Nemzetközi terjeszkedés

Mekkora költségekkel jár a külföldi terjeszkedés?

6 perc olvasási idő Külföldi terjeszkedés költségei

A legtöbb e-kereskedő arról álmodik, hogy webáruházával több ország piacát is meghódítsa, és termékeivel emberek ezreit tegye boldogabbá és teljesebbé. Viszont legtöbbször ez csak egy álom marad. Hazánkban ugyanis nagyon alacsony a külföldre exportáló e-kereskedők aránya, jóval alacsonyabb, mint a szomszédos országokban. Ennek az egyik oka az, hogy a legtöbb vállalkozó azt gondolja, hogy mélyen a zsebébe kell nyúlnia ahhoz, hogy egy külföldi országba exportálhassa termékeit, és kezdő vállalkozóként labdába sem rúghat. Ám a valóság egyáltalán nem ennyire borús…A külföldi terjeszkedés költségei vegyük szépen sorra!

A cikk az Everigo jóvoltából készült, mely magyar e-kereskedőknek nyújt támogatást a külföldi növekedésben, személyre szabott szolgáltatásokkal.

A folyamat

Még mielőtt belemerülünk abba, hogy mennyibe kerül egy külföldi webáruház indítása, elsőként nézzük meg, hogy pontosan milyen lépések szükségesek ahhoz, hogy az online áruház külföldi vásárlókat fogadhasson.

  1. Piackutatás
  2. Helyi szabályok megismerése
  3. Anyanyelvi fordítás
  4. Weboldal duplikáció
  5. Bankszámlanyitás
  6. Számlázás és könyvelés
  7. Ügyfélszolgálat
  8. Szállítás
  9. Marketing

Ha többet szeretnél tudni az egyes lépésekről, akkor olvasd el a nemzetközi terjeszkedés kulcsfontosságú lépéseiről szóló cikkünket, ha pedig azt szeretnéd tudni, hogy ez hogyan kivitelezhető egy Shoprenteres webáruházzal, akkor ezt ajánljuk a figyelmedbe.

Most pedig vessük bele magunkat a pénzügyekbe.

Mennyibe kerül egy külföldi webáruház nyitása?

1. Piackutatás

Még ma is sokan úgy gondolják, hogy a piackutatás egy szükségtelen dolog, egy felesleges kiadás. Viszont ahhoz, hogy valóban egy olyan webáruházat hozhassunk létre, ami megoldást nyújt a célközönség egy problémájára, lekörözi a konkurenseket, és működőképes is, szükséges, hogy ismerjük az adott piac sajátosságait. Hiszen egy webáruház sikere nem csak azon múlik, hogy milyen minőségű terméket árulunk, hanem azon is, hogy mennyire szaturált az adott piac, mekkora az árverseny, mennyire vagyunk megbízhatóak, milyen minőségű szolgáltatásokat nyújtunk, és milyen technológiákat használunk.

Piackutatás

Persze ezt mi magunk is elvégezhetjük, de ha megspórolnánk több tízórányi kutakodást és szoftver előfizetéseket, akkor az Everigo-hoz is fordulhatunk, akik ezt 350 €/ország áron vállalják.

2. Helyi szabályok megismerése

Fontos azt is megismerni, hogy országonként milyen szabályozások vonatkoznak a különböző termékekre. Ugyanis nem mindegy, hogy szeszesitalt, felnőtt termékeket, játékokat vagy elektronikus berendezéseket árulunk.  

Továbbá érdemes utána nézni a garanciális feltételeknek is. Bár Magyarországon sávos garancia van, más országokban ez eltérő lehet. Az EU például legalább 2 év szavatosságot ír elő abban az esetben ha a termék hibás, vagy nem felel meg a termékleírásnak, vagy ha a jellemzői eltérnek a hirdetésben szereplő vagy a vásárlónak bemutatott termék jellemzőitől. Ennek ellenére több országban is ennél hosszabb szavatossági időszak van megszabva.

Ezek megismerésében is segít az Everigo, amennyiben nem szereténk saját magunk kutakodni ezután.

2. Anyanyelvi fordítás

Ahhoz, hogy a webáruház megbízhatónak és professzionálisnak tűnjön, ajánlott anyanyelvi fordítókkal lefordítani a magyar szövegeket. Ugyanis kizárólag az anyanyelvi szinten beszélő személyek ismerik az adott országban használatos jellegzetes kifejezéseket, szófordulatokat, amelyeket a Google Translate, vagy egy kevésbé gyakorlott fordító csak szó szerinti fordításban tudna értelmezni.

Egy anyanyelvi fordító így nem csak lefordítja a szöveget, hanem lokalizálja is azt. Viszont a legtöbb fordítóirodában általában olyanok dolgoznak, akik sosem éltek az adott országban. Ezért is óriási kincs egy olyan szolgáltató, aki anyanyelvi fordítókkal dolgozik. 

Az Everigo-nál a fordítás és lokalizálás díja az esetek többségében 1000 € alatt van, viszont ha több ezer terméket árulunk, ez akár jóval több is lehet. Ellenben ha csak pár termékes webáruházunk van, akkor akár 50-100 euróval is kalkulálhatunk. Az ár természetesen azt is tartalmazza, hogy mindent átnéznek az oldalon a szövegek feltöltése után.

3. Weboldal duplikáció

Amennyiben Shoprenteres webáruházunk van szerencsés helyzetben vagyunk, ugyanis egy pár egyszerű lépéssel le tudjuk klónozni a webshopot. A klón webáruház testreszabását akár mi is elvégezhetjük, vagy kérhetünk szakértő segítséget is.

Egy klónozott webshop üzemeltetése Shoprenter Gold csomagban éves 800 EUR.

Viszont ebben az esetben is gondoskodni kell a helyi domain-ről, ami általában 5-10 euróba kerül 2 évre.

4. Bankszámlanyitás

Ahhoz, hogy a külföldi fizetéseket fogadni tudjuk, szükségünk lesz egy külföldi bankszámlára. Természetesen kereshetünk magunknak is szolgáltatót, de ha nem ismerjük az adott ország kínálatát, akkor nagy valószínűséggel jobban járunk, ha szakértő segítséget kérünk ebben is. Akár a Wise Business-t is választhatjuk, ami 50 euró, de maradhatunk a “hagyományos” bankoknál is, melyek általában 7-10 euróba kerülnek havi szinten.

5. Számlázás és könyvelés

Számlázás

Az egyik leggyakrabban felmerülő tévhit a külföldi értékesítéssel kapcsolatban az, hogy mindenképpen kell külföldi céget alapítani hozzá. Viszont ez egyáltalán nem igaz! Teljesen elég az OSS Regisztráció, ami egyablakos áfafizetési módot tesz lehetővé. Így a vonatkozó EU-s törvényeknek köszönhetően, Magyarországon bejegyzett céggel is tudunk exportálni anélkül, hogy a magas magyar áfakulcs miatt kellene aggódnunk. Emiatt a számlázás és a könyvelés költsége akár 0 € is lehet, ha a jelenlegi számlázó program előfizetésünk lehetővé teszi a külföldi valutában lévő számlázást. Ez már a Billingo és a Számlázz.hu legolcsóbb előfizetésében is benne van.

6. Ügyfélszolgálat

Ahhoz, hogy webáruházunkat megfelelően üzemeltetni tudjuk illetve, hogy növeljük a vásárlók elégedettségét, kétségkívül szükségünk lesz az ügyfélszolgálatra. Értelemszerűen ezt is az adott ország anyanyelvén kell biztosítanunk. Egy külföldi ügyfélszolgálati csapat felépítése rengeteg időt, pénzt és energiát emészt fel, ráadásul egy kezdő webáruház számára egy ilyen konstrukció abszolút fenntarthatatlan. Viszont semmiképp nem mondhatunk le erről a szolgáltatásról, hiszen a webáruházunk értékelése és megbízhatósága múlik rajta.

Ha a házon belüli megvalósítás nem működőképes, fordulhatunk az Everigo-hoz, akik az igényeknek megfelelően tudnak biztosítani anyanyelvi ügyfélszolgálatot. A rendszer kiépítése 99 €-ba kerül, ami tartalmazza a helyi telefonszám beszerzését, az email fiókok beállítását és a szakképzett helyi ügyfélszolgálatos csapat képzését a webshopunk működéséről.

Ezen felül a többi ügyfélszolgálati igény kiszolgálása esetén havi 200-290 €-val kalkulálhatunk, amibe beletartozik az e-mailes és telefonos ügyfélszolgálat, a folyamatos adminisztráció, a social oldalakon a chat és kommentek kezelése továbbá a rendszeres tanácsadás és 5000 karakter/hó fordítás. Ez a karakterszám akár a közösségi oldalakon poszt szövegekre, hirdetés szövegekre, vagy termékleírásokra is felhasználható.

7. Szállítás

Amire még biztosan költenünk kell, az a rendelések csomagolása és kiszállítása lesz. Már Magyarországon is számos szolgáltató biztosít külföldi házhoz szállítást, nem is beszélve a csomagpontokról. Így már nem kell külföldi logisztikai vállalat után néznünk, ha más országba exportálunk. A legjobb ebben, hogy a hazai logisztikai piaci szereplők is gyors szállítást, valamint versenyképes árakat tudnak biztosítani, így nem fogunk lemaradni a külföldi konkurensek mellett ebben a tekintetben.

Szállítás

A iLogistic-nél a külföldi szállítás árak például a következőképpen alakulnak egy 1 kg-os átlag súlyú csomag esetén:

Románia – GLS1890 Ft/csomag
Lengyelország – INPOST1360 Ft/csomag
Szlovákia – GLS1890 Ft/csomag
Csehország – GLS1890 Ft/csomag
Ausztria – GLS1890 Ft/csomag
Horvátország – GLS1890 Ft/csomag

De az iLogistic mellett számos más szolgálatató is a rendelkezésünkre áll, mint például az MPL, a Packeta, a Foxpost vagy a GLS, melyek mind integrálhatók Shoprenteres webáruházunkkal.

8. Marketing

Biztosak vagyunk benne, hogy ez az a költség, amitől a legtöbb e-kereskedő tart. A fordítás mellett kétségkívül a marketing lesz a legnagyobb kiadás, viszont enélkül esélytelen, hogy bárki megtalálja a webáruházunkat. Az online marketing egy befektetés, a kiadások idővel többszörösen térülnek meg, ha a jól végezzük a munkánkat. A marketing költségek nagyban a webáruház tulajdonos erőforrásain múlnak, viszont a piackutatás során már jól körvonalazható lesz egy havi marketing büdzsé és az irány, amit fel kell vennünk.

Marketing alatt természetesen nem csak az előfizetésekre, a hirdetési költségekre és az online anyagok létrehozásának költségére kell gondolni, hanem a marketingesek munkadíjára is. Felvehetünk csapatunkba marketinges kollégát, dolgozhatunk szabadúszókkal, marketing ügynökséget is választhatunk, de akár az Everigo is tud támaszt nyújtani ezen a területen. 

Abban biztos lehetsz, hogy minimum havi 200-300.000 Ft-ot kell számolnod a marketingre.

Mennyibe is kerül a külföldi terjeszkedés?

Mennyibe kerül

Most, hogy sorra vettük az egyes elemeket részletesen, adjuk össze az induló költségeket:

  • Piackutatás – 350 €/ország
  • Fordítás – 750 €
  • Domain – 5 €/év
  • Klónozott webshop üzemeltetése Gold csomagban 70 €/hó
  • Wise számlanyitás – 50 €
  • Ügyfélszolgálat kiépítés – 99 €
  • Ügyfélszolgálat működtetés – 240 €/hó
  • Marketing – 800 €/hó

Fontos, hogy ebben a kalkulációban egy, már a magyar piacon meglévő webáruházat vettünk figyelembe, és nem egy nulláról induló, kezdő webáruház elindításának költségeit számoltuk össze!

Ugye, hogy nem is annyira vészes?

Igen-igen, de nem akarom ezt egyedül csinálni…

Ha már sikerült megmutatnunk Neked azt, hogy nem is kell annyira mélyen a zsebedbe nyúlnod, ha külföldre szeretnél exportálni, akkor most afelől is megnyugtatunk, hogy nem kell mindent egyedül csinálnod. Magyarországon az Everigo a külföldi exportálás szakértője, és már évek óta segíti a hazai e-kereskedőket a terjeszkedésben.

Vágj bele és kérj ingyenes konzultációt az Everigo csapatától!

A szerzőről:

Everigo.eu
Everigo.eu
Az Everigo.eu csapata a külföldi terjeszkedés szakértője. A nemzetközi kapcsolataiknak köszönhetően, a webáruházak valós kulturális és üzleti információkat, tapasztalatokat, és teljes körű szolgáltatást kaphatnak a külföldi piacon.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
velekey-esettanulmany
Az adat alapú tervezés bizonyított: +23% konverzió egyedi design megoldásokkal

Az online tér és az e-kereskedelem egyik legnagyobb előnye az, hogy nagyon dinamikusan fejlődik. ...Elolvasom

Close