vállalkozói tevékenység, de fontos, hogy számlát kell kiállítani minden egyes ügyfelünknek, amit mind online, mind pedig fizikai formában is meg lehet tenni.

Az online számlázás automatikusan működik, és bár nincs ingyen, de jelentősen megkönnyíti a folyamatot! Ehhez elsőként egy online számlázó programra kell előfizetnünk, de a regisztráció után már a programok többsége érthetően, könnyen és gyorsan végigvezet majd a teljes folyamaton.

Az egyéni vállalkozás indítása ezzel hivatalosan is megtörtént.

A kérdés már csak az, hogy mi a következő lépés?

Tanuld meg az alapokat, amelyek szükségesek lesznek a vállalkozásod elindításához – jelentkezz a Targeter “PRO kurzus” képzésére, ahol elsajátíthatod azt az üzleti tudást, amire az egész vállalkozói karriered épülni fog.

Amennyiben webáruház létrehozását tervezzük, abban is hasonló segítséget tudunk nyújtani, például ezzel a lépésről lépésre felvázolt ellenőrző listával.

Próbáld ki a Shoprenter rendszerét 14 napig ingyenesen!

A szerzőről:

Diószegi Nóra
Diószegi Nóra
Webáruház indítási szakértő – Shoprenter.hu
Nóra már több száz webáruház elindításában vett részt, ezért átfogó képe van arról, hogy mi kell ahhoz, hogy hosszú távon is egy sikeresen működő webáruházat tudj működtetni. Foglalj most ingyenes konzultációt Nórához!

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
10 évesek lettünk - A tanulásra épített sikertörténet
10 évesek lettünk – A tanulásra épített sikertörténet

A Shoprenter 2011-ben indult azzal a céllal, hogy segítse a kereskedőket a minél hatékonyabb ...Elolvasom

Close