Esettanulmány Nemzetközi terjeszkedés

Havi 1200 rendelés a román piacon 3 hónap alatt!

8 perc olvasási idő Consulting Hungary - Nemzetközi terjeszkedés

Ebben az esettanulmányban egy magyar webshop történetét ismerheted meg, amely sikeresen betört a román piacra, és a Consulting Hungary és a Shoprenter támogatásával 3 hónap alatt maximalizálta eladásait az új piacon!

Te is szeretnél új piacokat felfedezni Közép-Európában, de kétségeid vannak azzal kapcsolatban, hogyan tudod ezt úgy megtenni, hogy egyszerre minimalizáld a kockázatokat és maximalizáld az eladásokat? Az új piacra való belépés természetesen mindig egy ugrás az ismeretlenbe, hiszen olyan weboldalt kell létrehozni, amely vonzó a leendő vásárlók számára, olyan csatornákat kell találni, ahol elérheted őket, valamint szerződést kell kötni a legkedvezőbb feltételeket nyújtó logisztikai szolgáltatókkal – csak hogy néhányat említsünk a gyakori kihívások közül.

Jól jön egy olyan platform, amely lehetővé teszi a zökkenőmentes átmenetet egyik országból a másikba, és jól jön egy tanácsadó ügynökség is, hogy mindez a lehető legkönnyebben történjen. Ebben a cikkben egy magyar webshop történetét osztjuk meg veletek, amely a Shoprenter és a Consulting Hungary segítségével terjeszkedik Közép-Kelet-Európában, két olyan cég segítségével, amelyek átfogó szolgáltatásokat nyújtanak e-kereskedelmi vállalkozásoknak a nemzetközi terjeszkedés során.

A Shoprenter és a Consulting Hungary

A Shoprenter átfogó megoldást kínál webshopok számára: percek alatt létrehozhatod saját webáruházadat kész sablonok és funkciók segítségével. Platformjuk modern és megbízható eszközöket kínál, és számos értékesítési csatornával és logisztikai szolgáltatóval van integrációjuk. Emellett támogatnak webáruházad marketingjében és optimalizálásában, segítséget, illetve továbbképzéseket is biztosítanak.

A Consulting Hungary egy tapasztalt szolgáltató cég, amely a magyar e-kereskedelmi vállalkozókat segíti a nemzetközi terjeszkedésben. Szakterülete a nemzetközi nyelvű ügyfélszolgálat, a piacelemzés, az online áruházak külföldi lokalizációja, logisztika, fulfillment, utolsó kilométeres szállítás és visszaáru-kezelés, valamint a marketing és az üzleti tanácsadás. A Consulting Hungary több mint 11 éves tapasztalattal rendelkezik a webshopok nemzetközi terjeszkedésében, együttműködik európai és Európán kívüli országokkal is.

És hogyan valósíthatod meg terjeszkedési terveidet a Shoprenter és a Consulting Hungary segítségével?

Az alábbi listával vezetünk végig a folyamaton:

Ez a lista jól körvonalazza azokat az alapvető kihívásokat, amelyekkel a külföldre terjeszkedő webshopok szembesülnek. Lássuk, hogyan segített legyőzni ezeket az akadályokat a Shoprenter és a Consulting Hungary egy magyar webshopnak.

Piackutatás

A versenytársak és a helyi körülmények megfelelő elemzése nélkül belépni egy piacra meglehetősen veszélyes. Miért vállalnád ezt a kockázatot? Egy gyors piacelemzés rengeteg erőforrásodat (idő, energia és pénz) kímélheti meg.

A fent említett magyar webshop* alapvetően kerékpárok és sportfelszerelések értékesítését célozta meg Romániában, illetve más közép-kelet-európai országokban. Természetesen ismerték az ottani versenytársak egy részét, hiszen sokan közülük már Magyarországon is jelen voltak, de a rejtett tényezők miatt nagyon elővigyázatosak voltak az új piacra lépéssel kapcsolatban.

*Ügyfelünk kérésére nem nevezzük meg a webáruház pontos nevét.

És itt kezdődött együttműködésük a Consulting Hungary-vel. Megvizsgáltuk a legnépszerűbb piactereket (például az eMAG-ot és az Okazit Romániában), valamint versenytársaikat a termékkategóriában legnépszerűbb termékek tekintetében, majd pedig átfogó árelemzést készítettünk számukra. Természetesen nem az ár az egyetlen tényező, amit ilyenkor figyelembe kell venni, ezért szállítási idő és költség, a lehetséges fizetési módok és a fogyasztói trendek szempontjából is elemeztük a versenytársakat.

Miután ügyfelünket minden szükséges információval elláttuk, látták, hogy a verseny szoros, ezért úgy döntöttek, hogy apró lépésekben haladnak, de mivel Románia nagyon magas potenciált mutatott, nem volt más hátra, mint nekivágni a projektnek.

Lokalizáció: fordítás és audit

A lokalizáció két, egymással összefüggő folyamatra utal: a tartalom fordítására, illetve arra, hogy a webáruházat a helyi szokásokhoz és igényekhez igazítjuk.

Ügyfelünk weboldalát közvetlenül a Shoprenterben fordítottuk le, mivel a nyelvi beállításoknál mindössze néhány kattintással telepíteni tudtuk a román nyelvet, majd a termékleírásokat is lefordítottuk és CSV formátumban importáltuk, így a folyamat első szakasza után már ellenőrizhettük is őket.

A fordítás és lokalizáció sokoldalú szakértelmet kíván, a webshopok lokalizációja során szakértő csapatunk a következő három területen dolgozik:

  • Fordítás: A gépi fordítás ellenőrzése az első lépés, és ezt tettük magyar ügyfelünk esetében is: román anyanyelvű fordítóink ellenőrizték és javították a tartalmat, hogy elkerüljük a nyelvtani és stilisztikai hibákat.
  • Műszaki fordítás: Természetesen a kerékpárok és sporteszközök műszaki leírásai nagyobb figyelmet igényeltek. Ezért utánajártunk a szakkifejezéseknek, és gondoskodtunk a megfelelő szakszókincs használatáról.
  • Marketing: A fordítás helyessége mellett a SEO szempontjából is meg kellett vizsgálnunk az általunk használt terminológiát, hogy a leendő vásárlók könnyen megtalálják a webshopot a Google-ban.

És máris az auditálásnál vagyunk, amely az egyik legfontosabb eleme a Consulting Hungary minden szolgáltatásának és egyben minőségbiztosításunk alapja is. Az audit a lefordított menük, aloldalak –  a weboldal általános – tartalmának és funkcióinak kétszeres ellenőrzésére vonatkozik a Consulting Hungary csapatának román anyanyelvű e-commerce szakértői által. Ez garantálja, hogy a weboldal teljes mértékben megfelel a helyi vásárlók elvárásainak.

Jelen esetben is az audit körvonalazta azokat a kihívásokat, amelyeket a magyar ügyfélnek le kellett küzdenie, különösen az olyan funkciók lokalizálását, mint a helyi szállítási módok, a fizetési szolgáltatók, a helyi cím és telefonszám, a helyi értékelési rendszerek és még sok más.

Ügyfélszolgálat

Ha valaki az e-kereskedelem területén dolgozik, akkor minden bizonnyal tisztában van azzal, hogy milyen fontos szerepet játszik a vevőszolgálat ebben az üzletágban. Minden sikeres webáruház elengedhetetlen feltétele az ügyfélszolgálat: a vevőszolgálatos munkatársak ugyanis nem csak a megbízhatóságát növelik, de felgyorsítják a visszaküldések kezelését és a garanciális folyamatokat is.

Magyar ügyfelünk számára egy anyanyelvi román call center csapatot biztosítottunk, amely széleskörű szakértelemmel rendelkezik az e-kereskedelmi üzletmenedzsmentben és a call center terén is. Elhelyezkedésük miatt a csapat jól ismeri a román piacot, így tapasztalatuk felbecsülhetetlen értékű volt magyar ügyfelünk terjeszkedésében. Hozzáértésüknek köszönhetően a terjeszkedés folyamatának egészét zökkenőmentes és rugalmas kommunikáció és munkavégzés jellemezte. Erről bővebben a következő részben lesz szó, ahol elmondjuk, hogyan vezetett új megoldásokhoz jól képzett call center csapatunk munkája a kiszállítás és az ügyfélélmény opitimalizálása terén.

Logisztika és fulfillment

A következő teendő az volt, hogy megtaláljuk  legoptimálisabb megoldást a logisztika és a belföldi szállítások terén.

Először a Budapesten található logisztikai központunkból indítottuk Romániába a szállítmányokat, de hamar továbbléptünk a következő szintre. Azt javasoltuk ügyfelünknek, hogy a gyorsabban fogyó termékek fulfillmentje Romániából történjen, míg a lassabban fogyó termékeket továbbra is közvetlenül Magyarországról szállítsák. Ez a hibrid megoldás egy sokkal hatékonyabb ellátási láncot tett lehetővé mind a szállítási idő, mind a logisztikai költségek szempontjából. Ez pedig vonzó volt a román vásárlók számára is, akikről általánosságban elmondható, hogy a gyors és olcsó szállítást részesítik előnyben. A román vásárlók számára szintén fontos a csomagautomatába való szállítás és a helyi pénznemben történő utánvétes fizetés lehetősége, ezért ezeket szintén implementáltuk a lokalizáció során.

A logisztika és szállítás legkritikusabb része természetesen a logisztikai partnerek integrációja a webáruház motorjába. A Consulting Hungary-nél mindig azt tanácsoljuk partnereinknek, hogy mindig végezzenek alapos elemzést az összes szükséges integrációról minden célpiaci területen. Így tudod Te is biztosítani, hogy a terjeszkedéshez szükséges integrációk elérhetőek az adott webshop-motorra. A megfelelő integráció hiánya ugyanis súlyos nehézségeket okozhat a bővülő vállalkozásoknak: nem tervezett pénzügyi költségeket, technikai problémákat és késedelmes kivitelezést.

Szerencsére a magyar ügyfelünk számára javasolt megoldás könnyen megvalósítható volt, mivel a Shoprenterben az összes szükséges értékesítési csatornára és logisztikai szolgáltatóra vonatkozóan volt integrációs megoldás, ami lehetővé tette a rendelések és szállítmányok egyszerű kezelését. Mindössze be kellett állítanunk az integrációkat a megfelelő logisztikai partnerekkel és futárcégekkel.

Azonban az élet sosem ilyen egyszerű. Bár a Shoprenter révén az integráció tökéletesen működött, ügyfelünk kézbesítéseinek mégis mindössze 73%-a volt sikeres az első három hétben.

És itt vissza is térünk a helyi call center csapatunkhoz. A Consulting Hungary a helyi ügyfélszolgálat segítségével először is azonosította a két problémás tényezőt. Az alacsony sikerarány két legfőbb oka az át nem vett csomagok, valamint az elhagyott kosarak nagy száma volt. Utána pedig megtalálták a megoldást is. Két irányból kezdték el feltérképezni a problémát: 1) felvették a kapcsolatot azokkal az ügyfelekkel, akik nem vették át rendeléseiket, és 2) beszéltek a rendeléseiket félbehagyó vásárlókkal is.

Kiderült, hogy a romániai vásárlók nagy részét elriasztották a magas szállítási költségek, és még ha rendeltek is, a futárcég nem mindig tudta elérni őket a szállítás napján. Ennek oka egyrészt a megrendeléskor helytelenül megadott telefonszám volt, de leggyakrabban a cím helytelensége miatt hiúsult meg a kézbesítés. Bár Romániában az irányítószámok jelenleg hatályban lévő rendszere 2003 óta működik, sok romániai vásárló még mindig az elavult irányítószámát adja meg online vásárláskor.

Tanácsaink alapján ügyfelünk két megoldást is bevezetett, hogy ellensúlyozza ezeket a problémákat és növelje az eladásokat:

  1. Csökkentették a szállítási költségeket, ugyanakkor növelve a termék árát, így a vásárlók nagyobb valószínűséggel jutottak el a checkoutig és adtak le sikeres rendelést.
  2. Call center csapatunk folytatta a szállítási folyamat optimalizálását. A Shoprenterben való integrációknak köszönhetően ez gyerekjáték volt.

Ennek az összetett folyamatnak a végén a Consulting Hungary romániai csapatának erőfeszítése szó szerint kifizetődött: a következő hetekben ügyfelünk szállítási sikeraránya elérte az átlag 95%-ot.

Marketing és piacterek

Ha egy új országba készülsz terjeszkedni, érdemes megfontolnod, hogyan teremtheted meg  a márka ismertségét az új piacon a lehető legkreatívabb és legköltséghatékonyabb módon. Bár a piackutatás sokat elárulhat a célpiac trendjeiről, a vásárlói preferenciákról és motivációkról, a hatékony marketingeszközök kiválasztása már más kérdés. A Consulting Hungary segíthet a hatékony marketingstratégia kialakításában, továbbá a megfelelő eszközök és partnerek megválasztásában.

A Facebook még 2023-ban is messze a legnépszerűbb közösségi médiaplatform Romániában – majdnem olyan népszerű, mint a Google a keresők körében. Marketingcsapatunk a magyar ügyfelünkkel folytatott munka során is elsősorban a Google és a Meta Ads hirdetésekre összpontosított, és azáltal, hogy rugalmasan kezelték a szezonális kampányokat, a marketing és az eladások még inkább összehangolhatóvá vált. Így ügyfelünk a magyar piacon már kialakult stratégiáját át tudta emelni az új piacra is, és ennek keretében áprilistól októberig több kültéri, míg novembertől márciusig pedig több beltéri sporteszközt hirdetett.

Ami a piactereket illeti, ügyfelünk már korábban is használta a Shoprenter magyar nyelvű eMAG pluginját, a romániai panel kezelése pedig tapasztalt ügyfélszolgálati csapatunknak sem jelentett új kihívást. A Shoprenter továbbá biztosítja a különféle XML-feedek egyszerű bekötését is, így ügyfelünket minden szükséges platformra (árösszehasonlító oldalon, a Facebookon és a Google-ön, stb.) egyszerűen be tudtuk vezetni.

Jogi és pénzügyi háttér

A nemzetközi terjeszkedés komoly jogi és pénzügyi tervezést igényel. A többi szolgáltatáshoz hasonlóan itt is fontos a költséghatékonyság, de még inkább érdemes szem előtt tartani, hogy megfelelő jogi tanácsadás nélkül rendkívül nehéz a gyakran változó nemzeti jogszabályoknak megfelelni.

A legfontosabb jogi dokumentumok, amelyeket lokalizálni kell, elsősorban az általános szerződési feltételek (ÁSZF) és az adatvédelmi irányelvek. Mi a Consulting Hungary-nél nemcsak elkészítettük magyar ügyfelünk számára ezen szerződések lokalizált változatait, hanem azt is biztosítottuk nekik, hogy a hosszú távon esetlegesen felmerülő kérdések kapcsán konzultálhassanak a velünk dolgozó romániai ügyvédek hálózatával.

A számlázás tekintetében a Shoprenterrel integrált Számlázz.hu a román piacra is átvihető megoldás volt, mivel a Számlázz.hu számos nyelven és számos helyi pénznemben tud számlákat generálni.

Ezenkívül az ügyfelünknek készített lokalizációs jelentésben azt is javasoltuk, hogy nyissanak helyi bankszámlát Romániában. A kutatások szerint ugyanis a vásárlók nagyobb valószínűséggel bíznak meg az eladóban és véglegesítik a rendelést, ha román bankszámlára kell utalniuk. Ezzel szemben a külföldi számlára való utalás plusz költségei eltántoríthatják őket a vásárlástól. Természetesen ez az eladó szempontjából is fontos tényező: a helyi bankszámla megléte nemcsak az eladásokat növeli, hanem az átutalás címzettjének is kevesebb költséggel jár.

Összegzés

Ha növelni akarod online webáruházad eladásait, kézenfekvő irány az új piacra való belépés. Ez azonban egy olyan folyamat, amely megfelelő felkészülést és támogatást igényel. Ezért érdemes igénybe venni a Shoprenter és a Consulting Hungary szolgáltatásait, hiszen átfogó megoldásokat kínálnak az e-kereskedelem terén, segítve a vállalkozókat az új piacokra való terjeszkedésben.

A Shoprenter modern és megbízható platformot biztosít webáruházad számára, míg a Consulting Hungary állandó tanácsadód lesz a logisztika, az ügyfélszolgálat, a marketing és a helyi piac terén általában is. Így időt és pénzt takaríthatsz meg, és elkerülheted a nemzetközi terjeszkedéssel járó gyakori problémákat és kockázatokat.

Magyar ügyfelünk esetében a Consulting Hungary és a Shoprenter számára a projekt elindításától az értékesítés megkezdéséig mindössze 30 nap elegendő volt ahhoz, hogy az ügyfélünk sikeresen belépjen a romániai piacra, és csak további két hónap kellett ahhoz, hogy a lokalizáció, az ügyfélszolgálat, a marketing és a logisztika optimalizálása terén nyújtott rugalmas megoldásokkal maximalizálja eladásait.

Ha többet szeretnél megtudni arról, hogyan veheted igénybe a Shoprenter és a Consulting Hungary szolgáltatásait azért, hogy egy új piacot hódíthass meg webshopoddal, vedd fel velünk a kapcsolatot! Tapasztalatunk és szakmai támogatásunk a garancia arra, hogy sikerrel jársz az új piacon.

A szerzőről:

Marcin Pondo
Marcin Pondo
CEO - Consulting Hungary
A Consulting Hungary vezetője, aki több mint 10 éve támogatja e-kereskedelmi vállalkozások nemzetközi terjeszkedését Európában. Sokrétű tapasztalata, valamint rugalmas és költséghatékony megoldásai lehetővé teszik ügyfelei számára, hogy maximalizálják eladásaikat és növeljék működési hatékonyságukat az új piacokon.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Hogyan automatizáld a webáruházadat a Linkio segítségével?
Hogyan automatizáld a webáruházadat a Linkio segítségével? ​

A webáruházak automatizálása kulcsfontosságú a hatékony üzleti működés és a növekedés szempontjából. A Linkio ...Elolvasom

Close