Tartalommarketing Trendek Webáruház menedzselés

Webáruház marketing tippek uborkaszezonra

8 perc olvasási idő Webáruház marketing tippek uborkaszezonra

Már sokszor ki lett jelentve, hogy az e-kereskedelem az egyik legdinamikusabban növekvő iparág, de vajon igaz ez? Gondoljunk csak az elmúlt hónapokra, amikor a koronavírus okozta korlátozások több terület vesztét eredményezték, azonban az összesített eredményeket tekintve azok a webáruházak, akik – iparágtól függetlenül – gyorsan és rugalmasan alkalmazkodtak a veszélyhelyzethez, lettek a piacuk “nyertesei”.

Viszont mi van akkor, ha nincs mihez alkalmazkodni és egyszerűen minden leáll?

Ez a leállás, más néven az “uborkaszezon” pedig a dinamikus növekedés legnagyobb ellenfele. 

Az uborkaszezon a szakirodalom szerint nem más, mint a júliusi-augusztusi eseménytelenség, amikor a világ is kicsit megpihen az év utolsó hónapjait körülölelő nagy hajrá előtt. 

Ebben az időszakban nélkülözhetetlen a rugalmasság, az újratervezés és a megújulás, hogy versenyképesek maradjunk a piacon.

Tegyük fel, hogy a vállalkozásunk fő marketing csatornája az e-mail. Hogyan érhetjük el, hogy kiemelkedjünk a versenytársak közül és mi garantálja, hogy a feliratkozók a mi leveleinket fogják megnyitni? A válasz egyszerű. Meg kell változtatnunk az eddigi megszokott stratégiánkat és más módszereket kell bevetnünk a hatékonyság érdekében.

Aktuális bejegyzésünkben bemutatunk néhány nagyszerű marketing tippet, amelyek a segítségünkre lehetnek a nyári holtszezonban és újult erővel vághatunk neki az év végi időszaknak.

1. Alkalmazkodjunk a kialakult helyzethez

A vírusválság következtében megváltozott fogyasztói igényekhez igazodva különböző termékkategóriákat hozhatunk létre a vásárlók körében népszerű termékekből, például az egészséges életmód, az otthoni kikapcsolódás/testmozgás vagy a kreatív szabadidős tevékenységek témájában. 

A Sportjatekshop.hu webáruház ügyesen igazodott a fogyasztói szokásokhoz, ahogy az alábbi példán is látszik, hiszen a fogyasztók számára hasznos, praktikus termékeket kommunikálja a főoldalon:

Sportjatekshop.hu

2. Öltöztessük fel webshopunkat

Kellemetlen élmény lehet a vásárlóink számára, ha szembe találkoznak egy popuppal, amelyen még a húsvéti nyuszi integet, vagy ne adj isten a tavalyi Mikulás hozza az ajándék kupont.

Ez az időszak tökéletes arra, hogy egyedi kinézetet varázsoljunk és szezonhoz illően öltöztessük fel a webáruházunkat. A gellakk.com felugró ablaka összhangban van az évszakkal, így kölcsönözve igazán nyári hangulatot a webshop számára:

Géllakk.com

A Realwebshop.hu szintén vonzó ajánlattal csábítja az oldal látogatóit:

Realwebshop.hu

3. Gyűjtsünk adatokat

Az online vásárlásra való átállás egyik legnagyobb előnye az adatgyűjtés. Nem feltétlen a száraz statisztikai adatokra gondolunk, hanem a fogyasztói magatartás megváltozásának felmérésére. Az ebben a szezonban összegyűjtött adatok nemcsak rövid távon válnak hasznossá, hanem nagy részük a későbbiekben is felhasználható majd. 

A látogató e-mail címének elkérésére mindig találhatunk jó alkalmat. Például amennyiben értesítést szeretne kapni arról, ha újra elérhető az általa megvásárolni kívánt termék a webshopban.

Ez a hatékony módszer ShopRenteres webáruházak számára egyszerűen beállítható a Bolt menüpontra kattintva, az alábbi képen látható módon, így a látogató értesítést kap majd, ha a kívánt termék újból raktáron lesz.

Shoprenter funkció

Ezáltal hasznos tájékoztatást is végzünk, így mélyítve a vásárlói elkötelezettséget üzletünk iránt.

A potenciális vevő e-mail címét elkérhetjük egy intelligens popup segítségével is, ahogyan a BlitzWolf.shop is teszi, miközben valamilyen kedvezmény elnyerésére van lehetősége, mindezt szórakoztató és interaktív módon:

4. Alkalmazkodjunk a megváltozott fogyasztói szokásokhoz

A fogyasztói társadalom világában élünk – amelynek szükségessége nem fog megváltozni – ám, az, hogy jelenleg milyen termékek iránt érdeklődnek a fogyasztók, folyamatosan átalakulóban van. 

Ahelyett, hogy moziba járunk, most a Netflix előtt ülve borítjuk az ölünkbe a popcornt. Ahelyett, hogy egy egész napos kiránduláson szórjuk a pénzt, most előtérbe kerültek a szabadidős tevékenységek és kreativitást igénylő hobbik. Ahelyett, hogy edzőterembe járunk, most jellemzően több időt töltünk el a szabad levegőn barátok, rokonok társaságában.  

A változás, mint lehetőségek tárháza végtelen. Itt az ideje, hogy tervezzünk és testre szabott ajánlatokkal célozzuk meg potenciális vásárlóinkat. 

5. Ismerjük meg a vásárló életútját

A fogyasztói igények ahhoz mérten változnak, hogy vásárlónk éppen melyik szakaszban tart a vásárlási folyamatban. Ez segíthet nekünk meghatározni, milyen üzenetet célszerű megfogalmazni számára, amíg elnavigáljuk őt a vásárlás befejezéséig, és egyben erős alapját képezi a tartalommarketing stratégiánknak.

Egy vásárló életútját az alábbi öt szakaszra bonthatjuk:

1. A látogató megszerzése: a folyamat legelső szakasza, amikor a potenciális vevő megismerkedik a márkával, például fizetett hirdetés segítségével célozzuk meg célközönségünket, ahogyan az OptiMonk is teszi egy hasznos tartalom promotálásával.

2. A megfontolás, aktiválás szakasza: amikor a látogatóban felébred a termék iránti igény, szükségesség érzése, ebben a szakaszban rendkívül fontos, hogy milyen benyomást keltünk, mennyire tudjuk segíteni a látogatót a döntés meghozatalában. A Whiskynet.hu webáruháztól egy 18 oldalas, letölthető tanulmányt kap a látogató (természetesen egy e-mail címért cserébe):

Whiskynet.hu

3. Vásárlás: a látogató döntést hoz, vásárlóvá konvertálódik. Ebben a szakaszban bátran alkalmazzunk kuponokat, határidős ajánlatokat vagy sürgősség-fokozó technikákat webshopunkban – az utóbbiakat csak óvatosan. A Szerszámkell.hu webáruház az alábbi vonzó ajánlattal ösztönzi vásárlásra a célközönségét:

4. Az elkötelezettség és a vásárlói hűség kialakulása: amikor a fogyasztó újból vásárol tőlünk, visszatérő vásárlóvá válik, tehát kialakult a márka iránti elkötelezettség. Bevezethetünk különböző hűségpont rendszereket vagy hűségkártya programot, de küldhetünk hírlevelet vásárlóinknak, például egy új árukészlet érkezéséről. Az IDdesign.hu webáruház számos előnyt biztosít hűségkártya tulajdonosainak:

IDdesign.hu

5. A reaktiválás folyamata: vásárlónk inaktívvá vált, és szükséges újból felkelteni a figyelmét. Szegmentáljuk aszerint a közönséget, hogy mikor történt az utolsó vásárlás, majd küldjünk számukra olyan személyre szóló e-mailt (vagy akár klasszikus levelet) egy speciális egyedi kuponkóddal, amely kedvezményre jogosítja fel őket.

6. Üdvözlő e-mailek

Érdemes új feliratkozóink részére üdvözlő e-maileket küldeni, amelyekben bemutatjuk vállalkozásunkat. Ezek a levelek jó alapjául szolgálnak a kapcsolattartásnak, és ösztönözhetik őket a vásárlásra.

Ha már rendelkezünk ilyen levelekkel, érdemes a tartalmukat újból átnézni és testreszabni. Tegyünk fel kérdéseket a feliratkozóknak, így biztosítva számukra a változatos vásárlói élményt. Például megérdeklődhetjük, hogy ismerték-e korábban a márkát vagy vásároltak-e már nálunk? Ezt követően érdemes szegmentálni a feliratkozókat, és ezen információ alapján folytatni velük a kommunikációt.

7. Határozzuk meg a célcsoportjainkat

A feliratkozók szegmentálása kritikus pontnak számít a marketingben, ezért kiemelt figyelmet kell fordítani rá. A korábban meghatározott perszonákat érdemes újragondolni, hiszen ezek a vásárlótípusok elavulttá válhatnak. Figyelembe kell vennünk, hogy a fogyasztók szükségletei, igényei és a vásárlási szokásai megváltoztak, az idő múlásával pedig tovább fognak változni. 

Szólítsuk meg azokat a potenciális vásárlóinkat, akik kulcsfontosságúak lehetnek számunkra a jövőben, de ne feledkezzünk meg a hűséges törzsvásárlókról sem, számukra küldhetünk speciális ajánlatokat.

Ahhoz, hogy meghatározzuk a célcsoportokat, érdemes minél többet tesztelni. Ebben segít a Conversific nevű alkalmazás, amely használatával egyedi paraméterek alapján hozhatunk létre különböző szegmenseket.

Conversific

8. Perszonalizáljunk

Amíg a szegmentálás a fogyasztók csoportosításáról szól, addig a perszonalizáció már az egyénekről. A perszonalizációt úgy kell elképzelni, mint egy szemtől szembeni beszélgetést a vásárlóval. Ez nagy mértékben növeli a különböző teljesítménymutatókat: a konverziós rátát, a weboldal visszafordulási arányát, az átlagos rendelési értéket, az ügyfélszerzési költséget és a vásárló átlagos élettartamának értékét is.

Ahogyan a feliratkozók szegmentálásánál, itt is használhatunk különböző szoftvereket a perszónák meghatározásához, a Hubspot nevű szoftverrel egyedi perszonákat hozhatunk létre. Ugyan a befektetett energia csak jóval később térül meg, de annál hatékonyabb lesz a kommunikációnk, így érdemes időt szánnunk rá.

Az alábbi példa remekül szemlélteti, hogy milyen fontos egyértelműen meghatározni a perszonánk jellemzőit, nem elég csak a demográfiai adatok alapján körülírni. Próbáljunk meg minél több jellemvonást, egyedi tulajdonságot társítani hozzá. 

Buyer persona

 

9. Pörgessük fel a tartalommarketinget

Igazodjunk a megváltozott helyzethez a tartalommarketing stratégiánk újragondolásával, fektessünk nagyobb hangsúlyt arra, hogy a fogyasztókat hasznos és/vagy szórakoztató tartalmakkal lássuk el.

A Myrobalanmed webáruház ezt tökéletesen kivitelezi a részletes, szakmai blogbejegyzésekkel:

Myrobalanmed

10. Csökkentsük a kosárelhagyást

Annak ellenére, hogy az utóbbi időszakban az e-kereskedelem virágzásnak indult és rengeteg új webáruház nőtt ki a földből, akadnak nehézségek, melyekkel számolnunk kell. Ilyen probléma lehet, hogy a fogyasztók jelentős része továbbra is előnyben részesíti az offline vásárlást, vagy ha a látogatók még a vásárlás befejezése előtt elhagyják a kosarat. Ne veszítsük el őket! 

A kosárelhagyás csökkentése a legalapvetőbb feladat az e-kereskedelemben. Tudta, hogy az átlagos kosárelhagyási ráta közel 70%? És azt, hogy ebből a vásárlók 10%-a visszafordítható? Akkor miért ne tennénk ennek érdekében?

1. ShopRenteres webáruházként a kosárelhagyást csökkenthetjük az elhagyott kosár értesítő automatizmus beállításával (Ez a funkció a Gold csomagban lévő ügyfeleink számára elérhető): 

Kosárelhagyási értesítő

2. A kosárelhagyás csökkentésére alkalmazhatjuk az OptiMonk intelligens popupjait is, ahogyan a Szépségcenter webáruház is teszi:

Szépségcenter

Amellett, hogy visszafordíthatjuk a potenciális vásárlókat, nézzük meg, mit tehetünk azért, hogy megakadályozzuk a kosárelhagyást:

  • Közösségi bizonyíték feltüntetése  – A vásárlói vélemények feltüntetése megkönnyíti a vásárlási utat. A látogatókban gyorsabban kelthetünk bizalmat, ha látják a termék népszerűségét. Ebben segít nekünk a Trustindex nevű szoftver, amely használatával akár több száz véleményt gyűjthetünk nagyobb erőfeszítés nélkül:

Holika.hu

  • Visszaszámláló használata a sürgősség érzet fokozásához – A visszaszámláló az egyik leghatékonyabb eszköz a látogató vásárlóvá konvertálása során, hiszen a vásárlás befejezésére ösztönöz. A fogyasztók jobban összpontosítanak a vásárlás befejezésére, így kevésbé valószínű, hogy idő előtt elhagyják a kosarat. Ahhoz, hogy az üzenetünk hatékony legyen, figyelnünk kell arra, hogy a megfelelő látogatót a megfelelő helyen és időben célozzuk meg. Ne essünk túlzásba a sürgető üzenetek használatával, hiszen ezzel ellenkező hatást érhetünk el a fogyasztónál. A Fetis.hu jól pozícionált ajánlata:

Metabo

  • Folyamatjelző használata a fizetési oldalaknál – Sajnos számolnunk kell azzal a ténnyel, hogy egy hosszú fizetési folyamat fokozott kosárelhagyást eredményezhet. Egy folyamatjelző elhelyezése a pénztár oldalon megoldást kínál erre a problémára, hiszen a fizetési folyamat összes szakasza látható a vásárló számára. Ez a funkció külön beállítást nem igényel.) A Pauza.hu webáruház pénztár oldala:

Pauza

11. Mondjunk köszönetet a törzsvásárlóknak

Amennyiben a mi webáruházunk is küzd a megnövekedett kereslettel, a nagymértékű készlet hiánnyal és a hosszúra nyúló kiszállítási idővel, úgy számíthatunk rá, hogy a törzsvásárlók kissé csalódottak lesznek, hiszen nem a megszokott szolgáltatást kapják. Szenteljünk nekik kiemelt figyelmet speciális ajánlatokkal, kedvezményekkel, hiszen könnyen elveszíthetjük őket más e-kereskedők javára és a saját kárunkra.

A Babyberry.hu webáruház kreatív megoldása:

Babyberry.hu

12. Ne csak az eladásra koncentráljunk

Ez az időszak nem csak az eladásról kell, hogy szóljon. A fogyasztókkal való kiemelt kommunikáció a legjobb módja annak, hogy megerősítsük bennük a márkánk iránti elköteleződést. Azt tapasztalhatjuk, hogy sok márka vesz részt a közösségi médiumokban vírusként terjedő különféle kihívásokban, adománygyűjtésbe kezdenek szervezetek számára vagy online közösségeket építenek. 

Előtérbe kerültek a videók és a streaming, amely nagy előnnyel jár a márkák számára a fogyasztókkal való online kapcsolattartásban. Itt az ideje előrukkolni az új, innovatív tartalmakkal. 

Küldhetünk olyan speciális tartalmú leveleket, amelyek a termékek új felhasználási lehetőségeiről szólnak, különböző játékokról, amelyek összehozzák a családot vagy a kreatív hobbihoz szükséges eszközökről. Így a hasznos tartalommegosztás mellett a vásárlói lojalitást is építjük.

A Reflexshop.hu webáruház tökéletesen kivitelezett kommunikációja jól szemlélteti a fogyasztókkal való kapcsolattartást:

13. Tervezzünk előre

Készítsünk tartalomnaptárat, tervezzük meg előre a közösségi média tartalmainkat, blogbejegyzéseinket, kampányainkat és hirdetéseinket az év hátralevő részére és amennyiben időnk engedi, készítsük elő kreatív anyagainkat.

Ez az időszak megfelelő arra, hogy felmérjük mind az anyagi, mind az emberi erőforrásainkat, valamint meghatározzuk a kijelölt célokat.

Cikkünk végére érve bízunk benne, hogy adtunk jó pár olyan ötletet, amelyet az uborkaszezon alatt megvalósíthat. El kell fogadnunk, hogy ez az időszak sajnos nem arról szól, hogy a csúcsra járatjuk az értékesítést, ez a tervezés és optimalizálás időszaka, amit ha ügyesen kihasználunk, akkor megkönnyítjük saját magunknak az év végi dömpingidőszakot.

Sikeres felkészülést kívánunk!

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Nagy Webáruház Felmérés 2020
[EREDMÉNYEK] Nagy Webáruház Felmérés 2020

A hagyományainkhoz hűen 13. alkalommal rendeztük meg a Nagy Webáruház Felmérést a hazai webáruház ...Elolvasom

Close