Cápák között

Óriásit haraptak a Cápák: elemeztük a teljes 5. évadot

6 perc olvasási idő Óriásit haraptak a cápák: elemeztük a teljes 5. évadot

A 4. évadban a Shoprenter szponzorként támogatta a műsort, idén egy lépéssel hátrébb léptünk. Viszont a szenvedélyünk a műsor iránt töretlen az első évadtól kezdve: csoportos beszélgetés keretében éljük meg az esti műsorokat. Több ismerős cégnek is drukkolhattunk idén, akár mert Shoprenter ügyfelek, akár mert debreceniek, mint a többségünk. De erre még visszatérünk később.

Cápák között

A 4. évadban a Shoprenter is szponzorálta a Cápák között műsort

A Cápák egyre profibbak

Külön érdekes megfigyelni, ahogy a Cápák karaktere változik évadról évadra. Petya egy új hivatást talált meg a műsoron keresztül is, hiszen bejelentette, hogy saját tudását és kapcsolatrendszerét viszi tőzsdére a STRT Holding kockázatitőke-befektető cégen keresztül. Tomán Szabina teljes gőzre kapcsolt a webshopjában, Balogh Levente pedig a Cápák között vetítése alatt leforgatta az Álommeló műsort, amiben elnöki asszisztenst keres magának. Moldován András még mogorvább, egyenesebb – és mondjuk ki – durvább lett a résztvevőkkel szemben, Lakatos István pedig belejött a Cápás életbe és dinamikusan bővítette a portfólióját – hatalmas összegeket helyezett ki rekord mennyiségű cégbe.

Visszautasítások évada

Háttérinterjúkban lehetett olvasni, hogy volt egy komoly változás a műsorban, ami tényleg csak a keményvonalas rajongóknak tűnhetett fel: nevezetesen, hogy a Cápák a pénzből nem alkudtak, hiába mondták ki, hogy ennyi pénz számodra felesleges. Petya egyenesen azt mondta, hogyha feleennyi pénzt kértél volna, most egy Cápával távozhatsz.

A műsor licensze miatt ettől az évadtól kezdve bevezették, hogy a kért összegből nem lehet alkudni, higgyék el a Cápák, hogy a vállalkozó tudja, mennyire van szüksége. Amiből alkudni lehet, az a cég értéke, azaz a pénzért elkért százalék.

Emellett a másik oldalról is visszautasításokkal volt tele a műsor: több vállalkozónál is előfordult, hogy a kapott ajánlatot nem fogadta el és befektető nélkül távozott a stúdióból. Mikor azt hinnénk, hogy tőkéért jönnek, és meg is adnák nekik, végül nem fogadják el, mert a százalék magasabb, de akkor mi is történik valójában?

Valószínűleg senki nem fogja bevallani, de pár vállalkozó biztosan az RTL Klub főműsor idejében való ingyen szereplés miatt jelentkezett. Webáruház oldalról látjuk, hogy a tévé főműsor ideje még mindig jelentős forgalmat tud terelni az oldalra: akár a karácsonyi időszakkal megegyezőt is, legyen szó bármilyen termékről. Ezt persze a legtöbb webshop nem szokta bírni, csak a bérelhető rendszeren futó shopok.

42 > 60, 8 > 21 = 583

A 4. évadban 42 szereplő fordult meg tíz adásban, az idei évadban kereken 60 szereplő volt látható 13 adásban. Ez +40% versenyző. Ezzel együtt a befektetést szerzett cégek száma is dinamikusan növekedett: tavaly 8-an kaptak befektetést, azaz adásonként nem volt mindig egy cég. Idén pedig 21-en, azaz volt olyan este, amikor három nyertest is mutattak.

Azonban nemcsak a sikeres projektek száma nőtt meg, hanem a Cápák pénztárcája is sokkal jobban kinyílt. A tavalyi évadban 85M Ft-ot helyeztek ki befektetésekre, idén viszont 583,5M Ft-ot. Ez a majdnem 7x-es növekedés bőven meghaladja a nyertes projektek 2,6x-os növekedését, azaz elmondható, hogy átlagosan is közel háromszorosára nőtt a befektetett összeg cégenként.

17 női vállalkozó szerepelt az RTL-en főműsoridőben, ez a szám pont ugyanannyi, mint az előző évadban. Valamint érdekes adat, hogy 14 családi vállalkozás került be a műsorba, azaz közel minden negyedik szereplő jött családi vállalati háttérrel. Egy ország gazdaságának erősségét az tudja igazán megmutatni, hogyha több generációs vállalkozások tudnak épülni, mert ott az értékteremtés nemcsak ideig-óráig tart, hanem generációkon átívelően tudnak olyan értéket nyújtani az ügyfeleiknek, amit ők a hűségükkel jutalmaznak.

Míg tavaly ritkább volt a webáruház tulajdonos, mint a női vállalkozó, idén ez teljesen megfordult. A résztvevők több mint felének, pontosan 31 vállalkozónak működött már a webáruháza a műsor kezdetére. Ez hatalmas ugrás, és mutatja a webshopok népszerűségét, nem mellesleg bizonyítja a költséghatékony értékesítési forma működését.

Nyertes vállalkozók elemzése

A 17 női vállalkozó közül 9-en távoztak Cápával. A 14 családi vállalkozó közül szintén 9-en távoztak befektetővel (természetesen van átfedés is a két csoport között). A 31 webáruház tulajdonos közül 16-nak sikerült befektetőt találnia. Ha a sikerességi arányokat nézzük, akkor a családi vállalkozások kaptak legnagyobb arányban tőkét (64%), majd ezt követte majdnem fej-fej mellett a női (53%) és a webshop tulajdonos (52%).

Még ide tartozó érdekesség, hogy volt 4 vállalkozó, aki se nem nő, se nem családi vállalkozó, és még webáruháza sincs – mégis Cápával távozott. Ők a Rapid Matek, Calibur, Feedback Pack és a Tetőhűtés projektek voltak. A hasonló paraméterekkel, de Cápa nélkül távozók száma 16 volt, így ennek a komplementer kategóriának a sikerességi aránya mindössze 20%. Ezúton is gratulálunk nekik!

Mivel ebben az évadban a tőkén nem, csak a százalékon tudtak alkudozni a Cápák, így ezzel a lehetőségükkel erősen éltek is. Az a három cég, akik a legtöbb százalékot adták fel, csakhogy sikeres befektetőt találjanak:

  • Rotower (5%-ot ígért, és 20%-ot ajánlott fel),
  • Smart CapacitSystem (10% helyett 30%),
  • és a Feedback Pack (5% helyett 30%).

Erre a helyzetre szokták azt mondani, hogy nem mindegy hogy egy kis tortából van nagy szeleted, vagy egy jelentősen nagyobb tortából egy kisebb szeleted. Ezek a vállalkozók pedig a Cápákra fogadtak, hogy velük együtt a tortájuk mérete fog növekedni, így összességében több jut nekik egy kisebb szelet által is.

Cápák befektetéseinek elemzése

Jelentősen megváltozott a dinamika erre az évadra, hatalmas pénzösszegek cseréltek gazdát, és a korábbi listavezető Balogh Levente, aki mind összegben, mind projektszámban tavaly első volt, idén a 3. helyre csúszott vissza..

  1. Lakatos István: 292,5M Ft befektetés, 10 projektbe: OkosMese, Pulówear, Tente Babaruha, Calibur, Smart CapacitSystem, Cseles, Safe be Bag, Feedback Pack, Tetőhűtés, Wackaro
  2. Balogh Petya: 160,5M Ft befektetés, 11 projektbe: Mammuth Works, Rotower, Wedding Manager, Rapid Matek, Diverzum, Vilhemp, Calibur, PetwiseCare, Smart Capacit System, Hamm Receptek, Wackaro
  3. Balogh Levente: 54,5M Ft befektetés, 5 projektbe: Tente Babaruha, Sisakhuzat, Rakun Dobozközösség, Cseles, Wackaro
  4. Tomán Szabina: 40M Ft befektetés, 5 projektbe: Rotower, Vilhemp, Tente Babaruha, Hamm Receptek, Cseles
  5. Moldován András: 36M Ft befektetés, 3 projektbe: LPSM Skincare, Sisakhuzat

LEG-ek: az 5. évad rekordjai

Legtöbb projektbe fektető Cápa és Legtöbb pénzt befektető Cápa

Petya fektetett be a legtöbb projektbe, de szorosan követi István. Ugyanakkor a pénz tekintetében István vezet, viszont esetében fontos megjegyezni, hogy ő többször is élt a kölcsön jellegű pénzadással: azaz megadta a teljes kért összeget, de csak egy részét tőkeként, egy másik részét pedig visszafizethető kölcsönként. Így ha a vállalkozás jól teljesít, akkor az alapítók egy kis kamat megfizetése után vissza tudják vásárolni a tulajdonrészüket. Egy jól teljesítő cég esetében pedig ez a legfőbb vágya minden tulajdonosnak – a kezdeti nehéz szakaszban kap pénzt, olcsón, és kap egy társat, aki segít -, majd ha jól megy a cég, akkor ő diszkontált áron vissza tudja szerezni a részesedését, és így a kockázatos időszakot viszonylag olcsón megúszta. Még ezek mellett is István 270M Ft-tal többet adott idén, mint tavaly. Petya 8x többet fektetett be összegben, míg projektekben majdnem 3x többet, mint tavaly.

Legkevesebb projektbe befektető Cápa

András fektetett be legkevésbé, mindössze 3 projekt és 36M Ft. Mondjuk a 4. évadban 2 cégbe tett 5M-t, ahhoz képest ez előrelépés. Szabina viszont nagyobb étvágyú volt, hiszen a tavalyi 2 céghez képest 5 cégbe, a 17M Ft befektetéshez képest idén 40M Ft-ot tett cégekbe.

Legnagyobb százalékot adó Vállalkozó

A Cseles felnőtt szörpből harapták ki a legnagyobb százalékot, nevezetesen 37,5%-ot a Cápák, cserébe 3 Cápát is vitt magával az egri csapat. Őt követi 33-33%-kal az Okosmese és a Pulówear. Itt érdekesség, hogy mindhárom termék már piacon volt és értékesített, tehát az eredményeik alapján könnyebb volt cégértéket becsülnie a Cápáknak.

Legtöbb befektetést kapó Vállalkozó

Az ötödik évadban a Smart Capacit System kapta a legtöbb befektetést, de ő is egy csavarral: 30M Ft-ot kapott 30%-ért a cégbe két Cápától, Istvántól (20M) és Petyától (10M), de ők ugye 100M Ft-ot kértek a növekedéshez. Így István adott nekik még 80M Ft kölcsönt is, amit kedvező feltételek mellett tudnak visszafizetni, viszont most a kért összeggel távozhattak – sőt még többel is.

A Tetőhűtés csapata kapta a második legnagyobb befektetést, 80M Ft-ot, szintén Istvántól. Számára, mint rengeteg iparcsarnok tulajdonosának, már saját használatban is megtérülhet ez a befektetése. A harmadik helyre a Sisakhuzat zárkózott fel, akik munkavédelmi és sportolási sisakokra adnak egy feltűnő huzatot. Ők a nemzetközi terjeszkedésre kértek 50M Ft-ot, fele-fele részben kapták meg Petyától és Andrástól.

Shoprenter Ügyfelek sikerei

Ha már a saját blogunkon írunk egy összefoglalót, akkor a saját ügyfeleinket külön is szeretném kiemelni. Érdekes látni, hogy az a 7 vállalkozói csapat, aki szerepelt a műsorban, mindenki saját terméket készített és értékesít online.

A lista megjelenési sorrendben készült, azaz ahogyan a műsorban szerepeltek egymást követő hetekben:

  • ZSAM Csokor: Az ízek és desszert típusok kavalkádja hatalmas csokorként. Luxury Box, Ízelítő Tölcsér, vagy akár édességcsokor készítő workshop is vásárolható náluk: https://zsamcsokor.hu/ 
  • Wedding Manager: Esküvő szervező alkalmazást fejlesztettek, amelybe befektetett Balogh Petya 25M Ft-ot 12%-ért cserébe. Érdekesség, hogy mikor a műsorban szerepeltek, akkor még nem volt webshopjuk, azóta hozták azt létre, és persze a Shoprenter rendszerén fut a webáruház: https://www.weddingmanager.shop/ 
  • OkosMese: A meséken keresztüli gyerekfejlesztő eszközöket készítenek. Három fős csapatuk a színházi világból indult, a pandémia alatt formálódott a termékük. A műsorban Lakatos Istvántól kaptak befektetést, 7M Ft-ot 33%-ért cserébe. Webáruházuk bírta a főműsoridő miatti extra látogatottsági terhelést is: https://www.okosmese.hu/ 
  • Dr. Hummel: A méltán ismert és elismert Dr. Hummel Zoltán feltaláló és kutató rostgazdag táplálékkiegészítő webshopja: https://drhummel.hu/ 
  • Prookies: A magas protein tartalmú, egészséges desszert már kapható több hipermarketben is: https://www.prookies.hu/ 
  • G-Shot: Kreatív poharak, avagy az ötletgazda szerint “a férfiak G-pontját találta meg”: https://dekorbolt.hu/g-shot-poharak-213 
  • Wackaro: Innovatív elektromos lóápoló eszköz. Az utolsó adás utolsó szereplői voltak, és konkrétan versenyeztek értük a Cápák. Végül 3 Cápát is magukkal vittek, 10M Ft-ért érkeztek, végül 10M+5M+5M Ft-ot vittek el Leventétől, Petyától és Istvántól ugyanekkora százalékokért cserébe. Gratulálunk a termékhez és a befektetőkhöz is! https://www.wackaro.hu/ 

Ezúton is megragadjuk az alkalmat, hogy gratuláljunk minden résztvevőnek a bátorságához, a vállalkozásához, és az eddig elért sikereihez!

Rab Máté
Rab Máté
CEO – Shoprenter
Közgazdász, üzletfejlesztési szakértő, családapa. A Shoprenter ügyvezetője, előtte végigjárta a ranglétrát: partnerkapcsolat, értékesítés és új üzletágak építéséért felelős vezetője is volt a cégnek. Ezzel párhuzamosan az Innonic Group operatív vezetőjeként startup befektetésekkel foglalkozott. Az Igen Debrecen és Igen Eger alapítójaként több mint 40 vállalkozói csapatot segített elindulni.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Újdonságok: Google Ads by Shoprenter, ERP és logisztikai alkalmazások, TikTok, Favi integráció és egyéb fejlesztések

A Shoprenternél 2023-ban is arra törekszünk, hogy e-kereskedelmi partneredként ne csak egy naprakész és ...Elolvasom

Close