Esettanulmány SEO

Gépészcentrum.hu – Több ezer megrendelés a SEO segítségével

10 perc olvasási idő Gépészcentrum.hu esettanulmány

Minden negyedévben igyekszünk bemutatni egy-egy vállalkozót és boltot, akik valóban kiemelkedő eredményeket értek el a SEO-nak köszönhetően és minduntalan tökéletesen használják ki azokat a lehetőségeket, amiket az üzleti élet eléjük sodor.

Ebben a negyedévben a GépészCentrum.hu webáruházra esett a választásunk, mivel amellett, hogy valóban iskolapéldái lehetnek egy jól átgondolt és jól is működő vállalkozásnak, kicsit talán jobban a szívünkhöz is nőtt ez a projekt, hiszen rendkívül izgalmas csapatmunka keretében érhetünk el velük közösen újabb és újabb sikereket, immáron ötödik éve.

Gépészcentrum.hu

A tulajdonos Szabó Lajos Tibor

A Gépészcentrum.hu  2014 októberében nyitotta meg a kapuit, az induláshoz pedig már eleve a ShopRenter webáruház rendszerét választották. A debreceni székhelyű cég víz, gáz és fűtés szerelvényekkel foglalkozik, működésüket viszont már jóval a webáruház indítás előtt megkezdték, hiszen évek óta segítik a debreceni vásárlóikat Cegléd utcai üzletükben is.

Az interjú készítése során mi is ellátogattunk az üzletbe és Lajos nagy büszkeséggel vezetett bennünket végig az immár több mint 100 m2-es üzlethelyiségben és a hozzá tartozó 250 m2-es raktárban.

Az akkor még kisebb helyiséget évekkel ezelőtt csak bérelték a volt tulajdonosától, mára pedig az egyenletes növekedésnek köszönhetően folyamatosan bővítik újabb és újabb raktárhelyiségekkel a környező irodák egybe nyitásával.

Az idegenvezetésünk során meg is jegyeztük magunknak, hogy egész kis labirintust építettek ki az évek során, ahol a falak mentén erős salgó polcokon sorakoznak a jó minőségű és gondosan megválasztott termékek.

Gépészcentrum.hu

Az üzletben és a raktárban bóklászva, ahogy Lajos mindvégig mosollyal az arcán mesélt a terveikről, nagy lelkesedéssel mutatta meg a raktárhelyiséggé alakított, szobányi méretű ex-kemencét, majd pedig ugyanilyen lendülettel és odaadással adott nekünk tanácsot a saját házunk felújítása kapcsán.

Ekkor hasított belém a gondolat, hogy mi a Gépészcentrum sikerének kulcsa: mind Lajos, mind pedig a csapata összes tagja szereti és érti is a szakmáját, és arra törekszenek, hogy ezzel a tudással másoknak is segítséget tudjanak nyújtani. Mindegy, hogy milyen apropóból tértek be a boltba, készséggel állnak rendelkezésre.

A kezdeti időszakról, a webáruház indítás nehézségeiről és a kemény munkával kiérdemelt sikerről így mesélt nekünk Lajos.

Indulás és beszerzés

Hogyan döntötted el, hogy mit adsz el?

Nekem ez nagyon egyszerű volt. Volt egy fizikai boltunk, amire tudtuk alapozni ezt az egészet. A feleségemmel abban az időben született gyerekünk. Tőle hallottam, hogy rengeteg kismama ismerőse webáruházat indít. Ekkor Zajdó Csaba előadására (Hogyan Indítsunk Webáruházat) be is ültetett, mondván, hogy nézzük meg, mivel lehet nekünk is webáruházat kellene indítani.

 Másrészt itt Debrecen térségét tekintve elég szűk a piac, így végül is két választásunk volt: vagy átrendezkedünk az ország valamely másik pontjára, vagy nyitunk az online értékesítés felé.

Hogyan, honnan szerezted be a termékeidet?

Maradt minden úgy, ahogy eddig. A bolt mellett viszonylag jó kapcsolatokat ápoltunk előtte a beszállítóinkkal, így könnyű volt kialakítani a webáruházat is. Én szinte mindent Magyarországról szerzek be. Nincs előttünk 3-4 közvetítő, közvetlenül a forgalmazóktól szerezzük be a termékeket.

 Erre van is egy egy jó sztorim:

 Anno az egyik kollégám elment a beszállítóhoz és közölte vele, hogy mi leszünk a TOP 1 forgalmazói. Akkoriban még olyan 24. helyen álltunk, mondanom sem kell, hogy hogyan reagáltak rá.

Ahogy telt az idő, egyre előrébb jutottunk és már két éve mi vagyunk az első helyen. Mindig is hittünk benne, hogy így lesz, csak a kolléga volt is elég bátor, hogy ezt ki merje jelenteni.

 Azóta is emlegetik: “Emlékszel mikor idejöttetek és kijelentettétek, hogy ti lesztek az elsők?” Mai napig egy vicces történet és szívesen emlékezünk vissza rá, hogy honnan indultunk.

Miért vágtál bele a webáruház üzemeltetésbe?

Amint említettem már, gondolkodtunk rajta, hogy mekkora a piac és itt Debrecenben elég szűkös, sok a konkurencia. Csak a fizikai üzletre nem lehetett hosszú távon alapozni, így magától értetődő volt, hogy megnézzük a webes értékesítést is.

Ahogy a számokból is látszik, sokkal jobban sikerült ez az irány, mint azt egyébként vártuk.

Milyen szolgáltatásokat vásároltál meg a ShopRentertől?

A kérdés az, hogy mit nem!  De tényleg szinte mindent. A webáruház rendszert a kezdetektől fogva tőletek béreljük. Majd az indulás után pár hónappal előfizettünk egy első körben alacsony havidíjas SEO csomagra.  Mára már persze egy sokkal nagyobb, a jelenlegi eredményeknek megfelelő SEO csomagunk fut nálatok.

Ezt követően megrendeltük tőletek az akkori design szolgáltatásotokat is, illetve menet közben csomagot is váltottunk és már évek óta Gold csomagosok vagyunk.

Az utóbbi években az Optimonkra és a Conversific pro verziójára is előfizettünk, de ide sorolhatnám még a Marketing Szemináriumot is, amin az indulásunk után nem sokkal részt vettem.

Akkor még fogalmam sem volt erről az egész webáruház üzemeltetés témáról, olyan voltam, mint a “pislogó egér”, csak néztem hogy miről van szó. Mára pedig annyi tapasztalatot szereztem ezen a területen is, hogy jót nevetek az akkori énemen.

Eltelt 4 év az indulás óta, mennyi a webáruházad éves árbevétele most, hogy már túl vagy a kritikus első pár éven?

A tavalyi éves (2017) árbevételünk durván olyan 150 millió forintra tehető. 2018-ban már 200 millió forint körül teljesített a webáruház. Minden évben folyamatosan, egyenletes ütemben növekedünk. Igyekszünk külön mérni a webáruház és a fizikai bolt forgalmát. Ez a fenti érték az, amire kb. azt tudjuk mondani, hogy csak az online forgalomból jövő bevétel.

Olyan is van egyébként, hogy a webáruházban kinézik a terméket, aztán már úgy jönnek be az üzletbe, hogy tudják mit akarnak megvásárolni. Ezt is egy hatalmas előnynek hoznám fel a webáruház üzemeltetéssel kapcsolatban.

Ugyanez fordított esetben is jelen van nálunk. Bejön a vásárló az üzletbe, az egyik kolléga megmutatja a webáruház felületén kvázi egy katalógusként a termékpalettát és ezzel forgalmat generálunk a webes felületre is.

Ha valaki anno nekem azt mondta volna, hogy a boltunk bevételének kétharmada a webről fog származni, konkrétan körbenevetem. Ma pedig már itt tartunk és minden évben 15-20%-os növekedést könnyűszerrel érünk el.

Első sikerek, értékesítési csatornák

Hogyan szerezted meg az első vevőket?

Ez is egy jó történet.

Novemberben, mikor belőttük az éles boltot, villámcsapásként ért minket, hogy már meg is érkezett az első vevőnk. Még azt se tudtuk, hogy egyáltalán látja-e már ezt az oldalt valaki! Konkrétan még futárszolgálattal sem volt szerződésünk.

Ezek után elindultunk egy kisebb SEO csomaggal, amiről tudtuk, hogy egy hosszabb távú befektetés lesz. Illetve a teljes online marketinget kiszerveztük a Klikkmarketing csapatának.

Januárban egy viszonylag magasnak mondható kerettel indítottunk el AdWords hirdetéseket, amiből egyébként volt is egy kis összetűzés az egyik kollégámmal. El volt képedve, hogy én még erre is ilyen keretet szánok. Szó mi szó, aznap délelőtt bekapcsolták az első hirdetéseket, délután pedig bejött egy 350.000 Ft-os rendelés! Rögtön másnap jött még egy ugyan ekkora összegű.

Kellemes meglepetés volt, ráadásul ezeknek köszönhetően úgy alakultak a dolgok, hogy a 2015-ös év elején már egy teljesen új üzlethelyiségbe tudtunk költözni. Ezzel az erős indítással 3 évig tartó lendületet sikerült meglovagolni, ezt követően pedig szükségeszerűen eszközöltünk pár változtatást, köztük egy új dizájn használatát.

Jelenleg mely csatornák hozzák a legtöbb látogatót és vásárlást?

A kattintás alapú (PPC) hirdetések és a SEO nagyjából fej-fej mellett haladnak egymás mellett.

Nyár végén egy kicsit visszavettünk a PPC hirdetésekből, mert úgy láttuk, hogy nem mindig hozott nekünk releváns érdeklődőket, így a SEO most erősebb, az innen érkező vásárlók száma is kifejezetten magas.

Mi volt a legnagyobb bukkanó a webáruház életében? Hogyan tudtad áthidalni?

Mint mindenkinek, nekünk is meg kellett küzdenünk pár nehézséggel. Az első maga az elindulás volt.

Az emberek előszeretettel hiszik azt, hogy webáruházat indítani mennyire egyszerű dolog. Elindulsz, kapsz egy felületet, amin menedzseled az egészet és kész. Ennél ez sokkal bonyolultabb, rengeteg háttérfolyamat van jelen egy webáruház életében.

A legnagyobb bukkanónak viszont azt érzem jelenleg, hogy 3 és fél év után újra kell gondolnunk, hogy egyáltalán mit akarunk értékesíteni, mivel azzal mindenkinek tisztában kell lennie, hogy nem lehet mindent egyszerre.

A 2014-es stratégiánk valahogy úgy nézett ki, hogy vannak termékeink egy adott gyártótól a boltban, oké. Vannak még ennek a gyártónak tartott termékei, akkor rakjuk fel ezeket is az áruházba, plusz még ezt is, azt is. Mai fejjel már rájöttünk, hogy ezt nem biztos, hogy így kellett volna.

Ha most kellene a 0-ról kezdenem, akkor úgymond nem 5 webshop termékeit értékesíteném, hanem csak egy szegmensre koncentrálnék.

Ezeken kívül még millió más buktató volt, mind anyagi, mind erkölcsi, de ami még mai napig nehéz kérdés, az maga a logisztika.

Mi nem tejet meg kenyeret árulunk. Sokkal nagyobb súlyokat szállítunk és sok nagyméretű, törékeny csomagunk van. Gyakorlatilag folyamatosan cserélgetjük a logisztikai cégeket, hogy megtaláljuk az ideálisat a termékkörünkhöz. Ha most megkérdeznéd, melyik a legideálisabb, még talán most sem tudnám megmondani.

Teljesítés, alkalmazások

Milyen eszközöket és alkalmazásokat használsz a webáruház üzemeltetéshez?

A KulcsSoft integrációtokat használjuk teljeskörűen. Elkezdtük használni ezen kívül a MiniCRM-et is, bár ezt egyenlőre még csak próbálgatjuk, elég gyerekcipőben jár a dolog.

Hogyan dolgozod fel a rendeléseket, hogyan szállítasz?

Hogyan szállítunk? Hát nehezen. A termékkörünket igazából két részre bontanám. Vannak a kisebb, viszonylag könnyen szállítható alkatrészek, illetve a nagyobbak.

A kisebb alkatrészek olyan 75-80%-át teszik ki a forgalmunknak, ezekkel annyira nincsenek is problémák. Erre jelenleg hosszútávú szerződésünk van a GLS-el, nekem személy szerint erre a célra ők váltak be a legjobban.

Van két nagyker Debrecenben, illetve Pesten, akiken keresztül szállítunk még, velük többnyire 2-3 munkanapon belül ki is tudjuk szállíttatni a megrendelt termékeket.

Jelenleg a rendelések feldolgozása teljesen automatikusan megy. Az emberi erőforrást nem kiküszöbölhető részét egy kolléganőm végzi. A raktárban lévő készletekről egy logisztikus kolléga gondoskodik.

Hányan dolgoztok mára a webáruházban?

Velem együtt jelenleg hatan dolgozunk az áruház keretein belül.

Hárman dolgozunk az irodában és a technikai, menedzsment teendőket látjuk el, és hárman foglalkoznak a csomagolással és a logisztikával. Egyre jobban érezzük, hogy néha még hatan is kevesek vagyunk a feladatokra.

Tanácsok

Mit tanácsolnál azoknak, akik most indítanák el webáruházukat?

Nem csak webáruházaknak, de minden vállalkozónak a kitartás az, amit mindenféleképpen kívánok. Véleményem szerint a magyar vállalkozók nagy százaléka egyáltalán nem kitartó.

Mindenki abban a hitben van, hogy gyorsan lehet jó pénzt keresni. Itt hadd ragadjam meg az alkalmat, hogy megemlítsem a ti szerepeteket az egészben. Rengeteget köszönhetek az oktatásoknak, illetve a segítségnek, amit tőletek kapok. Anno laikus szemmel nem tudtam volna elképzelni, hogy hogyan fog működni ez az egész.

SEO-hoz kapcsolódó kérdések

Szeretünk visszajelzést kapni, mivel ez az alapja egy sikeres együttműködésnek. Lajost is megkérdeztük a közös munkával kapcsolatos tapasztalairól.

Milyen SEO csomagra fizettél elő?

Annak idején egy kb 30-40 ezer forintos havidíjas csomaggal indultunk el. Aztán ezt a csomagot szépen lassan kinőttük az egyedi dizájn felhúzása után, kb. 2 éve.

Onnantól kicsit bővítettük a csomagot: újabb kulcsszókutatás, erősebb linkek. Azóta feljebb váltottunk, jelenleg egy havi 150.000 Ft-os csomaggal dolgozunk.

Itt kicsit visszacsatolnék a jótanácsokhoz a webáruház tulajdonosoknak. Ugye minél nagyobb az a bizonyos torta, minél több szelet, minél több morzsa jut, annál több villára van szükség, azaz a SEO csomagot is érdemes mindig bővíteni.

A csomag indulása után mikor kezdtek érkezni az első organikus látogatók?

Ezt pontosan nem tudom megmondani, de látjuk, hogy mióta együtt dolgozunk, folyamatosan nő az organikus forrásból érkező látogatók száma és minél jobban nyomjuk a SEO-t, annál több és jobb minőségű látogatónk érkezik.

Durván olyan 30%-os növekedést hozott a SEO a látogatószámot illetően. Ja és ne felejtsük el azt, hogy ez egy tartós dolog.

Mennyire voltál megelégedve a segítséggel? Mennyire kaptál szakszerű válaszokat?

Talán a keresőoptimalizálás az a marketing terület, ami a legnehezebben megfogható egy webáruház tulajdonos szemében. A SEO nem egy egzakt dolog, nagyon sok tényező befolyásolja a sikerességét és nehezebben mérhető, vagy célozható, mint egy PPC hirdetés.

Őszintén számomra ez az egész SEO dolog kicsit még mindig megfoghatatlan. Pontosan emiatt rengeteg kérdésem szokott lenni ezzel kapcsolatban és igyekszem mindig tanulni valamit, ha egy szakmabelitől kapok választ. Ti pedig mindig készségesen válaszoltatok, a segítséggel mindig meg voltam elégedve.

Mai napig, ha valaki azt mondja, hogy valaki tőletek SEO-ról akar beszélgetni, 10 percen belül ott teremnék.

Itt kiemelném Dorina, a Projekt Menedzserünk szerepét és szeretném megdicsérni a munkáját, mivel bármilyen kérdéssel kapcsolatban fordultam felétek, ő 1-2 napon belül olyan profi és jól kifejtett választ adott, amivel bárki meg lenne elégedve.

Mit tapasztaltál a folyamat befejezése után? 

Nem mondanám, hogy ez a folyamat befejeződött volna és szerintem nem is fog. Ez egy olyan dolog, amiből nem lehet és nem is érdemes kiszállni. Ha valamivel elkészülünk, mindig jön egy újabb olyan rész, amin lehet még dolgozni.

Mennyi energiát fordítasz a helyezések megtartására és milyen eredménnyel?

Sokat. Alapvetően ez, illetve a tavalyi év is arról szólt, hogy tervezzük meg ezt az egészet úgy, hogy mindenféleképpen megmaradjanak az elért eredmények. Nehéz lesz, de igyekszünk mindent megtenni, hogy megmaradjanak a helyezések. Ha már itt tartunk, erre is van egy jó kis sztorim:

Anno az egyik gyártónk központi marketing osztálya megkeresett minket, hogy a gyártói honlapot minden egyes fórumon megelőzzük és csak mi. Jött a kérdés: hogyan?

Igazából ez arra vezethető vissza, hogy ‘14-15-ben még viszonylag kevesen foglalkoztak webes stratégia kiépítésével, mi pedig már akkor is elég erőteljesen elkezdtünk a kulcsszavaikkal dolgozni.

Ma már konkrétan hívnak fel vásárlók úgy, hogy abban a tudatban vannak, hogy mi vagyunk a hivatalos gyártó. Jelenleg éppen azon gondolkozunk, hogy ebből hogy kellene visszább venni!

Jó kapcsolatot ápolunk a gyártóval, ezért igyekszünk megegyezni velük, de a kéziféket azért biztosan nem fogjuk behúzni!

Az elmúlt év eredményei számokban

A GépészCentrum SEO projektjét 2014 novemberében kezdtük el, az elmúlt több mint 4 év eredményeit nézve az Analyticsben is tisztán látható, hogy a két legerősebb látogatószerzési csatorna az organikus forgalom illetve az Ads hirdetési forrás.

Ez nem csoda, hiszen ahogy Lajos említette is, tudatosan ennek a két forrásnak az erősítésére költöttek a legtöbbet az évek során.

Legnépszerűbb csatornák

De nézzük meg részletesebben az elmúlt 4 év eredményeit összesítve, erre a két csatornára vonatkozóan.

SEO eredmények

Bár organikus forrásból valamennyivel kevesebb érdeklődő érkezik, visszapattanási rátát, vásárlási konverziót és bevételt tekintve, összesített adatokat vizsgálva eredményesebb ez a csatorna a kattintás alapú hirdetéseknél.

Ez persze nem jelenti azt, hogy el kellene hagyni ezt a hirdetési formát, hiszen az évek során közel azonos hatékonysággal hozta a látogatókat az organikus csatorna és a fizetett hirdetési forrás is.

A GépészCentrum tulajdonképpen a lehető legjobb döntést hozta az indulásuk elején. Nem csupán egyetlen látogatószerzési eszközre alapozták a webáruházuk sikerét, hanem választottak egy rövidebb távú eszközt (kattintás alapú hirdetések) és egy hosszabb távú eszközt (SEO), így nem csak egy lábon álltak.

Amennyiben visszaesés állt be a PPC hirdetések hatékonyságában, mentőövként mindig ott volt a SEO-ból beérkező bevétel és ha a SEO-ban történt helyezés változás, emiatt pedig látogatószám és vásárlószám csökkenés, akkor a hirdetések átvariálásával tudták segíteni a boltot addig, amíg organikus találati oldalon rendeződtek a helyezéseik.

Látogatószám növekedés az organikus elérés esetén

Fokozatos látogatószám növekedés az organikus elérés esetében 2014 végétől 2018 végéig

 

A 2017-2018-as évek viszonylatában is folytatódott az egyenletes növekedés. Az alábbi grafikonon az organikus forrásból származó eredményeket láthatjuk.

 

Ugyan a konverzió az előző évhez képest csökkenést mutat, ugyanakkor a tranzakciók száma és ezzel együtt a bevétel is több mint 70%-os emelkedést mutat.

 

A fizetett hirdetések esetében tudatosan váltottak alacsonyabb fordulatszámra szeptember elejétől, ezt a váltást jól láthatóan mutatja a grafikon is.

Lajos már az indulásuk elején felismerte, hogy egy webáruház üzemeltetése rengeteg plusz teendővel jár, neki pedig azokkal a feladatokkal kell foglalkoznia, amiket csakis ő tud elvégezni cégen belül.

Emiatt már az indulásuk elején kiszervezték az Ads hirdetéseket és a keresőoptimalizálást.

Itt azonban a történet még nem állt meg, hiszen azzal is tökéletesen tisztában volt, hogy ha egy feladatot delegál valakinek, feladatként ugyanúgy felmerül az elvégzett munka eredményének nyomon követése és a szakértő cégekkel való hatékony kommunikáció.

Az ellenőrzés alapja pedig az volt, hogy a fenti témákban képezte magát – például a Marketing Szemináriumon – és csapatát is.

Lajos minden évben legalább 2 alkalommal él a személyes konzultáció lehetőségével nem csak a mi, hanem a Klikkmarketing esetében is. A konzultációk pedig az évek során egyre hatékonyabbá váltak annak köszönhetően, hogy Lajos is beleásta magát az online marketing világába.

Amennyiben Ön is szeretne hasonló sikereket elérni és közös munkával évről-évre közösen növelni bevételi számait, ismerje meg SEO szolgáltatásunkat és kérjen tőlünk ingyenes konzultációs időpontot.

A szerzőről:

 Miskolczi-Barna Dorina
Miskolczi-Barna Dorina
SEO szakértő – ShopRenter.hu
Dorina ügyfélsiker menedzserből lett évek munkájával a ShopRenter SEO divíziójának vezetője. Tehát pontosan tudja, hogy milyen problémákkal kell megküzdeniük a kezdő webáruház tulajdonosoknak. Több piacvezető és Ország Boltja díjas webshopot juttatott már a Google találati lista elejére.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
2019. Február Hónap Webáruháza: Jopatikus.hu
2019. Február Hónap Webáruháza: Jopatikus.hu

Minden hónapban megválasztjuk a Hónap Webáruházát a ShopRenter rendszerét használó webshopok közül. A győztes ...Elolvasom

Close