Webshop üzemeltetés

Webshop költöztetés – 5 lépésben

6 perc olvasási idő Webshop költöztetés lépései

Konzultációim során sokszor hangzik el az a mondat,  hogy “akkor nem ezzel a webshop motorral kellett volna indulnom”. Amikor meghozunk egy döntést azzal kapcsolatban, hogy webáruházunkat milyen rendszerben építsük fel, akkor általában, az adott pillanathoz mérten mindig jól választunk.

Ugyanakkor néha fel kell ismernünk azt a tényt, hogy igenis kinőttük a rendszert, változnak az igények és fejlődik a vállalkozásunk, amihez nekünk is rugalmasan kell alkalmazkodni.

A webáruház egy eszköz ahhoz, hogy elérjük a célunkat és ha a jelenlegi rendszer már nem segíti, inkább hátráltatja azt, keresni kell egy olyat, ami támogatja vállalkozásunkat és igazodik az igényekhez. 

Ha már felismertük ezt a tényt, eljött az ideje, hogy egy olyan rendszert keressünk, ami megfelel az elvárásoknak, az eddigi funkciók továbbra is zavartalanul tudnak működni, ugyanakkor elősegíti a fejlődésünket azáltal, hogy megszünteti a jelenlegi problémát és a rendszerbeli hiányosságokat.

Az e-kereskedelem dinamikus fejlődésének köszönhetően a webáruház megoldások is ugrásszerű fejlődésen estek át. Éppen ezért számos lehetőség közül választhatjuk ki a számunkra legmegfelelőbbet akkor, ha webáruház rendszer váltás mellett döntünk.

Nagyon fontos az a tény, hogy nem új webshopot szeretnénk, hanem egy jobb rendszert, ami biztosítja a céljainkhoz szükséges megoldásokat, ezért kell körültekintőnek lenni a váltásnál.

Cikkemben 5 fontos lépést gyűjtöttem össze, amivel elősegíthetjük a zökkenőmentes webáruház költöztetést:

  1. Gyűjtsük össze az igényeinket
  2. Vizsgáljuk meg a webáruház rendszereket
  3. Konzultáljunk szakértővel
  4. Teszteljük a kiválasztott rendszert
  5. Végezzük el a webshop költöztetést

1. Gyűjtsük össze az igényeinket

Mielőtt belekezdünk érdemes összeírni néhány pontot:

  • Mi az, ami gátolja webáruházunk fejlődését?
  • Milyen funkciót hiányolunk a mostani rendszerből? 
  • Mi az, ami a legnagyobb probléma jelenleg?
  • Mi az, amit most szeretünk a rendszerben és szeretnénk megtartani?

Erre azért van szükség, hogy az új rendszer esetén ne ütközzünk ugyanabba a problémába, amivel most is szembesülünk. Ha már nekikezdünk egy akkora feladatnak, mint a webshop motor csere, akkor fontos, hogy az új rendszer szolgálja ki teljes mértékben az igényeinket.

Leggyakrabban előforduló hiányosságok egy webáruházban

  1. Bankkártyás fizetési lehetőség: A legtöbb rendszer nem támogatja, vagy eleve nincs lefejlesztve egy banki kapcsolat. Sok vásárlót veszíthetünk már manapság, ha nem tudjuk biztosítani a bankkártyás fizetést. A Reacty Digital kutatása szerint: A vásárlók 54%-a hagyta már félbe vásárlást a nem megfelelő fizetési mód hiányában.
  2. Termékváltozatok kezelése: Sokszor csak paraméterekben lehet megadni a termékváltozatokat, ugyanakkor kevésbé segíti a látogatókat a választásban. Vannak olyan termék lehetőségek, amikor egyes változók változtatják az árat, így nagyon fontos, hogy a vevő már a megfelelő árat lássa. Ezen felül bonyodalmat okozhat, ha raktárkészletünk van, hiszen egy piros M-es pólóból nem biztos, hogy annyi van, mint egy S-ből, ezért érdemes őket külön cikkszámon is kezelni.
Termékváltozat
Termék árának változása termékváltozatok esetén
  1. Vásárlást segítő funkciók, automatizmusok: Vállalkozóként fontos az, hogy a vásárlóink elégedettek legyenek és a legfontosabb az, hogy visszatérő vásárlóink legyenek. Mindezt kevés ráfordított idővel is elérhetjük, pl egy elhagyott kosár értesítő, vélemény ösztönző, rendelés értesítések.
  2. Paraméter alapú szűrő: Egyes termékeknél, vagy adott termékszám felett (pl. ha 1 kategóriában több mint 50 termék van) érdemes bevezetni a termékszűrőt, ami a vásárlási folyamatot is fel tudja gyorsítani. 
Termékszűrő

2. Vizsgáljuk meg a webáruház rendszereket

Ha sikerült összeírni a listát, a következő teendő, hogy körülnézzünk a piacon és feltérképezzük a webshop rendszereket:

  • Ingyenes piacterek
  • Egyedi fejlesztésű webáruházak
  • Nyílt forráskódú e-kereskedelmi platformok (pl.: WooCommerce, Adobe Commerce, OpenCart, Joomla, Prestashop)
  • Bérelhető webshopok (pl.: Shoprenter, Shopify, stb.)

Ahhoz, hogy a legjobb rendszert tudjuk kiválasztani és egy év múlva ne kelljen újra költöztetni a webshopot, fontos körültekintőnek lenni. Több webshop megoldás  és webshop motor közül tudunk választani. 

Amit fontos figyelembe venni első körben, hogy milyen termék(ek)et értékesítünk. Amennyiben termékkörünk nem igényli a nagyon egyedi funkciókat és nincs egy állandó fejlesztő mellettünk, aki ezeket lefejlesztené nekünk, akkor érdemes a bérelhető webáruház rendszerek közül választani, ahol a támogatás biztosított.

Amennyiben nem az elsődleges bevételi forrást nyújtja a webáruház, megfontolhatjuk, hogy egy ingyenes webáruház rendszerben kezdünk. Ugyanakkor számolnunk kell azzal, hogy nincs támogatás és nagyon korlátozott a fejlődési lehetőségünk is.

A különböző webáruház megoldások előnyeiről-hátrányairól és költségeiről az alábbi cikkben olvashatsz bővebben: https://www.shoprenter.hu/blog/webaruhaz-inditas-sajat-vagy-berelt-rendszer

3. Konzultáljunk szakértővel

A legtöbb webshop rendszernek vannak tanácsadói és konzultációs lehetőséget is biztosítanak. Amennyiben van alkalmunk rá, éljünk ezzel a lehetőséggel, annak érdekében, hogy már a webáruház költöztetése előtt kiderüljön, megfelel-e a rendszer az elvárásoknak. 

A konzultáción a tanácsadónak általában a következőkre van szüksége:

  • A probléma, amire keresed a megoldást.
  • A jelenlegi rendszer tudása.
  • Funkciók, amelyeket szeretnél megtartani.
  • Integrációk, amelyeket webshopod használ (számlázó, ERP).
  • Új funkciók, amelyekkel szeretnéd bővíteni a webáruházad.
  • Kérdések az új szolgáltatásról, szolgáltatóról.

Ha a cikkben említett első lépést elvégezted, akkor itt már nagyon könnyen és gördülékenyen fog menni az információ átadás. Egy ilyen szakértői konzultáció nagyon sok felesleges munkától tud mentesíteni, hisz senki nem ismeri jobban a rendszer adottságait, mint az adott cégnél dolgozó szakember.

Költöztesd át webshopodat Shoprenterbe, Magyarország vezető bérelhető webáruház rendszerébe! Foglalj ingyenes konzultációt hozzám bátran!

Ingyenes webáruház konzultáció

4. Teszteljük a kiválasztott rendszert

Ha a szakértő is alátámasztotta, hogy megfelelő az általad kiszemelt rendszer, akkor érdemes le is tesztelni azt.

Egy új rendszerbe való költöztetés sok változást tud hozni, éppen ezért nagyon fontos, hogy megnézzük hogy kényelmes-e számunkra a használata. Ezenfelül fontos, hogy saját magunk is megnézzük azokat a funkciókat, amik jelenleg is működnek, vagy a jövőben szeretnénk használni.

Mivel rendszer és rendszer között is van különbség, így a beállítások és funkciók között is. Sok esetben ugyanaz a megoldás eltérhet az előző rendszerétől, így újra meg kell tanulnunk azt, hogy hogyan tudunk mindent beállítani.

Teszteld le mit tud a Shoprenter! Indíts ingyenes próbaboltot és használd a funkciókat 14 napig teljesen ingyen.

Ingyen webshop indítás

5. Költöztessük át a webáruházat

Ha már elhatároztuk magunkat amellett, hogy átköltöztetjük webáruházunkat az újonnan választott rendszerbe, akkor eljött az ideje, hogy ez gyakorlatban is megvalósuljon.

A termékek és a kategóriák költöztetése az egyik legfontosabb teendő ahhoz, hogy ne kelljen elölről kezdeni a webáruház felépítését, feltöltését. Fontos, hogy a meglévő rendszerből próbáljunk meg egy olyan adatbázist kinyerni, ami tartalmaz minden már meglévő termék és kategória információt.

Legfőbb adatok a webáruház költöztetéséhez:

  • terméknév
  • cikkszám
  • gyártói cikkszám
  • vonalkód(ha van)
  • ár, akciós ár
  • raktárkészlet
  • rövid leírás
  • hosszú leírás
  • termékkép-további termékkép
  • SEO adatok (kép alt tag, meta kulcsszavak, meta leírások)
  • Kategória név

Termékek mellett a meglévő vevőket és regisztrált felhasználókat, valamint a hírlevélre feliratkozókat sem szabad elfelejteni. Nem új webshopot szeretnénk, hanem egy jobb rendszert, ami biztosítja a céljainkhoz szükséges megoldásokat.

Szükséges egy vevő adatbázist is összeállítani. Legtöbb webáruház motorból ez is kinyerhető adat és a legtöbb rendszerben ez fel is tölthető.

Mindkét esetben, amikor a termékek információit és amikor a vevők adatait töltjük fel, figyeljünk az új rendszer import lehetőségére. Figyelembe kell vennünk az oszlopok neveit, karaktereit. Mivel minden rendszer más, így nagyon sok felesleges időt tölthetünk el az adatbázisunk feltöltésével, ha nem vizsgáljuk meg az új webáruház motor import lehetőségét. 

A vevők és a termék költöztetése még nem elegendő ahhoz, hogy teljes legyen a webáruház motor cseréje, ehhez még kellenek a 301-es átirányítások.

A webáruház minden oldala elérhető egy bizonyos címen, ez az oldal URL-e. Amikor egy tartalom átkerül egy másik URL alá, akkor keletkezik egy úgynevezett átirányítás, így a böngésző automatikusan irányítja a megfelelő URL-el ellátott oldalra a látogatót.

Az egyes rendszerek másképpen generálják le az egyes oldalakhoz tartozó URL-eket, ezért a költöztetés során megváltozik a korábbi oldalak URL-je, mint például az egyes termékek oldala.

A Shoprenter ezeket az URL-ket keresőbarát módon alakítja ki, hogy a Google keresőben minél jobb helyezést érjen el a webáruház. A link megváltozása miatt viszont szükség van az átirányításra. Ennek hiányában a Google negatívan fogja értékelni, így több kárt okozunk, mint hasznot. 

Többféle átirányítás létezik, de webáruház költöztetés esetén a 301-es átirányítást szükséges elvégezni. Ez egy állandó átirányítás, melyet akkor használunk, amikor egy weboldal átköltözik vagy amikor törlésre kerül, de egy nagyon hasonló tartalom elérhető máshol. Röviden ezzel jelezzük a Google számára, hogy a tartalmunk megmaradt. 

A költöztetés legfontosabb része, hiszen ha elrontjuk az átirányításokat, 404-es hibaoldalt kaphatnak a látogatók. Ez az oldal az “Ön által keresett oldal nem található”. 

404 hibaoldal

Összefoglalás

A webáruház költöztetése nem egyszerű feladat, legyen az nemrég indult webáruház, vagy egy több éve működő webshop, ugyanakkor ne féljünk meghozni a döntést.

A konzultációkon sokszor előfordul, hogy bár ugyan a sikeresebb, hatékonyabb és több bevételt termelő webáruház iránti vágy megvan, mégis ezen felülkerekednek azok a bizonyos negatív gondolatok, mint pl. “ez már úgysem lehet jobb” vagy “túl nagy macera, jó helyen vagyok én”. Viszont ha fejlődni szeretnénk, fontos felismerni és megérteni azt, hogy az ahol most vagyunk ebben nem segít. 

Amennyiben szeretnénk a webáruházunkat költöztetni és megvan hozzá minden, amire ebben az esetben szükségünk van, ne féljünk segítséget kérni annak érdekében, hogy a lehető legkevesebb veszteség érje a webáruházunkat.

Foglalj időpontot ingyenes konzultációra, hogy átbeszéljük, hogyan tudna webáruházad sikeresebb lenni a Shoprenter segítségével!

Megbízható webáruház rendszer

A szerzőről:

Mezei Zsanett ShopRenter.hu
Mezei Zsanett
Webáruház indítási szakértő – Shoprenter.hu
Zsani az elmúlt 5 évben több mint 1000 webshop útját egyengette konzultációival. Ismeri a terméktrendeket és pontosan tudja, hogy milyen lépéseken kell keresztülmennie egy webshopnak a névválasztástól egészen az első vevők megszerzéséig.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
27 tipp
 az első vásárlók megszerzéséhez
27 tipp az első vásárlók megszerzéséhez

Egy vállalkozás indulásakor a legelső vevők megszerzése mindig az egyik legnehezebb (ha nem a ...Elolvasom

Close