Nemzetközi terjeszkedés

Külföldi terjeszkedés Shoprenteres webshoppal

7 perc olvasási idő webshop külföldi terjeszkedés

A külföldi terjeszkedés egy olyan téma, amit ma már egy hazai e-kereskedő sem kerülhet meg. A magyar e-kereskedelmi piacra folyamatosan törnek be a nagyobbnál nagyobb külföldi szereplők, mint például a Notino, az AboutYou, vagy az Alza, akik egyre nagyobb szeletet követelnek a tortából.

Hazai e-kereskedőként ebből leginkább azt érzékeljük, hogy egyre csökken a piaci részesedésünk, a rendelések száma és növekednek a marketing költségek. Ennek az oka többek között az, hogy magyar kiskereskedőként nehéz felvenni a kesztyűt egy olyan nemzetközi vállalattal, amelynek havonta több millió, akár több tízmillió forintos hirdetési költségkerete van.

Ezeket olvasva azok lehet fellélegeznek, akik még ezt nem tapasztalják a szegmensükben, viszont azt kell mondanunk, hogy ami késik, az nem múlik. Bármikor, bárki iparágában felütheti a fejét egy óriási külföldi szereplő.

A cikk az Everigo jóvoltából készült, mely magyar e-kereskedőknek nyújt támogatást külföldi növekedésben, személyre szabott szolgáltatásokkal.

Mit tehetünk magyar e-kereskedőként, hogy elkerüljük a webáruházunk hanyatlását?

A válaszunk erre a kérdésre az, hogy érdemes megfontolni a külföldi terjeszkedés lehetőségét, hiszen így akár több tízmilliós potenciális célközönséget is elérhetünk. A nagy számok szabálya szerint ugyanis ez egyet jelent a növekvő rendelés számával is.

Milyen előnyei vannak a külföldi terjeszkedésnek?

  • A több lábon állás csökkenti a kockázatokat.
  • Versenyképesség növelése.
  • Akár többszörös árbevétel.
  • Csökken a függőség a magyar piactól.
  • Csökkennek a beszerzési költségek.
  • Sokkal szélesebb lesz a célközönség.
  • Az euró árfolyam előnyeit is kiélvezhetjük.

Bár más országok kereskedői bátran terjeszkednek új országokba, az ekerstat.hu-n is elérhető Nagy Webáruház Felmérés 2022-es adataiból az is kiderült, hogy a megkérdezett webáruházak csupán 11%-a értékesíti termékeit külföldre is, ami egy meglehetősen alacsony szám.

Ebben a cikkben lépésről-lépésre megmutatjuk, hogy hogyan tudunk új országok vizeire evezni Shoprenteres webáruházunkkal!

1. lépés: A célország kiválasztása

Első lépésként ki kell választanunk azt az országot, ahová terjeszkedni szeretnénk. Ezt alapos piackutatással tehetjük meg, amelyből kiderítjük, hogy milyen piaci szereplők vannak már jelen, ők milyen tevékenységeket végeznek, hogy viselkednek az online vásárlók, milyen vásárlási szokásaik vannak, és még milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a piacban. 

Enélkül semmiképp nem szabad elindulnunk, ugyanis még a leggyakorlottabb hazai e-kereskedőt is próbára teheti egy másik piac dinamikája.

2. lépés: A fordítandó anyagok előkészítése

Külföldi webáruház indításánál elkerülhetetlen, hogy a magyar webshopunkon található anyagokat lefordítsuk és lokalizáljuk az adott ország nyelvére. Ilyenkor fontos, hogy profi fordítói segítséget vegyünk igénybe, aki ismeri az adott nyelvben alkalmazott szófordulatokat és kifejezéseket, ezáltal valóban élvezhetővé és barátságossá tehető a weboldal szövege.

Viszont ahhoz, hogy egy szakember ezt le tudja nekünk fordítani, elő kell készíteni és elérhetővé kell tenni számára a webaráházon található szövegeket.

Ezt a már meglévő Shoprenteres webáruházunkból könnyen megtehetjük, ugyanis a termékadatok akár egy XLSX fájlba is exportálhatóak.

Fordításban és lokalizálásban pedig az Everigo csapata tud segíteni, akik hazai e-kereskedőknek nyújtanak testre szabott szolgáltatásokat a nemzetközi terjeszkedéshez.

nemzetközi webshop

3. lépés: Szükséges erőforrások kalkulálása

Természetesen az indulás előtt tudnunk kell, hogy mekkora pénzügyi és más erőforrásbeli befektetést fog igényelni ez a projekt. Az indulásnál a legmagasabb költség általában a fordítás, a havi marketing költség, illetve az ügyfélszolgálat, melyek mind nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy gördülékenyen működő webáruházad legyen.

Ezek kalkulálásához és a projekt kivitelezéséhez érdemes szakértői segítséget kérni egy olyan vállalattól, ami már évek óta ezzel a területtel foglalkozik és több hazai kereskedőt támogatott az indulásban. Az Everigo díjmentes konzultáció során felméri az igényeket és testre szabott árajánlatot ad a projekt kivitelezésére. Ez tartalmazza annak a kalkulációját is, hogy pontosan mekkora és milyen erőforrásokra lesz szükséged ahhoz, hogy egy új országban nyisd meg webáruházad.

4. lépés: Logisztika

Következő lépésként meg kell találunk a módját annak, hogy a megrendelt termékek gyorsan és épségben megérkezzenek a vásárlóhoz. A legtöbbször az e-kereskedők ilyenkor arra gondolnak, hogy ehhez külföldi raktárat kell nyitniuk és külföldi szolgáltatókat kell alkalmazniuk, ami az ismeretlen terület miatt sokakban félelmet kelthet.

Szerencsére már hazánkban is számtalan olyan szolgáltató van, aki gyorsan és gördülékenyen kezeli a külföldi szállítmányozást, így akár a magyarországi raktárunkból is postázhatjuk a csomagokat az ő segítségükkel.

Shoprenteres webáruházad számos olyan szolgáltatóval integrálható, akik végeznek külföldi szállítást, mint például a Packeta, a DPD, a Webshippy, a Foxpost, a DHL, vagy a GLS.

webshop szállítási módok

Ha nincs saját raktárad, és úgy érzed, hogy nem lesz elég a jelenlegi kapacitásod a megnövekedett rendelések kezelésére, akkor akár fulfillment szolgáltatást is igénybe vehetsz. Ebben az esetben a szolgáltató nem csak a raktározást és a szállítást, hanem a csomagolást és a készlet nyilvántartást is leveszi a válladról.

5. lépés: Fordítás elkezdése

A Shoprenter rendszerében már rendelkezésünk áll az a lehetőség is, hogy a rendszerszintű szövegeket angol, cseh, francia, horvát, lengyel, német, olasz, román, spanyol, szerb, szlovák és szlovén nyelvekre fordítsuk. Ezeken felül viszont az általunk megadott szövegek, mint például termékek, kategóriák, menüpontok, szöveges tartalmak, modul fejlécek fordítását már nekünk kell biztosítanunk.

többnyelvű webshop

Amennyiben nem külön domain alatt szeretnénk létrehozni az új, külföldi webáruházat (azaz nem külön van a webshopom.hu a magyaroknak és webshopom.sk a szlovákoknak), a Shoprenterben egyszerűen beállíthatjuk a többnyelvűség kezelését is. Ezáltal a felhasználók automatikusan azt a nyelvet fogják látni, amelyik régióból érkeznek, és a menüben a zászlóra kattintva váltogathatnak az elérhető nyelvek között, miközben ugyanazon az oldalon maradnak.

Ezen kívül arra is van opció, hogy a nyelvválasztó átállításával más domainekre navigáljuk át a potenciális vásárlókat.

Viszont ahogy fentebb is írtuk, a Shoprenter csak a rendszerszintű szövegek fordítását végzi el számunkra, így minden máshoz szükségünk lesz egy anyanyelvi fordítóra. Szerencsére a fordítás elvégzése után a termékek adatai akár egy kattintással vissza is tölthetőek az oldalra.

6. lépés: OSS regisztráció

Külföldi terjeszkedésnél a jogi és adminisztrációs lépések azok, amelyektől a legtöbb e-kereskedő tart. Viszont nem szükséges külföldi céget alapítanunk ahhoz, hogy egy másik országban is értékesíteni tudjuk termékeinket. 

A vonatkozó EU-s törvényeknek köszönhetően, Magyarországon bejegyzett céggel is tudsz exportálni anélkül, hogy a magas magyar áfakulcs miatt hátrányba kerülnél. Az OSS, azaz az egyablakos áfafizetési móddal ez egyszerűen megoldható. Ezt a folyamatot már érdemes elindítanunk a könyvelővel addig, amíg a fordítás zajlik, hiszen akár több hetet is igénybe vehet.

7. lépés: Webáruház elkészítése

Miután már minden háttérmunkálat jól halad, elérkezett az idő, hogy létrehozzuk az új webáruházat. Shoprenter esetében ez könnyen megy, ugyanis néhány egyszerű lépéssel le tudjuk klónozni a már meglévő áruházunkat.

A klón webáruháznak egyedi design-t is megadhatunk, hozzárendelhetjük az új domaint és természetesen ide fogjuk visszatölteni a lefordított termék adatokat is. 

Ebben a lépésben kell gondoskodnunk az adott országban megszokott pénzügyi szolgáltatók integrációjáról is, hiszen ez nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a vásárlók megbízzanak a webáruházban és meg merjék adni bankkártya adataikat. A Shoprenter rendszerével számos online fizetési megoldás rendszerét tudod integrálni.Néhány példa környező országokban népszerű szolgáltatókra: PayPal, PayU, PayLike, vagy MasterCard.

webshop fizetési módok

Külföldi vásárlóink értelemszerűen nem forintban fognak nekünk fizetni, hanem az adott ország valutájában. Ehhez szükségünk lesz egy helyi bankszámlára, illetve a webshop motorunknak is biztosítani kell a valutaváltó lehetőséget, ha egyszerre több országba is értékesítjük termékeinket. A Shoprenter rendszere egyszerre több pénznemet is kezelni tud, ezáltal ez a lépés egyszerűen megoldható.

értékesítés külföldön

8. lépés: Marketing kampányok létrehozása

Következő lépésként el kell indítanunk a marketing tevékenységeket, melyekkel népszerűsíteni tudjuk az országban a termékeinket. 

Ezt szintén nem lehet részletes marketing stratégia nélkül elkezdeni. Érdemes összeszedni, hogy kinek, mikor, milyen formában, milyen platformokon és mit fogunk hirdetni. Ezen felül azt is meghatározza, hogy mi az a maximális összeg, amit egy vásárló megszerzésére szánhatunk, mekkora a maximális marketing költségvetésünk, és milyen eszközökből tevődik össze a marketing mixünk.

A marketing stratégia elkészítéséhez és kivitelezéséhez is érdemes szakértőt bevonni, aki a nemzetközi terjeszkedés teljes folyamatában támogatást tud nyújtani. Az Everigo tapasztalatai alapján elmondható, hogy a környező országokban nagyon jól teljesítenek a magyar piacon is futtatott kampányok szakszerűen lefordított és lokalizált változatai is.  

9. lépés: Ügyfélszolgálat és helyi telefonszám létesítése

Végül, de nem utolsó sorban szükségünk lesz helyi telefonszámra is, ahol az új vásárlók felkereshetnek minket a termékekkel kapcsolatos kérdéseikkel. Értelemszerűen az ügyfélszolgálatnak a célpiac nyelvén kell működnie, hogy maximálisan ki tudja elégíteni a vásárlók igényeit. 

Ehhez nem szükséges saját ügyfélszolgálatos kollégát felvennünk, hanem igénybe vehetünk akár többnyelvű ügyfélszolgálati szolgáltatást is, ami hosszú távon nem csak hatékonyabb, de költségbarátabb is.

Az viszont mind a két esetben igaz, hogy az új kollégát vagy csapatot be kell tanítani az iparági specialitásokra, a céges értékekre és megfelelő mennyiségű információt kell nekik adni a termékekről ahhoz, hogy sikeresen végezhessék munkájukat. Ehhez érdemes termékismertető anyagokat és egy gyakori kérdéseket és válaszokat tartalmazó dokumentumot is összeállítanod.

A külföldi terjeszkedés ma már sokkal egyszerűbb, mint évekkel ezelőtt volt

A fenti lista, bár meglehetősen sok pontból áll, mégis jól szemlélteti, hogy ma már – megfelelő szaktudással és megfelelő rendszerrel – egyáltalán nem olyan nehéz a nemzetközi növekedés, mint azt sokan gondolják. 

A hazai e-kereskedőknek is érdemes a hosszú távú stratégiájukba építeni a nemzetközi terjeszkedést, ha többre vágynak, mint az itthon elérhető lehetőségek, valamint akkor is, ha nem szeretnének áldozatul esni az egyre erősödő és növekvő külföldi behatásnak.

Szerencsére a Shoprenter Magyarországon egy olyan stabil és kiszámítható hátteret nyújt ehhez, ami nagyban leegyszerűsíti a külföldre vágyó e-kereskedők dolgát, miközben a költségeiket is csökkenti. 

Testre szabott, szakmai tanácsokat és kivitelezést, pedig az Everigo csapata nyújt, akik már évek óta több webáruházat segítettek a külföldi terjeszkedésben vagy az Amazon értékesítésben. Kérj tőlük díjmentes konzultációt, ha tudni szeretnéd, hogy milyen lehetőségeid vannak ezen a területen és hogyan tudnak Téged ebben támogatni.

A szerzőről:

Everigo.eu
Everigo.eu

Az Everigo.eu csapata a külföldi terjeszkedés szakértője. A nemzetközi kapcsolataiknak köszönhetően, a webáruházak valós kulturális és üzleti információkat, tapasztalatokat, és teljes körű szolgáltatást kaphatnak a külföldi piacon.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
A BNPL jelentése: Vásárolj most, fizess később!

Az interneten keresztül kényelmesen és gyorsan hozzáférhetünk ma már szinte bármilyen termékhez és szolgáltatáshoz, ...Elolvasom

Close