Hogyan növeljük meg az emailekből származó bevételeinket?

Hogyan növeljük meg az emailekből származó bevételeinket?

Hogyan növeljük meg az emailekből származó bevételeinket?

Senki sem szereti a kéretlen leveleket. Talán ez is lehet az
oka, hogy sokan még e-kereskedőként se szívesen küldenek emailt. A rossz tapasztalatok
miatt úgy érzik, hogy a hírlevelek nem működnek.

Pedig az email valójában a második leghatékonyabb marketing
csatorna az e-kereskedelemben.

Ha a bevételi számokat nézzük, sok esetben túlszárnyalja még
a Facebookot is. Az egyetlen dolog, ami hatékonyabb, az a Google-ből érkező
forgalom (legyen az organikus vagy fizetett).

Ha ezekben már jók vagyunk, itt az ideje az email marketing kampányainkra koncentrálnunk, mert a segítségükkel nemcsak a bevételeinket növelhetjük meg, de vevőinkkel is egy erősebb kapcsolatot építhetünk ki.

Miért is jó a hírlevél?

A hírlevél segít abban, hogy kapcsolatban maradjunk a
korábbi vásárlókkal és a feliratkozóinkkal, így naprakészen tarthatjuk őket.

Az emailek a hűséges vásárlóink megjutalmazásának is
remek eszközei, vagy használatukkal éppenséggel az inaktív vevőinket is
ösztönözhetjük arra, hogy visszatérjenek hozzánk.

Ez csak pár példa arra, hogy az email marketinget
milyen sok módon használhatjuk.

Most ezekből a felhasználási módokból szeretnénk bemutatni a
legfontosabbakat, amelyeket szinte minden webáruháznak javaslunk, akik szeretnék a hírlevelekből származó bevételeiket a sokszorosára növelni.

Az email persze nem új dolog, de mégis, hosszú évekig nem
volt lehetőségünk arra, hogy szegmentáljuk a célközönségünket és személyre szabjuk
a tömegesen küldött leveleinket. Ma már ez alap minden hírlevél küldő szoftvernél, így nem
meglepő, hogy az email marketing hatékonysága inkább nőtt az elmúlt években,
mint csökkent volna. Annak ellenére, hogy az Y, de főleg a Z generációnál (2000-es években születtek) már nem ez az elsődleges online kommunikációs csatorna.

Ebben a bejegyzésben bemutatunk számos felhasználási módot
és gyakorlati tippet arra vonatkozóan, hogyan használjuk az email marketing
erejét, hogy az jelentősen növelje webáruházunk bevételét.

Mielőtt sorba vennénk ezeket, fontos leszögezni, hogy olyan hírlevél
küldő szoftvert
használjunk, ami nem hátráltat bennünket, hanem a
funkcionalitás terén hatékony eszközöket ad a kezünkbe. Ugyanis sok, a cikkben
említett tipphez a szoftverünknek szoros integrációban kell lennie
webáruházunkkal, amely többek között a kosárban lévő termékek és vásárlások
átadását jelenti a hírlevél küldő alkalmazásba.

Itt jogosan tehetjük, fel a kérdést, hogy …

Melyik a legjobb email marketing szoftver egy webáruház számára?

Amikor email marketingről beszélünk, nincs egy általánosan
elfogadott vélemény arról, hogy melyik a legjobb, mint ahogy nincs minden megoldásra
alkalmas szoftver sem.

Büdzsé, funkcionalitás és személyes preferenciák mind
szerepet játszhatnak a szoftver kiválasztásában.

Persze vannak alkalmazások, amelyeket jobbnak tartanak
másoknál.
Viszont, amikor webáruházas marketingről van szó, érdemes figyelmen kívül
hagynunk a hagyományos hírlevél küldőket, és az olyan marketing
automatizmusokat kínáló szoftvereket felé fordítani tekintetünket, amiket
kimondottan e-kereskedőknek terveztek.

A cikk elolvasása után látni fogjuk, hogy olyan dolgok, mint
az automatikus levelek vagy az eseményalapú hírlevél küldés miért olyan értékesek egy
webáruház számára, így ebbe nem is szeretnék most részletesen belemenni.

Mindenesetre, ha még nem választott szoftvert, vagy amit
jelenleg használ, nem képes a cikkben leírt funkciókra, erősen ajánljuk, hogy
nézzen körbe a piacon elérhető szoftvereknek.

Most pedig jöjjenek a leghasznosabb beállítások, amelyeket a
ShopRenter és/vagy egy hírlevélküldő szoftver segítségével megvalósíthatunk. Mi
személy szerint a Mailchimpet használjuk, és az ügyfeleinknek is bátran ajánljuk
ezt a szoftvert. Hogy miért, az ebből a bejegyzésből is ki fog derülni.

Itt fontos megjegyezni, hogy a MailChimp nemrég a marketing
automatizmusainak használatát is ingyenessé tette 2000 feliratkozóig. Így
mindenkinek ajánljuk, hogy próbálja ki ingyen a kimondottan e-kereskedőkre szabott funkciókat is.

Ezek azután válnak elérhetővé számunkra, ha összekötjük a
webáruházunkat
a MailChimppel és bekapcsoljuk az E-commerce integrációt.
Ennek köszönhetően azok a regisztrált vevők is be fognak kerülni a hírlevél
listánkba, akik nem iratkoztak fel a hírlevelünkbe.

Igaz, őket a hagyományos hírlevelekkel nem tudjuk majd
elérni, de számos automatikust emailt küldhetünk ki számukra.

MailChimp e-kereskedelmi automatizmusok

Ezeket az automatikus leveleinknek az alapja a
webáruházunkban történt események lesznek. Például vásárlás, rendelési állapot
változás, kosárelhagyás, illetve termékmegtekintés.

De, ha egy vásárló hagyományos módon is feliratkozott a
listánkra, onnantól kezdve a vásárlási adatokat felhasználhatjuk arra, hogy
pontosabban célzott hírleveleket küldjünk (például korábban leadott vásárlások
összértéke vagy egy adott termék megvásárlása alapján szegmentálhatjuk a
listánkat).

Emellett az így kiküldött e-mailekben személyre szabott
termékajánlások is lehetnek, amelyben a MailChimp saját intelligens
termékajánló moduljai lesznek segítségünkben. Ezekről később még részletesen lesz szó.

A lehetőségeknek szinte csak a fantáziánk szab határt,
mindenesetre lentebb összegyűjtöttük a legtöbb bevételt hozó felhasználási
lehetőségeket, legyen szó a ShopRenter vagy a MailChimp automatizmusairól.

1. Gyűjtsünk termékértékeléseket

Számos esettanulmány világított már rá a termékértékelések pozitív
hatásaira. Az Argos.co.uk például egy kampány során 90 ezer értékelést gyűjtött
össze 2 hét alatt. Majd ezután úgy találták, hogy a termékértelésekkel rendelkező
termékeknek 10%-kal magasabb a konverziós rátája, mint az értékelés
nélkülieknek.

A Figleaves.com egy hasonló javulást (12,5%) vett észre a
konverziós rátában az értékeléssel rendelkező termékek javára. Érdekesség, hogy
83,85%-kal volt magasabb a konverziós ráta azon termékeknél, amelyeknél 20
fölött volt az értékelések száma.

Persze hiába a számok bizonyító ereje, sokan még ennek
ellenére sem gyűjtenek értékeléseket, pedig az email egy kitűnő eszköz erre.
Íme egy példa a Diétás Termékek Webshopból:

Véleményösztönző email

Jellemzően egy ilyen email hatékonysága akkor lesz
kiemelkedő, ha adunk valami kis ösztönzőt az értékelésért cserébe, például egy
nyereményjátékban való részvételt vagy egy kedvezményt. Ezt az email típust
mindenképp automatizáljuk a ShopRenterben elérhető automatizmusok vagy a
MailChimp segítségével.

Utóbbiban ehhez válasszuk a „Follow up on purchaces”
lehetőséget. Ezután kiválaszthatjuk, hogy bármely vagy adott termékre állítjuk
be, esetleg adott kategóriára az automatikus emailt.

Follow-up emailek beállítása

Ajánlott 1-2 hetet várni az email kiküldésével, hogy a
vásárlónak már kellő mennyiségű tapasztalata legyen a termékünkkel
kapcsolatban.

Mind az időzítéssel, mind a kínált ösztönzővel érdemes
kísérleteznünk, hogy a lehető legtöbb termékértékelést gyűjthessük. Ezzel el is
érkeztünk a következő ponthoz, az AB teszteléshez.

2. Optimalizáljuk a megnyitási és átkattintási rátákat

Ha még nem vagyunk meggyőzve az AB tesztelés értékéről, gondoljunk
csak Barack Obama 2012-as email kampányára, amelyben az egyik tárgymező 403,600
dollár támogatást hozott a volt elnöknek, míg egy másik variáció 2,540,866 dollárt.

Amikor AB tesztelésről beszélünk, általában a tárgymezőre
vagy a tartalomra gondolunk, mert ezeket szokták a legtöbbször tesztelni az
emailek kapcsán.

Az AB teszt lényege, hogy többféle változatot írunk meg egy
tárgyból vagy tartalomból, majd kiküldjük azokat a feliratkozók egy bizonyos
százalékának. Ezután az eredmények alapján a győztes verziót küldjük ki a teljes
listára.

Itt rögtön adódik is a kérdés, hogy mennyi időnek kell
eltelnie, hogy releváns eredményeket kapjunk, illetve milyen mutató alapján
hozzuk meg a döntést egy AB teszt során.

Az első kérdés megválaszolásában a listánk mérete nem
elhanyagolható tényező. Minél kevesebb email címből áll a lista (így a minta is,
amit a teszteléshez használunk), annál több időt kell hagynunk a tesztre. A MailChimp
egyébként egy minimum 4 órás AB tesztet javasol (legalább 5000 fővel
kombinációként).

A nyertes verziót többféle mutató alapján is kiválaszthatjuk:
megnyitási-, átkattintási ráta vagy bevétel. Itt leginkább az lesz a döntő, hogy
éppen mit is tesztelünk, illetve mi az emailünk célja.

AB teszt

Például, ha a tárgymezőt teszteljük, akkor általában a
megnyitási rátát célszerű választani, míg ha egy olyan tartalmat, amelynek célja,
hogy minél többen kattintsanak át egy adott oldalra, akkor az átkattintási
ráta lesz a döntő.

E-kereskedőként pedig a bevétel választása is jó döntés
lehet, de ehhez kellően nagy hírlevél listával kell rendelkezünk, mert itt
nemcsak át kell kattintania egy adott számú feliratkozónak, de vásárolnia is
kell, és ehhez nem elég egy pár ezer címből álló lista.

A tárgymező és a tartalom mellett a kiküldés időpontját és a
feladót is tesztelhetjük. Ezeknek az optimumát pár AB teszt segítségével
viszonylag gyorsan megállapíthatjuk, így a későbbiekben már csak a tárgyra és a
tartalomra kell majd koncentrálnunk.

Egy ideális világban tesztelnünk kellene minden emailt, amit
kiküldünk. A gyakorlatban ez ritkán valósul meg, de úgy gondolom, hogy például egy
további plusz tárgymező megírására mindig szakíthatunk időt.

Ha pedig több időnk is van, akkor e-kereskedőként a következőket
próbáljuk még meg tesztelni:

  • ünnepi kampány hírlevelek tárgymezői
  • hétvégén vagy hétköznap küldjünk emailt

Amennyiben MailChimp Pro előfizetéssel rendelkezünk, akkor
nem csak az eseti hírleveleket, de az automatikus e-maileket is AB
tesztelhetjük. Ráadásul amíg a sima előfizetésben mindig csak egy dolgot
tesztelhetünk, a Pro verzióban akár 3-at is. Tehát egy kampányban megnézhetünk
2 feladót, 2 tárgymezőt és 2 tartalmat, így akár 8 verziónk is lehet egy
hírlevélből.

Előfordulhat olyan eset is, amikor a kampány elindítása után
vesszük csak észre, hogy valami hiba van az emailben, például rossz az egyik
link. Ha Pro előfizetésünk van, akkor lehetőségünk van az AB teszt kampány
leállítására, így elkerülhetjük, hogy a listánk nagyobbik részének is hibásan
menjen ki a levél (persze mi tagadás, sajnos a Pro verzió árát meg is kéri a
MailChimp).

3. Állítsunk be kosárelhagyási értesítőt

Tudjuk, unalomig ismételt tipp ez, de kétségtelen, hogy a
kosár/pénztár elhagyás az a terület, ami az egyik legnagyobb értékkel
rendelkezik, amikor bevételnövelésről beszélünk. Ennek az az oka, hogyha valaki
már kosárba rakott egy terméket, azzal rögtön minőségi érdeklődévé válik.

Mivel a kosárelhagyásnak számos oka lehet (nem feltétlenül
az, hogy nem kell a látogatónak a termékünk), így egy automatikus értesítő
kiküldése mindig jó ötletnek tűnik. Az Ékbolt Ékszeráruház a következő emailt küldte,
miután nem fejeztem be a vásárlást:

Kosárelhagyási értesítő

A ShopRenterben egyszerűen beállítható egy vagy több email
is a megfelelő csomagban, de a MailChimpben is beállíthatjuk ugyanezt.

Ráadásul 3 kosárelhagyásra kitalált sablon közül is választhatunk.

Kosárelhagyási sablonok

Azért is érdemes több email küldését választani, mert a
kosárelhagyási értesítőt több célra is használhatjuk, és nem célszerű ezeket
egy emailbe belesűríteni. A levelekben lehet:

  • egy értesítő rész, amely arról szól, hogy
    elmentettük a látogató kosárát (benne a termék nevével, árával és fényképével, a
    termékoldal webcímével és egy linkkel, amivel folytathatja a megrendelését),
  • egy kérdés, amikor is a kosárelhagyás okát
    próbáljuk kideríteni,
  • egy emlékeztető, hogy már csak pár napig őrizzük
    meg a kosár tartalmát (ezzel sürgősség érzetet keltünk),
  • egy vagy több termékajánló modul.

A sorozat minden levele tartalmazza a linket, amellyel a potenciális
vásárló visszatérhet a pénztár folyamathoz, és befejezheti a megrendelését.

Egy másik emailben kérdezzük meg a vásárlótól, hogy miért
nem fejezte be a vásárlást. A válaszok egyfelől segítenek kijavítani az
esetleges technikai hibákat, másfelől értékes információkat nyújthatnak a
vásárlói kifogásokat illetően. Ezeket aztán így lesz lehetőségünk kezelni még a
vásárlási folyamat egy korábbi szakaszában.

Mint minden emailt, a kosárelhagyási értesítőket is célszerű
tesztelni, hogy megnöveljük hatékonyságukat. A tartalom mellett ki kell találnunk,
hogy hány emailből álljon a sorozat, illetve milyen időközönként küldjük ki
azokat.

Mi a 3 levél kiküldését javasoljuk, ennél több már inkább
zavaró, mintsem hatékony. Az első emailt a kosárelhagyás után 1 napon belül
küldenénk, majd rá 1-2 napra a következőt, az utolsót pedig megint csak rá 1-2 napra.
De hogy mi az ideális a célközönségünk számára, azt csakis a tesztek után
fogjuk tudni megmondani.

Vannak olyan webáruházak, akik az utolsó levélben valamiféle
ösztönzőt (általában árkedvezményt) használnak, hogy sikeresen lezáruljon a
vásárlási folyamat. Ezt én nem javaslom, mert ezzel a vásárlókat könnyen a
kosárelhagyásra kondicionáljuk, azaz a jövőben lesznek olyanok, akik csakis a
kedvezmény miatt fogják elhagyni a kosarat. Ha ennek ellenére mégis szeretnénk
egy ajánlatot használni, azt szintén érdemes tesztelnünk.

4. Jutalmazzuk meg a leghűségesebb vásárlóinkat

A legtöbb webáruházra igaz, hogy egy 80/20-as kapcsolat van
az összbevétel és a vásárlók száma között. Azaz, a bevétel nagy része általában
egy relatíve kis számú hűséges vásárlótól származik. Így ezek a webshopok
biztosan nem engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy nem törődnek a
leghűségesebb vásárlóikkal.

Időközönként gondoljunk rájuk, és küldjünk kimondottan csak
nekik szóló kedvezményeket. Ráadásul ezzel általában két legyet ütünk egy
csapásra. Egyrészt növeljük a hűségüket, ezzel hosszútávon több bevételre
teszünk szert, hiszen tovább maradnak vásárlóink. Míg rövidtávon a beváltott
kedvezmények miatt megint csak plusz bevételre teszünk szert.

A HSW.com.au webáruház például 5 kategóriába sorolta a
vevőit az alapján, hogy milyen aktivitással használják a hűségprogramjukat.
Majd egy 20 dolláros kupont küldtek ki a tagoknak. A leghűségesebb vásárlók
34%-a váltotta be a kupont, ez 105 000 dollár bevételt eredményezett a
cégnek.

A AHonapAjandeka.hu ezt az emailt küldte ki azon cégeknek,
akik korábban legalább egyszer már vásároltak a webáruházból:

Előrendelési akcióról email

Vegyük észre, hogy a kedvezmény beváltásának lehetőségét
határidőhöz kötötték, így növelve a hatásfokát ennek az előkarácsonyi
kampánynak.

Természetesen rengeteg módja van annak, hogy megjutalmazzuk
vásárlóinkat. A kérdés inkább itt az, hogy milyen eszközök állnak a
rendelkezésünkre, hogy vevőinket csoportosítsuk.

A ShopRenterben a vásárlóinkat vevői csoportokba tehetjük,
majd ezekre százalékos kedvezményt állíthatunk be webáruházunkban.

De időnként más módon is érdemes megjutalmazni a
vásárlóinkat, akiket több tényező alapján is csoportosíthatunk.

A feliratkozó listánkra például rászűrhetünk összes rendelési
érték, átlagos rendelési érték, rendelések száma, megszerzett hűségpontok,
egy bizonyos termék vagy termékkör megrendelői alapján.

Többek között ezek az e-kereskedelmi adatok segítenek nekünk
még pontosabban célozni a kampányainkban.

Az alábbi képen pár MailChimpben alapértelmezetten elérhető
e-kereskedelmi szűrési lehetőséget látunk:

E-kereskedelmi szűrők

5. Küldjünk emaileket az inaktív vásárlóknak

Érdekesség, hogy az előző pontban említett esettanulmányban
nem a leghűségesebb csoportnál volt a leghatékonyabb a kampány.

Azok, akik nem vásároltak az elmúlt 12 hónapban, és az email hatására visszatértek, 108 ezer dollár bevételt (3000-rel többet) eredményeztek és átlagosan 16%-kal költöttek többet, mint a leghűségesebb vásárlók.

Van két fontos tanulság, amit levonhatunk ebből az
esettanulmányból. Az első, hogy érdemes szegmentálni a vásárlókat a hűségük
szintje alapján, majd megcélozni őket egy olyan kampánnyal, ami releváns az
aktivitási rátájukra.

A második (és ez lehet kicsit meglepő), hogy néha megéri az
inaktív vásárlókra is koncentrálni egy-egy kampányban. Sőt, igazából ezeket a leveleket is érdemes automatizálni az esemény alapú automatizmusok
segítségével.

Például, amikor egy vásárlónk összes megrendelésének értéke
elér egy bizonyos összeget, hozzáadhatjuk őt egy olyan email sorozathoz, amit a
legjobb vásárlóinknak küldünk.

Vagy, ha egy korábbi vevőnk semmit sem vásárolt az elmúlt 12
hónapban, készíthetünk egy reaktiváló kampányt, hogy így ösztönzzük őt az
ismételt vásárlásra.

Ebben a kampányban nyújthatunk valamiféle ösztönzőt is, de
gyakran az is elég, ha csak emlékeztetjük őket, hogy kik vagyunk és mit
kínálunk a számukra. Egy példa a Redmangousa.com-től:

Reaktiváló email


Ebben az emailben egy 20%-os kedvezmény kupont ajándékoztak azoknak, akik
egy ideje már nem tértek vissza a webáruházba.

A vásárlók nagyobb eséllyel térnek vissza, ha jó okuk is van rá, és pénz megtakarítás az egy mindig egy nagyon jó ok. Nem mellesleg, egy valódi
értéket képviselő ösztönzővel azt is kifejezhetjük, hogy törődünk velük.

Ez az ösztönző nemcsak egy kedvezmény lehet, de például
ingyenes szállítás, ingyenes tanulmány vagy egy kis ajándék a vásárlás mellé.

6. Legyünk felkészültek az ünnepekre

Az e-kereskedelemben az ünnepeknek kiemelt szerepe van.
Gyakorlatilag minden ünnep vagy kiemelt nap egy remek alkalom arra, hogy kampányoljunk.
De sajnos túl gyakran fordul elő, hogy csak a kiküldés előtti utolsó pillanatban írjuk meg az adott emailt, ami nem túl szerencsés.

Ha figyelembe vesszük, hogy mennyi kreativitásra van
szükségünk egy hatékony kampányhoz, illetve mekkora potenciál van egy-egy ilyen
eseményben, nemcsak nem szabad elsietnünk a megvalósítást, de fontos, hogy
legyen egy jól bejáratott rendszerünk, ami biztosítja, hogy egy kicsit mindig
előrébb járjunk, mint a versenytársaink.

Első lépésként tervezzünk meg egy hírlevél naptárat (éves
kampányterv), amely tartalmazza az összes ünnep- és számunkra fontos napot.
Ehhez használjuk ezt az eszközt, amely megmutatja nekünk, hogy milyen ünnep és
munkaszüneti napok lesznek az évben (a 2018-ast az alábbi kép tartalmazza).

2018-as naptár

Ha tudjuk előre, hogy mikor milyen kampányt tervezzünk, soha
nem kell majd sietnünk, hiszen jó előre neki kezdhetünk a kampányok
beállításának.

A naptár megvalósításhoz pedig a Trello ingyenes eszközt
javasoljuk (egyénként vannak olyan hírlevél küldők is, amelyek rendelkeznek beépített
naptár funkcióval).

Ez egy projekt menedzsment alkalmazás, amely segítségével a
csapatunk tagjai egyszerűen tehetnek javaslatokat a közelgő hírlevél
kampányainkkal kapcsolatban. Ezen felül beállíthatunk automatikus
emlékeztetőket is, amelyek biztosítják, hogy a kiküldés időpontját jóval
megelőzően elkezdjünk dolgozni a kampányainkon.

Aki szeretne egy ilyen naptárat beállítani magának, itt
talál
hozzá egy angol nyelvű útmutatót.

7. Lepjük meg a vásárlóinkat fix összegű kedvezménnyel

Az idei Ország Boltja verseny után a Mosolygos.hu 1000
forinttal ajándékozta meg hírlevél listájának minden tagját:

Fix összegű kedvezmény

Bár a kampány eredményei nem ismertek, de biztosra veszem,
hogy nagyszerű eredményeket hozott. Ahelyett, hogy a szokásos 10-20%
kedvezményt használták volna, a levásárolható kuponnal azt kommunikálták a
vásárlók felé, hogy konkrétan mennyi összeget veszítenek, ha október 8-ig nem
élnek a lehetőséggel.

Mint tudjuk, a veszteségelkerülés pszichológiája egy nagyon
hatékony ösztönző, így meg lennék lepődve, ha a kampány nem okozott volna egy
kiugrást a tranzakciókban.

Amikor a következő alkalommal százalékos kedvezményt
szeretnénk kiküldeni, fontoljuk meg annak lehetőségét, hogy levásárolható
kupont adunk inkább helyette.

Mivel az emberek szeretnek elkerülni minden veszteséget, így
ha kiküldünk egy emailt arról, hogy kaptak 1000 forintnyi kedvezményt, amit 24
órán belül válthatnak be, az minden bizonnyal hatékonyabb lesz, mint ha a
szokásos 10-20%-ot adnánk.

Ezek általában nem győzik meg a vásárlókat, mivel jellemzően
nagyobb százalékokról szeretnek hallani, míg egy fix összegű kedvezmény esetén
pontosan tudni fogják, hogy menyi ingyen pénzt veszítenek, ha nem cselekednek
gyorsan.

Vegyük észre, hogy ennek a stratégiának fontos része a szűk
határidő megadása, hiszen a sürgősség érzet felkeltése szintén egy kitűnő pszichológiai
ösztönző a bevételek növelésére. Emellett a minimum rendelési érték előírásával
tovább növelhetjük a kampány hatásfokát.

Tanulmányok azt mutatják, hogy a fix összegű kedvezményeket
akár 175%-kal többen váltják be, mint a százalék alapúakat.

Amikor arról kell döntenünk, hogy egy adott termékre
százalékos vagy fix összegű kedvezményt adjunk-e, akkor használhatjuk a
következő ökölszabályt is: ha a termék ára 10 000 forint alatt van, akkor
százalékos kedvezményt adunk, ha pedig ennél magasabb, fix összegűt. Tapasztalatok szerint ez fogja a
legnagyobb észlelt értéket nyújtani a vásárlóinknak.

8. Használjuk ki a tranzakciós e-mailekben rejlő lehetőségeket

A tranzakciós emailek elsődleges funkciója kétségtelenül az,
hogy értesítsék a vásárlókat a rendelésük állapotáról. Mindazonáltal ez még nem
jelenti azt, hogy nem használhatjuk őket más célra is.

Az Experian tanulmányában úgy találta, hogyha a szállítást
visszaigazoló email tartalmaz kapcsolódó termékajánlásokat, akkor 20%-kal megnő
a tranzakciós ráta.

Az eMag.hu a tavalyi Black Friday napján küldött visszaigazoló
levelében a többi ajánlat megtekintésére bíztatott:

Termékajánlás tranzakciós levélben

De nem álltak meg itt, nem sokkal később egy következő
emailben, amelyben gratuláltak a választásomhoz, további termékeket ajánlottak
a figyelmembe:

Termékajánlás emailben

Az EasySMTP kutatása szerint pedig, ha közösségi média
profiljaink linkjeit hozzáadjuk a tranzakciós emailjeinkhez, az átkattintási
rátát akár 55%-kal is megnövelhetjük.

Láthatjuk, hogy a tranzakciós emaileknek nem kell szürke
értesítéseknek lennie csupán. Egy kis kreativitással és személyre szabással,
könnyen hatékony eszközzé válhatnak a kezünkben, ami vásárlói hűséget és
visszatérő vevőket hozhat számunkra.

9. Állítsunk be emailt szülinapokra, évfordulókra

Egy tanulmányban 7 ezer szülinap alkalmából küldött email
eredményeit elemezve úgy találták, hogy a személyre szabott szülinapi leveleknek
majdnem ötször nagyobb a tranzakciós rátája, mint a hagyományos hírleveleknek.

Ugyanebben a tanulmányban azt is kimutatták, hogy a fix
összegű kedvezményt tartalmazó emaileknek volt a legmagasabb a tranzakciós
rátája, és a legnagyobb bevételt is ezek eredményezték, összehasonlítva olyan kedvezményeket
tartalmazó e-mailekkel, mint a százalékos kedvezmény, az ingyenes szállítás
vagy a hűségpontok.

 Kedvezmény típusok teljesítménye

Így nem is lehet kérdés, hogy küldjünk ilyen üzeneteket. A névnapi
üzenetek a ShopRenterben könnyen beállíthatók a már korábban is említett automatizmusok
segítségével. Egy példa az Erotikashow.hu-tól:

Névnapi üzenet

A szülinapi üzenetek küldésével már picit több munkánk lesz.
Először is be kell gyűjtenünk a vásárlóink születésnapját egy kérdőív
segítségével. Itt célszerű valami ösztönzőt adnunk a kitöltésért cserébe. Persze minden olyan egyéb információt is kérjünk be, ami a későbbiek folyamán
segít a vásárlókkal való kommunikációban. Például érdeklődési kör, iskolázottság
stb.

Ráadásul a szülinap bekérésével egy időben szert teszünk a
vásárlók pontos életkorára is (erre vonatkozó információkat már a Google Analytics-ből
is kinyerhetünk).

Ha ezzel megvagyunk, akkor a MailChimpben hozzunk létre a feliratkozó profiljában egy
születésnapot tartalmazó mezőt, ahova átadjuk majd az adatokat. Ezután már csak a “Say happy
birthday” nevű automatizmust kell kiválasztanunk, és máris küldhetünk olyan
emaileket, mint a Shop.Builder.hu:

Születésnapi köszöntő email

10. Támogassuk meg email kampányainkat fizetett hirdetésekkel

Egy amerikai kereskedő 565 ezer feliratkozónak küldött
emailt, és ezzel párhuzamosan a Facebook-on is hirdetett rájuk. Az eredmények
azt mutatták, hogy azok, akik mindkettőt látták 22%-kal nagyobb valószínűséggel
vásároltak azoknál, akik csak az emailt nyitották meg.

Kétségtelen tény, hogy ebben
a stratégiában nagy potenciál van. Például valaki megvesz egy terméket a
webáruházunkból, majd rögtön pár perccel azután már meg is lát egy hirdetést
a Facebookon, amelyben egy kiegészítő terméket kínálunk.

Ha nem is veszi meg a
hirdetés hatására, még mindig küldhetünk egy emailt, benne egy kedvezménnyel az
adott kiegészítő termékre.

De ez csak egy lehetőség a
sok közül. A lényeg, hogy kezdjünk el abban gondolkodni, hogy ha a büdzsénk
engedi, akkor az email kampányok mellett, de hozzá kapcsolódóan, párhuzamosan
hirdetünk a Facebookon és/vagy a Google Adwordsben. Így a marketing csatornáink ereje
össze fog adódni.

Ráadásul ezt ma már egyre könnyebb is megtennünk. Például
a saját hírlevél listánkra célozva a MailChimpből is indíthatunk már
hirdetéseket a Facebookon/Instagramon.

Facebook hirdetés beállítása Mailchimpben

Legújabban pedig Google
remarketing hirdetéseket is készíthetünk már MailChimpben.

A következőkben olyan tippeket szeretnénk megosztani,
amelyeket a legtöbb hírlevélküldő szoftverben beállíthatunk, és javíthatjuk
velük hírleveleink hatékonyságát.

11. Állítsunk be előnézeti szöveget

Olyan email szolgáltatók, mint az iPhone Mail app, a Gmail
és az Outlook nemcsak a tárgymezőt jeleníti meg az emailek listázásánál, hanem
néhány sornyit is az email tartalmából.

Előnézet Gmailben

Amennyiben nem állítunk be előnézeti szöveget, akkor ez
teljesen véletlenszerű lesz, és általában ritkán jelenik meg a számunkra
kívánatos szöveg. Így ezzel amellett, hogy rendezetlen lesz az emailünk
megjelenítése, egy lehetőséget is elpazarolunk, hogy még inkább felhívjuk a
célközönségünk figyelmét emailjeinkre.

Ezért adjunk meg egy rövid, lényegre törő szinapszist az
emailünk tartalmáról. A megjelenített előnézeti szöveg hossza függ az email
szolgáltatóktól és a felhasználói beállításoktól is, de lehetőleg próbáljuk meg
50 karakter alatt tartani.

Előnézeti szöveg megadása Mailchimpben

12. Optimalizáljuk az üdvözlő email sorozatunkat

Adjunk több emailt a köszöntő kampányunkhoz. A feliratkozás
utáni üdvözlő emailben rendszerint arról írunk, hogy a jövőben milyen tartalmakat
fogunk küldeni és azokat milyen gyakran, de ne álljunk meg itt.

Állítsunk be több emailt is, amelyben oktatjuk feliratkozóinkat
(és remélhetőleg a leendő új vásárlókat) termékeinkről a vásárlás előtti
szakaszban.

A sorozat emailjei tartalmazhatnak bizalomnövelő elemeket és hasznos információkat a webáruházunkról, például fizetési és szállítási információk linkjei, nyitvatartás, telefonszám. Ezekről akár egy külön email is szólhat.

Ha személyként kommunikálunk a webshopunk nevében, mutatkozzunk be az első levélben, írjuk le kik vagyunk, mivel (és mióta) foglalkozunk. Ezek mind építeni fogják a vevőkkel való kapcsolatunkat.

Emellett fontoljuk meg, hogy hozzáadunk egy ajánlatot is a
sorozathoz – például egy speciális kedvezményt az első vásárlásra.

A több emailből álló üdvözlő sorozat (szemben az egyetlen
egy emaillel) egy nagyon hatékony módja, hogy több forgalmat hozzunk az email
feliratkozóinkból a webáruházunkba.

Példa az üdvözlő emailre a Szerszamkell.hu webáruházból:

Üdvözlő email

Vegyük észre, hogy a láblécben milyen ügyesen és szépen
van megjelenítve a webáruház értékajánlata és további fontos információk.

Amire figyelnünk kell minden email sorozatnál, az az emailek
között eltelt idő. Az a tapasztalat, hogy a kisebb időközök (max. 1-2 nap)
összeségében nagyobb megnyitási rátát eredményeznek. Viszont megvan a veszélye annak,
hogy hamar kiégethetjük a listánkat vele. Ezt is érdemes tesztelnünk.

13. Küldjük újra az emaileket azoknak, akik nem nyitották meg az első levelet

Ha nem is az összes emailünket, de a legfontosabbakat
érdemes újra kiküldenünk ugyanazzal a tartalommal, de más tárgymezővel. Ez
szinte semmilyen plusz erőfeszítésbe nem telik (nem kell elkészítenünk egy
teljesen új üzenetet), viszont jelentősen megnövelhetjük a kampány összmegnyitási
rátáját.

Hogy mennyi időnek kell eltelnie a 2 email között? Minimum 3
napot mindenképp érdemes várni, de egy hétnél se legyen nagyon több.

Emailek újraküldésének beállítása MailChimpben

14. További tippek, ha Mailchimpet használunk

Már az eddigiek alapján is láttuk, hogy ez a szoftver
rengeteg lehetőséget kínál a webáruházak számára, de 2 dolgot még mindenképp
érdemes kipróbálni, ha ezt használjuk.

Egyrészt létrehozhatunk olyan follow-up e-mail sorozatokat,
amelyek csak bizonyos termékek megvásárlása esetén aktiválódnak. Így, ha van
egy nagy forgalmú termékünk, akkor érdemes olyan automatizmus beállítanunk a
megvásárlása esetén, amelyben kiegészítő termékeket kínálunk hozzá.

Másrészt a hírlevél sablonokba lehetőségünk van beszúrni
termékajánló blokkokat.

Termékajánló blokkok

Itt választhatjuk, hogy a MailChimp saját intelligens (dinamikus)
termékajánlóját használjuk. Erről tudni kell, hogy az automatikus
termékajánlások hetente csak egyszer frissülnek, így azok nem lesznek azonnal
használhatók, csak miután a MailChimp rendszere végzett a szükséges
háttérszámításokkal.

Másik lehetőségként a „Product” blokkot behúzva magunk
választhatjuk ki, hogy a legjobban fogyó termékeinket szeretnénk megjeleníteni
vagy azokat, amiket manuálisan választunk ki a terméklistánkból.

Bestseller vagy böngészés a termékekből

A termék behúzása után szabadon
szerkeszthetjük a modult.

Termékajánló modul testreszabása

Itt fontos megjegyezni, hogy a fentebb már idézett Experian kutatás szerint a dinamikus termékajánlásokat tartalmazó emaileknek kétszer nagyobb a tranzakciós rátája.

15. További tippek, ha ShopRenter használunk

Végezetül a ShopRenter használók figyelmébe szeretnénk
ajánlani két további idekapcsolódó funkciót, amelyek használatával tovább
növelhetjük email marketingünk hatékonyságát.

Értesítés küldése, ha
egy termék nincs raktáron

Előfordulhat, hogy jelenleg nincs raktáron egy termékünk, de
később még valószínűleg kapható lesz, és azt szeretnénk, hogy erről a
potenciális vásárlóink is értesüljenek. Ezt a célt szolgálja ez a funkció,
amellyel a látogatók értesítést kérhetnek olyan termékeknél, amelyek ugyan
megjelennek webáruházunkban, de az adott időpontban nincsenek raktáron.

Amennyiben engedélyezve van a funkció, akkor a 0
raktárkészletű terméknél megjelenik egy “Értesítést kérek” gomb.

Erre a gombra kattintva egy felugró ablak jelenik meg, ahol
a látogató megadhatja az e-mail címét és azt a készletmennyiséget, amely elérése
esetében szeretne értesítést kapni.

Felugró ablak értesítés kéréséhez

A cím megadása után megjelenik egy köszönő
popup is. A funkciót a Beállítások>
Bolt beállítások> Kosár és Pénztár

beállítások menüpontban kapcsolhatjuk be.

Az adminon pedig egy külön pontban listázásra kerülnek az
értesítés kérések e-mail címmel, termék cikkszámmal, termék névvel, dátummal és
mennyiséggel, illetve azt is jelzi, hogy kaptak-e már értesítést. Ezeket
Jelentések> Értékesítés kérések menüpontban láthatjuk.

Értesítésekről jelentés

A rendszer minden nap megvizsgálja, hogy az adott értesítés
kérésnél lévő mennyiség már elérhető-e az áruházban, és ha igen, automatikusan
küld egy üzenetet azokra az e-mail címekre, amelyek korábban még nem kaptak
értesítést.

Beállítások>
Megjelenés> Szövegek szerkesztése> Raktárkészlet értesítő
 pontban
szerkeszthetjük a felugró ablak, a köszönőoldal és az automatikus email
szövegét.

Ha szeretnénk ilyet beállítani webáruházunkban, az email
szövegére itt egy példa az eMAG.hu-tól:

Értesítő készleten lévő termékről

Értesítés küldése, amikor egy kívánságlistás termék
akciós lesz

Ez megint csak egy hasznos bevételnövelő funkció, és egyszerűen
beállítható a ShopRenterben. A bekapcsolása után, ha a vásárlók
kívánságlistájában elhelyezett termékek közül valamelyik akciós lesz, akkor
ennek az automatizmusnak a segítségével értesítést küldhetünk a regisztrált
vásárlónak.

Beállítani a Marketing> Automatizmusok menüpontban tudjuk. A ShopRenterben lévő automatizmusokról itt olvashatunk bővebben.
Egy példa:

Értesítő kívánságlistás akciós termékekről

Zárszó

Láthatjuk, hogy a webáruházas email marketingben rengeteg
eszköz áll rendelkezésünkre, hogy növeljük a bevételeinket. Igazából ebben a
bejegyzésben mi csak a felszínt kapargattuk.

Az internetes értékesítésben nincsenek korlátok arra vonatkozóan,
milyen mértékben szegmentáljuk a vásárlóinkat vagy célozzuk meg őket a
különböző csatornákon, mint ahogy arra sem, mennyire szabjuk személyre kommunikációnkat.

Ne essen abba a hibába, mint sok webshop tulajdonos, akik alábecsülik az email
marketing bevételnövelő képességét. Ne tegye! Használja a legjobb
szoftvereket, és hozza ki belőlük a maximumot, ha már fizet értük.

Reméljük, hogy cikkünk adott néhány ötletet, amelyet akár
már ma elkezdhet alkalmazni a bevételei növelésére. Ha pedig bármilyen kérdése
van a fentiekkel kapcsolatban, ne habozzon azt feltenni a hozzászólások között
vagy a már megszokott elérhetőségeinken.