Google Ads SEO Webshop üzemeltetés

TEMU: áldás vagy átok a magyar e-kereskedelemben?

9 perc olvasási idő temu

“A Temu letarolta 2023 végén a magyar e-kereskedelmi piacot is: mindenki innen rendel, pedig pár hónapja még senki sem ismerte.” – ezzel a mondattal indul a GKID, 2023 III. negyedévi Digitális Kereskedelmi Körkép riportja.

A Temu 2023 év végén lépett be a magyar piacra egy olyan erőteljes marketing stratégiával, mely alig pár hónap leforgása alatt a legnagyobb forgalmat lebonyolító hazai e-kereskedők rangsorának második pozíciójára repítette. Ezzel olyan webáruházakat körözött le, mint az Alza.hu, MediaMarkt vagy az IKEA. Egyedül az eMAG-ot nem tudta lesöpörni címvédő, első pozíciójáról.

A riport szerint, a külföldről is vásárlók 29%-a vásárolt 2023 utolsó három hónapjában a Temu-ról, ami a teljes 3,9 millió fős hazai online vásárlóbázis csaknem 9%-át teszi ki.

Jogosan merül fel a kérdés a hazai e-kereskedők körében, hogyan volt képes a Temu mindössze 3-4 hónap alatt ekkorát robbanni? Minden e-kereskedelmi platformon olvasni cikkeket a témában és a Shoprenter Klub Facebook csoportunkban (Shoprenter ügyfelek és partnerek zárt csoportja) is folyamatos téma annak megvitatása, hogy kit hogyan érint a kínai webshop jelenléte és hogy ki, miként igyekszik érvényesíteni az előnyeit vele szemben.

Vajon a Temu megjelenése a magyar piacon áldás vagy átok? Félnünk vagy inkább tanulnunk kéne tőle? Ebben a cikkben ezekre a kérdésre próbálunk meg választ adni, valamit megnézzük azt is, hogy milyen eszközöket vethetsz be Te, magyar kereskedő, hogy érvényesülni tudj mellette.

A Temu stratégiájáról

Mivel már hivatalosan is a második legnagyobb forgalmat bonyolító webáruház hazánkban a Temu, érdemes beszélni arról, hogy miként tudta ezt elérni, és van-e olyan, amit érdemes ellesni tőle?

A marketing- és értékesítési stratégiája rendkívül jól fel lett építve, amivel nehéz felvenni a versenyt, ezt mi is belátjuk. A webáruházban minden arra ösztönzi a látogatót, hogy kattintson, tegye a kosárba a terméket, adja le a rendelését, mindezt minél hamarabb. 

Megvizsgálva a webáruházat elmondhatjuk, hogy 4 csodafegyvere van, melyek többségében az új vásárlók megszerzésére összpontosulnak, de akad olyan is, ami az újravásárlást ösztönzi. Mindezekkel egyfajta ördögi kört, függőséget okoz a vásárlóknak.

1. Óriási kedvezmények (melyek soha nem valósak) 

Nem kell sokáig böngészni a Temu oldalát, hogy belebotoljunk egy 60-80% kedvezményt ígérő ajánlatba. Ugyanakkor, ha nyitott szemmel járunk és ismerjük más hasonló webáruházak (pl. Shein) árait, nem csak kereskedőként, hanem fogyasztóként is gyorsan rájövünk, hogy ezek a hatalmas kedvezmények a legtöbb esetben hamisak, a céljuk csupán a vásárló sürgetése. 

temu
shein

Amit a Shein 525 Ft-os áron értékesít nulla kedvezménnyel, az a Temu-n 505 Ft 68% kedvezménnyel. Minden kedvezmény az oldalon tehát nem más, mint egy hatalmas szemfényvesztés. A hazai jogszabályok pontosan ez ellen nyújtanak védelmet a kereskedőknek, azonban az, hogy ezt milyen mértékben tudják érvényesíteni a Temu-val szemben, az a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozik.

Ugyanakkor mindenképp tanulság lehet a számunkra, hogy a magyar vásárlókat (is) mágnesként vonzzák a kedvezmények.

2. Vásárlást sürgető elemek: kuponok, limitált ideig szóló ajánlatok

Amellett, hogy a 60-80% kedvezmény (még ha tudjuk is, hogy ez nem teljesen valós) eleve egy visszautasíthatatlan ajánlat a hazai piacon, a Temu-n ehhez még különféle végösszegi kedvezmények is társulnak kupon formájában. Ezzel arra ösztönzik a vásárlókat, hogy minél több terméket a kosárba tegyenek (amire nem is feltétlenül van szükségük), hogy ezzel minél több kedvezményt halmozzanak fel. Meg kell hagyni, ez egy Jolly Joker a magyar piacon, ahol a vásárlók eleve jobban árérzékenyek.

A különféle sürgető elemek (bizonyos ideig élő kedvezmények vagy kevés elérhető darabszám) bevetésével pedig arra ösztönöznek, hogy ne is gondolkodjon sokáig a vásárló, hozzon most azonnal döntést, mert különben lecsúszik egy “remek” ajánlatról.

temu villámakció

3. Pozitív vélemények

Ellenben a legtöbb hazai webáruházzal, a Temu és a legtöbb hozzá hasonló kínai webshop (Aliexpress, Shein, stb.) a marketing stratégiájában erősen épít a vásárlói véleményekre. Pontokkal jutalmazza a vásárlókat, ha értékelik a terméket, ezek a pontok pedig pénzzé tehetők a következő vásárlás alkalmával.

Ezzel egy olyan hűségpont rendszert alkalmaznak, amelyre egyfajta ajánlási rendszerként is tekinthetünk, hiszen azzal, hogy a termékekről tömérdeknyi vásárlói vélemény érhető el, csökkentik a látogató bizonytalanságát, amely az egyik legnagyobb gátja a vásárlási döntés meghozatalának.

4. Affiliate program és a vásárlás közösségi élménnyé alakítása

A csoportos vásárlás nem új fogalom, Ázsiában már jól ismert. Mivel ott működik, a Temu megpróbálja alkalmazni hazánkban és a környező országokban is. Lényege, hogy egy-egy termék megosztásával kedvezményre tehet szert a vásárló. Ráadásul ehhez még egy affiliate program is társul, azaz, ha rajta keresztül regisztrál egy újabb felhasználó, akkor további kedvezményekre és még pénzbeli jutalomra is számíthat.

Ez nem más, mint egy ősi gerillamarketing eszköz, a szájreklám (angolul word of mouth, röviden WOM) modern formája, amibe ma már beletartozik az influencer marketing és az affiliate is. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a Temu ezzel a stratégiával ún. “mikroinfluencerré” alakítja a vásárlóit, akik a saját kis közösségükben elkezdik azt népszerűsíteni, ezzel pedig folyamatosan érnek el új emberekhez.

influencers-tiktok-temu

A Temu fizetett hirdetéseinek hatása a hazai webshopokra

Az elmúlt időszakban több e-kereskedelmi platformon és saját ügyfeleink körében is állandó téma, hogy a Temu felveri a hirdetések árait, hiszen hajlandó többet fizetni a kattintásokért a Google Ads-ben. Emellett jelen van hirdetéseivel a Meta platformjain és a TikTok-on is.

Köztudott, hogy a hazai e-kereskedőknek évek óta a Google Ads hirdetések jelentik a legtöbb bevételt hozó csatornát a fizetett marketing eszközök kategóriában (forrás: Nagy Webáruház Felmérés). Így teljesen érhető az aggodalom részükről, hiszen a Temu megjelenésével megnőttek a hirdetési költségeik és drágábban tudnak megszerezni egy-egy látogatót.

Ugyanakkor ez nem mondható el minden területről, szerencsére úgy látjuk vannak kivételek. Megvizsgáltuk ezt a problémakört a Google Ads by Shoprenter szolgáltatást igénybe vevő ügyfeleink körében, hogy számokkal is lássuk mennyire súlyos a helyzet. 

Az adatok alapján azt látjuk, hogy a Temu megjelenése az aukciókban valóban jelen van, de egyelőre csak bizonyos szegmensekben (pl.: a hobbi, sport, divat) van 15 – 30%-os megjelenési aránya, és az is inkább a Shopping hirdetésekben. 

Továbbá azt is elmondhatjuk, hogy a Google Ads aukcióstatisztikáinak adatai szerint a legtöbb általunk megvizsgált esetben, a Temu semmivel nem erősebb, mint az adott webáruház másik hazai versenytársa.

Hogy lehet ez, és minek köszönhető? Olvass tovább és mindent elmondunk!

Miként vedd fel a versenyt és erősítsd a pozíciód?

Annak ellenére, hogy a Temu értékesítési politikája szerintünk sem a legtisztességesebb, be kell vallanunk, hogy van pár dolog, amit a hazai e-kereskedők tanulhatnának tőle, és a hasonló elven működő webáruházaktól.

A Temu egy olyan értékesítési gépezetet épített fel az elmúlt hónapokban, ami minden kereskedő álma lehet. Ehhez bevetett minden olyan eszközt, amelyek segítik és sürgetik a vásárlási döntés meghozatalát. Ilyenek a:

  1. Különböző promóciók, ahol nem a kamu kedvezményekre gondolunk, hanem olyan gyakran változó szezonális ajánlatokra, melyek mind-mind alkalmat teremtenek a vásárlásra. Nem várnak az év végi kampányidőszakra (Black Friday, karácsony), hanem egész évben intenzíven követik egymást a különböző alkalmak.
  2. A személyre szabott üzenetek, amelyekkel eredményesebben tudják megszólítani a célközönségüket, hiszen pontosan tudják, hogy kik a Buyer Personaik és őket milyen termékkörökkel tudják leggyorsabban behúzni ebbe az ördögi körbe.
  3. Vásárlást sürgető elemek alkalmazása, mint a limitált ajánlatok, első vásárlás jutalmazása
  4. Bizalomnövelő elemek növelése a webáruházban: vásárlói értékelések és vélemények a termékről, részletes termékleírások, a terméket részletesen bemutató képek és videók. A vásárló minden kérdésére választ adó, részletes, informatív termékoldalak minden bizonytalanságot legyőznek a látogatóban, így már repül is a termék a kosarába.
  5. Push üzenetek, folyamatos értesítések, amelyek folyamatosan vissza terelik a webáruházba a felhasználókat. Kosárelhagyó levelek, hamarosan lejáró vagy új kuponok, friss termékek, játékok – egyszóval mindenről kommunikálnak, akár napi szinten.
  6. Hűségpont rendszer, amely egyrészt támogatja, hogy a webáruházban legyen több vélemény a termékről, amelett pedig a meglévő vásárlókat ösztöni az újabb vásárlásra.
  7. Affiliate program, amellyel minimális költséggel juthatnak el egyre nagyobb és nagyobb tömegekhez. A vásárlók szívesen reklámozzák barátaiknak és családtagjaiknak a webshopot és ösztönzik őket a vásárlásra, mert ezért cserébe még több kedvezményt zsebelhetnek be.

Azt fontos leszögezni, hogy a Temu valószínűleg hatalmas veszteséggel működik, ugyanakkor az általa alkalmazott eszközöket valamilyen formában át lehet ültetni a saját rendszerünkbe is, hogy még eredményesebb webáruházat üzemeltessünk. Használjuk ki a webáruház rendszerünk által kínált lehetőségeket annak érdekében, hogy a látogatóinkat megtartsuk és vásárlásra ösztönözzük! 

Emellett azt tanácsoljuk, hogy a marketing stratégiában fókuszáljunk a hazai webáruházak szerint legtöbb bevételt hozó eszközökre, azaz a Google Ads hirdetésekre és a SEO-ra, amelyekkel még több potenciális vásárlót terelhetünk webáruházunkba.

A következőkben ezekhez adunk pár tippet számodra.

Használd ki Shoprenterben elérhető marketing funkciókat

Azt látjuk, hogy a Shoprentert használó kereskedők többsége nem használja ki maximálisan a rendszer nyújtotta marketing funkciókat, pedig a lehetőséget megteremtettük rá és évről-évre azon dolgozunk, hogy bővítsük őket.

Van hűségpont rendszerünk, mellyel ösztönözhetjük az újravásárlást. Lehetőség nyílik a vásárlók szegmentálására, különböző vevőcsoportok definiálásával. Generálhatunk kuponokat új vásárlók szerzésére, meglévők visszaterelésére. Küldhetünk automatikus rendszer üzeneteket és hírleveleket, hogy megfelelően informáljuk a vásárlóinkat és folyamatosan kapcsolatba kerüljünk velük. Kapcsolatot teremthetünk az egyes termékeink között, meghatározhatunk limitált ajánlatokat, létrehozhatunk különféle automatizmusokat, és még sorolhatnánk a rendelkezésre álló funkciókat. Mindemellett pedig ott vannak még az alkalmazások is, amelyekkel még tovább okosíthatjuk az alap motort. 

Érdemes ezeket a marketing funkciókat és alkalmazásokat átfogóbban megismerni és alkalmazni, ha szeretnénk versenyben maradni.

Tippek Google Ads téren

Bár ügyfeleink esetében azt tapasztaltuk, hogy a Temu sem jelent nagyobb veszélyt, mint az eddig is meglévő versenytársak, Google Ads téren is hoztunk pár tippet, hogy miként érvényesülhetsz a Temu-val szemben:

  1. Performance Max kampányok indítása, ahol a kiemelt termékek, márkák és kategóriák elemcsoportonkénti szegmentálással indulnak el. Ennek az előnye az, hogy személyre lehet szabni a hirdetés szöveges és vizuális elemeit, illetve a közönségjeleket, amivel növelhető a megjelenések száma és csökkenthető a kattintási átlagár.
  2. Amennyiben vannak szöveges keresési hirdetésed és Performance Max kampány is fut a fiókban, tartsd a teljes kulcsszó készlet minimum 30%-át széleskörű egyezésen. Ugyanis ez az egyik legfontosabb “best practice” 2024-re a Google-től annak érdekében, hogy a Performance Max kampány megfelelően használja az algoritmust a skálázáshoz.

A megállapítás, hogy ügyfeleink esetében kevésbé észrevehető a Temu jelenléte, annak köszönhető, hogy a Google Ads by Shoprenter rendszeréből futó hirdetések akár 20%-kal több megjelenést is elérhetnek, mint más, nem Google CSS fiókból futtatott hirdetések. Mivel a Shoprenter Google CSS partner, így ez a 20%-kal magasabb megjelenési arány jelen esetben is versenyelőnyként jelenik meg ügyfeleinknél.

google ads by shoprenter

Ha Shoprenteres vagy, élj a lehetőséggel, próbáld ki a Google Ads by Shoprenter szolgáltatásunkat és küzdjünk meg együtt a konkurenseiddel a vásárlókért! Ismerd meg a szolgáltatás előnyeit, kérj ingyenes konzultációt >

Erősíts SEO téren

Azzal bizonyára nem mondunk újat, hogy a Google Ads mellett az egyik legfontosabb eszköz az online marketingben a keresőoptimalizálás (SEO), amely lehetővé teszi, hogy a webáruházad előrébb kerüljön a Google találati listákon és több látogatót, valamint potenciális vásárlót vonzzon, organikusan.

A fenti állítást bizonyítja az is, hogy immáron 14. éve erősíti meg a Nagy Webáruház Felmérés, hogy a SEO a legtöbb bevételt hozó marketing eszköz a webáruház tulajdonosok megítélése szerint. A Google Ads követi a második helyen, a harmadikon pedig a Meta felületei.

Tudtad, hogy a webáruház SEO eredményei a Google Ads hirdetésekre is jó hatással lehetnek? 

Tehát megéri dolgoznod rajta, hiszen a kedvező hatásai többszörösen is megtérülnek majd számodra:

  • Ha egy webáruház jól van optimalizálva a keresőmotorok számára, az azt jelenti, hogy releváns és hasznos tartalommal rendelkezik. Ez javíthatja a Google Ads hirdetések minőségi pontszámait, azaz magasabb minőségi pontszámokkal a hirdetések jobb helyezést kapnak és kevesebbe kerülnek majd.
  • Ha egy webshop a Google szerint is releváns és jól optimalizált, akkor kevésbé tartja kockázatosnak a hirdetései megjelenítését, ami alacsonyabb CPC-hez vezethet.
  • A SEO-ból származó adatok, mint például a legnépszerűbb kulcsszavak és kifejezések, felhasználhatók a Google Ads kampányok optimalizálásánál. Ez javítja a hirdetések relevanciáját és növeli a konverziós arányokat.

A SEO egy hosszú távú befektetés és az eredményei soha nem egyik napról a másikra érezhetőek, ellenben a fizetett hirdetésekkel. Ezt mindig érdemes szem előtt tartani, ha belevágsz webshopod SEO-jának javításába. Ha szeretnéd szakértőkre bízni webshopod keresőoptimalizálását, vedd fel a kapcsolatot csapatunkkal, kérj egy ingyenes helyzetfelmérést és nézzük meg együtt miként érhetnél el jobb eredményeket SEO-ban!

Összefoglalás

Ha korábban a Shoprenter rendszere mellett tetted le a voksod, abból most versenyelőnyt kovácsolhatsz. Ott van a rendszerben minden olyan marketing funkció, amellyel te is egy Temu-hoz hasonló birodalmat építhetsz – csak meg kell őket ismerni, majd alkalmazni. Ha még nem a mi rendszerünket használod, jelentkezz be egy konzultációra, és villámgyorsan át tudjuk hozni a webshopod – minden adatoddal együtt – egy jobban konvertáló motorra.

A kapcsolódó szolgáltatásaink igénybevételével pedig kiszervezheted a legfontosabb forgalomterelő marketing eszközök (Google Ads és SEO) menedzselését is, hogy még több időt tölthess a vállalkozásod fejlesztésével. 

Küldetésünk nemcsak az, hogy segítsünk elindulni az e-kereskedelemben, hanem, hogy egy olyan komplex támogatást nyújtsunk Neked, magyar vállalkozónak, amellyel évről-évre jobb eredményeket érhetsz el, akkor is, ha egy nagyobb versenytárs üti fel a fejét a piacon.

A szerzőről:

Aranyos Márta
Aranyos Márta
Traffic Business Manager – Shoprenter
Márti a Shoprenter Traffic csapatának vezetője. Célja, hogy a webáruházad minél több vásárlási potenciállal rendelkező látogatót szerezzen a keresőkből, így téve hatékonyabbá az online kommunikációd. Mindez ma már elengedhetetlen egy webáruház életében, így szívből reméli, hogy hamarosan Veled is találkozik!
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
POD
A Print On Demand (POD) üzleti modell: kreatív, rugalmas és olcsó

Mi az a POD és hogyan működik? A Print-on-Demand (POD) egy innovatív üzleti modell, ...Elolvasom

Close