SEO

Hogyan használjuk a long tail kulcsszavakat a SEO stratégiánkban?

7 perc olvasási idő Hogyan használjuk a long tail kulcsszavakat

Amikor a keresőoptimalizálás először kerül szóba a webáruház tulajdonosoknál, sokszor előfordul, hogy rossz irányból közelítik meg a stratégia kialakítását. 

A megfelelő kulcsszavak megtalálása létfontosságú egy életképes szisztéma felállításához. Cikkünkben annak járunk utána, hogy milyen keresőkifejezésekkel érdemes foglalkozni az első időszakokban és mi a helyes felépítése egy hosszú távú stratégiának.

Mik azok a long tail kulcsszavak?

Ahhoz, hogy ezt megértsük, nézzük át röviden, hogy milyen kulcsszavakról beszélhetünk és ezek milyen tulajdonságokkal rendelkeznek. A keresőoptimalizálásban 3 különböző kulcsszó fajtát különböztetünk meg:

  1. Head: Olyan, általában egyszerű keresőszavak, amelyekre rengeteg alkalommal keresnek egy hónapban (például: ékszer, kb. 6600 keresés havonta).
  2. Body: Kevesebb kereséssel rendelkeznek, de még mindig nem túl pontosak (például: férfi karkötő, nagyjából 3600 keresés havonta).
  3. Long tail: Alacsony keresésű, hosszabb, pontosabb kulcsszavak (például: férfi karkötő gyöngy, kb. 90 keresés havonta).

Head, body és longtail kulcsszavak a keresőoptimalizálásban

Ezekről részletesen a Kulcsszókutatás lépésről lépésre című cikkünkben már írtunk. A jelenlegi cikkben kifejezetten a long tail kulcsszavakról és azok hasznáról, valamint felhasználásáról fogunk beszélni.

Miért fontos beépítenünk ilyen kifejezéseket a stratégiánkba?

A Head és Body kifejezések nagyjából leírják, hogy mivel foglalkozik webáruházunk, azonban pontosan ugyanezt teszik a többi hasonló piaci szegmensben dolgozó áruházzal is. Tehát elmondható, hogy ezekre a kulcsszavakra magas a verseny, viszont mégsem hoznak olyan látogatókat, akik a vásárlási folyamat megfelelő fázisában vannak.

Éppen ezért van az, hogy bár magas keresési számmal rendelkeznek és viszonylag jó átkattintási aránnyal, ugyanakkor a konverziók alacsonyak és magas az oldalelhagyási arány. Ezáltal, bár forgalmat generálunk az oldalunkra, akár még rossz hatással is lehetnek a webáruházunk Google általi megítélésében, hiszen a magas kilépési arány miatt úgy értelmezheti a kereső, hogy nem releváns tartalmat közvetítünk a felhasználók felé.

Ezzel szemben a long tail kulcsszavak esetében elmondhatjuk, hogy már olyan szűk és pontos keresési feltételekről beszélünk, amelyekre a látogató pontosan azokat a találatokat kapja vissza, amiket keresett. 

Ha például áruházunkban ékszereket árulunk, úgy Head kulcsszó lehet a ‘karkötő’, míg long tail kifejezés lesz például a ‘férfi karkötő gyöngy’. Az ilyen kifejezésekre átlagosan sokkal kevesebb keresés érkezik egy hónapban, mint az egyszerűbbekre, azonban pontosan ebből szerezhetünk magunknak előnyt.

Beszéljenek a számok!

A példa alapján a ‘karkötő’ kifejezésre átlagosan 4 400 keresés jut havonta és körülbelül 300 kattintást kap, ami 7%-os arányt jelent. Ez a piaci sztenderdhez viszonyítva egy egész jó szám, viszont ezzel együtt a visszafordulási ráta is magas. Ez azt jelenti, hogy bár a forgalom viszonylag jónak mondható, a konverzió igen alacsony marad. 

Ezzel szemben a korábbi példánál maradva long tail kulcsszó a ‘férfi karkötő gyöngy’, mely a maga 90-es keresési átlagával ugyan alacsonynak tűnik, viszont, ha megnézzük, hogy erre átlagosan 9 kattintás jut, akkor máris látjuk, hogy ez 10%-os arány, ami már elég jónak mondható.

Miért jó ez nekünk? Azért, mert az ilyen jellegű kulcsszavakra sokkal könnyebben kerülhetünk a találati lista elejére, mint a nagyobb keresésű kifejezésekre. A verseny itt kisebb, tehát könnyebb releváns tartalmat adni a felhasználónak. Emellett pedig, mivel itt már sokkal pontosabban kapja vissza azt a terméket a látogató, amit szeretne, sokkal magasabbak a konverziós számok is.

Láthatjuk, hogy a long tail kulcsszavak jobban produkálnak, ha nemcsak a forgalom, hanem a konverzió is számít!

Hogyan használjuk ezeket a kulcsszavakat?

Természetesen a long tail kulcsszavakat okosan kell használni ahhoz, hogy elérjék a kívánt hatást. A megfelelő aloldalakon alkalmazva sok hasznot hozhatnak, azonban pontosan tudnunk kell, hogy mi a célunk egy-egy összetett kifejezés használatával!

Amíg a Head és Body kulcsszavak a főoldalon vagy a kategória oldalakon tudnak jól teljesíteni, addig a long tail kifejezéseket érdemesebb az oldalfelépítési hierarchia alsó szintjein lévő aloldalaknál alkalmazni. Ezekből fogunk most néhányat sorra venni:

Blog cikkek

Long tail kifejezéseknél nem érdemes csupán egyetlen kulcsszóra optimalizálni, mert ezzel nem feltétlenül érjük el a kívánt hatást. Sokkal jobban járunk, ha a megfelelő kifejezés megtalálása után sorra vesszük, hogy milyen szinonimákkal tudnánk helyettesíteni őket. 

Amennyiben elkészültünk a tartalomhoz kapcsolódó kulcsszólistával, akkor írjunk egy cikket a témában, amiben felhasználjuk a szinonima kifejezéseket is. 

Ezzel egyrészt értéket teremtünk a felhasználók számára, hiszen egy releváns blogcikk mindig jó kiindulópont a vásárláshoz, másrészt sokkal jobban meg tudjuk értetni a Google-el is, hogy miről szól az adott cikk és ezzel együtt a weboldal. 

Emellett, mivel a szinonimákat is használjuk, azokra a keresőkifejezésekre is dolgozunk, amiket első körben nem találtunk meg, viszont a felhasználók esetleg használhatnak. Így még több találati oldalon tűnhetünk fel.

Törekedjünk a szövegek megfelelő tagolására; az olvasási élmény és az átláthatóság növelése érdekében használjunk H1, H2, H… stb. tageket, hiszen ezzel nemcsak a látogatók tudják jobban áttekinteni a szövegeket, hanem a keresőrobotok is. 

Tipp: A ShopRenter szövegszerkesztőjében a Fejléc 1, Fejléc 2 stb. megjelölések felelnek meg a H tag-eknek.

H tagek a Shoprenter szövegszerkesztőjében

Termékoldalak

Termékleírásokban jó ötlet lehet long tail kulcsszavakat használni, hiszen sok hely áll rendelkezésünkre, hogy hosszabb, egybefüggő, releváns szövegeket írjunk. Ez nemcsak a látogatók információ-igényét tudja kielégíteni, hanem a Google számára is megfelelően adhatjuk át, hogy miről is van szó az adott aloldalon. 

Itt se felejtsük el használni a kulcsszavunk szinonimáit, hiszen ezzel is plusz kulcsszavakat tudunk beépíteni a szövegbe. Emellett a termékleírásokban szintén használjunk a termék előnyeinek kommunikálására címsorokat H2-H3 tagek alkalmazásával.

Képek alt tag-jei

Minden egyéb szöveges tartalmat is megtölthetünk az oldalunkon long tail kulcsszavakkal, hiszen ezekkel is jobban behatárolhatóvá tesszük az áruházunkat. 

Gondoljunk például a képeink alt tag-jére. Ezek akkor jelennek meg, ha a kép valamiért nem töltődik be, vagy amikor a kép fölé húzzuk az egeret. De sokkal fontosabb az, hogy a Google, bár nagyon fejlett, képeket nem tud értelmezni. Éppen ezért, amikor képet talál a keresőrobot, akkor annak az alt tag-jét fogja “elolvasni”.

Ha ez megfelelően van megírva, például Long tail kulcsszavakkal, máris jobban értelmezhetővé válik a számára és ezáltal jobb megítélésben részesül az adott aloldal, így pedig maga az áruház is. 

A ShopRenterben automatikusan kitöltésre kerülnek a termékképek, kategória képek, blog cikk képek alt tag-jei (ez esetben a termék, kategória nevét, illetve a blog cikk címét húzza be a rendszer), viszont, ha egyedi html tartalomban helyezünk el képet, a kép beszúrása ikon segítségével (például egy blog cikk szerkesztőjében), akkor a rendszer nem tudja mihez kötni az adott tartalmat, így ott nekünk kell megadni az alt tag-et, az “alternatív szöveg” mezőt használva.

Kép beszúrása alt tag a ShopRenterben

Hol ne használjuk ezeket a kifejezéseket?

Egy webáruház hierarchikus felépítésében vannak olyan aloldalak, ahol célszerűbb az általánosabb kifejezéseket használni. Ilyen például a főoldali SEO leírás, amelyben az oldalunk fő profilját kell vázolnunk a megfelelő kulcsszavakat használva. 

A kategóriaoldalak esetében sem érdemes nagyon összetett kulcsszavakra építenünk, hiszen ezen aloldalak fő célja, hogy továbbnavigálják a megfelelő termékoldalra az érdeklődőinket. Így szükséges egy vagy több nagyobb keresési számú kifejezésre listáznia a keresőnek a kategória oldalainkat, hogy az innen érkező látogatóink elegendő számban jussanak át a termékoldalainkra és még az átlagos lemorzsolódás mellett is végig tudjanak haladni a vásárlási folyamaton.

Hogyan találjuk meg a saját long tail kulcsszavainkat?

A long tail kulcsszavak meghatározása és listába rendezése, akár csak a Head vagy Body kifejezéseké, nem szabad, hogy hasraütésszerűen történjen. Kutassunk, nézzünk utána, gondolkodjunk a felhasználók fejével. Az, ami számunkra egyértelmű, nem biztos, hogy egy mezei felhasználó számára is evidens lesz. Alább néhány példát hozunk, ahonnan levadászhatjuk a számunkra legjobb kifejezéseket.

1. Használjuk a Search Console-t

A Google saját eszközével nemcsak azt tudjuk ellenőrizni, hogy miképp teljesítenek oldalaink, de azt is meg tudjuk nézni, hogy milyen keresőszavakra listázott bennünket a kereső. 

Innen kiváló kiindulási alapot kaphatunk a long tail kulcsszavak megtalálásához, hiszen ezekre a szavakra már alapból listáz bennünket a Google, csak a helyezésünkön kell erősítenünk, például jobb minőségű, releváns tartalmak készítésével.

Ehhez menjünk a Search Console Teljesítmény nézetébe és itt válasszuk a Lekérdezések opciót. Szép hosszú listát fogunk kapni, amit akár .csv, akár Google Táblázat formátumban is lementhetünk. 

Google Search Console

Ebből válogassuk ki azokat a kifejezéseket, amelyek a megfelelő aloldalra mutatnak és valóban relevánsak az oldalunk számára, hiszen előfordulhat, hogy a nem megfelelő kifejezések is bekerülnek. Az olyan kifejezéseknél, ahol a nem általunk preferált aloldalt listázza a Google, nézzük meg, hogy mi okozhatja a gondot.

Dolgozzuk át a kívánt oldal tartalmát, hogy egyértelmű legyen a keresőrobot számára miről is szól, valamint készítsünk belső linkeket is blog cikkekből, amik a megfelelő horgonyszöveggel mutatnak az aloldalra.

2. Nézzük meg a Google keresési javaslatait

Amikor elkezdünk beírni egy kifejezést a Google-be, akkor a keresőmezőben automatikusan megjelennek a kapcsolódó, hasonló keresőszavak. Ezeket végigböngészve, többféle variációban beírva újabb példákat találhatunk a saját áruházunkra vonatkozóan. 

Érdemes elveszni a részletekben, hiszen ezek a javaslatok a felhasználók korábbi kereséseiből táplálkoznak, így akár még jobban belehelyezkedhetünk az ő fejükbe, ezzel pedig helyzetelőnybe kerülünk a versenytársainkkal szemben.

A Google keresési javaslatainak használata jó kiindulás a long tail kulcsszavak megtalálásához

3. Használjuk a Google kapcsolódó kereséseit

Amikor beírunk egy keresőkifejezést, akkor a listázott oldalak alján a Google saját maga ad különböző javaslatokat, hogy miképp lehetne pontosítani, esetleg másképp rákeresni az adott témára. 

Ezekből kiindulva újabb long tail kulcsszavakat találhatunk, de akár tovább is kattinthatunk a kapcsolódó keresésekre és a találati oldalon újabb kifejezéseket kereshetünk. 

Érdemes ezekben is elmerülni, hiszen ezek is a felhasználók korábbi kereséseiből indulnak ki, illetve figyelembe vesznek olyan feltételeket, mint a tartózkodási hely, amelyből akár még következtetéseket is levonhatunk a stratégiánkra nézve.

Kapcsolódó keresések a Google találati oldalain

A megfelelő kulcsszó stratégia felépítése

Amikor egy webáruház SEO stratégiájának részeként a linképítési tervünket állítjuk össze, mindig óriási figyelmet kell fordítanunk a megfelelő kulcsszavak kiválasztására. Hiszen nem elegendő az, hogy megfelelő arányban, a megfelelő helyen kezdjük el használni az általánosabb és összetettebb kulcskifejezéseket, még további szempontokat is érdemes figyelembe vennünk a stratégia kialakítása során.

Ebben segít a Kulcsszókutatásról szóló részletes cikkünk, amit ezen a linken olvashat el.

Végkövetkeztetésként pedig jegyezzük meg, hogy a long tail kulcsszavakra nem lehetséges taktikaként vagy lehetőségként kell gondolnunk, hanem be kell építenünk a mindennapi SEO stratégiánkba, hogy minél sikeresebbek legyünk!

 

A szerzőről:

Pelle Szabolcs
SEO PM –  ShopRenter
Szabolcs korábban újságíróként, majd online marketingesként dolgozott, ahol elsajátította a tartalomgyártás praktikáit. Innen már egyenes út vezetett a keresőoptimalizáláshoz. Jelenleg is számos sikeres SEO projektet menedzsel a ShopRenternél.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Nagy webáruház eredmények
[EREDMÉNYEK] Nagy Webáruház Felmérés 2019

Immár 12. alkalommal rendeztük meg a Nagy Webáruház Felmérést az e-kereskedelem helyzetéről a hazai ...Elolvasom

Close