Webáruház indítás

Üzleti modellek az interneten és az e-kereskedelemben

7 perc olvasási idő business model

Az üzleti modell a vállalkozások legfontosabb alapeleme.

Az internetes cégeket – köztük a webshopokat is – úgy érdemes elképzelni, mint egy gépet, ami különböző alkatrészekből áll:

  • Weboldalból
  • Közösségi média felületekből
  • Email automatikából
  • Termékből/szolgáltatásból
  • Tartalmakból
  • Stb.

Ezek mind-mind kihagyhatatlan elemei egy online vállalkozásnak, ám az alkotóelemek önmagukban még semmit sem érnek – szükség van valamire, ami összetartja őket, és egy nagy egész részeként működteti.

Ezt a feladatot látja el a business model.

Az alábbiakban bemutatjuk, hogy pontosan milyen feladatokat kell ellátnia egy jól működő üzleti modellnek.

Bevezetés az üzleti modellekbe

A business model legfontosabb feladata tehát az, hogy működővé tegye az online gépezetünk elemeit.

Mit is jelent ez pontosan?

Azt, hogy a vállalkozás egyes részei (pl.: marketing, sales, support, stb.) egymásra építenek, ezáltal együttes erővel segítik az ügyfelek továbbhaladását az értékesítési tölcsérben – tehát eladásokat generálnak.

A #1 legfontosabb üzleti cél ugyanis minden esetben a profitszerzés.

Amennyiben a business model nem fenntartható, a bevételeknél fog a legkorábban látszani, hiszen egy jól működő gépezet bevételt, sőt profitot is generál – ráadásul eleget ahhoz, hogy a vállalkozás folyamatosan növekedni tudjon azáltal, hogy a felhalmozódó tőkét visszafektetik a cégbe az alapítók.

Az online világban több különböző üzleti modell is létezik, a teljesség igénye nélkül például:

  • Enterprise (B2B óriás vállalatoknak)
  • SaaS (szoftver)
  • Feliratkozás-alapú (subscription)
  • Új és használt áruk piaca (marketplace) 
  • E-kereskedelem (webáruház)
  • Reklám (advertising)

Ebből számunkra az e-kereskedelem lesz a legfontosabb, így a következő részben erre helyezzük a hangsúlyt!

Business model az online kereskedelemhez

Üzleti modell

Létezik egy módszertan, amelyet a Targeter oktat, és ami logikusan, 10-lépésben mutatja be egy online vállalkozás és webáruház felépítését teljesen a nulláról.

Ez az oktatási rendszer szigorú értelemben egy kicsit túl is megy az “üzleti modell” spektrumán, hiszen olyan elemeket is tartalmaz, amelyek nem kifejezetten a cég működését, sokkal inkább az alapítókat érintik — ám ha sikeresek szeretnénk lenni az üzleti életben és az e-kereskedelemben, akkor célszerű nem átugrani ezeket a részeket.

A 10 lépés a következőképpen fest:

  1. Az egész online üzleti rendszer megértése
  2. Vállalkozói ötlet kiválasztása, validálása
  3. Általános üzleti tudás megszerzése
  4. Specializált szaktudás megszerzése
  5. Üzleti modell kialakítása
  6. Az online jelenlét (pl.: webshop) kiépítése
  7. Az értékajánlat – termék vagy szolgáltatás – létrehozása
  8. Webjogi követelmények teljesítése
  9. Ügyfélszerzés (pl.: sales, marketing)
  10. Skálázás és automatizálás 

Nézzük meg őket egyesével!

1. lépés: Az egész üzleti rendszer és iparág átlátása és megértése

Az online világ alapjaiban különbözik attól, mint amit az internet kora előtt megszokhattunk.

Ezért nem csoda, hogy első lépésként azt kell megérteni, hogy miként működnek a dolgok a virtuális térben:

  • Hogyan történik a vásárlás?
  • Miként festenek a vásárlói út egyes lépései?
  • Milyen elemei vannak egy online értékesítési tölcsérnek?

Amint erre válaszokat kaptunk, már átlátjuk, hogy miként lehet eladásokat generálni az interneten – tehát hogyan működik egy “online gépezet”, például egy webshop.

2. lépés: Vállalkozói ötlet kiválasztása, validálása

Az üzleti karrier egyik legfontosabb döntése, hiszen minden egyes későbbi döntésünkre hatással van.

Teljesen máshogy működik egy szoftvercég, egy marketplace vagy egy webshop üzleti modellje, ezért a tervezésbe addig nem tudunk belekezdeni, amíg nincs meg az alapötlet.

Ráadásul mivel a kezdő webshopoknak valamelyik réspiacon kell elindulniuk, ezért eleinte nagyon kevés termék lesz a kínálatukban, így az ötlet kitalálása nem csak a cégre, hanem a termékre is vonatkozik – amellett tehát, hogy kitaláltuk, hogy webshopot szeretnénk nyitni, az első termékeket is ki kell választanunk.

Emellett természetesen validálni is kell az ötletet!

Ez azt jelenti, hogy ki kell derítenünk és be kell bizonyítanunk, hogy az elméletben összerakott hipotézis a gyakorlatban is működőképes-e:

  • Lesz-e a termékre kereslet?
  • Lesz-e, aki megvásárolja a terméket?
  • Be tudjuk szerezni (vagy el tudjuk készíteni) a terméket?

Amennyiben ezzel megvagyunk, még nem vághatunk bele a megvalósításba – alapozásra lesz szükség!

3. lépés: Általános üzleti tudás megszerzése

Sokan úgy kezdenek bele a vállalkozásba, hogy nincsen semmiféle üzleti tudásuk vagy tapasztalatuk.

Bár a siker így sincs kizárva, ám ez az út jóval nehezebb és rizikósabb, hiszen mindent menet közben kell kitalálnunk és megtanulnunk – a hibák így igen költségessé válhatnak.

Sokkal biztosabb módszer az, ha a webshop elindítása előtt megtanuljuk, hogy miként működik az e-kereskedelem.

Ebben hatalmas segítséget nyújt az ingyenesen letölthető “E-kereskedelem a gyakorlatban” c. útmutató.

Online értékesítést - Útmutató az e-kereskedelemhez

4. lépés: Specializált szaktudás megszerzése

Az üzleti tudás az, ami megkülönbözteti a vállalkozói létet az alkalmazottitól.

Ám hiába válunk vállalkozóvá, szaktudásra ekkor is szükségünk lesz, hiszen ismernünk kell a terméket, a réspiacot, a célközönséget és a szükségleteiket, a konkurenciát és a kínálatukat.

Ahhoz, hogy mindezeket össze tudjuk kötni, szaktudásra van szükségünk – meg kell ismernünk a piacunkat és annak sajátosságait.

Csak így tudjuk majd megkülönböztetni magunkat, ami a marketing egyik legfontosabb tevékenysége lesz.

5. lépés: Üzleti modell kialakítása

Végre elérkeztünk az üzleti modellünk megtervezéséhez!

Ekkor már kellő alappal fogunk rendelkezni, hiszen:

  • Át fogjuk látni az online értékesítés módszereit
  • Meg fogjuk találni a webshopunk termékötleteit
  • Üzleti tudást (pl.: e-kereskedelem) fogunk magunkra szedni
  • Specializált szaktudásunk is lesz, amivel megértjük a piacot és a piaci réseket

Az üzleti modell kialakítás lesz az alap, amire később az egész vállalkozás épülni fog.

Egy webshop esetében 5 dologra kell rendkívül nagy hangsúlyt fektetni.

  1. A webshop technikai rendszere és strukturális felépítése
  2. Az értékajánlat (termékek és szolgáltatások) kialakítása
  3. Webjogi követelmények teljesítése
  4. Ügyfélszerzés (pl.: marketing)
  5. Skálázás és automatizálás

Ez az 5 rész adja a következő lépéseinket!

6. lépés: Az online jelenlét (pl.: webshop) kiépítése

Az e-kereskedelemben ez a lépés lesz a legfontosabb.

A webshop lesz az online bolt, amin keresztül eladjuk a termékeinket, ezért nagyon komoly feltételrendszernek kell megfelelnie:

  • Gyorsan, gördülékenyen kell működnie
  • Folyamatosan le kell követnie a raktárkészlet változásait
  • 0-24, az év 365 napján “nyitva” kell lennie

Több irányba is el lehet indulni, de a kezdőknek és a technikai tudással nem rendelkezőknek a legjobb megoldást talán a bérelhető webáruházak jelentik.

Ezekben a rendszerekben folyamatosan hozzáférhetünk a legújabb frissítésekhez és javításokhoz, különböző alkalmazásokkal egészíthetjük ki a webáruházunk működését, testre tudjuk szabni a megjelenést és a működést, szakértő segítséget kapunk egy professzionális csapattól – és ami a legfontosabb, megkapjuk azt a stabilitást, amire egy online bolt esetében szükség van.

Próbáld ki most 14 napig ingyen Magyarország vezető bérelhető webáruház rendszerét!

Ingyenes webáruház indítása

A technikai alapok mellett azonban nagyon fontos a UX/UI is, tehát az, hogy az oldal használható, logikusan felépített, átlátható legyen – tehát megkönnyítse a vásárlást. Ezt a feladatot mi is elláthatjuk a weboldal-építő kiegészítőknek köszönhetően, de érdemes lehet akár webdesigner segítségét is igénybe venni.

Amint kész vagyunk a webáruházzal, már csak egy termékre van szükségünk, amit értékesíteni tudunk benne.

7. lépés: Az értékajánlat – termék vagy szolgáltatás – létrehozása

A termék – mivel eleinte kevés van belőle – a vállalkozás lelke.

Bár már a második lépésben kitaláltuk, hogy milyen termékekkel érdemes elindulnunk, a tényleges beszerzés vagy gyártás csak itt, a 7. lépésben valósul meg.

Ez az a pont, amikor rendkívül nagy türelemre és sok-sok tesztre van szükségünk, hiszen ha rossz minőségű, silány terméket adunk el, eltávolítjuk magunktól a vásárlókat.

A termékbeszerzés esetében rengeteg gyártó termékeit kell kipróbálnunk, értékeléseket kell olvasnunk, majd végül különböző minőségi elvárásokat kell támasztanunk a termékkel szemben.

Amennyiben pedig mi magunk gyártjuk, a minőség mellett ügyelnünk kell arra is, hogy ha beindul a webshop, a gyártás bírni tudja a tempót az értékesítéssel.

Azonban fontos megemlíteni, hogy egy webshopban nem csak terméket lehet értékesíteni – szolgáltatásra is van kereslet. Gondoljunk például az IKEA bútor összeszerelő szolgáltatására. Amennyiben például a réspiacunk a jóga, és jógatermékeket (pl.: jógamatrac) értékesítünk, nyugodtan ki lehet egészíteni a kínálatot olyan szolgáltatásokkal, mint a konzultáció, személyes jógaórák tartása vagy akár egy online jógatanfolyam. 

8. lépés: Webjogi követelmények teljesítése

Az internetes eladás szabályai nagyban különböznek a fizikai boltokétól, gondoljunk csak a 14 napos elállásra.

Ahhoz, hogy az online boltunk jogilag is törvényesen, legálisan működhessen, eleget kell tennünk ezeknek a szabályozásoknak.

Szükségünk lesz például Általános Szerződési Feltételekre (ÁSZF), illetve Adatkezelési Tájékoztatóra, hiszen az online világ egyik legnagyobb előnye az, hogy adatokat tudunk gyűjteni a vásárlóktól.

Ezeket az adatokat azonban nagy biztonságban kell tárolnunk, hogy illetéktelen kezek és harmadik fél ne férhessen hozzájuk.

9. lépés: Ügyfélszerzés (pl.: sales, marketing)

A marketing talán a legfontosabb lépés az üzleti modell kialakításában, hiszen a legtöbb webshop bukását a vásárlók hiánya okozza.

Az online marketingnek rengeteg alfaja létezik, a teljesség igénye nélkül például:

  • Közösségi média marketing: Ez a csatorna főleg az olyan termékeknél működik jól, amelyeknél fontos a vizualitás és impulzív vásárlásnak számítanak. Ilyen lehet például egy ruha, egy telefontok vagy egy otthoni/kerti dekor tárgy is.
  • Keresőoptimalizálás: Ez a csatorna a keresőmotorokra épít, és az olyan termékekre helyezi a hangsúlyt, amire aktívan keresnek az emberek. Amennyiben például tarot kártyát értékesítünk, akkor a termék- és kategóriaoldalainkat úgy érdemes optimalizálni, hogy a keresőmotorokban (értsd: Google) az első helyek egyikén jöjjünk ki az olyan kifejezésekre, mint a tarot kártya vásárlás vagy tarot kártya rendelés.
  • Email marketing: Az egyik legnagyobb konverzióval kecsegtető marketing csatorna, ahova az elkötelezettebb érdeklődőket kell feliratkoztatnunk, majd újra és újra meggyőznünk őket arról, hogy vásároljanak. Az email emellett az újraaktiválásban is rendkívül hatékony, amennyiben például egy táplálékkiegészítőt értékesítünk, és az adott ügyfél már több mint 90 napja nem vásárolt, kuponkódokkal és akciókkal aktiválhatjuk újra.
  • PPC hirdetések: A kattintásalapú hirdetések az internettel váltak népszerűvé. Lényegük az, hogy nem a megtekintések, hanem a kattintások után kell csak fizetnünk, így garantáltan látogatókat szerzünk az oldalainkra. Amennyiben például a telefontokunkat szeretnénk értékesíteni a webshopunkban, nagyon fontos, hogy az oldal jól konvertáljon, különben a kattintásokat nem tudjuk vásárlásokká alakítani.
  • Influencer marketing: Az utóbbi 10 év egyik leghatékonyabb marketing módszere, amely során nagy követettségű személyeket vagy cégeket támogatunk annak érdekében, hogy bemutassák a termékeinket a követőiknek. Ha az emberek azt látják, hogy az általuk követett és bálványozott influencer egy adott cég táplálékkiegészítőjét fogyasztja, akkor a követők nagy része is azt a terméket fogja megvásárolni.

A marketingnek számtalan más változata létezik, ám ezek azok a csatornák, amelyek a legnagyobb hatékonysággal hoznak vásárlókat. 

Amennyiben pedig kész vagyunk a rendszer felépítésével, és azt látjuk, hogy a webshop működik és eladásokat generál – rátaposhatunk a gázpedálra!

10. lépés: Skálázás és automatizálás 

Az utolsó lépésben azt szeretnénk elérni, hogy minden, amit eddig felépítettünk, nagyban is működőképessé váljon. A skálázás ugyanis azt jelenti, hogy az eddig jól működő folyamatainkat sokkal nagyobb léptékben valósítjuk meg, ezáltal több embert elérve, több embernek értékesítve.

Mindezt főként automatizálással és delegálással tudjuk elérni: embereket és robotokat kell alkalmaznunk annak érdekében, hogy minden feladat el legyen végezve.

A 10. lépés legfontosabb célja tehát a növekedés!

Az előző lépések ugyanis már megmutatták és bebizonyították, hogy amit csinálunk, az működik.

Ahhoz, hogy minél gyorsabban juthassunk el ehhez az utolsó lépéshez, célszerű már a folyamat legelején szakértő segítséget kérni, majd felszedni az elinduláshoz elengedhetetlen üzleti tudást is!

A szerzőről:

Molnár Dávid Targeter
Molnár Dávid
Üzleti és marketing tanácsadó –  Targeter.hu
A targeter.hu online vállalkozói képzésrendszer társ alapítója, aminek célja, hogy kinevelje Magyarország leendő vállalkozó generációját. Az oktatáson kívül pedig jelenleg marketing szakemberként tevékenykedik, fő területe a keresőoptimalizálás.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Retargeting.Biz all-in-one marketing platform webáruházakhoz
A digitális marketing új világa – All-in-one marketing platform

A Shoprenter Alkalmazások között is elérhető román Retargeting Biz forradalmasítja a közép- és kelet-európai ...Elolvasom

Close