SEO

Ezekre a SEO hibákra figyeljen 2020-ban

6 perc olvasási idő seo-audit_banner

Itt a február és ezzel együtt hamarosan beköszönt a nagy kampány őrület a webáruházaknál. 

Mielőtt beindulna az egész éves pörgés, érdemes egy kis időt eltöltenünk az áruházunk elemzésével és rendbetételével, hogy a vásárlóinkat egy megfelelően felkészített webshoppal várjuk. Ehhez természetesen elengedhetetlen egy SEO elemzés, hiszen a vásárlók nagy része a keresőkből fog érkezni és nem mindegy, hogy megtalálnak-e minket egyáltalán, és ha meg is találnak, hogyan látnak bennünket a Google oldalain.

Segítségképp a következőkben végigveszünk néhány olyan keresőoptimalizálási sarokpontot, amit például a ShopRenter SEO auditja során mi is meg szoktunk vizsgálni és amit Ön is át tud nézni az áruházában.

1. Ellenőrizzük az indexelhetőséget

Hiába állítunk be mindent megfelelően a webáruházunkban, ha azt a Google nem látja. Érdemes tehát ezen a részen kezdenünk az ellenőrzést.

Nézzük meg a beállításoknál, hogy engedélyeztük-e az oldalunk feltérképezését a keresőrobotoknak. Ha az oldalaink index/follow taggel vannak ellátva, akkor már jó az irány. 

Ezt ShopRenteres áruházaknál a SEO és analitika beállítások fülön tudjuk megnézni. Ha a Globális meta tag index/follow-ra van állítva, akkor minden rendben van.

Globális meta algoritmus beállítások a ShopRenterben

Ha már itt tartunk, nézzük át újra azokat az oldalakat, amelyeket valamiért direkt kitiltottunk az indexelésből. Gondoljuk át, hogy még mindig szükséges-e a kitiltás, vagy már esetleg szeretnénk, ha a Google rátalálna az oldalra. Egy véletlenül bennmaradt noindex/nofollow tag nagy galibát okozhat.

Ez általában olyankor szokott előfordulni, amikor például egy új kategóriát hozunk létre, és amíg nem készültünk el az összes termék feltöltésével, a kategória kialakításával, felszövegezésével, addig elrejtjük a keresők elől, aztán véletlenül úgy marad.

Ha az indexelhetőség rendben van, akkor küldjük be újra a webhelytérképeket a Search Console felületén, hogy az esetleges változtatásokat minél hamarabb észrevegye a Google.

Webhelytérképek beküldése a Search Console felületén

2. Ellenőrizzük az URL-eket is

Ha megtalálnak bennünket a keresőrobotok, az már fél siker. Azonban nem mindegy, hogy milyen úton jutnak el az aloldalainkra, sem az, hogy a látogatók mit látnak, ha az URL mezőre téved a szemük, ezért ellenőrizzük az URL-jeinket is.

Ne legyenek túl hosszúak, mert a felhasználókban akár bizalmatlanságot is kelthet egy átláthatatlan URL. Az URL-ekben javasolt alulvonás helyett kötőjelet használni, mivel ez a megjelenés könnyebben olvasható és megjegyezhető a felhasználóknak. A keresőrobotok mindkettőt megfelelően tudják olvasni, de a felhasználói szempontok miatt a Google is inkább a kötőjel használatát javasolja. 

Fontos, hogy minden URL változtatás esetén 301-el irányítsuk át a régi URL-t az újra. Ez a ShopRenter esetében automatikusan megoldott és ellenőrizhető is a Beállítások> 301 átirányítás menüpontban.

3. Meták, meták és meták

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy mennyire fontosak a metaadatok egy áruház megítélésében, ezért mindenképp vizsgáljuk át a meta beállításainkat is.

Ez az egyik legfontosabb rangsorolási faktor, a Google nagy figyelmet fordít a megfelelő metáknak. Nem mellesleg így jelenünk meg a keresési oldalakon is, így létfontosságú, hogy jól legyenek beállítva.

A Title-öknél figyeljünk rá, hogy egy maximum 70 karakteres, az oldal tartalmát leíró, kattintásra ösztönző címet írjunk. A 70 karakter fölötti szöveget már nem jeleníti meg a kereső, így úgy kell megírnunk, hogy minden lényegi információ beleférjen ennyibe. Belekerülhet természetesen még a webáruház neve vagy a brand név is, de ezt már nem létszükség, hogy kiírja a kereső.

A meta leírások hasonlóan fontosak, kiemelt figyelmet igényelnek. Maximum 160 karakterben, kattintásra ösztönző, kulcsszavakkal megfelelően tűzdelt marketing szöveg írása javasolt ide, mert a keresők a találati oldalakon ezt a leírást használják, ha nem találnak az adott aloldal tartalmában más, relevánsabb szöveget.

Kerüljük a kulcsszó felsorolást, mert az a találati lista manipulálásának minősülhet és negatívan befolyásolhatja az oldalunk megítélését.

A meta description minden aloldalon legyen egyedi, az adott aloldalra vonatkozó. Egy nagyobb webáruház esetén nehéz lehet minden terméknek egyedi meta leírást csinálni, főleg, ha egy-egy termék csak egy-két tulajdonságban, pl. színben vagy méretben tér el. 

Ilyenkor azt javasoljuk, hogy a kategória oldalakra mindenképp külön-külön írjuk meg a metákat, termékeknél pedig használjunk algoritmust a description-ök létrehozására. Ezt ShopRenterben a Beállítások> SEO & analitika beállítások> Meta beállítások fülön legörgetve tudjuk beállítani.

Meta algoritmus beállítások a ShopRenterben

4. Állítsuk be a megfelelő heading szerkezetet

Nézzük át a szövegeink heading szerkezetét. A címsorokra a Google egyfajta tartalomjegyzékként tekint, így az összes hosszabb szövegünknek, legyen az blogbejegyzés vagy termékleírás, érdemes a megfelelő heading-eket beállítani.

A H1 tag-nek a legnagyobb a jelentősége. H1 tag-ből csak egyet adjunk meg az aloldalakon, ezt használjuk az oldal címének megadására. Minden más fontos információt a fontosság sorrendjében H2, H3 stb. tag-gel lássunk el.

ShopRenterben (a Los Angeles sablontól kezdve) H1 tag-ben jelenik meg minden aloldal címe, azaz kategória oldalakon a kategória neve, míg termékoldalon a termék neve. 

Blogbejegyzéseknél a bejegyzés címe kapja a H1 tag-et. A többi tag-et a szöveges tartalmaknál a WYSIWYG szerkesztőkben a ‘Fejléc 1’, Fejléc 2’, ‘Fejléc 3’ stb. tag-ekkel tudjuk megadni.

Címsorok beállítása a ShopRenterben

5. Ellenőrizzük a képeinket

Egy oldal betöltődését nagyban nehezítheti, ha hatalmas képeket töltünk fel az oldalra, amellyel csökken az oldal sebessége.

Az oldalbetöltődési sebesség nem csak rangsorolási faktor, hanem a felhasználók számára is vízválasztó, hogy maradnak-e az oldalon. A képek tömörítésével rengeteg helyet “szabadíthatunk fel”, amivel csökken a betöltődési idő és nő a felhasználói élmény.

És ha már képek; ellenőrizzük az alt tag-eket és a fájlneveket. Az alt tag-ek akkor jelennek meg, amikor a felhasználó egy kép fölé viszi az egeret vagy, ha a kép valamiért nem töltődik be. Mivel a keresőrobotok nem tudják a képeket “elolvasni”, így csak a képek elnevezésére és az alt tag-ekre hagyatkoznak.

A képeink alt tag-jei lehetnek hosszabb szövegek is, akár egy egész mondat. Pontosan írják le, hogy mi van a képen és tegyünk bele kulcsszavakat is. A jól kitöltött alt tag-gel sokkal jobban szerepelhetünk nem csak a szimpla találati oldalakon, hanem a képkeresési találatok között is.

Az alt tag-ek mellett viszont figyelnünk kell a képeink elnevezésére is.

Fontos, hogy értelmezhető legyen a képek neve. Lehet, hogy mi jobban be tudjuk azonosítani a képeinket például cikkszám alapján, azonban a Google erre nem képes, így érdemes úgymond értelmes címet adni a képnek.

Természetesen egy több ezer termékkel dolgozó webáruház esetében nem elvárható, hogy cikkszám nélkül töltsenek fel képeket, de a kevesebb termékkel foglalkozóknak egyszerűbb ezt a részt így megadni.

Figyeljünk arra, hogy ékezetek nélkül adjuk meg a kép címét és alulvonással vagy kötőjellel válasszuk el egymástól a szavakat. Lehetőleg a kép címe valóban azt írja le, hogy mi található rajta.

Fontos a képek alt tagjainak kitöltése

6. Keressük meg a 404-es hibákat

Ellenőrizzük a Search Console-ban az áruházunkban keletkezett 404-es oldalakat. Ezeket egyébként is érdemes folyamatosan figyelni és javítani.

Ha egyértelmű helyettesítő oldal áll rendelkezésünkre, akkor a 404-es hibát javíthatjuk egy 301 átirányítással. Ezeket a Beállítások > SEO & analitika beállítások > 301 átirányítások menüpontban tudjuk megadni és kezelni.

Ellenőrizzük a Search Console-ban az áruházunkban keletkezett 404-es oldalakat

7. Készítsünk 404-es oldalt

Ha valamilyen oknál fogva a látogatónk olyan oldalra téved, ami már nem létezik, vagy csak egyszerűen elrontja egy URL beírását, akkor 404-es oldalra jut. Ilyenkor sem érdemes “elengedni” és egy szimpla 404-es oldallal lezárni az ügyet.

A legjobb, ha egy olyan informatív 404-es oldalt hozunk létre, amellyel nem csak arról tájékoztatjuk az vásárlót, hogy rossz helyre tévedt, hanem arról is, hogy hol találja meg amit keres.

ShopRenterben a Tartalom> 404-es oldal menüpontban egyedi 404-es oldalt tudunk létrehozni. Itt akár csomagajánlatokat vagy kosárba rakás gombot is elhelyezhetünk. Érdemes egy informatív, szépen felépített oldalt létrehozni.

8. Ellenőrizzük a kategória leírásokat

A Google azokat az oldalakat tudja pontosan beazonosítani, ahol megfelelő mennyiségű, releváns szöveg található. 

Ellenőrizzük le a kategória oldalainkat, hogy mindegyiknél van-e kategória leírás, amely pontosan meghatározza, hogy a látogató mit talál az adott aloldalon.

Ezt a legjobb, ha az oldal tetején jelenítjük meg, de az egyedi HTML modulban akár az oldal aljára is tehetjük. SEO szolgáltatásunk keretében például először az oldal aljára írunk szöveget, majd később a SEO leírásba is írunk még plusz szöveget, hogy a Google pontosan el tudja dönteni mely keresőkifejezésekre releváns az adott aloldal.

Ezek a leírások legyenek minimum 600 karakteresek és használjuk megfelelően bennük a releváns kulcsszavainkat. Érdemes előbb egy kulcsszókutatást végeznünk, hogy jelenleg mely kulcsszavakra indexeli az adott oldalunkat a Google és ez alapján megfontolni, hogy mit írjunk a szövegbe.

+1. Élvezzük a látogatók hadát

Ha minden ponton végigmentünk és kijavítottuk a hibákat, akkor jó eséllyel javulnak majd a helyezéseink.

Természetesen a fentieken kívül még sok olyan faktor van, amiket érdemes átvizsgálni és a felmerülő hibákat kijavítani. Ehhez azonban már érdemes szakember segítségét igénybe venni, hiszen vannak olyan hibák, melyek felfedését nagyobb kutatómunka előzi meg. 

Ebben nyújt segítséget például SEO audit szolgáltatásunk is, melyben nemcsak áruházát vizsgáljuk át SEO szempontból, hanem készítünk egy körülbelül 180-250 releváns kifejezésből álló nyers listát, illetve ezt leszűkítve egy 25-30 kifejezésből álló linképítési tervet, ami segítségére lesz abban, hogy mely aloldalra milyen kifejezésekkel érdemes szöveges tartalmakat készítenie és láthatja, hogy a terv készítésének időpontjában milyen helyezéseket értél el a megjelölt kifejezésekre. 

Emellett egy 60 perces konzultáció keretében szakértő kollégánk segít értelmezni azokat a pontokat, amelyek esetleg nehézséget okoznak.

ShopRenteres áruházak esetében, pedig kollégánkkal megbeszélheti azt is, hogy pontosan mely menüpontokban lesz szükség majd javításokra vagy plusz beállításokra.

A szerzőről:

Pelle Szabolcs
SEO PM –  ShopRenter
Szabolcs korábban újságíróként, majd online marketingesként dolgozott, ahol elsajátította a tartalomgyártás praktikáit. Innen már egyenes út vezetett a keresőoptimalizáláshoz. Jelenleg is számos sikeres SEO projektet menedzsel a ShopRenternél.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
2020. Január Hónap Webáruháza: WaterMarkt.hu

Minden hónapban megválasztjuk a Hónap Webáruházát a ShopRenter rendszerét használó webshopok közül. A győztes ...Elolvasom

Close