SEO Webshop üzemeltetés

Miért fontos a linképítés a SEO-ban?

7 perc olvasási idő miert-fontos-a-linkepites-a-seo-ban

A SEO kezdeti időszakában, még a Google létezése előtt, a webes rangsorolás nagymértékben az oldal tartalmán belüli kulcsszóhasználaton alapult.

A logika egyszerű volt: minél többször használtak egy kulcsszót egy weboldalon, annál valószínűbb volt a keresőmotorok számára, hogy az oldal valójában erről szólt.

Sajnos az akkori SEO szakemberek kihasználták ezt, és természetellenesen használták a kulcsszavakat, túlzásba vitték a célzott kulcsszó kifejezés használatát a magasabb helyezés érdekében. 

Ezt a módszert nevezzük kulcsszóhalmozásnak, ami azt eredményezi, hogy az oldalak akkor is egy adott kulcsszavas kifejezésekre rangsorolnak, ha egyébként nem is releváns a tartalom az adott kulcsszóra.

Annak érdekében hogy a keresőmotorok valóban releváns találatokat tudjanak megjeleníteni a felhasználóknak adott kulcsszavakra, szükség volt egy új módszerre, amellyel meg lehet vizsgálni, hogy az egyes webhely valóban releváns tartalmat ad-e a felhasználóknak az adott kulcsszóra.

A PageRank megjelenése

A Google 1996-ban indult az alapítók, Larry Page és Sergey Brin együttműködésével.

A keresőmotor korai rangsorolási algoritmusa a PageRank algoritmuson alapult, amelyet Page fejlesztett ki és nevezett el, még a Stanfordi egyetemista évei alatt.

Az alapötlet az volt, hogy a weboldalak közötti linkeket használja rangsorolási tényezőként.

A Google archivált Rólunk-oldalán ez áll:

“PageRank works by counting the number and quality of links to a page to determine a rough estimate of how important the website is. The underlying assumption is that more important websites are likely to receive more links from other websites.”

Lefordítva:

“A PageRank úgy működik, hogy megszámlálja az oldalra mutató linkek számát és minőségét, és így nagyjából megbecsüli a weboldal fontosságát. Az alapfeltevés az, hogy a fontosabb webhelyek valószínűleg több linket kapnak más webhelyekről.”

Érdemes megérteni, hogy ez az algoritmus egyáltalán miért vizsgálja ezeket a külső hivatkozásokat.

Áttekintés: a belső, bejövő és kimenő linkek típusai

A link vagy hivatkozás egy kattintható elem a weboldalon, amely az egyik oldalról egy másikra vezet. A linkek megjelenhetnek szövegként, képként vagy gombként.

Aszerint, hogy egy adott link hova vezeti el a felhasználót, megkülönböztetünk belső, bejövő és kimenő linkeket.

A belső linkek a saját webhelyen belüli, oldalak közötti hivatkozások.

A keresőmotorok ezt a domain név alapján határozzák meg. Ha egy oldalon található linkek ugyanazon a tartományon belüli más oldalakra mutatnak, akkor belső linknek minősülnek. Shoprenterben a belső linkhálózat építése érdekében különböző modulokba gyűjthetjük össze a népszerű vagy hasonló termékeket, esetleg kapcsolódó terméknek is beállíthatjuk. Ezzel nem csak a látogatókat segítjük a keresgélésben, de a keresőrobotok szemében is erőstjük az egyes oldalakat.

Ha a webhely valamilyen oknál fogva úgy épült fel, hogy egynél több domainnel rendelkezik (pl.: ha egy webáruház blogja más domainen elérhető, mint maga a webáruház és a termékek), a keresőmotorok az egyes oldalak közötti linkeléseket külső hivatkozásnak tekintik.

linkepites-belso-linkek

A bejövő linkek olyan linkek, amelyek más webhelyekről vagy más domainről irányítják a felhasználót a mi oldalunkra. Ilyen pl.: hírgyűjtő, blog oldalakon vagy partnerünk oldalán elhelyezett linkek, melyek a mi oldalunkra irányítanak át.

linkepites-bejovo-linkek

A kimenő linkek azok a linkek a saját webhelyünkön, amelyek más domain névvel rendelkező webhelyekre mutatnak.

linkepites-kimeno-linkek

Miért a bejövő linkek a legértékesebbek?

A három link típus közül a bejövő linkek jelentik a legnagyobb SEO előnyt és ezeket is a legnehezebb megszerezni. A Shoprenter SEO szakemberei ebben tudnak Neked segíteni. Keresőoptimalizáció szolgáltatásunk elemeként úgy szerzünk neked értékes bejövő linkeket linképítés során, hogy figyelembe vesszük a webshop jelenlegi DA (Domain Authority) értékét és annál nagyobb DA értékű oldalakon helyezünk el linkeket, így is erősítve a Google szemében a webshopod.

Amikor bármely weboldal egy másik weboldalra hivatkozik, az gyakran azért történik mert a hivatkozó oldal írója kedveli és relevánsnak tartja azt. Ilyen esetekben a linkelt oldal olyan információkkal rendelkezik, amelyek alátámasztják vagy további információt adhatnak az olvasónak.

Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy egyes szerzők pont ellenkező okból hivatkoznak más oldalakra, azaz kritizálni akarják azt, vagy nem értenek egyet a tartalmával.

A Google algoritmusa szerint azonban mindkét link jót tesz a linkelt oldalnak. Akár szeretik, akár megvetik a szerzők a tartalmat, mivel az erős reakciót váltott ki (átlinkeltek rá), a Google szemében ez minőségi tartalomra utaló jel.

Ha tehát egy oldal tartalma szóra késztet valakit, az tekintélyt, hitelességet és megbízhatóságot jelez. Így az oldalakra mutató linkek olyanok, mint a bizalom, a hitelesség és a tekintély szavazatai. Minél több linket kap egy oldal külső oldalakról, annál több szavazatot kap, ami így javíthatja a rangsorolását a keresőmotorokban.

Nem csak a linkek mennyisége, hanem a minősége is számít

Az elsőre bizalmi szavazatnak tűnő linkeket könnyen lehet hamisítani olyan dolgokkal, mint pl:

  • Online fórumok
  • Blog kommentek
  • Wikik
  • Közösségi média profilok
  • Cikk-és online könyvtárak
  • Fórumok
  • Közösségi könyvjelzők
  • Linkgyűjtő oldalak

Ezeket mesterséges linkeknek nevezzük. Néha a Google azonnal felismeri ezeket, de néha neki is eltarthat egy ideig, amíg érzékeli a különbséget. A mesterséges linkek negatív hatással vannak az oldal rangsorolási értékeire, melybe akár rosszul felépített linképítés által is beleeshetünk.

Tehát a jó, természetes linkekhez, egy oldalnak minőségi tartalomra van szüksége, amely megbízható és hiteles linképítést tud nyújtani. Ez lehetővé teszi, hogy az oldalak minőségi, természetes linkeket szerezzenek más webhelyektől, ami segíti a rangsorolást.

Melyek azok a gyakori területek, ahol belső linkeket találhatunk?

Normál webhely-navigáció: Ez nem más mint az oldalad főmenüjében található linkek, vagy az oldalsáv menüben és a láblécben lévő hivatkozások, melyek szinte minden aloldaladon megtalálhatók.

Kapcsolódó oldalak: Az oldal olyan része, ahol olyan más oldalakra linkelünk át, amelyek kapcsolódnak a témához. Ez előnyös, mert segít olyan oldalakat javasolni a felhasználó számára, amelyeket a felhasználó valószínűleg keresett, de nem talált meg. Pl. ilyen a kapcsolódó termékek vagy cikkek linkelése adott termékoldalon.

User Sitemaps: A webhelytérkép egy olyan aloldal, ahol a webhely összes többi oldalára hivatkozunk. Korábbi kutatások szerint háromféle ember navigál egy webhelyen: azok, akik a normál webhelynavigációt használják, azok, akik azonnal a keresőmezőt használják, és azok, akik egyenesen az oldaltérképre mennek.
A túl sok témával (és ebből kifolyólag túl sok aloldallal) foglalkozó webhelyek esetében az oldaltérképek egészen hosszúra nyúlhatnak, ezért gyakori, hogy esetükben az oldaltérkép csak a fő kategóriákat vagy témaköröket mutatja be, nem feltétlenül a webhely minden oldalát.

Tartalomban lévő hivatkozások: Egy oldal tartalmán belül, a szöveg részekre elhelyezett  linkek. Sok weboldal esetén nem használják ki ennek előnyeit, ugyanakkor vannak olyan oldalak is, ahol túlzásba viszik őket, ami negatív hatással lehet a SEO-ra. A tanácsunk az, hogy csak természetesen linkelj, és az ilyen linkek elhelyezésénél mindig tartsd szem előtt azt, hogy segíti-e a felhasználót.

A belső linkek elhelyezésénél mindig ügyeljünk arra, hogy a felhasználók legyenek a legfontosabbak, akkor linkeljünk más oldalra, ha az számára hasznos lehet. 

Mindig tervezd meg az oldalaidat és gondolj már az elején a belső linkekre is, amelyek elsősorban a látogatónak segítenek, és csak utána a keresőmotoroknak.

Egy webáruházban a belső linkek sokféleképpen megjelenhetnek. Olvass erről bővebben ebben a cikkben!

A kimenő linkek rontják a Page Rank-et?

Az évek során a SEO szakemberek úgy vélték, hogy a kimenő linkek elveszik a PageRanket, csökkentve ezzel a saját oldaluk rangsorolási eredményeit. Azaz szerintük bármilyen kimenő link a szivárgással egyenértékű. 

Ennek elkerülése érdekében, ha úgy vélték, hogy mégis szükséges az adott kimenő link a felhasználók szempontjából, akkor hozzáadták a nofollow link attribútumot.

A nofollow parancs használatával azt éred el, mintha azt mondanád a keresőmotoroknak, hogy “ne kövesd ezt a linket, és ne add meg a PageRank-emet annak az oldalnak”.

Sok SEO szakember azonban visszaélt ezzel, amíg a Google 2009-ben elő nem állt egy frissítéssel. Dióhéjban, a PageRank felhalmozása egyszerűen nem működött úgy, mint korábban. Ebből több elmélet és gyakorlat is született, mint például:

  • Ne legyen túl sok kimenő linked: Elméletben a teljes PageRank “szivárgásának” a logikája még mindig érvényes. Azonban időnként előfordulhat, hogy olyan oldalakat találsz, amelyeken rengeteg kimenő link van, mégis magas rangsorolást érnek el. Így a szabály itt az, hogy csupán azt linkeld, ami ésszerűnek tűnik és segíti a felhasználót.
  • Ne mindig alkalmazz nofollow-t minden kimenő linkre: A nofollow attribútum hozzáadása a linkekhez azt jelzi a keresőmotoroknak, hogy ne ítéljék meg azt a linket a rangsorolás céljából. Ésszerű lenne mindig hozzáadni a nofollow-ot, hogy elkerüljük a PageRank “szivárgását” más oldalakra, azonban túlzásba vinni vagy túlzottan optimalizálni sem tűnik természetesnek.
  • A jó minőségű oldalak általában jó minőségű oldalakra hivatkoznak: A linkek adása ugyanolyan fontos, mint a linkek szerzése. A jó minőségű oldalak fenntartják azt a minőségi szintet, ami őket azzá tette, akik, és így ha ezek az oldalak más oldalakra fognak hivatkozni, akkor is jó minőségű célpontot választanak. Mivel ez a jó minőségű webhelyek általános viselkedése, akár Te is elkezdheted alkalmazni, így segítve a keresőmotoroknak azt üzenni, hogy a Te oldalad is jó minőségű webhely.

Mindhárom pontban a szabályok ellentmondásosnak tűnhetnek:

  • Egyetlen kimenő hivatkozás sem őrzi meg a PageRank-et, de az sem jó ha egyáltalán nincsenek ilyenek az oldalon.
  • A nofollow hozzáadása segíthet a PageRank megőrzésében. Ha azonban az összes link nofollow, az még természetellenesebbnek tűnik, amit a Google nem szeret.

A fentiekből azt szűrhetjük le, hogy bár a kimenő linkek “szivárogtatják” a PageRanket, mégis ajánlott jó minőségű oldalakra linkelni, mert abból előnyünk származhat.

Persze ezek nem kőbe vésett szabályok, mindenki eldöntheti mit fogad meg belőlük, ugyanakkor az egyetlen a fő szabály, amely minden fenti tippre vonatkozik, az az, hogy a linkeléseinknek természetesnek kell tűnnie. Tehát linkeljünk ki más oldalakra, ha azt a hivatkozást jónak és hasznosnak ítéljük.

Ha szeretnél javítani webáruházad PageRank-jén linképítés által vagy feltárnád milyen SEO hibákkal rendelkezik az oldalad, esetleg szükséged lenne pár blogcikkre, melyek SEO szempontból vannak felépítve, keresd bátran SEO csapatunkat és dolgozzunk együtt azon, hogy webáruházad jobb eredményeket érjen el a Google keresőben. Első lépésként kérd az ingyenes helyzetfelmérést és beszélgess szakértőnkkel!

A szerzőről:

Nagy Szabina
Nagy Szabina
Traffic Business Manager – Shoprenter
Szabina a Shoprenter SEO csapatának vezetője. Célja, hogy a webáruházad minél több minőségi organikus látogatót szerezzen a keresőkből, így téve hatékonyabbá az online kommunikációd. Mindez ma már elengedhetetlen egy webáruház életében, így szívből reméli, hogy hamarosan téged is sikeres ügyfeleink között köszönthet.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
leggyakoribb-okok-amiert-rosszul-merhet-a-ga4
Leggyakoribb okok, amiért rosszul mérhet a GA4

A Google Analytics 4 (GA4) beállításainak áttekintése és helyes beállítása rendkívül fontos a helyes ...Elolvasom

Close