Ma már számos lehetőség kínálkozik egy webshop készítésre. De mikor éri meg egyedileg elkészíttetni egy webáruházat sok százezer (vagy akár millió) forintért, és mikor érdemes helyette a rendkívül költséghatékony, bérelhető megoldásokat választani?.
Mitől függ, hogy melyik lesz az optimális megoldás egy kereskedő számára? Ezt a kérdést járjuk körbe ebben a cikkünkben!
Mivel a webáruház indítás során a költségek sokszor döntő tényezőt jelentenek, így kezdjük azzal, hogy egy webáruházzal kapcsolatos költségeket milyen két csoportba oszthatjuk:
- Kezdeti költségek
- Folyamatos, üzemeltetési költségek
Röviden vizsgáljuk meg ezeket a költségeket, hogy megértsük milyen előnyei és hátrányai vannak az egyes megoldásoknak ezek alapján.
Kezdeti költségek
A kezdeti költségek általában a következő 4 nagy csoportba sorolhatóak:
- Licencdíj: a szoftver vételi díja, amennyiben egy lincencdíjas szoftvert vásárolunk. Ez lehet akár 0 Ft is, ha egy nyílt forráskódú rendszert kezdünk el használni, viszont ebben az esetben általában az üzemeltetési költségek lesznek magasabbak.
- Fejlesztéssel járó költségek: a webáruház informatikai hátterének beállítása.
- Testreszabási költségek: ide tartozik a webáruház megtervezésével (vásárlási folyamat, grafika, stb.) és az egyedi igények megvalósításával (egyedi fejlesztések, integráció, stb.) járó költségek.
- Feltöltéssel járó költségek: a legtöbben alábecsülik, de a minőségi termékadatbázis rendkívül nagy jelentőségű és bizony több ezer terméknél ez hatalmas munka és költség tud lenni.
Folyamatos, üzemeltetési költségek
A folyamatos költségeket szintén 4 csoportra lehet bontani:
- Domain: egy egyedi domainre mindenképpen szükség van, de ennek költsége elhanyagolható.
- Tárhely/szerver: amennyiben egy saját rendszert üzemeltetünk, akkor ott mindenképpen kell egy saját tárhely vagy szerver (ha már nagyobb a forgalom).
- Tartalmi karbantartás: egy webáruház tartalmi karbantartása gyakran legalább olyan időigényes, mint maga a feltöltés. Csak egy pár tennivaló a sok közül: új termékek feltöltése, meglévők törlése, árak és raktárkészlet aktualizálása, új termékcsoportok, gyártók feltöltése, hírek, vásárlási feltételek, elérhetőségi adatok frissítése, akciók, hirdetések, kiemelt termékek frissítése, stb.
- Informatikai karbantartás: amire a legkevesebben gondolnak, pedig hosszú távon az egyik legjelentősebb költségvonzattal járhat, az az informatikai karbantartás. A webáruházak világa egy rendkívül gyorsan változó terület, e-kereskedőként kénytelenek vagyunk évről-évre megújulni és fejlődni. Új vevői csatornák és kapcsolattartási módok jönnek be, új technológiák jönnek vagy a meglévők változnak, és persze maguk az üzleti igények is változnak, és ez mind-mind számos informatikai változtatási igénnyel jár együtt.
Webáruház megoldások összehasonlítása
Mindezek után lássuk, hogy milyen előnyei és hátrányai vannak az egyes webáruház megoldásoknak. Alapvetően két nagy csoportról beszélünk.
A saját (egyedi) fejlesztésű webshopról, amikor is a webáruház rendszer a saját tárhelyünkön vagy szerverünkön fut és tetszőleges módon bele tudunk nyúlni a forráskódba.
Míg a másik csoportot a kész rendszerek alkotják, amikor is az informatikai háttér el van számunkra rejtve, és csak a végeredménnyel, a működő webáruházzal kell foglalkoznunk.
Ezeken belül pedig meg szoktunk különböztetni ingyenes, licencdíjas és bérelhető rendszereket (webáruház motorokat).
Az egyes megoldásokat a következő szempontok szerint értékeljük:
- Kezdeti licenc költség: van-e kezdeti vételi költség, amelyet fizetünk kell.
- Hosszú távú karbantartási költség: milyen mértékű díjakat kell fizetnünk az esetlegesen később fellépő hibák javításáért.
- Testreszabás: mennyire bonyolult működőképes, vevők számára prezentálható formába hozni, mennyire nehéz a kezdet.
- Támogatás: ha bármi igényünk, problémánk, kérdésünk van, tudunk-e a fejlesztőkhöz fordulni.
- Egyedi funkciók: tudunk-e egyedi funkciókat beleprogramoztatni az adott rendszerbe.
- Fejlődés és frissíthetőség: feltéve, hogy az adott rendszert valaki folyamatosan fejleszti, akkor mennyire egyszerű az új verziókkal “befrissíteni” a meglévő webáruházunkat.
- Garancia: probléma esetén vállal-e valaki felelősséget és lehet-e valakihez fordulni, hogy az adott hibát kijavíttassuk.
Lássuk ezek alapján az egyes rendszerek előnyeit és hátrányait:
Melyik webáruház megoldást ajánljuk?
Mint látható mindegyiknek van előnye és hátránya is, de elég jól körülhatárolható, hogy mikor melyik webáruház megoldás ajánlható:
Saját (egyedi) fejlesztés: ha annyira egyedi igényeink vannak, hogy semelyik piacon létező kész rendszer nem képes lefedni ezen igényeket, és ezen rendszerek átalakítása még többe kerülne, mint egy új létrehozása.
Költségessége miatt elsősorban a multiknak, vagy legfeljebb a KKV-k felső harmadának megengedhető csak egy teljesen egyedi fejlesztésű webáruház.
Fizetős webáruház motor: ha vannak egyedi igényeink, amiket mindenképp meg kell valósítani, de szükségünk van informatikai támogatásra is, akkor egy licencdíjas webáruház rendszer a megoldás.
Ingyenes webáruház motor: ha alacsony a kezdeti büdzsé, és ugyanakkor házon belül megvan az informatikai háttér, képesek vagyunk magunk testreszabni, illetve fejleszteni a rendszert, akkor egy ingyenes webáruház motor a legjobb megoldás.
Bérelhető webáruház rendszer: abban az esetben, ha nincsenek egyedi igényeink, tehát tudunk találni egy olyan bérelhető webáruház rendszert, ami lefedi az igényeink 99%-át, akkor egyértelműen rövid és hosszú távon is egy bérelhető webáruház megoldás a legköltséghatékonyabb megoldás.
Az indulás a lehető legolcsóbb, plusz az informatikai karbantartással egyáltalán nem kell foglalkoznunk, így egyedül az üzlettel kell törődni.
Indítsd el ingyenes próbaboltodat Magyarország vezető bérelhető webáruház rendszerével!
Bérelhető webáruház rendszerek összehasonlítása
Ha a webáruház bérlés mellett döntesz, akkor is számos platform közül választhatsz. A döntés előtt érdemes az alábbi szempontokat mérlegelni:
- Optimalizált design és felhasználói élmény: Kiemelten fontos, hogy hány vásárlót tudsz generálni a látogatókból, különben nagyon gyorsan lemaradsz a konkurenciákhoz képest.
- Mobilon is tökéletes legyen: Mivel ma már több látogató érkezik mobilról, mint asztali számítógépről, az egyik legfontosabb szempont, hogy mobilon is működjön a webáruházad hiánytalanul.
- Néhány kattintással használható marketing funkciók: Ideális esetben nemcsak egy webáruházat bérelsz, hanem marketing megoldásokat is. Intelligens termékajánló, marketing automatizációk, cross-selling, up-selling, és így tovább. Mindenképpen olyan rendszert érdemes választani, ami ezeket tudja.
- Könnyen integrálható külsős szoftverek: Kilépésgátló pop-up? Profi hírlevélküldő rendszer? Intelligens kereső? Egyetlen webáruház motor sem fog minden igényt lefedni, ezért olyan platformot érdemes választani, ahol már rendelkezésre állnak, néhány kattintással hozzáadhatók külső szoftverek a felmerülő igények kielégítésére.
A Shoprenter, Magyarország vezető webáruház rendszere mindezt tudja, és most 14 napig ingyen le is tesztelheted! Indítsd el ingyenes próbaboltodat most.
Összefoglalás
Összességében elmondhatjuk, hogy mindegyik megoldásnak megvannak a maga előnyei és hátrányai is. Pénztárcától, egyedi igények mennyiségétől, illetve a hosszú távú fenntarthatóságtól függően más-más megoldások lehetnek megfelelőek.
Mielőtt azonban döntenél, javasoljuk, hogy mindenképp próbáld ki ingyen, 14 napig Shoprenter webáruház rendszerünket, hogy leellenőrizd, van-e egyáltalán egyedi igényed – ha nincs, akkor a kérdés meg is oldódott.
Amennyiben kérdésed, véleményed van a fent leírtakkal kapcsolatban, akkor foglalj bátran időpontot egy ingyenes konzultációra webshop indítási szakértőinkhez.