Az e-mail marketing és a marketing automatizálás tudatos megvalósítása vízválasztó egy webáruház életében. Cikksorozatunk 3. és egyben utolsó részéből azokat a lépéseket ismerheted meg, amelyekkel a saját webshopodat is az automatizált marketing folyamatok üdítő világa felé kormányozhatod.
Cikksorozatunk első részében a hírlevelek fontosságáról, a másodikban pedig a hírlevél és az e-mail marketing közti különbségekről olvashatsz.
E-mail marketinggel könnyebb webáruházat üzemeltetni
Kiváltképp abban az esetben, ha e-mail automatizmusokat is építesz, mégpedig a webáruházadban működő folyamatokat alapul véve. A megvalósítás utáni állapot olyan, mintha egy sűrű erdőn áthatolva egy idilli tisztáson találnád magad hiszen:
- több időd marad – csökkenthetővé válnak az ügyfélszolgálat terhei, egyúttal a rendelések feldolgozása is alacsonyabb kapacitással lesz kivitelezhető.
- több lesz a profitod – amit szabadon fordíthatsz akár a marketing folyamatok optimalizálásra, akár a webshop egyéb területeinek fejlesztésére.
- több lesz a visszatérő vásárlód – akik újra és újra téged választanak, mindezt automatizáltan és hirdetések nélkül
- több lesz a mozgástered – elkezdhetsz újabb termékekben, kampányokban, piacok meghódításában gondolkodni.
- több lesz a szabadságod – az e-mail automatizmusokkal megsprórolt időt akár pihenésre és feltöltődésre is fordíthatod, így még hatékonyabban fejlesztheted webáruházad.
Vegyük most sorra az e-mail marketing legfontosabb szegmenseit, amelyeket érdemes megvalósítani egy webáruháznál.
Kulcsfontosságú e-mail automatizmusok
Az e-mail automatizmusok lényege, hogy időt szabadítanak fel a vállalkozáson belül, miközben hatásukra webáruházad bevétele növekszik . A napi működést modellezve beállítasz bizonyos lépéseket, amelyek később anélkül is működni fognak, hogy neked dolgoznod kellene velük.
Mutatunk néhány példát arra, hogy milyen e-mail marketing folyamatokat érdemes felépítened:
Automata e-mail sorozat, miután valaki először vásárolt
Az első vásárlás során minden vásárló bizonytalan kicsit mindaddig, amíg nem kapja meg a terméket és nem győződik meg arról, hogy jó döntést hozott. Éppen ezért fontos, hogy már az első alkalommal is teremts vele minőségi kapcsolatot. Erre pedig kiválóan alkalmas egy e-mail automatizmus:
- amíg a termék nem kerül kiszállításra küldhetsz neki automatikus e-maileket a rendelés státuszáról (rendelése jóváhagyásra került, csomagját feladtuk)
- kérdezheted őt az elégedettségéről,
- adhatsz neki tanácsokat a termék használatához,
- mutathatsz néhány ingyenes tartalmat, ami számára érdekes lehet,
- és a figyelmébe ajánlhatsz más termékeket is.
Minden vásárlónak egyedi, személyre szabott e-mailt írni túl sok erőforrást venne igénybe, így az e-mail automatizmus egy tökéletes megoldás erre a feladatra.
E-mail kommunikáció a kosárelhagyók visszaszerzéséhez
Megdöbbentő, de egyes webshopoknál a vásárlók 70%-a nem fejezi be a vásárlást, miután a kosarába tett egy terméket! (forrás: Klikkmarketing)
Webáruházad bevételének optimalizálása érdekében fontos, hogy erre is kiemelt figyelmet fordíts, hiszen minden kosárelhagyással elveszítesz egy-egy vásárlót. Néhány udvarias emlékeztetővel ugyanis számottevő aranyában tudod arra ösztönözni, hogy mégis tőled vásároljanak.
E-mail marketing sorozat az új feliratkozóknak
Az automatikus üdvözlő e-mail sorozatod hatékonyságán áll vagy bukik, hogy egy érdeklődő milyen hamar válik nálad vásárlóvá. Egy 3-5 e-mailből álló automatizmussal nagyban elősegítheted a folyamat sikerét.
Az új feliratkozóknak elküldhetsz néhány ingyenes tartalmat, bemutathatod nekik a webáruházadat, megválaszolhatod a leggyakoribb kérdéseket, és persze tehetsz egy visszautasíthatatlan ajánlatot is.
Automata levelek az email listád tisztán tartásához
Egy-egy e-mail kampány sikeressége azon is múlik, hogy hány feliratkozóhoz jut el az üzeneted. Gyakori, hogy egy vásárlás során az e-mail listádra felkerülnek olyan szereplők is, akiket már nem foglalkoztat az a téma, amiről szeretnél kommunikálni. Így fontos, hogy mindig tartsd tisztán az e-mail listádat, tehát csak olyan feliratkozóid legyenek rajta, akik nagy valószínűséggel érdeklődnek a kiküldött tartalmak iránt. Az e-mail marketing egyik varázsa, hogy előre beállított automatizmussal őket is kiszűrheted.
Nincs más teendőd, mint beállítani egy-két emlékeztetőt azoknak, akik már hónapok óta nem nyitották meg az üzeneteidet. Ha továbbra sem reagálnak, a rendszer automatikusan törli őket.
Hogyan tudsz ehhez hasonló folyamatokat építeni?
Könnyebben, mint gondolnád. Ráadásul a megvalósítás eszközigénye is minimális. Amire szükséged lesz,
- néhány szabad óra, amikor 100%-ban erre a feladatra fókuszálhatsz;
- számodra megfelelő eszköz a tervezéshez
- e-mail marketing szoftver, ami automatizmusok építésére is korlátlanul alkalmas.
A folyamat első lépése a tervezés. Vizsgáld meg a webáruházad működésének egy folyamatát, és figyeld meg, mi történik a vásárlóval onnantól, hogy rátalált a webáruházadra egészen odáig, hogy leadta a rendélését. Íme erre egy példa.
Gondold végig, mi történik azután, hogy valaki először vásárolt a webáruházadban. Kap ezután bármilyen kommunikációt? Ez milyen hatékonysággal működik? Mi az, amit optimalizálni lehet rajta?
Tegyük fel, hogy röviddel a vásárlást követően kiküldésre kerül egy edukatív segédlet a megrendelt termék használatáról. A következő e-mailben megválaszolhatod a termékkel kapcsolatos leggyakoribb kérdéseket, majd harmadik kommunikációs lépésként elküldhetsz egy elégedettségi kérdőívet.
Amikor vázlat szinten összeállt egy-egy folyamat, akkor érdemes belépned az e-mail marketing szoftveredbe és lépésről-lépésre beállítanod az automatizmus szakaszait. (Ha nincs ilyen szoftvered, hamarosan lesz egy jó hírünk is.)
Összefoglalásként tehát a folyamatok építésének javasolt menete:
- Célkitűzés – válassz ki a folyamatot, amit optimalizálni szeretnél.
- Modellezés – elemezd, hogy működik jelenleg a folyamat és miként lehetne javítani rajta.
- Tervezés – tervezd meg a folyamat automatizált menetét.
- Szoftveres megvalósítás – állítsd be a lépéseket az e-mail marketing szoftverben.
- Tesztelés – próbáld ki működés közben és fejlessz rajta, ha szükséges.
Milyen e-mail marketing szoftvert használj?
Olyat, amivel könnyen boldogulsz, átlátható a felülete, funkcionalitásban pedig képes arra, amire szükséged van. Egy egyszerű e-mail küldő program helyett sokkal hatékonyabb egy olyan szoftvert, ami a fent részletezett marketing automatizálási folyamatokra is képes.
Néhány javaslat a „milyen marketing szoftvert válasszak” kérdésre:
- Igazítható legyen webáruházad folyamataihoz – legyen szó vevőszerzésről, kosárelhagyásról, visszatérő vásárlókról.
- Kompatibilis legyen az általad használt felületekkel – a webshop motoroddal, a számlázó programoddal és minden egyéb platformmal. Mindezt nagyobb fejlesztés nélkül.
- Mutasson transzparens riportokat – ha beállítottál egy folyamatot, mérned kell a hatékonyságát. A riportok elengedhetetlenek, hogy átlásd a rendszer gyenge pontjait és fejleszteni tudj.
- Kapj mellé támogatást – fontos, hogy tudj honnan segítséget kérni, ha elakadtál.
Ezeknek a kritériumoknak a SalesAutopilot tökéletesen megfelel, ráadásul a Shoprenteren belül ingyenesen is elérhető a hírlevélküldőjük! Bár számos egyéb alternatíva érhető el a piacon, a „SAPI” elképesztő tudása minden igényt kiszolgál, akármilyen komplex e-mail marketing folyamatokra lenne szükséged.
Nem beszélve arról, hogy a SalesAutopilot felhasználókat elképesztően mély tudásbázis, illetve magyar nyelvű ügyfélszolgálat is segíti.
Cselekvési terv
Szándékosan nem konklúzióval zárjuk a bejegyzést, mert mostantól a megvalósításé kell, hogy legyen a főszerep.
- Válaszd ki, hogy a webáruházad melyik folyamatát automatizálod elsőként.
- Modellezd a lépéseket és rajzold fel az automatizmus folyamatát.
- Majd valósítsd meg mindezt olyan e-mail marketing szoftverrel, ami kiszolgálja az igényeidet.
De melyik szoftver legyen az?
Jó hírünk van!
A Shoprenter és a SalesAutopilot egy komolyabb stratégiai partnerségre lépett. Célunk, hogy a lehető legjobb eszközöket biztosítsuk ügyfeleink számára, emiatt korszerűsítjük a Shoprenteren belüli hírlevélküldést is. Ennek köszönhetően minden ügyfelünk ingyenesen használhatja a SAPI ezen funkcióját. Ez a csomag sehol máshol nem érhető el csak a Shoprenternél!
Szeretnél többet megtudni az e-mail marketingről? Akkor nézd vissza a “Hírlevélküldéstől a bevételt termelő automatizmusig” című webináriumunkat, ahol Csepregi Balázs, a SalesAutopilot társalapítója és Kulcsár István Róbert, a Shoprenter vezető tanácsadója mutatja meg neked, hogyan hozhatod ki a legtöbbet ebből a marketing csatornából