[SEO Alapok] Google Analytics beállítás lépésről lépésre

[SEO Alapok] Google Analytics beállítás lépésről lépésre

Miért fontos, hogy nyomon kövessük az eredményeinket?

Sokat gondolkoztunk azon, hogyan tudnánk még inkább hozzásegíteni a felhasználóinkat az értékesítési céljaik eléréséhez.

Tapasztalataink alapján az induló áruházak jelentős része feledkezik meg egy kiemelten fontos feladatról a webáruháza beállítása során, ez pedig sok esetben már az első pillanattól kezdve megpecsételi a bolt sorsát, vagy ha végzetes károkat nem is okoz, a bolt tulajdonosa súlyos bevételi összegektől fosztja meg magát a beállítás hiányában.

Valóban fontos a megfelelő webáruház kialakítás és a különböző marketing eszközök használata, illetve a marketing csatornákon való megjelenés, de ugyanennyire fontos az eredményeink mérése és megfelelő elemzése is.

Ezek nem létezhetnek egymás nélkül, nem tervezhetünk a marketing büdzsével, nem jelölhetünk ki marketing eszközöket és nem mondhatjuk az áruházunk felhasználói felületére, hogy hatékony, ha ezt nem tudjuk alátámasztani számokkal is.

Márpedig a számok sohasem hazudnak és fogadjuk el, hogy ezen eredmények elemzésével mindig fogunk találni egy aprócska részletet a gépezetben, amit tovább tökéletesíthetünk.

Ebben szeretnénk egy kicsit segíteni ezzel a cikkünkkel.

Mivel a bemutatott eszközök rengeteg funkcióval rendelkeznek, nem célunk minden beállítási lehetőséget részletesen bemutatni, ugyanakkor  a cikk elolvasásával elsajátíthatjuk az alapokat, amelyek a későbbi használat során is segítségünkre lehetnek.

Ingyenes analitikai eszköz: Google Analytics és Search Console

Ma már számos elemző eszköz elérhető számunkra, de ezek közül a Google Analytics szolgáltatása lehet a legmegfelelőbb választás. A Google sokféle ingyenes eszközt biztosít a weboldal és webáruház tulajdonosoknak, ezzel pedig két célja van:

  • szeretné, ha az elemzéseknek köszönhetően még minőségibb webfelületek jönnének létre és nagyszámú, kiemelkedően jó tartalmú találatot jeleníthetne meg a felhasználóinak egy keresés során
  •  és persze szeretné támogatni a fizetős szolgáltatását, a Google Ads-et is.

Az Analytics használatával rengeteg információt kaphatunk a látogatóinkról (demográfiai és pszichográfiai adatokat), az aloldalaink és a marketing csatornáink hatékonyságáról.

Segítségével könnyebben eldönthetjük például, hogy mely marketing eszközre érdemesebb nagyobb büdzsével tervezni, vagy mi az a termékünk, ami kiemelkedően jól teljesít – ebben az esetben érdemes erre a termékre kampányt tervezni – esetleg melyik az a termékünk, amiből az adott időszakban egyáltalán nem értékesítettünk.

Láthatjuk azt is, hogy mennyire kedvelik a látogatóink a tartalmainkat, mennyire mobilbarát az áruházunk vagy melyek azok a vásárlási szakaszok, ahol a konverzióoptimalizálásával még tovább növelhetjük a bevételi számainkat.

Ez pedig csak pár mutató, amit hatékonyan felhasználhatunk céljaink eléréséhez, az Analytics a lehetőségek tárházát biztosítja számunkra, ráadásul teljesen ingyen.

Hasonlóan nagy segítség lehet a Search Console, amely szintén ingyenesen elérhető és a keresőoptimalizálás valamint az Ads hirdetéseink hatékonyabbá tételében válhat hasznunkra.

Elsőként az Analytics alapvető beállításain szeretnénk végig haladni. Kezdjünk is bele!

Google Analytics regisztráció és haladó Google Analytics beállítások

Amennyiben még nincs Analytics fiókunk, látogassunk el a Google Marketing Platform oldalára és kattintsunk a Start for free ikonra. Fontos, hogy rendelkezzünk Gmail-es fiókkal, mivel a regisztrációt a profilunkba bejelentkezve tudjuk megtenni.

Google Analytics regisztráció

A megjelenő felületen adjuk meg az új fiók adatait:

Google Analytics regisztráció

Válasszuk ki, hogy webhelyet szeretnénk nyomon követni. Adjuk meg a fiókunk nevét, illetve a webhelyünk nevét és elérhetőségét.

A webhely elérhetőségénél figyeljünk arra, hogy a boltunk rendelkezik-e SSL tanúsítvánnyal (ShopRenteres boltok esetében ez ingyenesen beállítható a Beállítások> Bolt beállítások> Domain átirányítás menüpontban). Amennyiben rendelkezünk ilyen tanúsítvánnyal válasszuk a https:// megjelölést majd a következő rubrikában adjuk meg az elsődleges domainünket.

Utolsó lépésként válasszuk ki a termékkörünkhöz kapcsolódó iparági kategóriát és állítsuk át az időzónát.

Ezt követően kattintsunk a Nyomkövetési azonosító lekérése gombra és a felugró ablakban fogadjuk el a Google Analytics Általános Szerződési Feltételeit.

A dokumentum elfogadása után a rendszer átirányít bennünket a Követési Adatok/Követőkód menüpontjába.

Google Analytics követőkód

A ShopRenterben megoldott a gtag.js elhelyezése, így nekünk már csak a követési azonosítóra lesz szükségünk, amit a lap tetején találunk meg, a következő formátumot kell keresnünk: UA-123456789-1

Minden tulajdon egyedi azonosító kóddal rendelkezik. A kódot szükséges bemásolni a boltunk admin felületén a Beállítások> SEO és Analitika beállítások> Google Analytics fülön található rubrikába, majd menteni a módosítást.

Google Analytics ShopRenter integráció

Amennyiben megfelelően jártunk el, a bal oldali menüsáv Valós idő menüjére kattintva már láthatjuk, hogy jelenleg hányan böngészik az áruházunkat.

Google Analytics valós idő

Nézetbeállítások Google Analytics-ben

Alapesetben a regisztrációt követően egyetlen nézetet fogunk kapni, amelyben minden adatot láthatunk. Egy tulajdonon belül azonban több nézetet is létrehozhatunk attól függően, hogy milyen adatokat szeretnénk vizsgálni a fiókban.

Amennyiben szűrőt állítunk be, érdemes erre egy külön nézetet létrehoznunk, hogy a biztonság kedvéért rendelkezzünk egy olyan nézettel is, amiben megtalálhatjuk a szűretlen adatokat is, illetve rendelkezzünk olyan nézetekkel, amiben csak a szűrt információkat tudjuk vizsgálni.

Új nézet létrehozásához vagy a meglévő szerkesztéséhez kattintsunk a bal oldal sarkában található Adminisztrálás menüre (fogaskerék ikon), majd kattintsunk a Nézet oszlopban (harmadik oszlop) található Nézet létrehozása gombra vagy meglévő nézet szerkesztéséhez a Nézetbeállítások menüre.

Elsőként szerkesszük a minden webhelyadat nézetünket.

Google Analytics nézetbeállítások

A megjelenő oldalon belül, amennyiben szükséges állítsuk át a  megjelenített pénznemet a webáruházunkban is használt devizára. Ez alapértelmezetten USA-dollár beállításon van.

Illetve, abban az esetben, ha szeretnénk nyomon követni, hogy mely kifejezésekre keresnek rá látogatóink az áruházunkban és a keresési eredmények mennyire hatékonyan segítik a látogatók könnyebb tájékozódását a boltunkban, kapcsoljuk be a Webhelyről indított keresés nyomonkövetését és a lekérdezési paraméter rubrikában adjuk meg a keyword kifejezést, majd mentsük a módosításokat.

Google Analytics nyomonkövetés

Ha a későbbiekben szeretnénk megtekinteni az erről tárolt adatokat lépjünk be a Viselkedés/Webhelyről indított keresés menüpontba. További információkat pedig a Google súgója szolgáltathat számunkra.

E-kereskedelmi beállítások engedélyezése

Az e-kereskedelmi beállítások engedélyezésével lehetővé tesszük a webáruházban végrehajtott vásárlások elemzését. Segítségével megtekinthetjük a termék és tranzakciós információkat, nyomon követhetjük az átlagos megrendelési érték alakulását és az e-kereskedelmi konverziós arányt.

A jelentésekről bővebb információt itt találhatunk.

Mivel a ShopRenterben az adatok követéséhez szükséges fejlesztések már elérhetőek, elegendő belépnünk az E-kereskedelem beállítása menüpontba, majd bekapcsolnunk az E-kereskedelem engedélyezését.

Amennyiben a webáruház már az új pénztár és kosárfolyamatot használja, a továbbfejlesztett e-kereskedelmi jelentések engedélyezését is javasoljuk, hiszen a ShopRenter már kezeli ezt a típusú jelentést is. Ide kattintva még többet olvashat a továbbfejlesztett e-kereskedelem beállításáról.

Google Analytics e-kereskedelem

A bekapcsolást követő hetekben érdemes átnézni és elemezni a kapott adatokat. Ezt a Konverziók/Elektronikus kereskedelem menüpontban tehetjük meg.

Cél beállítása Google Analytics-ben

Célok megadásával mérhetjük, hogy a látogatóink milyen gyakorisággal hajtanak végre bizonyos műveleteket az áruházunkban, így érdemes olyan célokat kitűzni, amelyek hozzájárulnak a vállalkozásunk sikeréhez.

Így mérhetjük például azt, hogy milyen arányban iratkoznak fel a hírlevelünkre vagy küldenek be nekünk egy űrlapot, de cél lehet a vásárlás véglegesítése is.

Attól függően, hogy milyen cél teljesülését szeretnénk figyelemmel követni, különböző típusokat jelölhetünk ki.

A cél típust kiválasztva konkrét cél URL-t adhatunk meg, amit el kell érnie a látogatónknak a célteljesüléshez (például hírlevél feliratkozás vagy űrlap beküldés utáni köszönő oldal), de meghatározhatunk egy konkrét időtartamot is vagy aloldalak számát, amit el kell tölteniük az oldalunkon vagy meg kell tekinteniük a cél teljesüléséhez.

A webáruházakban talán legfontosabb célbeállítás a vásárlási folyamat nyomon követése. Ezzel rendkívül hasznos következtetéseket tudunk levonni és akár a hirdetési költségeink emelése nélkül tudjuk növelni a vásárlásaink számát.

Ugyanis, amennyiben használunk csatorna beállításokat is, láthatjuk azt, hogy mely lépéseknél morzsolódnak le a legtöbben a vásárlási folyamat során.

Ezeket a lépéseket tüzetesebben megvizsgálva – akár más analitikai eszközöket is bevonva: például Smartlook.com – pedig kideríthetjük, hogy mi okoz a vásárlóink számára problémát.

Ezt kiküszöbölve elérhetjük azt, hogy a kosarunkból akár kétszer annyi érdeklődő jusson el a pénztár oldalunkra, így lesarkítva a példát: egyetlen jó beállítással, akár duplájára is növelhetjük a vásárlóink számát.

Amennyiben a ShopRenter megújult pénztárfolyamatát használjuk, a fentebb már említett továbbfejlesztett e-kereskedelem engedélyezésével, csak a vásárlási folyamat lépéseit kell megadnunk és nincs szükség további beállításra, már csak emiatt is érdemes megfontolni az új funkció kipróbálását.

A vásárlási folyamaton kívül sok más egyéb cél követését is beállíthatjuk.

Tegyük fel például, hogy van egy hasznos ingyenes tudásanyagunk, amit hírlevél feliratkoztatásra használunk fel és szeretnénk tudni, hogy mennyire hatékony ez az aloldalunk.

Az Adminisztrálás/Nézet oszlop/Célok menüpontra kattintva hozzunk létre egy új egyéni célt olyan névvel, ami alapján különbséget tudunk majd tenni a többi meghatározott célunk között.

A legtöbb esetben az elérhető típusok közül a Cél lehetőség kerül kiválasztásra, ugyanis ezzel adhatunk meg konkrét URL-eket és állíthatunk be csatornákat. Válasszuk mi is ezt és kattintsunk a folytatásra.

Az első rubrikában adjuk meg annak az oldalnak az URL-jét, amit szükséges elérnie a látogatónknak a cél teljesüléséhez.

Hírlevél feliratkozás esetében például ez a köszönő oldal URL-je lesz. Amennyiben ez az URL a felhasználókhoz illeszkedve egyedi paraméterekkel egészül ki, akkor ne jelöljük meg feltételként, hogy az URL teljes egészében egyezzen meg az itt megadott címmel.

Az utolsó lépés a csatorna beállítások megadása. Erre akkor lehet szükségünk, ha a cél teljesítéséhez több lépcsőn kell végighaladnia a látogatónak.

Amennyiben ezeket a csatornákat meghatározzuk, képesek leszünk követni az aloldalakra történő be és kilépéseket is. Így tudni fogjuk, hogy a folyamatnak mik a gyengébb részei, melyek azok az aloldalak, aminek a megjelenésén, szöveges tartalmán optimalizálnunk kell annak érdekében, hogy sokkal többen jussanak közelebb a cél teljesítéséhez.

A fenti példában az egyetlen lépcső az a landoló oldal, ahol a tudásanyagról olvashatnak, majd az oldalt végigolvasva feliratkozhatnak az áruház hírlevelére és hozzájuthatnak a letölthető tartalomhoz. Persze ettől lényegesen összetettebb, több lépésből álló csatornát is meghatározhatunk.

A módosítások elvégzése után kattintsunk a Mentés gombra. A rendszer a beállítást követően kezdi el mérni a célok teljesülését, tehát érdemes pár hetet várni az adatok elemzésével.

A beállított célok teljesüléséről információkat a Konverziók/Célok menüpontban szerezhetünk.

Not provided adatok elemzése

Amennyiben a látogatóink be vannak jelentkezve bármely Google szolgáltatásba miközben böngésznek, az Analytics jelentésekben nem fogjuk látni, hogy milyen kulcsszavakból érkeztek böngészés közben, ugyanis az adatforgalom ebben az esetben egy titkosított csatornán keresztül történik.

Ez kissé megnehezíti az áruház keresőoptimalizálását vagy akár az Ads hirdetések beállítását, mivel a Google ezzel a lépésével egy jelentős adathalmaztól fosztja meg a felhasználókat.

Korábban szűrőbeállításokkal volt megoldható, hogy ki tudjuk nyerni azokat az aloldalakat, amelyekre titkosított formában jutottak el a látogatók. Ugyanezt az eredményt elérhetjük egy, a céloldalakra vonatkozó másodlagos dimenzió beállításával is.

Ezzel az adatok ugyan teljes mértékben nem nyerhetőek vissza, ugyanakkor lehetőségünk nyílik némi információt kapni a látogatók keresési szándékára vonatkozóan.

A céloldal megismerésével bizonyos mértékben kikövetkeztethető, hogy milyen témakörökben, mely kifejezésekre érkezhettek látogatóink, ezzel pedig kicsit közelebb kerülhetünk potenciális vásárlóink keresési szokásainak és szándékainak megértéséhez.

Google Analytics nézetbeállítások

Egyéni jelentések készítése

Az Analytics-ben lehetőségünk van személyre szabott jelentések összeállítására. Sőt ezeket a jelentéseket kiküldhetjük magunknak időzítetten is.

Mi határozzuk meg a dimenziókat illetve, hogy milyen mutatókról szeretnénk részletesebb képet kapni.

Lépjünk be a Testreszabás/Egyéni jelentések menüpontba, majd kattintsunk az Új hozzáadása gombra.

A megjelenő aloldalon megadhatjuk, hogy milyen mutatókat és dimenziókat szeretnénk a jelentésben viszont látni.

Így a lenti példa alapján szeretnénk látni az összes munkamenetet, ezekből az új munkameneteket, a visszafordulási arányt, a tranzakciók számát, az összes bevételt és az átlagos megrendelési értéket, mindezt lebontva a különböző forgalmi forrásainkra.

Google Analytics egyéni jelentés

Amennyiben szeretnénk azt is látni, hogy egyes aloldalaink mennyire népszerűek vagy melyek azok az aloldalak, amik további korrekcióra szolgálnak, állítsuk be magunknak a következő jelentésnézetet.

Google Analytics egyéni jelentés

Abban az esetben, ha szeretnénk erről automatikus jelentést kapni, kattintsunk a jelentésre, majd a jobb felső sarokban lévő megosztás ikonra.

A felugró ablakban adjuk meg az email címünket, azt hogy milyen formátumban akarjuk megkapni a jelentést és milyen időközönként. Minden mező kitöltése kötelező, így adjunk tárgyat és egy rövid leírást is a levelünknek.

Összegzés

A fentiekkel bezárólag sikerült beállítani az Analytics fiókunkat, amivel alapvető információkat szűrhetünk majd le rövid idő elteltével.

Azonban ahhoz, hogy ezeket az információkat minél hatékonyabban tudjuk elemezni, nem árt mélyebben elmerülnünk az analitika használatában.

Ebben lehet segítségünkre Webáruház Analitika tudásanyagunk, amely nemcsak további mutatók beállításában segíthet nekünk, hanem egyszerű példákon keresztül megtanít bennünket a kapott statisztikák megfelelő elemzésére is.

Ezáltal olyan következtetéseket vonhatunk le az üzletünkről, amelyek segíteni fognak vállalkozásunkat még hatékonyabbá tenni.

Webáruház Analitika

Következő cikkünkben bemutatjuk, hogyan segítheti webáruházunk működését az ingyenes Google Search Console integrációja és eredményeinek elemzése.

Ha szeretne még jobban elmélyülni a webáruház analitika világában, akkor szeretnénk ajánlani Önnek az eCommerce Analytics: Definitive Guide angol nyelvű összefoglaló cikket.

A szerzőről:

 Miskolczi-Barna Dorina
Miskolczi-Barna Dorina
SEO szakértő – ShopRenter.hu
Dorina ügyfélsiker menedzserből lett évek munkájával a ShopRenter SEO divíziójának vezetője. Tehát pontosan tudja, hogy milyen problémákkal kell megküzdeniük a kezdő webáruház tulajdonosoknak. Több piacvezető és Ország Boltja díjas webshopot juttatott már a Google találati lista elejére.