Amennyiben saját webáruház indítása előtt állsz, érdemes alaposan végig gondolnod, hogy hogyan oszd be az elérhető anyagi erőforrásokat, hogy a webáruház indítás költségei ne terheljék túl a költségvetésedet. Mennyibe kerül egy webshop? Az alábbiakban részletezem, hogy milyen tényezők számítanak be az első év költségeibe, és hogyan lehet ezeket hatékonyan kezelni.
Milyen lehetőségekből választhatsz?
Kategória | Példák | Elérhetőség | Ár | Funkciók | Támogatás |
Hagyományos webshop motorok | WooCommerce, Magento, OpenCart, PrestaShop | Letölthető, ingyenes nyílt forráskód | Kezdeti licenc és fejlesztési költségek | Gazdag, de technikai tudás szükséges | Függ az egyedi fejlesztéstől |
Bérelhető webáruházak | Shoprenter, Shopify | Felhő alapú, havi előfizetés | Havi díj | Sok beépített szolgáltatás, könnyen használható | Általában elérhető |
Közösségi média webáruházak | Facebook, Instagram | Közösségi média platformokon elérhető | Ingyenes, de a platformon történő hirdetéseknek díja van | Korlátozott az eladás és a testreszabhatóság | Kevés támogatás és kontroll |
Saját fejlesztés | Egyedi fejlesztés | Megrendelésre készül | Kimondottan magas | Csak a pénztárcánk szab határt | Csak a pénztárcánk szab határt |
Mennyibe kerül egy webshop indítása
nagyságrendileg?
Webáruház inditási költségek | Shoprenter (webáruház bérlés) | Saját (egyedi) fejlesztés | Fizetős webáruház motor | Közösségi média webáruházak |
Licencdíj | 0 Ft | 0 Ft | Közepes | 0 Ft |
Fejlesztéssel járó költségek | 0 Ft | Magas | Közepes | Nem értelmezhető |
Testreszabási lehetőségek | Egyedi dizájn, funkcionalitás | Bonyolult | Korlátozott | Nincs |
Testreszabási költségek | Változó | Magas | Közepes | Nem értelmezhető |
GDPR megfelelés költsége | 0 Ft | Van | Van | 0 Ft |
Ezekhez a költségekhez jöhetnek még a könyvelési költség és az esetleges céges, vagy vállalkozási költségek. Ezek függetlenek a választott platformtól, ezért nem szerepelnek a táblázatban.
Webshop indítás költségei tételesen:
Licencdíj
A webshop szoftver megvásárlásával járó költségek. (Egy bérléses rendszert választása esetében 0 Ft.)
Fejlesztéssel járó költségek
Az informatikai hátterének beállítása. Ha bérelhető rendszert választasz, ez a költség is minimalizálható.
Testreszabási költségek
A webáruház tervezése és az egyedi igények megvalósítása (pl. egyedi fejlesztések, integrációk stb.). Itt is spórolhatunk, ha minimalizáljuk a testreszabási igényeket.
Feltöltéssel járó költségek
Termékadatbázis minőségi feltöltése, amit nem szabad alábecsülni. Minél több terméket kínálsz, annál több időt és erőforrást igényel.
Könyvelés költségei
Az üzleti tevékenységünk könyveléséhez kapcsolódó kiadások, például könyvelői díj.
GDPR megfelelés költségei
A GDPR (általános adatvédelmi rendelet) előírásainak való megfeleléshez kapcsolódó költségek, például adatvédelmi szakértői tanácsadás vagy szükséges szoftverek beszerzése.
Folyamatos üzemeltetési költségek tételesen
Webáruház fenntartási költségek | Shoprenter (webáruház bérlés) | Saját (egyedi) fejlesztés | Fizetős webáruház motor | Közösségi média webáruházak |
Havidíj | Alacsony | 0 Ft | Van | 0 Ft |
Tárhely / szerver | 0 Ft | Közepes | Közepes | 0 Ft |
Informatikai karbantartás | 0 Ft | Magas | Magas | 0 Ft |
Tartalmi karbantartás | Változó | Magas | Közepes | Közepes |
Domain
Egyedi domain cím kiválasztása, aminek költsége elhanyagolható.
Tárhely/szerver
Bérelt rendszer esetén nincs szükséged saját tárhelyre vagy szerverre, még nagy forgalom esetén sem.
Informatikai karbantartás
A Shoprenter típusú rendszerek esetében a karbantartás nem a mi feladatunk.
Tartalmi karbantartás
Tartalmi frissítések és karbantartások, például új termékek feltöltése, árak és raktárkészlet aktualizálása. Itt már élő munkaerőre lehet szükség.
Marketing költségek
Az egyik legfontosabb tanács, hogy legalább a költségvetésed felét fordítsd marketingre az első évben. A legnagyobb hiba az lenne, ha a webáruház kialakítására és üzemeltetésére költenéd a pénzt, és nem lenne elég forrás a marketingre. Marketing nélkül nincs látogató és vevő sem.
Spórolási Lehetőségek
- Webshop kialakítása: Válassz sablon dizájnt a webáruházhoz, minimalizálva ezzel a tervezési költségeket.
- Kezdeti termékfeltöltés: A gyors és kényelmes tömeges feltöltést támogató rendszerek csökkenthetik a munkaigényt.
- Informatikai karbantartás: Ha egy rendszert választasz, ami automatizálja vagy egyszerűsíti a folyamatokat, ez csökkentheti az informatikai karbantartás költségeit.
- Egyedi dizájn: A webáruház dizájnja lehetőség szerint legyen igényes, de elérhető források esetén érdemes inkább a marketingre költeni.
- Egyedi funkciók: Egyedi funkciók nagy költségekkel járnak, így érdemes alaposan átgondolni, hogy mennyire szükségesek az áruház sikere szempontjából.
Az első év költségvetésének összeállítása egyedi lehet, és függ a webáruház méretétől, piactól és egyedi igényektől. Fontos, hogy a megfelelő egyensúlyt találd meg a költségek és a marketing között, és folyamatosan figyelemmel kísérd a változó igényeket és piaci körülményeket. A Shoprenter típusú rendszerek lehetőséget nyújtanak a költségek minimalizálására, így ideális választás lehet az induló webáruházak számára.
Egy kis segítség az induláshoz a Hogyan indítsunk webáruházat cikkünk.
Ha pedig már egy elkészült, bejáratott eladó webshopot keresel, akkor érdemes megnézni a Webáruház adásvétel oldalon szereplőket.