Konverzióoptimalizálás SEO

[SEO Alapok] Google Analytics beállítás lépésről lépésre

8 perc olvasási idő Google Analytics beállítása

Miért fontos, hogy nyomon kövessük webáruházunk eredményeit?

Tapasztalataink alapján az induló áruházak jelentős része feledkezik meg egy kiemelten fontos feladatról a webáruháza beállítása során, ez pedig sok esetben már az első pillanattól kezdve megpecsételi a bolt sorsát, vagy ha végzetes károkat nem is okoz, a bolt tulajdonosa súlyos bevételi összegektől fosztja meg magát a beállítás hiányában.

Valóban fontos a megfelelő webáruház kialakítás és a különböző marketing eszközök használata, illetve a marketing csatornákon való megjelenés, de ugyanennyire fontos az eredményeink mérése és megfelelő elemzése is.

Ezek nem létezhetnek egymás nélkül, nem tervezhetünk a marketing büdzsével, nem jelölhetünk ki marketing eszközöket és nem mondhatjuk az áruházunk felhasználói felületére, hogy hatékony, ha ezt nem tudjuk alátámasztani számokkal is.

Márpedig a számok sohasem hazudnak és fogadjuk el, hogy ezen eredmények elemzésével mindig fogunk találni egy aprócska részletet a gépezetben, amit tovább tökéletesíthetünk.

Ebben szeretnénk egy kicsit segíteni ezzel a cikkünkkel.

Mivel a bemutatott eszközök rengeteg funkcióval rendelkeznek, nem célunk minden beállítási lehetőséget részletesen bemutatni, ugyanakkor  a cikk elolvasásával elsajátíthatjuk az alapokat, amelyek a későbbi használat során is segítségünkre lehetnek.

Ingyenes analitikai eszköz: Google Analytics és Search Console

Ma már számos elemző eszköz elérhető számunkra, de ezek közül a Google Analytics szolgáltatása lehet a legmegfelelőbb választás. A Google sokféle ingyenes eszközt biztosít a weboldal és webáruház tulajdonosoknak, ezzel pedig két célja van:

  • szeretné, ha az elemzéseknek köszönhetően még minőségibb webfelületek jönnének létre és nagyszámú, kiemelkedően jó tartalmú találatot jeleníthetne meg a felhasználóinak egy keresés során
  •  és persze szeretné támogatni a fizetős szolgáltatását, a Google Ads-et is.

Az Analytics használatával rengeteg információt kaphatunk a látogatóinkról (demográfiai és pszichográfiai adatokat), az aloldalaink és a marketing csatornáink hatékonyságáról.

Segítségével könnyebben eldönthetjük például, hogy mely marketing eszközre érdemesebb nagyobb büdzsével tervezni, vagy mi az a termékünk, ami kiemelkedően jól teljesít – ebben az esetben érdemes erre a termékre kampányt tervezni – esetleg melyik az a termékünk, amiből az adott időszakban egyáltalán nem értékesítettünk.

Láthatjuk azt is, hogy mennyire kedvelik a látogatóink a tartalmainkat, mennyire mobilbarát az áruházunk vagy melyek azok a vásárlási szakaszok, ahol a konverzióoptimalizálásával még tovább növelhetjük a bevételi számainkat.

Ez pedig csak pár mutató, amit hatékonyan felhasználhatunk céljaink eléréséhez, az Analytics a lehetőségek tárházát biztosítja számunkra, ráadásul teljesen ingyen.

Hasonlóan nagy segítség lehet a Search Console, amely szintén ingyenesen elérhető és a keresőoptimalizálás valamint az Ads hirdetéseink hatékonyabbá tételében válhat hasznunkra.

Cikkünkben most csak az Analytics alapvető beállításain szeretnénk végivezetni Téged. Kezdjünk is bele!

Google Analytics regisztráció és haladó Google Analytics beállítások

Amennyiben még nincs Analytics fiókunk, látogassunk el a Google Marketing Platform oldalára és kattintsunk a Start for free ikonra. Fontos, hogy rendelkezzünk Gmail-es fiókkal, mivel a regisztrációt a profilunkba bejelentkezve tudjuk megtenni.

A Google Marketing Platform nyitóoldala

A megjelenő felületen adjuk meg az új fiók adatait:

  1. Adjuk meg a fiókunk nevét és állítsuk be az adatmegosztási lehetőségeket.Google Analytics fiókbeállítások
  2. Következő lépésként állítsuk be a tulajdonunkat. Mivel a Google Analytics 4-es tulajdontípussal még lehetnek problémák, javasoljuk inkább az Universal Analytics tulajdon létrehozását. (Shoprenterben egyelőre nem lehetsége GA4-es kód megadása). 

Ehhez kattintsunk a speciális beállítások lehetőségre. Állítsuk be, hogy Universal Analytics-tulajdont szeretnék létrehozni, majd válasszuk a Csak Universal Analytics-tulajdon létrehozása lehetőséget. 

Google Analytics speciális beállítások

Állítsuk be az időzónát és a forgalmazott pénznemet is.

  1. A webhely elérhetőségénél figyeljünk arra, hogy a boltunk rendelkezik-e SSL tanúsítvánnyal (Shoprenteres boltok esetében ez ingyenesen beállítható a Beállítások> Webshop beállítások> Domain átirányítás menüpontban). Amennyiben rendelkezünk ilyen tanúsítvánnyal válasszuk a https:// megjelölést majd a következő mezőben adjuk meg az elsődleges domainünket.
  2. Utolsó lépésként válasszuk ki a termékkörünkhöz kapcsolódó iparági kategóriát.

Adjuk meg, hogy mekkora a vállalkozásunk és, hogy pontosan mit szeretnénk mérni.

A vállalkozás adatai Google Analytics

Ezt követően a felugró ablakban fogadjuk el a Google Analytics Általános Szerződési Feltételeit.

A dokumentum elfogadása után a rendszer átirányít bennünket a Követési Adatok/Követőkód menüpontjába.

Követőkód a Google Analyticsben

A Shoprenterben lehetőség van a gtag.js elhelyezésére, így nekünk már csak a követési azonosítóra lesz szükségünk, amit a lap tetején találunk meg, a következő formátumot kell keresnünk: UA-123456789-1

Minden tulajdon egyedi azonosító kóddal rendelkezik. A kódot másoljuk be a boltunk admin felületén a Beállítások > SEO > SEO és Analitika beállítások> Google Analytics fülön található mezőbe, majd mentsük el a módosítást.

Google Analytics kód a Shoprenterben

Nézetbeállítások Google Analytics-ben

Alapesetben a regisztrációt követően egyetlen nézetet fogunk kapni, amelyben minden adatot láthatunk. Egy tulajdonon belül azonban több nézetet is létrehozhatunk attól függően, hogy milyen adatokat szeretnénk vizsgálni a fiókban.

Amennyiben szűrőt állítunk be, érdemes erre egy külön nézetet létrehoznunk, hogy a biztonság kedvéért rendelkezzünk egy olyan nézettel is, amiben megtalálhatjuk a szűretlen adatokat is, illetve rendelkezzünk olyan nézetekkel, amiben csak a szűrt információkat tudjuk vizsgálni.

Új nézet létrehozásához vagy a meglévő szerkesztéséhez kattintsunk a bal alsó sarokban található Adminisztrálás menüre (fogaskerék ikon), majd kattintsunk a Nézet oszlopban (harmadik oszlop) található Nézet létrehozása gombra vagy meglévő nézet szerkesztéséhez a Nézetbeállítások menüre.

Elsőként szerkesszük a minden webhelyadat nézetünket.

Nézetbeállítások a Google Analyticsben

A megjelenő oldalon belül, amennyiben szükséges állítsuk át a  megjelenített pénznemet a webáruházunkban is használt devizára.

Illetve, abban az esetben, ha szeretnénk nyomon követni, hogy mely kifejezésekre keresnek rá látogatóink az áruházunkban és a keresési eredmények mennyire hatékonyan segítik a látogatók könnyebb tájékozódását a boltunkban, kapcsoljuk be a Webhelyről indított keresés nyomonkövetését és a lekérdezési paraméter rubrikában adjuk meg a keyword kifejezést, majd mentsük a módosításokat.

Webhelyről indított keresés nyomonkövetése

Ha a későbbiekben szeretnénk megtekinteni az erről tárolt adatokat lépjünk be a Viselkedés/Webhelyről indított keresés menüpontba. További információkat pedig a Google súgója szolgáltathat számunkra.

E-kereskedelmi beállítások engedélyezése

Az e-kereskedelmi beállítások engedélyezésével lehetővé tesszük a webáruházban végrehajtott vásárlások elemzését. Segítségével megtekinthetjük a termék és tranzakciós információkat, nyomon követhetjük az átlagos megrendelési érték alakulását és az e-kereskedelmi konverziós arányt.

A jelentésekről bővebb információt itt találhatunk.

Mivel a Shoprenterben az adatok követéséhez szükséges fejlesztések már elérhetők, elegendő belépnünk az E-kereskedelem beállítása menüpontba, majd bekapcsolnunk az E-kereskedelem engedélyezését.

Emellett a továbbfejlesztett e-kereskedelmi jelentések engedélyezését is javasoljuk, hiszen a Shoprenter kezeli ezt a típusú jelentést is. Ide kattintva még többet olvashatsz a továbbfejlesztett e-kereskedelem beállításáról.

A bekapcsolást követő hetekben érdemes átnézni és elemezni a kapott adatokat. Ezt a Konverziók/Elektronikus kereskedelem menüpontban tehetjük meg.

Cél beállítása Google Analytics-ben

Célok megadásával mérhetjük, hogy a látogatóink milyen gyakorisággal hajtanak végre bizonyos műveleteket az áruházunkban, így érdemes olyan célokat kitűzni, amelyek hozzájárulnak a vállalkozásunk sikeréhez.

Így mérhetjük például azt, hogy milyen arányban iratkoznak fel a hírlevelünkre vagy küldenek be nekünk egy űrlapot, de cél lehet a vásárlás véglegesítése is.

Attól függően, hogy milyen cél teljesülését szeretnénk figyelemmel követni, különböző típusokat jelölhetünk ki.

A cél típust kiválasztva konkrét cél URL-t adhatunk meg, amit el kell érnie a látogatónknak a célteljesüléshez (például hírlevél feliratkozás vagy űrlap beküldés utáni köszönő oldal), de meghatározhatunk egy konkrét időtartamot is, amit el kell tölteniük az oldalunkon vagy a megtekintett aldoldalak számát.

A webáruházakban talán legfontosabb célbeállítás a vásárlási folyamat nyomon követése. Ezzel rendkívül hasznos következtetéseket tudunk levonni és akár a hirdetési költségeink emelése nélkül tudjuk növelni a vásárlásaink számát.

A fentebb már említett továbbfejlesztett e-kereskedelem engedélyezésével, csak a vásárlási folyamat lépéseit kell megadnunk és nincs szükség további beállításra.

Tölcsérlépések a Továbbfejlesztett e-kereskedelemben

A vásárlási folyamaton kívül sok más egyéb cél követését is beállíthatjuk.

Hírlevél feliratkozás nyomonkövetése

Tegyük fel például, hogy van egy hasznos ingyenes tudásanyagunk, amit hírlevél feliratkoztatásra használunk fel és szeretnénk tudni, hogy mennyire hatékony ez az aloldalunk.

  1. Az Adminisztrálás/Nézet oszlop/Célok menüpontra kattintva hozzunk létre egy új egyéni célt olyan névvel, ami alapján különbséget tudunk majd tenni a többi meghatározott célunk között.Cél beállítása a Google Analyticsben
  2. A legtöbb esetben az elérhető típusok közül a Cél lehetőség kerül kiválasztásra, ugyanis ezzel adhatunk meg konkrét URL-eket és állíthatunk be csatornákat. Válasszuk mi is ezt és kattintsunk a folytatásra.A cél részleteinek megadása
  3. Az első mezőben adjuk meg annak az oldalnak az URL-jét, amit szükséges elérnie a látogatónknak a cél teljesüléséhez.

Hírlevél feliratkozás esetében például ez a köszönő oldal URL-je lesz. Fontos! Amennyiben ez az URL a felhasználókhoz illeszkedve egyedi paraméterekkel (pl. UTM paramtérek) egészül ki, akkor ne jelöljük meg feltételként, hogy az URL teljes egészében egyezzen meg az itt megadott címmel.

  1. Az utolsó lépés a csatorna beállítások megadása. Erre akkor lehet szükségünk, ha a cél teljesítéséhez több lépcsőn kell végighaladnia a látogatónak.

Amennyiben ezeket a csatornákat meghatározzuk, képesek leszünk követni az aloldalakra történő be és kilépéseket is. Így tudni fogjuk, hogy a folyamatnak mik a gyengébb részei, melyek azok az aloldalak, aminek a megjelenésén, szöveges tartalmán optimalizálnunk kell annak érdekében, hogy sokkal többen jussanak közelebb a cél teljesítéséhez.

A fenti példában az egyetlen lépcső az a landoló oldal, ahol a tudásanyagról olvashatnak, majd az oldalt végigolvasva feliratkozhatnak az áruház hírlevelére és hozzájuthatnak a letölthető tartalomhoz. Persze ettől lényegesen összetettebb, több lépésből álló csatornát is meghatározhatunk.

  1. A módosítások elvégzése után kattintsunk a Mentés gombra. A rendszer a beállítást követően kezdi el mérni a célok teljesülését, tehát érdemes pár hetet várni az adatok elemzésével.

Vásárlási folyamat nyomonkövetése

Természetesen a vásárlási folyamatot is nyomon tudjuk követni eképpen. Érdemes lehet beállítani, amennyiben a Checkout Labeling esetleg nem működne.

  1. A Hírlevél feliratkozáshoz hasonlóan állítsuk be a célt és nevezzük el pl. Vásárlási folyamatnak.Vásárlási folyamat cél részletei
  2. Ezután a Cél részleteinél az első mezőben adjuk meg annak az oldalnak az URL-jét, amit szükséges elérnie a látogatónknak a cél teljesüléséhez. Ez vásárlás esetén a Checkout visszaigazoló oldala lesz.
  3. Állítsuk be a tölcséroldalakat is, hogy ne csak a cél teljesülését, de a folyamatot is nyomon tudjuk követni és adott esetben lássuk, hogy hol lépnek ki a felhasználóink.Vásárlási folyamat cél részletei

A beállított célok teljesüléséről információkat a Konverziók/Célok menüpontban szerezhetünk.

Egyéni jelentések készítése

Az Analytics-ben lehetőségünk van személyre szabott jelentések összeállítására. Sőt ezeket a jelentéseket kiküldhetjük magunknak időzítetten is.

Mi határozzuk meg a dimenziókat illetve, hogy milyen mutatókról szeretnénk részletesebb képet kapni.

Lépjünk be a Testreszabás/Egyéni jelentések menüpontba, majd kattintsunk az Új hozzáadása gombra.

A megjelenő aloldalon megadhatjuk, hogy milyen mutatókat és dimenziókat szeretnénk a jelentésben viszontlátni.

Így a lenti példa alapján szeretnénk látni az összes munkamenetet, ezekből az új munkameneteket, a visszafordulási arányt, a tranzakciók számát, az összes bevételt és az átlagos megrendelési értéket, mindezt lebontva a különböző forgalmi forrásainkra.

Egyéni jelentések a Google Analyticsben

Abban az esetben, ha szeretnénk erről automatikus jelentést kapni, kattintsunk a jelentésre, majd a jobb felső sarokban lévő megosztás ikonra.

A felugró ablakban adjuk meg az email címünket, azt hogy milyen formátumban akarjuk megkapni a jelentést és milyen időközönként. Minden mező kitöltése kötelező, így adjunk tárgyat és egy rövid leírást is a levelünknek.

Összegzés

A fentiekkel bezárólag sikerült beállítani az Analytics fiókunkat, amivel alapvető információkat szűrhetünk majd le rövid idő elteltével.

Ha kíváncsi vagy arra, hogy milyen mutatószámokat érdemes vizsgálnod webáruházadban, akkor olvasd el a cikkünket arról, hogy mely a 10 legfontosabb KPI webáruház üzemeltetés során.

Túl bonyolultnak érzed a Google Analytics használatát? Akkor próbáld ki a Conversific alkalmazást is, melyet pár kattintással könnyedén telepíthetsz Shoprenteres webáruházadhoz, könnyedén átlásd vállalkozásod teljesítményét és fejlődési lehetőségeit.

A szerzőről:

Pelle Szabolcs
Pelle Szabolcs
SEO PM –  Shoprenter.hu
Szabolcs korábban újságíróként, majd online marketingesként dolgozott, ahol elsajátította a tartalomgyártás praktikáit. Innen már egyenes út vezetett a keresőoptimalizáláshoz. Jelenleg is számos sikeres SEO projektet menedzsel a Shoprenternél.
 

A társszerzőről:

 Miskolczi-Barna Dorina
Miskolczi-Barna Dorina
SEO szakértő – Shoprenter.hu
Dorina ügyfélsiker menedzserből lett évek munkájával a Shoprenter SEO divíziójának korábbi vezetője. Pontosan tudja, hogy milyen problémákkal kell megküzdeniük a kezdő webáruház tulajdonosoknak. Több piacvezető és Ország Boltja díjas webshopot juttatott már a Google találati lista elejére.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Shoprenter csomagok és árak
Hogyan válasszunk csomagot a Shoprenterben?

A Shoprenteres webáruház elindításánál az egyik legfontosabb kérdés, hogy melyik csomagot válasszuk. Az eltérő ...Elolvasom

Close