Bevételnövelés Konverzióoptimalizálás

Miért hasznos a szűrési rendszer + hogyan állítsuk be magunknak?

7 perc olvasási idő

A webáruház egyik nagy előnye az offline üzletekkel szemben, hogy egy hatékony szűrési rendszernek köszönhetően akár másodpercek alatt megtalálhatjuk az általunk keresett terméket.

Ha például egy kék cipőt akarunk vásárolni, akkor egy hagyományos üzlet esetén végig kell néznünk az egész cipőosztályt, ha meg akarunk győződni arról, hogy az összes szóba jöhető terméket láttuk, de még ekkor is megvan az esély arra, hogy valami elkerülte figyelmünket.

Ellenben egy webáruházban nem muszáj böngésznünk a cipők között, hogy célt érjünk. Elég csak a megfelelő szűrőket használva kilistázni a kék színű cipőket, majd azok közül kiválasztani a számunkra kívánatos darabokat. Nemcsak, hogy másodpercek alatt végrehajtható a művelet, de abban is biztosak lehetünk, hogy az összes kék cipő megjelenítésre került.

Miért fontos a szűrő egy webáruházban?

A szűrő a választás-segítés egyik legfontosabb eszköze. Egy webáruházban nagyon fontos, hogy minél kevesebb kattintással tudjunk megtalálni és kosárba tenni egy terméket.

A következő példa jól szemlélteti a szűrő hasznosságát, amikor is mindössze két kattintással az 1800 találatot 18-ra csökkentettük.

1800 találatból 2

Azt is tudni kell, hogy a vásárlók ezerféleképpen gondolkoznak, és tesznek kosárba egy terméket. Attól, hogy mi kitaláltunk egy kategóriafát, még nem biztos, hogy mindenkinek ez lesz a szimpatikus.

A lenti ábra jól ábrázolja a kategória-navigáció és a szűrés működésének logikáját.

Kategória-navigáció és szűrés mükődésének logikája

Elég belegondolni, hogy egy-egy termékükhöz hányféle szempont alapján juthatunk el. Például szín, méret, forma, gyártó, felhasználási mód stb. Mi pedig nagy valószínűséggel csupán az egyik alapján hoztuk létre a kategóriafánkat.

Láthatjuk, hogy vásárlói szempontból milyen jó is tud lenni egy szűrési rendszer, ezért annak használata igencsak javasolt, de még mielőtt beállítanánk őket, egy kérdést még meg kell válaszolnunk.

 

Hogyan válasszuk ki saját szűrőfeltételeinket?

Alapjáraton a termékek gyártójától kapott leírásban szereplő paraméterekből választjuk az egyes opciókat. Ugyanakkor számos módja van annak, hogy eldöntsük, milyen szűrési szempontok lennének még hasznosak:

  1. Nézzük meg, hogy saját webáruházunkban milyen feltételek állnak rendelkezésre, amelyek fontosak lehetnek: például extra garancia, ingyenes házhozszállítás, új vagy akciós, ajándék, értékelés, vásárlói vélemények, raktárstátusz, házhozszállítás, vagy valamilyen szolgáltatás rendelkezésre állása, ami csak nálunk létezik. Bármi elképzelhető, ami fontos lehet vásárlóinknak, és létező, szűrhető terméktulajdonság.
  2. Saját vagy más webáruházakban, esetleg fórumokban lévő vélemények alapján meghatározzuk, hogy melyek a vásárlóink számára fontos terméktulajdonságok és keresőszavak. Ebben akár az ügyfélszolgálatunk is segíthet. Figyeljük meg az érdeklődő e-maileket és telefonokat.Ennél a pontnál javasoljuk az arukereso.hu szűrőjét, mint ötletforrást, ugyanis ott rengeteg különböző termék található, és szinte minden kategóriában találunk szűrőket.
  3. Termékteszteket, szakcikkeket olvasva is találhatunk ilyeneket. Ezek gyakran meghatározzák bizonyos vásárlói kör preferenciáit, vásárlói döntéseit.
  4. Kulcsszókutatást végezve képet kaphatunk a piacunkon gyakori keresési kifejezésekből, amelyeket aztán nem csak a keresőoptimalizáláshoz, hanem a termékinformációkhoz és szűrési paraméterekhez is használhatunk.
  5. Az oldalunkon végzett keresésekből megtudhatjuk, mire, milyen tulajdonságra kerestek látogatóink, miket tartanak ők fontosnak.
  6. Nézzünk körül versenytársaink háza táján. Még ennél is jobb ötletforrás lehet, ha külföldi konkurenseink szűrőit vizsgáljuk meg.

Ha kiválasztottuk a szűrőket, már csak a beállításuk hiányzik.

(Megjegyzés: a szűrők beállítása csak Gold csomagban lehetséges, illetve a próbaidőszak alatt.)

 

Hogyan kell beállítani a ShopRenterben?

A termékszűrőt a moduloknál tudjuk bekapcsolni. Azonban előtte még létre kell hoznunk a Típus-Tulajdonság rendszert.

Ennek lépései a következők:

1. Tervezés

A legelső a típusok, és a benne szereplő tulajdonságok megtervezése. Ez fontos lépés, mert egy már kialakított rendszert nagyon nehéz átalakítani. Bővíteni könnyű, módosítani viszont sajnos elég komplikált.

Vegyük sorba az összes termékkört, amit meg szeretnénk a boltban jeleníteni. Nézzük meg, hogy összesen hányféle terméktípust tudunk megadni, illetve nézzük meg, hogy ezeknek milyen tulajdonságai vannak, amelyek a szűrésben megjelenhetnek.

A tulajdonságok összeírása egyszerűbb. Ha már tudjuk, hogy milyen típusokat szeretnénk használni, akkor azok tulajdonságait elegendő összeírni. Ha valahol többször is előfordul ugyanaz a tulajdonság (például szín), amelynek az értékei ugyanazok, vagy kezelhetőek egyben, akkor elegendő azt csak egyszer majd felvinni.

A tulajdonságok összeírásakor még egy fontos dologra kell figyelnünk: meg kell tervezzük, hogy milyen fajtájú értékeket fog felvenni az adott tulajdonság. Színeket? Szöveges értéket? Számot? Ez a tulajdonság létrehozásakor lesz fontos információ.

 

2. Típusok megadása

Elsőként egy típust kell felvinnünk a rendszerbe. Ezt a Beállítások > Termék beállítások > Termék típusok menüpontban adhatjuk meg.

Típus hozzáadása

Mindenképpen adnunk kell a típusnak egy nevet. Ez lehet bármilyen szöveg, viszont mivel megjelenik majd a vásárlói felületen is, ezért nem árt odafigyeljünk rá. Ha például színszűrőt szeretnénk beállítani, csak adjuk meg azt a nevet, hogy “Szín”.

Típus nevének megadása

A típushoz itt adható meg tulajdonság is, a Kapcsolódó tulajdonságok részben. Egyszerűen pipáljuk be a típusba tartozó tulajdonságokat.

 

Tippek:

  • Igyekezzünk ésszerűen megadni a típusokat. Nyílván nem egyféle
    típus van a boltban – bár előfordulhat, de ritka, – és az sem jó, ha
    minden termék külön típusba tartozik. A tulajdonságok segítségül szolgálnak majd: minden olyan termék, amelynek egyedi tulajdonság csoportja
    van, az már egy külön típus lesz.
  • A tulajdonságok meghatározásánál nagyon sok munka megspórolható,
    hiszen felesleges két ugyanolyan értékekkel rendelkező tulajdonságot
    létrehozni.
  • Amennyiben még nincsenek tulajdonságaink, itt még nem szerepel semmi, de ez nem baj, a „Ment és szerkeszt” gombra kattintva máris létre tudunk hozni egyet.

 

3. Tulajdonságok létrehozása

A tulajdonságok létrehozása kicsit bonyolultabb a típusnál. Ezt a Beállítások > Termék beállítások > Egyedi tulajdonságok menüpontban tehetjük meg, vagy az egyes terméktípusoknál is létrehozhatjuk, ha rákattintunk a szerkesztésre, és ott az Egyedi tulajdonságok fület választjuk.

A rendszerbeli név megadásán túl fontos szerep jut az adat formátumának – ez az űrlapon Típusként szerepel. Itt válaszható:

  • Egész szám
  • Tört szám
  • Szöveg (választólista)
  • Tetszőleges érték

Az itt kiválasztott érték befolyásolja a többi, tulajdonsággal kapcsolatos beállítást.

Egyet kiemelnék: A Kötelező megadni? mezővel beállíthatjuk, hogy az adott termék esetében, amíg ezen tulajdonságnak nincs értéke, addig nem enged menteni.

A termék Címkéje a boltban megjelenő neve a tulajdonságnak. Bár a rendszer engedi, két különböző tulajdonságnak lehetőség szerint ne adjunk ugyanolyan nevet.

Ami fontos, hogy új tulajdonság esetén már a megadáskor is hozzáköthetjük már létező típusokhoz az oldal alján található beállítási lehetőséggel.

A példánál maradva, mi színt szeretnénk beállítani, ezért a Típusnál Szöveg (választólistát) adunk meg. A megjelenésben két lehetőség közül választhatunk. A szín ikonokat választjuk. A címke értelemszerűen a “Szín” lesz, és kapcsolt típusban is ezt választjuk:

Tulajdonságok létrehozása

Tippek:

  • A tulajdonság rendszerbeli nevét igyekezzünk minél egyértelműbben megadni, ez nem fog majd megjelenni a bolt oldalán sehol sem.
  • Az adatok formátumai közül nagy valószínűséggel vagy csak egész számokat, vagy szövegeket fogunk használni, a többit ritkábban.
  • Ha olyan adatunk van, ami szám, de valamilyen mértékegységben, akkor válasszunk számot, mert a mértékegység fixen odaírható az érték után. Így nem kell a szöveges értékeket megadnunk.

 

Ha elmentjük a tulajdonságot, utána aktiválhatjuk a szűrődobozt, majd a részleteket is beállíthatjuk a Szűrődoboz fülön:

Szürődoboz

Szöveges értékű tulajdonságok: a szöveges tulajdonságok esetében előre meg kell adjuk a pontos értékeket. Erre egy külön fül áll rendelkezésre, melyet a tulajdonság formátumának kiválasztása és annak elmentése után tudunk szerkeszteni.

A Választható értékek fülön adható meg az összes egyedi érték, de vigyázzunk, mivel csak korlátozott számú érték vihető fel.

Választható értékek

Az Új érték gombbal új sort vihetünk fel. Minden sorban beállítható a konkrét tulajdonságérték szövege, vagy ha ikont, vagy színt akarunk helyette megjelentetni, akkor az is megadható a sor elején található képre kattintva.

Új érték felvitele

Tippek:

  • Ha színt szeretnénk megadni, akkor válasszunk szöveges tulajdonságot. A színt ilyenkor nemcsak szöveggel, de magával a színnel, vagy egy kis képpel is megjelentethetjük.
  • Ez persze nem csak a színre igaz; minden olyan adatra, ahol a szöveg helyett vizuális adatokat szeretnénk megjeleníteni, gondoljunk csak egy ruházati termék kis piktogramjaira.
  • Számértékek esetén természetesen nem kell megadni előre az értékeket.

 

4. Típusok megadása a termékeknél

A típusok egyszerűen rendelhetőek termékekhez. A termék szerkesztőoldalán a Tulajdonságok fülön állíthatjuk be.

Alapállapotban csak egy legördülő menüt találunk itt, amelyben a már kész típusok szerepelnek. Ebből választva a rendszer automatikusan betölti a típushoz tartozó összes tulajdonság beállításait, ami annyit jelent, hogy megadható mindegyiknél a pontos érték.

Termék tulajdonság

Számadat esetén meg kell adni az értéket, szöveges adat esetén a már létező értékek közül kell választani.

Ezzel a Típus-Tulajdonság rendszer kiépítése kész.

Ha megadjuk az összes terméktulajdonságot, és a szűrő modul aktiválva van a webáruházban, akkor az adott kategóriában meg fognak jelenni a termékeknek megfelelő szűrők, és ott azok a tulajdonságok fognak látszani, amelyeknek találunk megfelelő termékeket az adott kategóriában.

Termékszűrő

 

Példák szűrőkre

Nézzünk meg pár példát a végeredményre.
A szűrőknek alapjáraton kétféle elhelyezése lehetséges (és itt is ajánlott elhelyezni, mert a látogatók itt fogják keresni őket).

Van a hagyományos, baloldali elhelyezés, és a ritkább változat, amikor középen, a terméklista felett helyezkedik el.

Az iDRINKS.hu italkereskedési webáruházban az utóbbira látunk példát. De van itt példa a jelölőnégyzetes és legördülő listás megjelenítésre is. A mennyiségek szűrését pedig csúszkával oldották meg.

Idrinks terméklista feletti szűrő

Legördülő lista a Forma1-BOKSZ.hu-tól. Zárójelben a paraméternek megfelelő termékek számát látjuk.

Foma1-box legördülő lista

A Kavetarsasag.hu, ha egy tulajdonságváltozatból túl sok van, elrejti egy részüket, melyeket aztán egy Továbbiak gombbal hívhatunk elő.

Kavetarsasag.hu tulajdonságok elrejtése

A Konyhaluxnet.hu az árszűrőt helyezte legfelülre, gondolva az ár-érzékeny fogyasztókra.

Konyhaluxnet árszűrő

Az Erotikashow.hu webáruházban rászűrhetünk azokra a termékekre, amelyből már csak egy darab van. Ez igen hasznos információ tud lenni, ha sok kifogyóban lévő termékünk van.

Erotikashow készletszűrű

Lehetne még sorolni a példákat, de a lényeg az, hogy a szűrési rendszerünk milyensége nagyban javíthatja vagy ronthatja a felhasználói élményt. Ezért annak kialakítását nem szabad félvállról vennünk, hiszen mint minden dizájn elem, ez is jelentős hatással van a vásárlásokra, illetve webáruházunk összképén és megítélésén is sokat dobhat.

A további példákhoz és tippekhez az alábbi cikket ajánljuk:

http://www.webshopexperts.hu/labor/mire-figyeljunk-szuresi-rendszerunkkel-kapcsolatban

Ha pedig kérdés/észrevétel merülne fel a cikkel kapcsolatban, úgy azokat is örömmel vesszük.

 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
2015 júliusi újdonságaink: új fizetési mód, rendelés export, dinamikus remarketing

Egy webáruházban nyáron se áll meg az élet. Ennek megfelelően mi sem pihenünk, és ...Elolvasom

Close