Webshop üzemeltetés

Hogyan üzemeltess egy webáruházat napi 8 óra munka mellett?

7 perc olvasási idő

„Nincs időm rá.” A mondat, amit sokszor hallhatsz olyan emberektől, akik ugyan szeretnének webáruházat nyitni, de nem szívesen hagynák ott emiatt az állásukat.

Egyrészt senki se szeretné a biztost a bizonytalanra cserélni, másrészt aki dolgozott már valaha teljes munkaidőben, sejtheti, hogy nem lehet egyszerű mellette pluszban egy webáruházat is üzemeltetni.

A fő nehézséget valóban az időhiány okozza, hiszen az utazással, túlórákkal együtt a fő foglalkozással eltöltött idő akár napi 12-14 óra is lehet, ugyanakkor mégis létezik rá megoldás, hogy sikeresen elindíts és üzemeltess egy webáruházat mellékállásban is.

Cikkünkben olyan gyakorlati tanácsokat gyűjtöttünk össze, amelyek segítségedre lehetnek egy webshop üzemeltetése során.

Felmerülő akadályok

Amikor webáruház nyitásban gondolkodsz, először azt kell eldöntened, hogy milyen termékeket szeretnél értékesíteni. Általában a teljes munkaidőben dolgozó emberek ilyenkor valami „könnyűvel” szeretnének kezdeni, például ami kevés kötelezettségvállalással jár, könnyű beszerezni vagy legyártani, kevesebb odafigyeléssel is eladható.

Kecsegtetően hangzik egy jövedelmező, ugyanakkor kevesebb ráfordított energiát és időt igénybe vevő webáruház, ám ha olyan terméket szeretnél értékesíteni, amelyben hiszel vagy egyszerűen a szenvedélyedet jelenti, bátran fogj hozzá, és ne a „könnyebbik” utat válaszd.

A másik kihívás, amellyel másodállásban vállalkozóként gyakran szembesülsz majd, hogy nem könnyű dolog elegendő időt és energiát fordítani a webáruházad üzemeltetésére. Ha sikeressé szeretnéd tenni boltodat, az időbeosztásod mindenképpen alapos átgondolást és tervezést igényel majd.

Ha ezzel az akadállyal sikerül megküzdened, máris megalapoztad az első lépéseket a webáruházad létrehozásában.

Miért kivitelezhető?

Az első dolog, amellyel fontos tisztában lenned, hogy egy webáruház mellékfoglalkozásként való üzemeltetése időigényes folyamat, hiszen lassabban fog növekedni, mintha teljes munkaidőben ezen dolgoznál. Ugyanakkor a szabadidőd egy részét felhasználhatod arra, hogy dolgozz az apró fogaskerekeken, így apránként növelheted az üzletedet.

Amennyiben megteheted, hogy a főállásból származó jövedelmed egy részét befektesd a webáruházadba, jelentős előnyhöz juthatsz azokkal szemben, akik otthagyják az állásukat, hogy elindítsanak egy webáruházat, és azokkal szemben is, akik munkahely hiányában próbálnak belekezdeni az e-kereskedelembe.

A legfőbb előny a teljes munkaidőben vállalkozóval szemben az lesz, hogy sokkal kevesebb kockázatot vállalsz, hiszen ha valami balul sülne el, továbbra is megélhetést biztosít a főállásod.

Ez különösen számít akkor, amikor családfenntartók vagyunk vagy más jelentős kötelezettségünk van.

Akiknek már sikerült

Mannaszappan

Varga-Darabos Andrea kezdetben otthoni használatra gyártotta a szappanokat, majd mikor a GYES után nem vették vissza a munkahelyére, elindította a Mannaszappan.hu-t. Az idén már 10 éves webáruházból milliárdos üzlet lett, és a külföldi értékesítéshez vezető utat is sikeresen kitaposta.

Gearup.hu

gearup.hu

A webáruházat teljes munkaidős állás mellett indítottam, így annak érdekében, hogy a mindennapi teendők ne nőjjenek a fejemre, szinte valamennyi folyamatot automatizáltam.

– mondta el Kovács Sándor, a webshop tulajdonosa.

Ha már beleuntál kicsit az alkalmazotti létbe, akkor sajátítsd el a vállalkozói léthez elengedhetetlen alap tudást, hogy Te is minél hamarabb belevághass saját vállalkozásodba!

Mire figyelj oda az üzemeltetésnél?

Fókuszálás

Ahogy azt korábban is említettük, egy webáruház felépítésénél fontos, hogy tudd, mi az a termék, amit értékesíteni szeretnél.

Sokan beleesnek abba a hibába, hogy egy tucat termékötletük van, amelyet már az induláskor meg is akarnak valósítani. Kezdetben érdemes egy terméket értékesítened, majd ahogyan növekszik a vállalkozás, szélesítheted a termékportfóliódat.

A második lényeges tényező a célközönség. Határozd meg, hogy pontosan ki a te célközönséged, kinek szól a te terméked. A mindenkinek sajnos nem jó válasz. ?

Fókuszálj egy réspiacra vagy egy termékre, amivel hiányt tölthetsz be a piacon!

Másik szemszögből megközelítve a fókuszálás úgy is értelmezhető, hogy találd meg, mi a számodra működőképes és azt tökéletesítsd. Ez lehet egy stratégia, egy közösségi platform, egy alkalmazás.

A mai világban már rengeteg plusz szolgáltatás és funkció segíti az e-kereskedőket az értékesítésben, de idő hiányában sajnos nem lehet mindegyiket kitapasztalni és megtanulni, így meg kell találni azokat az eszközöket, amelyek a leghatékonyabban hozzájárulnak a webáruházad növekedéséhez.

Például ha a célközönséged többségében az Instagramot használja, akkor ne a Facebookon próbáld meg őket megtalálni a hirdetéseiddel, és ez fordítva is igaz.

Dolgozz kicsiben, gondolkozz nagyban

A siker nem egyik napról a másikra fog beérni, így apránként érdemes dolgoznod a webáruházadon, mert az esetek többségében nem lesz lehetőséged rá, hogy egész nap foglalkozz vele, mint egy teljes munkaidős vállalkozó. Egy lassú, egyenletes és legfőképp folyamatos növekedés, mindössze ennyi kell a sikerhez.

A legegyszerűbb módja, ha részfeladatokra bontod a nagyobb feladatokat, valamint felállítasz egy fontossági sorrendet. Ütemezd be, hogy minden nap néhány órát szánsz a teendők elvégzésére, így kevésbé leszel akkora nyomás alatt, és nem egy éjszaka alatt próbálsz mindent felépíteni.

Rómát sem egy nap alatt építették.

– ahogy a szólásmondás tartja.

Tervezés

Egy webáruház menedzselése időigényes, komplex feladat, így nem árt, ha előre megtervezed a ráfordított időt.

Szerencsére erre remek megoldást nyújtanak az olyan feladatkezelő eszközök, amelyekben követheted, mire mennyi időt szánsz, milyen határidőid vannak, vezetheted a feladatokat, a célokat, és így tovább.

Trello

Az egyik legnépszerűbb feladatkezelő eszköz egyszerű és letisztult működésének köszönhetően.

Kanban jellegű elrendezésének köszönhetően különböző táblákat, azon belül pedig kártyákat hozhatsz létre, ezáltal csoportosíthatod az egymáshoz tartozó részfeladatokat és nyomon követheted az elvégzett munkát is.

Jira

A Jira Software használatával a különböző projektjeid tervezése, ütemezése és a munkafolyamatok nyomon követése is egyszerűen megoldott, leginkább abban az esetben ajánlott ezt az eszközt használnod, ha már csapatban fogsz dolgozni.

Asana

Elérhető vállalkozásoknak és magánszemélyeknek is. Ez egy SaaS eszköz (software as a service), de mobilra is letölthető a Trellohoz hasonlóan, így bárhol is tartózkodsz, könnyen hozzáférhetsz.

Feladatokat tudsz benne menedzselni, mérni, hozzárendelni.

Nagy előnye, hogy kommunikálni is lehet benne, ezért könnyen együtt tudsz működni egy másik személlyel – akár a világ másik felén is.

Bármelyik szolgáltatást is választod, nagymértékben hozzájárul majd a webáruházad hatékony menedzseléséhez és átláthatóbbá válnak azok a feladatok, amelyeket napi szinten el kell végezned, ez különösen nagy segítség lesz számodra az indulás időszakában.

Időtakarékos megoldások

Léteznek olyan megoldások, amelyekkel szintén időt spórolhatsz meg, ezáltal fókuszálhatsz az egyéb feladatokra.

Vegyünk egy példát: tegyük fel, hogy minden héten 30 percet töltesz el azzal, hogy leellenőrizd és megválaszold a vásárlók által küldött e-maileket. Ez rendkívül időrablóvá válhat, ha a webshop növekedésnek indul, és egyre több és több vásárlód lesz.

Megoldásaként a 30 percet lefaraghatod akár 15 percre is, ha egyszer szánsz rá pár órát és összegyűjtöd a kérdésekre a válaszokat egy GY.I.K. menüpontban.

Ezzel hatékonyabban megválaszolhatod a vásárlók által felmerült kérdéseket, akár a szállítással, termékkel, árazással, stb. kapcsolatban, így nemcsak a vásárlói elégedettséget tudod növelni, de ez számodra is megtérül idő formájában.

Az ilyen apró trükkök mellett még számos (ráadásul ingyenes) eszköz áll a rendelkezésedre, amelyek segíthetnek az időtakarékosságban és a hatékonyság fokozásában.

Priorizálás

Amellett, hogy el kell fogadnod, az eddigi meglévő szabadidődet szoros időbeosztás fogja övezni, a hatékonyságon az is sokat lendíthet, ha megtanulod priorizálni a feladatokat.

Vegyünk egy egyszerű példát: sokan napokat töltenek el azzal, hogy kitalálják a webáruházuk nevét, és sokkal kevesebb időt és energiát szentelnek például a termékleírásra vagy egyéb tartalom készítésére.

Ezzel természetesen nem azt szeretnénk sugallni, hogy a webshop nevének kitalálása vagy éppenséggel a logó megtervezése nem fontos üzleti szempontból, de érdemes mérlegelned, hogy mely tevékenységeknek mérhető az eredménye és visz közelebb a célodhoz.

Kiszervezés

Mennyire értékes az idő számodra? Ha értékesebb, mint annak költsége, hogy kiszervezz egy folyamatot, akkor erősen fontolóra kell venned ennek a lehetőségét.

Korábban nagy előnyként említettük már, hogy amennyiben megteheted, a főállásodban megkeresett jövedelem egy részét befektetheted a webáruházadba.

Ha bármelyik értékesítési folyamatot, legyen az a csomagolás, kiszállítás, számlázás vagy éppen a marketing területe, kiszervezed egy külsős szolgáltatónak, máris értékes időt takarítottál meg, így a webáruházad bevételének növelésére fókuszálhatsz.

A Shoprenter egyik hatalmas előnye, hogy a rendszerbe telepített alkalmazások  segítségével automatizálhatók és leegyszerűsíthetők a menedzselési folyamatok.

Összegezve, gondold át, hogy melyek azok a teendők, amelyeket saját magad szeretnél elvégezni, és mi az, amit érdemes kiszervezni, hogy gördülékenyebben és hatékonyabban működjenek az értékesítési folyamataid.

Automatizáld a folyamatokat

Ahogy az imént említettük, az automatizálás nagyban hozzájárul a webáruházad hatékonyabb menedzseléséhez, ezáltal is megkönnyítve a mindennapokat.

A közösségi média az egyik olyan terület, amelyet a legtöbb webáruház tulajdonos automatizál. Ezen a területen is különböző szoftverek állnak a rendelkezésedre, például a Sprout Social vagy a Hootsuite segítségével előre beidőzítheted a posztjaidat a különböző közösségi platformokon.

Az automatizálás igazán hatékonyan tud működni az e-mail marketingben is.

Érdemes egy e-mail sorozatot létrehoznod és beállítanod, amely automatikusan elindul, miután a látogató feliratkozott az e-mail listádra. Ezáltal nem szükséges manuálisan küldened neki hírlevelet, hanem előre beidőzítheted, hogy mikor milyen tartalmat kapjon meg.

Az email marketing eszközök piaca ma már nagyon telített, és rengeteg remek megoldást lehet találni az interneten. A magyar piacon népszerű a Mailchimp és az Active Campaign rendszere.

Összességében érdemes minél több munkafolyamatot automatizálnod a webhopban, így két legyet üthetsz egy csapásra.

Egyrészt a felszabaduló időt csak az üzletnek szentelheted, másrészt ezt a döntést az értékesítési eredményeid is meg fogják hálálni.

Zárszó

A fenti sorokat olvasva az lehet az érzésed, hogy ha mellékállásban indítasz el egy webáruházat,  akkor örök harcot vívsz majd az idő ellen. Sajnos ez a tény nem cáfolható, ám ha megfogadod ezeket a tanácsokat, sokkal könnyebben fogod venni ezt az akadályt.

Vállalkozni az egyik legnehezebb munka a világon, ráadásul, aki ezt mellékállásban csinálja, annak még kevesebb idő is áll a rendelkezésére.

A sikerhez vezető úton nagyon lényeges, hogy keményen dolgozzunk, motiváltak és szenvedélyesek maradjunk és naponta emlékeztessük magunkat, miért is csináljuk azt, amit csinálunk.

Ha igazán fontos számunkra webáruházunk, fogunk időt találni arra, hogy a munkahelyünk mellett foglalkozzunk vele és remélhetőleg olyan sikeressé váljon, hogy a későbbiekben akár főállásban is ezt a tevékenységet végezzük.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Shoprenter újdonságok, fejlesztések
Újdonságok: Megújult admin felület, Párizs design téma és új alkalmazások

Bejegyzésünkben összefoglaljuk az elmúlt időszakban véghez vitt fejlesztéseket és változtatásokat, amelyek a Shoprentert érintették. ...Elolvasom

Close