Webshop üzemeltetés

Hogyan tartsuk karban webáruházunkat?

7 perc olvasási idő Webáruház karbantartás az alapoktól

A webáruház karbantartás az oldal működésének alapfeltétele. Egy rosszul karbantartott webáruház bizalmat, majd később vásárlókat is veszíthet, ami akár a bolt jövőjét is meghatározhatja. Nem szabad megvárni azt a pillanatot, amikor már késő lesz.

Miért kell egy webáruházat karbantartani?

A rendszeres karbantartás biztosítja a biztonságot, a gyorsabb betöltődést és problémamentes böngészési élményt nyújt a felhasználók számára. Itt nem a fejlesztésekre, programozói tevékenységekre kell gondolni mint, amit a ShopRenter a frissítési listák során készít, hanem hétköznapi tevékenységekre, amit bárki el tud végezni.

A karbantartás olyan mint a fizikai üzletben a leltár. Folyamatosnak kell lennie, nem elég egyszer létrehozni az oldalt, tenni is kell érte.

Annyi a különbség, hogy a webáruházban mindez könnyen kivitelezhető, hiszen rengeteg program segítheti a munkát: legyen az készletkezelő, grafikai program vagy egyéb optimalizáló szoftver.

A leltár során számba kell venni, hogy mi az, ami változott és változhat, mivel nem a stabilitás a cél, hanem a wow élmény, a változás.

A következő checklist egy olyan iránymutató, amit érdemes lépésről lépésre követni és segítségével áthidalni az akadályokat. Minden egyes pont kézzel fogható, gyakorlatias, amelyhez már csak fel kell használni az ismereteinket.

1. Jogi dokumentumok frissítése

Ez egyértelmű… de lehet mégsem?! A törvénynek megfelelni nem egyszerű, hiszen képben kell lennünk az aktuálisan érvényben lévő szabályokkal is.

Vannak olyan intézkedések, amelyeknek a bevezetéséig van idő azonban, ha valaki nincs tisztában azzal, hogy mit is kellene tennie, akkor az az idő már nem is olyan sok, mint gondolta.

Jó példa erre az idén (2018. május 25.) bevezetett GDPR rendelet, ahol bár a rendelet szövege publikus volt, azonban mégsem tudta senki, hogy pontosan mit is kell csinálnia.

A feladat hálátlan része nem más, mint az utánajárás. Az emberek nagy része nem fordított korábban annyi időt a törvényi előírások értelmezésére, hiszen a szakértők elvégezték és jó esetben nem is változtattak rajta évekig.

Viszont, ha jön a változás és nincs frissítve az előírásoknak megfelelően a webáruház, akkor súlyos következményekkel is számolhatunk. Javasolt évente aktualizálni, illetve szakértővel átnézetni a saját jogi dokumentumainkat.

A jogi dokumentumok megfelelő kezelése azért is kiemelendő, mert bizalmat ébreszt a vásárló felé is. Tény, hogy az emberek többsége nem olvassa el ezeket a dokumentumokat, ugyanakkor azok, akik ezt megteszik, biztonságban érezhetik magukat, ugyanis látják az adataik megfelelő kezekben vannak.

Partnereink:
Dr. Krausz Miklós
Fogyasztóbarát
Webshop Jogász

2. SSL tanúsítvány – Biztonságos oldal (https)

Ma már elengedhetetlen, hogy az oldalunk biztonságos is legyen, mert szinte minden az interneten zajlik és adatok tömkelegét tárjuk az online világ elé.

Legjobb mód erre az SSL (biztonságos oldal tanúsítvány), ami garantálja az oldal megbízhatóságát.

A tanúsítvány elérhető megvásárolva vagy akár ingyen is a webáruház motorba beépítve.

Bónusz, hogy a Google is elismerően tekint így a boltra. Ha nem kerül bekapcsolásra, az viszont hátrányt jelent és ennek következtében a találati oldalon való visszaesés is előfordulhat.

A ShopRenter rendszerében ingyen is elérhető, csupán be kell kapcsolni a domain átirányítás menüpontban (Beállítások/ Bolt beállítások/ Domain átirányítás), amelyet a rendszer le is generál a következőképpen:

Webáruház karbantartás SSL
Webáruház karbantartás - Szultanababa.hu

www.szultanababa.hu

3. Kapcsolati adatok

Nem elhanyagolható tényező a kapcsolati adatok frissítése sem.

Ha változtak ezek az információk, arról értesíteni kell időben leendő és meglévő vásárlókat is. Legyen az egy bankszámla adat, egy székhelyváltozás térképpel vagy anélkül vagy csak az ügyfélszolgálati elérhetőség időpontja.

Számít a vásárló véleménye és a pozitív visszajelzése, így szánni kell időt és energiát ezeknek az adatoknak a helyes megadására. Például, ha van személyes átvételi lehetőség és biztosítjuk a vásárlóknak, hogy eljöhessenek az adott termékért, akkor ne legyen megtévesztő a cím, mindig pontos elérhetőséget kell közölnünk velük, mert csalódás érheti őket. Egy csalódott vásárló, pedig nem vásárol többé…

Ha a vásárlók úgy érzik, könnyen elérhetik a kérdéseikkel az ügyfélszolgálatot vagy akár magát a tulajdonost is, akkor szívesebben vásárolnak majd és vissza is fognak térni.

Fontos, hogy jól át kell nézni, hogy mindenhol a pontos információ tüntessük fel.

Webáruház karbantartás - Brwbutorhaz.hu

www.brwbutorhaz.hu

4. Domain frissítés

Nem kifejezetten a webáruház karbantartására vonatkozik, de nem szabad erről sem elfeledkezni.

Ha megvásároltunk egy domain-t, az nem jelenti azt, hogy az örökké élni is fog. Észben kell tartani, hogy mennyi időre lett tervezve vele előre és szükség esetén meg kell újítani, mivel a domain-nak is van egy lejárati ideje.

5. A webáruház szíve, vagyis a termékadatok frissítése

Enélkül mit sem ér az oldal, hiszen ez a mozgatórugója mindennek. Ha nem jó adatok szerepelnek, sorra hagyják el a webáruházat a látogatók, sőt a termékek törlésével és a 404-es hibaoldalak megjelenésével a Google sem ad esélyt arra, hogy ez javuljon.

Szükség van a napi, heti, havi frissítésekre, a rendszeresség a fő kulcsa mindennek.

Mit is jelent ez pontosan?

Ne legyen olyan termék az oldalon, ami már nem elérhető és nem is vásárolható. Csak abban az esetben tüntessünk fel ilyen jellegű termékeket, ha az a megfelelő információval van ellátva (például: kifutott, átmenetileg nem elérhető vagy a gyártó végleg megszüntette).

A látogató azért érkezik az oldalra, mert valószínűleg vásárlási szándéka van azonban, ha nem találja meg amit keres, akkor minden bizonnyal nem fog többé visszatérni.

Ahol nincs megfelelő tájékoztatás, nincs termékadat vagy folyton hibára fut a keresés, azt az oldalt a látogatók elhagyják, ami miatt magas lesz az oldalelhagyások száma és a Google sem fogja listázni nemhogy az első, még a tizedik találati oldalon sem.

Mi lehet erre a megoldás, hogy ez ne következzen be?

Érdemes használni készletkezelő programokat vagy Excel fájlokat (export/import) ezeknek a vezetésére, ami lerövidítheti az adminisztrációs időt. Nyomon lehet követni statisztikákat – például a  Google Analytics-ben – hogy melyek azok a termékek, amik keresettek és abból nagyobb raktárkészletet fenntartani.

A 404-es oldalak elkerülésére a legjobb mód a 301-es átirányítások beállítása.

A ShopRenter admin felületén a Beállítások> 301 átirányításnál kell felvinni a régi és az új URL-t annak megfelelően, hogy mi lesz a célja az átirányításnak. Ez azt jelenti, hogy ha az adott termékről tudható, hogy átmenetileg nem elérhető vagy már nem is lesz az, akkor át kell irányítanunk a termékoldalt egy hasonló termék- vagy kategóriaoldalra, esetleg főoldalra.

(Megj.: amikor a ShopRenterben törlünk egy terméket, akkor automatikusan keletkezik egy 301-es átirányítás a kategóriaoldalra, vagy ha az nem létezik már,  akkor a főoldalra. Ilyen esetekben nincs további teendőnk, kivéve ha van olyan releváns termékoldal, amelyre érdemes átirányítanunk az oldalt.)

A termékekhez kapcsolódik a kategóriák rendszeres frissítése is. Ha lehetőség van rá, érdemes azokat is rendszerezni, besorolni és szűkíteni egy bizonyos termékcsoportra.

Ajánlott a maximum 10 főkategória használata. Ez azért is lényeges, mert kutatások  bizonyítják, hogy ideális esetben 2-3 kattintás után a vásárlónak rá kell találnia a termékekre.

Ha ez nem így történik, akkor hamar kedvét szegheti és eláll a vásárlástól.

Amennyiben úgy látjuk, hogy a kategóriafánk kialakítása hagy némi kívánni valót maga után gondoljuk át alaposan, hogy milyen változtatásokra lesz szükség és ezek a módosítások SEO szempontból milyen további teendőket jelentenek majd számunkra.

A kategória fa, mint navigációs elem rendkívül fontos keresőoptimalizálási szempontból is, ezért sose feledkezzünk meg a megfelelő 301 átirányításokról és amennyiben jelenleg is folyik optimalizálás a boltunkra, mindenképp beszéljük meg a változtatási javaslatainkat szakemberrel.

Bizonyos esetekben a rendszerünk automatikus átirányításokat rögzít, így kategória törlés esetén a főoldalra irányítja a linket a rendszer.

Abban az esetben, ha csak letiltjuk a kategóriát nem fognak átirányítások létrejönni, így a tartalom a keresőmotorok számára elérhetetlenné válik, ami hátrányt jelenthet keresőoptimalizálási szempontból is.

A termékekhez kapcsolódik még az árak megfelelő megjelenítése is. Az irreális különbségek, a téves információk arra sarkalhatják a látogatót, hogy elítélje az áruházat és nem megbízhatóként könyvelje el. Ne legyenek nullás termékek, megtévesztő akciók.

Ha a nagykertől, gyártótól érkeznek a termékek, mindig át kell böngészni, hogy az árról kapott adatok jók-e, nem túl nagyok vagy nem túl kicsik. Példának okáért, egy Full HD TV esetén egy alacsony, 5.000 Ft-os ár egy irreálisan nagy különbség az eredeti, 80-100.000 Ft-os árhoz képest.

6. Design és minden, ami megragadja a tekintetet

A design olyan mint a csomagolás, ha nem jó, akkor nem adja el a terméket sem.

Ez kiváltképp igaz olyan esetekben, amikor nem bevált vendégkörrel rendelkezik a webáruház. Fontos, hogy néz ki az oldalunk és tenni kell érte, hogy a figyelmet fenn is tartsa.

A trendek változnak, a design mindig fejlődik és érdemes lépést tartani ezzel. A 90-es években a design volt az utolsó, amire figyeltek a webáruház tulajdonosok, a vásárlás volt a lényeg.

Amint elkezdett hódító útjára indulni az elektronikus kereskedelem, onnantól kezdve már a látvány is kiemelkedő szerepet kapott. Egyszerűen muszáj a korral haladni és áttérni a konzervatív kinézetről a látványvilágban gazdag sablonokra, design-ra.

Ma már grafikusok segítségével vagy egy jó sablont kiválasztva, majd testreszabva egy olyan világot tárhatunk a látogatók elé, ahol jó időt eltölteni és kellemes érzések fogják el az embert a webáruház használata közben.

Az esztétika mellett ez a Google szempontjából is fontos. Minél több időt töltenek el a látogatók az adott webáruházban, annál pozitívabb megítélést kap az adott oldal a Google szemében, ahol így előkelőbb helyezést érhetünk el.

Egy hagyományos webáruház:

Webáruház Karbantartás - Xpress.hu

xpress.hu

Egyedi design-al rendelkező webáruházak:

Webáruház Karbantartás - Pauza.hu

pauza.hu

Webáruház Karbantartás - Extremepoint.hu

extremepoint.hu

De egy sima ShopRenter sablonból is remek megjelenést lehet kihozni némi kreativitással:

Webáruház Karbantartás - Imaginebaby.hu

imaginebaby.hu

Webáruház Karbantartás - Bubblebook.hu

bubblebook.hu

A ShopRenter legújabb sablonja viszont egy külön képet is megérdemel:

Webáruház Karbantartás - Tokyo sablon
Webáruház Karbantartás - Tokyo

tokyo.shoprenter.hu

7. Google és a keresőoptimalizálás

A keresőrobotok olyan weboldalt preferálnak, amely gyors, jól karbantartott és hibamentes.

Minden alkalommal, amikor frissítésre kerül a webáruház, a keresőrobotok javítják a rangsorolását.

Ha nem bővül releváns tartalmakkal az áruház, akkor nem tudja fenntartani a már elért rangsort, ami végső soron a forgalom és a rangsor elvesztéséhez vezet.

Ide sorolható a kulcsszó gazdag és vágykeltő termék- és kategórialeírások készítése, illetve a tartalomgyártás, ami lényegében a blogolást jelenti.

Korábban több cikkünkben is kifejtettük ezeknek a fontosságát pl.: kulcsszavak, tartalomgyártás, minőségi szövegírás, keresőoptimalizálás.

Zárszó

Egy webáruház karbantartása több, mint egyszerűen frissíteni az adatokat, hiszen egyszerre kell felhasználóbarátnak és könnyen navigálhatónak lennie.

A fejlett technológiák megjelenésével és bevezetésével időről-időre meg kell győződni arról, hogy a bolt kompatibilis és megfelel ezeknek az újításoknak vagy sem. Ha igen, akkor egyenes az út a hegy csúcsa felé.

Kezdje el most, fejlődni sosem késő!

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
2018. November Hónap Webáruháza: Barzoo.hu

Minden hónapban megválasztjuk a Hónap Webáruházát a ShopRenter rendszerét használó webshopok közül. A győztes ...Elolvasom

Close