Bevételnövelés

10 tipp a karácsonyi bevételek növelésére

7 perc olvasási idő

A kereskedelemben a karácsony előtti ünnepi időszak kiemelt jelentőséggel bír. Egy e-kereskedő számára két szempontból is igen fontos ez az időszak. Egyrészt ilyenkor sokkal nagyobb a vásárlási hajlandóság az emberekben, és többet is költenek áruházunkban. Másrészt a statisztikák szerint ilyenkor különösen megugrik az Interneten érdeklődő, de végül offline vásárolók száma. Azaz még az online vásárlástól ódzkodó látogatók is információgyűjtés gyanánt körbenézegetnek az interneten, és e potenciális vásárlók megnyerésére is igen hatékony tud lenni az ünnepekre felkészített webáruházunk.

10 tipp a karácsonyi bevételek növelésére

Hogy igazán ki tudjuk használni az ünnepi vásárlási lázat, álljon itt most 10 tipp, amelyekkel webáruházunkból is ugyanolyan barátságos, hangulatos és persze vevőcsalogató bolt lehet, mint egy valódi üzlet. Persze az eredményekhez szükséges, hogy ne csak olvassuk, de csináljuk is!

1. Karácsonyi díszítés

A karácsonyi dekoráció növeli a látogatók vásárlási kedvét, felerősíti bennük a különleges alkalom érzését. Dekoráljuk ki webáruházunkat igényesen, de ne vigyük túlzásba. Nem kell nagy dolgokra gondolni, elég, ha egy-két fenyőfa ágat vagy díszgömböt belecsempészünk az áruházunk fejlécébe. Az áruház elsődleges feladata továbbra is, hogy egyszerűen és tisztán bemutassa a termékeinket és az árakat, ne rejtsük el a legkeresettebb termékeinket a Télapó szánja mögé.

Szép példa erre az Értéksziget tavaly karácsonyi díszítése:

Értéksziget karácsonyi dekoráció

2. Slágertermékek előre

Egy webáruház nagy előnye a korlátlan polckapacitás, hátránya viszont, hogy elég kicsi a kirakat. Épp ezért a főoldalra (a kirakatba) célszerű a várhatóan legnagyobb népszerűségnek örvendő termékeket kirakni, hogy minél nagyobb valószínűséggel marasztaljuk oldalunkon a látogatókat. Ne kényszerítsük rá a vásárlóinkat, hogy több tucat oldalon keresztül rágják át magukat, mire megtalálják azt az épp divatos árut, amit ők is szeretnének megvenni.

Látogatóink gyors és kényelmes kiszolgálást szeretnének, és ha nem tudjuk ezt megadni, csak néhány kattintásra van a következő bolt!

3. Karácsonyi ajánlatok

Az első és legfontosabb szempont az ünnepek előtt, hogy a webáruházban lehetőségeinkhez mérten segítenünk kell azt, hogy a látogatók minél könnyebben “elintézhessék” az ajándékozást. Mivel az ajándékok vásárlása sokak számára inkább nyűg, mint öröm, ezért itt fontos a kényelem is.

Az ajándékok választását pedig úgy tehetjük egyszerűbbé, ha a célcsoportonkénti kategorizálással és termékajánlással, vagy valamilyen más ajándékozási tanácsadóval vagy keresővel vesszük le a látogató válláról a keresgélés terhét.

A BackCountry „Ajándék útmutatója” remek példa erre:

Backcountry ajándék útmutató

4. Használjuk ki az email marketingben rejlő lehetőségeket

Ha van egy nagy email listánk teli korábbi érdeklődővel vagy vásárlóval, a velük való a karácsonyi kommunikációt kezdjük el jó előre. Például a „Black Friday” kommunikációban figyelmeztessük a feliratkozókat, hogyha el akarják kerülni a sorban állást, akkor vegyék meg a karácsonyi ajándékokat már most az otthon melegéből.

Majd ahogy a napok közelednek, küldjünk személyre szabott emaileket ajánlatokkal, amelyekben felhívjuk a figyelmet arra is, hogy meddig rendelhetik meg a termékeket, hogy az még odaérjen karácsonyig.

A ParfümCenter karácsonyi ajánlatokat tartalmazó emailjében 3 helyen is felhívta a figyelmet a határidő közeledtére.

Parfumcenter karácsonyi ajánlatok

A levelekben adjunk tippeket látogatóinknak, hogyan miért érdemes a termékeinket megvásárolni. Küldjünk ki néhány ajándék ötletet régi vásárlóinknak. Válasszuk ki a legnépszerűbb termékeinket és csináljunk belőlük egy látványos listát. Fontos, hogy egyértelműen tüntessük fel az árakat, a becsült szállítási költségeket és időtartamot, valamint, hogy a webáruházon belül hol találhatják meg ezeket (célszerű minden terméket a hozzá mutató linkkel együtt elküldeni a hírlevélben). Érdemes két levelet is kiküldeni, egyet december 1. előtt, egy másikat december 17. előtt. Az email marketing erre való, használjuk ki!

5. Hassunk az érzelmekre

Sose volt és sose lesz nagyobb szerepe a vásárlási döntésekben az érzelmeknek, mint karácsonykor. Ilyenkor az emberek hajlamosak félredobni a logikát és racionalizmust, és megvenni bármit, ami szép és vonzó. Ezt úgy tudjuk legjobban kihasználni, ha „felturbózzuk” egy kicsit a termékek képeit, de legalábbis a főoldalon lévő termékekét. Ha le tudjuk őket egy fenyőfa alatt vagy egy faág mellett fotózni, már az is jó, de legjobb, ha teljes kis díszletet körítünk hozzájuk, díszdobozzal meg masnikkal. Ne feledjük: a látványnak mindig is fontos szerepe volt a vásárlásokban, de ilyenkor különösen nagy.

A webáruházunk termékkínálatát megújítani valószínűleg nem ez a megfelelő időpont, de fontos, hogy legalább a top karácsonyi termékeinknek “turbózzuk” fel a termékleírását is, hogy azok minél vágykeltőbbek és részletesebbek legyenek.

Egy hatékonyabb termékleírás, plusz pár minőségi fotó akár duplájára növelheti adott termékek értékesítését.

6. Kommunikáljuk hangsúlyosabban a szállítási információkat

Az ünnepi időszak legfontosabb kérdése: mikor és hogyan fogják megkapni a termékeket a vásárolók, ha most rendelnek?

Legyen egyértelmű, hogy meddig kell rendelniük, ha meg szeretnék kapni december 24. előtt a termékeket, vagy mikor és meddig lehet személyesen átvenni a termékeket.

„Még odaérünk” – fogalmaz találóan az eDigital tavalyi hírlevelében:

eDigital hírlevél

Ahogy közeledik a karácsony, úgy lesz egyre fontosabb a szállítási határidő kérdése.

Fontos, hogy legalább a főoldalakon bemutatott termékek legyenek mindig azonnal szállíthatóak. A szállítási időtartamot, szállítási díjat és a kedvezményeket mindig egyértelműen tüntessük fel.

Alkalmazottaink is minden esetben tartsák magukat a weboldalon leírtakhoz, ne okozzunk csalódást se törzsvásárlóinknak, se az újaknak.
Ha bármilyen váratlan probléma lép fel, igyekezzünk minél hamarabb értesíteni vásárlókat, akik értékelni fogják, hogy időben megkapták a rossz hírt, így megtehetik a szükséges lépéseket még az ünnepek előtt.

A szállítási határidők kommunikálása nemcsak egy plusz teendő a számunkra, de egy lehetőség is. Kevés jobb alkalmat lehet találni arra, hogy a látogatóinkban felkeltsük a sürgősség érzetét, méghozzá anélkül, hogy bármilyen kifinomult taktikát, vagy technikai újítást vezetnénk be.

Gondoljuk ki előre a szállítási időket, majd értesítsük a feliratkozókat egy emailben a határidőkről. Majd ezután akár minden email aljába beletehetjük ezeket az információkat – ahogy tette ezt a The Body Shop webáruház is tavaly minden karácsonyi hírlevelében:

TheBodyShop karácsonyi hírlevél

December 24-i hírlevelében már a személyes átvételre buzdít, és a korábbi piros felhívás helyén a következő vicces felhívás található: „Pszt: A Télapó szánja már elhagyta a raktárunkat!”

TheBodyShop ünnepi hírlevél

7. Növeljük az árakat, csináljunk csomagokat

A karácsonyi vásárláskor az embereket elsősorban nem az ár érdekli. Sőt gyakran nem is szeretik az olcsó termékeket, mert ugye „ilyen olcsó dolgot nem adhatok ajándékba”. Célszerű ezért speciális csomagokat létrehozni, amelyek esetleg több népszerű termékből állnak, vagy egy-két termék kiegészítve olyan apróságokkal, mint díszdoboz, ajándék pohár vagy akár egy plüss mikulás.

Ajánlott e csomagokra magasabb árakat érvényesíteni, mint az összetevők összege, hiszen az emberek úgyis a csomag különlegességét, ajándék-tartalmát veszik majd meg, és nem az összetevőket külön-külön.

8. Kínáljunk ünnepi szolgáltatásokat

Az ünnepek közeledtével az emberek nem csak vásárlás terén rugalmasabbak, de rendkívül fogékonyak a plusz szolgáltatásokra. Célszerű ilyenkor inkább magasabb árakon árulni a termékeket, és ingyenes házhozszállítást kínálni, mint olcsó termékek mellé borsos házhozszállítási díjakat felszámolni.

Az ajándékot kereső vásárlók nagyra értékelik az olyan lehetőségeket, mint az ajándékcsomagolás vagy a személyes üzenettel felruházható üdvözlőkártyák. Ezzel időt és pénzt spórolunk nekik.
Hirdessük ezt a lehetőséget a termékoldalon és a kosárban/pénztárban. Ez nemcsak megdobhatja a bevételeinket, de még egy plusz okot is adunk arra, hogy nálunk vásároljanak.

Alternatív megoldásként kínálhatunk ingyenes díszcsomagolást egy bizonyos értékhatár fölötti vásárlás esetén, amely az átlagos vásárlási értéket fogja megnövelni.

Egy példa a Selfridges.com áruháztól: a szállítási lehetőségek kiválasztásánál kérhetünk ajándékcsomagolást, amelyhez üzenetet is csatolhatunk.

Selfridges ajándékcsomagolás opció

9. Hatékonyabb vevőszolgálat

Mindenki tudja, hogy milyen fontos a vásárlókat egyértelműen tájékoztatni, hogy hol és milyen módon érhetnek el bennünket (vagy vevőszolgálatunkat), de még fontosabb az ünnepi szezon idején. Helyezzük el az oldal jól látható részeire az ügyfélszolgálat telefonszámát és e-mail címét, és tüntessük fel pontosan az ügyfélfogadási időket is. Az alkalmazottainkat pedig ösztönözzük a minél gyorsabb és hatékonyabb reagálásra, ugyanis karácsony közeledtével egyre türelmetlenebbek a vásárlók.

Ráadásul ilyenkor annak is nagyobb az esélye, hogy a vásárlóknak lesznek kérdéseik a rendelésükkel kapcsolatban. Például lehet, le szeretnék ellenőrizni, hogy egy termék megfelel-e egy családtagjuk számára, vagy meg szeretnének bizonyosodni a kiszállítás pontos dátumáról, vagy a honlapunkon van valami, ami zavarja őket.

Ezért is fontos, hogy az ügyfélszolgálatunk elérhetőségeit az eddigieknél jobban tegyük ki az „ablakba”. Ez nemcsak azoknak lesz előnyős, akik élni szeretnének a lehetőséggel, de a többi vásárlónak is megnöveli a bizalmát irányunkba, ha látják, hogy az ügyfélszolgálatunk könnyen elérhető abban az esetben, ha szükségük volna rá most vagy majd a vásárlás után.

Mivel az ügyfélszolgálatunk rengeteg megkeresést kaphat ebben az időszakban. Ezért érdemes lehet elgondolkoznunk azon, hogy ha nekünk nincs is élő támogatásunk az év nagy részében, erre az időszakra kivételt teszünk, és élő chat-es szolgáltatással támogatjuk meg a webáruházunkat.

10. Reklám, reklám, reklám

Mivel a vásárlók ilyenkor a legfogékonyabbak a pénzköltésre, célszerű nekünk is ilyenkor reklámozni a legintenzívebben. Ha korlátozottak anyagi lehetőségeink, akkor inkább hirdessünk aktívabban ilyenkor, és tartsuk alacsonyabban a marketing kiadásokat a holtszezonban.
Fontos, hogy minden egyes poszteren, rádiós és tévés reklámban, minden egyes internetes ablakban megemlítsük webáruházának címét, sőt lehetőleg a fizikai boltunkba betérő vásárlóknak is mondjuk el, milyen újdonságokat találhatnak az oldalunkon.

A reklámozási lehetőségek száma már-már a végtelenhez közelít, és csak a pénztárcánk szabhat neki határt.

A dinamikus remarketing segítségével csökkenthetjük a magas kosárelhagyás hatását, emlékeztetve a felhasználókat a webáruházunkban korábban nézett termékekre, amelyeket lehet még mindig meg szeretnének vásárolni.

A karácsonyi vásárlók sok termékkel kapcsolatos keresést indítanak az ünnepi szezonban. Ez eggyel több ok arra, hogy kipróbáljuk a Google AdWords-öt. Ha van elég költségkeretünk, ne álljunk meg az AdWords-nél, próbáljunk ki olyan platformokat, mint például a Facebook hirdetések.

+1. Gondoljunk a másodlagos konverzióra is

Nagyon sokan lesznek olyanok, akik csak betérnek a webáruházunkba az utolsó negyedévben, de végül nem nálunk vásárolnak, de ettől még róluk sem kell végleg lemondanunk.

Másodlagos célként tűzzük ki, hogy megpróbáljuk a látogatók email címét megszerezni, hogy később még kommunikálhassunk feléjük.

Ha ez sem sikerül, még mindig beállíthatunk Adwords és Facebook remarketing listákat, amelyekbe folyamatosan gyűlnek az oldalunkra látogatók, így nekik az ünnepek után is hirdethetünk.

 

 

Aki nem készíti fel webáruházát az ünnepekre, komoly bevételektől eshet el. Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy az ünnepi szezonnal nem akkor érdemes elkezdeni foglalkozni, amikor az már a nyakunkon van, és tapasztaljuk a megnövekedett látogatottságot, érdeklődést. Helyette érdemes már most elkezdeni az előkészületeket, megtervezni, hogy pontosan mit és hogyan igyekszünk majd a kampány időszakban csinálni.

Építsünk fel egy pontos ütemtervet, mérföldkövekkel, tennivalókkal és felelősökkel! Rengeteg lehetőség és eszköz létezik, amelyekkel a megnövekedett érdeklődést hatékonyabban tudjuk lefölözni.

Reméljük, hogy a fenti tippek segítenek majd kihozni a maximumot az ünnepi szezonból, hogy egy jóval sikeresebb karácsonyt ünnepelhessen.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
2016. szeptember Hónap Webáruháza: BrightWhite.hu

Minden hónapban odaítéljük a Hónap Webáruháza címet egy, a ShopRenter rendszerét használó webáruháznak. A ...Elolvasom

Close