Webáruház menedzselés

Szállítási módok Magyarországon

7 perc olvasási idő Szállítási módok Magyarországon

Egy GKI Digital kutatás során azt kérdezték az emberektől, hogy mi motiválja őket abban, hogy online vásároljanak. A legtöbben a kényelmet említették (58%), ezután következett az áttekinthetőbb választék (51%), az ár pedig csak a harmadik helyen szerepelt (47%).

Azt, hogy a vásárló mennyire érzi kényelmesnek a vásárlást, alapvetően két tényező befolyásolja. Az egyik, hogy a vevő milyen könnyen tudja megtalálni, kosárba tenni és megrendelni az adott terméket. A másik, hogy a megrendelt termékhez milyen módon és milyen gyorsan jut hozzá.

Ez utóbbiból következik, hogy egy webáruház szolgáltatásainak értékelésekor döntő szerepe van a felkínált szállítási módoknak és díjaknak. Ezt szerencsére egyre többen ismerik fel, így nem is csoda, hogy az online boltoknál az utóbbi években egyre több átvételi/szállítási módot és díjat vezettek be. Ennek eredményeképpen ma már a webáruházak többségében legalább 3 átvételi mód közül választhatnak a vásárlók.

Cikkünkben szeretnénk egy általános képet adni az elérhető legnépszerűbb hazai szállítási módokról, azok előnyeiről és hátrányairól.

Kezdjük a sort azzal a két szállítási móddal, amelyeket azt hiszem, senkinek sem kell külön bemutatni.

Személyes átvétel üzletben

Ha van offline üzlethelyiségünk, nagyon adja magát a személyes átvétel lehetősége. Előnye, hogy sem a vásárlónak (persze az idején kívül), sem nekünk nem kerül plusz költségbe.

Emellett nem is gondolnánk, de ez egy remek lehetőség az upsell-re. Ha bejön hozzánk a vásárló, hogy átvegye a megrendelt laptopját, miért ne ajánlanánk neki mondjuk egy laptop táskát?

Persze, ezt már korábban az  online értékesítési folyamatunkban meg kellett tennünk (ha nem, az nagy hiba), viszont lehet, hogy a vevő akkor átsiklott felette, vagy csak nem tudatosult benne eléggé, hogy neki erre a kiegészítő termékre feltétlenül szüksége van.

Viszont a helyszínen, amikor először a kezébe veszi a terméket, és újraéli a vásárlás élményét, sokkal több esélyünk lehet az upsell-re.

Előnye még, hogy a vásárolt terméket kézbe is veheti és ha valamilyen probléma merülne fel, azt tudja jelezni az átvételnél.

A személyes átvétel hátrányát talán mondanunk sem kell. Ha csak nem rendelkezünk egy eDigital szintű bolthálózattal, nem valószínű, hogy az ország egész területén lennének üzleteink, és még ha ez így is van, a nagyvárosokon kívül már mi sem fogunk üzletekkel rendelkezni.

Házhozszállítás

A házhozszállítás a legkényelmesebb átvételi mód a vásárlónak, míg mi gyakorlatilag bármilyen magyarországi és akár külföldi címmel rendelkező pontra is el tudjuk juttatni a csomagunkat.

Ehhez szerződhetünk számos futárcéggel (a teljesség igénye nélkül): Magyar Posta (MPL), DHL, FedEx, GLS, Sprinter, FürgeFutár, DPD, Express One, G4S, Mixpakk, FámaFutár, Complexpress.

Ugyanakkor a házhozszállítás hátránya, hogy ha a termék ára kicsi, akkor a szállítási díj gyakorlatilag el is viheti azt az árkülönbözetet, amely általában megvan az online és az offline rendelt termékek között. Emiatt az árérzékeny vevők könnyen választhatják az offline vásárlást, vagy nézhetnek más alternatíva után.

Ráadásul gondolnunk kell azokra a vásárlókra is, akik nem tudnak otthonukban vagy munkahelyükön futárt fogadni. Ugyanis sokszor okozhat gondot az is, hogy a futár érkezésének pontos idejét illetően sem áll elég információ a vásárló rendelkezésére, hiába kapunk értesítést a várható érkezési időről.

Ettől még persze megkerülhetetlen szállítási módról van szó. Nem is csoda, hogy a magyar nyelvű webáruházak 89 százalékánál választhatunk futáros kézbesítést.

Viszont nem elégedhetünk meg csak ezzel az egy opcióval.

Ezért nézzük meg azt a kétfajta átvételi lehetőséget, amely ötvözi a személyes átvételt és a futáros kézbesítés legjobb tulajdonságait, és ugyanolyan könnyen integrálhatók webáruházunkba.

Átvevőpontok / átvevőhelyek

Itthon 2010-ben jelent meg ez a személyes átvételt nem csak az üzletben biztosító forma, melynek népszerűsége folyamatosan nő. Ezt bizonyítja az is, hogy ma már egyre több személyes átvétellel záruló internetes vásárláshoz valamelyik átvevőpontot használják.

Az átvevőpontok száma is folyamatosan gyarapodik, ami segíti a vásárlók döntését.

Nemcsak költség, de időhatékony megoldás is, hiszen azt a kényelmet biztosítja, hogy a lakóhelyünkhöz közeli, általunk választott átvevőpontba érkezik a csomag és záros határidőn belül bármikor átvehetjük, amikor ráérünk.

Emellett mivel a legtöbb átvevőhelyen bankkártyás fizetés is lehetséges, ez gyakorlatilag egy újabb fizetési módot is jelent (utánvétes fizetés bankkártyával).

Kezdetben csak a kedvezőbb ár számított a vevőknek, mikor ezt a szállítási módot választották. Ma már a vásárlók többsége inkább említi a kényelmi, rugalmassági és a megközelíthetőségi szempontokat az átvevőpont kipróbálása melletti érvként.

Az átvevőpont sokféle üzlettípus lehet: benzinkutak, hírlapüzletek, ruházati boltok stb. A kiválasztásuknál a fő szempont az, hogy olyan frekventált helyen legyen, amelyet a vásárlók a lehető legkisebb időveszteséggel el tudnak érni, és az üzlet nyitvatartási ideje is hosszabb legyen az átlagosnál.

Nézzük meg milyen átvevőhelyes lehetőségek közül választhat egy webáruház.

Kezdjük a sort a ma már szinte fogalommá vált Pick Pack Ponttal.

Pick Pack Pont

Pick Pack Pont

2010-ben ez volt az első ilyen típusú átvételi forma. Ma már 240 településen összesen több mint 700 helyen biztosítja az országos lefedettséget átvevőpontjaival, illetve a partnerek száma is meghaladja az 1400 partnert. A szolgáltatás szerződéskötés után válik elérhetővé egy webáruház számára.

Az átvevőhelyek között szerepelnek benzinkutak (egyes MOL, Avia, Avanti és OMW töltőállomások), hírlapüzletek (Inmedio, RELAY), élelmiszerüzletek (Coop), és ruházati üzletek (Playersroom, Sportfactory, Playmax). Így szinte az ország összes nagyobb bevásárlóközpontjában, plázájában, nagyvárosok sétálóutcáin és főbb közlekedési csomópontjában átvehetik a vevők a megrendelt termékeket.

A hírlapüzleteket a vásárlók 78 százaléka említette a legkedveltebb átvevőpontok között, de a töltőállomásokat is majdnem minden harmadik vevő favorizálja (30%). Az utóbbiak közül sok éjjel-nappal nyitva van. Ez egy plusz lehetőség az autókkal közlekedőknek, vagy sokáig dolgozóknak.

A webáruház szerződésétől függően a csomag kiszállítási helyre érkezéséről emailben és/vagy SMS-ben értesítőt küldenek, a küldemény átvételére 7 nap áll rendelkezésre. Ha a vevő nem tudja átvenni a csomagot, további 7 nap kérhető a Pick Pack Pont vevőszolgálaton. A küldeményeket csakúgy, mint a legtöbb futárszolgálatnál, itt is nyomon követhetjük egy erre a célra létrehozott alkalmazás segítségével. Emellett szerződött partnereknek marketingfelületet is biztosítanak.

A csomagpontok itt érhetők el.

GLS CsomagPont

GLS Csomagpont

Az egyik legismertebb futárszolgálat több mint 650 csomagpontot üzemeltetett országszerte, különböző profilú üzletekben. A legtöbb üzlet 9:00 és 20:00 között van nyitva. A csomagokra általános csomagbiztosítás van érvényben maximum 50 ezer forint értékig.

Az árképzésnél csak a csomag mérete számít. Öt méretkategória létezik, amelyeket egy erre a célra létrehozott speciális mérőszalag segítségével állapíthatunk meg. Az úgynevezett körméret (leghosszabb oldal + a két rövidebb oldal kétszerese) nem haladhatja meg a 3 métert. A csomag maximális súlya 40 kg lehet.

A csomagpontok itt érhetők el.

Express One csomagpont

Express OneItt több mint 160 OMV töltőállomás közül választhatjuk ki a számunkra leginkább megfelelőt. A szolgáltatás jellemzően másnapi kézbesítésű, a csomag átvételi lehetőségéről e-mail-ben és/vagy SMS-ben értesítik ügyfeleiket. Ezt követően a küldemény 7 napon keresztül bármikor, éjjel-nappal átvehető. Az utánvétek összege bankkártyával is kiegyenlíthető.

A csomag maximális súlya 20 kg lehet. A csomagokra csomagbiztosítás van érvényben maximum 100 ezer forint értékig.

A csomagpontok itt érhetők el.

MPL PostaPont

MPL PostaPont

A Magyar Postának is van a Pick Pack Pont-hoz hasonló szolgáltatása. A PostaPonti átvételnél választhatunk 185 MOL kút (max. 20 kg), 273 Coop PostaPont (max. 20 kg)  illetve a több mint 2600 posta közül (max. 30kg). A csomagbiztosítás itt is 50 ezer forint.

A PostaPont legfőbb előnye a másik két átvevőhelyes szolgáltatással szemben, hogy posta már egészen kis településeken is elérhető, így ez a legkiterjedtebb hálózat. Ráadásul a vevő könnyen összekötheti a csomagfelvételt más postai ügyeivel is.

A MOL PostaPont előnye az akár non-stop nyitva tartása, illetve a bankkártyás fizetési lehetősége.

Ugyanúgy a Posta is küld elektronikus értesítést (e-mail vagy SMS) a csomag megérkezéséről.

Itt a webáruház rendelkezésétől függően 5 vagy 10 munkanapon keresztül vehetők át a csomagok. A lejárati idő előtt két nappal a címzett részére ismételt elektronikus értesítést küldenek, amennyiben az elérhetőséget a feladó megadta. A PostaPontok helyszíneit itt könnyen ellenőrizhetjük.

Emellett a Postának csomagautomatái is vannak, így ha velük szerződünk, ezt is igénybe vehetjük.

Csomagautomaták

A csomagautomata egy itthon 2014-ben bevezetett szolgáltatás, a Magyar Posta volt az első.

Előnyük, hogy a nap 24 órájában elérhetőek, hétvégén és ünnepnapokon is. Akár 1 munkanap alatt megérkezik a megrendelt csomag az automatába (vagy terminálba), amelyek forgalmas helyekre lettek kihelyezve.

Egyszerűen és gyorsan átvehető a csomag, hiszen nem kell sorban állnunk, néhány gombnyomással kivehetjük a rekeszből a csomagokat. Emellett az automata diszkrét megoldást jelent azoknak, akik nem szeretnék, vagy nem tudják a munkahelyükön vagy az otthonukban átvenni az árut.

Az elektronikus értesítés (SMS és e-mail) itt is jár a szolgáltatáshoz, és bankkártyával is fizethetünk.

MPL

MPL Csomagautomata

A Posta viszonylag kevés automatával (jelenleg 50 csomagautomata országszerte) van jelen a piacon, de ez a több ezer PostaPont megléte miatt érthető is.

Csomagunkat az SMS-ben kapott azonosító és a telefonszám megadásával vehetjük ki az automatából. A csomag csak 2 napig van a rekeszben, de a határidő lejártát követően megőrzésre beszállítják azt valamely közeli postára és átvehető 5 vagy 10 napon belül, melyről újabb SMS-t küldenek.

A maximális áruérték és fizetés 200 ezer forint, küldemény méretei maximum 50x31x35cm lehet.

Emellett szerződött partnereknek ők is marketingfelületet biztosítanak, ugyanúgy mint a Pick Pack Pont.

 

FoxPost

FoxPost csomagautomata

Szintén kedveltek a FoxPost automatái is. A cég jelenleg 101 csomagautomatával rendelkezik az országban.

Az automatákat bevásárlóközpontokban helyezték el, így a csomagok nincsenek kitéve az időjárási körülményeknek. A csomagunkat az SMS-ben megkapott kód segítségével vehetjük át, 3 nap áll rendelkezésre.

Magánszemélyeknek és üzleti partnereknek eltérő díjazást vezettek be. A díj függ a csomag mérettől (XS,S,M,L,XL) és a csomag értékétől, ami meghatározza az utánvétel díját. Sőt még a törékeny árut is külön kezelik.

Újítás még a Csomagvarázsló, ami arra szolgál, hogy bárhonnan, bármilyen eszközről könnyedén lehessen intézni a csomagok kezelését, mint például a feladott csomagok számát, a csomagok státuszát, címzési adatokat, beszedendő utánvét összegét stb.

Kiszervezett Logisztika (Fulfillment)

Ennek lényege, hogy egy logisztikai vállalat átveszi a webáruház-tulajdonosoktól a teljes logisztikai folyamatot, ezáltal kiszervezésre kerül az értékesített termékek raktározása, csomagolása, kiszállítása és sok esetben a számlázása is.

A logisztika kiszervezésével nem kell raktárat bérelnünk, raktári alkalmazottak béreivel és járulékaival kalkulálnunk, megszabadulhatunk a rendelések csomagolásával és postázásával járó fix költségektől is.  Ebben az esetben a kiküldött csomagok számának arányában fizetünk a logisztikáért.

Itthon a két legismertebb fulfillment szolgáltatást nyújtó cég a Complexpress és a Webshippy.

Zárszó

Láthatjuk, hogy a logisztikai piacon egyre nagyobb a verseny, aminek jótékony hatásait a vevők és a webáruházak egyaránt élvezhetik. A szolgáltatások egyre bővülő köre biztosítja, hogy manapság egyre könnyebben és olcsóbban juthatnak hozzá a fogyasztók az interneten megrendelt termékekhez.

Az átvevőpontok és a csomagautomaták még csak pár éve jelentek meg az online kereskedelem piacán, de mára a legkedveltebb szállítási módokká váltak, és nemcsak a kedvezőbb árazás, de a hálózat kiterjedtsége és az átvételi időpont rugalmassága miatt is.

De azt is muszáj elmondanunk, hogy továbbra sem szabad megfeledkezni a futáros házhozszállításról, amely még mindig megkerülhetetlen eleme a hazai e-kereskedelemnek.

Végezetül egy kis nemzetközi kitekintés:
Bár a cikk a hazai házhozszállítási lehetőségeket mutatja be, fél szemmel érdemes lehet odafigyelni az USA-ban zajló fejlesztésekre is, amelyek a drónokkal történő házhozszállítás lehetőségét ígérik majd a felhasználóknak.  Az Amazon, a Google és a UPS is aktívan dolgozik saját drónflottájának kiépítésén, azonban előtérbe került Kína is, mint az első számú használója, igaz még csak falvakban működik ez a megoldás.

Kiemelt bejegyzések

Előző bejegyzés:
A legfontosabb adatok a megújult pénztárfolyamatról
A legfontosabb adatok a megújult pénztárfolyamatról

A tavalyi év egyik legnagyobb fejlesztése volt a ShopRenter rendszerében a megújult pénztárfolyamat. Ahogy ...Elolvasom

Close