Trendek

Nagy Webáruház Felmérés 2023 – Itt vannak az eredmények

5 perc olvasási idő Nagy Webáruház Felmérés 2023

A Shoprenter 2008 óta minden évben elvégzi a Nagy Webáruház Felmérést a hazai webáruház tulajdonosok közreműködésével. 2023-ban rendhagyó módon a Barion és a Humanize csapatának közreműködésével átfogóbb és minden szempontból kiterjedtebb eredmények születtek. A 16. alkalommal elkészült a felmérésben 719 webáruház tulajdonos vett részt és többek között olyan kérdésekre kerestük a választ, mint:

  • Hogyan változott a webáruházak forgalma az elmúlt évben?
  • Milyen preferenciáik vannak a webáruház tulajdonosoknak a szállítási és fizetési módokat illetően?
  • Milyen marketing tevékenységek jellemzőek az webáruházak esetében?
  • Melyek voltak 2023-ban a legtöbbet használt és a legtöbb bevételt hozó marketing eszközök?
  • Milyen kihívásokat hozott 2023 az e-kereskedők számára és hogyan próbálnak ezekkel megküzdeni?

A kérdőív kitöltésében bármilyen webshop motort használó e-kereskedő részt vehetett, így nem kizárólagosan csak Shoprentert használók tartoznak bele.

“2023 egy kihívásokkal teli év volt az e-kereskedelmi szektor számára. Azonban az ügyfeleink körében és a kutatás alapján is azt látjuk, hogy a webáruházak bevételei és csomagszáma növekszik. Míg például 2022-ben a válaszadók alig 40%-a, úgy 2023-ban már több mint 50% mondta, hogy 1000-nél is több csomagot teljesített egy évben.
Emellett a kutatásban résztvevő webshopok 67%-a növekedésre számított 2023-ban, ami az iparág megújulási képességeinek, mondhatni válságállóságának is a bizonyítéka. Nagyon örülünk ennek az eredménynek és büszkék vagyunk a webáruházakra, hogy ilyen évet zártak.
Az eredmények alapján látszik, hogy a webáruházak szeretnének reagálni az elmúlt időszak kihívásaira és a változások kezelésére, az ügyfélélmény növelésében és az újravásárlás ösztönzésében látják a megoldást. Ebben mi is szeretnénk a Shoprenter teljes ökoszisztémájával támogatni őket, hogy az idei évben sokkal sikeresebb és eredményesebb évet zárjanak.”

Rab Máté, Shoprenter, ügyvezető

A webáruházak mérete és forgalma

A felmérés szerint a magyarországi webáruházak piaca 2023-ban is fejlődést mutat. A megkérdezett webáruházak közel fele 10 millió forint feletti bruttó árbevételt realizált az utolsó lezárt üzleti évben, és 50%-uk több, mint 1000 rendelést teljesített. Azonban a webáruházak 15%-ának a bevétele nem érte el a 1 millió forintot, és 10%-uk kevesebb, mint 100 rendelést teljesített 2022-ben.

A válaszadók 67%-a bizakodó volt a 2023-as évet illetően is, ennyien számítottak növekedésre az elmúlt évben. A webáruháztulajdonosok átlagosan 42%-os növekedést prognosztizálnak 2023-ra, azonban a középérték csak 10%. 

A TOP 3 kihívás, amellyel a webáruházaknak a jelenlegi helyzetben szembe kell néznie az új vásárlók szerzése, a vásárlási gyakoriság növelése és a marketing tevékenységek menedzselése.

A webáruházak tevékenységi területei

A webáruházak leggyakoribb tevékenységi területei a játék és ajándék, a barkács és kert, valamint az egészség-wellness és a lakberendezés. Ezen a négy területen működik a webáruházak több, mint fele.

A többi területen is számos webáruház működik, de ezek aránya kisebb. A ruházati és divattermékek területén például a webáruházak 10%-a, az elektronikai termékek területén pedig a webáruházak 15%-a működik.

Tájékozódási források

A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a webáruházak TOP 3 tájékozódási forrása:

  • Versenytársak elemzése és figyelése 
  • Közösségi média és online közösségek felületei (pl. Facebook csoportok)
  • Szakmai weboldalak és fórumok böngészése (pl. Kosárérték)

Elgondolkodtató adat, hogy a válaszadók 27%-a jelölte tájékozódási forrásként a szakmai konferenciákat és rendezvényeket (pl. Ecommerce Expo), és csupán 12% vesz részt a szakértő szolgáltatók képzésein.

Szállítási módok

Az elérhető szállítási módok listáját továbbra is a házhozszállítás vezeti, szinte minden webáruház biztosítja ezt a szállítási módot (95%). A többi szállítási mód közül kiemelkednek a fixpontos átvevőhelyek (csomagpontok és csomagautomaták), melyeket a webáruházak közel 60-65%-a biztosít.

A megkérdezett webáruházak körében a TOP3 logisztikai szolgáltató sorrendje változatlan:

  • GLS
  • Foxpost
  • MPL

Fizetési módok

Stabilnak mondható 2023-ban is az online bankkártyás fizetési mód helyzete. A webáruházak 77%-a biztosítja ezt a fizetési módot is a vásárlóknak. Ugyanakkor az is elmondható, hogy a válaszadók nyitottak az új megoldások iránt is, mellyel javítható a vásárlói élmény a webáruházakban. 

A webáruházakban biztosított TOP 3 fizetési mód:

  • Utánvétel
  • Banki átutalás
  • Online bankkártyás fizetés

TOP 3 fizetési mód, melyre a webáruházaknak lenne igényük:

  • Google/Apple pay
  • Mentett kártyás fizetés
  • Egyszeri fizetési funkció

A webáruházak marketingtevékenysége

A webáruházak számára a legfontosabb marketingeszközök a közösségi média, a SEO és a Google Ads. A megkérdezettek többsége elsősorban Facebook-on, Instagram-on és YouTube-on van jelen. 

A leggyakrabban használt marketing eszközök a keresőoptimalizálás/SEO (71% használja), a Facebook hirdetések (65% használja) és a Google Ads (58% használja). A kutatásból egyértelműen kiderül, hogy ezek a leghatékonyabb, legtöbb bevételt hozó csatornák is a webáruházak körében.

A válaszadók 69%-a legalább 500 000 Ft-ot költ webáruháza marketingjére egy évben többek között ezeken a felületeken is éves marketing költségvetésük pedig átlagosan 4,8 millió forint volt 2023-ban. 

A webáruházak 52%-a házon belül tartja marketing feladatait és ezen webáruházak 35%-nak nehézséget is okoz a marketing menedzselése. Ennél már csak az új vásárlók szerzése (43%) és a vásárlási gyakoriság növelése (41%) okoz nagyobb kihívást számukra. Az eredményekből az is kiderül, hogy marketing tevékenységük részeként a válaszadó webáruházak 40%-a nem kezeli a kosárelhagyó látogatókat.

Reagálj a kihívásokra az ügyfélélmény javításával és a visszatérő vásárlók növelésével 

A webáruházak számára a leggyakoribb kihívást az új vásárlók szerzése jelenti. A válaszadók több, mint 40%-ának ez a legnagyobb nehézsége. A vásárlási gyakoriság növelése is fontos kihívást jelent a webáruházak számára, közel egyharmaduk jelölte meg ezt válaszként.

A webáruházak több mint fele az ügyfélélmény növelésével és az újravásárlás ösztönzésével válaszolna ezekre a felmerült problémákra. A válaszadók szerint a legjobb eszközök lehetnek erre a még egyszerűbb vásárlási folyamat, személyre szabott termékajánlások, gyors-rugalmas szállítási opciók és új technológiák (pl. AI).

Az előbb felsoroltak mellett azonban az előfizetéses szolgáltatás bevezetése is megoldást nyúthat mind az ügyfélélmény növelésére mind pedig a visszatérő vásárlási ösztönzésére. A válaszadó webáruházak harmadának még nem jutott eszébe előfizetéses szolgáltatás (vagy visszatérő vásárlási folyamat) kialakítása, azonban nyitott rá, további 17% pedig már tervezi ilyen megoldás bevezetését.

Konklúzió

A webáruházak számára egyre fontosabb lesz a vásárlói élmény. A vásárlók egyre inkább olyan webáruházakat keresnek, ahol gyorsan és egyszerűen tudnak vásárolni, ahol megbízhatóak a szállítási idők és a fizetési módok, és ahol személyre szabott ajánlatokat kapnak.

Az idei Nagy Webáruház Felmérés egyik nagy tanulsága, hogy a webshoptulajdonosok látják ugyan a problémákat és a lehetséges megoldásokat, de inkább csak a már ismert megoldások felé nyitottak. Nehezen szánják rá magukat a kísérletezésre,  a plusz költésre és arra is, hogy a probléma megoldásához  plusz energiákat is mozgósítsanak.

További részletes eredményekért töltsd le a teljes 2023-as Nagy Webáruház Felmérést!

Letöltöm a 2023-as felmérést

A kutatásról:

A nem reprezentatív kutatást a Szinapszis Piackutató és Tanácsadó Kft. végezte a Shoprenter megbízásából online kérdőív segítségével 2023. október 16. és okt 31. között. Az eredmények elemzését a Humanize végezte és összevetette a Barion Zrt. adatbázisának aggregált adataival. 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
ux-trendek-2024
2024-es UX trendek webáruházaknak

Minden webshop tulajdonos számára egyértelmű, hogy a felhasználói élmény (UX) kulcsszerepet játszik a siker ...Elolvasom

Close