Immár 12. alkalommal rendeztük meg a Nagy Webáruház Felmérést az e-kereskedelem helyzetéről a hazai webáruház tulajdonosok bevonásával.
A kutatás által évről évre törekszünk egy reális képet adni arról, hogy milyen irányba halad az e-kereskedelem fejlődése, illetve milyen változások történtek az előző évekhez képest, és ez idén sem volt másképp.
Magyarország legnagyobb e-kereskedelmi felmérésében 570 hazai webáruház vett részt, így az eredmények hűen tükrözik az iparág helyzetét, sokaknak nyújtva ezzel hasznos információkat.
A felmérésben többek között ezekre a kérdésekre kerestük a válaszokat:
- Hogyan változott a webáruházak forgalma 2018-ban?
- Mennyien rendelkeznek hagyományos (offline) üzlethelyiséggel a webáruház mellett?
- Mekkora a webáruházak átlagos konverziós rátája?
- Milyen szállítási és fizetési módokat preferálnak a webáruház tulajdonosok?
- Milyen marketing eszközt tartanak a leghatékonyabbnak és melyiket használják?
A kutatás legfontosabb eredményeit az alábbi infografikán tekintheti meg (nagyításhoz kattintsunk a képre):
A fenti kérdésekre adott válaszokból érdekes, értékes következtetéseket vonhatunk le a trendeket illetően. Nézzük sorban ezeket!
Hogyan változott a webáruházak forgalma 2018-ban?
A megkérdezett webáruházak 55%-a könyvelhetett el forgalomnövekedést az elmúlt évben, ezzel szemben mindössze 4%-uk számolt be csökkenésről, ami jól mutatja, hogy az iparág továbbra is lendületesen növekszik, így érdemes jelen lenni az online piactéren a kereskedőknek.
A megkérdezett webáruház tulajdonosok 47%-ának van offline üzlethelyisége. Ma már szinte köztudott, hogy a két csatorna szinergiában együttműködve támogatja egymást.
A bérelhető webáruház rendszerek népszerűsége növekszik többek között a költséghatékony működésük, a könnyű kezelhetőségük, folyamatos fejlődésük és magas funkcionalitásuk miatt, immár a webshopok 62%-át bérlős motor hajtja.
A webshopok 84%-a kizárólag itthon értékesít és csak 16% lépett terjeszkedett nemzetközi piacra is. Jól látszik, hogy a külföldi online értékesítés még egy kiaknázatlan terület, azonban egyre többen felismerik az ebben rejlő potenciált.
Az online kereskedelemben továbbra is a vásárlói élményen van nagy fókusz. Éppen ezért egyre több olyan megoldás születik, amely segíti a vásárlókat a választásban. Az ár továbbra is egy érzékeny tényező a vásárlás során, ezért az árösszehasonlító oldalaknak továbbra is fontos szerepük van a webáruházak életében. Az Árukereső.hu már majdnem teljes lefedettséget tud biztosítani, ezzel is segítve a vásárlókat a döntéshozatalban.
Mennyi az átlagos napi látogatottság, kosárérték?
Az átlagos napi látogatottság a megkérdezett webáruházak körében 1111 látogató.
Az egy vásárlásra jutó költés (kosárérték) azt mutatja meg, hogy átlagosan egy vásárlás alkalmával hány forintért vásárolnak a vevők. A tavalyi évben ez 21.273 Ft volt. Az átlagos kosárérték szerint az első 5 tevékenységi terület és a hozzájuk tartozó kosárérték a következő:
- Épületgépészet: 68.333 Ft
- Egészségügyi termékek: 51.930 Ft
- Számítástechnika: 33.211 Ft
- Építkezés, kert, barkács: 32.920 Ft
- Bútor, lakberendezés: 31.864 Ft
Mekkora a webáruházak átlagos konverziós rátája?
A webáruházak számára az egyik legfontosabb mutató a konverziós ráta, amely a vásárlók számának és a látogatók számának százalékos aránya. A tavalyi évben ez átlagosan 1,78% volt, íme az öt legjobban teljesítő terület:
- Szolgáltatás 3,3%,
- Webpláza 3,0%,
- Irodatechnika 2,7%,
- Könyv 2,3% és
- Holtversenyben az autó, motor és a mobiltelefon és tartozékai 2,2%
A területenkénti átlagos konverziós rátát és átlagos kosárértéket összeszorozva megkaphatjuk, hogy 100 látogató összesen mennyit költ az egyes területeken. Ez alapján a top 3 terület az épületgépészet, az egészségügyi termékek és a webpláza.
Milyen szállítási és fizetési módokat preferálnak a webáruház tulajdonosok?
A vásárlókat online vásárlásukkor többnyire az motiválja, hogy a megrendelt termékhez milyen módon és milyen gyorsan jutnak hozzá. Ebből következik, hogy egy webáruház szolgáltatásainak értékelésekor döntő szerepe van a felkínált fizetési és szállítási módoknak.
A trendeket tekintve a 3 leggyakoribb elérhető fizetési mód: utánvétes fizetés, banki átutalás, online bankkártyás fizetés.
Az utánvétes fizetési mód továbbra is töretlenül az első helyen áll. A legnagyobb arányban az online bankkártyás fizetés lehetősége növekedett az előző évekhez képest.
A házhozszállítás és a személyes átvétel a két leggyakrabban használt szállítási mód. A csomagpontok és csomagautomaták népszerűsége is növekszik.
A házhozszállítás lehetősége szinte az összes megkérdezett webáruháznál elérhető szolgáltatás. Az előző évhez képest a GLS csomagpontot és a csomagautomatában történő átvételt biztosító webáruházak száma növekedett jelentősen.
Amennyiben szívesen tudna meg többet arról, hogy milyen elérhető szállítási módok vannak Magyarországon, olvassa el blogcikkünket!
Milyen marketing eszközt tartanak a leghatékonyabbnak és melyiket használják?
A 3 leggyakrabban használt marketing eszköz: a SEO (keresőoptimalizálás), a Social Media és a Hírlevél.
A SEO-val, mint marketingeszközzel való elégedettség töretlenül tartja vezető pozícióját évek óta, eközben a közösségi média a legnépszerűbb marketingeszköz. A közösségi médiumokkal való elégedettség a népszerűségéhez képest alacsony. ennek okait abban kereshetjük, hogy ez a csatorna továbbra is elsősorban brandépítésre és érdeklődő szerzésre alkalmas.
A közösségi média használat terén a Facebook az egyeduralkodó, azonban az Instagram népszerűsége gyors ütemben növekszik. A Youtube népszerűsége is jelentősen növekedett az előző évhez képest.
A fenti trendeket figyelembe véve érdemes a mindennapi online marketingünket átgondolni, új perspektívába helyezni, hogy sikeresebbé tegyük webáruházunkat.
Összegezve elmondhatjuk, hogy a webáruházak forgalmának növekedése, a növekvő kosárérték, az egyre bővülő szállítási és fizetési módok mind arról tanúskodnak, hogy az e-kereskedelem továbbra is rohamosan fejlődik.
A 2019-es Nagy Webáruház Felmérés eredményei pedig jó támpontot adnak, trendeket mutatnak be az e-kereskedők számára és azoknak is, akik webáruház indításban gondolkoznak.
Amennyiben kíváncsi a kutatás további eredményeire, az alábbi linkre kattintva megigényelheti az anyagot:
A kutatásról:
A nem reprezentatív kutatást a Szinapszis Piackutató és Tanácsadó Kft. végezte a ShopRenter megbízásából 570 webáruház tulajdonos megkérdezésével online kérdőívvel 2019. június 11. és június 20. között.