[ESETTANULMÁNY] - 1644%-os bevételnövekedés organikus forgalomból

[ESETTANULMÁNY] - 1644%-os bevételnövekedés organikus forgalomból

Manapság már nem tudjuk elképzelni a forgalomnövelést fizetett hirdetések nélkül. Gondoljunk csak bele, hány cikkbe futunk bele a hatékony hirdetési stratégiákkal kapcsolatban? Természetesen, ez érdeklődési körünktől és feliratkozásainktól függ, de általánosságban elmondható, hogy sokkal több cikk születik a hirdetési stratégiákkal kapcsolatban, mint a SEO-ról. Vajon kezd leáldozni a “jó öreg” SEO csillaga?

Röviden és tömören: nem. Nem szabad temetni a keresőoptimalizációt és az azzal kapcsolatos tartalmakat, hiszen az organikus forgalomépítésben elsődleges szerepet játszik. Gyakran halljuk, mint SEO elleni érvet, hogy “Mégis miért foglalkozzak órákon át a webáruházam/weboldalam optimalizálásával, hogy ha X összeg kifizetése után garantáltan első leszek a Google találati listáján?“.

Nos, minél több cikk születik a hirdetésekkel kapcsolatban, annál több szereplőssé válik a piac, ami megemeli a hirdetési költségeket. A kampányokat szintén optimalizálni kell, hogy ha szeretnénk garantáltan az elsők lenni, továbbá a folyamatos kulcsszó és célközönségelemzés is elsődleges fontosságú a fizetett hirdetések esetében. Akkor miért ne használnánk fel ezeket a – szintén sok munkaórát igénylő – adatokat SEO szempontból?

Az igazság az, hogy a hirdetések népszerűsége kedvez a keresőoptimalizálási stratégiát használóknak, hiszen amíg mindenki más a licitháborúban harcol, addig kényelmesen felépíthetünk egy garantált organikus első helyet, ami folyamatosan generálja a forgalmat. Ingyen.

Az a lehető legjobb helyzet, hogy ha SEO és hirdetési szempontból is egyaránt helyt tudunk állni. A két terület sokban eltér egymástól, viszont kéz a kézben járnak és az eredményeik együttes erővel segítik a webáruházunk pozícióját és népszerűségét.

Ezt a filozófiát követte Megyeri Szabolcs is, aki miután létrehozta az online kertészetét, tudatosan kezdett el tartalmakat gyártani. Majd a tartalommarketing támogatására igénybe vette a ShopRenter SEO szolgáltatásait is.

Büszkén írhatunk a közös munka eredményeiről, hiszen a webáruháznak a 3 év alatt kiemelkedő eredményeket sikerült elérnie. Ha megnézzük a Similarweb adatait, láthatjuk például, hogy a webshop látogatóinak háromnegyede a keresőkből érkezik.

Forgalmi források

Ráadásul ez szinte teljes egészében organikus forgalom:

Kereső forgalom

Csak hogy a legfőbb eredményeket említsük, 3 évvel ezelőtti adatokkal összehasonlítva a webáruház az organikus forgalomból:

  • 10-szer több új látogatót,
  • 10-szer több tranzakciót,
  • és 1644%-os bevételnövekedést könyvelhetett el.

A tavalyi évben pedig fél millió új látogatót és több mint egymillió egyedi oldalmegtekintést hozott az organikus forgalom.

Mielőtt mélyebben kielemezzük az adatokat, ismerjük meg a webáruházat egy kicsit közelebbről.

A webáruház bemutatása

A nyáregyházi székhelyű, kertészeti termékek és növények faiskolai árusításával foglalkozó MegyeriSzabolcsKertészete.hu webáruház 2013 nyarán indult.

A webáruház Silver csomaggal indult, de később felváltottak Gold csomagra. Majd megvásárolták az induló SEO csomagot és igénybe vették az Egyedi design és arculat szolgáltatásunkat is. Jelenleg pedig a havidíjas SEO szolgáltatásunkra is elő vannak fizetve.

A webáruház indulása óta dinamikusan növekszünk. Árbevételünk 30 millió Ft körül volt 2015-ben, 2016- ban pedig már 70 millió Ft körül zártunk. 2017-ben már a 100 milliós határt is átléptük.  –  mondta el Megyeri Szabolcs, az áruház tulajdonosa, akit a kezdetekről, a webáruház üzemeltetéssel és a keresőoptimalizálással kapcsolatos tapasztalatairól kérdeztünk meg.

Indulás és termék beszerzés

Hogyan döntötted el, hogy mit adsz el?

2013 júliusában találtam ki egy üveg vörösbor mellett, hogy ezt fogom csinálni, de egyébként egész életemben kertészként dolgoztam – volt offline faiskolám is. 2008 után, a válság miatt – Budapest és a nagyvárosok kivételével – a vidéki területek faiskolák nélkül maradtak. Nem érte már meg fenntartani őket. Így az értékesítés eléggé behatárolt lett, csak a környékbelieket tudtad megcélozni, ami viszont egy webáruháznál nem korlátozó tényező. Adta magát a dolog, hogy belevágok.

Különlegességünk, hogy mi nem postán adjuk fel a növényeket és nem is az erre szakosodott futárcégekkel szállíttatunk.

Egyrészt azért, mert nagy a sérülés veszélye, másrészt pedig a súly és méret korlátozásokkal is számolnunk kell.

Úgy döntöttünk, hogy saját magunk végezzük a szállítást, így akár 4 méteres fákat is ki tudunk szállítani, nincs súly és méret megkötés és ez hatalmas versenyelőny.

A másik előnyünk a nagy választékunk. A beszállítóinktól heti rendszerességgel jönnek az új áruk.

Honnan szerezted be a termékeidet?

Döntően magyar termelőktől, szinte mindig vidékről. Minden egyes növénykultúrát eltérő beszállító termeszt, ahány kultúra annyi szakma. Más forrásból szerezzük be a gyümölcsöket, a dísznövényeket, cserjéket és így tovább.

Miért vágtál bele a webáruház üzemeltetésbe?

Egy webáruház üzemeltetése rengeteg előnnyel jár. Egy offline boltban nem tudok mindenkihez odamenni és tanácsokat adni, vagy tovább örökíteni a szakértelmet, amit évek alatt szereztem meg.

Viszont egy webáruházban könnyen reprodukálhatod ezt a tudást, például videók készítésével és leírásokkal.

Első sikerek, értékesítési csatornák

Hogyan szerezted meg az első vevőket?

Az első vásárlóm, egy mátraaljai faluból rendelt 8 db rózsatövet. Viccesen hangzik, de rendesen megijedtem, mikor megláttam az áruházban, hogy vettek tőlem valamit. Megbeszéltük a szállítás részleteit az ügyféllel, beültem a kocsiba és levezettem hozzá.

Összességében a rendelés teljesítése sokkal többe került nekem, mint a termékek ára. De ez nem számított, mert ő volt az első vásárlóm.

Jelenleg mely csatornák hozzák a legtöbb látogatót és vásárlást?

A Facebookról érkező érdeklődők esetében nagyon jó a konverzió. Ami érdekes, hogy én AdWords-öt egyáltalán nem használok.

Sokkal fontosabbnak tartom a tartalomépítést, szerintem ez az egésznek a lelke. Ezt mutatja talán az is, hogy a ShopRenter-es boltok közül szerintem nekünk van a legtöbb YouTube videó elhelyezve az oldalon (termékeknél, blog cikkekben) és hatalmas mennyiségű szöveges tartalmat „gyártunk” hétről-hétre a blogba és a termékekhez is.

Nagy mértékben koncentrálunk a long-tail kifejezésekre, ami abszolút eredményes, hiszen a Google-ből, az organikus találatokból érkezik a legtöbb látogatónk.

Mi volt a legnagyobb bukkanó a webáruház életében? Hogy tudtad áthidalni?

Rengeteg bukkanó van, amit át kell hidalnunk nap mint nap. Az egyik ilyen például az, hogy a webáruház hamarabb lett sikeres, mint ahogy a vásárlókat kiszolgáló infrastruktúrát ki tudtuk volna építeni.

Már folyamatosan érkeztek be a rendelések, amikor még híján voltunk a szállításhoz szükséges teherautóknak, sofőröknek, kiszolgáló személyzetnek, továbbá kellett öntözőrendszer és új telephely is.

Másik nehézség az volt, hogy hogyan tudunk tervezni a szezonalitással. Április körül a tavaszi szezonban 2000 megrendelés is beérkezik, míg júliusban például 600. Az őszi szezonban ez megint nő, így nehéz az erőforrással tervezni.

Persze lehet automatizálni is bizonyos dolgokat, de sok idő amíg egy működő rendszert megtervezel és megvalósítasz. Most már például van CRM rendszerünk, a MiniCRM-et használjuk és van ügyfélszolgálatunk is, központi számmal.

Máshol tartunk ma mint 2 évvel ezelőtt, de most sem teljesen hibátlan a rendszer, mindig van lehetőség tovább fejlődni.

Rendelés feldolgozás és teljesítés

Milyen eszközöket és alkalmazásokat használsz a webáruház üzemeltetéshez?

A MiniCRM-et említettem, az ügyfélszolgálaton a Minervatel-t használjuk. Chat-et is használunk,  alapvetően idősebb vásárlóink vannak, 40-70 év közöttiek, ők is szeretik ezt a kommunikációs csatornát.

Használtunk Optimonk-ot is, de úgy vagyunk vele jelenleg, hogy aki elsőre nem akar vásárolni, inkább ne vásároljon. Sok a rendelés és nem feltétlenül arra koncentrálunk, hogy szinte teljesíthetetlenre növeljük a rendelések számát, hanem inkább arra, hogy a jelenlegi rendeléseinket kifogástalanul teljesíteni tudjuk és kiemelt figyelmet tudjunk fordítani a visszatérő vásárlóinkra. Őket például meg szoktuk lepni ajándék növényekkel.

Nagy kihívás, hogy a kiszállítási időt tartani tudjuk és meg tudjuk értetni a vevőinkkel, hogy bár manapság tényként elfogadott az, hogy ha valaki egy webáruházból rendel valamit, az 1-2 napon belül meg is érkezik hozzá, de a mi területünkön ez nem feltétlenül teljesíthető. Nem azok a szabályok vonatkoznak ránk, mint például egy ruházati áruházra.

Hogyan dolgozod fel a rendeléseket, hogyan szállítasz?

Egyrészt osztályozzuk őket, másrészt próbáljuk a fuvarokat úgy megszervezni, hogy sok rendelést akár 1 körben ki lehessen vinni. Saját teherautókkal szervezünk gyűjtőköröket és heti 5-6 napban szállítunk ki saját sofőrökkel és teherautókkal.

Hányan dolgoztok a webáruház üzemeltetésén?

Öten, plusz a sofőrök.

Tanácsok

Mi a legfőbb tanácsod az újonnan induló webáruházaknak?

Nekünk a videó készítés nagyon bevált. Személy szerint azt tanácsolnám, hogy használják a videó kommunikációt. Ez sokkal személyesebbé teszi a kapcsolatot közted és a vevőd között.

Nagyon fontos, hogy érthetően fogalmazzunk, legyünk elegánsak és ne viselkedjünk kicsinyesen. Persze lesznek olyanok, akik reklamálni fognak jogosan vagy jogtalanul, de ezekkel nem érdemes időt pocsékolni, csak időt vesz el, ha belekezdünk egy értelmetlen vitába.

A másik nagyon fontos dolog pedig az, hogy áldozzunk az ügyfélszolgálatra. Az ügyfélszolgálat a lelke az értékesítésnek. Akik ezen a területen dolgoznak, ismerjék a terméket részletesen és tudjanak válaszolni a legtöbb felmerülő kérdésre.

Fontos az, hogy muszáj külön kezelni azt, aki a webáruház „jövőjét kutatja” és azt, aki a webáruház operatív feladataival foglalkozik (rendeléseket veszi fel, új cikkeket visz fel stb.). Kell külön egy ügyvezető, aki előre gondolkodik, hogy mi lesz fél év – 1 év múlva, mert ezeket már most ki kell dolgozni és az operatív csoportnak erre nem lesz ideje.

További fontos tényező az árpolitika. Nálunk mindent megelőző szempont és cél, hogy a vásárló minőségi növényt kapjon és biztonságban érkezzen meg a rendelése. Nem az az elsődleges, hogy gyorsan kiszállítsuk a terméket vagy, hogy minél olcsóbban adjunk mindent. Nincs nálunk árakció sem, inkább ajándékot adunk a vásárláshoz.

Van-e olyan a dolog a webáruházaddal kapcsolatban, amit most már másképp csinálnál, de korábban még jónak gondoltad? Ha igen, mi az?

Ha csak a pénzszerzés lenne a cél, akkor igen, valószínűleg lenne olyan, amit másképp csinálnék. Például csak a töredékét tartanám az áruknak, de mivel nem a pénz miatt csinálom, így nem csinálnék semmit sem máshogy.

A webáruház keresőoptimalizálása

Ha a Google Analytics-ben nézzük meg a csatornákat, láthatjuk, hogy az organikus forgalom aránya még a SimilaWeb által mértnél is nagyobb.

Csatornák

Az is látszik, hogy 3 évvel ezelőtt még “csak” 62,2% volt ez az arány, tehát az organikus forgalomban erősödött leginkább a webáruház.

Mielőtt a részletesebb eredményekbe belemennénk, lássuk az interjú keresőoptimalizálásra vonatkozó részét:

Milyen csomagra fizettél elő?

Kezdésként az induló SEO csomagra fizettem elő, most pedig a havidíjas szolgáltatás fut. Kell a sikerhez a ShopRenter munkája is, de úgy gondolom nagyon sok múlik a tartalomépítésen is, amire mi nagyon odafigyelünk.

Saját tartalom gyártása nélkül nincs eredmény. A termékek leírásának elkészítése, oktató videók, cikkek írása nem adható ki szerintem másoknak, mert te tudod a legjobban azt, hogy miért különleges az, amit csinálsz.

A csomag indulása után mikor kezdtek érkezni az első organikus látogatók?

Ezt így nem tudom sajnos megmondani, de az indulás óta minden évben megdupláztuk a rendelésszámot és az éves bevételeket, illetve a rendelések átlagos értéke is folyamatosan nő.

Azt nem tudom megmondani, hogy ebben mekkora szerepe van a ShopRenternek és mekkora nekünk, az biztos, hogy ha megvan a megrendelés, ott még nem ér véget a folyamat. Nagy feladat a kézbesítés és az ügyfélszolgálat. Ezeknek mindig szinkronban kell lenniük.

Mennyire voltál megelégedve a segítséggel?

A projekt menedzserünk munkájával nagyon meg vagyok elégedve, többször is mondtam már nektek, hogy adjatok neki fizetésemelést. Az egyedi designál volt egy kis csavar, de végül az eredmény jó lett.

A ShopRenter sem tökéletes, de azt látom, hogy úgy, mint Mi, Ti is együtt nőttök fel ezzel a történettel, együtt fejlődtök velünk. Sokan csodát várnak a ShopRenter-től és mikor végighallgatnak egy HIW-et (megj.: Hogyan Indístunk Webáruházat szeminárimum), azt várják, hogy rögtön jön majd a pénz.

Nagyon jó rendszer az már biztos, de csodákra egymagában nem képes, a sikerhez mindenki munkája kell. Az ügyfélszolgálat is jól látja el a feladatait, ha ennél jobb lenne, az már baj lenne, mert akkor az azt jelenti, hogy nincs dolgotok és túlságosan ráértek. Látszik, hogy le vagytok terhelve és néha nem megy minden elsőre, de ki az, akinél ez így van?

Alapvetően meg vagyok veletek elégedve és még csak fel sem merült bennem soha, hogy ott hagyjalak benneteket.

Mennyire kaptál szakszerű válaszokat?

Mindig szakszerű válaszokat kaptam, vagy ha valamit esetleg a projekt menedzserünk nem tudott, akkor utánanézett. Vele mindig az volt az érzésem, hogy tudja miről beszél. Nem az volt, hogy aznap felhívott vagy 50 céget és fogalma nem volt arról, hogy kivel mit egyeztetett.

Mindig tudta, hogy hol hagytuk abba a beszélgetést, még akkor is, ha ez már 2 hónapja történt. Mindig átbeszéljük a részleteket és felkészülten érkezik a konzultációinkra. A válaszaiból tudom, hogy tudja mit beszéltünk meg, mi a stratégiánk és ehhez is tartja magát. Ez pedig jó érzés.

Mit tapasztaltál a folyamat befejezése után?

Egyértelmű volt, hogy folytatjuk tovább a munkát, mivel az adatokból be tudtátok nekem bizonyítani, hogy ez nagyon megérte nekünk és ennél több nekem nem kellett.

Mennyi energiát fordítasz a helyezések megtartására és milyen eredménnyel?

Erre tettem fel az életemet. Ez fontosabb nekem, mint a nők vagy egy jó bor. A hideg futkos a hátamon, ha valahol visszacsúszok és rögtön írok nektek. Szinte rabja lettem a helyezéseknek és ha valahol lecsúszunk, akkor remegve ülök a gép elé, hogy egyeztetni tudjak veletek.

Mivel a longtail kulcsszavakra építünk, így ez esetünkben nagyon fontos. Tudatosan építjük ezeket a tartalmakat.

Például a fenyőfákkal a karácsonyi szezonra már elkezdünk készülni előtte fél – 1 évvel a tartalomépítéssel. Minden hónapban egy kicsit foglalkoztunk vele, hogy mire indul a szezon, már legyen eredménye a munkánknak.

Eredmények

A webáruház keresőoptimalizálása 2015 márciusában kezdődött, amikor is Induló SEO csomagunk keretében megkezdődött a kulcsszó kutatás.

Első körben nézzük meg, hogy ilyen eredményekhez járult hozzá az induló csomag.

Mint ahogy az az interjúban is elhangzik, a szolgáltatást nagyban megtámogatták a tudatos tartalommarketingjükkel, így egymást erősítve születtek meg az itt ismeretett eredmények.

Mivel a szolgáltatás az ünnepi szezon előtt fejeződött be, így az ezt követő időszak számait hasonlítjuk össze az előző évi ugyanezen időszak számaival, ezzel kiszűrve a szezonalitás hatását.

Egyedi oldalmegtekintések

Láthatjuk, hogy több mint 3,5 szeresére nőtt az egyedi oldalmegtekintések száma, az új látogatók közel ugyanennyi növekedésének köszönhetően (lenti ábra).

Új felhasználók, Tranzakciók, Bevétel

De ami még ennél is fontosabb, hogy ezek az organikus forgalomból származó látogatók több mint 4-szer annyi vásárlást bonyolítottak le, mint egy évvel korábban. Ennek köszönhetően pedig több mint 6,5-szeresére (561%-kal) nőtt a webáruház bevétele az orgaikus forgalomból.

Ezek után nem csoda, hogy 2016 márciusában – látva, hogy az Induló Csomag is hozzájárult az eredményekhez –  úgy döntöttek, előfizetnek a havi díjas szolgáltatásunkra, amely azóta is fut.

A következő két ábrán összehasonlítjuk a 2017-es évet a 2016-os esztendővel, hogy lássuk miképpen alakult organikus forgalom ezekben az években.

Egyedi oldalmegtekintések

Az egyedi oldalmegtekintések 61%-kal, míg az új látogatók száma 89%-kal nőtt, ami azt jelentette, hogy csak az organikus forgalomból tavaly több mint fél millió új látogatója volt a MegyeriSzabolcsKereszete.hu-nak, ez pedig a bevételeken és a tranzakciók számán is megmutatkozott, amelyek körülbelül 85%-kal nőttek egy év alatt.

Új felhasználók, Tranzakciók, Bevétel

Láthatjuk, hogy mind az induló, mind a havi díjas szolgáltatásunk során végzett keresőoptimalizálás során a webáruházban kiugró teljesítmény növekedést tapasztalunk, de talán a különbséget akkor tudjuk a legjobban érzékeltetni, ha a legutóbbi időszakot vetjük össze a 3 évvel ezelőtti adatokkal, amikor még csak a tartalom marketing támogatta az oldalt.

Ebből világosan látszik, hogyan változtak meg 3 év alatt az organikus forgalomból származó eredmények.

Egyedi oldalmegtekintések

Az elmúlt fél évben több mint 1 millió egyedi oldalmegtekintése volt az oldalnak, miközben 3 évvel ezelőtt még “csak” 100 ezer. Az új látogatók száma több mint 10-szeresére nőtt, mint ahogy a vásárlások száma is.

Ez pedig egy 1644%-os növekedést eredményezett az organikus forgalomból származó bevételek terén.

Új felhasználók, Tranzakciók, Bevétel

ShopRenteres webáruháza van és szeretné, ha több minőségi látogató érkezne a boltjába? Nézze meg SEO csomagjainkat, és növelje meg a forgalmát segítségünkkel!