Alkalmazások Webshop üzemeltetés

Kiszervezett logisztika magasabb szinten? A webshop logisztika jövője.

4 perc olvasási idő webshop-logisztika

Sokszor, sok helyen és sokat lehetett hallani már a kiszervezett logisztika előnyeiről.

Az egyik legnagyobb hazai fulfillment szolgáltató, a Complexpress már 15 éve dolgozik ezen a területen, így rengeteg példát láttunk már arra, hogy egy alig-alig növögető webáruház milyen elképesztő növekedésbe tud kezdeni, amikor átadja a logisztikáját, és csak a saját fejlődésére kezd fókuszálni.

A Shoprenter csapatából is több szakértő hangsúlyozta, hogy a webáruházak mennyit spórolnak azzal, ha megszabadulnak logisztikájuk terheitől, amelyek kínzó gyötrelmekké tudnak válni az áruház forgalmának növekedésével.

Ennek ellenére, ami igazán fontos, az kizárólag az, hogy maguk az áruházak ebből mit érzékelnek. Az pedig bátran kijelenthető, hogy az e-kereskedelem bővülésével a webshopok egyre tudatosabbá válnak.

Ennek is köszönhető, hogy a webáruház tulajdonosok egyre inkább törekednek arra, hogy időt, pénzt és energiát spóroljanak meg azáltal, hogy a kiszervezett logisztikát hívják segítségül.

A webshopok elvárásaival a logisztikai szolgáltatások is fejlődnek?

Az utóbbi években a fulfillment kifejezéstől lett hangos az online kereskedelem.

Ma már az is látható, hogy a webshopok nemcsak ezt a kifejezést tanulták meg, hanem egy számukra új webshoplogisztikai kifejezéssel is barátkoznak. Ez a 4PL.

A 4PL szolgáltatás esetében egy, a webáruház szempontjából külső résztvevő (a 4PL szolgáltató) tulajdonképpen beintegrálódik az áruház napi operatív működésébe.

Az online áruház oldaláról ennek az integrációnak egyetlen célja az, hogy egy teljes logisztikai outsourcing folyamat valósuljon meg.

Ebben a modellben gyakorlatilag a webshop logisztikai részlegének összes feladatát egy külső szolgáltató veszi át. Hogy mindez végbemehessen természetesen rengeteg előfeltétele van.

Egy megbízható, gyorsan és jól működő 4PL szolgáltatónak általában

  • min. 8-10 év fulfillment szolgáltatói tapasztalata,
  • létszámát és tudását tekintve is megfelelő humán erőforrása,
  • komoly likviditása,
  • saját tehergépjármű-parkja
  • és modern IT háttere van,

amelynek szerves részét képezi egy olyan, a webáruházakkal egyszerűen integrálható logisztikai szoftver, amelynek segítségével a webshopba érkező megrendelések automatikusan kerülnek át a 4PL szolgáltató rendszerébe.

Ennek köszönhetően a webshop logisztikai szolgáltatóhoz automatizáltan, folyamatosan érkeznek a webáruház megrendelési adatai, így mindig az aktuális feladatoknak megfelelően tudja a logisztikai workflow-ját optimalizálni.

Mi vezet ahhoz, hogy egy (gazdasági léptékben) fiatal szakma ilyen rövid idő alatt még egyet lépjen előre? A piaci igények.

Szavakkal szinte le sem írható, mennyi előnye van annak, ha nem maga az áruház végzi a logisztikai feladatokat, egyre több terhet akarnak levetni magukról a kereskedők. Persze logikus is, hogy aki nőni akar, az fejleszti az áruházát. Ha pedig az áruházat fejleszti, miért pont a logisztikát hagyná ki a fejlesztésből?

Józan ésszel átgondolva ennek csak egy oka lehet: hogy teljesen kiszervezi azt!

Ennek pedig ma már csak egy feltétele van: egy csúcsminőségű logisztikai szoftverrel kell az áruházat integrálni.

Ilyen applikáció mind fulfillment, mind 4PL szolgáltatási igény esetén is alkalmazható StoreLog, a Complexpress multifunkciós alkalmazása, amely a Shoprenter áruházak számára könnyen és díjmentesen érhető el a Shoprenter admin felületén.

A 4PL egy szinttel többet ad a fulfillmentnél?

Abban a Shoprenter és a Complexpress szakértői is egyetértenek, hogy minél több feladattól tud megszabadulni a webáruház, annál jobban jár.

Ezért egyre többen tudatosan olyan szolgáltatót választanak, amely még több munkától, tehertől tudja megkímélni a webshopot. Itt kerül a képbe a kiszervezett logisztika továbbfejlesztett változata, a 4PL.

De egyáltalán, mi is az a 4PL, és miben más, mint a fulfillment?

A 4PL az angol Fourth Party Logistics kifejezés rövidítése, amit kb. úgy lehet lefordítani, hogy 4. fél részére végzett logisztika.

A 4PL és a fulfillment közötti leglényegesebb különbség az, hogy a fulfillment nagyon sok terhet levesz a webshop válláról, de nem mindet!

Mi az, amit a fulfillment nem old meg?

A fulfillment nem váltja ki a teljes logisztikai workflow-t.

Ezzel szemben a 4PL logisztikai szolgáltató az árut a teljes ellátási láncon át kezeli. Valószínűleg még ezen a megfogalmazáson is érdemes árnyalni, hogy könnyebben érthetővé váljon.

A fulfillment esetében a szolgáltató onnantól nyújt segítséget, hogy az áruház (saját vagy alvállalkozó autójával) beszállította a fulfillment centerbe az árut.

Mit is jelent ez konkrétan?

Azt, hogy a beszerzési folyamat csak úgy kivitelezhető, ha az áruház saját erőforrásait is csatasorba állítja. Azaz vagy magának az áruháznak, vagy egy alvállalkozónak kell az áruért a gyártóhoz vagy a nagykereskedőhöz mennie.

Ugyanígy, ha bármilyen okból kifolyólag a fulfillment szolgáltató raktárából kell visszaszállítani árut, azt ismét a webshopnak kell megtennie vagy leszerveznie. Az áruházon kívüli árumozgatást még mindig a webshopnak kell intéznie. Így tehát mégsem sikerült teljes egészében megszabadulni a webshop logisztika nyűgjeitől a fulfillment esetében.

Hogy ez mekkora probléma? Webáruházaktól függ.

Bakonyi Orsolya, a salatazo.hu-tól ezt mondta:

“A legnehezebb az volt, hogy az első raktárkészletet eljuttassam a fulfillment szolgáltatóhoz.”

Juhász Nóra a sofadress.hu-tól így emlékezett:

„Úgyhogy január első hetében béreltünk egy autót és felvittünk mindent Budapestre, a fulfillment cégbe, ezzel el is indult a közös munka.”

Maximális rugalmasságot a logisztikába!

Ezek szerint kimondható, hogy vannak webáruházak, amelyek nagyon megszenvedik azokat – az egyébként már jóval kisebb – terheket, amelyek a fulfillment esetében rajtuk maradt.

Ráadásul azt bizonyára mindenki elfogadja, hogy a webshop növekedésével egyre nagyobb gondot jelent ez. Egyre gyakrabban kell áruért menni és beszállítani a fulfillment szolgáltatóhoz, és egyre nagyobb mennyiségű árut kell mozgatni.

Ez pedig nyilván azt is jelenti, hogy időben, pénzben és energiában is egyre nagyobb ráfordítást igényel mindez.

A 4PL szolgáltatás mindezt megoldja a kereskedő helyett.

Különösen nagy rugalmasságot visz a rendszerbe egy olyan szolgáltató, amely saját gépjárműflottáját mozgatja mindennap. A 4PL szolgáltatás mellett a Complexpress egy olyan egyedülálló megoldást kínál, amely sok áruház számára felbecsülhetetlen érték.

Szinte LEGO technológiával szolgálják ki a webshopokat olyan tekintetben, hogy nem kell minden szolgáltatást igénybe vennie az áruháznak, és nem fix szolgáltatáscsomagokat kínálnak, hanem valóban személyre szabott webshop logisztikai megoldásokat, amelyekhez időről-időre új szolgáltatási elemeket kérhet tőlük az áruház.

Amennyiben szeretnéd kiszervezni a webáruházad logisztikai folyamatait, akkor próbáld ki a StoreLog alkalmazást!

A szerzőről:

Rácz Péter
Rácz Péter
Ügyvezető igazgató;Complexpress Logisztika
Logisztikai szakember, a Complexpress Logisztika többségi tulajdonosa. Péter volt az, aki mai értelemben vett webshoplogisztikai szolgáltatásokat hazai piacra bevezette, így Magyarországon az egyik legtapasztaltabb üzletembernek mondható ezen a területen. A piaci igényt látva 15 éve alapította meg a Complexpress Logisztikát, amelyet a mai napig fejleszt az ügyfélélmény, minőség és a digitalizáció jegyében.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Változások a jótállási jogszabályban
Változások a jótállási jogszabályban

Az új év nemcsak új lehetőségeket hozott számunkra, hanem újabb jogszabály-változásokat is, amelyekre e-kereskedőként ...Elolvasom

Close