Webáruház indítás

Vállalkozás indítása, avagy hogyan érdemes elkezdeni?

6 perc olvasási idő Vállalkozás indítása

A vállalkozás indítás az egyik legnehezebb tevékenység, amibe egy ember belefoghat.

Szerencsére az utóbbi 10 évben ez már egyre kevésbé volt igaz, több dolognak köszönhetően:

  • Az online vállalkozások alacsony belépési küszöbének
  • Az egyre nagyobb mennyiségben fellelhető információnak
  • A könnyebb, akadálymentesebb technológiai megoldásoknak (pl.: fogd-és-húzd jellegű weboldal építőknek vagy a bérelhető webáruházak megjelenésének) 

Ettől függetlenül azonban az üzleti világ dinamikája, működési mechanizmusa és univerzális alapelvei nem sokban változtak.

Sokan arra koncentrálnak, hogy “mit” érdemes értékesíteniük – de arra nagyon kevesen tudják a választ, hogy “hogyan” érdemes ezt az ötletet megvalósítani.

Ebben a cikkben erre keressük a választ!

A vállalkozás ötlet megtalálása

saját vállalkozás ötlete

Ahhoz, hogy egy vállalkozás sikeressé tudjon válni, nélkülözhetetlen a megfelelő vállalkozás ötlet megtalálása.

Ehhez a legbiztosabb út a piackutatás, amely során kielemzed a piacot, a legfrissebb trendeket, a legújabb sikeres vállalkozások üzleti modelljét, kikérdezed a közeli barátokat és családtagokat a saját problémáikról és mindennapjaikról, vagy megkeresed azokat az online közösségeket, akik hasonló emberekből állnak, mint te.

A legjobb vállalkozás ötletek sok esetben a vállalkozók saját életéből rajzolódnak ki, hiszen az egyedi problémáinknak nincs nagyobb szakértője, mint mi magunk. 

Azonban az általános módszerek mellett érdemes azt is megvizsgálni, hogy melyek azok az ötletek, amik az utóbbi években példátlan növekedést produkáltak.

A legfrissebb trendek alapján ezek a vállalkozás ötletek futnak most a legjobban:

  • Kerttel vagy lakberendezéssel kapcsolatos termékek értékesítése (pl.: kertészet, kerti konyha kellékek)
  • Diétás, vagy egészséges termékek piaca (pl.: “mindenmentes” cukrászdák, gluténmentes webshopok)
  • Online tartalomgyártás, influencerkedés (pl.: Youtube videók, vloggerkedés)
  • FMCG termékek értékesítése (pl.: kávé, tea)
  • Természetes anyagokból készült termékek (pl.: natúrkozmetikumok)
  • Ingatlan adásvétel (pl.: családi házak)

Miután találtunk 1-2 izgalmas vállalkozás ötletet, érdemes őket validálni: kideríteni, hogy vajon van-e rájuk kereslet. 

Erre több módszer is létezik, például meg lehet hirdetni a termékeket a különböző közösségi oldalakon, még mielőtt berendelnénk őket, vagy megnézhetjük, hogy a piacon van-e rájuk kínálat. Amennyiben azt látjuk, hogy több konkurencia is jelen van az adott piacon, az általában azt jelenti, hogy ott keresletnek is kell lennie. Emellett a Google kereséseket is érdemes minden esetben megvizsgálni.

Mindezek mellett az is nagyon jól tud működni, ha felkeresünk néhány olyan blogot, ami rendszeresen összegyűjti számunkra a legnagyobb potenciállal kecsegtető vállalkozás ötleteket.

Mi például pontosan ezt tettük, ezért ha még több ötletet szeretnél, akkor érdemes elolvasnod ezt a cikkünket is!

Az üzleti stratégia fontossága

A vállalkozás ötlet bár nagyon fontos, önmagában azonban semmire sem elég.

Kell mögé egy jól átgondolt, alaposan megtervezett üzleti stratégia is – tehát a kivitelezés.

Egy üzleti stratégiában például meg kell határoznod, hogy a vállalkozás:

  • Mit fog értékesíteni? (termék/szolgáltatás)
  • Hol fogja értékesíteni? (marketing stratégia)
  • Profitábilis lesz-e a működése? (pénzügyi terv)
  • Mi lesz az üzleti modell? (webshop, tanácsadás, kivitelezés, stb.)
  • Milyen jogi, adózási feltételekkel indul? (pl.: egyéni vállalkozás, KATA, Kft., stb.)

Tanuld meg az alapokat, amelyek szükségesek lesznek a webshopod elindításához – jelentkezz a Targeter “PRO kurzus” képzésére, ahol elsajátíthatod azt az üzleti tudást, amire az egész vállalkozói karriered épülni fog.

A vállalkozás ötlet részben már említett piackutatás azért fontos, mert ezzel a legnehezebb kérdésekre már megkapjuk a választ, név szerint arra, hogy milyen jellegű terméket lenne érdemes értékesíteni, és hogy vajon milyen üzleti modellt kell mögé rakni ahhoz, hogy profitábilis legyen.

A profitábilis működéshez azonban ez még nem elég, tudnunk kell az összes vállalkozás indítási költséget is, hiszen ez alapján tudjuk csak kiszámolni, hogy mekkora befektetést fog igényelni a cég elindítása.

Ez azonban még mindig nem a legnehezebb rész, hiszen előrejelzéseket is kell készítenünk, hogy vajon milyen áron, mennyit fogunk tudni eladni a termékből, ebből vajon mekkora bevétel fog származni, és a költségeket is figyelembe véve mikor érhetjük el a nullszaldót – azt a pontot, amikor a vállalkozás visszahozza az indítási költségeit –, amitől kezdve már profitot termel.

Ehhez egy komplett pénzügyi tervre van szükség. A vállalkozás indítás egyik legnagyobb buktatója ugyanis a megfelelő pénzügyi alapok és ismeretek hiánya.

A másik csapda: az ügyfélszerzés.

Ahhoz ugyanis, hogy a terméket vagy a szolgáltatást el tudjuk adni, ügyfelekre van szükség – ám a legtöbb vállalkozó ehhez egyáltalán nem ért, így hiába nyújt(ana) kiemelkedő szolgáltatást, egyszerűen nincs ügyfél, aki azt megrendelné.

A marketing talán legfontosabb része az, hogy megtaláljuk és megszólítsuk a potenciális vásárlókat. Ebben ismét csak segítséget tud nyújtani a piackutatás, ahol kideríthetjük, hogy a konkurencia milyen csatornákon keresztül éri el a vásárlóit.

A legnépszerűbb marketing csatornák:

  • Keresőoptimalizálás (SEO) – a Google keresésekben történő megjelenés
  • Hirdetés (PPC) – többnyire a Facebookon és a Googleban történő kattintásalapú hirdetés
  • Közösségi média marketing – a Facebookról, Instagramról, Youtube-ról és más közösségi oldalakról történő organikus forgalomterelés
  • Email marketing – az oldalunkra érkező forgalom email címének megszerzése, majd az érintettek számára elektronikus kampányok eljuttatása
  • Konverzió optimalizálás – a weboldalunk vagy webshopunk eladásainak és kosárértékének növelése

Természetesen ezeken kívül még rengeteg más csatorna létezik, hiszen akár offline, fizikai reklámkampányokat is folytathatunk.

A marketing azonban nem csak arról szól, hogy megtaláljuk a potenciális ügyfeleket – meg is kell győznünk őket, hogy a mi termékünk a legjobb a piacon, és megéri ezt választania a konkurenciával szemben.

Ahhoz tehát, hogy a vállalkozás indítása gördülékenyen menjen és ne legyen bukásra ítélve már a kezdetekkor, mindennek a helyén kell lennie.

Ehhez pedig egy megfelelő, jól működő üzleti modellre van szükségünk.

Szerencsére a mai magyar viszonyok megengedik azt, hogy kicsiben kezdjük el, és ne kelljen túl sok pénzt és időt befektetnünk ahhoz, hogy validáljuk a vállalkozás ötletünk létjogosultságát.

Ehhez az alábbiakban bemutatunk egy rövid szemléltetést, ami egy alacsony kockázatú vállalkozás indítási folyamatot mutat be.

Vállalkozás indítása egyszerűen

Az első vállalkozás indítása a szárnybontogatásról, a tesztelésről és az üzleti élet megismeréséről szól, éppen ezért olyan üzleti modellel érdemes elindulni, ami ezt a leginkább támogatja.

Amennyiben rendelkezel valamilyen mély szakmai tapasztalattal, akkor a tanácsadás remek választás lehet, hiszen minimális befektetéssel elkezdhető, tulajdonképpen csak a szaktudásodat kell eladnod másoknak – amennyiben viszont nincs kimagasló kompetenciád egyetlen területen sem, akkor talán a webshop indítás nyújtja a legjobb üzleti modellt.

Webshop

egyéni vállalkozás indítása

A webshopok térnyerésének hátterében több szempont is szerepet játszott:

  • Hihetetlenül egyszerű és kényelmes megoldás, mind a vásárló, mind pedig az üzemeltető szempontjából.
  • Ma már közvetlen kapcsolat alakítható ki a legolcsóbb piacok gyártóival (például Kína), ezáltal korábban soha nem látott könnyedséggel szerezhetők be a legújabb termékek – ráadásul rendkívül olcsón.
  • Ma már nincs szükség fejlesztői tudásra vagy több millió forintra egy webshop elindításához, ugyanis a különböző bérelhető webáruházak már nagyon profi megoldást nyújtanak, mindössze néhány ezer forintért havonta.

Ez utóbbira remek példa a Shoprenter, amelyet 14 napig teljesen ingyenesen próbálhatsz ki, ám az ára ezután sem ugrik meg jelentősen.

webáruház készítés próbaidőszak

A Shoprenter árait ide kattintva tekintheted meg.

Egyéni vállalkozás indítása

Ma már nagyon egyszerű megfelelni a jogi és adózási feltételeknek, ugyanis az egyéni vállalkozással (mint vállalkozási forma) és a KATA-val (mint adózási forma) néhány nap alatt elindítható a webáruház.

A legjobb pedig az egészben az, hogy mindössze 50.000 forintba kerül havonta.

Tehát:

  • Nem szükséges céget alapítani (például Kft-t)
  • Nem szükséges nagy összeget befektetni (mint a Kft. esetében a 3 millió forintot)
  • Rendkívül egyszerűen és gyorsan kezdhető meg a működés

Fontos megjegyezni, hogy a KATA vállalkozás indítása nem a legmegfelelőbb a webshopok számára, hiszen a kedvező adózás csupán 12 millió forintig tart, ezt pedig nagyon könnyű elérni egy webáruházzal, hiszen a termékek eladásának nagy részét a beszerzési ár adja.

Arra azonban tökéletes, hogy elinduljon a vállalkozás – a további teendőket (például cégalapítás) ráér majd akkor megtenni, amikor elértük a 12 millió forintos éves határt, és a vállalkozás már javában növekszik.

Az egyéni vállalkozás indításakor olyan teendőink lesznek, mint például a kamarai regisztráció vagy a tevékenységi kör felvétele.

Ne ijedj meg, hiszen amennyiben nem szeretnél mindennek te magad utána járni, ismerd meg szakértőinket, akik a jogászati teendőktől kezdve a könyvelésen át a fejlesztésig mindenben tudnak segíteni!

Pénzügyek

A pénzügyek kiszámolásakor eleinte elég meghatároznunk azt, hogy:

  • Mekkora vállalkozás indítási költséggel számolunk?
  • Mennyiért szerezzük be a termékeket?
  • Mennyiért fogjuk kínálni a termékeket?
  • Milyen havi költségeink lesznek?
  • Mindezek alapján mekkora profittal számolhatunk rövid, illetve hosszú távon?

Bár könnyűnek tűnik, azonban fontos, hogy egyetlen költséget se felejtsünk ki az egyenletből, ugyanis a termék árának meghatározásakor nagyon fontos, hogy a teljes képet lássuk.

A pénzügyi terv összerakásánál emellett arra érdemes még különösen nagy figyelmet fordítani, hogy a terméken elég nagy legyen a profit ahhoz, hogy a beszerzési áron felül a marketing költségeket is finanszírozni tudjuk belőlük.

Marketing

A marketing terv meghatározásakor érdemes megvizsgálnunk, hogy aki az általunk kínált termékeket szeretné megvásárolni, az vajon milyen vásárlói folyamaton megy keresztül?

Erre az egyik legbiztosabb módszer az, ha kiderítjük, hogy az ismerősi körünkből ki vásárolt már hasonló terméket, és vajon honnan értesült róla?

Ez alapján ki fog rajzolódni, hogy melyek azok az online (vagy offline) helyek, ahol a célközönségünk a legnagyobb számban megtalálható, így akár már a webáruház elindulása előtt is elkezdhetjük a piac és a célközönség megismerését, felmelegítését.

A marketing mindig pénzbe fog kerülni, ezt pedig úgy érdemes kiszámolni, hogy vajon mennyit kell költenünk egyetlen vásárló megszerzésére? Amennyiben a termékünket 1000 forintért szerezzük be, és 2000 forintért értékesítjük, de ehhez Facebook reklámokat kell futtatnunk, amelyek általánosságban 500 forint elköltése után hoznak egy vásárlót, akkor a 2000 forintos árból az 1000 forintos beszerzési ár levonása után le kell vonnunk az 500 forintos marketing költséget is.

Konklúzió

Ahogy láthattad, a vállalkozás indítása ma már egyáltalán nem számít nehéznek a 10 évvel ezelőtti állapothoz képest.

Azonban hiba lenne alábecsülni, hiszen még így is nagyon sokrétű folyamat.

Ahhoz, hogy megtaláld a számodra legjobban működő formulát, meg kell találnod:

  • A megfelelő vállalkozás ötletet
  • A legprofitábilisabb üzleti modellt
  • A legjobb operatív, marketing és pénzügyi stratégiát

És ez még csak a kezdet, hiszen egy vállalkozás folyamatosan fejleszthető, javítható, optimalizálható.

Amennyiben kíváncsi vagy, hogy miként érhetsz el egyre nagyobb konverziót, bevételt és profitot, olvass tovább a Shoprenter Blogon!

A szerzőről:

Diószegi Nóra
Diószegi Nóra
Webáruház indítási szakértő – Shoprenter.hu
Nóra már több száz webáruház elindításában vett részt, ezért átfogó képe van arról, hogy mi kell ahhoz, hogy hosszú távon is egy sikeresen működő webáruházat tudj működtetni. Foglalj most ingyenes konzultációt Nórához!

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
SEO - linképítés, linkmarketing
[SEO Alapok] Amit a linképítésről tudnod kell

Ha a keresőoptimalizálásról tanulunk vagy beszélgetünk, akkor viszonylag hamar eljutunk a linképítés témaköréig. A ...Elolvasom

Close