[EREDMÉNYEK] Nagy Webáruház Felmérés 2019

[EREDMÉNYEK] Nagy Webáruház Felmérés 2019

Immár 12. alkalommal rendeztük meg a Nagy Webáruház Felmérést az e-kereskedelem helyzetéről a hazai webáruház tulajdonosok bevonásával.

A kutatás által évről évre törekszünk egy reális képet adni arról, hogy milyen irányba halad az e-kereskedelem fejlődése, illetve milyen változások történtek az előző évekhez képest, és ez idén sem volt másképp.

Magyarország legnagyobb e-kereskedelmi felmérésében 570 hazai webáruház vett részt, így az eredmények hűen tükrözik az iparág helyzetét, sokaknak nyújtva ezzel hasznos információkat.

A felmérésben többek között ezekre a kérdésekre kerestük a válaszokat:

  • Hogyan változott a webáruházak forgalma 2018-ban?
  • Mennyien rendelkeznek hagyományos (offline) üzlethelyiséggel a webáruház mellett?
  • Mekkora a webáruházak átlagos konverziós rátája?
  • Milyen szállítási és fizetési módokat preferálnak a webáruház tulajdonosok?
  • Milyen marketing eszközt tartanak a leghatékonyabbnak és melyiket használják?

A kutatás legfontosabb eredményeit az alábbi infografikán tekintheti meg (nagyításhoz kattintsunk a képre):

Nagy Webáruház Felmérés 2019 - Eredmények

A fenti kérdésekre adott válaszokból érdekes, értékes következtetéseket vonhatunk le a trendeket illetően. Nézzük sorban ezeket!

Hogyan változott a webáruházak forgalma 2018-ban?

A megkérdezett webáruházak 55%-a könyvelhetett el forgalomnövekedést az elmúlt évben, ezzel szemben mindössze 4%-uk számolt be csökkenésről, ami jól mutatja, hogy az iparág továbbra is lendületesen növekszik, így érdemes jelen lenni az online piactéren a kereskedőknek.

A megkérdezett webáruház tulajdonosok 47%-ának van offline üzlethelyisége. Ma már szinte köztudott, hogy a két csatorna szinergiában együttműködve támogatja egymást.

A bérelhető webáruház rendszerek népszerűsége növekszik többek között a költséghatékony működésük, a könnyű kezelhetőségük, folyamatos fejlődésük és magas funkcionalitásuk miatt, immár a webshopok 62%-át  bérlős motor hajtja.

A webshopok 84%-a kizárólag itthon értékesít és csak 16% lépett terjeszkedett nemzetközi piacra is. Jól látszik, hogy a külföldi online értékesítés még egy kiaknázatlan terület, azonban egyre többen felismerik az ebben rejlő potenciált.

Az online kereskedelemben továbbra is a vásárlói élményen van nagy fókusz. Éppen ezért egyre több olyan megoldás születik, amely segíti a vásárlókat a választásban. Az ár továbbra is egy érzékeny tényező a vásárlás során, ezért az árösszehasonlító oldalaknak továbbra is fontos szerepük van a webáruházak életében. Az Árukereső.hu már majdnem teljes lefedettséget tud biztosítani, ezzel is segítve a vásárlókat a döntéshozatalban.

Mennyi az átlagos napi látogatottság, kosárérték?

Az átlagos napi látogatottság a megkérdezett webáruházak körében 1111 látogató.

Az egy vásárlásra jutó költés (kosárérték) azt mutatja meg, hogy átlagosan egy vásárlás alkalmával hány forintért vásárolnak a vevők. A tavalyi évben ez 21.273 Ft volt. Az átlagos kosárérték szerint az első 5 tevékenységi terület és a hozzájuk tartozó kosárérték a következő:

  • Épületgépészet: 68.333 Ft
  • Egészségügyi termékek: 51.930 Ft
  • Számítástechnika: 33.211 Ft
  • Építkezés, kert, barkács: 32.920 Ft
  • Bútor, lakberendezés: 31.864 Ft

Mekkora a webáruházak átlagos konverziós rátája?

A webáruházak számára az egyik legfontosabb mutató a konverziós ráta, amely a vásárlók számának és a látogatók számának százalékos aránya. A tavalyi évben ez átlagosan 1,78% volt, íme az öt legjobban teljesítő terület:

  • Szolgáltatás 3,3%,
  • Webpláza 3,0%,
  • Irodatechnika 2,7%,
  • Könyv 2,3% és
  • Holtversenyben az autó, motor és a mobiltelefon és tartozékai 2,2%

A területenkénti átlagos konverziós rátát és átlagos kosárértéket összeszorozva megkaphatjuk, hogy 100 látogató összesen mennyit költ az egyes területeken. Ez alapján a top 3 terület az épületgépészet, az egészségügyi termékek és a webpláza.

Milyen szállítási és fizetési módokat preferálnak a webáruház tulajdonosok?

A vásárlókat online vásárlásukkor többnyire az motiválja, hogy a megrendelt termékhez milyen módon és milyen gyorsan jutnak hozzá. Ebből következik, hogy egy webáruház szolgáltatásainak értékelésekor döntő szerepe van a felkínált fizetési és szállítási módoknak.

A trendeket tekintve a 3 leggyakoribb elérhető fizetési mód: utánvétes fizetés, banki átutalás, online bankkártyás fizetés.

Az utánvétes fizetési mód továbbra is töretlenül az első helyen áll. A legnagyobb arányban az online bankkártyás fizetés lehetősége növekedett az előző évekhez képest.

A házhozszállítás és a személyes átvétel a két leggyakrabban használt szállítási mód. A csomagpontok és csomagautomaták népszerűsége is növekszik.

A házhozszállítás lehetősége szinte az összes megkérdezett webáruháznál elérhető szolgáltatás. Az előző évhez képest a GLS csomagpontot és a csomagautomatában történő átvételt biztosító webáruházak száma növekedett jelentősen.

Amennyiben szívesen tudna meg többet arról, hogy milyen elérhető szállítási módok vannak Magyarországon, olvassa el blogcikkünket!

Milyen marketing eszközt tartanak a leghatékonyabbnak és melyiket használják?

A 3 leggyakrabban használt marketing eszköz: a SEO (keresőoptimalizálás), a Social Media és a Hírlevél.

A SEO-val, mint marketingeszközzel való elégedettség töretlenül tartja vezető pozícióját évek óta, eközben a közösségi média a legnépszerűbb marketingeszköz. A közösségi médiumokkal való elégedettség a népszerűségéhez képest alacsony. ennek okait abban kereshetjük, hogy ez a csatorna továbbra is elsősorban brandépítésre és érdeklődő szerzésre alkalmas.

A közösségi média használat terén a Facebook az egyeduralkodó, azonban az Instagram népszerűsége gyors ütemben növekszik. A Youtube népszerűsége is jelentősen növekedett az előző évhez képest.

A fenti trendeket figyelembe véve érdemes a mindennapi online marketingünket átgondolni, új perspektívába helyezni, hogy sikeresebbé tegyük webáruházunkat.

Összegezve elmondhatjuk, hogy a webáruházak forgalmának növekedése, a növekvő kosárérték, az egyre bővülő szállítási és fizetési módok mind arról tanúskodnak, hogy az e-kereskedelem továbbra is rohamosan fejlődik.

A 2019-es Nagy Webáruház Felmérés eredményei pedig jó támpontot adnak, trendeket mutatnak be az e-kereskedők számára és azoknak is, akik webáruház indításban gondolkoznak.

Amennyiben kíváncsi a kutatás további eredményeire, az alábbi linkre kattintva megigényelheti az anyagot:

 

A kutatásról:
A nem reprezentatív kutatást a Szinapszis Piackutató és Tanácsadó Kft. végezte a ShopRenter megbízásából 570 webáruház tulajdonos megkérdezésével online kérdőívvel 2019. június 11. és június 20. között.